Varmasti pöhlö kysymys, mutta

nukkuja

miksi en nuku hyvin kun on täysi kuu?
Muuten nukun hyvin.
Onko tähän jotai järjellistä selitystä.
Siis kysynkin miksi en silloin nuku hyvin?
Toivoisin järkeviä vastauksia/neuvoja mitä tekisin.
Vaiva on ollut jo noin 2 vuotta.

8

951

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • P. Veli

Ehkäpä olet kuuhullu. Niitä on ihan oikeesti olemassa.

• nukuttaa

Miksi sitten ennen nukuin hyvin?
        En ole mitenkään sairaskaan, jotain ihmettä tässä nyt kuitenkin on.
        Muita arveluita , kiitos.

• maaria

Valoisuus häiritsee nukkumista. En ole syvästi perehtynyt asiaan, mutta valo vaikuttaa ihmisen hormoonituotantoon tai aineenvaihduntaan. Ihmiset nukkuvat yöllä, koska pimeä tai valon väheneminen aiheuttaa tiettyjä muutoksia aineenvaihdunnassa.

Täysikuu valaisee ja vaikuttaa valolle herkästi reagoiviin ihmisiin. Kuun tuoma ongelma on varsinkin kaupungeissa nykyään toissijainen, sillä keinovalot pitävät huolen siitä, että valoa on ympärivuorokauden kaikkialla. Nykyisin puhutaan kaupunkien valosaasteesta, jonka väitetään mm. lisäävän rintasyöpää.

Kuuhulluus on menneiden vuosisatojen juttuja, kun yöllä oli muutoin lähes mahdotonta saada valoa. Silloin valolle herkkiä ihmisiä, jotka eivät kyenneet nukkumaan kuun aiheuttaman valoisuuden takia, pidettiin kuuhulluina. Kuuhulluiksi poimittiin tietenkin räikeimmät tapaukset, joilla ehkä oli muitakin ongelmia elämässään ja mielikuvitus on antanut lisäpontta taruille.

Parhaiten vältät valvomista tai nukut paremmin täydenkuun aikaan hankkimalla kunnon verhot makuuhuoneesi ikkunaan.

• Nukkuja

hyvät "pimennys" verhot ikkunoissa.
        Ei pitäisi siittäkään olla kiinni.
        Mitä muuta ajatuksia asiasta?
        Olen tosiaan kiinnostunut miksi tuo huonosti nukkuminen täyskuun aikaan, ja vasta nyt noin 2 vuotta sitten alkaneena.
        Nämä minun 78 vuottani on mennyt hyvien unien/nukkumisen merkeissä.

• maaria
        Nukkuja kirjoitti:

hyvät "pimennys" verhot ikkunoissa.
        Ei pitäisi siittäkään olla kiinni.
        Mitä muuta ajatuksia asiasta?
        Olen tosiaan kiinnostunut miksi tuo huonosti nukkuminen täyskuun aikaan, ja vasta nyt noin 2 vuotta sitten alkaneena.
        Nämä minun 78 vuottani on mennyt hyvien unien/nukkumisen merkeissä.

Muistelen jostakin lukeneeni, että vanhemmiten ihmisten uni muuttuu. Uni kevenee ja unen tarve vähenee. Ehkä on kyse siitä.

Kun unta ei tarvitse yhtä paljon kuin ennen ja kuitenkin nukkuu yhtä pitkään, niin väistämättä seuraa huonoja öitä välissä. Ehkä illalla paistanut kuu auttaa laukaisemaan nämä huonot yöt juuri täydenkuun aikaan.

• kuuhullu

Valon kanssa ei mitään tekemistä asian kanssa. Ennen vanhaan mielisairaaloissa sidottiin potilaat kiinni täyden kuun aikaan, koska jotkut mielisairaudet pahenevat täyden kuun aikaan.
        Ikö ehkä hieman vaikuttaa? Itse huomasin tämän kuuhun liittyvän ilmiön 30 vuotiaana. Olen keskustéllut lääkäreiden kanssa ym. as. tuntijoiden kanssa asiasta. Tämä ilmiö tunnetaan lääketieteessä, mutta täydellistä tyhjentävää vastausta ei pystytä antamaan.Aiheuttaahan kuun vetovoima vuorovesi-ilmiönkin, ja ihminen on suurimmaksi osaksi vettä???

• medicin

Meitä on aika paljon, mutta kaikki eivät halua siitä puhua. Itselläni iäkkäällä äidilläni on tämä kuun vaikutus uneen ollut aina.
      Minulla joko hieman ennen täysikuuta, tai sen aikaan on muutama yö aina sellainen, että näen mitä merkillisimpiä unia, ja heräilen vähän väliä.
      Aikoinani ihmettelin mikä vaivaa kun kerran kuukaudessa tulee hankalia öitä.Sitten pidin niistä päiväkirjaa, ja huomasin että huonon unen jaksoni sijoittuivat täysikuun aikoihin.

Jos haluat jutella tästä enemmän ota yht. suoraan minuun. e-mail [email protected]

• kuu-ukko

Pentuna maalla heti kun pystyin könyämään
        syksy ja talviaikaan koillispuolen ikkunan
        eteen, kuu oli valtava ihme.
        Isompana kuutamoiltoina leikittiin
        mieliinpainuvimmat kuutamoleikit kylän
        kakaroiden kanssa.
        Kun täysikuu paistoi tuvan ikkunasta sisään,
        hiivin yöllä sisaruspetistä ihailemaan kuuta.

Varsin pian aikuisena huomasin, että työt ja
        harrastukset sujuvat parhaiten isonevan kuun
        aikana.
        Vastaavasti "mustan kuun" (allakassa) aikaan
        koen mustimmat depressiot...jopa musta-aukko
        fiilarit.
        Niettä:kyllä kuu vaikuttaa meikään enkä
        häpeile sitä tunnustaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3829
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2964
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1865
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1598
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1079
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      934
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      864
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      774
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      65
      741
    10. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      708
    Aihe