Mikä jyrsiä sopisi minulle?

Hamsuli<3

Hei! Olen halunnut jonkin aikaa toista jyrsiää. Minulla on tällä hetkellä syyrianhamsteri ja kissa.(Kissa EI saalista jyrsiöitä on oppinut ettei saa!) Niin ja haluaisin kovin kesyhiiriä n. 3-4 kpl. Gerbiilejä,marsun,tai kääpiöhamsterin. Syyrianhamsterini tykkää olla sylissä ja välillä nukkuukin sylissä :). Haluaisin aika semmoisen katselu eläimen jonka touhuja voisi katsella.Mutta MYÖS haluan että sitä voisi kuitenkin pitää vähän sylissä ja silittää. Sinäänsä marsu olisi kiva kun sitähän voi ottaa syliin ja silitellä ja rapsuttaa. Mutta touhuaako marsu paljon häkissään? Miinus marsuissa on se,että ne vievät paljon tilaa. Ja kesyhiirtä olen miettinytkin eniten ja mielestäni kesyhiiri on kiva koska: ne ovat aika pieniä ja söpöjä ja niitten touhuja on kiva katsella! Ja elävät laumoissa. Gerbiili on siitä kiva kun ne ovat päivällkin hereillä mutta tosin todella vikkeliä.Kääppäriä olen miettinyt siksi,koska hamsterit ovat ihania ! Tosin omani on ihana tapaus! :D Ja tietäisin eniten kääppäreistä. Mutta vähiten suosioon on tullut kääppäri. Eniten ehkä haluaisin kesyhiiriä.Mutta kerron mitä ominaisuuksia ei mielellään olisi. -Ei haisisi paljoa.
- Ei pure tai ole muutenkaan äkäinen.
- Mielellään päivällä hereillä mutta ilta yö eläinkin käy.
- Helppo kesyttää.(Mielellään)
Ja halutut asiat:
-Kiltti
- Toimelias
- utelias (Tosin yksilöstä riippuu)
- Reipas ( Semmonen joka ei vaan söis :D)
- aika rauhallinen ettei yli vilkas.
Mitä jyrsijää suosittelisi ja miksi? En hyväksy vastauksia huonolla perustelulla esim. "marsut koska ne ovat niin söpöjä!" Vaan perustele muutakuin "ne ovat söpöjä". Eli mikä näistä kaikista: kesyhiiri,gerbiili ,marsu tai kääppäri. Kiitos jos jaksoit lukea pitkän selostukseni! ;D

13

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hamsuli<3

Lisään viestiini että minkä kokoiset häkit nuo elukat tarttee ? :) Sekin auttaa mua TOSI paljon ! :)

• Hiiret eivät ole mitään siistejä sylilöllyköitä. Eivät siis istu sylissä vaan kiipeilevät vaatteita pitkin ja päästelevät tarpeitaan milloin haluavat.

Suosittelen pitäytymään niissä hamstereissa, kun tuo sun vaatimus-listas on mitä on.

• Sedä

Hiiret ja gerbiilit on hyvästä paikasta otettuna kesyttämisen puolesta aika samaa luokkaa. Kumpikaan ei välttämättä niinkään silityksistä tykkää, mutta ne kipittelevät kyllä mielellään tutkimassa syliä. Itse uskoisin että hiirissä riittää gerbiilejä enemmän katseltavaa, kun ne puuhaa monipuolisesti erilaisten virikkeiden kanssa, ja gerbiilien touhut tuntuu painottuvan niin kaiveluun. Mutta hiirissä on oma hiirentuoksunsa, aika voimakas sellainen. Kummatkin on hereillä myös päivisin (huomattavasti aikaisemmin kuin keskiverto syrkki), eivätkä pure.

Marsut on noista ainoa joka sinänsä nauttii ihmisseurasta. Tilaahan ne toki vie, mutta huoneen marsuturvallistaminen on onneksi helppoa, kun ne ei kiipeile. Jo hiirtä tai gerbiiliä aikoo vapaana pitää, ne tietysti sujahtaa läpi mistä tahansa pikkuraosta. Marsujen ääntely on toki hauskaa! Omalla tavallaan varmasti ärsyttävää jos kuikutus alkaa aamulla kun vielä haluaisi nukkua, mutta ovat kuitenkin ainoita jyrijöitä joiden ääniskaalaa ihminenkin kuulee.

Mun henkilökohtaiset mielipiteet on sinänsä vähän huonoja, että mun mielestä hamsut on hirveän tylsiä ja hölmöjä eläimiä :D

• Hamsuli<3

nii-a,kyllä tiedän että hamsterit hiiret ja gerbiilit EIvät ole mitään sylilöllyköitä :D. Mutta olisi kiva että kuitenkin pystyisi olemaan sylissä tutkimassa tai kiipeilemässä vaatteissa. Mutta kiitos kuitenkin vastauksestasi ;) ! Ja Kiitos paljon vastauksestasi Sedä! Tuosta oli apua :)! Olen jo mennyt marsujen puolelle mutta marsut vievät tottapuhuen aika paljon tilaa..Voisinko ottaa vain yhden marsun jos olisin sen kanssa joka päivä ? Ja aikaa mulla kyllä riittäisi marsulle! :) Minkä kokoinen häkki marsulla pitää olla? Käykö 100-117 cm häkki jos saisi jaloitella vähintään tunnin tai kaksi?

• nii-a

Marsuja ei myydä yksineläjiksi.

• Hamsuli<3

Selvä,ja kiitos vastauksestasi nii-a !! Mutta voiko kahta marsua pitää 100cm häkissä ? Onko riittävän tilava ?

• Sedä
        Hamsuli<3 kirjoitti:

Selvä,ja kiitos vastauksestasi nii-a !! Mutta voiko kahta marsua pitää 100cm häkissä ? Onko riittävän tilava ?

Voi, jos ne saa ulkoilla sieltä. Aitaus, esimerkiksi 150x150cm on kuitenkin paljon parempi, esim taikakuutioista rakennettuna.

• Hamsuli<3
        Sedä kirjoitti:

Voi, jos ne saa ulkoilla sieltä. Aitaus, esimerkiksi 150x150cm on kuitenkin paljon parempi, esim taikakuutioista rakennettuna.

Kiitos vastauksesta! :) Lainasin kirjastosta hiiri ja marsu kirjan. Mielestäni marsu ehkä on parempi minulle :). Kauanko marsua pitää jaloitella?

• Sedä
        Hamsuli<3 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! :) Lainasin kirjastosta hiiri ja marsu kirjan. Mielestäni marsu ehkä on parempi minulle :). Kauanko marsua pitää jaloitella?

Kirjaston kirjoisa on usein enemmän roskaa kuin totta. Suosittelen mieluummin harrastajien sivuja, esim
        http://marsuyhdistys.net/home/
        http://marsut.net/
        http://hiiret.fi/fin/

Mahdollisimman paljon, riippuen häkin koosta. Parasta olisi jos marsut saisi olla aina vapaana huoneessa tai aitauksessa (esim, 150x150), mutta ainakin muutaman tunnin päivässä. Samalla voi tehdä kaikkea muuta: läksyjä, olla koneella, niin hoituu kuin itsestään :) Mitä enemmän, sen parempi!

• Hamsuli<3
        Sedä kirjoitti:

Kirjaston kirjoisa on usein enemmän roskaa kuin totta. Suosittelen mieluummin harrastajien sivuja, esim
        http://marsuyhdistys.net/home/
        http://marsut.net/
        http://hiiret.fi/fin/

Mahdollisimman paljon, riippuen häkin koosta. Parasta olisi jos marsut saisi olla aina vapaana huoneessa tai aitauksessa (esim, 150x150), mutta ainakin muutaman tunnin päivässä. Samalla voi tehdä kaikkea muuta: läksyjä, olla koneella, niin hoituu kuin itsestään :) Mitä enemmän, sen parempi!

Kiitos taas vastauksesta Sedä!! :)

• hiirumamma

Sanon tässä vielä, että itselläni on 70x170 taikishäkki, ja marsut saavat olla aamusta iltaan vapaana omassa huoneessaa, ja nykyään koko kämpässä, kun osaavat käyttäytyä. Tietysti johdot ym ovat piilossa. Kannattaa antaa paljon lemmikilleen tilaa, sillä niinkuin mieheni totesi, on eutanasia laittaa lemmikki liian pieneen ja virkkeettömään tilaan.

t. 2-v hiiren omistaja (hiirun kunto ja elämä senkus paranee kunnon juoksutilan myötä)

• Hamsuli

Kiitos vastauksestasi! :)) En itse voisi jaloitella marsujani kun 2-3 tuntia. Ja pääsisi myös ulos aitaukseen vipeltelemään (Kesällä!) :) Ja mulla olis tosi paljon aikaa marsuille ! :))

• Hamsuli<3
        Hamsuli kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! :)) En itse voisi jaloitella marsujani kun 2-3 tuntia. Ja pääsisi myös ulos aitaukseen vipeltelemään (Kesällä!) :) Ja mulla olis tosi paljon aikaa marsuille ! :))

Olen tullut siihen tulokseen että otankin kaksi roboa. Sitten joskus toiste se marsu :) .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3650
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      71
      1928
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      542
      1588
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      81
      1214
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      65
      1035
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      978
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      888
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      853
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      844
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      778
    Aihe