Miten riittää rahat? Mitä teen?

?????????????

En tiedä, onko oikea alue, mutta...

Muutaman kuukauden päästä muutan pois vanhempien luota. Töitä ei ole. Säästöjä on vain muutama tonni. Vanhemmiltani en saa apua, kavereita ei ole.

Eli, mitäs teen? Katson valmiiksi halvan vuokrakämpän? Kun aika tulee, vuokraan jonkun halvan, joka on saatavilla heti. Muutan sinne. Sitten teen?

* Ilmoitan muutosta www.muuttoilmoitus.fi Täytyykö postille ilmoittaa erikseen? http://www.posti.fi/muuttoilmoitus/

* Teen kelalle uuden työttömyysjuttuhakemuksen, jotta saan enemmän rahaa (kun en kerran asu enää vanhempien kanssa). Paljonkohan se mahtaa olla...

* Kituutan mahdollisimman pienellä kulutuksella, jotta rahat ei lopu ennen kuin tuet nousevat (siinä kestää kauan)

*Teen kuten nyttenkin ja etsin työpaikkaa. Olisi kiva kyllä löytää se ensin, mutta minkäs teen kun en osaa niitä tyhjästä taikoa


Onko jotain muuta?

12

711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0000045

      Kelalle teet myös asumistukihakemuksen (ilmeisesti et siis ole opiskelija).

      Ota huomioon, että tälläkin hetkellä voi markkinoilla jo olla vuokra-asuntoja, joihin pääsee muuttamaan vasta parin kuukauden päästä eli älä jätä yhtään myöhempään sitä asunnon etsintää, jos on pois muutettava. Aloita jo tänään.

      Muuton voi ilmoittaa samalla lomakkeella postille ja väestötietojärjestelmään.

      "Työttömyysjuttuhakemuksesta" on mahdotonta sanoa, kun et kerro itsestäsi mitään tietoja, joilla voisi edes arvata mitä rahaa sinä sieltä nyt olet saanut ja mikä tilanteesi voi olla pois muutettuasi.

      Jos Kelan tukien jälkeen rahat ei riitä, sitten haet sossusta toimeentulotukea.

    • sdfxcb

      Mitä järkeä muuttaa pois porukoilta kurjistumaan johonkin pieneen läävään ja jos ei ole kavereita niin syrjäydyt ja masennut satavarmasti! Kai sun vanhemmat sen verran ymmärtäväisiä on, että muutat vasta kun olet saanut töitä ja sen jälkeen tyttöystävän?

      • dskajfdafkds

        miten tyttöystävän saaminen liittyy siihen et muuttaa omilleen ?


    • ???????????

      Ei ole enää kavereita ja tyttöystävää ei ole koskaan ollutkaan. Eikä kumpaakaan tule enää olemaan. Ja pian tulee tapahtumaan jotain sellaista, jonka vuoksi joudun muuttamaan pois.

      Töitä en saa. Koulut olen käynyt ja jonkun uraohjaajan tai rekrytointityypin mukaan CV:ni ja hakemukseni ovat todella hyviä (lukuun ottamatta sitä, ettei ole kokemusta).

      Terveydestä johtuen en voi tehdä fyysisiä töitä enkä sellaisia, jotka vaativat jatkuvaa keskittymistä. Puhelintyö aiheuttaa päänsärkyä (ja usein vaatii keskittymistä).


      Noin 700€ saa kelalta.

      330 vuokraan ja veteen

      30 nettiin?

      Siitä jää 340€

      Vakuutuksista ja muista en tiedä.

      Jos täytyy alle kympillä selvitä päivässä eikä säästöjä tule.... huhhuh...

      • ett*silleen

        Talous hallintaan

        Ensin toteamme mitä ovat tulot: tuloiksi luetaan kaikki rahavarat, joita saa säännöllisesti tai epäsäännöllisesti.

        Esimerkkinä on yhden hengentalous, jossa tulot nettona 1 000 €/kk (veroa meni 12,6 %)

        Omavastuu asumisessa 270 € /kk, joka on sama kuin yhtiövastike, joten asumistukea ei muodostu.
        Sähkölasku 35 € / kk,
        liikenne 69 € / kk,
        Puhelin pankin palvelumaksu 30 € / kk,
        reseptilääkkeet 50 €/kk = Yhteensä 454 € / kk
        Jää 546 €/kk

        Joka ei oikeuta Toimeentulotukeen joka on 477 €/kk siihen saa harkinnanvaraista lisää esim. sähkölaskuun.
        Suomessa ei voi asua ilman taloussähköä ja siitä maksaa osaa yhtiövastikkeessa (pihavalaistus rappukäytävät hissin käyttö jne.).

        Asumistukeen pitäisi huomioida taloussähkö, siihen löytyy taulukot asunnon koon mukaan, joten huomioitavissa samoin kuin vesimaksu.

        Nyt olemme 1 000 € netto tuloilla ja Toimeentulotuella samalla viivalla kukkarossa on se rahamäärä jolla on katettava ruoka vaatteet sosiaaliset suhteet viihde harrastukset.

        Ja kas kummaa, se on molemmilla - 100 €.
        Heistä toinen vain ansaitsee itse rahansa, se ensimmäinen hakee tilin sosiaalitoimesta.


        Oman talouden perustamiseen ei riitä tuo tieto.
        Tarvitset astioita, ruuanvalmistus astioita, vuoteen liinavaatteet peitteet, verhot, matot, kalusteet, siivousvälineet, pyyhkeet.


      • maailma on kaunis
        ett*silleen kirjoitti:

        Talous hallintaan

        Ensin toteamme mitä ovat tulot: tuloiksi luetaan kaikki rahavarat, joita saa säännöllisesti tai epäsäännöllisesti.

        Esimerkkinä on yhden hengentalous, jossa tulot nettona 1 000 €/kk (veroa meni 12,6 %)

        Omavastuu asumisessa 270 € /kk, joka on sama kuin yhtiövastike, joten asumistukea ei muodostu.
        Sähkölasku 35 € / kk,
        liikenne 69 € / kk,
        Puhelin pankin palvelumaksu 30 € / kk,
        reseptilääkkeet 50 €/kk = Yhteensä 454 € / kk
        Jää 546 €/kk

        Joka ei oikeuta Toimeentulotukeen joka on 477 €/kk siihen saa harkinnanvaraista lisää esim. sähkölaskuun.
        Suomessa ei voi asua ilman taloussähköä ja siitä maksaa osaa yhtiövastikkeessa (pihavalaistus rappukäytävät hissin käyttö jne.).

        Asumistukeen pitäisi huomioida taloussähkö, siihen löytyy taulukot asunnon koon mukaan, joten huomioitavissa samoin kuin vesimaksu.

        Nyt olemme 1 000 € netto tuloilla ja Toimeentulotuella samalla viivalla kukkarossa on se rahamäärä jolla on katettava ruoka vaatteet sosiaaliset suhteet viihde harrastukset.

        Ja kas kummaa, se on molemmilla - 100 €.
        Heistä toinen vain ansaitsee itse rahansa, se ensimmäinen hakee tilin sosiaalitoimesta.


        Oman talouden perustamiseen ei riitä tuo tieto.
        Tarvitset astioita, ruuanvalmistus astioita, vuoteen liinavaatteet peitteet, verhot, matot, kalusteet, siivousvälineet, pyyhkeet.

        Valaisimet ja niihin lamppuja.
        Tein itse sanomalehdistä rullia, jotka sidoin narulla sain ilmaisia vaatepuita... ;)
        Hankin astiat kirpputorilta ei ollut mitään "laatu" vaatimuksia vain käyttöön sopivat. Et sano mihin muutat tai missä asut, joten en tiedä mahdollisuuksistasi.
        Ensin pärjää sängyllä ja pöydällä tuoli.
        Keskustele nyt vanhempien kanssa mitä he antavat sinulle mukaan; siis taloustavaraa..
        Kierrätyskeskukset ovat myös pitäjästä riippuen, käyttö kelpoisia, tavara on vielä käyttökelpoista..


      • reality bites
        ett*silleen kirjoitti:

        Talous hallintaan

        Ensin toteamme mitä ovat tulot: tuloiksi luetaan kaikki rahavarat, joita saa säännöllisesti tai epäsäännöllisesti.

        Esimerkkinä on yhden hengentalous, jossa tulot nettona 1 000 €/kk (veroa meni 12,6 %)

        Omavastuu asumisessa 270 € /kk, joka on sama kuin yhtiövastike, joten asumistukea ei muodostu.
        Sähkölasku 35 € / kk,
        liikenne 69 € / kk,
        Puhelin pankin palvelumaksu 30 € / kk,
        reseptilääkkeet 50 €/kk = Yhteensä 454 € / kk
        Jää 546 €/kk

        Joka ei oikeuta Toimeentulotukeen joka on 477 €/kk siihen saa harkinnanvaraista lisää esim. sähkölaskuun.
        Suomessa ei voi asua ilman taloussähköä ja siitä maksaa osaa yhtiövastikkeessa (pihavalaistus rappukäytävät hissin käyttö jne.).

        Asumistukeen pitäisi huomioida taloussähkö, siihen löytyy taulukot asunnon koon mukaan, joten huomioitavissa samoin kuin vesimaksu.

        Nyt olemme 1 000 € netto tuloilla ja Toimeentulotuella samalla viivalla kukkarossa on se rahamäärä jolla on katettava ruoka vaatteet sosiaaliset suhteet viihde harrastukset.

        Ja kas kummaa, se on molemmilla - 100 €.
        Heistä toinen vain ansaitsee itse rahansa, se ensimmäinen hakee tilin sosiaalitoimesta.


        Oman talouden perustamiseen ei riitä tuo tieto.
        Tarvitset astioita, ruuanvalmistus astioita, vuoteen liinavaatteet peitteet, verhot, matot, kalusteet, siivousvälineet, pyyhkeet.

        Nuo summat on kyllä arvioitu ihan yli. Asun Helsingissä kaksiossa eikä minulla tällä hetkelläkään mene sähköön kuukaudessa noin paljoa (yksiössä taisi mennä n. 17 €/kk). Matkustamiseen julkisilla ei myöskään mene täällä noin paljoa (matkakortti kuukaudessa ilman alennuksia hieman yli 40 €, muualla kalliimpaa?). Työtön ei tosin välttämättä tarvitse kausikorttia vaan lataa sitten arvoa sen verran kun tarvitsee asiointeihin (tai kulkee kävellen/polkupyörällä). Puhelin (netti puhelut) on tällä hetkellä n. 15 euroa kuussa (ei, en tykkää jutella puhelimessa vaan kommunikoin netin kautta). Opiskeluaikana puhelinlaskuni oli 10 euroa 2-3 kuukaudessa. Kaikilla ei edes ole reseptilääkkeitä, voiko niille laskea tiettyä määrää?

        Aikoinaan työssäkäyvänä opiskelijana tuli pärjättyä tonnilla kuussa (tuet palkka nettona) ja vuokra oli 500 €. Nykyään voinee tarvita satasen pari lisää, kun ruoan hinta ja asuminen on kallistunut, mutta kyse olisi tällöinkin mukavasta elämästä, jossa ei tarvitse tinkiä kuin harrastuksista, juhlimisesta ja matkustelusta ym.


        Aloittajan olisi ehdottoman tärkeää liittyä työttömyyskassaan (esim. Yleinen työttömyyskassa) välittömästi, kun saa mitä tahansa työtä, jota tekee vähintään 18 tuntia viikossa! Siinä tosin pitäisi pysyä väh. 8 kk. Työttömyysturva olisi ainakin jatkossa parempi. Ja lisäksi olisi jatkossa paremmat mahdollisuudet tehdä osa-aikaista työtä JA saada samalla työttömyyspäivärahaa (eli soviteltua työttömyyspäivärahaa).

        Kannattaa mielestäni myös tinkiä vähän siitä omasta mukavuudenhalusta. Työstä/keskittymisestä aiheutuva päänsärky ei ole mikään pätevä veruke vaikeuttaa omaa tilannetta entisestään ja jäädä työelämän ulkopuolelle. Sen kanssa opitaan elämään ja ajan kanssa tuollaisiin asioihin tottuu ja niitä oppii hallitsemaan ja hoitamaan. Itse olen ainakin pärjännyt, menestynyt ja päässyt pitkälle, kun olen tinkinyt omasta hyvinvoinnistani (kunhan ei itseään loppuelämäksi rampauta - se on se raja). Alku ei ollut tosiaan hankala vaan olin vaarassa syrjäytyä.


      • reality bites
        reality bites kirjoitti:

        Nuo summat on kyllä arvioitu ihan yli. Asun Helsingissä kaksiossa eikä minulla tällä hetkelläkään mene sähköön kuukaudessa noin paljoa (yksiössä taisi mennä n. 17 €/kk). Matkustamiseen julkisilla ei myöskään mene täällä noin paljoa (matkakortti kuukaudessa ilman alennuksia hieman yli 40 €, muualla kalliimpaa?). Työtön ei tosin välttämättä tarvitse kausikorttia vaan lataa sitten arvoa sen verran kun tarvitsee asiointeihin (tai kulkee kävellen/polkupyörällä). Puhelin (netti puhelut) on tällä hetkellä n. 15 euroa kuussa (ei, en tykkää jutella puhelimessa vaan kommunikoin netin kautta). Opiskeluaikana puhelinlaskuni oli 10 euroa 2-3 kuukaudessa. Kaikilla ei edes ole reseptilääkkeitä, voiko niille laskea tiettyä määrää?

        Aikoinaan työssäkäyvänä opiskelijana tuli pärjättyä tonnilla kuussa (tuet palkka nettona) ja vuokra oli 500 €. Nykyään voinee tarvita satasen pari lisää, kun ruoan hinta ja asuminen on kallistunut, mutta kyse olisi tällöinkin mukavasta elämästä, jossa ei tarvitse tinkiä kuin harrastuksista, juhlimisesta ja matkustelusta ym.


        Aloittajan olisi ehdottoman tärkeää liittyä työttömyyskassaan (esim. Yleinen työttömyyskassa) välittömästi, kun saa mitä tahansa työtä, jota tekee vähintään 18 tuntia viikossa! Siinä tosin pitäisi pysyä väh. 8 kk. Työttömyysturva olisi ainakin jatkossa parempi. Ja lisäksi olisi jatkossa paremmat mahdollisuudet tehdä osa-aikaista työtä JA saada samalla työttömyyspäivärahaa (eli soviteltua työttömyyspäivärahaa).

        Kannattaa mielestäni myös tinkiä vähän siitä omasta mukavuudenhalusta. Työstä/keskittymisestä aiheutuva päänsärky ei ole mikään pätevä veruke vaikeuttaa omaa tilannetta entisestään ja jäädä työelämän ulkopuolelle. Sen kanssa opitaan elämään ja ajan kanssa tuollaisiin asioihin tottuu ja niitä oppii hallitsemaan ja hoitamaan. Itse olen ainakin pärjännyt, menestynyt ja päässyt pitkälle, kun olen tinkinyt omasta hyvinvoinnistani (kunhan ei itseään loppuelämäksi rampauta - se on se raja). Alku ei ollut tosiaan hankala vaan olin vaarassa syrjäytyä.

        "Alku ei ollut tosiaan hankala vaan olin vaarassa syrjäytyä."

        Siis: alku ei ollut tosiaan helppo...


    • wkdjnwd

      tervetuloa mailmaa kaveri :D

    • lkjhg4

      saattaa olla että saat myös sossulta apua jos tilaanteesi vaatii.

      itse olen myös pian muuttamassa ekaan omaan asuntoon, olen 18v tyttö. Kämppiksen kanssa olisi halvempaa, muttei ole niin hyviä kavereita ja toisaalta harva lukiolainen vielä muuttaa omilleen. Pari vuotta vanhempi isoveljeni asuu myös samassa kaupungissa (eri paikkakunta kuin nykyinen kotini) , mutta hän ilmoitti jo ennen kuin ehdin ehdottaa ettei halua asua kanssani... ja se tuli selväksi.

      Itse saan vanhemmilta vähän rahaa ja olen käynyt kesätöissä, mutta en tiedä mihin suuntaan elämä tästä lähtee, koska todennäköisesi pitää jatko-opintojen takia asua vielä vuosia vuokralla ja tuloja ei syksyllä ja talvella ole...koulussakin on jo tarpeeksi töitä. tavallaan sitä vaan lähtee katsomaan miten selviäää.. Itse en saa sossusta rahaa kun ei ole suurempia ongelmia elämässä.

      en tied miksi esittelin itseni chat palstalla, mutta loppujen lopuksi tilanteeni on aika samanlainen. Mahdollinen tuleva vuokra-asuntoni, josssa on näyttö huomenna, on 340e/kk . Mulle jää tukien jälkeen asumisesta itse maksettavaksi n. 185e/kk ruoat, puhelinlasku, ja mihin muuhun sitä rahaa meneekään, koulutarvikkeet.. ym. en edes tiedä mitä vanhempani maksavat, koska he ovat tähän mennessä maksaneet melkein kaiken. Mutten ole mitenkään lellitty, eivätkä he tästä eteenpäin tule paljoa minua avustamaan, koska en asu kotona.

      saat aika paljon kelalta rahaa. siinä on varmaan jotain työttömyyskorvausta ja muuta mitä minä en saa. en tiedä mitää töitä pystyt tekemään ja mikä on jo liian fyysistä tai liikaa keskittymistä vaativaa, mutta parhaiten saa töitä kun käy esittäytymässä paikan päällä, jos ei keksi työhakemukseen mitään erikoista.

    • Alle 18v

      Homma kaatuu tukia hakiessa että vanempien tulot vaikuttaa vaikka ei kotona asuisikaan.

    • tärkein:asunto&ruoka

      Ainakin opintotuen yhteydessä korkeampaa tukea voi hakea heti kun on vuokrasopimus allekirjoitettuna. Niin kela ehtii ehkä käsittelemään hakemuksen ennen muuttoa, ja voi saada oikean tilanteensa mukaista tukea.

      Kymppi päivässä kuulostaa opiskelijalle luksukselta :) Mutta meillä onkin paljon etuja.... Kun karsii ruoasta ylimääräisen pois, hyvin pienellä rahalla pärjää: ei karkkia eikä herkkuja, ei ravintoloita tai valmisaterioita. Osta makaroonia, perunoita, opettele tekemään jauhosta kastikkeita: ruskea- maito- ja tomaattikastike, niistä variaatioita porkkanalla, paprikalla ym. Meidän nelihenkinen perheemmekin on elänyt pari kuukautta eurolla päivässä. Sitä huomaa, miten paljon ei itse asiassa tarvitse, kun on pakko karsia turhat pois. Hauskaa ei ehkä ole, mutta kyllä sitä elämään pystyy pienelläkin rahalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4499
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe