Viestintäalan työtilanne piristymässä?

33musseli

Olen vielä opiskelija, mutta olen seurannut aktiivisesti viestintäalan työpaikkoja, jotta saisin hyvän kuvan alasta ja hahmottaisin sitä, mihin kannattaa panostaa. Olen seurannut tilannetta nyt kolmen opiskeluvuoteni aikana, ja avoimien työpaikkojen määrä alalla näyttäisi mielestäni nousseen MOL:n sivuilla. Kuvittelenko vain, vai ovatko muut huomanneet samaa? Jotakuinkin joka päivä näyttäisi tulevan uusia viestintäalan avoimia paikkoja, kun aiemmin tahti oli hitaampaa.

6

228

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+9

viestintäalalla saa työtä ihan mukavasti, mulla itelläni on vakipaikka mut uutta työtä on tarjottu jo kahdesti tämän vuoden aikana, mol.fi:ssä ei tosin parhaista paikoista ilmoitella

• 33musseli

Sellaisen kuvan olen saanutkin, että läheskään kaikki työpaikat viestintäalalla eivät työkkärin sivuille päädy. Olen siitä sitten päätellyt, että jos työkkärin sivuillekin päivitetään joka päivä uusia avoimia paikkoja, niin ei työtilanne nyt aivan niin katastrofaalinen voi olla.

• media-alalla

Kyllähän niitä avoimia paikkoja aina löytyy, joka alalla. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Työnsaannin kannalta merkitystä on vain sillä, miten monta ihmistä niistä paikoista kilpailee. Ja media-alalla se määrä on melkoinen.

On niitäkin, joilla on aina töitä. Totta kai. Kyllä suurin osa kuitenkin saa töitä. Mutta myös iso osa on ilman tällä alalla.

• alaa seurannut

Tarkoitatko viestintäalan työpaikoilla tiedottajan töitä vai toimittajan töitä? Tiedottajan paikkoja voi ollakin aika paljon auki, myös näin alkukesästä. Toimittajien paikat ovat sen sijaan koko ajan vähentyneet. Verkkotoimittajien paikkoja saattaa tulla auki silloin tällöin, mutta uusia paikkoja syntyy vähemmän kuin mitä printtipuolelta on kadonnut tai katoaa lähivuosina. Monissa toimituksissa on viime vuosina käyty useat yt-neuvottelut, ja työttömien toimittajien määrä vain jatkaa kasvuaan. Tästä on ollut juttua esim. Journalistissa.

Kannattaa hankkia monipuolista osaamista digitaalisesta viestinnästä ja tähdätä tiedottajan töihin. Media-alan työtilanne on surkea eikä lähivuosina muuksi muutu.

• 33musseli

Tarkoitan viestintäalan töillä erilaisia viestintään liittyviä töitä, en vain toimittajan tai tiedottajan töitä. Mol.fi-sivulla katson usein myös kaupallisen ja tietoteknisen puolen töitä, koska niissä on usein avoinna myös viestintää opiskelleille sopivia töitä.

Olen saanut saman mielikuvan siitä, että työllistyäkseen viestinnän lisäksi pitäisi osata muutakin, esimerkiksi ymmärtää tuon tietotekniikan päälle. Opiskelenkin digitaalista viestintää ja ohessa mahdollisimman paljon kauppatieteitä, kuten markkinointia.

• Että näin.

Itse löysin nykyisen työpaikan alalla ihan itse, ei auttanut MOL:llin sivut yhtään. Ei sielä ilmoita kuin 5% yrityksistä, että tarvitsee tekijöitä.

Ei ne ehdi ilmoittamaan, kun on töitä niin saatanasti!

Ja ala on nousussa, kun siihen vain uskoo!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      20
      2664
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      925
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      881
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      842
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      795
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      776
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe