Flätti ja haukkuminen

Rokkariflätti

Flättien omistajat huomio! Ongelmaan tarvitaan ratkaisua, vai onko sitä ollenkaan?

Eli tuo turha haukkuminen ottaa päähän. Siis sisällä (ja osittain myös ulkona) tämä aina haukkuu jos kuulee jotain ääniä pihalta, auton ovi pamahtaa kiinni naapurissa, rekassa kolahtaa joku yms. Niin tämä alakaa ilmottamaan, et hei, tuolta tulee tunkeilija. Tää nimenomaan haukkuu äänille, josta se ei tiedä, et mistä se tulee. Ja tietenkin myös jos joku kävelee sisälle. Oon yrittäny tätä ongelmaa poistaa, koska tuolla ei oo mikään pieni sievä matala ääni :D

Kaverin kanssa sitten puhuttiin tästä asiasta ja hän sitten mietti, että josko se on vaan luonteeltaan sellainen, et kaikki pitää ilmottaa niin sitä ei sitten vaan opetella pois.

Eli kysymys kuuluukin. Onko joku saanu sen turhan haukkumisen loppumaan vai haaveilenko turhaan?

5

222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rokkariflätti

      Niin ja jos joku on siinä onnistunut, niin vinkkejä, että miten?

    • talonvahti

      heh kuulostaa vähän meidän flätiltä :) kai tuo aika tyypillistä on useille koirille että ilmoittaa kun jotain yllättävää tapahtuu. meillä kuuluu karmea haukahdus tai parikin kun mies tulee kotia töistä tai muualta, jos ollaan molemmat oltu poissa niin silloin on hiljaa kun ovi aukeaa. myös ikkunan ohi äänekkäästi kävelevät ihmiset aiheuttavat saman reaktion.

      Olen toiminut tämän asian kanssa niin, että olen jättänyt koko koiran huomiotta jos se kerran haukahtaa, mitä nyt hypännyt ensin pääni kattoon säikähdyksestä. jos koira jää haukkumaan tai muutoin juoksemaan ympyrää, eli ei lopeta (periaatteessa) epätoivottua käytöstä suljen sen hetkeksi muualle (niin ja rauhallisesti ja eleettömästi). Tämä vain jos siis aivan hulluna eikä pyynnöstä rauhoitu. Missään nimessä ei kannata omaa ääntään korottaa yhtään jos koira alkaa huutamaan.

      Joskus olen sen kanssa mennyt rauhallisesti sinne eteiseen tai mitä nyt haukkuukaan, ja rauhallisella äänellä todennut ettei siellä mitään ole ja sitten palannut takaisin.

      Koiralle on toisaalta normaalia ilmoittaa oudoista äänistä yms, itse olen pyrkinyt keskittymään siihen kuinka nopeasti koira palautuu rauhalliseksi ja unohtaa asian, yksi haukahdus jos siis tulee enkä tee yhtään mitään, koira yleensä palaa heti siihen mitä oli tekemässä.

      tämä koira ei pienenä haukkunut tai huudellut ollenkaan, nyt sitten liekö joku mörkövaihe menossa :)

    • kukkus

      Ja on yksilöstä kiinni kuinka paljon haukkuu. Meillä kaksi uros flättiä. Vanhempi ei paljoa hauku, ei ole koskaan haukkunut, nuorempi taas tuntuu ilmoittavan kaikki vähänkin epäilyttävät asiat. Yleensä koiralle riittää että käyn tsekkaamassa ja koiralle tieto että kaikki ok ei tartte jatkaa. Mutta joskus saattaa haukkua minun mielestä turhaan , joten käsken vain lopettaa ja keksin koiralle muuta tekemistä.

    • 213

      meilläkin neiti 3v ilmoittaa kaikesta epäilyttävästä, usein ihan aiheesta omakotitalossa kun asutaan taajamassa. Olen pitänyt sitä vain positiivisena juttuna :)

    • Ensin opittava itse

      "Joskus olen sen kanssa mennyt rauhallisesti sinne eteiseen tai mitä nyt haukkuukaan, ja rauhallisella äänellä todennut ettei siellä mitään ole ja sitten palannut takaisin."

      Näin mekin teemme. Kannattaa myös koittaa suhtautua haukkumiseen rauhallisesti. Miettiä myös itseään, miten voi muuttaa suhtautumistaan, jos haukkuminen aiheuttaa sinussa hermostumista.

      Itse hermostuin usein ensimmäisen koirani kanssa (1998). Koirani opetti minulle paljon itsestäni, tunteitteni säätelemisestä ja kärsivällisyydestä. Nykyään en reagoi mihinkään hermostumalla. Annan asioiden tapahtua ja suhtaudun rauhallisesti. Usein rauhallisuus edesauttaa tilanteiden ohi menemisessä ja vähitellen niiden 'sammumisessa'.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe