Kaihileikkaus

Mami57

Mahtasko täältä löytyä ketään, joka olisi juuri käynyt kaihileikkauksessa? Miten leikkaus tapahtui? Miten leikkaus onnistui? Näkeekö silmällä leikkauksen jälkeen hyvin? Siis kaikkea siihen leikkaukseen liittyvää tietoa. Itse olen jonossa em. leikkaukseen, pitäisi olla tässä loppu kesästä. Olen kyllä lukenut kaiken mahdollisen löytämäni tiedon, mutta silti olisi mukava kuulla em. leikkauksen läpikäyneeltä kokemuksia. Itseni leikkaus jännittää aikatavalla!

23

6928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evvvv345

      hei kannattaa tutustua lääkäriasemien kaihisivustoihin, esim Terveystalo tai Silmäsairaalasivuihin joissa tosi yksityiskohtaista kuvailevaa tietoa operaatiosta. . Itsellni palautui näkö hyvin, ennen leikkausta n. -10 ja näin miltei heti esim kännykällä viestitellä. Häikäisy oli pari päivää voimakasta eli tarvitsin sisälläkin aurinkolaseja...Ei kannatta jännittää, ei satu - korkeintaan puudutustipat kirvelevät hieman - kestää per silmä n. 10 min varsinainen toimenpide . Leikkauksen jälkeen pääset kahville =)

    • lokakuu012

      Viime lokakuussa leikattiin molemmista silmistä kaihi samalla kertaa.Kaukonäkö parani,mutta lähelle en näe enää mitään ilman laseja,vahvoilla lukulaseilla pärjään.Elämän laatu parani paljon,nyt pitkästä aikaa näen kesän väritkin kunnolla.Autoilu sujuu taas kunnolla,viime kesänä ei juuri uskaltanut liikenteeseen lähteä.Leikkaus itsessään ei niin kauhean pahalta tuntunut,joskus hammaslääkärissä tuntuu pahemmalta.

      • tarkennusta.

        Tarkoitat "vahvoilla lukulaseilla" varmaan tavanomaisia noin 2,5 vahvuisia. Sellaisethan eivät ole erityisen vahvat.


      • Kaihertaa

        Hei! Mulla samanlainen tilanne, en näe löhelle enää yhtään mitään! Harmittaa, kun lähinäkö oli toimiva ennen leikkausta.
        Mietin, jos peruuttaisin toisen silmän leikkauksen, nyt on yksi tehty ja tulos oli pettymys


      • liisi2
        Kaihertaa kirjoitti:

        Hei! Mulla samanlainen tilanne, en näe löhelle enää yhtään mitään! Harmittaa, kun lähinäkö oli toimiva ennen leikkausta.
        Mietin, jos peruuttaisin toisen silmän leikkauksen, nyt on yksi tehty ja tulos oli pettymys

        Mulla leikattiin toiseen silmään lähinäkö ja toiseen kaukonäkö. (Ennen leikkausta olin likinäköinen) Nyt näen kauas todella hyvin, mutta lähelle huonommasti eli näen kyllä lukea ilman laseja, mutta jos luen pidempään käytän lukulaseja. Kun silmään kaihileikkauksessa laitetaan keinomykiö (vai mikä se on ?) niin se ei enää tarkenna "automaattisestiq" kuten aito silmä vaan aina on joko kauko tai likinäkö. Näin selitti silmälääkäri. Se hyväpuoli on ettei tilanne enää muutu iän myötä eli ei tule ns. ikänäköä vaan tilanne on sama aina.


    • pelottaa1

      Onko tämä ketju mikä kaihi kyseessä? Se jossa mykiö samentuu ja se vaihdetaan keinomykiöön vai se toinen kaihiksi sanottu jossa tehdään reikä jotta paineet alenee? Harmaa/viher kuinka päin ne menee?

      Itse pelänny molempia, paineet yläkantissa mutta ei edes lääkehoitoa vielä ole ja jos jotain verkkokalvon laserointia tulee joskus olen ymmärtänyt se aiheuttaa harmaakaihin eli mykiö samenee.

      • pelottaa1

        Niin itsellä on lähelle 3,25 ja kohta haettava vahvemmat, olen 47v, eli mikähän oli tuo vahvat lukulaist kommentti? Kuinka vahvoja voi olla? Itseä sekin huolettaa olen vasta 47v ja koko ajan lähinäkö huononee.


    • Mami57

      Nyt leikkauksessa käyty. Leikkaus kesti n. 15 min kaikkine toimenpiteineen. Jos joku kysyy sattuiko, niin ei sattunut mutta tuntui kyllä epämielyttävältä! Aamulla klo 10 leikattiin, niin illalla vasta aloin nähdä muutakin kuin ns. "likaisen muovikalvon läpi" Nyt parin päivän päästä maailma on tosi kirkas ! Välillä leikatussa silmässä välkkyy ja tuntuu sellasta vipinää, mutta luultavimmin kuuluu vielä asiaan. Silmän seutu on vielä hiukan turvoksissa. Nyt vain tippoja tiputellaan ja odotellaan mitä tuleman pitää :)

    • faktaa ei fikitota
      • puoskarointia.

        Toi "tohtori" Tolonen pitäisi pysäyttää. Ihme pelle. Kaikkea sitä rahanahne tekee.


    • hei vaan

      Mami57, Minulla oli harmaa kaihi toisessa silmässä ja toisessa paha taittovirhe.Minut leikattiin kaksiviikkoa sitten päivälleen.Minä myös pelkäsin todella paljon,mutta ei hätää kaikki meni ihan hyvin. Leikattiin (yksityisellä)kun olisin muuten joutunut odottamaan vaikka kuinka kauan.Molempiin silmiin laitettiin tekomykiö ja näen tosi hyvin.Luultavasti saan kuitenkin lähilasit,nyt on vain tuommoiset halvat lasit kun seuraavan kerran menen lääkärille n.kk kuluttua niin sitten se näkee tarviinko.Nyt kirjoita tätä ilman laseja näen joten kuten ilman jos on valoisaa,mutta ei mua harmita jos tulee lukulasit, näempä kuitenkin kauas hyvin.

      • ihan näin

        Leikattu toinen silmä, Näkö 1,0 eli paras mahdollinen.
        Lukulasit "tiimarista" no sitä ei ole mutta jostain marketista.
        Kun sovitat,niin ota hyllystä vaikka iltapäivälehti ja katso millaisilla laseilla näät tekstin parhaiten.

        Kauas näät hyvin ja esim autoilusta tulet nauttimaan.


    • kaihi0

      Te joilla leikattu molemmat silmät samalla kertaa kuinka pian leikkauksen jälkeen olette esim. pystyneet ajamaan autoa? Ja näkö ja vointi muutenkin palautunut ns. normaaliksi?

      • NAT-***

        1kk jälkeen silmälääk. tarkastus. Lasimääräys toimitusaikoineen.

        1kk 1viikko

        Mutta periaatteessa viiko leikkauksen jälkeen.


      • PekkaTöpöhäntä44

        Silmien tarkistus ja mahdollinen lasimääräys 1kk kuluttua.
        Hyvä näkö 4pv kuluttua leikkauksesta.
        Pyysin "KAUKONÄÖN" sen sain, lähinäköön 8€ lasit marketista.
        Leikkausaika vas 14min oik 12min.
        Leikkaus: vasen silmä ensin 6kk kuluttua oikea silmä.
        Hinta 90€/silmä=180€
        Yksityslääk.tarkastus 90/silmä= 180€ Kelalta takaisun yht noin 50€.

        Ostin autolla ajoa /lievää hajataittoa vuoksi lasit heijastamattomilla pinnoilla.
        Täytyy sanoa, että nyt näkee ja hyvin.


      • NäköV1O1

        Seuraavana päivänä.


    • parsakaalipussi

      Menkää kaihileikkaukseen ja nauttikaa sen jälkeen autolla-ajosta. Auton hanskalokerossa yhdet 2,5 tiimarit, kotona tietokonepöydällä toiset.

      Ajokortistakin poistui teksti "käytettävä silmälaseja".

      • F76OpL

        Vertaan hammaslääkärissä käyntiin. Harmiton 15min/silmä "kärsimys", yhtään ei satu, kaikki kun lastenleikkiä. Tuloksen huomaa 2-3pv kuluttua, kun lähtee ulkoilemaan ja näkee joka neulasen havupuussa.


    • Anonyymi

      Olin juuri silmäaseman sairaalassa. Leikkaus yhteen silmään sujui hyvin kivuton ja toipuminen kivuton. Täytyy vielä toinen silmä leikata.
      Minulla oli selvä näön heikkeneminen, joten tarvitsin todella jonkin toimenpiteen.
      Nyt olen viikon verran pannut 4 kertaa päivässä antibiootti- ja kortisoni tippoja, mutta tulen toimeen vanhoilla laseillani. Minä en halunnut välttämättä eroon laseista, koska olen käyttänyt aina laseja, mutta nyt jälkeenpäin olen miettinyt olisiko samantien kannattanut ottaa sellainen vaihtoehto. En tiedä olisiko se ollut edes mahdollista. Minulle tehtiin -2,5 linssinen ratkaisu. TV:n tekstejä en nyt vielä näe ilman laseja. Olen yrittänyt katsoa miten näkö muuttuu,: keltaisuus vähenee, ääriviivat terävöityvät mutta jotakin epämääräisyyttä voi siinä olla, mutta on vaikea arvioida , kun toinen silmä ei ole arviossa mukana, Kyllä antaisin huippuarvosanan toimenpiteestä.

      • Anonyymi

        Yksityisellä puolella saa sellaisen leilkauksen, missä asennetaan vahvuudet mykiöön ja ei tarvitse silmälaseja lainkaan. Maksaa enemmän, mutta säästyy lasirahat ja lasien kanssa sählåily. Julkisella puolella ei saa, edes rahalla.


      • Anonyymi

        Kuka silmälääkäri leikkasi teidän silmän Silmäsairaalassa. ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka silmälääkäri leikkasi teidän silmän Silmäsairaalassa. ?

        Haluaisin myös kuulla silmäsairaalan lääkäreistä. sekä myös eri paikkakuntien silmäsairaaloista, onko yhtä hyvä hoito riippumatta paikkakunnasta?
        Kiitos!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3774
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      210
      1861
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1404
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1285
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      951
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      58
      900
    7. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      893
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      870
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      858
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      849
    Aihe