Minulla on ollut 90-luvun alusta lähtien useampiakin Nikonin runkoja.Objektiiveja on kertynyt muutamia joita käytin viimeksi D7000 mallissa.
Sitä ennen oli mm. D80 jonka vakio-objektiiviksi hankin AF-S 17-55/f 2.8 DX ED zoom objektiivin.Ammattitason objektiivi todella hintansa väärti.
Myöhemmin käytin tuota samaa kakkulaa D7000 kamerassani.
Nyt keväällä päätin siirtyä täyskennoiseen runkoon,ja vaihdoin D7000 rungon D800 runkoon.
Objektiivi vaihtui AF-S 24-120/f4 G ED objektiiviin.
Itse olen vaihtoon enemmän kuin tyytyväinen.
Periaatteessahan FX- runkoisissa kuten D800 mallissakin voi käyttää DX- objektiiveja.Etsimessä näkyy punainen kehys,joka rajaa kuvaan tulevan alueen,mutta en voi suositella.Ei siitä tule mitään.
Päin vastoin FX- objektiivit taas käyvät hyvin DX-runkoisiin kuten D7000 malliin.
Tuli ostettua pari objektiivia edelliseen runkoon ja nyt ne ovat toimettomana.Ovatpahan vaihtolaitteena jos myöhemmin tulee hankittua uusia objektiiveja nykyiseen D800 runkoon.
Edellisestä tulee mieleeni että jos hankkii puolikennoisen croppirunkoisen kameran ja siihen ehtii ostaa useampiakin objektiiveja,ja sitten päättääkin siirtyä täyskennoiseen FX runkoon,joutuu uusimaan myös obektiivit.
Nykyisin järjestelmärungot ovat käyneet kovin pieniksi kooltaan ja ovat näin miehen kouraan epämukavia.
D800 on kooltaan suurempi ja siitä saa kunnon otteen.Painoahan rungolla on akkuineen ja muistikortteineen 1000 grammaa,plus siihen valinnainen objektiivi.
Paino johtuu rungon täysmetallisesta rakenteesta.
Suosittelen!.
Nikon D800
5
454
Vastaukset
Sain viime kesäkuussa oman D800 runkoni pari päivää ennen reissulle lähtöä. Tähän mennessä runko on toiominut loistavasti ja voin suositella sitä vakavan harrastajan rungoksi.
Nuo edellisten runkojen kroppilinssit toimivat vaan en niitä juurikaan käytä, sen sijaan jo aiemmin ostamani Nikkorin 70 - 200 mm VR F2.8 on hyvä linssi tilaisuuksien kuvaamiseen ja jouduin alkuun ostamaan linssin 24 - 70 mm F2.8 laajemmille näkymille.
Joskus saattaa tarvita pidempääkin putkea mutta D800 auttaa ensihätään antamalla mahdollisuuden varsin kohtuulliseen kroppaukseen jonka jälkeen kuva vastaa ainakin 300 - 400 mm putkella otettua ja on silti tavallisen rungon 15Mpix erottelulla josta A3 kuvie saa vielä printattua ilman suuria ongelmia.- Öhöm.....
Miten olette tulleet toimeen ihan kertakaikkisen mahdottoman ja tarpeettoman suuren pikselimäärän kanssa? Analogia autoihin: On kuin ajeliisi työmatkat varmuuden vuoksi kuorma-autolla jos sattuu matkalla tulemaan vastaan jotain painavampaa kuljetettavaa... miten itse asian näette?
Määrittele tarpeettoman suuri pikselimäärä!
Olen nyt napsinut muutaman tuhat kuvaa D800 rungolla vaan ei ole tullut vastaan liian suurta pikselimäärää. Jos luit tuon edellisen niin se määrä on auttanut monessa asiassa kun kroppivaraa on ollut.
Autoanalogiasi on perin ontuva, kuva on aina vain kuva vaikka yksityiskohtia olisikin enemmän.
Pidän D800 hankintaa varsin onnistuneena, seuraavaksi vaihdan kakkosrunkoni D7100:n koska siitä puuttuu se alipäästösuodin. Silloin tulee markkinoille vähän käytetty D5100 joskin sillä taitaa jo olla ottaja.
- Öhöm....
Kuvaat siis jatkuvasti A2 koon julisteita jossa tuo 36MB reso on enemmän kuin paikallaan?
Vastaas nyt ihan rehellisesti kuinka monta % kuvistasi on nettikokoa ja miten monta lakanajulistetta olet IHAN oikeasti tulostuttanut?
Veikkaan että lakanatulosteiden kappelemääräsi on jossain 0...1 haarukassa ja silloin nouse varsin outoon valoon jatkuva megalomaanisten kuvatiedostojen tuottaminen. Siis tuhansia kuvia joista oikeasti resoa on tarvittu luokkaa 0,1 promillen tapauksessa?
Ja se että voi "käyttökelpoisen" kuva napata kroppaamalla osa jättitiedostosta...?
Odotan ihan malttamattomana tulevaisuutta kun vaikka hääkuvauksen voi hoitaa muutamalla 100.000Mb räpsyllä juhlakansasta; kroppailee vaan siitä satoja osasia jättikuvasta...?
Mikä taivas aukeaaakaan tulevaisuudessa kun saadaan nykyresot kohotetua kohdilleen...
Niinkö?Uutena osallistujana laitan myös lusikkani tähän soppaan. Vaikka jokaista kuvaa ei printata A2 kokoon niin se mahdollisuus on periaatteessa kun kuva muutoin on onnistunut.
En ole koskaan osannut kuvitella yksityiskohtia olevan liikaa kuvissa vaan päinvastainen on ollut ennemminkin ongelmana. Vielä ei D800 ole repussani mutta tuskin siihen enää kauaa menee, säästöpossussa alkaa jo olla eläkerahoja mukavasti uuden rungon ostoon. Muutama lasikin tarvittanee vaikka osa nykykroppirunkojen laseista kelvanneekin (esim. 70 - 200mm F2.8 VR). Laajempikulmaista puuttuu. Siinä yhtenä mahdollisuutena lienee Tamronin uusi 24 - 70 mm F2.8 VR-toiminnalla noin tonnin hintaan. Sitä on kehuttu ainakin.
On minulla yleensä aina kakkosrunko mukana jos alkaa pikselit ahdistamaan. Nyky ykkönen D300s siirtyy silloin kakoseksi ja D5100 siirtyy eteenpäin.
Voin hyvin kuvitella kroppaamisen mahdollisuuksia 36M kuvassa jos tyytyy 15M kuvaan.
Suosittelen sinulle nyt kuitenkin ensin 100M kameraa ennen kuin menet ostamaan tuon 100'000M kameran, siinä voi läppärisi todella hyytyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211881
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1481837Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1691410Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771385- 1531353
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065