iMasa/Varoitus huonosta isännöitsijästä
Haluan tuoda kaikille Lahdessa asuville tiedoksi varoituksen sanan tästä kyseisestä isännöinti yrityksestä nimeltä iMasa.
Hän ei ole hoitanut 2-vuotisen historian aikana oikeastaan mitään asiaa hyvin ja nyt uuden taloyhtiön talous on -15 000 kuralla. Hän ei reklamoi asioista rakennuttajaa (Lujatalo), koska kyseinen isännöitsijä on tullut rakennuttajan kylkiäisinä ja saa heidän kaikki uudet taloyhtiöt itselleen. Lista on oikeastaan loputon mitä kaikkea hän ei ole hoitanut tai on jättänyt hoitamatta, joten en ala niitä tähän luetteloimaan mutta varoitan, että pysykää kaukana tästä Isännöintiyrityksestä ja olkaa varuillanne, jos olette osatmassa Lujatalolta Lahdesta asuntoa.
Luetuimpia
-
Isännöitsijän alkupalkka ja palkkatoive
Isännöitsijän alkupalkka ja isännöitsijän palkkatoive ovat asioita, joista minulta kysellään jatkuvasti. Olen yrittäjä ja tunnen alueen palkkatason. Isännöitsijän palkkatoive kannattaa asettaa järkevälle tasolle. Alkupalkka on tällä hetkellä (2019) Länsi-Suomessa (Satakunnassa) noin 3000 eur/kk (brutto) ilman aikaisempaa alan työkokemusta. 3000 eur/kk alkupalkka on se summa, joka isännöitsijän työstä pitää minimissään saada. Palkankorotuksia voit odottaa uran ensimmäisen 5-10 vuoden aikana joka vuosi. Korotukset ovat luokkaa 100-200 euroa vuosittain lisää kuukausipalkkaasi, riippuen kehityksestäsi. Suoritetut alan tutkinnot eivät vaikuta palkkaan. 2-3 vuoden työkokemuksella isännöitsijän kuukausipalkka Satakunnassa on noin 3300-3500 euroa/kk (brutto) tällä hetkellä. 5-10 vuoden työkokemuksella palkkasi on noin 3700-4000 euroa/kk. Taloyhtiöiden lukumäärä ja osaamisesi vaikuttaa merkittävästi palkkaan. Suoritetut alan tutkinnot eivät vaikuta palkkaan. Pääkaupunkiseudulla lisää 500 euroa edellä ilmoitettuihin summiin.
-
Jatkuvasti vesi-ja viemärikatkoksia
Tääl on vedet poikki joka maanantai 6 tuntia. Siitä asti ollu ku tänne vuos sit muutin. Sit aina vähän väliä tullaan ilmottamaan miten vettä ei voi käyttää 7 tuntiiin ja nyt tuli postissa ilmotus et tänääki vedet poikki, eilen oli kans. Ja kuulemma nyt helmikuun aikana tulee vielä 3 katkosta. Ja mulla on pieni vauva jonka pylly pitäis pestä ja taapero riisuu öisin vaippansa ja kuset ja paskat on pitkin lasta ja sänkyä. Mä en noitten kahen kanssa ylimmästä kerroksesta ilman hissiä jaksa ravata talon yhteiseen pesulaan (jota en muutenkaan ole mistään löytänyt) ja joudun kärvistellä rakko ihan täynnä räjähtämispisteessä ja samalla hoitaa lapsia. Asun kaupungis ni en mihkää metsäänkää pääse ja lähin julkinen vessa on pitkällä. Haluun vaan pestä lapset ja päästä äkkiä pissalle. Ihan hirvee pissahätä ja neljältä vasta loppuu vesi-ja viemärikatkos. Viemäreihin tai pönttöön ei saa kaataa mitään tai muuten ne kaikki kuulemma menee suoraa putkimiesten päälle. Pakko varmaan kohta pissata ämpäriin mut ei kyl yhtään houkuta..
-
Kiltti hallitus ja itsepäinen isännöitsijä ovat huono yhdistelmä.
Kaikkien isännöitsijöiden ja hallistusten pitäisi lukea viime sunnuntain Hesarin kirjoitus isännöitsijöiden toimista. Hallitusten pitäisi ottaa ohjat käsiin itsevaltias isännöitsijöiltä https://www.hs.fi/koti/art-2000005994502.html
Hallitus erottaa entisen ja valitsee uuden isännöitsijän. Niin helppoa se on, vaikka kilpailuttamisessa on oma vaivansa. Pitää vaan päättää, ottaako halvimman vai sellaisen, joka todella toimii ja on kuitenkin riittävän lähellä. Valitaan esim. 3-4 ehdokasta siitä läheltä ja valitaan niistä taloyhtiölle sopivin vaihtoehto.
Alussa saattaa mennä talous hetkeksi kuralle, kun edes kaikki kiinteät kulut eivät ole tiedossa. Kiinteistövero, sähkö, lämpö, vesi, hallinto, huoltoyhtiö, jne. Ne ohjautuvat hiljalleen oikeisiin arvoihin budjetissa. Valitettavasti kassa joskus huutaa hoosiannaa, kun esim. kiinteistövero lankeaa maksuun, jos ei ole kerätty yhtään ylimääräistä "pohjakassaan".
Meillä varmaan tulee eteen em. prosessi. Itselleni se ei ole vaikeeta, mutta muille jäsenille ja pj:lle tuntuu olevan jotenkin vaikee pala pureskeltavaksi.
Yleisesti ottaen hallituksen tehtävänä on valvoa että isännöitsijä hoitaa sovitut tehtävät, jos ei ole hoidettu niin pitää joko muuttaa sopimusta tai vaihtaa isännöitsijää. Sen vaikeammasta asiasta ei ole kysymys. Isännöitsijän voi irtisanoa ilman että täytyy keksiä syitä tai rakentaa riitaa, tätä ei kovinkaan moni hallituksen jäsen ymmärrä.
Jos isännöitsijä vaihdetaan kahden vuoden välein niin myös kahdeksi vuodeksi valittu isännöitsijä sen tiedostaa. Kärsijäksi jää pitkän aikavälin kunnossapito ja toiminnan suunnitelmallisuus, hallituksen varaan sellaista ei voi rakentaa. Hallitukset vaihtuvat ja ihmiset muuttavat aina välillä, tänään kaunis ajatus ja malli katkeaa kun tulee avioero tai lapsia. Tämä on nähty moneen kertaan.
Jos reklamoi isännöitsijän tekemättä jättämistä töistä, hän pyytää kääntymään asianajajansa puoleen.
Meillä on käytössa suora netti yhteys omiin taloyhtiön tietoihin, eli pystymme seuraamaan kaikki yhtiöön liittyvät tiedot/maksut realiajassa.Sellaista ei ole ollut ennen kenenkään muun toimiston kanssa. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä toimiston yhteistyön. Olen ymmällä ko. kielteisitä kommenteista.
Siis hallituksen puheenjohtajana pystyt reaaliaikaisesti seuraamaan taloyhtiön rahaliikennettä?
nim. tiedosta kiitol kirjoitti: Hyvä KK1,
Siis hallituksen puheenjohtajana pystyt reaaliaikaisesti seuraamaan taloyhtiön rahaliikennettä?
Lahdessa valitaan yleisesti se joka halvimmalla
työt lupaa tehdä, eikä aina mene sitten ihan
niinkuin on kuviteltu.
Missä vika vai molemmissa osapuolissa,
riitaan tarvitaan yleensä kaksi osapuolta??
asiakas3 kirjoitti: Onko kenelläkään tietoa ko. toimiston viimeaikaisista toimista?
ketuttaa kirjoitti: Meidän talonyhtiö kokoontuu tänään päättämään toimistaan iMasaa vastaan. Vaihdamme isännöitsijää. Erittäin huono valinta, koska mikään ei ole toiminut! Pitsi tietysti maksut heidän olemattomista palveluistaan!!!!
ketuttaa kirjoitti: Meidän talonyhtiö kokoontuu tänään päättämään toimistaan iMasaa vastaan. Vaihdamme isännöitsijää. Erittäin huono valinta, koska mikään ei ole toiminut! Pitsi tietysti maksut heidän olemattomista palveluistaan!!!!
Lahesta_j kirjoitti: Samat kokemukset on, ikävä kyllä. Asiat kertyivät ja tehdyiksi luvatut asiat venyivät.
Lahesta_I kirjoitti: Kai iMasa sentään reagoi asiallisesti, jos jostain omaa taloyhtiötä koskevasta asiasta huomauttaa?
Lahesta_j kirjoitti: Ei. Ellei vastaukseksi huomioida vain sitä että asia luvataan hoitaa. Mitä sitten asian eteen tehdään on toinen tarina. Ehkä ottanut opikseen, työkuorma helpottanut yms. En suosittele menneillä kokemuksilla.
Lahesta_k kirjoitti: Onko millekään taloyhtiölle syntynyt sitten vahinkoa huonon palvelun takia tms? Sen toteennäyttäminen varmaan hankalaa.
lahti talo kirjoitti: On syntynyt ainakin yhdelle. Eme aikoinaan oikein millään saaneet kustannuksia perittyä. Tai kustannusten määritys tai toteennäyttämine vaikeaa vaikka niitä oli useita tuhansia..
www.tikotiko.fi/tiko-isannointi/yritys
(uudehko, mutta rehellinen ja osakasystävällinen).
www.isannointiduo.fi
www.lahdenisannointi.fi
Kannatan pienehköjä. Voi saada halvan tarjouksen isoilta, mutta rempoissa ei välttämättä etsitä taloyhtiölle edullisinta vaihtoehtoa, vaan isännöintifirmalle etsitään parasta tulosta.
wsgdadfgkadgf kirjoitti: www.jolaka.fi
www.tikotiko.fi/tiko-isannointi/yritys
(uudehko, mutta rehellinen ja osakasystävällinen).
www.isannointiduo.fi
www.lahdenisannointi.fi
Kannatan pienehköjä. Voi saada halvan tarjouksen isoilta, mutta rempoissa ei välttämättä etsitä taloyhtiölle edullisinta vaihtoehtoa, vaan isännöintifirmalle etsitään parasta tulosta.
Tikotiko kirjoitti: Tiko-isännöinnin isännöitsijä ainakin täysi puupää ja todellinen vässykkä! Kielipitkällä hallituksen puheenjohtajan anaalissa! 🤣🤣 Ei voi kyllä suositella! T Osakas.
Kävin ullakolla katsomassa tulviiko se vettä, mutta suuria vesimääriä ei tuolloin näkynyt. Ilmoitin seuraavana aamuna isännöitsijälle, joka lähetti huoltomiehen mittaamaan kosteutta katostani ja totesi samalla talon ullakon molempien päätyjen ikkunat ovat karmeista mätiä ja ikkunat vuotavat sateella. Tästä parin päivän päästä ulkopuolinen yritys tuli tekemään kosteusmittauksen ja kirjoitti raportin. Elimme tuolloin siis elokuun 20. päivän tienoota 2014.
2.10.2014 aloin jo odotella, että milloin remontti asunnossani alkaa ja huomasin kosteusvaurioiden/katon kupruilun ja vesivalumajälkien seinissä levinneen myös olohuoneeseen. Kävin katsomassa ullakon ikkunaa, jolle EI OLTU TEHTY VIELÄKÄÄN yhtään mitään.
Soitin ponnekkaan puhelun isännöitsijälle, jossa vaadin toimenpiteitä. Tästä seuraavana päivänä vasta ikkuna teipattiin ja siihen laitettiin movisuoja. Väliaikaisjärjestelyn teko kesti 1,5 kk ja nyt puhutaan siis kosteusvaurioista ja niiden lisäsynnystä.
Tästä alkoi sähköpostittelu isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajan kanssa, jotka puolustelivat toinen toisiaan. Vasta kun sain jakelulistalle myös muita osakkaita taloyhtiöstä, sekä muita taloyhtiön hallituksen jäseniä, alkoi asian hoito kunnolla.
Ullakon toisen ikkunan teippaukseen kului 2 kk. Ketään taloyhtiön muita asukkaita ei ole inofttu tilanteesta taloyhtiön tai isännöitsijän taholta. Olen itse joutunut ilmoittaa molempien porraskäytävien ylimpien kerrosten asukkaille tilanteesta ja he ovat havainneet katoissaan samoja kosteusvaurioita.
Tässä info kyseisestä isännöitsijätoimistosta. Suosittelen kaikkien kerrostalohuoneiston osakkaiden suhtautuvan kriittisesti isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen puheenjohtajien ehdotuksiin ja toimintaan. Ilmiselvää, että kun laiminlyöntejä tapahtuu, pitävät päättävät tahot yhtä, jotta laiminlyönnit eivät paljastu!
Rohkeasti pitäkää kiinni omista oikeuksista ja vaatikaa ylimääräisiä yhtiökokouksia väärinkäytöstilanteissa. Tuokaa kokouksissa väärinkäytökset kaikkien taloyhtiön osakkaiden tietoon. 10% osakkaista niin vaatiessa on ylimääräinen yhtiökokous pidettävä 2 viikon sisällä vaatimuksen esittämisestä.
En voi suositella.
IMasan toiminta on onneksi enää kaukainen muisto yli viiden vuoden takaa. Mutta se täytyy hänen ansiokseen sanoa, että puhelahjoja riittää. Hän osaa perustella asioita ja muuttaa puhumalla paskankin kullaksi. Vaikka olisit kuinka varma omasta asiastasi, niin hänen kanssaan puhuessaan kokee usein itse olevansa väärässä.
Meillä uusi isännöintitoimisto alkoi aktiivisesti korjailla IMasan aikaisia puutteita sillä seurauksella, että taloyhtiöön teetettiin rakentamisen aikaisia reklamaatioita runsaasti. Siis asioita, joita IMasa ei nähnyt aiheelliseksi reklamoida. Lisäksi takautuvina maksuina tuli tuhansia euroja laskuista, jotka olisivat jo aikoinaan kuuluneet rakennuttajalle, mutta IMasa maksoi ne taloyhtiön rahoista.
Näyttää IMasan omistaja olevan nykyään myös Messilä Golfin hallituksen puheenjohtaja.
Isännöinti Duosta on vain päästävä eroon, kun taloutemme on kuralla isännöinnin ihmeellisistä laskutuksista ja urakoissa kavereiden suosimisesta.
Ei ole Duosta talouden eikä teknisen puolen hoitajaksi.