Naapurien tervehtimisestä ongelma - huhhuh

Mitä väliä?

Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt seuraavaa; vähän väliä saa lukea lehdistä, nettipalstoilta ja kuulla työkavereilta, kuinka taas on niin ja niin kamalia naapureita tullut taloon tai itse on muutettu taloyhtiöön, jossa muut asukkaat ei osaa olla oikein. Syy tähän järkytykseen on se, että joku tai jotkut naapurit eivät tervehdi. Siis voi kauhistus, jo on törkeää käytöstä KUN EI TERVEHDI kun tulee roskapussinvientimatkalla vastaan tai keskustele säästä kun osutaan pihalle samaan aikaan.

Itselleni kaupunkilaisena on aivan sama, tervehtiikö joku naapuri tai ei. Ydinkeskustassa isossa kerrostalossa asuessa tosin tervehtimättömyys on aivan normaali ja luonnollinen olotila. Mutta vaikka asuisin tuppukylän ainoassa rivarissa, ei minua voisi vähempää kiinnostaa, tervehtiikö joku naapuri vai ei ja säänkin huomaan aivan itse ilman että naapurin on minulle kerrottava pihalla nyt olevan helle tai satavan. Kunhan naapurit elävät ihmisiksi eivätkä aiheuta häiriötä muille, se riittää - me nyt vain olemme toistemme naapureita, mutta voisimme asua muuallakin, ei se sen kummempaa ole. Sosiaalinen elämäni ja ystäväni koostuvat muusta kuin naapureista ja asuintalostani.

Miksi joillekuille on Maailman Tärkein Asia se, että naapuri tervehtii ja jotakuinkin henkilökohtainen loukkaus on se, ettei? Onko nämä tervehtimisvimmaiset maalaisia jotka on tottuneet maalla siihen että kaikki pällistetään ja huomioidaan, itsetunto-ongelmaisia jotka olettavat olevansa niin tärkeitä henkilöitä että jokaisen on heidät huomioitava vai onko tervehtimisen tarkoitus vain päästä tekemisiin ja sitä kautta urkkimaan naapurin asioita? Jotenkin olen itse taipuvainen uskomaan viimemainittuun vaihtoehtoon, koska nämä innokkaimmat tervehtijät ovat yleensä niitä, jotka tulevat supattamaan tavatessaan, että tuo virtasen mieskin on sitten työtön nykyään ja mäkiskästäkin on tulossa yh.

Joten vastauksia, miksi sillä on joillekuille niin valtavan suuri merkitys, tervehtiikö joku naapuri vai ei?

30

3888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaisten maa

      Mielenkiintoista on sekin, että tervehtimätön naapuri = omituinen (vain sen perusteella ettei tervehdi tai jos tervehtiikin, niin ei jää sen enempää jauhamaan diipadaapaa), mutta naapuri, joka tuntuu olevan aina pihalla ja vähintäänkin ikkunassa kun joku menee, tulee tai tekee jotakin, udellen muiden asiat ja luonnollisesti tiedottaen ne muille asukkaille, vahtien kylässäkävijät ja pitäen tarkkaa kirjaa kuinka kauan viipyvät ja montako heitä on ja tehtaillen isännöitsijälle milloin mitäkin huomautuksia muiden tekemisistä, onkin aivan normaali!!!!!!

      Kun pihaan ilmaantuu uusi auto nämä tarkistelevat kenen auto on ja onko oma, velkavetoinen vai ehkä työsuhde, uusilta asukkailta tivataan että omanko ostit vai vuokralleko muutat ja missä asuit ennen, missä käyt töissä, ei kun katoin vaan kun sulla noin hieno auto onko oma, tuleeko vaimo/mies perässä, onkos teillä lapsia kun ei ole muuttamassa mukana ja tämä kaikki tullaan tilittämään "vanhoille" asukkaille heti kun vilauskin nähdään. Kun et ole kiinnostunut muiden asioiden rääpimisestä, sinustakin tulee "omituinen".

      Jos keskimääräiseltä asukkaalta kysytään, anna muiden elää ja elä omaa elämääsi-tyypit on niitä "omituisia" ja juorukellot nenä kaikkien postiluukuissa ovat tosi mukavia ja normaaleja naapureita. Jotain maalta muuttaneita nuo lienee, jotka on kiinnostuneempia muiden elämisestä kuin omista asioistaan.

    • oikeassa olet

      Osuit oikeaan arvauksissasi.

      Ovat itsetunto-ongelmaisia ja huomionkipeitä ja / tai uteliaita mitättömyyksiä, joilla ei ole mitään muuta kiinnostuksen kohdetta puuduttavan työpäivän vastapainoksi, kuin laittaa juoruja eteenpäiin ja muodostaa klikkejä ja juorurinkejä.

      • einiineinäin

        Jos ei hyvällä niin sitten pahalla on tämän taloyhtiön tunnus. Yeeee


    • omassa rauhassa

      Maalta minäkin kotoisin. Semmonen viistoista vuotta sitten kesäpaikan naapuriin muutti mies. Vieläkään en tiedä nimeä, kun ei kiinnosta. Samoin ei kiinnosta tuiki tuntemattomat naapurit kaupungissa. Kyllä tiedän, että omituiseksi ovat nämä kaupunkilaiset minut ristineet, heillä olisi hirveä tunkua kertoa elämästään. Mulla on vähän kiire omaan elämääni ja omien ystävieni pariin.

    • idiootti naapurina

      Se on niin, että kaikkia ei tarvitse tervehtiä. Miksi pitäisi.
      Kunnioitus pitää ansaita, jos naapuri on osoittautunut idiootiksi, ei sellaista voi kunnioittaa, eikä edes tervehtiä.

    • vieras3

      Olen asunut rivarissa n. 20 vuotta hyvin hiljaisella alueella, jossa muuttoliikettä on vähän. Naamat oppii tuntemaan ja naapuriapua myös antamaan. Toisten asioista on selvillä, vaikka ei haluaisikaan. Kovaääninen puhuminen kännykkään kesäsäällä takapihalla voi olla viereisen naapurin helvetti. Tai tärkeät perhetapahtumat, jolloin osa naapurin vieraista soittaa meidän ovikelloa vahingossa jne. Yhtä lailla jotkut haluavat kertoa asioistaan, vaikka vuosien varrella toivoisi naapurin edes kerran kysyvän minunkin kuulumisiani.

      Alueellamme on myös 1700-luvun lopulta asti alueella asunut suku ja he kokevat suorastaan velvollisuudeksi toivottaa kaikki uudet asukkaat tervetulleeksi. Minusta se on kaunis tapa. Ja se vaikuttaa siihen, että täällä tervehditään kaikkia. Itse en koe sitä yhtään kiusalliseksi, vaan hyvätapaikseksi.

      Mutta mitä tulee pakkotervehtimiseen rivariasukkaana on hieman haastavaa rajata naapurille, että nyt olen pihallani rauhassa ja vaikka haluatkin moikkailla minä en moikkaile takaisin. Uudelle naapurille se tuntuu loukkaukselta, mutta vanhat naapurit tietävät kuka haluaa olla rauhassa ja moikkaamatta.

      Minusta se moikkaamisongelma on enemmän nuorten ja alueella uusien ongelma. Kyllä normaalijärkinen ihminen tietää, mikä on kohtuullista tervehtimistä ja kuuluu hyviin tapoihin kuin pitäisi erikseen ryhtyä todistamaan omaa anonyymiuttaan.

      Esitän siis eriävän mielipiteeni ap:n "ihmisanalyysiin". Emme ole noin yksioikoisia.

    • Pakkososiaalisuus

      Ihmisellä täytyisi olla edes sen verran muiden lukutaitoa, että ymmärtää kuka naapuri haluaa olla tekemisissä ja kuinka paljon ja kuka ei yhtään. Kaikenlaiset koko kylän tai koko talon puolesta tervetulleeksitoivottamiset kokee ehkä hienoksi varttuneempi väki, en usko että kovin moni keski-ikäinen saati sitä nuorempi ilahtuu sellaisesta. Liialla tunkeilulla väärässä kohdassa voi pilata mahdolliset asialliset naapurisuhteet.

      Koko nykyinen pakkososiaalisuus on outo ilmiö. MIstä se on tullut, mistä se johtuu, miksi se on joillekuille niin tärkeää kuin se tuntuu olevan? Ihmisen on asuttava jossakin, käytävä töissä jossakin, mutta ystävänsä saa silti valita ja tuttavienkin suhteen sen, mitä kertoo ja kenelle. Tosiasia kuitenkin on, että mitä vähemmän naapurit toisistaan henkilökohtaisia asioita tietävät, sen parempi.

    • Oksennus-hyyppä

      Itselleni loppujen lopuksi aivan sama, vastaako joku tervehdykseeni, vaikka mukavaahan se on, jos reagoidaan. Tähän mennessä kuitenkin suurin piirtein 99,7% on aina vastannut tervehdykseeni, vaikka morjenstan kaikkia asuintalon alueella liikkuvia, tuttuja ja tuntemattomia.

    • Suksikaa v****uun

      No huhhuh, on joillain vittu ongelmat. Pakkososiaalisuus? Entäs hyvät tavat? Ei todellakaan ole mikään pakko tervehtiä ei ,mutta älkää vaan missään olosuhteissa erehtykö pyytämään apua tai neuvoja yhtään mihinkään. Ainoa mitä tuollaisille omahyväisille itsekkäille paskoille voi tarjota, niin nyrkkiä.

      • saapas apua

        Kyllä minä ainakin autan mieluummn sellaista, joka ei ole mitenkään häiriöksi ollut ja jota en tunne, kuin sellaista, joka säätää ja souvaa ja huopaa ja utelee ja juoruaa toisten asioita päivät.

        Joten kyllä saa apua pyytää vaika ei haluaisi muuten tunnistaa naapureitaan.


    • kkjorgel

      Apua ei typerille moukille heru, pysykää vaan tontillanne ja kattelkaa taivaalle.

    • maalais tollo

      Olen ikäni asunut maalla,tervehdin naapureita jos satun heidät huomaamaan jossain,jos minua ei joku tervehdi niin entä sitten,minun elämääni ei vaikuta jos joku naapuri ei satu tervehtimään....

    • hämmästynyt

      Olen aivan samaa mieltä, en ymmärtänyt miksi romanialainen mies piti minulle kaksi kertaa puhuttelun siitä kun en tervehtinyt. Lopulta sanoin että on aivan sama onko hän olevinaan ystävällinen tai sitten ei. Toinen asia jota en ymmärrä näiden naapureiden yhteydessä on tupakointi kun käyn ulkona tupakalla niin tyhjä kurkkupurkki ulkona johon kaikki sai heittää natsat oli toistuvasti kustu täyteen samoin seinä noin metrin korkeudelle. Sitten joku sai loisto idean viedä kukkaruukku ylösalaisin pöydälle tuhkakupiksi, no naapurin rouvalle se ei sopinut. Tuhkakuppi piti kääntää ylösalaisin niin että natsat putosi. Toisinaan näitten ah niin ystävällisten suomalaisten aivoituksia ei kertakaikkiaan voi ymmärtää. Siitä tervehtimestä vielä ei maksa vaivaa, sen tyhjän saa ihan muutenkin.

    • ap=tiukkapipo

      Minunkin sosiaalinen elämä koostuu muusta kuin naapureista. Se ei vähene yhtään sen takia jos vastaan naapurin tervehdykseen.
      Käytöstapoihin kuuluu vastata vaikkapa sen naapurin huomeneen. Jos joku katselee taivaalle vastaantullessa niin katselkoon. Ei sillä ole merkitystä.

      Muuten en halua olla naapureiden kanssa tekemisissä.. eli vastaan tervehtimiseen. Vanhempaa seinänaapuria voin jopa tervehtiä ensin.

    • neverface

      Normaali ihmisen tavat kunniaan!, hyvät tavat ovat ihan erikseen, sitten annetaan jo bussissa istuintilaa ja ollaan höpöttämättä kännykkäänkin ellei näille vierustovereillekaan mitään jutella, saati tervehditä
      mutta kailotetaan siinä sitten "tärkeitä" asioita älypuhelimeen ja kaikkien korville melusaasteena.
      Kaukana hyvistä tavoista on myös että vanhemmat antaa näiden keskenkasvuisten pelata tai olla facessa vaikka ollaan tädin synttäreillä tms. kun on niin tylsää jne.. mutta jos koulussa oppitunneillakin saa räplätä tätä eriarvoisuuden ensinmäistä ruumiillistumaa heti merkkivaatteiden jälkeen, niin mitä tuo nyt sitten olla tervehtimättä ketään kun on niin jotain, olevinaan.

    • ...

      Kyllähän on hyvätapaista vastata tervehdykseen, mutta jos ei itse tervehdi ensimmäisenä, niin ei pitäisi ottaa nokkiinsa. Jos taas toinen jättää toistuvasti vastaamatta tervehdykseen, voi aloitteenteon jättää vastaisuudessa hänelle. Hienoa, jos homma muuten sujuu, että on vain tästä kiinni.

    • tervehtiminen

      kuuluu hyviin käytöstapoihin, jotka sinulta ilmeisesti puuttuvat

    • niin tai näin

      Itselle on ihan sama tervehditäänkö minua vai ei. En siitä loukkaannu jos joku ei tervehdi. Ymmärrän hyvin että kaikkia ei huvita tervehtiä. Itse moikkaan kyllä kaikki mutta jos huomaan että jotain ei kiinnosta, ei siinä mitään, se on mulle ihan OK.

    • Annabella-

      En oikein ymmärrä mitä niin vastenmielistä voi olla naapurin tervehtimisessä.
      Vai onkos täällä kaikki jöröt koolla? ;)
      Itse moikkaan ja hymyilen kun naapuri tulee vastaan, mielestäni tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin.
      Mutta en jää sitä murehtimaan, jos joku ei tahdo moikata - se on oma häpeä. :)

      • aivan niin

        Siitähän tässä olikin kyse. Jotkut jäävät hautomaan toisten tervehdyksiä ja keksivät niistä oikein suuren puheenaiheen juoruringilleen. Sellainen on omituista, että ei ole muuta elmää kuin miettiä muiden tervehtimisiä.


    • oikeus asumisrauhaan

      Naapurin tervehtiminen kuuluu hyviin tapoihin ja on ihan ookoo.
      Sen sijaan hiostaminen "kökkä-puutarhankunnostus-talkoihin" on todella rasittavaa, vaikka kohteliaasti selittäisi ettei missään nimessä ole viherpeukola tai kiinnostunut istutuksista ja juuri siksi vuokrasi tämä asunnon johon kuuluu pelkkä parveke.

      Kutsuja tippuu postiluukusta että tulkaapa lauantaina puutarhakökkään ja tutustutaan samalla makkaran grillauksen lomassa. Puutarha kattaa yleensä muutaman pensaan jota siinä kimpassa nypitään ja tutustuminen on taloyhtiön juorunhaluisten utelemista paljonko tienaat ja ootko naimisissa. Jos vuokralainen maksaa himputin korkeaa vuokraa, niin mielestäni naurettavaa omistusasuntojen asukkailta näyttää hapanta naamaa jos ei näihin talkoisiin heidän viihdyttämisekseen osallistu kesälauantaisin. Sitten huikitaan että: sua ei ole talkoissa näkyny.

      • Anonyymi

        Tässä ollaan miehen kanssa paljolti samalla linjalla.


    • Anonyymi

      Kun on tarpeeksi tekemistä ja muuta menoa elämässä sekä hyvä itsetunto niin ei jää liikaa miettimään jos joku ei tervehdi. Kyllä siitä outo olo jää jos ei joku vastaa tervehdykseen ja kieltämättä toistuvasti saman henkilön kohdalla on tarkoituksenmukaista röyhkeyttä. Tökeröä vaan, ei muuta.
      Pääkaupungissa asuessa ja niillä main kiinnosti hyvin vähän kuka sanoi mitäkin mutta oli sitten harvinaista herkkua höpötellä naapurin kanssa joskus. Sama melkeinpä pienemmälläkin paikkakunnalla tosin sillä erotuksella että on oudompaa olla moikkaamatta kuin isossa kaupungissa. Joskus moikkaan ja joskus en. Jos joku ei vastaa niin eipä se ole mun aiheuttamaa se.

      Meillä on ihan omakin elämä.

      T. nuorehko nainen

    • Anonyymi

      Sivistynyt ihminen käyttäytyy normaalisti, ja tervehtii naapureitaan ja jutteleekin. Tämä lisää asumisviihtyvyyttä, ihan normaalia ystävällistä käytöstä kanssaihmisiä kohtaan. Asiassa ei ole mitään outoa tai vaikeaa, eikä siitä edes pitäisi tarvita keskustella.

      • Anonyymi

        Ei kaikki jaksa turista jonnin joutavia.


    • Anonyymi

      Jos ei joku tervehdi eikä muutenkaan halua olla tekemisissä toisten talon asukkaiden kanssa, niin sekään ei anna mitään oikeutta lähteä tekemään tälle kiusaa - "vittu kun on leuhka tyyppi!"

      Se ei vaan halua ja sillä siisti. Ei oo sun syy ettei se halua sanoa päivää tai olla sun kanssa tekemisissä. Mikä sua vaivaa, jos sä tollasesta otat ittees! Jos ei sano päivää, niin ei sano päivää, se on vain hyväksyttävä! Sitä sen sijaan ei pidä hyväksyä, että joku aloittaa kiusanteon tai muun vastaavan häirintäkampanjan vaan sen takia, että "vittu kun se on leuhka!"

      • Anonyymi

        Mie kuljen lerssi sepaluksest ulkona aina rappukäytävässä. Pikkutytöt ihailee, mummot ja homot säälii. Pulissilta tulee kumipuun oksaa satunnaisesti. Seuraavaks mie hankaan sem stondikseen. Heti siin hissin vieres lastevvaunu säilös. Sit lähtee.

        Mie asum Kunilla ntie 7 ja 6. kerros. Kuka haluis katella? Net nymfo maanit kierosilmäset yksin huoltajat sai häädön, mie oom orpona. Lapanen laulaa, yleisö puuttuu.


      • Anonyymi

        Ei naapurin tarvitse mitään puhua eikä tervehtiä,tämä uusi naapuri kasaa vaan kaikenlaista rojua tontilleen suoraan oman ikkunan alle,muut omakotitaloalueen asukkaat pitää pihan siistinä tälläinen vaikuttaa asumisviihtyvyyteen.
        Tontin rajalla suoraan keittiön ikkunan alla on kasa kuormalavoja ja niiden päällä kaikkea rojua.


    • Anonyymi

      Tervehdin vain sellaisia naapureita, jotka ei häiriköi muita ja ovat muutenkin fiksuja. Jos ns häiriköitä tervehtii, niin heistä voi tulla liian tuttavallisia. Ja se ei sovi minulle. Parempi vaan pitää turvallinen väli kyseisiin tapauksiin.. Ja viisasta on myös tietty etäisyys fiksuihin naapureihin eli ei parane kertoa liian henkkohtaisia asioita

      • Anonyymi

        Terveiset täältä paljasjalkaiselta stadilaiselta. Aina on tervehditty ja yleensä on tervehdykseen vastattu. Kumman paljon aikaa käytät sellaisen asian pohtimiseen, joka ei sinulle merkitse mitään.

        Itse pidät seiniä pitkin kävelemistä huonotapaisena ja pidän tällaista ihmistä varsin omituisena, mutta kukin taaplaa tyylillään, mutta niinkuin tuossa yksi totesi, hädän tullessa yhteys sitten viranomaisiin. Ei tarvitse ylimyksen tarvitse minua tulla minua häiritsemään. Eivät kyllä yleensä häiritsekään, sehän olisi kauheeta jos pitäs naapurille puhua.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe