Painajaisia

Kaisuli

Juhannusyönä kaksi ystävääni ajoivat ojaan noin kolmen metrin päässä siitä missä minä ja muut ystäväni seisoimme bussipysäkillä. Nokka tökkäsi ojan katkaisevaan pihatiehen ja auto pyörähti ympäri pari kertaa ja päätyi kyljelleen tielle. En tiedä kauanko tuijotimme, sekuntin tuhannesosia, sadasosia vai kokonaisia sekunteja ennen kuin kukaan älysi tehdä mitään.

Molemmilta pojilta puuttui turvavyöt ja tuulilasissa oli kaksi selvää päänkuvaa. Toinen pojista pääsi kuitenkin itse ulos, toista jouduttiin auttamaan aikalailla. Tajuissaan molemmat. Minä ja eräs toinen ystäväjoukostamme olemme puolivalmiita lähihoitajia, joten ohjat luovutettiin suosiolla meille. Paikalla ei oman porukkamme lisäksi ollut muita, koska olimme sen verran maaseudulla ja kello oli kaksi yöllä, joten liikennettä ei ollut.

En ole ikinä pelännyt niin. Toinen pojista sylki uskomattomia määriä verta ja otsasta tuli verta loristen. Pian hän alkoi täristä ja höpöttää kummia. Toinen pojista (jonka kanssa olin yksin lähes koko ambulanssin odotusajan) oli hieman paremmassa kunnossa, mutta naama yltä päältä veressä ja raajoissa epämääräisiä kipuja, joita emme pystyneet tarkemmin paikantamaan.

Eräs ystävistäni soitti albulanssia jo siinä vaiheessa kun pojat eivät olleet vielä ulkona autosta, joten hätäkeskukseen heti antamme tiedot olivat vielä vähäisiä. Sanoivat että ambulanssi lähtee heti. Ambulanssin saapumiseen kesti 57 minuuttia. 57 minuuttia verta, huutoa, itkua, paniikkia ja epätoivoa... kylmää pelkoa. Verenhukka oli suuri molemmilla.

Lopputulos oli se että pojilla oli ollut suojelusenkeleitä mukana, säästyivät uskomattoman vähillä vaurioilla nopeuteen nähden. Toivottavasti oppivat jotain. Tästä on nyt kaksi kuukautta ja vähintään kerran viikossa herään painajaisiin pala kurkussa ja tunnen sen mielettömän pelon ja avuttomuuden tunteen, mitkä tunsin tuona yönä...

5

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gapa

      kannattanut käyttää turvavöitä olisivat välttäneet kaiken tuon,sekä sivullisten painajaiset.

      • Kaisuli

        Kiitoksia avustasi, heti helpotti.


    • niinpä

      Turhahan tuossa miettiä niitä vöitä...
      Samoin teidän puolikas koulutus LH:si.
      Tuntuu ikävältä todeta ettei tuo koulutus
      edes anna valmiuksia kohdata tuota...
      Vaikka olisitte valmiita (riippuen erikoisumisesta)
      Olitte "puolivalmiita".
      Mutta tiesit silti kuitenkin pitää huolta
      omasta "potilaasta"
      Eli toimit ihan oikein.......
      Voipi poika olla onnellinen ;)

      • anne

        Tuosta koulutuksesta vielä. Eli peruskoulutukseen kuuluu hätäensiapu eli lähinnä elvytys (mihin ei ollut tarvetta?), verenvuodon tyrehdyttäminen (mihin oli huonosti tarvikkeita? ja kun naama vuotaa niin kiristyssidetaidot ovat turhia), murtumat (lastoitetaan vain jos potilasta on pakko siirtää pitkiä matkoja, yleensä parempi odottaa kunnon välineitä yms.)

        Lähinnä stressinhallintaa pitäis lähihoitajakoulussa opettaa enemmän, ja tajunnan tason tarkkailua!! Ja tietysti selkäydin yms. vauroiden havaitsemista -> ei saa liikuttaa!

        Tuossa tilanteessa perustaidoilla ei oikein voi tehdä paljoa...


    • aqua

      Mun neuvoni on, että puhu tapahtuneesta mahdollisimman paljon! Kun päästät kaiken sen shokin ulos hereillä ollessasi, eivät tapahtumat enää jaksa tulla uniin. (kotipsykologin ja kokemuksen ääniä tässä käytän.) Puhu siis asiasta: kirjoita päiväkirjaa, juttele keskustelufoorumeilla, ystävien kanssa ja tilanteessa mukana olleiden kanssa! Se on raskasta, mutta kun pelkonsa ja tuskansa repii auki päivällä, ei sitä yöllä enää tarvitse tehdä. Toivottavasti. Ehkäpä unet ei heti katoa, mutta ajan kanssa...? Toivon sulle kaikkea hyvää ja jaksamista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4649
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      124
      4260
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2790
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1774
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1679
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1670
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      94
      1625
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1583
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1531
    Aihe