Kirjan kuvitus

paakki

Hellou evribadi.

Mun aikeena on elävöittää hömppäromaaniani puolella tusinalla lyijykynäpiirroksella, jotka tekee oikea taitelija, en nakkisorminen minä. Mitäpä mieltä olette moisesta toiminnasta?

Vähän taustoja.
Mun piakkoin valmis romaani on täyttä kohellusta alusta loppuun, ei päätä eikä häntää, mut just sellaisen kuvan siitä haluankin antaa. Jos joku on lukenut suuren taitelijan Veikko Huovisen Lampaansyöjät, sen formaatin voisi katsoa toimineen esikuvana mun tekeleeseen.

Ja koska romaanissani tapahtuu kaikenlaisia sattumuksia, olen halunnut elävöittää tekstiä kuudella piirroksella. Mitä mieltä olette, onko hommassa järkeä?
Ja kannattaako kuvat laittaa käsikirjoituksen mukana kustantajalle heti alkuvaiheessa?

Se on totta, että hyvä teksti ei tarvitse mitään kuvia. Mutta jos luette vaikka nyt Huovista, on hänellä monessa teoksessaan kuvitusta mukana. Se ei mielestäni ole huonon tai puuttellisen tekstin paikkailua, vaan lähinnä lisämaustetta.

17

657

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tampio 2.0 Pro

Totta kai ne kannattaa lähettää jos ne ovat elimellinen osa kokonaisuutta. Lähetä kuitenkin vain valokopiot etteivät originaalit vioitu tai joudu hukkaan.

• paakki

Kiitti vinkistä.
        Aion laittaa kuvat tekstin liitteenä ihan sähköisesti, ne on skannattu mun koneelle.

Sitä minä juuri aioin kysyä, että toimivatko kuvat osana kokonaisuutta, vai onko se turha ja huonokin tehokeino. En vaan osannut sitä edellisessä viestissäni selkeästi ilmaista.

-sekavat selittelyt senkun jatkuu vaan-

• Tampio 2.0 Pro
        paakki kirjoitti:

Kiitti vinkistä.
        Aion laittaa kuvat tekstin liitteenä ihan sähköisesti, ne on skannattu mun koneelle.

Sitä minä juuri aioin kysyä, että toimivatko kuvat osana kokonaisuutta, vai onko se turha ja huonokin tehokeino. En vaan osannut sitä edellisessä viestissäni selkeästi ilmaista.

-sekavat selittelyt senkun jatkuu vaan-

Itse en ole oikein jaksanut kuvista välittää, sillä kuvittelen mieluummin itse. Se on kuitenkin makuasia. Ne jotka pitävät kuvista, katsovat niitä, ja ne jotke eivät niistä välitä, jättävät ne katsomatta. Mitään haitaa niistä ei siis ainakaan ole, niin että kuvituksesta pitävien palvelemiselle ei ole esteitä jos halua kerran löytyy.

Korkeintaan kustantaja saattaa kysellä ovatko ne aivan välttämätömiä, koska ne nostavat hieman painatuskustannuksia, mutta eiköhän siitäkin selviä jos keksii valmiiksi hyvät perustelut niiden puolesta. Sinulla on joka tapauksessa valmiina omalla kustannuksella hankitut kuvat, joten ne ovat kustantajan näkökulmasta puoli-ilmaisia.

• paakki
        Tampio 2.0 Pro kirjoitti:

Itse en ole oikein jaksanut kuvista välittää, sillä kuvittelen mieluummin itse. Se on kuitenkin makuasia. Ne jotka pitävät kuvista, katsovat niitä, ja ne jotke eivät niistä välitä, jättävät ne katsomatta. Mitään haitaa niistä ei siis ainakaan ole, niin että kuvituksesta pitävien palvelemiselle ei ole esteitä jos halua kerran löytyy.

Korkeintaan kustantaja saattaa kysellä ovatko ne aivan välttämätömiä, koska ne nostavat hieman painatuskustannuksia, mutta eiköhän siitäkin selviä jos keksii valmiiksi hyvät perustelut niiden puolesta. Sinulla on joka tapauksessa valmiina omalla kustannuksella hankitut kuvat, joten ne ovat kustantajan näkökulmasta puoli-ilmaisia.

kiitokset, tällaista palautetta juuri hain.
        Eli hain lähinnä tukea omalle näkemykselleni, että mainitut kuvat sopivat tekstiin. Sun on tietysti vaikea sitä sopivuutta tietää, koska et ole tekstiä ja sen kuvia nähnyt, mutta ajatukseen kuitenkin otit kantaa, ja se on pääasia.

Yksi kuva ja siihen liittyvä tekstipätkä muuten löytyy os. http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/kirjanote.htm

• Tampio 2.0 Pro
        paakki kirjoitti:

kiitokset, tällaista palautetta juuri hain.
        Eli hain lähinnä tukea omalle näkemykselleni, että mainitut kuvat sopivat tekstiin. Sun on tietysti vaikea sitä sopivuutta tietää, koska et ole tekstiä ja sen kuvia nähnyt, mutta ajatukseen kuitenkin otit kantaa, ja se on pääasia.

Yksi kuva ja siihen liittyvä tekstipätkä muuten löytyy os. http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/kirjanote.htm

Tuli tämmöinen ilmoitus kun yritin katsoa kuvaa. Linkissä lienee jotain vikaa.

Not Found
        The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.

• paakki

Tuli tämmöinen ilmoitus kun yritin katsoa kuvaa. Linkissä lienee jotain vikaa.

Not Found
        The requested object does not exist on this server. The link you followed is either outdated, inaccurate, or the server has been instructed not to let you have it. Please inform the site administrator of the referring page.

Kävin just katsomassa kuvaa, ja kyllä se siellä palvelimella lepäsi.

Kuva pitäisi löytyä täältä:
        http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/images/tapsa_nurin.jpg

ja teksti täältä:
        http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/kirjanote.htm

Kotisivu on siis:
        http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/

• Tampio 2.0 Pro

• paakki

Tuosta linkistä kuva löytyy, ja täytyy sanoa että se sopii tekstiin erinomaisesti.

taidan olla sittenkin oikeilla jäljillä! Yippee!

• tiana

Tuosta linkistä kuva löytyy, ja täytyy sanoa että se sopii tekstiin erinomaisesti.

Erittäin sopiva kuva tekstiin. Minun mielestäni kuvat kirjoissa ovat hauskoja.

• paakki
        tiana kirjoitti:

Erittäin sopiva kuva tekstiin. Minun mielestäni kuvat kirjoissa ovat hauskoja.

lämmitti mieltä, kiitos siitä.

• Marjaana
        paakki kirjoitti:

Kävin just katsomassa kuvaa, ja kyllä se siellä palvelimella lepäsi.

Kuva pitäisi löytyä täältä:
        http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/images/tapsa_nurin.jpg

ja teksti täältä:
        http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/kirjanote.htm

Kotisivu on siis:
        http://personal.inet.fi/koti/paavo.sutinen/

En tarkemmin tunne kuvankäsittelyä kirjoja painettaessa, mutta tuon kuvan luulisi soveltuvan moneen tekniikkaan - ei värejä ja muutenkin aika simppeli.

Hyvän kuvittajan olet löytänyt.

• cherish

Hyvä kysymys. Olen itsekin miettinyt samaa, sillä piirrän paljon kirjoittamiini teksteihin liittyen. Mutta tahtoisin tietää lukijoiden mielipiteitä.

Kysymys kuuluu siis: Olisiko teistä mukavaa lukea kirjoja, joissa olisi silloin tällöin liitettynä kuvia tapahtumista tai henklilöistä?

Tietysti jokainen haluaa muodostaa oman mielikuvansa, mutta jos kuvat helpottaisivatkin mielikuvien luomista...

Kertokaa nyt ihmeessä mielipiteenne. Minua ainakin kiinnostaisi tietää, kannattaako pikku pipertelyni ollenkaan.

• theokratie

Minusta nimenomaan kirjoittajan itse tuottama kuvitus on viehättävää.

• meduusa

Minä en erityisesti välitä kuvituksesta. Toki se riippuu hieman kirjasta mitä lukee, mutta pääosin en pidä.
        Luon usein omat mielikuvani henkilöistä ja ympäristöstä heti ensimmäisten sivujen aikana joten en haluaisi muita visuaalisia vaikutteita.

Mutta ei se minusta kirjaa huonommaksi tee jos siinä kuvitusta on. Toki se edellyttää että kuvitus on hyvin onnistunut. Luulen, että juuri kirjailijan itse tekemä kuvitus olisi se kaikkein paras.

• zenithel

Itseäni ainakin, sanokaamme 'viihdyttää' enemmän kuvitettu kuin kuvaton kirja. Tietysti kohtuus kaikessa, mutta taitavat piirrokset elävöittävät ja luovat tunnelmaa..

• Marjaana

Hyvät kuvat ovat ok.

Minusta on parasta, jos kuvat ovat yhden sivun kuvia ja kaikki erillään, suunnilleen siinä kohdassa kirjaa, jossa kuvan tapahtuma on tekstissä.

En pidä erillisistä kuvitusosioista, joissa kuvat on koottu peräkkäisille sivuille vaikkapa kirjan keskelle. Tämä keskittäminen ilmeisesti alentaa kustannuksia ja ainakin värikuvat ehkä joudutaan painamaan erikseen, joten ne niputetaan omiksi ryppäikseen. Tällöin kuvat vaan tuppaavat jäädä katselematta tai ovat helposti spoilereita.

• cherish

Eli meidän piirrustelijoiden kannattaa siis jatkaa harrastustamme ja edes yrittää liittää niitä mahdollisiin tuleviin tuotoksiin.

Kiitos. Minä tästä menenkin etsimään kynää ja paperia ja alan hahmotella seuraavaa kohtausta x)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3672
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      28
      3232
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2878
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2720
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1699
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      22
      1518
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1507
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1474
    Aihe