Vesisäiliöllinen puukiuas

Valintojen maailma

Pitäisi löytää sivuvesisäliöllinen puukiuas 12m3 mökkisaunaan, mutta sellainen, josta saisi tarpeen mukaan helposti sen sivusäiliön irti ja taas paikalleen, eli säiliö vaan nostettaisiin paikoilleen hanoineen päivineen jopa siten, että kiuas voisi säiliötä paikalleen nostettaessa olla lämmin?

Kastorilla taisi taannoin olla sen tapainen Incendo -mallissa, mutta se oli sikahintainen kuten kiuaskin ja sitä ei taida olla enää myynnissä.
Kastorin Karhu20 VV -mallissa sen saa jotenkuten lähes ilman työkaluja pois ja takaisin, mutta tuskaa sekin on (hana tiivisteineen irroitettava), ja sitten jää iso aukko kiukaan päälle reunaan, ja se irtokansikaan ei sitä peitä kun ei ole sisäsäiliö paikoillaan.

Onko vesisäiliöllisen Misa -kiukaan omistajia? Ilmeisesti siinä pitää puolestaan poistaa sivupaneeli, vaikka säiliö itsessään onkin vissiin yhtä pakettia.

Tai sitten pitää ilmeisesti kikkailla, jotta saan ahtaaseen paikkaan pienen erillisen padan välisuojaseinien avulla. Vapaa hormi sille tosin löytyisi, mutta huonossa paikassa liitoksen kannalta (päältäliitokset kun on mielestäni paitsi rumia, myös hanurista, eikä esim Harvian sinänsä näppärään pikkupataan sellaista voi edes laittaa).

Ja onko noista sivusäiliöllisistä kiukaista edes mihinkään pitkään saunottaessa? Pitää vissiin vähän väliä liruttaa kiehuvaa vettä pois ja laittaa kylmää tilalle, jos sitä säiliötä ei voi helposti tarvittaessa irrottaa?

3

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erittäin tyytyväinen

Me hommattiin tuollainen irtosäiliöllä (50 l) oleva rosterinen kiuas aikanaan ammattikoulun oppilastyönä ja lopputulos on ollut erinomainen.
      Nyt ollut liki 20 v. käytössä (saunottu keskimäärin kerran viikossa) ja näyttää siltä että toiset 20 v. menee vielä kevyesti.
      On hieman eri tavaraa kuin kaupoissa myytävät ja paino sen mukainen.

• Löylyn lyömää

Itse olen pitänyt suomalaista Misa kiuasta erinomaisena valintana.
      Siihen saa sivuun hanallisen säiliön mukaan varusteena.

Muista laskea saunan tilavuuteen betoni-, tiili- ja ikkuna-alat, jotta tulee ostettua tarpeeksi iso kiuas.
      Lisäksi vesisäiliölle tarvitaan lisää lämmitystehoa!

Kaikki nuo laskentakaavat löytyvät em. kiuastehtaan kotisivulta.
      Laskin huvikseni muutama päivä sitten, että isä papparaiselle oli mitoitettu rautakaupassa liian pieni kiuas ja lopputulos on sen mukainen.

Olin sen verran epäkorrekti, että kerroin mielelläni hankkivani hänelle uuden kiukaan, kunhan saan itse kokemusteni perusteella valita merkin ja kiukaan koon.
      Kyllä suomalaiseen kesään kuuluu kunnon sauna.
      Valitettavasti myyjät tarjoavat mieluiten sitä, mistä heillä on itselleen paras kampanja!

• eshh

jotain hyvää niissä kiuastesteissä on ja se on se ettei myyjät voi ihan kaikkia latteuksia latoa kiukaista joita heillä on myynnissä. Faktat löytyy asikirjoista vaikka merkinnöillä ei mitään todellisuuden kanssa olekkaan tekemistä. Faktaa sen takia että kaikille on tehty samat testit joten vertailu onnistuu vaikka tulokset ovat kaukana todellisista. Valitettavasti niillä samoilla testituloksilla kusetetaan kuluttajia ja raskaasti. Siellä on kiukaita myynnissä jotka meni läpi testeistä esim. hormilämpötilojensa puolesta vaikka todellisuudessa suomessa ei ole niille edes tarpeeksi korkeaa hormiluokkaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3033
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2685
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2295
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      36
      1803
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1566
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1517
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1360
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe