Villakoiramme haukkuvat aina jos ovi käy tai ovikello soi. Tai no jos joku tuttu saapuu, koirat eivät aina hauku. Koirat on kasvattanut äitipuoleni, joka tuntuu lähes hemmottelevan koiriaan.. hänellä ei ole sydäntä torua koiria kunnolla niiden hyppiessä tai haukkuessa. Isäni taas toruu koiria kaikkien edestä. Hän ärjyy koirille sydämensä pohjasta, ja se on melkeimpä pelottavaa.. ja näen, ettei äitipuoleni nauti tilanteesta lainkaan..
Itse olen yrittänyt selvittää, kuinka olisi paras toimia, mutta eipä ole keinot oikein toimineet.. tämä tietysti saattaa johtua siitä, että kaikki ei pelaa samoilla säännöillä, kuten kuuluisi. Sen verran olen ymmärtänyt, että yhteiset säännöt on oltava, muuten touhusta ei tule mitään. En kuitenkaan saa isää kuuntelemaan epämääräisiä ohjeitani, hän kun on niin varma että raivoaminen ja koirien pelottelu on oikea ratkaisu. Äitipuoleni kyllä haluaisi ja voisi tehdä asialle jotakin, mutta isän huutamisten jälkeen hän ei luultavasti enää kehtaa itse olla ankara vaan lepyttelee koiria.
Aion ottaa tämän kyllä puheeksi, koska koirien haukkuminen, ja sen jälkeen kauhea huuto ei ole mikään sydämmellinen tervetuliaiskutsu... :D mutta nyt vain kaipaisin ohjetta, joka toimisi koiralla kuin koiralla, jos koko perhe saataisiin yhdessä tätä ohjetta noudattamaan.
Millä keinoilla koiran voi siis kouluttaa siten, ettei se hauku oven käydessä?
Kiitos asiallisista vastauksista! :)
Kuinka kouluttaa koira, ettei se hauku sisääntulijoita?
3
168
Vastaukset
- xdgbdsg
Yksi ratkaisu on tietenkin kuula kalloon koirille. Toinen ratkaisu olisi, että koirat viedään piikille.
- Poodde
Koirilla on vartiointiviettiä, ja niille on luonnollista reagoida, kun joku tulee. Itse en pidä pahana muutamaa haukahdusta, mutta ymmärrän, että liika on liikaa. Ja isäsi karjunta siinä tilanteessa on huono juttu, luultavasti koiria kiihdyttää jo toistuva tapahtumasarja, joka alkaa ovikellosta ja päättyy "pomon" raivoamiseen.
Koira tekee laumalle palveluksen hälyttäessään tunkeilijoista, eikä ole reilua karjua sille siinä tilanteessa. Sen sijaan sen voi opettaa haukkumaan vain hieman ja sitten rauhoittumaan.
Entä jos yhdessä äitipuolesi kanssa aloittaisitte siedätysharjoitukset ovikellolle?
Esim. ovikellon kilahdus=makupala. Villakoirat ovat aktiivinen älykäs rotu, ja rakastavat oppia uusia asioita. Kenties niillä on tylsää, ja ne keksivät omat aktiviteettinsa itse, siitä kaiken haukkumisesta?
Tuommoinen käytös vaatii systemaattista koulutusta, ei ole olemassa mitään ihmekonstia tai taikasanaa, joka tehoaisi heti kaikkiin koiriin. Mutta koulutus on koirille mukavaa, kiinnostavaa ja palkitsevaa, siis parasta hemmottelua mitä omistajaltaan voi saada.- Anonyymi
Ihanaa lukea fiksua ja asiallista vastausta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144576Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3473781Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363446Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk182980Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122543- 2792323
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3161772- 981743
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi461459Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81173