Omainen asui kotona

Isäni omaishoitaja

Hoidin isääni muutamat viimevuodet hänen tahtonsa mukaan omassa talossani omaishoitajana. Isä muutti vuokralta pois ja kalustin hänelle viihtyisän huoneen ja koko talo oli hänelle käytössä. Isä oli liikaa hyväkuntoinen laitokseen ja itse emme halunneet laitoshoitoa (paitsi sisarukset kateellisena), joten omakoti oli paras meidän mielestämme ja homma toimi loistavasti.
Sovimme sopuhintaisen talousrahan kaikkeen asumiseen liittyvään, mutta vuokrasta emme puhu verotuksellisista syistä, eli isä antoi vain joka kk rahaa sovitusti, joka oli pienempi kuin aiempi vuokralla olo sähköt vesi jne.
Sanotaan todella kohtuullinen korvaus asumisesta. Nyt isän kuoltua sain yllätykseksi selvityspyynnön miksi olen saanut tuota rahaa? Olenko tilivelvollinen sisaruksille tälläisestä isäni kanssa tehdystä sopimuksesta? Isä oli sellaisessa kunnossa, että ymmärsi asian ihan loppuun asti ennen kuolemaa. Kirjallisesti en tehnyt mitään paperia, joka kai olisi helpottanut tilannetta isän kuoltua, eli kyse oli suullisesta sopimuksesta. Pitääkö tehdä tiliä sisaruksille omaishoitajana vai saavatko ottaa lakimiehen kyselemään asiaa? Auttakaa minua kiitos! ps. voimia kaikille omaishoitajille teette hienoa työtä!

4

142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs toinen vaan

Valkoinen valhe paras ratkaisu,olkoon totuus sinun ja isäsi välinen asia.Asiat vaan mutkistuu kun muut ei ymmärrä.Sanot että talourahaa,ostit vaatteita jne.
      Jos kerran isäsi tiesi mitä teki,ja sinä hoidit,omaishoitajaa vois palkita !

• Isäni omaishoitaja

Näin itse myös ajattelen, mutta Suomalainen kateus paistaa nyt niin, että ihan kaikki katsotaan melkein ryöstämiseksi. Maalaisjärjellä ajatellen ei kukaan selväjärkinen moista edes kehtaisi kysyä, mutta perikunta on perikunta ja
        koskaan en vuokraa maininnut tästäsyystä, koska talousraha olisi ollut huomattavasti suurempi jos verottaja olisi mukana pelissä ollut. Isän etu oli näin mutta miten selittää sen perikunnalle.. No parempi olla selittämättä.. miettikööt itse jos hiemankaan on järkeä kellään noilla sisaruksilla..

Laitoksessa olis maksettu yli 1000e kk..mutta siitä ei olisi kukaan ollut kateellinen.

Jos jollain on omaishoidossa omainen kotona niin sopikaa kaikki paperille niin säästyy moiset perikunnan syyttelevät selvityspyynnöt. Ahneus ja kateus sokaiseen jokaisen sisaruksen kun se aika tulee! Siis ihan kaikki mahdollinen paperille ja vaikka kalenteriin erikseen ylös apteekissa tai sairaalassa käynnit ym. Huom! Omaishoitajana ei ihan kaikki tälläiset kuulu, eli talousraha on kohttuullista maksaa jos sen kokee oikeaksi. Itse kuiteskin työskenterlin isän firmassa jopa ilman palkkaa! No siitäkin perikunta tehnyt omat päätökset, eli kuvittelee että olisin pimittänyt rahaa.. KAIKKI PAPERILLE jos siellä joku omaishoitaja on lukemassa.. Kyllä paljolta säästyy!

• .....

Voit saada vielä lisää vaivanpalkkaa jos asia menee oikeuteen. Kaikkihan tietävät että isäsi asui teillä.
      Teidän kuuluu saa ihan reaalisumma asumisesta, ruuasta ja vaivannäöstä.
      Mikään oikeusistuin ei tule tuomisemaan sinua maksajaksi.

• vuosi vuodelta

vast tapauksessa minä ilmoitin rehellisesti joka vuosi veroilmoituksessani kaiken, ei ole tullut mitään jälkiselvittelypyyntöjä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe