Ongelmana on se, että kohta puolivuotias koiranpentuni käyttäytyy lenkillä kuin mikäkin ääliö. Eli siis on menossa moikkaamaan jokaikistä vastaantulijaa, häntä vispaten, ja suuri koira kun on kyseessä niin vetää julmetusti, vaikka on vedonestovaljaat.
Olen yrittänyt kaikkeni, että saisin koiran huomion itseeni, olen ottanut huomion koiraani ajoissa, olen kokeillut kaikki mustin ja mirrin herkut läpi, ne kiinnostavat koiraa kyllä, mutta ei ohitustilanteessa. Mitä pitää tehdä että saan nimenomaan OHITUSTILANTEESSA KOIRAN HUOMION ITSEENI?
Olisi kerrankin mukavaa vain kulkea rennosti muiden ihmisten ohi, koira rinnalla, tätä ei varmastikaan tule koskaan tapahtumaan, koska koira ei ohitustilanteessa kuuntele minua, ohikulkija kiinnostaa enemmän.
Olen harjoitellut jo viimeiset 3kk, joka päivä, joka lenkkihetki, tuloksetta. Tullaan kotiin aina huonoin tuloksin. Minulla on maailman tyhmin koira.
Minulla on maailman tyhmin koira!
111
3624
Vastaukset
- Lukutaitoa <3
Oletko tämän lukenut? :)
http://www.koirakoulukompassi.com/hihnapulma.html
Mielestäni todella syventävästi kirjoitettu aiheesta. - Ennakoi huolella
Aloita homma ennakoimalla. Heti kun huomaat toisen koiran, eikä omasi ole vielä nähnyt sitä, pyri saamaan koira vierellesi. Anna ohjeet miten käyttäydytään. Eli mennään ohi rauhallisesti ja annetaan toisten kulkea myöskin.
Ja niinkuin koiraasi neuvot, niin tee myös itse. Ole rauhallinen, siis oikeasti rauhallinen. Koirasi kuulee pienenkin hermoilun äänessäsi ja menetät pelin.
Koirasi ei ole maailman tyhmin, mutta opettajana sinä et varmaankaan ole hänestä se maailman paras. Kiinnitä siis enemmän huomiota itseesi ja omaan toimintaasi tilanteessa. Siitä se lähtee.
Äläkä oikeasti odota kunnon tulosta ennen kuin koirasi on vähintään kaksi vuotias. Siihen saakka ongelmat jatkuvat, niiden määrään ja laatuun pystyt vaikuttamaan paljonkin.
Muista lisäksi että jos jostain syystä laiminlyöt ohjaajan tehtävääsi jonkin tietyn ajan, se sama aika tuplaantuu koiran myöhemmässä elämässä joka menee tavoille opettamiseen.
Että sitkeästi vaan jankkaat asiaa, ei siihen enää mene kuin reilu puolisentoista vuotta ja sinulla on unelmiesi hauva. Siis ellet laiminlyö tehtävää jonka olet ottanut.- Yuukkis
Tämän olen itsekin huomannut kun kävelytän vanhempieni sekarotuista hurttaa (karjalankarhukoira suomenpystykorva)
Jos hyvissä ajoin pitää koiraa vierellä ja hihnaa vähän lyhyempänä ja sanoo samalla koiralle käskyn nimeltä "nätisti" niin voi olla, että se kävelee toisen osapuolen ohi ilman hyppimistä ja haukkumista.
Meidän koira huomaa jo kaukaa toisen koiran ja heti kävelee kirjaimellisesti katsomatta eteensä. Korvat höröllä, askeleet jämäkämpinä ja koko olemus enemmän valppaana. Katse keskittyy vain toiseen koiraan.
Kun se sen toisen koiran huomaa, alan jo tuolloin vetämään ja pitämään sitä vierelläni samalla sanoen sanan "nätisti". Yleensä ohitus sujuu hyvin ilman rähinöitä.
Jos joskus en vain hoksaa sitä ajoissa (yleensä oon omissa ajatuksissani tuolloin), niin tilanne lävähtää käsiin ja koiramme nousee takatassuilleen ja haukkuu toiselle.
Tällasia kokemuksia mulla, vaikka omassa kodissani on kaksi kissaa ja olen enempi kissaihminen. - iem
Yuukkis kirjoitti:
Tämän olen itsekin huomannut kun kävelytän vanhempieni sekarotuista hurttaa (karjalankarhukoira suomenpystykorva)
Jos hyvissä ajoin pitää koiraa vierellä ja hihnaa vähän lyhyempänä ja sanoo samalla koiralle käskyn nimeltä "nätisti" niin voi olla, että se kävelee toisen osapuolen ohi ilman hyppimistä ja haukkumista.
Meidän koira huomaa jo kaukaa toisen koiran ja heti kävelee kirjaimellisesti katsomatta eteensä. Korvat höröllä, askeleet jämäkämpinä ja koko olemus enemmän valppaana. Katse keskittyy vain toiseen koiraan.
Kun se sen toisen koiran huomaa, alan jo tuolloin vetämään ja pitämään sitä vierelläni samalla sanoen sanan "nätisti". Yleensä ohitus sujuu hyvin ilman rähinöitä.
Jos joskus en vain hoksaa sitä ajoissa (yleensä oon omissa ajatuksissani tuolloin), niin tilanne lävähtää käsiin ja koiramme nousee takatassuilleen ja haukkuu toiselle.
Tällasia kokemuksia mulla, vaikka omassa kodissani on kaksi kissaa ja olen enempi kissaihminen.20cm hihnanpätkä riittää, pysyy hallinnassa ja oppii kulkemaan sivulla.
- Haluaisinpa nähdä
iem kirjoitti:
20cm hihnanpätkä riittää, pysyy hallinnassa ja oppii kulkemaan sivulla.
sen parimetrisen kaverin, joka kuljettaa pystykorvaa 20cm hihnanpätkässä. Voisi muuten olla kovasti koominen näky. =)
Meillä ainakin koira kulkee 8metrin fleksissä. Mutta eipä tuo enää kenellekään juuri harmeja tuotakaan. Nekin vähät on helppo ennakoida korvien ja tassuterien asennosta. - iem
Haluaisinpa nähdä kirjoitti:
sen parimetrisen kaverin, joka kuljettaa pystykorvaa 20cm hihnanpätkässä. Voisi muuten olla kovasti koominen näky. =)
Meillä ainakin koira kulkee 8metrin fleksissä. Mutta eipä tuo enää kenellekään juuri harmeja tuotakaan. Nekin vähät on helppo ennakoida korvien ja tassuterien asennosta.Ei ole parimetrinen, mutta koira on 75cm ja kulkee vierellä, vaikka ei olis hihnaakaan.
- ice.shot
Aloittaja ei ole tainnut saada aivoja, kun niitä aikoinaan jaettiin!
Voiko siis ihan oikeasti olla noin nuijia ihmisiä, huh huh! - lieri ja lettu
iem kirjoitti:
20cm hihnanpätkä riittää, pysyy hallinnassa ja oppii kulkemaan sivulla.
Mun koira tietää käskytyksestä että toinen koira on tulossa. On huono näköinen. Kun sanon ohi tai vierelle tai jotain, niin jätkä rupeaa katselemaan, että missä h-vetis on toinen koira.
Vaikka pidän hihnan 0 mitalla niin katselee.
Pidän jopa koiraani valjaista ilmassa. Räyhy, paniikki ja kontaktin otto jatkuu.
Ihan täysin riippuu koiran koosta ja rodustä.
Koirani en näe eikä kuule tässä tilanteessa. Vietti on vahva.
Mun koirani on ollut ihan pikkupennusta asti tällainen. Vaikka olisin kiinnittänyt huomiota pentuna sisäfilettä heiluttelemalla nenän edessä, pieleen olisi mennyt.
Olen pyytänyt apua paljon silloin. Ystäviltä, jotka on muka koiran kouluttajia, kasvattajalta, joka ei ymmärtänyt ongelmaa
- beagles
Sama juttu meillä, mutta koira ei ole kovin suuri. Todella ärsyttävää. Tosin nyt hieman vähentynyt kaikkien tielläkulkijoiden iloinen tervehtiminen kun ikää on jo kertynyt tasan vuosi. Lapsia ei voi vastustaa. Onnesta mykkyrällä kun kuuleekin lasten ääniä. Luulen, että iän myötä tuo helpottaa. On kyllä metsästyskoira, joten nuuskuttaa koko ajan kulkiessaan ja usein pitää vetää perässä kun jää nuuskimaan jotain mielenkiintoista hajua.
Tätä ongelmaa voi ennaltaehkäistä (joo, ei varmaan nyt auta) sillä, että ei tietoisesti tai tiedostamattaan opeta "söpöläispentuaikana" koiraa menemään kaikkien luokse tervehdittäväksi ns ilman lupaa. Pennun voi sosiaalistaa muullakin tavoin.
Muutenkin on aika erikoista olettaa, että koira osaisi itsestään jonkin asian (varsinkin jos se on alkuun vaavina saanut toimia toisin) tai että keino joka ei toimi, on se keino, jota on pakko käyttää.
Itsestään voi tehdä mielenkiintoisemman, mutta siihen samaan voi yhdistää sen, että tekee vastaantulijoista vähemmän mielenkiintoisia - kuten nyt vaikka kieltämällä sitä koiraa.
Toinen vaihtoehto, yllättävänkin suosittu, on vain odottaa, antaa ajan kulua ja toivoa parasta.Jokainenhan tekee miten haluaa, mutta mun mielestä on vain reilua esim kieltää koiraa menemästä tai tekemästä jotain mitä ei halua, sillä näin koiralla on paljon paremmat edellytykset yleensäkään tajuta mitä siltä halutaan.
Muuten sille jätetään "valinnanvapaus", eli se saa itse oman mielihalunsa mukaan valita, seuraako esim herkkupalaa vai herkullisemman näköistä leikkikumppania =)- Damn444
clarma kirjoitti:
Jokainenhan tekee miten haluaa, mutta mun mielestä on vain reilua esim kieltää koiraa menemästä tai tekemästä jotain mitä ei halua, sillä näin koiralla on paljon paremmat edellytykset yleensäkään tajuta mitä siltä halutaan.
Muuten sille jätetään "valinnanvapaus", eli se saa itse oman mielihalunsa mukaan valita, seuraako esim herkkupalaa vai herkullisemman näköistä leikkikumppania =)Meidän koirat on kaikki koulutettu johtajuusperiaatteella, ja jostain syystä niistä on tullut kaikista hemmetin fiksuja. Siis harrastan rotua, joka on älykkyyslistan häntäpäässä. Ei-toivotut asiat kielletään reippain ottein, toivotuista kehutaan, koiran velvollisuus on pitää kontaktia, eikä omistaja sitä makupaloin kerjää. Uskaltakaa ihmiset kieltää koiraa, ei se siihen hajoa!
- 5+17
Damn444 kirjoitti:
Meidän koirat on kaikki koulutettu johtajuusperiaatteella, ja jostain syystä niistä on tullut kaikista hemmetin fiksuja. Siis harrastan rotua, joka on älykkyyslistan häntäpäässä. Ei-toivotut asiat kielletään reippain ottein, toivotuista kehutaan, koiran velvollisuus on pitää kontaktia, eikä omistaja sitä makupaloin kerjää. Uskaltakaa ihmiset kieltää koiraa, ei se siihen hajoa!
Vielä parempi olisi, että ei-toivottua käytöstä ei huomioida ollenkaan ja toivottavaa kehutaan. Mutta jokainen koira on yksilö joten ei sekään metodi kaikille sovi.
Damn444 kirjoitti:
Meidän koirat on kaikki koulutettu johtajuusperiaatteella, ja jostain syystä niistä on tullut kaikista hemmetin fiksuja. Siis harrastan rotua, joka on älykkyyslistan häntäpäässä. Ei-toivotut asiat kielletään reippain ottein, toivotuista kehutaan, koiran velvollisuus on pitää kontaktia, eikä omistaja sitä makupaloin kerjää. Uskaltakaa ihmiset kieltää koiraa, ei se siihen hajoa!
Älykkyyslistan häntäpäässä ?
Eli siis ?
Voihan sitä ajatella, että koiralla noin kasvatettuna on velvollisuuksia jotenkin enemmän, mutta itte ajattelin tosiaan ihan perusmaalaisjärjellä niin, että se on vain reilua kertoa koiralle myös se, mitä siltä ei haluta.
Näin myös se kontakti ja keskinäinen luottamus paranee sekä "palkkaukset" ja hellyyden osoittamiset maistuu mannalle.
On juttuja, joita on ihan helppo opettaa huomioimattomuudella tai "harhauttamisella" esim herkkuihin, mutta kaikkiin tilanteisiin ja tapauksiin se ei toimi.
Vaikka yleinen mielipide onkin vastaan (?), en vain aina ymmärrä, missä vaiheessa ja miksi alettiin kokemaan, että herkuilla opettamisvaiheen jälkeen kun ns hiotaan varmuutta ja "selitetään" koiralle mitä siltä toivotaan tai mitä ei, esim sanan "ei" käytöstä tuli tabu.- tabuja naamaan
clarma kirjoitti:
Älykkyyslistan häntäpäässä ?
Eli siis ?
Voihan sitä ajatella, että koiralla noin kasvatettuna on velvollisuuksia jotenkin enemmän, mutta itte ajattelin tosiaan ihan perusmaalaisjärjellä niin, että se on vain reilua kertoa koiralle myös se, mitä siltä ei haluta.
Näin myös se kontakti ja keskinäinen luottamus paranee sekä "palkkaukset" ja hellyyden osoittamiset maistuu mannalle.
On juttuja, joita on ihan helppo opettaa huomioimattomuudella tai "harhauttamisella" esim herkkuihin, mutta kaikkiin tilanteisiin ja tapauksiin se ei toimi.
Vaikka yleinen mielipide onkin vastaan (?), en vain aina ymmärrä, missä vaiheessa ja miksi alettiin kokemaan, että herkuilla opettamisvaiheen jälkeen kun ns hiotaan varmuutta ja "selitetään" koiralle mitä siltä toivotaan tai mitä ei, esim sanan "ei" käytöstä tuli tabu.Mitä tarkoittaa "ei" käytöstä tuli tabu.
tabuja naamaan kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "ei" käytöstä tuli tabu.
Sitä, että koiraa ei kannata koulutuksellisesti kieltää vaan vain odottaa, että ei-toivottu käytös ehkä (!!!) poistuu ajan kanssa.
Miksi koiran kieltämisestä tai "rankaisemisesta" tuli tabu ?
Mikä laji maailmassa on koskaan voinut tulla keskenään toimeen ilman näitä elementtejä ?
Okei, vedetään ihminen tähän, mutta sen lisäksi muut eläinlajit ?clarma kirjoitti:
Sitä, että koiraa ei kannata koulutuksellisesti kieltää vaan vain odottaa, että ei-toivottu käytös ehkä (!!!) poistuu ajan kanssa.
Mikä laji maailmassa on koskaan voinut tulla keskenään toimeen ilman näitä elementtejä ?
Okei, vedetään ihminen tähän, mutta sen lisäksi muut eläinlajit ?Tuli tästä mieleeni hevostilanne yksi päivä, emo oli varsansa kanssa ulkona.
Oma koirani oli aika liekeissä, kauhusta kankeena ekaa kertaa nähdessään ja mitä teki emo, kun utelias varsa tuli katsomaan koiraani aidan lähelle ?
Noh, tokkaisi kevyesti kaulalle, jolloin varsa siirtyi selän taakse suojaan.
Sitten oli hepulit. Varsa hillui ja heilui, haastoi äitiä leikkiin. Miten se lopetettiin kun alkoi menemään överiksi ?
Noh, emo "potkaisi" kevyesti varsaa ja kertoi, ettei tämä toiminta ole nyt ookoo. Satuttamatta sen kummemmin tai pitämättä ääntä.
Juuri näin. Jopa hevosilla.
Tuliko varsasta pelokas ?
No ei, se vain ymmärsi vihdoinkin mitä siltä toivottiin!- canis.familiaris
clarma kirjoitti:
Tuli tästä mieleeni hevostilanne yksi päivä, emo oli varsansa kanssa ulkona.
Oma koirani oli aika liekeissä, kauhusta kankeena ekaa kertaa nähdessään ja mitä teki emo, kun utelias varsa tuli katsomaan koiraani aidan lähelle ?
Noh, tokkaisi kevyesti kaulalle, jolloin varsa siirtyi selän taakse suojaan.
Sitten oli hepulit. Varsa hillui ja heilui, haastoi äitiä leikkiin. Miten se lopetettiin kun alkoi menemään överiksi ?
Noh, emo "potkaisi" kevyesti varsaa ja kertoi, ettei tämä toiminta ole nyt ookoo. Satuttamatta sen kummemmin tai pitämättä ääntä.
Juuri näin. Jopa hevosilla.
Tuliko varsasta pelokas ?
No ei, se vain ymmärsi vihdoinkin mitä siltä toivottiin!Ei- sanat kielto ongelmat on lähinnä ohjaajan ongelma jos niistä vetelee herneen nenään.. Normi elämässä ihan arkipäivää. Ajan kanssa asiat ohjaantuu, kun oppii rajat ja käytösmallit.
- nähty usein
canis.familiaris kirjoitti:
Ei- sanat kielto ongelmat on lähinnä ohjaajan ongelma jos niistä vetelee herneen nenään.. Normi elämässä ihan arkipäivää. Ajan kanssa asiat ohjaantuu, kun oppii rajat ja käytösmallit.
Toisaalta, jos sitä ei-sanaa hokee koko ajan, se menettää tehonsa.
- ihminen on eläin
clarma kirjoitti:
Okei, vedetään ihminen tähän, mutta sen lisäksi muut eläinlajit ?Kyllä se anarko-marko tottelee vain pamppua, putka ja sakot vaan naurattaa. Ja samma på skinhead.
- canis.familiaris
nähty usein kirjoitti:
Toisaalta, jos sitä ei-sanaa hokee koko ajan, se menettää tehonsa.
Ei se menetä mitään tehoja, koska se on opetettu asia yhden joukossa. EI- sanalla keskeytyy se tilanne mihin sitä käytetään. Se on siis opetettu asia, kuten hihnakävely, istuminen, paikalla pysyminen jne.jne. EI = keskeytys
Sinänsä sana -EI- ei koiralle merkitse yhtään mitään, vaan se äänenpaino miten..Jos se on oikein opetettu, niin keskeytymisen jälkeen koira ottaa katse kontaktin tässä kohta tulee se vahvistus, eli sanallinen kehu/kannustus...(vahvistaa opittua) Eli saa siis kannustavan huomion = kannattavuus = palkka.
- pus1
sulla on vaan maailmin ihanin omapäinen pentu
- Susiuros
EI - se pitää koiralle opettaa pennusta lähtien koska sen avulla voit keskeyttää koiran tekemisiä lähes missä tilanteessa tahansa. Sen jälkeen sen voi siirtää hihnan kiristämiseen - EI. Ja kun koira ymmärtää että hihnaa ei saa kiristää niin se ei rynni. Koira ei ole kovin monimutkainen kapistus, se kyllä muuttaa käytöstään kun sille kertoo mitä EI halua sen tekevän ja kehuu kun toiminta on toivottua.
Sepä se... koiran pelkkä harhauttaminen pois ei-toivotusta käytöksestä ei ole sinänsä kouluttamista, vaan sitä itseään, eli sen houkuttelemista pois jostain ja näin koiralle jää se kuva, että se voi itse vapaasti valita kumpaa houkutinta seuraa.
Näin koira ei opi samalla tavalla, että mitä siltä pyydetään - se on kovin yksinkertaista loppujen lopuksi.
Hihnan kiristäminen on okey, jos ohjaaja "osaa", mutta muuten se vain yllyttää ja "tukee" koiraa sen silloin valitsemassaan toiminnassa ja jos se on kiinnostus esim vastaantulijaan...
Mutta tosiaan... kyllähän koiralle pitää (?) kertoa sen lisäksi, mitä siltä toivotaan, että mitä siltä EI toivota, jotta se ymmärtää. Se on eläinrakkautta se.
- hepsistä
Koirat ovat kyllä erilaisia. Meillä ollut eri rotuisia koiria ja kaikille ei vain mene jakeluun samanlailla komennot.
juup, kaikki koirat eivät ole samanlaisia oppijoita, ei ole koiran vika jos ihminen ei sitä ymmärrä.
- 50kg koiraa hihnassa
Mun koira ei vielä 6kk ikäsenä kunnolla tiennyt mitä "ei" tarkoittaa, tai se unohtui aina jännässä paikassa. Myös vielä vuoden ikäsenä juoksujen aikana aivot unohtu kokonaan. Ei kai tuossa voi kuin systemaattisesti aina kieltää menemästä eikä missään nimessä päästää menemään toisen koiran luo ja heti palkata kun vaan älyää ottaa kontaktin toisen koiran läheisyydessä. Koirakoulussa on helppo opetella toisen koiran läheisyydessä ja ohitusharjoitukset on helppo tehdä siellä. Ulkona ne vaan saattaa unohtua, mutta kyllä se siitä. Nyt mun koira (1v 3kk) ohittaa vaivatta irti olleessaan koira koulussa toiset koirat ja jää rauhassa istumaan/makaamaan toisen koirien viereen tai toisten koirien juostessa ohi. Lenkillä en usko että ilman hihnaa välttämättä ohittaa sievästi. Monesti vielä kuono työntyy pitkälle toisen koiran suuntaan, mutta kävelee sievästi hihnassa. Jos leikkikaverikoira tulee vastaan niin siitä en viitsi mainita mitään... mutta silloinkaan en anna periksi...
- naperovekara
sen siitä saa kun ei vaivaudu kouluttamaan koiraa...
- Kuulehan..
Ei se sentään niin yksinkertainen ole kuin sinä itse joka kirjoittelet täysin huuhaata, ja sitäpaitsi tuo käyttäytyminen ei liitty millään tavalla tyhmyyteen tai älykkyyteen.
Kaltaisillesi ei pitäisi antaa minkaanlaista eläintä sillä varmaa on ettei siitä synny ajanmittaan kuin ongelmia. Sitäpaitsi; minkalainen on eläimille niin sitä tulee olemaan myös ihmisille. - koira on vain eläin
Ei ole tyhmiä koiria, on vain tyhmiä kouluttajia!
- tyhmiä koiria ON
Niin väärin kuin olla ja voi. Koiratkin on yksilöitä siinä missä ihmisetkin, eikä kaikkia ole siunattu samanlaisilla älynlahjoilla.
tyhmiä koiria ON kirjoitti:
Niin väärin kuin olla ja voi. Koiratkin on yksilöitä siinä missä ihmisetkin, eikä kaikkia ole siunattu samanlaisilla älynlahjoilla.
ja se on edelleen ihmisen moka, jos ei ymmärrä että kaikkia koiria ei voi opettaa aivan saman kaavan mukaan.
- lehmä naama kiinni
Pidä huolta lemmikistäsi vai pitääkö sinusta ilmoittaa eläinsuojeluyhditykselle
- Maalais-järki
Kouluttaja Helin on ainoa joka antaa takuun ja ottaa koiran kuin koiran koulutukseen. Miehellä on maalaisjärki tallessa.
- Marko-Kristian
No mitä Markolle kuuluu
- Tosiasiassa
sinun koirallasi on maailman tyhmin omistaja!
Vika EI OLE KOIRASSA vaan ohjaajassa!
Tuollaisilta pitäisi koiran pitäminen kieltää ehdottomasti. kyllä vika taitaa olla hihnan toisessa päässä nyt,,ja en tarkoita koiraa...
- e nöhhöln
Harjoittele kontaktin ottamista lenkillä muutenkin! Kokeilemalla löytää parhaan palkinnon, omalla koiralla pallo toimi paremmin kuin namit.
Aloita harjoittelu TODELLA kaukana toisesta koirasta, esim näette koiran pellon toisella puolella: Kun oma koirasi katsoo toista koiraa, sano kontaktin ottamisen käskysana (itsellä "katso"). HETI kun koirasi katsoo sinua kehu, palkitse, pistä bileet pystyyn!! Siitä pikku hiljaa vähennetään etäisyyttä.
Pidä huolta siitä, että koira saa säännöllisesti myös aivojumppaa liikunnan lisäksi, harjoittele myös itsehillintää kehittäviä tehtäviä (joissa koira joutuu odottamaan paikallaan) - Vuh, vuh ja voi
Taisi aloittaja heittää provon tai sitten hänellä ei ollenkaan tajua, mitä puolivuotiaalta koiralapselta voi odottaa!
Viisaankin koiran oppimiseen menee aikaa! - 11122333444
Ääliö! Vain ihminen voi olla ääliö! Koirlla ei ole ihmisen järkeä!
- Ihanaa!
Varmaan aloittajan ongelma on ihan todellinen mutta minusta kyllä tervehtimään tulevat koirat on ihania. Ei tyhmiä, eikä missään tapauksessa hirviöitä.
- 1+1
Eikös tuollaisesta kiusasta pääse helpolla eroon kun antaa nappia otsaan ?!
vai oletko ihan rekisteröidyssä suhteessa sen kanssa ! - koirien ystävä
Vie koirasi koirakouluun,siellä opetetaan miten Sinun tulee toimia,syy ei ole koirassa,vaan hihnan toisessa päässä!!!
- Johanna Tukkeksi
Minulla on oma apinamies kotona joten en tarvitse mitään rakkia,Kokeilkaa ihmeessä.Nyt pitää mennä vähän leikkimään :)
- RUHIG-SEIN!
Itse olen opettanut koiralleni käskyt saksaksi jo pienestä pitäen, ja toimii kuin rasvattu. Natsi-leima on pientä tästä hyvästä!
- Össi
Meidän koira on 2.vuotias seeferi ja tekee melkein jokaiselle samma mitä sunkin koira. Onneks asutaan sen verran pienessä kylässä että täällä kaikki tuntee toisensa, samoin koirat. Mut riippu vähä et kuinka tuttuja ne ihmiset/koirat on sille sun koiralles. Jos koittasit sitä et pysähdyt ja pyydät koiraa istumaan kun tulee vastaantulijoita. Ja sitte jos koira pysyy paikallaan niin voit antaa herkun sille hyvästä käytöksestä.:) Tälläi meillä toimii sillon kun koira vetää.
- bubby1
Koirasi ei todellaakaan ole tyhmä, vaan luontaisen utelias lajitovereitaan kohtaan. Oma koirani oli samanlainen pentuna. Pentukoulukurssillakin se oli enemmän kiinnostunut toisista koirista, kuin itse koulutuksesta. Vanhemmiten se on rauhoittunut, että kelpaisi ilmeisesti jo seniori koiranäyttelyyn. Toisten koirien omistajat ovat velvollisuuden tuntoisia ja tietävät koiransa käyttäytymiseen, joten jokainen koiran omistaja tietää voiko toisen koiraa päästää omaa koiraa lähelle vai ei. Normaali maalaisjärki autaa koirien kasvatuksessa ja lisäopuksia saa kirjastosta tai netistä. Mukavaa yhteiseloa koirasi kanssa. Kyllä se siitä.
- Koirakalle
Mulla on vihainen koira joka vähän väliä hyökkää kohti lenkkeilijöitä ja joskus flexiremmi ei millään meinaa pitää. En tajua, mutta lenkkeilijät ovat ihan turhaan peloissaan siitä että mä en saa koiraani kuriin.
Onhan se pari kertaa näykkäissyt ohikulkijaa, mutta onneksi mulla on kodin vastuuvakuutus joka korvaa haitat.
Jalankulkijoiden pitää olla varuillaan kun liikkuvat kävelyteillä. - dopperi
moi.vaihda valjaat vedonesto pantaan.rupeaa homma toimimaan.kokemusta on.eläkä välitä kun ihmiset mitkä eivät tiedä asiasta tulevat kysymään miksi koirallasi pitää olla kuonokoppa.ei ole siis sinnepäinkään vaikka kulkee kuonon yli.veto pitää tulla alaspäin kun pantalaitetaan oikein.
- kyllä se siitä
Joo,kokeile vedonestopantaa se on hyvä keksintö.. Osta sopiva!
Alussa yrittää kaikinkeinoin saada sitä pois ( ainakin meillä kun 3 vuotiaana vasta opeteltiin) mutta kävelet vaan menemään ja sanot että ,"nyt mennään" jos alkaa rappaileen pantaa pois.- kyllä se siitä
..lisään vielä ,että laita remmi kiinni vielä pannanlenkkiin lisäksi, jos sattuu että vetäsee vetopannan kuonon yli,niin jää ainakin pannasta kiinni remmiin.
minä käytän ketjukiristyspantaa kuonopannan kanssa ne saa helposti molemmat kaulan alla samaan lenkkiin. - samaajatkoa
kyllä se siitä kirjoitti:
..lisään vielä ,että laita remmi kiinni vielä pannanlenkkiin lisäksi, jos sattuu että vetäsee vetopannan kuonon yli,niin jää ainakin pannasta kiinni remmiin.
minä käytän ketjukiristyspantaa kuonopannan kanssa ne saa helposti molemmat kaulan alla samaan lenkkiin.... siis molemmat pannanlenkit remmin lukkoon...( menipä tämä nyt pisimmän kautta) :D
- dopperi
samaajatkoa kirjoitti:
... siis molemmat pannanlenkit remmin lukkoon...( menipä tämä nyt pisimmän kautta) :D
joo unohin sen laittaa.hyvä kun lisäsit.
- koeta_kestää
Ensimmäinen koirasiko? Koirasi ei ole vielä edes koirien 'murkkuiässä'. Pennut touhottavat sinne sun tänne joten älä huolestu! :) Seuraavaksi tulee se kapinaikä mikä ihmisillä lasketaan murkkuiäksi, kestää 7kk vanhasta noin vuoden vanhaksi, joskus ylikin. Silloin määrätään kuka perheessä käskee ja jos se menee hyvin, niin seuraavat vuodet yhteiselo on vuosi vuodelta helpompaa.
- sellanen vaan
Koira ei ole tyhmä, omistajasta en osaa sanoa. Harjoittelua, harjoittelua ja harjoittelua.
- ratkaisu5
ns.kolinapurkki vois auttaa
- Enpä tiedä
Jollekin se purkki voi jopa sopia, mutta taitaa olla niin että useimmille siitä on enemmän haittaa kuin oikeata hyötyä. On siitä toki vastaantulijalle usein oma hupinsa kun sitä touhua kattelee. Ja oma rekkukin pysyy vierellä rauhallisempana kun saa katsoa toisten showta.
mulla taas laiskin.... kuva sen todistaa ;D
ai eihän tänne kuvia saanutkaanJos tämäkin ei olisi typerä provosointiketju, kertoisin, että leikkaus auttaa tässäkin tapauksessa kuten 98%:ssa koirista. Loput koirat eivät sitten tarvitsekaan leikkausta.
Minä ostin Pet Corrector suihkeen jonka avulla koirani käytös muuttui jo samana päivänä ja vieläkin ulkoilutan koirani punainen pullo kädessä...Aiemmin pieni räksyttimeni oli todella ongelmatapaus... Veti ja räksytti... lisäksi ostin vielä kuonopannan ni loppu vetäminen kokonaan... Aiemmin en tykännyt ulkoiluttaa koiraani mutta nyt nautin siitä :)
- lol18
Koira ei ole tyhmä mutta omistaja tuntuu olevan senkin edestä
- pinja ja pinsku
Tätä arvelinkin. Ei sun koirassa mitään vikaa ole. Sinä vaan et ole ottanut selvää, miten koiraa kasvatetaan.
Ei tietenkään koira sua kuuntele:) Jos ite olisit koira, niin kuuntelisitko itsesi kaltaista?
Nykyisin n jo niin älyttömästi saatavilla tietoa ja apuakin koirankasvatukseen, jos ei itse osaa. Että kokeileppa rauhoittua ja ottaa selvää, miten saat sen oikeanlaisen kontaktin koiraasi ja sitä kautta sen ymmärtämään, mitä siltä haluat. Kora ei ole ajatustenlukija, eikä ihminen. Se on eläin ja mitä ilmeisimmin ihan pihalla sun kasvatusmetodeissa. - ...
Minulla ei ole ollut koskaan koiraa (kissoja kyllä), mutta olen siskon koiran perään joskus välillä katsonut. Mitä on koiria vastaan paljon teillä ja turuilla tullut, niin olen juurikin ollut havaitsevinani, että pennut yleensäkin juuri "touhottavat" ihanan iloisesti ja ovat kiinnostuneita jokaisesta vastaantulijasta, vanhemmiten kai sitä tottuu - toivottavasti ei ole mistään lannistamisesta kyse. Sehän on vain positiivinen asia, että löytyy elämäniloa niin ihmisellä kuin eläimellä ja se näkyy uloskin päin. Ikävää, että tulee niin usein muljottavia ja pelkääviä ihmisiä vastaan. Minun kohdallani saa hyppiä ja suukottaa luvan kanssa, ja molemmilla on mukavaa. Mielestäni pitäisi elävälle olennolle suoda kuitenkin mahdollisimman paljon vapautta, kun turvallisissa rajoissa liikutaan. Asiantuntijat tietenkin tietävät koiran psykologiasta, että miten haukkulit eivät turhaudu tai muuten kärsi.
- oletidiootti
Kukas tässä tyhmä on? Et vaan tajua että koirat pitää KOULUTTAA, ei ne itsestään osaa käyttäytyä jos niitä ei opeta. Sinä se idiootti tässä olet eikä koira parkas, sääliks käy.
- nappialisää
mutta kertokaanyt jo mihin te noita rakkineita tarvitte !
Siis nehän ovat koko valtakunnan suuri riesa !
Ajatelkaa nyt miljoona rakkia tällaisessa maassa !!
Siinä on ehk noin 990 tuhatta liikaa.- satahaukkua
hankkikaa polkypyörä !
Sitäkin voi kävelyttää ja puhuakin voi, eikä se laske sontiaan joka naapurin pensasaitaan eikä käy kenenkään kimppuun..
Ja todella harvoin haukkua räkyttää mitä nämä turjakkeet tekee yötä päivää.
ihmiset on suunnilleen typeriä minätykkäänminähaluanminäkävelytänminäkusetanminäensiivoasensotkujaminäminä !!!! - KALLE KELLO
Ehdottomasti suosittelen sinullekin rakkinetta tai kissaa, rottaa tmv. Olet oikeasti sen tarpeessa, kun menet sen kanssa lenkille ja tapaat uusia koiraihmisiä, niin sinunkin sosiaaliset taidot toivon mukaan paranisivat ja taatusti lakkaa tuo kiristys, joka sinua ilmiselvästi vaivaa korviesi välissä. Koira tulee myös halvemmaksi kun psykiatrilla käynnit. Jokainen koiran tai oli nyt sitten mikä eläin tahansa omistaja tietää sen, että se lemmikki on sellainen kotipsykiatri.
- puppe3
Itse muotoilisin kysymyksen toisin: voiko koiraa tyhmempää olla? Ei voi. Kannattaa vaihtaa kissaan, tai ihan mihin tahansa muuhun eläimeen.
- sataxhau
hankkikaa polkypyörä !
Sitäkin voi kävelyttää ja puhuakin voi, eikä se laske sontiaan joka naapurin pensasaitaan eikä käy kenenkään kimppuun..
Ja todella harvoin haukkua räkyttää mitä nämä turjakkeet tekee yötä päivää.
ihmiset on suunnilleen typeriä minätykkäänminähaluanminäkävelytänminäkusetanminäensiivoasensotkujaminäminä !!!!- ykxliikaa
oho tuli yks rakkine liikaa !
- Kertoo kaiken
ykxliikaa kirjoitti:
oho tuli yks rakkine liikaa !
tekijästään!
- koulutus kunniaan
niin onko kysessä tyhmä koira vai vielä tyhmempi omistaja
- RUHIG SEIN!
Saksan kielen käskymuodot tepsivät hurttaan kuin hurttaan. Sakemanni osaa kouluttaa!
- Staffi 7v
Oma koirani lopetti iän myötä yritykset tervehtiä kaikkia koiria. Tosin en tiedä, johtuiko se minusta, koska yksinkertaisesti en päästänyt sitä tervehtimään muita. En erityisesti opettanut sitä herkuilla. Toki kehuin, kun se käyttäytyi toivotulla tavalla. Nykyisin se ei mene tervehtimään toisia koiria (eikä ihmisiäkään) ilman lupaa, vaikka olisi joskus irrallaankin (osaa siis seurata vierellä ilman hihnaa). Käytän myös komentoa EI.
- Remmin päässä
"Minulla on maailman tyhmin koira!"
Sanoisin että koirallasi on maailman tyhmin isäntä/emäntä. - vaikkapa näin
voit koittaa aluksi pysäyttää koko koiran ja käskeä sen istua . mene vaikka itse siihen koiran eteen ja pidä huomiota samanaikaisesti herkulla. Ja siitä sitten pikkuhiljaa etenette .
- Talon isäntä
Anna koirallesi muutama nitro-tabletti vaikkapa pullaan kätkettynä niin kyllä pysyy koira paikoillaan!
- grgtrtwgtwr
Pentuna koiran on hyvä antaa tutustua vastaantuleviin jos se heille sopii. Muihin totuttautumattoman koiran käytös on sitten aikuisiällä arvaamatonta.
- itseolethirviö
Etpä taida kovinkaan innoissasi olla koirastasi kun tyhmäksi haukut. Itse en pystyisi IKINÄ sanomaan/haukkumaan omaa koiraa tyhmäksi koska en näe hänessä sitä. Sinä itse taidat olla tyhmä kun et osaa olla koirasi kanssa, ja tämän koira huomaa myös.
- mastif m
Ei koirat ole tyhmiä, ihmiset ovat. Tai siis jotkut.......
- ärsyttää...
Ostin kans ite koiran noin puoli vuotta sitten. Se oli muutaman kuukauden ikäinen, kun ostin sen. Sain halvalla. Ei mennyt kauaa tajuta, että koira on jotenkin vammainen. Sillä on outoja tapoja.
Se saattaa vain ilman syytä alkaa läähättämään ja tuijottaa seinää samassa asennossa monta tuntia! Vaikka sille yrittää viedä vettä, niin se ei tajua juoda. Toinen ärsyttävä tapa sillä on, että jos se näkee valintatalon muovikassin, niin se alkaa haukkua ja haukkuu monta tuntia putkeen. Koskaan ei tee samaa, jos näkee vaikka jonkun eri kaupan muovipussin. Kolmas ärsyttävä tapa on, että se tulee joka yö sänkyyn samaan aikaan ja pissaa tasan samalla kellonlyömällä aina lakanoille. Olemme laittaneet oven kiinni, mutta se johtaa haukkumiseen. Kylppäriin ei osaa käydä pissaamassa. Neljäs ongelma, että kun mieheni kanssa katselemme televisiota, niin koira alkaa öristä. Se ei oikeasti murise vaan örisee. Mieheni lähtee usein ulos kesken ohjeman, kun koira ei lopeta örinää.
Olemme käyttäneet koiraa lääkärilläkin, kun epäilimme, että se on vammainen. Eläinlääkäri sanoi vain, että kuten ihmisiä, koiriakin on monenlaisia ja meidän koiramme on heikkotasoinen :(. Harmi kyllä ois lopettaa kaunis koira vain siksi, että se on tyhmä.- ei kuulosta tyhmältä
Koirasi ei kuulosta tyhmältä, vaan aika erikoiselta persoonalta, jopa traumatisoituneelta
Tuollaiset poissaolokohtaukset voivat olla epilepsiaa tai vastaavia.
Valintatalon pussi voi liittyä johonkin ikävään ja siksi koira reagoi voimakkaasti. Ehkä joku on hakannut sitä ruokakassilla tai yrittänyt tukehduttaa sen pussilla :(
Pissaaminen öisin sänkyyn kuulostaa myös traumaattiselta käytökseltä enemmän kuin tyhmyydeltä.
Lukemani perusteella en sanoisi koiraa heikkolahjaiseksi, vaan uskoisin, että sillä on pentuaikana ollut aika omituiset olot, joka jättänyt sille psykologisia, jopa neurologisia vammoja. Jo pelkästään sikiö/pentuajan huonolaatuinen ravinto voi tehdä kaikenlaista.
Kuinka voit edes ajatella lopettavasi koiraa siksi, että se parka on kärsinyt elämässään niin, että on haavoittanut mielensä? Ilkeä, empatiakyvytön ja itsekäs ihminen olet, jos edes viitsit miettiä sellaista.
Kun eläinlääkäri on kerran poissulkenut sairaudet, seuraavaksi käännytte koirapsykologin puoleen. Traumoja voidaan purkaa, koiraa voidaan kouluttaa, mutta kuten ihmistenkin kanssa, tie on pitkä ja vaatii työtä niin teiltä kuin koiralta. Ravintoterapeutti voisi kanssa suositella jotain lisäravinteita - jos koira on hermoston kehityksen aikana ollut aliravittumtai kärsinyt jostain puutteesta, peli ei ole menetetty: ns. pahnanpohjimmaisia tehoruokkimalla ollaan saatu ne saavuttamaan muut pentueen jäsenet ja koska nuoren koiran hermosto vielä kehittyy, oikein ruokkimalla voidaan auttaa sitä parantamaan suorituskykyään ja kompensoimaan mahdollisia puutteita. - Cavan omistaja
Viestisi nauratti. :D Minulla on myös hieman vajaaälyinen koira, ylivilkas kun näkee vieraita, ei malta olla hyppimättä ja pomppimatta jos en huuda kunnolla. Läähättää itsensä läkähdyksiin asti kun saa riehua. Eikä juo vettä. Muuten tottelee hyvin, kulkee vapaana lenkillä vierellä eikä enää yritäkkään mennä vastaantulijoiden luokse, pelkkä ei riittää. Myös kurinpito pitää olla astetta rankempaa kuitenkaan satuttamatta koiraa, näpäytys riittää. Mutta hyvin koulutettu näköjään kun uskoo helposti ilman nameja. Vaatii vaan komennon. Joskus saattaa räksyttää kun pyörän kanssa mennään tai jätän sen hetkeksi kaupan ulkopuolelle, namit yleensä vaientaa. Ja tällä on se syringo, eli näkee harhoja näykkiessään ilmaa ja rapsuttaa niskan seutua, muuten terve, hieman vain dorka. JA pienempi kuin sisaruksensa, myös vilkkaampi. Mutta kovalla kurilla saa jotakin aikaa, kato vaikka Cesarin ohjelmia.
- voi olla sairas
Juurikin niin, läähätyskohtaukset ja seinän tuijottelu voi olla epilepsiaa..
Meillä epileptikko,joka alkaa kohtauksen lähestyessä näkemään ns."kärpäsiä"
kattelee lattiiaa ja seiniä niin kuin näkisi jotain lentelevän,läähättää ja kuolaa kovasti
kunnes menee jalat alta ja pissat tulee samaan syssyyn...
Epilepsiaa ei voi lääkäri todeta millään kokeilla.
- moiheimoi
Koiralla taitaa olla maailman tyhmin omistaja. Sanooko sana -koulutus- mitään? Kato koirakuiskaajaa nii vastaantulijat saa rauhan :)
- puupaa5
Vika ei ole koirassa ja omistajassa. Jos homma ei muuten ala luonnistumaan neuvoisin hankkimaan hänelle valjaat ja lyhyen hihnan.
- sarakoira
Meillä ilmainen koirapiiri helsingissä 25 vuotinen kokemus kouluttamisesta myös ongelma p, 0500 601706
- Kyllä se siintä
Koirahan on vasta pentu, kyllä ne käytöstavat opitaan ajankanssa. On vain hyvä että pentukoira saa tutustua muihin koiriin pienenä niin siintä ei tule vanhempana remmirähjää.
Oma koirani on nyt 9kk ja on saanut pentuna tutustua toisiin koiriin pienestä pitäen. En kokenut sitä ongelmaksi päinvastoin, pentukoiran on mielestäni hyvä saada tutustua muihin koiriin. Tällä hetkellä ohitukset sujuu ihan hyvin koirani ei välitä tuontaivaallista niistä koirista jotka on kireällä hihnallalla omistajan yrittäessä estää kaiken kontaktin muihin koiriin. Mutta jos vastaan tulee koira joka saa tulla luoksemme annan koiralleni luvan tervehtiä. MiIten kovasti koirani hyppi ja vetikään hihnaa aivan pentuna ja kuinka nyt kaikki se on jäänyt pois luonnostaan iän myötä vaikkei kovin vanha ole vieläkään. - Ota rennosti
Älä turhia murehdi koirasihan on vasta pentu. Vielä leikkisä ja iloinen. Annan vain tutustua toisiin koiriin jos se sopii toisen koiran omistajalle. On aivan turha pelätä että koirasta tulisi mahdoton jos se saa tutustua toisiin koiriin.
Suurin ongelma tuntuu olevan ettei ihmiset uskalla kohdata toisiansa ei edes osata tervehtiä saatikka hieman jutella pelätään toisen ihmisen kohtaamista. Kas kun silloin voi jopa joutua juttelemaan toisen kanssakulkijan kanssa - Hyvät hyssykät!
Jos koira vetää taluttimessa, sen ongelman korjaaminen on aivan simppelijuttu. Koiralle ei tarvitse karjua,eikä sitä tarvitse taluttimesta nykiä ja ennen kaikkea, sitä ei myöskään NAMEILLA EIKÄ LELUILLA HOUKUTELLA OHITTAMAAN MUITA KOIRIA....Tällaisen "ongelman"korjaamiseen menee noin puolisen tuntia. Mutta jos koiranohjaaja ei ole se penaalin terävin kynä, ei ongelman ratkaisuun edes koiran ikä riitä :)
- Kuule sie einstein
Jos olet noin nerokkaan tavan keksinyt että puoli tuntia riittää ja koira on valmis, niin olisit ihmeessä kertonut tässä samantein sen aloittajalle. Hän selvästi tarvitsee apuasi.
- kaveri
Ei sun koira ole tyhmä miksi ajattelet noin? Voi, etkö tajua koirasi haluaa vain tervehtiä muita lajitovereita tai ihmisiä sinun koirasi on terve ja iloinen yksilö joka haluaa iloita koiran tavalla ei se ole tyhmyyttä. Ole iloinen siitä, että sinun koirasi on energinen voit opettaa koirasi kulkemaan rinnallasi kun menette lenkille ei se ole vaikeaa. Itse opetin koiriani kulkemaan tällä tavoin aina kun koira kulki nätisti niin annoin makupalan kiitokseksi oikeasta suorituksesta tämä vaatii kärsivällisyyttä, mutta se kannattaa. Kyllä sinun koirasi oppii kun jaksat vaan yrittää se kyllä palkitaan ja nautitte yhteisistä retkistä ihan varmasti. muista, että koirat ovat hyvin älykkäitä me ihmiset vain ajattelemme niin, että koira on tyhmä jos käyttäytyy jotenkin kummasti.
- KALLE KELLO
Ei, ei koira ole tyhmä vaan sinä. Oletko kuullut sanaa KOULUTUS? Jokainen koira pitää kouluttaa, vaikka antaisi sisäfilettä ja hanhenmaksapalleroita siinä kuin mustin ja mirrin herkut, teet varmasti yhden niistä alkeellisimmista virheistä vaikka mielestäsi teet oikein: Koiranpentu on oppinut sen, että aina tulee herkkupalaa kun teen sitä ja tätä. Koira on kuitenkin vielä pentu, mutta jo sen verran iso että opetusta pitää alkaa koventamaan, eli suosittelen sinulle ja koirallesi sellaista paikkaa, jossa on koulutettu opettaja
- AINO HELENA
minulla on seitsenvuotias kiinanharjakoiranarttu, se haluaa välttämättä tavata
vastaantulevan toisen koiran, jos vastaantulija ei ole iso, tai vihainen, ja kysyn isännältä voiko Elle tulla tutustumaan?
Sallin kyllä sen enkä osaa pitää sitä pahana! Minulla on kymmeniä "koiratuttuja"
juuri tämän vuoksi, jään monesti juttelemaan pitkäksikin aikaa, ja muutakin
juttua piisaa kuin koirista,mutta ymmärrän, että jostain syystä kaikki eivät
tätä halua.Pitää mennä koirakouluun, siellä on hyviä neuvoja,usemmat ongelmat
on kuitenkin narun toisessa päässä, ei koirassa! - Glennin kanssa...
Aloittajalle:kokeile jonkin aikaa rauhallisempaa paikkaa missä käytte esim. ystäväsi kanssa läpi tilannetta,että käsket koirasi istumaan rinnallesi,ja ystäväsi kulkee teidän ohitsenne pysähtymättä.Olisiko siinä helpompi hallita koiraa?Voit toki käyttää siinäkin makupaloja,tms. apuna,mutta ehkäpä toisto tepsisis?Sitten siirrytte tekemään samaa vilkkaammille paikoille.Ja nyt alkuun tuo istuttaminen ja odottaminen lienee ihan viisainta.
Kuten täällä on taas saanut lukea,on monenlaista koiraa ja kasvattajaa.Jokaisella on omat tapansa ja tyylinsä,eikä yhtä tapaa voi kenties joka rodulla käyttää.Pahimmalta minusta kuullostivat nämä "puhu koirallesi","ei saa sanoa ei".Koirat ovat kyllä älykkäitä olentoja,mutta en jaksa uskoa että ne ymmärtävät jokaisen ihmiskielen sanan.Lyhyet,yhden kahden sanan käskyt ne kyllä oppivat tunnistamaan.Eli ei,silloin kun haluaa kieltää,on mielestäni ihan paikallaan.Ja äänensävy on todella tärkeää,olen sen huomannut oman koirani kanssa.
Tuo hihnan ottaminen lyhyeksi ja vierelle veto ja istutus ovat mielestäni todella hyviä keinoja lähestymistilanteissa.Siinä saat koirasi huomion ,ja siinä vaiheessa makupalaankin voi ehkäpä keskittyä,ja ohikulkijat menevät huomaamatta eteenpäin.Fleksi on pahin keksintö mitä koiramaailmassa olla voi.Isoille koirille en sitä luottaisi katkeamisvaaran vuoksi,pikkukoirille sillä annetaan vapaus seilata koko kävelytin leveydeltä,niin ettei vastaantulia voi tietää mistä ohitse pääsee.Vai olisiko tässäkin syy siellä taluttimen toisessa,korkeammassa päässä?Taitaapi olla..Ja Sinä ohikulkija! Jos näät että vastaan tulee koira omistajansa kanssa,eivätkä he selkeästi halua jäädä nuuhkimaan/juttelemaan,älä hidasta vauhtiasi kohdalla tai päästä omaa koiraasi viereltäsi kauemmas.Koirapuistot ovat nuuskuttelu/tutustumispaikkoja,ei kadunvarsi,jos vastaantulija selkeästi osoittaa käytöksellään ettei nyt kiinnosta. Hei,
Ei ole varmasti maailman tyhmin koira, koirasi tykkää ilmeisesti muistakin ihmisistä ja on vielä nuori. Sehän käyttäytyy kuin pienet lapset ja aikanaan se menee ohi. Jos minulla olisi tuo koira niin antaisin sen tervehtiä ja ilita jos vastaantuleva ihminen tahtoo myös tutustua. Jos taas ihminen ei halua kontaktia pitäisin koiran etäämpänä. Anna koirasi tervehtiä ja ilita tuttavuuksista, sillä on ystävällinen sydän. Älä vaadi nuorelta pennulta liikaa, kyllä se rauhoittuu kun saa ensin toteuttaa luontoaan.- Kuontalo
Koira ei edes pidä sinusta. Hakee apuja muualta.
- 2345
meidänkin koirat olivat ääliöitä, mutta kun katsoin itseäni peiliin huomasin että minähän se ääliö olinkin ja kun vaihdoin asennetta koirien suhteen, niin nykyään olemme huomattavasti vähemmän ääliöitä.
eli remmin päässä se vika yleensä on.
älä anna koiralle valtaa tehdä mitä se haluaa, vaan pistä se tekemään niinkuin SINÄ haluat....siitä se lähtee ja tsemppiä muutokseen, äläkä masennu jos ei heti ala muutosta näkymään vaan sitkeästi toista samoja asioita vaikka ne kyllästyttääkin, mutta koirat tykkää kun niillä on joku joka sanoo mitä tehdä, eivätkä saa päättää itse.
T:kahden entisen ongelma koiran omistaja - pyh pyh
Mielestäni todella tyhmin koiranomistaja tai häntä leikkivä kirjoittaja.
- rakasta eläintäsi!
Ei koira ole tyhmä, vaan aloittaja!
Koira on rakkautta tunteva pentu, iloinen ja ystävällinen, aloittaja taas itsekeskeinen ääliö, jolle ei koira sovi ollenkaan.
Hän halveksii vilpitöntä rakkautta, on kateellinen, kun ei itse ole huomion keskipiste. Ehkä koira hakee muualta lämpöä, kun ei saa sitä aloittajalta.
Kehtaatkin nimitellä luonnollista olentoa ääliöksi! Psykopaatin puheita. - pentulainen
Ota myös huomioon, että koirasi on vielä aika pentu. Tuo "tyhmyys" jota kuvailit, menee aikalailla sen piikkiin, että koirasi on vielä pennun tasolla.
Mutta tsemppiä harjoituksiin! :) Täällä onkin tullut melkoisesti vinkkejä. - Lemmikinomistaja
Ei ole tyhmiä lemmikkejä, on vain IHAN VITUN TYHMIÄ omistajia.
Ja tämä on 100% tosiasia.
Olis kannattanut olla hankkimatta koiraa(tai ylipäätään mitään lemmikkiä), kun sinusta ei ole selvästikään sellaisen omistajaksi.
Helvetin pölö(siis sinä, ei koirasi). - Eiootyhmä
Ei se koira tyhmä ole! Raukka haluaa vain tutustua uusiin koiraystäviin...
- Vuhvuhvuhvuh
Voi että kun täällä on taas näitä besserwisser-ämmiä ihan maan vaivaksi asti, mutta ei niitä hyvin käyttäytyviä koiria ja varsinkaan koiran omistajia löydy juuri mistään. Yksi ylimielinen tapa on pitää koiria irti metsäpoluilla sun muilla eikä aikomustakaan pistää kiinni tai ei ainakaan seurata ketä kulkee ja missä ja sitten kailottavan, että "ei tää tee mitään kenellekään, tää on ihan kiltti". Se ei paljon auta, jos koiran kuono kohoaa pikkulapsen pään korkeudelle tai vastaan tulee koiria pelkäävä ihminen. Joten pitäkää edes ne rakkinne kiinni ja hallinnassa.
- trööööt
Kaverini koira oli kova vetämään, joten kaverini osti sille vetämiseen tarkoitetut valjaat, jotta koira saisi vetää lenkeillä ja väsyttää itseänsä enempi. Mutta kävikin päinvastoin. Vaikka valjaat olivat nimenomaan VETOvaljaat, eikä vedonesto valjaat. loppui. Koira lopetti täysin vetämisen ja haluaa itsekin valita mielummin valjaat kun kaulapannan
- koirien ystävä*
Siis, jos koira tuntee vetoa päästä tervehtimään ohikulkijoita, voi omistaja kysyä hymyillen "saako koira tulla tervehtimään?" Omistaja kyllä näkee jo vastaantulijoiden ilmeestä, ketkä ovat koirien ystäviä, ketkä eivät.
Itselläni oli aiemmin koiria ja minua saa tervehtiä! Silitän ja juttelen. Voi, pikku pentukoiraa, ihmiset eivät ymmärrä minua olenhan vielä pikkuinen ja leikkisä kuten lapset ovat, mutta kun kasvan niin enköhän ala rauhoittumaan. Emäntäni ei ymmärrä kun hypin ja touhuan niin kovasti maailma on suuri näin pienen koiran silmin ja on paljon tuoksuja jotka houkuttelevat nuuskimaan. Kunpa emäntäni ymmärtäisi, että kun olen vasta puolivuotias pikku koira lapsi niin en vielä ymmärrä kaikkea maailmanmenoa. Olen kovin energinen pentu joka paikkaan meneminen saa emäntäni kiireiseksi ja kuononi haistaa jännittäviä tuoksuja ympäristöstä nuuh...nuuh.
- iuhihohioji
Minkä rotuinen koirasi on? Mulla kultainennoutaja ja kun on vetävää sorttia, vetäminen alkaa, kun mikä tahansa tulee vastaan tai kuono maassa, niin mitään kontaktia ei saa. Kaikki keinot kokeillut. On todellakin idiootti koira. Tätä ennen on ollut sakemanneja ja normi keinoin oppinut MYÖS kulkemaan kauniisti. Sellaisten on turha neuvoa, jotka eivät tunne kaikkia rotuja. Sakemannien kanssa kuvittelin olevani huippu koirankouluttaja.
- jscjsvnjdnvj
Koirahan on siis yleensä yhtä viisas kuin omistajansa-sanotaan ;) Kannataisi kokeilla ehkä jo jotain koirakoulua. Todennäköisesti tuo koulutusmetodi mitä nyt yrität käyttää ei toimi sinun koirallesi, jos kerta jo 3 kk olet yrittänyt. Namut eivät ehkä ole tarpeeksi hyviä.Toivottavasti harjoittelet taluttimessa kulkemista myös sisällä, koska ulkonahan on aina mukavampaa koiralle kuin sisällä;)
- kevyt linkous
Aivan naurettavaa, kun nykyään ihmiset on se tai ne ja koirista puhutään hän ja he.
Meilläkin on kissa ja koira, mutta kyllä nekin ovat loppupeleissä vain eläimiä. - hauhaukku
Nuuh, täällä minä puolivuotias koiranpentu, te ihmisotukset ymmärtäkää minua olen vielä pieni, mutta kasvan nopsaan. Synnyin toivottuna isoon pentueeseen minulla oli hyvä emo joka hoiti minua luovutusikääni asti. Olin onnekas sain hyvän kodin ja emännän joka hoitaa minua ja on kärsivällinen kun olen niin touhukas ja menossa joka paikkaan kun kuononi haistelee jänniä tuoksuja. Minusta tulee isona opaskoira joka auttaa näkövammaisia ihmisiä. Olen väriltäni musta labratorinnoutaja ja olen hyvää vauhtia oppimassa minulta vaadittavia taitoja. Minut valittiin tähän vaativaan tehtävään luonteeni takia. Joten toivon, että olisin isona hyvä palveluskoira ja tekisin minulta vaadittavat tehtävät hyvin. Terveisin: pienilappispentu ikä puoli vuotta. Ps. Nuuh...nuuh terveiset kaikille sisaruksilleni.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä983407Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3071860Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2471687- 961557
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4111516Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4301417Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21380Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381157Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun348997Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden277992