vaan piinaa. Asun yksiössä kaupungissa. Vain yksi tuuletusikkuna, ei parveketta. Aurinko paistaa iltapäivästä alkaen. Sisällä lämpötila nousee ja nousee. Tosi raivostuttavaa kun säätiedotuksissa kerrotaan helteen hellivän vielä niin ja niin monta päivää. Tulkoonpa Pekka Pouta kämppääni muutamaksi päiväksi asumaan, vieläkö kertoisi helteen hellivän.
Minulla ei ole mökkiä johon voisi mennä viilentymään järveen. Monella teistä on ja moni asuukin maalla. Siellä voi aina mennä johonkin varjoon ja tuuliseen paikkaan.
Tulisi nyt välillä yksi kylmä viikon jakso, saisi vaikka lunta sataa. viilenisi kämppä. Sitten taas voisi antaa helteen "helliä"
Helle ei minua helli
103
1472
Vastaukset
- 16 + 6
Toki on riemukasta, että Lappi on ollut Euroopan hellekeskus. Ihanaa, että lapset ja muutkin halukkaat saavat iloita helleaallosta, sitähän on jaksettu säätiedotusten yhteydessä toitottaa.
Kertaakaan ei ole niiden yhteydessä kerrottu, kuinka pahaa oloa liika kuumuus voi tuottaa sairaille ja vanhuksille.
Miten lienevät vanhanaikaiset laitokset, liekö mikä sisälämpötila.
Eihän tätä tietenkään kauan kestä, mutta joka asialla on ainakin kaksi eri puolta.
http://yle.fi/uutiset/helle_piinaa_vanhuksia_ja_sairaita/5374202lusiina_ kirjoitti:
Rovaniemellä tuli eilen rakeita.
siis tässä linkki
http://www.lapinkansa.fi/Lappi/1194817083052/artikkeli/raekuuro rovaniemella keskella helteita .html- Anonyymi
Kyllähän suomalaiset nauraa muslimeille kun räteissä kulkevat. Mahtaa olla hiki eivät ymmärrä maassa maan tavalla. Vai lisäävätkö rättejä
- Anonyymi
No ehkä ei ole säätiedottajien asia alkaa terveysvaikutuksista kertomaan lähetyksessä.
Siili - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän suomalaiset nauraa muslimeille kun räteissä kulkevat. Mahtaa olla hiki eivät ymmärrä maassa maan tavalla. Vai lisäävätkö rättejä
Kukaanhan ei voi tietää vaikka olisi pelkät bikinit siinä alla, sitähän ei voi kukaan tietää. Ite olisin kyllä pelkillä bikineillä. Ja eiks niitäkin oo tosi ilmavia ja hengittäviä materiaaleja niiden siinä asussa.
- osaksi asennekysymys
Kannattaisiko muuttaa johonkin taloon missä asunnon ikkunat eivät olisi päiväauringon puolella, kaupoista löytyy myös aika hyvä valikoima ilmastointilaitteita. Yhtälailla on ihmisiä jotka eivät voi sietää kaamosta, sadetta, ukkosta, pakkasta, loskaa valoisia öitä, täyskuuta tjms.
Mulla on sälekaihtimet, pieni tuuletin, pieni ilmastointilaite ja pimennysverho yöksi, näillä pärjää hyvin helleaaltojen ajan jos tarvitsee olla kotosalla.
Sisätiloissa lämmitetään talvella ettei palella, yhtähyvin voi kesällä viilentää ettei hikoilla.- ...
Ei ole kannatus kysymys, jotkut vaan joutuvat asumaan tuollaisissakin asunnoissa.
Ilmastointilaitteita saa juu. Kuluttavat valtavasti sähköä, sähkö maksaa.
Kuumuus ongelma monille, kesäisin kuolee paljon ihmisiä. Ei tarvitse edes olla loispummieläkeläinen, monilla muillakin tulee sairauskohtauksia. Mennäkesänä, tosta naapurista vietiin nelikymppinen kundi ambulanssilla sairaalaan viikoksi. Jäi se henkiin, mutta astma meni niin pahaksi, että ei happi kulkenut. Sama juttu ahtauman saaneilla, sydänvaivaisilla jne Kuumuus ei sovi kaikille.
=DW= - hyi hellettä
Mitä sinä yöllä tarvitset pimennysverhoa? Ei silloin aurinko paista. Ja minä en ainakaan voi muuttaa mihinkään muualle, olen asunut monessa paikassa. Joka kämpässä on ihan sama juttu. Jos tulisi laki, että vuokra-asuintoihinkin pitää asentaa sellainen ilmastoinilaite, joka pitää huoneiston lämpötilan samanlaisena aina. Myös kesähelteillä. Onneksi Suomessa ei helteet ikuisesti kestä! Eiköhän jo 3 kk kuluttua ole helteet loppu! Ainakin enimmäkseen.
- pitäisihän tietää
hyi hellettä kirjoitti:
Mitä sinä yöllä tarvitset pimennysverhoa? Ei silloin aurinko paista. Ja minä en ainakaan voi muuttaa mihinkään muualle, olen asunut monessa paikassa. Joka kämpässä on ihan sama juttu. Jos tulisi laki, että vuokra-asuintoihinkin pitää asentaa sellainen ilmastoinilaite, joka pitää huoneiston lämpötilan samanlaisena aina. Myös kesähelteillä. Onneksi Suomessa ei helteet ikuisesti kestä! Eiköhän jo 3 kk kuluttua ole helteet loppu! Ainakin enimmäkseen.
- sitroen.
hyi hellettä kirjoitti:
Ei minun nukkumistani valo haittaa. Päinvastoin, Pohjolan valoisat kesäyöt aiheuttavat riippuvuutta näin vanhempana. Pakko päästä kesäisin pohjoiseen...
Liika kuumuus on nuorempana haitannut silloin, kun en reissullani ole saanut telttaa tai autoa sellaiseen paikkaan, että se on aamuyöstä varjossa.
Omakotitalossa ei ole koskaan ollut liian kuuma.
Kerrostalossa on parvekkeen ovet ym auki mikäli häiriköt ei mekasta. Nukun helteellä ilman peitettä.
Toistaiseksi ei ole pahemmin valittamista helteistä. - Anonyymi
Tosta pakkasesta en tykkää ja kaamosta en ole kokenut muuten kaikki noista kelpaa, tosin pidän kun tulee syksy ja on pimeää, ja lämpimät pimeät loppukesän yöt on ihaniii.
- Anonyymi
... kirjoitti:
Ei ole kannatus kysymys, jotkut vaan joutuvat asumaan tuollaisissakin asunnoissa.
Ilmastointilaitteita saa juu. Kuluttavat valtavasti sähköä, sähkö maksaa.
Kuumuus ongelma monille, kesäisin kuolee paljon ihmisiä. Ei tarvitse edes olla loispummieläkeläinen, monilla muillakin tulee sairauskohtauksia. Mennäkesänä, tosta naapurista vietiin nelikymppinen kundi ambulanssilla sairaalaan viikoksi. Jäi se henkiin, mutta astma meni niin pahaksi, että ei happi kulkenut. Sama juttu ahtauman saaneilla, sydänvaivaisilla jne Kuumuus ei sovi kaikille.
=DW=Eläkeläinen, on aikanaan ollut veronmaksaja, ja maksaa eläkkeestäänkin veroa korkeammalla % kuin työssäkäyvä.
- ...
Mnaah.
Sitä voi joutua asumaan tympeään kämppään. Ite asuttiin aikanaan parit vuodet vähän samanlaisessa asunnossa, tosin isommassa. Kuumuuus oli todella kammottavaa. Vaan, jotain voitehdäkin.
Pimennysrullaverhot. Ne on kalliimpia, kuin tavalliset, mutta niistä paljon apua. Eihän se ehkä mukava ole istua kämpillä verhot kiinni, mutta ne vähentävät sisälle tulevaa kuumuutta.
Päivisin ehdottomasti ikkunat kiinni, sieltä sitä kuumaa ilmaa puskee. Pitää jäähdyttää ja tuulettaa kämppä öisin, että sisälle saa viileämpää ilmaa.
Tuuletin. Tollanen tavallinen propelli ei paljoa maksa. Se ei varsinaisesti jäähdytä, mutta kun ilma liikkuu, mukavampi olla.
Kuuma suihku. Sen jälkeen tuntuu aikansa viileämmältä huoneenlämmössä.
Ilman kostutin. Suomessa ilma nyt kuivaa, kostutin helpottaa ainakin hengittämistä ja tulee mukavampi olo muutenkin.
Tossa yhdessä aloituksessa kerroinkin, että mun pitää varoa hikoilemista. Kevät ja kesä karmeimpia vuodenaikoja meitsille. Nytkään ole moneen viikkoon juuri käynyt pihalla kuin nopeasti tupakilla. Ois juu ulkohommia, mutta teki mitä tahansa, alkaa hikeä pukkaamaan ja siitä terveysongelmia. Lisäksi tuo kuiva ulkoilma haittaa hengittämistä. Odottelen ilmojen viilenemistä ja syksyä.
Koitas katella jostain järkevämpi asunto. Jos asut jossain kaupungin vuokraluukussa, vetoa terveyssyihin.
Ajattell kuitenkin positiivisesti, sulla ei ole naakanpesää polttimon yläpuolella >:/
Knaak,knaakkna, knaaaak...
=DW= No kiitti :)
- Kaupunkilainen
Onko asuinpaikkakunnallasi uimarantaa, tai ylipäätään rantaa? Siellä voit vaikka kahlata vedessä, jos et osaa uida. Rannalla usein myös tuulee hiukan, mikä helpottaa tukalaa oloa.
Jos et pysty muuttamaan sellaiseen asuntoon, jossa on ikkunat kahdella puolella taloa, voit hankkia pienen ilmastointilaitteen ja pari tuuletinta eri puolille asuntoa. Illalla kannattaa käydä viileässä suihkussa ennen nukkumaanmenoa ja jos ei muu auta, kastella vaikka lakana.
Minustakin on näillä keleillä mukavinta olla töissä, ilmastoiduissa sisätiloissa. Kotona on kuuma meilläklin, mutta onneksi uimaranta on vieressä. En pidä pakkasesta, mutta en kyllä välittäisi ihan näin lämpimästäkään, semmoinen 20-24 astetta olisi sopiva.- ...
Sivusta.
Ruumiinlämmön laskemiseen kylmä suihku auttaa, kuuma kuumuuden sietämiseen.
Vaan noista ilomastoinneista. Tsadissa käyn kuumilla ilmoilla mieluusti marketeissa tms. käveleskelemässä. Ne riittävän isoja ja ilmastoinnit pelaa ok. Eikä tarvitse jatkuvasti olla. Meinaan vaan, monet ns. "konttorihommissa", siis toimistoissa olevat ovat nuhassa ja flunssassa koko kesän. Kokemusta on, nenäliinoja kului eniten kuumimpaan aikaan, eikä ole allergioita. Se vaan harvoin toimii kunnolla pikkukonttorin ilmastointi, veto päällä, kuin lie filtterit kunnossa jne.
=DW=
Paljon on tässä äffää ja ärrää.
Hellyyttävä on hän.
Kadonnut kuitenkin muistojen joukkoon.
Jatkaa ehkä elämäänsä teeweetä katsellen.
http://www.youtube.com/watch?v=JFoWw2jZBkE
H.- demeter1
Otan osaa, aloittaja. Joku jo ehdottikin kylmää suihkua. Kai se vähäksi aikaa auttaa. Itsellänikin on huono kuumansietokyky ja aurinkoa en siedä juuri lainkaan.
Onneksi asumme vanhassa omakotitalossa, puiden katveessa. Pitää olla muutama viikko tällaista paahdetta, ennenkuin tilanne tulee kestämättömäksi. - RosaLiiin
Muinoin kun tuon tapaisessa asuin niin, me avasimme koko ison ruudun sepposen selälleen , ei vain tuuletusikkunaa ja sitten viritettiin verho iloisesti ison ruudun eteen heilumaan. Auttoi pikkuisen.
Kirja, filtti ja juomapullo reppuun ja puistoon kukkivan hevoskastanjan juurelle varjoon nauttimaan suvesta.- joka kesäinen riesa
Niin olisihan se iso ikkuna kiva aukaista kokonaan, vaan jos sisällä on 25 ja tuon ikkunan puolelle aurinko porottaa 34 asteen lämmöllä, niin kyllä minun maalaisjärjelläni ajetellen. kuumempaa sieltä vain tulee. Joskus 22.30 aurinko häviää, silloin ikkunat äkkiä auki. Vaan ei se silti paljon laske, se lämpö. Viime yönäkin oli ikkuna koko yön auki, ulkona oli 20 astetta yöllä, vaikka oli luvattu 13. Sisälämpötila ei paljon laskenut. Tänään kävin varastosta hakemassa pöytäpuhaltimen. Eihän se mikään tehokas ole, mutta kyllä sen puhallus tuntuu iholle vähän viileämmältä. Tänään kävin kauppakeskuksessa kuleksimassa ja viileää oli. Ruokakaupassa kuljeskelin pitkin niitä käytäviä, jossa oli kylmässä pidettäviä ruokia. Kun sitten menin ulos, oli kuin saunaan olisi mennyt. Vuosi vuodelta helle on karmeampaa. En minä nuorena yhtään hellettä vastustellut. Kroppa kesti sen hyvin. Vaan ei enää.
- Rimmir tänään
Asuin ennen samanmoisessa mörskässä ja siellä ei edes tuuletusikkunaa. Eikä kaikissa ikkunoissa säleverhojakaan. Kaikki ikkunat mitä pystyi saamaan auki olivat sitten auki koko yön. Ja liesi tuuletin päällä jotta ilma kulki edes jonkin verran.
Oli se vaan kamala kämppä.
Eihän siinä auttanut muuta kuin lähtä joko merenrannalle taikka puistoon isojen puiden alle varjoon kirjan tai lehtipinkan ja juomavesipullon kanssa joksikin aikaa sieltä kämpästä. - Pirre*
Ei kyllä palele meilläkään, vaikka asunnossamme on mahdollisuus ristivetoon, mutta ilmojen haltija on nyt näin säätänyt, minkäs näille voi, kärvistellään kesällä helteessä ja talvella pakkasessa..ei se koskaan kohin ole, - tuskastumisesi kyllä ymmärrän.
- -lämmin olo-
Autossa oli kuuma sillä mittari näytti 29 astetta. Kaupungilla kävellessä tuuli hieman, ei tuntunut niin kuumalta ja kaupoissa oli viileämpää, etenkin ruokakaupoissa.
Yritin istutella ostamiani kukkia, ei tullut mitään, sillä itikkaparvi hyökkäsi heti kimppuun sillä seurauksella että pakenin kiireesti sisätiloihin.
En ole koko päivänä avannut ikkunoita sillä viime yönä avoinna olleet ikkunat antoivat viileyttä iltapäivälle asti. Aion avata taas ensi yöksi.
Olen muutenkin ollut sisätiloissa muutaman päivän rauhoitelllekseni auringon polttamia olkapäitäni ja niskaani. Nykyisin palaa tuo iho niin herkästi. Liekö ohentuneella otsoonikerroksella siihen syynsä?
Viileä suihku auttaa jonkin verran kuumuuteen tai järvessä kaahlailu. Kaihtimet alas vaikkapa tavallisetkin, nekin hidastavat jonkin verran sisälämpötilan nousua. - kokeile sinäkin
Toivon samaa, vaikkapa pakkasta.
Olipa sinulle neuvoja, vaihda asuntoa!! Tässä iässä jos on onnistunut saamaan kohtu hintaisen asunnon, niin ei niitä vaihdeta kuumuuden takia.
Minun pieni yksiö on kuuma kuin se??? Tuuletin pörrää koko ajan, mutta ei se auta paljonkaan. Mihinkään puistoihin en todellakaan lähde taapertamaan vesipulloineni, sillä vessakin pitäisi olla lähellä
Ainoa mikä auttaa on kylmään veteen kastettu ohut paituliini ja sitten minulla on noita lasten harsovaippoja, joilla pyyhin enimmät hiet. Viileä suihku aina auttaa hetken, mutta märkä paita on paras, kun tuuletin siihen puhaltelee.- kulkukoira
Osta sellainen ikkunalle asennettava ilmastointilaite, se varmasti viilentää.
Se ei maksa omaisuutta, sen sähkönkulutus on pieni ja se ei vaadi muuta asennusta kuin töpselin tökkäät pistorasiaan ja ikkunaan jonkun laisen tukihommelin, minkä liike varmasti neuvoo tai laittaa kauppaa tehdessä.. Painava se on, mutta kuljettavat varmasti kotiin.Tuulettimet pyörittävät ilmaa, ilmastointilaite viilentää. Nykyisissä laitteissa on hyvin hiljainen ääni, ei juuri häiritse. - kuumuutta pakoon
kulkukoira kirjoitti:
Osta sellainen ikkunalle asennettava ilmastointilaite, se varmasti viilentää.
Se ei maksa omaisuutta, sen sähkönkulutus on pieni ja se ei vaadi muuta asennusta kuin töpselin tökkäät pistorasiaan ja ikkunaan jonkun laisen tukihommelin, minkä liike varmasti neuvoo tai laittaa kauppaa tehdessä.. Painava se on, mutta kuljettavat varmasti kotiin.Tuulettimet pyörittävät ilmaa, ilmastointilaite viilentää. Nykyisissä laitteissa on hyvin hiljainen ääni, ei juuri häiritse.kulkukoira
"Osta sellainen ikkunalle asetettava", siis mikä? Miksi niissä myydään ikkunatiivisteitä?
Katselin hintoja, joten ei paha, mutta jos se pitää jotenkin asentaa ikkunaan, niin ei onnistu kunnan vuokra-asuntoon, tai tiedä häntä?
Onko itselläsi sellainen - kulkukoira
kuumuutta pakoon kirjoitti:
kulkukoira
"Osta sellainen ikkunalle asetettava", siis mikä? Miksi niissä myydään ikkunatiivisteitä?
Katselin hintoja, joten ei paha, mutta jos se pitää jotenkin asentaa ikkunaan, niin ei onnistu kunnan vuokra-asuntoon, tai tiedä häntä?
Onko itselläsi sellainenhttp://www.ilmastointilaitteet.com/ilmastointilaitteet/
Tuolta voit lukea lämpimän ilman poistoputkesta, mikä vaatii jonkunlaisen ulosviennin.
Tutustu malliin ja tiedustele valmistajilta tai myyjiltä.
Talossani on ilmastointi, ei tarvitse hankkia. - Kaupunkilainen
"Olipa sinulle neuvoja, vaihda asuntoa!! Tässä iässä jos on onnistunut saamaan kohtu hintaisen asunnon, niin ei niitä vaihdeta kuumuuden takia."
Miten niin ei vaihdeta? Kyllä kuusikymppisetkin muuttavat, ja ikkunoiden määrä ja sijainti on ihan yhtä pätevä asunnonvaihtoperuste kuin mikä tahansa muukin.
Harvoin vain tulee asuntoa valitessaan ajatelleeksi kesän hellepäiviä. Muutin puolitoista vuotta sitten, ja kun näytöissä kierreltiin alkusyksystä, tämä asia oli onneksi mielessä. Läpitalon asuntoja ei tosin kaikille riitä, kerrostaloon tulee pakostakin niitä, joissa on ikkunat vain yhdellä puolella. Sellaista ei kuitenkaan ole pakko ostaa, jos on omaa asuntoa hankkimassa. Vuokra-asukkaat ovat huonommassa asemassa, koska asuntojen tarjonta on heikompaa. - kokeile sinäkin
Kaupunkilainen kirjoitti:
"Olipa sinulle neuvoja, vaihda asuntoa!! Tässä iässä jos on onnistunut saamaan kohtu hintaisen asunnon, niin ei niitä vaihdeta kuumuuden takia."
Miten niin ei vaihdeta? Kyllä kuusikymppisetkin muuttavat, ja ikkunoiden määrä ja sijainti on ihan yhtä pätevä asunnonvaihtoperuste kuin mikä tahansa muukin.
Harvoin vain tulee asuntoa valitessaan ajatelleeksi kesän hellepäiviä. Muutin puolitoista vuotta sitten, ja kun näytöissä kierreltiin alkusyksystä, tämä asia oli onneksi mielessä. Läpitalon asuntoja ei tosin kaikille riitä, kerrostaloon tulee pakostakin niitä, joissa on ikkunat vain yhdellä puolella. Sellaista ei kuitenkaan ole pakko ostaa, jos on omaa asuntoa hankkimassa. Vuokra-asukkaat ovat huonommassa asemassa, koska asuntojen tarjonta on heikompaa.Anteeksi "kaupunkilainen", kun en tullut ajatelleeksi muuta kuin itseäni.
Minulla ei ole varaa vaihtaa, eikä ostaa asuntoa kuumuuden vuoksi. Nyt on sijainti hyvä palvelujen suhteen, siis vartin kävelymatkan päässä kaikki mitä tarvitsen ja vuokra on sopiva 250,-€/kk.
Kyllä minä jaksan nämä hellepäivät mieluummin, kuin maksaisin tuplasti enemmän vuokraa.
Toivottavasti sitten, kun ja jos, päädyn johonkin hoitokotiin, niin olisi tuuletus kunnossa. - Kaupunkilainen
kokeile sinäkin kirjoitti:
Anteeksi "kaupunkilainen", kun en tullut ajatelleeksi muuta kuin itseäni.
Minulla ei ole varaa vaihtaa, eikä ostaa asuntoa kuumuuden vuoksi. Nyt on sijainti hyvä palvelujen suhteen, siis vartin kävelymatkan päässä kaikki mitä tarvitsen ja vuokra on sopiva 250,-€/kk.
Kyllä minä jaksan nämä hellepäivät mieluummin, kuin maksaisin tuplasti enemmän vuokraa.
Toivottavasti sitten, kun ja jos, päädyn johonkin hoitokotiin, niin olisi tuuletus kunnossa.Yksi helpotuskonsti tuli vielä mieleen: tietenkin pidät ikkunan tai ikkunat kiinni kuumimpaan aikaan, mutta PIMENNYSVERHO estää aurinkoa paistamasta sisään. Mieluummin sitä kai pimeän kestää kuin tuskallisen kuumuuden.
- kokeile sinäkin
Kaupunkilainen kirjoitti:
Yksi helpotuskonsti tuli vielä mieleen: tietenkin pidät ikkunan tai ikkunat kiinni kuumimpaan aikaan, mutta PIMENNYSVERHO estää aurinkoa paistamasta sisään. Mieluummin sitä kai pimeän kestää kuin tuskallisen kuumuuden.
kaupunkilainen
No, toki tuollainen on hallinnassa ja minulla on hyvä pimennysverho...niin ja se märkä paita päällä...sikäli kun muistan sitä kastella kylmällä vedellä.
Tietenkin on 5 min. matka ilmastoituun huoneistoon, jossa olisi "pientä possakkaakin" ajan kuluksi! Arvaa huvittaako?
Tuli mieleeni lapsuuden juttu, kun ajelimme talvella hevospeleillä ja reessä tuli joskus kylmä. Isä kehoitti, että kävelkää/juoskaa välillä, mutta eihän se huvittanut, joten hän kertoi sitten tarinan rengistä, jolle oli sama asia esitetty.
Mitäpä renki?;"Mieluummin kylymän, kuin kävelen" ja t a a s savolaisittain.
Niin se talon ostaminen, josta hieman hangoittelin. Onhan minulla puolet "viileästä talosta", mutta kun toisella puolen asuu "kuumakalle", niin mieluummin tyydyn tähän halpaan, lähellä palveluja, joskin välillä kuuma.
Varteenotettava oli myös tuo ilmastointi laite, mutta, mutta, mutta, kun ei tiedä näistä elinpäivistään ja apukin on lähellä, niin enpä osta.
Olenhan minä tyhmyyksisäni tehnyt etelänmatkoja, joissa ei pääse kuumuutta pakoon, kuin meressä ja ei sielläkään kauan voi olla. Alpeilla sentään oli valinnan varaa.
Ja miksin jatkan juttuani sinulle? Olen tykästynyt kirjoitustyyliisi. Joku meistä on aina maalta tai kaupungista ja minä olen hieman molemmista.
- hei kki
Näillä keleillä onnittelen itseäni kun ostin 3 vuotta sitten viillennyslaitteen.
Tunniksi päällä ja taas on majassa n.20 astetta:)) - pistelee vihaksi,
alotuksen tekijälle :
otan osaa, vieläkö olet hengissä, sinä elät maanpäällisessä " pätsissä "
ihmetyttää suomalainen rakennustekniikka,
se on alta lipan, vaikka suomi MUKA on huipputekniikaa hallitseva maa,
mutta rakennustekniikka on lastenkengissä,
tai paremminki rikolliset sitä hallitsee,
rakennetaan halvalla HOME TALOJA mutta peritää HUIPPU hitaa silti asunnoista.
nämä pikku asunnot on maanpäällinen helvetti kesällä, kun aurinko paistaa ja helleaalto jatkuu kuukausia.
RAKENTAJAT on pantava astuuseen huonoisti suunitelluista ja piittaamatomasti rakennetuista taloyhtiöistä.
vastuu pitää kantaa läpi koko taloyhtiön historian JOS ilmestyy hometta tai muita rakennusvirheitä kuten ilmastointiin liittyviä juttuja.- jakolasku
Helle ohi, 17 sateista ja ukkonen kampeamassa poispäin.
- ...
Outoa.
Meinaan vaan," taivas " on sallittu sana," helvetti "kielletty sana.
Kahelia hommaa, knaak, knaak, knaak, knaak.
=DW= - .....
... kirjoitti:
Outoa.
Meinaan vaan," taivas " on sallittu sana," helvetti "kielletty sana.
Kahelia hommaa, knaak, knaak, knaak, knaak.
=DW=Taivas ei ole kellekään (yleensä) kirosana. Ei mitään outoa.
- elämän kuviot
Olet 60 , kuinka olet elänyt elämäsi?
Elämä on jaksoja, niiden avulla on sinulla 60 .
Tänään on minulla hyvä puutarha vedet solisee kahdessa paikkaa, ulkopaikat auringon mukaan vain 800m2 sekin liikaa.
En asumaalla, ravintolat--kaikki lähellä.
Vaiva tässäkin alituinen terveyteni huolenpito, lääkärit ja muut haluan elää rauhassa... Jos on pieni asunto auringon puolella saattaa helteellä tulla tukalat oltavat, varsinkin jos ei saa läpivetoa. Tunnen muutamia joilla elämä on todella tukalaa helteellä.
Mökki on puiden katveessa, täällä ei ole koskaan liian kuuma, kylillä on kaksi makuuhuonetta, toinen on pohjoiseen ja toinen etelään. On iso ero kesällä kummassa nukkuu. Eihän meillä helteitä ole kovin monta viikkoa vuoden mittaan, silti voi olla nämä hellepäivät sietämättömiä.
Viime yö oli kylmä, siinä ja siinä etteikö ollut pakkasen puolella.- öööööööööö
Miksi kuumalla läpivetoa, kun joka räppänästä tulee vain sisälämpöä kuumempaa sisälle?
Silloin kaikki aukot kiinni, ja auki vasta kun ulkona on huonelämpöä viileämpää.
- onko hyvä nyt?
Olet varmaan nyt mielissäsi kun lapsel lomilla ja leireillä eivät tarkene uida eivätkä saa riemuita kesäpäivien lämmöstä. Teltoissa palellaan ja moni lapsi vilustuu.
Muutamasta kesäkuukaudesta pitäisi saada ammentaa voimaan kylmää ja pimeää talvea varten, siksi hellepäivät ovat enemmän kuin toivottuja. - //////////
Kaikessa on vähintäänkin kaksi puolta.
Vastahan kirjoitettiin, kuinka helteestä kärsivät vanhukset täyttivät terveyskeskuksia.
Lapsilla on sentään enemmän terveyttä ja vastustuskykyä.
Liikkumalla jaksaa, jos jaksaa liikkua.
Mikä pakko on telttailla. - jokaiselle jotain
Työpaikallani hellepäivinä lämpö kiipeää äkkiä yli kolmen kympin plussalle. Lämmöstä tuntuu kärsivän vain ylilihavat ja tyypit jotka marisee aina jostain.
Nyt kun ulkona on 13, niin nämä samat tyypit itkevät kuinka kylmä on. Yksi jo soitteli talonmiehelle että pitäisi saada asuntoon lämpöä, vasta viime viikolla itki kuumuutta. Yksi ei saa pyykkejä kuivaksi kun joka päivä sataa, hei haloo, täällä satoi viime perjantaina ekan kerra moneen viikkoon.
Jotkut vaan ei koskaan osaa olla tyytyväisiä.
Meillä ei ole hirmumyrskyjä, ei maanjäristyksiä, ei tsunameita, ei tulivuorenpurkauksia ei laajoja tautiepidemioita, meillä on vaan neljä suht maltillista vuodenaikaa, nauttikaamme siis niistä kaikista. Sama täällä, ei helli vaikka ilma onkin viilentynyt. Asutaan kerrostalon ylimmässä kerroksessa ja kun aurinko siihen viikko toisensa jälkeen porottaa niin tietää saavansa helteestä osansa.
Nytkin on sisällä 25 lämmintä vaikka ulkona 15 astetta. Tuuletusikkunat kaikki auki ja partsin ovikin raollaan, raollaan siksi kun on kissoja useampiakin.
Tuolla eräs harmitteli kun lapset palelee kylmällä, mutta kai niillä on vaatetta mitä pistää päällensä. Kuumalla kun taas ei voi mitään enää poistaa jos joutuu puolalasti himassaan olemaan.
Eikä suomalaiset mielestäni ole mitään helteitten suosijoita pitemmän päälle, olemmehan lähinnä tottuneet kylmään."Nittaminax"
Alasti?
Oletko paikalla, otatko kuvan?... itsestäsi :)
Parvekkeen-oveni on myöskin auki, niin suurella että isokin kissa mahtuisi tulemaan...
Herätessäni 24C nyt 20C
H.- ;-)
Oletkos peittänyt nettikamerasi ettei vaan kukaan seuraa sinun puolialastomuuttasi?
;-) kirjoitti:
Oletkos peittänyt nettikamerasi ettei vaan kukaan seuraa sinun puolialastomuuttasi?
";-)"
Minulla ei vielä ole läppäriä.
Uusi Lumiakin tulee vasta tänään.
Mutta tiedän, koska minulle on huomautettukin, että mies on kaunein nuorena 17-vuotiaana.
Naisella ei ole tuota ongelmaa.
Joulu-lahjaksi tulen saamaan, ei ku ostamaan itselleni läppärin kameralla.
Olen jo valmiiksi ostanut metsästys-haukan hupun.
Jos joskus poistan tuon hupun sitten, pidän huolen että kamera on tarkennettu 30 metriin, vähintään.
Sitä ennen pitäisi myös löytää Tauno Palo-filtteri siihen.
Ehkäpä sitten saa profiilini uusia ulottuvuuksia.
H.- ??\\
hunksz kirjoitti:
";-)"
Mutta tiedän, koska minulle on huomautettukin, että mies on kaunein nuorena 17-vuotiaana.
Jos joskus poistan tuon hupun sitten, pidän huolen että kamera on tarkennettu 30 metriin, vähintään.
H.Etkö osaa seurata vieläkään, mikä viesti on sinulle, mikä ei.
- ;-)
hunksz kirjoitti:
";-)"
H.Niittamiinalle se viesti oli tarkoitettu, vai oletko sinä sitten sama niitta?
Mitäpä tuosta jos silmät joskus harittaa... laittaa lasit nenälleen ja tihrustaa tarkemmin.. ;-) ;-) kirjoitti:
No en ole peittänyt ja jos joku saa kiksejä meikäläisen kattelusta niin saakoon. Voi sitä ihmisparkaa joka erehtyy. :))
??\\ kirjoitti:
Etkö osaa seurata vieläkään, mikä viesti on sinulle, mikä ei.
"??\\"
Me ollaan nitan kans selvä-sanaisia.
Tosin nitta kyllä usein unohtaa osoitteen kommenteissaan.
Antaa vaan ymmärtää.
Mutta sehän on nainen.
H.Nittaminax kirjoitti:
No en ole peittänyt ja jos joku saa kiksejä meikäläisen kattelusta niin saakoon. Voi sitä ihmisparkaa joka erehtyy. :))
"Nittaminax"
Taiteilijatkin aina sanoo, että lohkareesta saa esiin kauneutta, kunhan lohkoo turhat pois.
Sen voi tehdä omin silminkin, ilman talttaa ja vasaraa.
H.
- ihanata
Kesäsää miummaummukkaan. Ulkona 14 sisällä 20.
- Anonyymi
Teipatkaa ikkunat aluminifoliolla umpeen. Ei tule paahde sisälle.
- Anonyymi
2013 postauksia.
2022:
Muuta muualle! - Anonyymi
Teippaan osittain joka kevät. Sisälämpötila pysyy yli pitkään noin 24-26:ssa
muuten olisi 30 heti helteiden alettua ja kesän lopulla 33 yötä päivää.
- Anonyymi
Aamu aurinko aina laskuun paistaa kotini sisälle tupakeittiö ja makuuhuonen.Ovat siis samalla pulella,Ei läpi talon asunto.Makuuhuonen edessä parveke.Kyllä helle piisaa tälläkin plus 30-32 lämmintä ja parvekkella!.Yöksi ei jäähdy asunto kerrostalossa.Joka vuokra talo..Kun kivi seinääkään ei jäähdy.Parvekesta ei apua auringon paahde sinne ihan samalla lailla,kun asuntooni.Joten parveke ei mikään autuus kaiklla ole!. Pöytätuletin tossa pörrä .Mailman loppu ei kuitenkaan ole.Kesä suomessa lyhyt ja jokainen halutessa löytä ulkoa varjopaikan. Minäkin löysin tänän Leikki puisto Lampi penkit hiekka kentän vierestä ja ihan pieni tulen väre siinä.Kuin tulen pesä? Hyvä.Yksin minä ulkoilen sen voi jokainen tehdä Juhannuksenakin. Ei minulla ole kesä mökkiä,ei perikunnan mökkiä. Joten näillä eväillä mennä.Sen verran kuuma etten pyörällä pääsyt lähtee edes meren ranalle. Ei kai järkeväkän 69 vuotiaana kun helle.Polvien nivelrikot ja alergiaat ymm. Vaikka meri tuuli alergiselleKULTAA.Mutta helle se jokaista varmasti koetele kerostaloissa.Ainakin nitä joilla ei imasto pumpua ja tllä nitä ei saa asentaa. Jakselan kuitenkin.Ulos etsi varjopaikka,evästä mukaan.Kirjaa.lehteä tai ristikko lehti! ter. Mummo jonka mielestä oma asenne vaikutaa kaikeen.Helsinki yksi lähiö monista.
- Anonyymi
Aika hölmö juhannus itelläni, en tehnyt mitään. Oma vika.
Sinä sentään lähdit ulos, hyvä. Yksinäistä. Jospa huomenna. Yleensä viikonloput muutenkin yksin. Jos asuisin Helsingissä, niin vois tavata ja jutella.Vaikka vain yhdessä valittaa. Yksinäinen mummo minäkin.On varmaan monta yksinäistä mummelia ja kuuma kämppä,
- Anonyymi
Etkö sinä voi mennä esim. rannalle? Kummallista valitusta, ilmanko pitäisi olla huono/kylmä sen takia, että yksiössäsi on kuuma helteellä. Tsiisus sentään!
- Anonyymi
Joo, olen vain saamaton, koko päivä saamattomana.
Nyt iltaa kohti rupeen piristymään.
Ei se ollut niinkään valitusta, vaan osanottoa yksinäiselle 69 vuotiaalle toiselle mummelille.
Hän on sentään reippaampi kuin minä, lähtee ulos ja on myönteinen kaikesta huolimatta.
No, talvi kyllä tulee ja hyvä on silloin lämpimässä kämpässä olla.
Mielestäni taloyhtiön pitäisi tarttua asiaan.
Eikös ole joku sääntö, että jos on tietty määrä lämpöasteita, niin on tultava vuokra-alennusta.
Kannattaisi ottaa selvää!
Vai oliko niin Ruotsissa, en muista. Jostain luin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, olen vain saamaton, koko päivä saamattomana.
Nyt iltaa kohti rupeen piristymään.
Ei se ollut niinkään valitusta, vaan osanottoa yksinäiselle 69 vuotiaalle toiselle mummelille.
Hän on sentään reippaampi kuin minä, lähtee ulos ja on myönteinen kaikesta huolimatta.
No, talvi kyllä tulee ja hyvä on silloin lämpimässä kämpässä olla.
Mielestäni taloyhtiön pitäisi tarttua asiaan.
Eikös ole joku sääntö, että jos on tietty määrä lämpöasteita, niin on tultava vuokra-alennusta.
Kannattaisi ottaa selvää!
Vai oliko niin Ruotsissa, en muista. Jostain luin.''Mielestäni taloyhtiön pitäisi tarttua asiaan.
Eikös ole joku sääntö, että jos on tietty määrä lämpöasteita, niin on tultava vuokra-alennusta.''
Mikäli asunnon sisälämpötila on enemmän kuin 32 astetta (kymmenys riittää) silloin vuokralaisella on oikeus vaatia vuokran alennusta.
Omistusasunnossa majailijat vaativat taloyhtiöltä toimenpiteitä. Esim. ilmalämpöpumppu asuntoon tai markiisit ikkunoiden yläpuolelle.
- Anonyymi
Asuinrakennusten pitäisi tarjota parempaa suojaa kuumuutta vastaan, siitä kai tästä on pohjimmiltaan kyse. Onneksi tähän ongelmaan onkin alettu kiinnittää viime aikoina huomiota, takavuosina mietettiin vain lämpimänä pysymistä.
- Anonyymi
Terveisiä täältä eräältä mökiltä keski-suomesta.
Hellettä ja kuuma on se 29c täällä jo monetta päivää peräkkäin, tuulta ei juuri ole ja ilma seisoo. Täällä pienessä nökissä on nyt illalla 28c lämmintä. En usko, että jaksaisit olla täällä tuntia kauempaa. Ilma ei vaihdu, eikä lämpö haihdu. Tämä on kuin sauna. Sanonta maalla on mukavaa,, ei pidä alkuunkaan paikkaansa. Tänne vain, jos haluaa kokea tämän kaiken, ja tietenkin runsaiden itikoiden kera. Järveen täällä ei helposti pääse, se kun on muutaman kilometrin päässä. Pyörällä sinne polkiessa on yhtä hiki, kuin sinne mennessä.- Anonyymi
Joo, näinhän se on. Usein ajatellaan että kuumuus on vain kerrostalokämppien ongelma. Kyllä kesäisin ilmestyy näihin kuumuuskeskusteluihin myös aika paljon esim. rintamamiestaloissa ja muissa erilaisissa, erityisesti vanhemmissa ok-ratkaisuissa asujia joilla ei ole yhtään vilpoisaa "perinteisessä" puutalossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, näinhän se on. Usein ajatellaan että kuumuus on vain kerrostalokämppien ongelma. Kyllä kesäisin ilmestyy näihin kuumuuskeskusteluihin myös aika paljon esim. rintamamiestaloissa ja muissa erilaisissa, erityisesti vanhemmissa ok-ratkaisuissa asujia joilla ei ole yhtään vilpoisaa "perinteisessä" puutalossa.
Yöllä on ikkuna auki, toisessa kerroksessa.
Ainut harmi on harakat, jotka rupeevat räksyttämään siinä klo 4 -5 aamulla, ikkunat on pantava kiinni.
Päivällä läpivetotuuletus ja tuulettimet päällä, on kolme pöytätuuletinta ja 1 iso tuuletin.
Kaikki hommat heti aamusta, päivällä ei jaksa.
Tätä on nyt kuukauden verran vain. - Anonyymi
ne itikat on kyllä niitä, joita vähemmän kaipaa !!!
se on sitä mökkielämän "ihanuutta", öh.
- Anonyymi
Olen ollut enemmän kylmänihminen, nykyisin en ole enää sitäkään. Sopiva lämpötila on siinä 15-20 välillä. Ei hikoile, eikä liukastele.
Lapsena oli kiva leikkiä kaupungissa kerrostalon asfalttipihalla tai kerrostalon rapussa kylmällä kivilattialla, kun oli hellettä. Mökillä en viihtynyt ollenkaan. Oli tylsää, kuumaa tai satoi vettä. Kaupungissa on aina tekemistä, paistaa tai sataa.
Liika lämpö on tämän ilmastonmuutoksen takia tullut elämäämme ja se tietysti muokkaa maapalloa uuteen uskoon. Ilmastopakolaiset eivät vielä ole lähteneet liikkeelle, mutta siihenkään ei varmaan kauaa enää mene.- Anonyymi
Bikineissä liikun sisällä ja iso tuuletin.
Ihan kuin muutenkin, ja vilpoisaa.
Työt teen pikkuerissä. 5 minuuttia astianpesua, tauko, 10 minuuttia pyykin kanssa, tauko jne.
Kaikki tulee tehtyä. Välillä katson nettifilmiä.
Ei hätää.
Parempi näin kuin että turkissa ja huopatossuissa kulkea. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bikineissä liikun sisällä ja iso tuuletin.
Ihan kuin muutenkin, ja vilpoisaa.
Työt teen pikkuerissä. 5 minuuttia astianpesua, tauko, 10 minuuttia pyykin kanssa, tauko jne.
Kaikki tulee tehtyä. Välillä katson nettifilmiä.
Ei hätää.
Parempi näin kuin että turkissa ja huopatossuissa kulkea.Eiköhän täältä löydy joku vinkki?
101 tapaa. Siittä vaan järjestyksessä kokeilemaan!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201807252201094408
Yön on ikkuna auk täällä. Tuulen vire.
Onneksi on yläkerrassa että ei tuu yövieraita ikkunasta.
Ei silti, ei ne viittis kuumuudessa.
- Anonyymi
froteen kylpytakki tai muu vaate, kastelen yläosan kerran tunnissa ja on vilpoisaa
- Anonyymi
sisällä pärjää kohtuullisen hyvin, vaan kun ei jaksa ulkoilla, jopa kaupoissa käynti on "haastavaa" , menee päivät niinkuin "punaselle risitlle".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sisällä pärjää kohtuullisen hyvin, vaan kun ei jaksa ulkoilla, jopa kaupoissa käynti on "haastavaa" , menee päivät niinkuin "punaselle risitlle".
Saanpahan rästihommia tehdyksi.
Katselen nettiä ja samalla silitän, tuuletin päällä.
Hyvä niinkin.
Ulos ei viitti lähteä eikä uimaankaan, tulee enemmän hiki kun ajaa rannalle.
Käyn suihkussa, juon kahvia ja syön melonia. - Anonyymi
Kiitos vihjeestä. Kylmään veteen kastettu pyyheliina päähän auttaa myös. Luin tänään
vinkin toiselta palstalta ja kokeilin. Kolmas päänkastelukierros menossa.
Tukankin kastelu kylmällä vedellä auttaa vähän aikaa. Kylmän märkä pyyheliina auttaa kauemmin. Se viilentää huomattavasti oloa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vihjeestä. Kylmään veteen kastettu pyyheliina päähän auttaa myös. Luin tänään
vinkin toiselta palstalta ja kokeilin. Kolmas päänkastelukierros menossa.
Tukankin kastelu kylmällä vedellä auttaa vähän aikaa. Kylmän märkä pyyheliina auttaa kauemmin. Se viilentää huomattavasti oloa.Jatkankin tässä silittämistä, ettei päivä mee ihan hukkaan.
Laitoin ikkunan ja ulko-oven auki, että kävisi ristiveto.
No eikös joku naapurin kissa heti hiippaillut sisälle...
Laitoin oven kiinni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jatkankin tässä silittämistä, ettei päivä mee ihan hukkaan.
Laitoin ikkunan ja ulko-oven auki, että kävisi ristiveto.
No eikös joku naapurin kissa heti hiippaillut sisälle...
Laitoin oven kiinni.Nonniin.
Nyt olen silittänyt kaikki, meni pari tuntia.
Katsoin filmejä samalla. Hyvä mieli, että sai jotain aikaseksi!
Silittäessä funtsii kaikenlaista, rauhallista.
Pitäisi silittää seisoaltaan, mutta minä silitän istualta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nonniin.
Nyt olen silittänyt kaikki, meni pari tuntia.
Katsoin filmejä samalla. Hyvä mieli, että sai jotain aikaseksi!
Silittäessä funtsii kaikenlaista, rauhallista.
Pitäisi silittää seisoaltaan, mutta minä silitän istualta.Jestas sentään, että olet lahjakas; katsot "filmejä samalla" ja funtsit "kaikenlaista". Jos itse katson elokuvaa, niiin keskityn kyllä vain siihen. - Nm. Miten sen voi tehdä istuen
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jestas sentään, että olet lahjakas; katsot "filmejä samalla" ja funtsit "kaikenlaista". Jos itse katson elokuvaa, niiin keskityn kyllä vain siihen. - Nm. Miten sen voi tehdä istuen
Niin, me olemme erilaisi.
Joillakin on sitä aivovireyttä ja energisyyttä ihan liikaakin, toisilla ei.
Mutta ihanpa turhaa on kadehtia toista ja aina naljailla toisten tekemisiä.
Sinä keskityt vain filmin katseluun, huushollin hoitamiseen, liikuntaan ja terveyden hoitoon.
Ihan hyvä! Se on hyvä asenne, jatka. Eläkeläisenä saa ottaa lunkisti.
Mutta anna minun touhuta rauhassa.
Taas on kuuma päivä edessä.
Hyvää jatkoa! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, me olemme erilaisi.
Joillakin on sitä aivovireyttä ja energisyyttä ihan liikaakin, toisilla ei.
Mutta ihanpa turhaa on kadehtia toista ja aina naljailla toisten tekemisiä.
Sinä keskityt vain filmin katseluun, huushollin hoitamiseen, liikuntaan ja terveyden hoitoon.
Ihan hyvä! Se on hyvä asenne, jatka. Eläkeläisenä saa ottaa lunkisti.
Mutta anna minun touhuta rauhassa.
Taas on kuuma päivä edessä.
Hyvää jatkoa!En ole eläkkeellä. Jos teet montaa yhtäaikaa, niin yhteenkään hommaan et keskity kunnolla. Niin saa ja voi tietysti tehdä, jos ei tahdo saada elokuvan aiheesta ja juonesta käsitystä. Toisaalta moni ei saa, vaikka vaihtaisi kuinka tarkasti. - Nm. Niiin erilainen et ole
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ole eläkkeellä. Jos teet montaa yhtäaikaa, niin yhteenkään hommaan et keskity kunnolla. Niin saa ja voi tietysti tehdä, jos ei tahdo saada elokuvan aiheesta ja juonesta käsitystä. Toisaalta moni ei saa, vaikka vaihtaisi kuinka tarkasti. - Nm. Niiin erilainen et ole
... vahtaisi ... - Nm. Oho
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saanpahan rästihommia tehdyksi.
Katselen nettiä ja samalla silitän, tuuletin päällä.
Hyvä niinkin.
Ulos ei viitti lähteä eikä uimaankaan, tulee enemmän hiki kun ajaa rannalle.
Käyn suihkussa, juon kahvia ja syön melonia.Meloni on superhyvvää. Nannan parempaa kuin jäätelö, yleensä ostan mehujään. Ja jäde sulaa nopeemmin tuolla helteessä jos jätskikiskalla käy.
- Anonyymi
Jos pakkasessa on tilaa vois laittaa märkiä t paitoja muovipussiiin ja sit tarpeen tullen pukee päälle.vähän helepottaa.
- Anonyymi
Yksiö kerrostalossa parvekkeella missä älytöntä olla kuumempi kuin sisällä. Tuuletin voi olla joillekkin hyvä ratkaisu.
- Anonyymi
Kannattaa hankkia se tuuletin, kyllä auttaa.
Ihan kunnollinen.
Itse en selviäisi ilman.
Halpa ratkaisu. - Anonyymi
Mulla on 2 tuuletinta sängyn vieressä. Ihanasti tuulettaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan kunnollinen.
Itse en selviäisi ilman.
Halpa ratkaisu.Joskus oli sellasii paristolla toimivia tuulettimii jossa oli vesisäiliö , en vaan muista mistä sen ostin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan kunnollinen.
Itse en selviäisi ilman.
Halpa ratkaisu.Jossaiin oli ladattavia kaulalla pidettäviä urheilu tuulettimia myynnissä.
- Anonyymi
parvekelasit laitan nippuun helteellä, et edes ilma kiertää, rakoset ei auta
- Anonyymi
Mutta älä jätä niitä parvekkeelle.Tai laita jotain niitten eteen, että aurinko ei satu niihin.
Laseista saattaa syntyä tulipalo, jos oikein kovasi aurinko paahtaa.
Ei silmälasejakaan.
- Anonyymi
Voi sitä onnenäivät kun ilmat viilenee, tulispa se ukkonen. Parvekkeesta ei mitään iloa kun aurinko porottaa niin hitosti.
- Anonyymi
Ilmastointilaitteen hankin ja laitan parvekkeenovenkin kiinni ja ilmastoinnin päälle, niin tulee melkein kylmä imuroidessa🌬😂
- Anonyymi
Paljonko maksoi?
Mielestäni pitäisi saada tällainen kulu vähennykseksi veroilmoitukseen.
Tehkää aloite asiasta!
Jos ei voi (Jos yrittäisitte ensin) niin ottakaa laina vaikka.
On niitä halvempiakin laitteita. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että naapureita ei saa vaivata hurinalla.
Miksi ette hanki tuulettimia?
Tuuletin toimii ihan hyvin!
Oma on vaikanne kun valitatte silloin.
On myös viilennyslaitteita, nekin toimii. Ne pitäisi ainakin voida saada pois verovähennyksinä.
Tämä on sellainen kysymys, mikä pitäisi hoitaa kuntoon topakasti ja ihan valtakunnan tasolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paljonko maksoi?
Mielestäni pitäisi saada tällainen kulu vähennykseksi veroilmoitukseen.
Tehkää aloite asiasta!
Jos ei voi (Jos yrittäisitte ensin) niin ottakaa laina vaikka.
On niitä halvempiakin laitteita. Pitää kuitenkin ottaa huomioon, että naapureita ei saa vaivata hurinalla.
Miksi ette hanki tuulettimia?
Tuuletin toimii ihan hyvin!
Oma on vaikanne kun valitatte silloin.
On myös viilennyslaitteita, nekin toimii. Ne pitäisi ainakin voida saada pois verovähennyksinä.
Tämä on sellainen kysymys, mikä pitäisi hoitaa kuntoon topakasti ja ihan valtakunnan tasolla.Nih, jokainen voi hankkia laitteen itse ”valtakunnan tasolla”! Siirrettävä, pyörillä kulkeva ilmastointilaitteeni maksoi n. 250€ ja halvempia ja kalliimpiakin löytyy. Ääntä pitää, muttei tarvitse koko ajan päällä pitää, kun viilentää niin tehokkaasti.
On vaan paljon virkeämpi olo ja kotitöitäkin voi ja jaksaa tehdä aivan erilailla, kun on viileetä.
- Anonyymi
Tasan ei käy onnenlahjat. Täälläkin hemmetin kuuma, yhtä kärsimystä... Mutta kun äsken hellemekkoineni pulahdin järveen, helpotti hetkeksi. Nyt märissä vetimissä vilvoittelen, kunnes taas kuumuus iskee. En pidä uimisesta "märässä vedessä", mutta nyt oli pakko!
- Anonyymi
Onni asua yksiössä jonne ei aurinko paista ikkunasta sisään kun terassin yli oleva katto varjostaa. Kun pitää ikkunat ja oven kiinni ja tornituuletin puhaltaa niin sisälämpötila pysyy ihan kohtuullisena max 25 asteessa niin jaksaa jotain touhutakin kun lämmönsietokyky on tosi huono kilpirauhasen ongelmien takia. Tuo 25 astettakin olisi liikaa mutta kun touhuaa niin ettei tule hiki niin pärjää. Lenkille tai pyöräilemään vaan ei nyt ole viikkoon pystynyt, ainoastaan pikaisesti pakolliset ostokset lähikaupasta. Nesteytykseen pelkkä vesi ei ole mulla hyvä, alkaa oksettamaan jo puolen litran jälkeen vaikka ei kerralla juokaan. Pelastukseni on urheilujuomatiiviste. En viitsi niin aikaisin aamulla herätä (klo 4-5) että lämpötilan vuoksi lenkille pääsisin kun liikuntaa pystyy harrastamaan kotonakin.
Onneksi ensi viikolle on jo luvassa helpotusta keliolosuhteisiin ja pääsen taas tien päälle polkemaan.
vn - Anonyymi
Ostin Silvercrest Tornituuletin 24.99 € Lidl
- Anonyymi
Häviikös se pierunhaju jos tuulettimen päällä ollessa pieraseee. Tietääks kukaan.
- Anonyymi
Dyson Cool, ainut hyvä, niin älyttömän hyvä.
- AnonyymiUUSI
Samalla lailla häviää ku ilman tuuletintakin, tosin vähän nopeemmin :D
- Anonyymi
Tää 30+ tuntuu kovalta vaikka painoa alle 80kg huhuh eikä helpotusta oo luvassa.
- Anonyymi
Yöllä 21 ulkona, 29 sisällä, niin minä mieleni pahoitin..
- AnonyymiUUSI
Osan ottoni, 144 p jouluaattoon. Asunnossa 29 yölläkin täällä.
- AnonyymiUUSI
Pitkästä aikaa, muutaman minuutin kevyt sade, Savossa.
- AnonyymiUUSI
Kannattaa hankkia ilmalämpöpumppu. Minä en liiku kuumalla ilmalla ulkona kuin vain välttämättömimmän. Laadukas "ilmis" pitää ok-talonkin viileänä.
hank.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321