Apua opintotuki ja asumislisä

help1996

Voiko 17v saada opintotukea ja asumislisää? minulla on sellainen tilanne,etten voi enään asua kotona yksinhuoltaja äitini,sekä sisaruksieni kanssa. Äitini tienaa n. 2000e/kk ja eletään aika tiukoilla. Haluaisin muuttaa lähemmäs kouluani omaan asuntoon,koska en pärjää kotona enään. Riitelyä ja väkivaltaa ja haluan päästä pois. miten paljon rahaa saan elämiseen jos vuokraan menee noin 500-600e muut menot ja sit vielä koulukirjat jne.?Rittääkö kelalta saama apu? Opiskelija-asuntoihin on niin pitkät jonot että joutuisin odottamaan vähintään vuoden...Toivottavasti joku viitsisi vastata,kiitos!

4

334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koita kestää

Noh ulkona ei tila lopu kesken.Jonkun kodittoman lämmin kainalo aina löytyy.Tulee koditonki iloseks ku saa nuoren tytön seuraksee.Ja muutenki meillä täällä suomes on ihan tarpeena näitä sossupummei,jotka elää kaiken mailman tuilla.

• *965

Asumislisä on osa opintotukea. 17-vuotias voi saada kaikkia opintotuen osia - opintorahaa, asumislisää ja lainantakauksenkin.

Tuollaisilla vuokrakuluilla rahaa jäisi elämiseen noin 0 euroa. Jos alkaisi lainaa nostaa heti, voisi ruokaan jäädä satanenkin kuukaudessa. Toisin sanoen siis noin suuri vuokra olisi aivan mahdoton, jos ei käy töissä.

Tosin on mahdollista, että sossukin tulisi tuossa kohdassa avuksi. Näillä tiedoilla on kuitenkin aika mahdotonta sanoa mitään varmaa mistään paitsi se, että tuo vuokra tosiaan on liian suuri opiskelijalle.

• mustikka9

Itse olen 17-vuotias opiskelija ja asun yksin. Kelalta saan asumistukea opintotukea yhteensä 380e/kk. Asun pienessä yksiössä, jossa vuokra 300e/kk.
      Eli siis vuokran maksun jälkeen muuhun jää rahaa 80e/kk.

Joten voin siis sanoa että tuo 80e/kk ei riitä, ja koska olen alle 18v. en voi saada toimeentulotukea. Eli jos haluat omillesi muuttaa on melkeinpä pakko käydä koulun ohella töissä tai mahd. saada vanhemmilta rahaa elämiseen :)

• oipin

Miksi saat asumistukea etkä asumislisää?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      140
      1745
    2. Hirvittävä onnettomuus.

Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1658
    3. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1410
    4. Missä väleissä ollaan

Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1305
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      209
      1154
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      277
      1107
    7. Riittääkö vielä

Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      70
      1083
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      19
      958
    9. Mitä toivot

Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      888
    Aihe