Suurperheellinen miettiii

9_lapsenlapsen_mummi

Olen viime vuosina, useimpien lasteni jo kasvettua aikuisiksi, joutanut perehtymään netin keskustelupalstojenkin tarjontaan (ovat hyvää hupia ja taukohetkien oheisapetta työskennellessäni muutoinkin tietokoneella) ja hämmentynyt sitä, millainen kuva näillä annetaan suurperheistä.

Monesti on rehellisesti ”mitwit”-olo, vaikka moinen termi ei suuhuni tässä iässä enää oikein pitäisi istuakaan.

Meitä on siis kaksi vanhempaa, molemmilla korkeakoulutus ja molemmilla yritys (omani on second job varsinaisen virkani ohella).


Lapsia on 11. Vanhin on 31, nuorin on 4.


Lapsenlapsiakin on jo 9.

MIKÄÄN netin suurperhekliseistä ei osu:



- Emme ole koskaan saaneet muita tukia kuin kaikille kuuluvan lapsilisän ja kodinhoitotuen. (Kumpikaan ei ole ollut taloudenpidossa merkittävä eli ilmankin olisimme samat valinnat tehneet - toisin kuin ”nettiväitösten mukaan” monet pienperheelliset.)


- Lapset eivät ole koskaan joutuneet olemaan vastuussa nuorempien sisarustensa hoidosta. Osallistua on toki jokainen halunsa mukaan saanut. En ole kieltänyt vaipanvaihtoa, hiekkalaatikkoleikkejä, syöttämisiä, leikkeihin mukaan ottamisia jne. mutta lähtökohtaisesti se on aina ollut ison veljen tai siskon oma toive.


- Lapset kärsivät kun eivät saa harrastaa. Tämä on todella outo väite. Enemmän olemme saaneet kritiikkiä siitä, että lapsemme kuulemma saavat harrastaa ”liikaa” eli emme rajoita pienten mahdollisuuksia kokeilla monia juttuja ennen kuin löytävät omansa. Mielestäni esimerkiksi 7-vuotiaan ei tarvitse harrastaa ”tavoitteellisesti” vaan saa vapaasti kokeilla kaikkea vaikka sitten että on 8 eri harrastusta viikossa (yhdellä lapsistamme oli tänä kuluneena vuonna näin) kunnes löytää oman juttunsa.



- Lapset kärsivät pukeutumisestaan. Tätäkään en tajua. 11 lapsessa on monenlaista pukeutujaa. On toki merkkivaatteitakin arvostavia, mutta myös itse ompelevaa ja tuunaavaa (mistä ilmeisesti tuli ammattikorkean kautta ammattikin) , pukeutumisen suhteen välinpitämätöntä ja sellainenkin ”ekofriikki”, jolle ei muu kuin käytetty kelpaa. Jokainen on pyritty kohtaamaan ihan itsenään. Onko oikeasti jonkun mielestä pienperheiden lapset kaikki kasvottomia ja persoonattomia merkkivaatefriikkejä?



- Lapset kärsivät huomion ja oman minä-vanhempi-ajan puutteesta. Tämä voisi olla totta – puolittain. Eli siinä mielessä että 11-lapsen perheessä tuskin äiti tai isä pystyy keskittämään kaikkea vapaa-aikaansa siihen yhteen nimenomaiseen lapseen. Itse koen, että onneksi ei. Sellainen ei ole todellakaan lapsen etu vaan yksi pahoinpitelyn muoto (lapsi on vanhemmalle elämän korvike).



Kaikki lapsemme ovat saaneet haluamansa huomion, sylin, seuran, läsnäolon jne. Mutta se, että uimareissulle ovat omasta halustaan saaneet ottaa mukaan vanhemman lisäksi sisaruksen tai kaverin, ei sen uimareissun arvoa silmissään vähennä. Pitkään ponnistelimme antaaksemme kullekin tietyn määrän ”ihan omaa aikaa” per päivä/viikko, kunnes oivalsimme että se ei ollut lasten toive saati heille hyväksi. Iltasatu ei mene pilalle siitä, että sitä kuuntelee pikkusiskokin eikä Berliinin reissu happane siitä että mukana on veli ja veljen kaveri.



- Suurperheissä syödään vain puuroa ja makaronia. Että mitä?! Meillä leivotaan leivät itse, viljellään vihannekset itse, kasvatetaan sikaa, lammasta yms itse (ihan eri laatuluokan lihaa kuin kaupan tuotteet) satsataan hedelmiin ja esim. päivällisellä on jotakuinkin joka päivä kolme ruokalajia (mikä muuten palstan mukaan on snobismia ja kaikkinainen kauhistus sekä törkeys)



- Suurperheiden lapset eivät ikinä pääse minnekään ja kärsivät siitä. Minne niiden lasten pitäisi päästä? Pari kertaa kuussa käydään leffassa, taidenäyttelyissä, teatterissa tms. pari kertaa kesässä käydään huvipuistoissa, kerran vuodessa pidempi ulkomaanreissu perheen voimin, Suomi on koluttu (ja jatkossakin kolutaan) ja teiniytymisen myötä alkavat kielimatkat ja vaihto-oppilasvuodet. Mihin vielä pitäisi päästä?



- Jne.







Millaisia ovat ihmiset, jotka määrittelevät toisten elämän lapsiluvun mukaan?



Jos naapurillani on heikommat taloudelliset resurssit (tai vaikka terveydelliset ja sen myötä jaksaminen) niin olisiko noiden samojen tyyppien mielestä minulta oikeutettua julistaa, että ”kaksilapsisten perheiden lapset kärsivät!” ja perään luetella huomioita tuosta vaikeuksien kanssa kamppailevasta yksittäisestä perheestä?

Mielestäni ei.

24

329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivusta seurannut

      Mielestäni suurperheitä kritisoivat eniten suurperheiden lapset. Eihän kukaan kaksilapsisessa perheessä kasvanut voi esittää mielipiteitään edes puolitotuuksina.

      Itse olen myös yrittäjäperheessä kasvanut ja meitä oli oikeasti liikaa. Lapsena (etenkin n. 4-6 vuotiaana) olisin tarvinnut vanhemmiltani enemmän huomiota. Tämän vuoksi päätin, että omassa perheessäni on lapsia vain sen verran, kuin mitä vanhemmilla riittää aikaa ja muita resursseja.

      Lapsia meillä on kolme ja heille olemme kyenneet järjestämään aika hyvän elämän. Jos lapsia olisi kolme lisää, niin mitä lisäarvoa perheemme olisi siitä saanut? Näillä olemassa olevalla kolmella olisi ainakin puolet vähemmän nyt säästöjä tilillään, ehkäpä huonompi koulutus, ehkäpä he olisivat nähneet vähemmän maailmaa ja harrastaneet vähemmän.

      Heillä olisi kolme sisarusta enemmän, joita varmaan rakastaisivat paljon. Vaan mistä tietää, että olisiko kolmesta "lisälapsesta" kaikki terveitä tai edes elossa. Olisi myös voinut tulla paljon surua ja murhetta.

      Luulen, että isolapsisessa perheessä kasvaneet, eivät itse halua suurta lapsilaumaa ja puolestaan päinvastoin yksilapsisessa perheessä kasvaneet saattavat itse haluta lapsia kymmenkunta, koska sisaruksen kaipuu on niin suuri, eikä itsellä ole kokemusta siitä, mitä sinä samalla menettää.

      • hyuetg5656

        Meillä on lapsilta kysytty, onko teitä mielestänne liikaa. Vastaus on ollut, että on vähän. Meillä on lapsia 9.
        Ymmärrän katkeria kakaroita, jotka olisi halunut elää prinsessa elämää, mutta saivatkin sisaruksia. Tillä on ollut kova elämä, kun ette olekaan saaneet kaikkea. Tiedättekö, etten minäkään saanut lapsena. Minulla oli VAIN 2 sisarusta. Sain kulkea toisten vanhoissa vaatteissa. Koskaan en päässyt mihinkään, kun ei ollut rahaa eikä vanhempamme halunut meille mitään. Matkoilla en käynnyt koskaan lapsena. Jne...
        Tähänkään ei vaikuttanut, että olisi ollut lapsia paljon. Kaikki on kiinni, mitä vanhemmat haluavat lapsilleen antaa.


      • Sivusta seurannut
        hyuetg5656 kirjoitti:

        Meillä on lapsilta kysytty, onko teitä mielestänne liikaa. Vastaus on ollut, että on vähän. Meillä on lapsia 9.
        Ymmärrän katkeria kakaroita, jotka olisi halunut elää prinsessa elämää, mutta saivatkin sisaruksia. Tillä on ollut kova elämä, kun ette olekaan saaneet kaikkea. Tiedättekö, etten minäkään saanut lapsena. Minulla oli VAIN 2 sisarusta. Sain kulkea toisten vanhoissa vaatteissa. Koskaan en päässyt mihinkään, kun ei ollut rahaa eikä vanhempamme halunut meille mitään. Matkoilla en käynnyt koskaan lapsena. Jne...
        Tähänkään ei vaikuttanut, että olisi ollut lapsia paljon. Kaikki on kiinni, mitä vanhemmat haluavat lapsilleen antaa.

        No meillä kysyttiin vanhimmalta lapselta, että haluaako hän lisää nuorempia sisaruksia ja hän vastasi, että piisaa jo nämä mitä on.

        Minun ei tarvinnut kulkea vanhoissa vaatteissa, pääsin matkustamaan Suomessa, leujakin oli ja ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. Ainoa mikä puuttui oli vanhempien aika. Sitä ei saa rahalla.


      • VARO LAPSITEHTAILUA
        hyuetg5656 kirjoitti:

        Meillä on lapsilta kysytty, onko teitä mielestänne liikaa. Vastaus on ollut, että on vähän. Meillä on lapsia 9.
        Ymmärrän katkeria kakaroita, jotka olisi halunut elää prinsessa elämää, mutta saivatkin sisaruksia. Tillä on ollut kova elämä, kun ette olekaan saaneet kaikkea. Tiedättekö, etten minäkään saanut lapsena. Minulla oli VAIN 2 sisarusta. Sain kulkea toisten vanhoissa vaatteissa. Koskaan en päässyt mihinkään, kun ei ollut rahaa eikä vanhempamme halunut meille mitään. Matkoilla en käynnyt koskaan lapsena. Jne...
        Tähänkään ei vaikuttanut, että olisi ollut lapsia paljon. Kaikki on kiinni, mitä vanhemmat haluavat lapsilleen antaa.

        Ei voi vedota siihen että ei minullakaan ollut kotona muuta kuin köyhyyttä ja yhtä ryysyrantaa. Ei omia lapsia saa laittaa kärsimään samaa kurjuutta.
        Kannatta lopettaa se lasten pullauttelu ja antaa niille muutamalle onnellinen ja hyvä alku elämään.
        Kouluttaminenkin maksaa paljon, ei monellakaan perheellä riitä rahat isolle katraalle.

        Se on väistämätön totuus, että koulutetut vanhemmat eivät tehtaile suurperhettä ja kouluttavat lapsensa myös hyviin ammatteihin.
        Sieltä köyhyydestä on vaikea nousta hyvään ammattiin, koska se maksaa ja vanhempien pitää kustantaa lapsien kaikki menot siihen asti kun he tulevat toimeen omalla työtulollaan.

        Ei lapsia saa tehdä yhteiskunnan tukien varassa eläviksi loisiksi ja syrjäytyviksi.


    • 15 lapsesta yhdeksäs

      Minä kasvoin 15 lapsen perheessä enkä allekirjoita edellisen väitettä. Lapsuus oli onnellinen ja samanlaisen soisin omille lapsillenikin.
      Toisaalta kyllä 2-lapsisessakin perheessä voivat vanhemmat olla huonoja. Jälkimmäisessä tapauksessa ei vain syytetä perhekokoa kuten isommassa.

      • kaksi lasta riittää

        Suosikkllapsen osa voi olla isossakin perheessä kiva, mutta entäs ne perheen muut neljätoista lasta ?


      • 15 lapsesta yhdeksäs
        kaksi lasta riittää kirjoitti:

        Suosikkllapsen osa voi olla isossakin perheessä kiva, mutta entäs ne perheen muut neljätoista lasta ?

        En ollut mitenkään erityinen suosikki.
        Ja ne "muut neljätoista" näyttävät hekin pitävään lapsuuttaan onnellisena. Sen sijaan ystävissäni on monia pienpereiden lapsia, jotka valittavat kauheasti onnottomasta lapsuudestaan. Se ei taida olla perhekoosta kiinni.


    • alalallalalla

      Ihanaa luettavaa! Voisin kirjoittaa samalla tavalla. Tosin mummo en vielä ole. Itse panostan lapsiini täysillä.

    • Kauans seurannut

      Kirjoituksesi ei sovi tälle palstalle. Tämä on suurperheellisten haukkumispalsta. Ei enää tuki- ja innoituspalsta arjessa jaksamiselle niin kuin aiemmin.
      Trollit pilasivat paikan ja suurperheelliset poistuivat.

      • niimutkutupsu

        Tämän aloitus on myös vauva-av:lla, siellä keskustelu eteni toisenlaista rataa :D


    • JHJHJLKHJL

      Suurperheiden idylli saattaa näyttää jostakin näkökulmasta katsottuna hyvinkin kauniilta. Todellisuus on sitten aivan muuta.

      Jos uskonto määrittelee ihmisen velvollisuudeksi tuottaa maksimimäärän jälkeläisiä, jossakjin on vika. Koulutetun nykihmisen OLETTAISI käsittävän tosiasiat, mutta jostakin syystä niin vain ei näytä olevan. Yhteisön paine on pelottava asia.

      • 9_lapsenlapsen_mummi

        Miksi sotket uskonnon tähän?
        Meillä ei ole mitään uskonnollista vakaumusta.
        Luuletko oikeasti että kukaan ei voi ihan omasta halustaan haluta suurta perhettä?


    • ???

      Kuinka vanhana sait lapsesi?

    • Mielenkiintoista,,,
      • Onnellinen <3

        Minä olen seitsemän lapsen äiti, alle kolmekymppinen ja jaksan hyvin. Uskontoa ei meidän perheessä ole joten täällä on vanhemmat jotka haluavat muuten vain suuren perheen :) Itse olen 11 lapsisesta perheestä ja olin onnellinen ja toivon samaa lapsilleni! :) Sitä en tiedä jääkö lapsilukumme siihen haaveilemaamme kahdeksaan mutta toivomme että yksi vielä tulee. Kaikkea hyvää suurperheille ja ihmisten mielipiteet toisesta korvasta sisään, toisesta ulos! :)


      • VARO LAPSITEHTAILUA

        Uppouduin lukemaan tuota ketjua. Uskomaton p...an puhuja tuo nainen!!
        Sekosi niin paljon puheissaan, ei enään muistanut edellistä valhettaan eikä ollut varma edes ikäasioissa.
        Ollut jokaisesta kakarastaan äitiyslomalla vain 3kk. Kuka on ne lapset hoitanut ja kotihommat? Oman suurperheen äitinsä työvuosia jo kertynyt 70vuotta, jonka sitten korjasi 50vuodeksi.
        Minun esikoiseni sai kauan odotetun sisaruksen 6 vuotiaana. Hän tokaisi ensimmäisenä päivänä: äiti toi vauva hankaloittaa mun elämää.

        Kysytäänkö näiltä 10-15 lapselta jotka saavat sisaruksen joka vuosi, hankaloittaako se heidän elämää, ei sitä ei kysytä eikä oteta huomioon.

        Minusta nämä lapsitehtailijat ovat erittäin julmia ja itsekkäitä ihmisiä, saavatko he jotain superkiksejä itselleen aina kun uutta jälkeläistä pukertaa tähän pahaan maailmaan?!!


      • VARO LAPSITEHTAILUA
        VARO LAPSITEHTAILUA kirjoitti:

        Uppouduin lukemaan tuota ketjua. Uskomaton p...an puhuja tuo nainen!!
        Sekosi niin paljon puheissaan, ei enään muistanut edellistä valhettaan eikä ollut varma edes ikäasioissa.
        Ollut jokaisesta kakarastaan äitiyslomalla vain 3kk. Kuka on ne lapset hoitanut ja kotihommat? Oman suurperheen äitinsä työvuosia jo kertynyt 70vuotta, jonka sitten korjasi 50vuodeksi.
        Minun esikoiseni sai kauan odotetun sisaruksen 6 vuotiaana. Hän tokaisi ensimmäisenä päivänä: äiti toi vauva hankaloittaa mun elämää.

        Kysytäänkö näiltä 10-15 lapselta jotka saavat sisaruksen joka vuosi, hankaloittaako se heidän elämää, ei sitä ei kysytä eikä oteta huomioon.

        Minusta nämä lapsitehtailijat ovat erittäin julmia ja itsekkäitä ihmisiä, saavatko he jotain superkiksejä itselleen aina kun uutta jälkeläistä pukertaa tähän pahaan maailmaan?!!

        Siis tuota vauva.fi ketjua jossa on tämän saman henkilön avausteksti kuin tässäkin..


      • Palstailija1
        VARO LAPSITEHTAILUA kirjoitti:

        Siis tuota vauva.fi ketjua jossa on tämän saman henkilön avausteksti kuin tässäkin..

        Et sitten osannut lukea, että sitä ketjua häiriköi joku esiintyen ap:nä?


      • VARO LAPSITEHTAILUA
        Palstailija1 kirjoitti:

        Et sitten osannut lukea, että sitä ketjua häiriköi joku esiintyen ap:nä?

        En huomannut siinä mitään sellaista, vain viittauksia aloittajan tekstiin ja erittäin nasevia kommentteja.
        Kyllä tämä ap itse kirjoittaa niin uskomatonta tarinaa. Jos on tehtaillut 11 lasta ja hänellä on vielä 9 lastenlasta.
        Leipoo leivät, kokkailee kolmen ruokalajin illallisia, tekee kahta työtä, mies on yrittäjä, lapsilla liikaakin harrastuksia, käyvät kaikenmaailman museoissa, elokuvissa, ulkomailla koko perheen voimin, viljellään vihannekset, kasvatetaan sikaa/lammasta, syliä huomiota läheisyyttä riittää kaikille. Huh huh

        Vaikka kotona olisi vielä 6-7 lasta niin miten aika riittää siihen, että kaikki tulee hoidettua esimerkillisesti. Onhan huomioitava niitä vanhempiakin lapsia ja vielä pitäisi jakaa aikaa niille lastenlapsille!!

        Sekö mielestäsi esiintyi ap.na joka sanoi, että oli lapsistaan äitiyslomalla vain 3kk ja lähti sitten töihin?
        Sitä en tiedä etkä tiedä sinäkään. Sen vaan sanon että kirjoitus on trolli tai sitten jos se on totta niin yläpää on tyhjä humiseva koppa.
        Kaikki tuotokset on tullut alapäästä ulos :))


      • koituiri
        Palstailija1 kirjoitti:

        Et sitten osannut lukea, että sitä ketjua häiriköi joku esiintyen ap:nä?

        Niin, tai sitten ap yritti hämätä, kun puhui itsensä pussiin...


    • Samalta kylältä

      Tunnistin ihmisen, eikä todellakaan puhu paskaa.

    • ???

      Missäpäin tää henkilö asuu?

      • sinipii

        Sellaista tietoa ei kannattane netiin laittaa.


    • Tuskin on

      Enpä usko että moista yli-ihmistä on olemassakaan,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe