Uimarannat Lappeenrannassa ja lähiseudulla

Kesää pukkaa

Tästä uimaranta-aiheesta ei mielestäni vielä ole ollut galluppia tällä keskustelupalstalla. Siis kerro mikä on suosikki uimarantasi Lappeenrannassa tai lähiseudulla.

Itse tykkään käydä Parkinmäen uimarannassa Skinnarilassa. Kaunis ja viihtyisä paikka, johon on mukava kävelläkin kaunista metsäpolkua pitkin. Tykkään käydä myös Tyysterniemen, Voisalmen ja Kuivaketveleen uimarannoilla. Sitävastoin Kivisalmen ja Huhtiniemen uimarannat vaikuttavat mielestäni jotenkin ankeilta ja epäsiisteiltä.
Yksi erittäin mukava uimapaikka Lappeenrannassa on Kivisalmen kalliot aivan Taipalsaaren tien lähellä. Kiva paikka ottaa aurinkoa ja kallioilta pääsee heti uimaan syvään veteen eikä tarvitse kahlata. Vanhassa Lappeenrannan kartassa vuodelta -83 tämä paikka on merkitty ihan yleiseksi uimarannaksi. Paikka voisi nykyäänkin olla yleinen uimaranta ja sinne voisi rakentaa pukukopit.
Myös Murheistenrannassa on hieno hiekkaranta, mutta vesi on siellä kuitenkin melko tummaa. 80-luvun lopulla tuli käytyä usein Mattilan soramontulla uimassa, mutta nykyään paikka vaikuttaa aika epäilyttävältä, eihän se vesi pääse vaihtumaan millään tavalla. Korkkitehtaanrannasta en ole jostain syystä koskaan oikein pitänyt, vaikka sekin on periaatteessa ihan hyvä uimaranta. Jotenkin se ympäristö kaikkine tehdasrakennuksineen on jollainlailla epäviihtyisä.
Kauempana sijaitsevista rannoista täytyy mainita Päihäniemi. Hieno hiekkaranta ja upea retkikohde. Mutta kaikista paras uimaranta on mielestäni Kuolimon Säkniemessä Savitaipaleella. Matala ranta, puhdas kristallinkirkas vesi ja pehmeä hieno hiekka. Ei voisi enää upeampaa olla! Ehdoton ykkönen tämän seudun rantakohteista! Olen kuullut, että myös jossain Kuolimon saaressa on aivan yhtä upea hiekkaranta.

Minua kiinnostaisi tietää, että millainen ranta on Huuhanranta Ruokolahdella. Kannattaako mennä käymään? Olen kuullut, että se on Suomen pisin sisävesien hiekkaranta. Entä Hinkanranta Joutsenossa? Onko hyvä uimapaikka?

15

7065

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sappulaagi

Joutsenon Sappulasta pidän!

• Hhuuhaa

Huuhanranta aivan mahtava paikka, suosittelen käymään. Hiekkarantaa tosiaan riittää parin kilometrin verran. Nuotiopaikkoja rakennettu pitkin rantaa. Pohja on todella sileää hiekkaa ja vesi kirkasta, usein myös lämmintä matalasta rannasta johtuen. Saa kahlata jopa parisataa metriä ja jalat ylettää vielä kunnolla pohjaan.
      Rannalle on myös kunnostettu uusi tie. Tienvarressa viitta Huuhanranta, joka vie parkkipaikalle siintä tosin joutuu kävellä jonkun matkaa rantaan. Autolla pääsee myös ajamaan aivan rantaan, kun kääntyy n. 1km ennen opastettua risteystä vasemmalle Kietäväläntieltä. jyrkkä alamäki alas (huom) mäki voi olla todella huonossa kunnossa mutta muuten suht hyvä tie.
      Maisemat Huuhanrannalla mahtavat suuri aukea selkä saa maiseman näyttämään melkein kuin merenrannalla olisi. Tuuli voi tästä johtuen joskus olla voimakasta..

• uimaan!

Lepäkanto savitaipaleella!

• Vesitipu

Hinkanrannassa on viileä vesi, joka piristää. Sopivasti pyöräilyreitin varrella. Myllysaari taas keskeisellä paikalla. Kannattaa kiertää eri rannoilla, osassa aamuaurinko paistaa ja osassa iltapäivällä parempi.

• Uimaaan

Kuivaketveleen ranta ehdottomasti paras eikä yleensä ole edes paljon porukkaa ja kivisalmen uimaranta myös ihan ok.

Tyysterniemen uimaranta sen sijaan taas muuttunut ihan kamalaksi paikaksi, tosi epäsiisti jne...

• ynkka

Olen vasta muuttanut Lappeenrantaan. Kivasti tuntuisi löytyvän uimarantoja ihan läheltä, mutta osoitteita ei näy missään. Myllysaaren tiedän, mutta muita en tiedä missä tarkelleen ovat. No ompahan kesäksi tekemistä

• käynyt.

Ruissalon ranta kestää vertailun, on hiekka, sekä kalliorantoja, silmänruokaa riittää. Airiston suuntaan myös kauniit näkymät..

• saimaailmiö

• niin se o

Hinkassa on monesti hinkattu..

• snorkkel

Tuskin missään Suomen kaupungissa on näin paljon hyviä uimarantoja kuin on meillä Lappeenrannassa. Kaikkia ei millään jaksa alkaa luettelemaan mutta Murheistenrannassa ja Sappulassa et taatusti pety, jos pidät todella puhtaasta ja kylmästä vedestä niin sitten määränpääsi on Kiukkaanlampi. Huuhanranta on kuitenkin kingi ja Päihäniemi kakkonen, joutuu vaan menemään pitäjän rajojen yli.

• lppppr

Lappeenrannan rannoilla vesi todella sameaa ja tälläkin hetkellä sinilevää ainakin Sunisenselän rannoilla fazerin ja saimaa beveragesin vieressä. Heti Joutsenon ja Imatran puolelta löytyy huomattavasti puhtaammat vesistöt suur-saimaan puolella. Hinkanranta, Papusenranta, Valkamanranta. Imatran puolella Ukonniemi, Lempukka, Hosseinlahti.

• Aurinkorasvaaaaa

Huuhanrannassa tuli eilinen päivä vietettyä. Todella hieno ranta!

Miinusta oli paarmat joita oli todella paljon varsinkin jos iho oli märkä niin jatkuvasti sai puremia. Hiekka pohjaa peitti 15m. matkan kuollutta kaislaa. Sen jälkeen pohja oli puhdas ja pehmeän hiekkainen. Rantaa voi kahlata todella pitkälle ennen kuin syvenee kunnolla.

Wc löytyy ja nuotiopaikkoja, jotkut kantoivat jostain polttopuitakin. Autolla pääsee rantaan asti jos löytää oikean metsätien.

• Aurinkorasvaaaaaa

Hellettä pakoon! Eilen päivällä kävimme Savitaipaleen säkniemessä. Selältä kävi tuuli ja ranta oli puiden varjostama, sopii hyvin ihmiselle joka ei halua rannallakaan olla auringon paahteessa. Illemmalla aurinko voi tietysti paistaa ihan rantaankin. Hiekka oli puhdasta ja vesi matala. Ehkä tuulen ansiosta rannalla ei ollut paarmoja vaikka niitä parkkipaikalla lentelikin. Täälläkin voi halutessaan ajaa autolla rantaan asti, jos on esim paljon kantamuksia. Myllylammentie, Savitaipale navigaattoriin niin löydät perille.

• Anonyymi

Löytyi tällainen vanhempi keskustelu uimarannoista. Huhtiniemenranta ja Korkkitehtaanranta lienee sama?

• Anonyymi

Satamatorin maalaistenlaiturilta on mukava pulahtaa uimaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      29
      2350
    2. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2293
    3. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      158
      2054
    4. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      35
      1650
    5. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      20
      1648
    6. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      51
      1037
    7. Mitä sanoisit mulle?

Niin, mitä sanoisit mulle! Sille ainoalle, jota rakastat..
      Ikävä
      86
      995
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      18
      939
    9. Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."

Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To
      Tanssii tähtien kanssa
      24
      932
    10. Onneksi meidän välillä ei ole mitään negatiivista

Olen tosi iloinen siitä.
      Ikävä
      114
      904
    Aihe