Kuinka kouluttaa koira, ettei se hauku sisääntulijoita?

help:)

Villakoiramme haukkuvat aina jos ovi käy tai ovikello soi. Tai no jos joku tuttu saapuu, koirat eivät aina hauku. Koirat on kasvattanut äitipuoleni, joka tuntuu lähes hemmottelevan koiriaan.. hänellä ei ole sydäntä torua koiria kunnolla niiden hyppiessä tai haukkuessa. Isäni taas toruu koiria kaikkien edestä. Hän ärjyy koirille sydämensä pohjasta, ja se on melkeimpä pelottavaa.. ja näen, ettei äitipuoleni nauti tilanteesta lainkaan..
Itse olen yrittänyt selvittää, kuinka olisi paras toimia, mutta eipä ole keinot oikein toimineet.. tämä tietysti saattaa johtua siitä, että kaikki ei pelaa samoilla säännöillä, kuten kuuluisi. Sen verran olen ymmärtänyt, että yhteiset säännöt on oltava, muuten touhusta ei tule mitään. En kuitenkaan saa isää kuuntelemaan epämääräisiä ohjeitani, hän kun on niin varma että raivoaminen ja koirien pelottelu on oikea ratkaisu. Äitipuoleni kyllä haluaisi ja voisi tehdä asialle jotakin, mutta isän huutamisten jälkeen hän ei luultavasti enää kehtaa itse olla ankara vaan lepyttelee koiria.
Aion ottaa tämän kyllä puheeksi, koska koirien haukkuminen, ja sen jälkeen kauhea huuto ei ole mikään sydämmellinen tervetuliaiskutsu... :D mutta nyt vain kaipaisin ohjetta, joka toimisi koiralla kuin koiralla, jos koko perhe saataisiin yhdessä tätä ohjetta noudattamaan.

Millä keinoilla koiran voi siis kouluttaa siten, ettei se hauku oven käydessä?

Kiitos asiallisista vastauksista! :)

3

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xdgbdsg

      Yksi ratkaisu on tietenkin kuula kalloon koirille. Toinen ratkaisu olisi, että koirat viedään piikille.

    • Poodde

      Koirilla on vartiointiviettiä, ja niille on luonnollista reagoida, kun joku tulee. Itse en pidä pahana muutamaa haukahdusta, mutta ymmärrän, että liika on liikaa. Ja isäsi karjunta siinä tilanteessa on huono juttu, luultavasti koiria kiihdyttää jo toistuva tapahtumasarja, joka alkaa ovikellosta ja päättyy "pomon" raivoamiseen.

      Koira tekee laumalle palveluksen hälyttäessään tunkeilijoista, eikä ole reilua karjua sille siinä tilanteessa. Sen sijaan sen voi opettaa haukkumaan vain hieman ja sitten rauhoittumaan.

      Entä jos yhdessä äitipuolesi kanssa aloittaisitte siedätysharjoitukset ovikellolle?
      Esim. ovikellon kilahdus=makupala. Villakoirat ovat aktiivinen älykäs rotu, ja rakastavat oppia uusia asioita. Kenties niillä on tylsää, ja ne keksivät omat aktiviteettinsa itse, siitä kaiken haukkumisesta?

      Tuommoinen käytös vaatii systemaattista koulutusta, ei ole olemassa mitään ihmekonstia tai taikasanaa, joka tehoaisi heti kaikkiin koiriin. Mutta koulutus on koirille mukavaa, kiinnostavaa ja palkitsevaa, siis parasta hemmottelua mitä omistajaltaan voi saada.

      • Anonyymi

        Ihanaa lukea fiksua ja asiallista vastausta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5100
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2357
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1867
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1568
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1195
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe