Kuinka saada pureminen loppumaan?

Kaksi hermoheikkoa

Minulla on viisikuinen saksanpaimenkoira mix. Sain kyllä kuulla koiraa hakiessani myyjältä, että kyseinen pentu on tappelunhaluinen, ylivilkas ja hankala, mutta siinä vaiheessa oli vähän myöhäistä perua (oli koira jo varattu ja maksettukin), ja ajattelin ajan ja järjestelmällisyyden kanssa selviäväni koirasta. Ongelmana on, että koira puree, puree, puree ja puree, hyppii päällleni ja puree, enkä saa sitä lopettamaan mitenkään. Pureminen alkaa pikkuhiljaa käydä vaaralliseksi, kun leukoihin alkaa tulla voimaa, ja koira on jo nyt minua yli polven.

Aluksi yritin oman järjen kanssa: huomiotta ja jäähylle. Ei tehoa. Olen nyt lukenut läpi kaikki koirakirjat, joista ajattelin olevan apua, sekä kysynyt neuvoa koirankouluttajalta.

Jos käännän koiralle selkäni, koira kiertää etupuolelle kimppuuni. Rauhoittavia signaaleja koira ei tunnu ymmärtävän, tai sitten ne eivät sitä kiinnosta. Jäähylle...pah! Koiraemoa matkiva kurinpalautus on hauskaa tappeluleikkiä. Koirankouluttaja kehotti reippaasti nostamaan niskasta ilmaan: koirasta se oli maailman hauskinta ja se haukkui ja heilutti häntää. Takaisin pureminenkaan ei kouluttajasta ollut huono vaihtoehto...voitte vain arvata, miten koira sitten siitä innostui. Nämä keinot jätin kyllä siihen pariin kertaan, koska minusta se oli lähempänä eläinrääkkäystä kuin koulutusta. Sitten kouluttaja suositteli tätä laumanjohtajuuden korostamista. Noudatin kouluttajan ohjeita kolmisen viikkoa, kunnes aloin ottaa tarkemmin selvää asioista, ja kaikki koiratutkimus kumosi autoritäärisen johtajuuden (ja fyysisen kurinpalautuksen), joten lakkasin säntäilemästä ympäri asuntoa ehtiäkseni ovista ennen koiraa (koiraa tosiaan tuntuu kiinnostavan erittäin vähän kuka siitä ovesta kulkee).

Ongelmallista tilanteessa on myös se, että ainakaan osittain tämä pureminen ei ole enää koiralleni leikkiä tai hauskaa, vaan koira tuntuu stressaantuvan ja kiihtyvän jokapäiväisestä vääntämisestä yhtä paljon kuin minäkin. Koira hermostuu ja kiihtyy yleensäkin suhteettoman paljon mistä tahansa ärsykkeestä (vastaan tuleva koira, lapset, väsymys, kuumuus, liikenne), ja ratkaisee tilanteen tulemalla puremaan minua. Stressiä varmasti pitää yllä myös se, että koira jatkuvasti puree minua, jolloin suhtaudun torjuvasti, ja välillämme oleva jatkuva "sotatila". Kolmannekseen negatiivinen huomio tuntuu koirasta olevan huomattavasti jännittävämpää ja kiinnostavampaa, kuin positiivinen. Puremistilanteissa täysin huomiotta jättäminen usein on mahdotonta (yritäpä olla stoalaisen tyyni kun joku roikkuu ranteessasi)

Toivoisin asiallisia vastauksia. "Olet huono tyhmä ihminen" ei ole rakentavaa palautetta eikä tässä asiassa auta, vaan pikemminkin haluaisin kuulla, onko joku muu löytänyt pysyvän ratkaisun samanlaiseen ongelmaan.

27

7591

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks ratkaisu

Käytä yhtä koulutustapaa ja pitäydy siinä äläkä vaihtele sitä koko ajan. Pyri itse olemaan mahdollisimman rauhallinen, kun teet jotain koirasi kanssa. Ole johdonmukainen ja toimi samallalailla joka päivä koirasi kanssa.

Noi ovista ensimmäisenä jutut on täyttä soopaa ja ne ei merkitse kyllä yhtään mitään. Johtajuus näytetään koiralle jämäkkyydellä ja suoruudella. Koiraa ei tarvitse koskaan satuttaa, vaikka sitä niskasta kiinni ottaisikin. Koira toki joo saattaa kiljuakin, kuin päätä leikattaisiin, kun sitä niskasta kiinni ottaa, vaikka siihen ei sattuisikaan. Tuossa puremis jutussa on ihan se ja sama millä saat puremisen loppumaan edes hetkeksi, tärkein juttu on se, että kiität koiraa puremisen lopettamisesta heti.

Mulla itselläni on ihan saman tyylinen pentu, kuin tuo sun ja jos mulla ei olisi jo pitkää koira kokemusta niin olisin ongelmissa oman pentuni kanssa.

• Baby dog

Kiinnostaisi tietää "jos mulla ei olisi jo pitkää koira kokemusta niin olisin ongelmissa oman pentuni kanssa."
        Niin mikä se konsti on jolla saa tuon puremisen loppumaan?!
        Jos koira puree puree ja puree, sitten hetkeksi lopettaa niin pitäisi olla sillä sekunnilla työntämässä namia suuhun, vai?

En usko että toi on mahdollista tai koira tajuaisi mistä se palkka tuli koska on kiihtyneessä mielentilassa.

• Baby dog

Anteeksi kun nauroin niin tolle aloittajan jutulle! On niin humoristisesti kerrottu ;)))

Ymmärrän kokemuksesta, että huumori on kyllä kaukana jos pentu roikkuu jatkuvasti nilkassa kiinni. Niin meilläkin oli vielä 5-7kk pennun kanssa.
      Sitten se vaan loppui vähitellen. Meidän pentu kanssa provosoitui sitä enemmän mitä kovemmin yritettiin komentaa sitä.

Yritä olla rauhallinen, että koira saisi nukuttua mahdollisimman paljon ja syötä tarpeeksi, että ei jää nälkä!

Jos voisit pitää ulkona vapaana niin heitä tennispalloa jos oppisi noutamaan sitä, kuluisi energiaa ja tulee reipasta liikuntaa. Meidän koira tykkää just palloleikistä paljon.

Kun pureminen alkaa niin ole jos suinkin pystyt, välinpitämätön, kävele normaalisti, älä huomioi mitenkään, tarjoa jotain mieleistä luuta järsittäväksi.

Koirien pakasteessa on mahapullia, ne ovat näin helteellä hyviä makupaloja jäisenä annettavaksi!

Toivottavasti pentu vähitellen rauhoittuu, jaksamisia :)

• Kohtalotoveri

Jäähylle häkkiin. Jäähylle häkkiin. Jäähylle häkkiin. Aina uudestaan. Väsyttävää, mutta niin se on koirallekin - ja opettavaa. Heti pois, kun asettuu, ei mitään pitkiä häkityksiä. Mutta heti takaisin, kun puree satuttavasti. Hampailla kiinni ottaminen on ok, jos se ei satu.

• Baby dog

Toivottavasti asettuu sinne häkkiin!! Nimittäin jos sen päästää pois silloin kun se haukkuu tai raapimalla pyrkii ulos, niin oppii heti sen, että näin päästään häkistä.

Eli vasta ihan rauhallinen päästetään ulos ei sellaista joka haluaa sieltä pois.

En ole itse kokeillut häkkiä, mutta meillä laitettiin rauhoittumaan hetkeksi toiseen huoneeseen, pois pääsi kun oli hiljaa, eikä raapinut ovea.

• Outo aloittaja

Hei aloittaja. Joko nukutte rauhassa pennun kanssa kun et ole vastannut mitenkään sinulle laitettuihin palautusviestihin?!

• Kaksi hermoheikkkoa

Olen kyllä nyt lukenut kaikki viestit, ja kiitokset kaikille vastaajille. Itse en ole kirjoittanut enempää, koska neuvot ovat olleet hyviä, ja yritän niitä. Kommentoin myöhemmin lisää, kun näen, millaista tulosta saan aikaan. Sanottakoon vielä, että netinkäyttöni on kesäloma-aikaan hieman rajoitettua, enkä ehdi kirjoittaa tälle palstalle tunnin välein.

• ...

Se vaan loppuu. Joku aamu vain heräät huomaamaan, että se ei purekaan enää.

Koillakin se vain menee niin. teet niiden kanssa mitä tahansa, ne eivät vain tajua, että pureminen ei ole se keino ottaa kontaktia ihmiseen. Koiralle se on luonnollisin keino, joten siksi se sitä tekee. Yksi päivä se vain tajuaa, että hei, tämä ei olekaan se juttu. Kaikki koirat sen lopettavat, jotkut aiemmin, toiset myöhemmin, kun vain johdonmukaisesti toimit niin, että koira ei saa palkkaa puremisesta.

Sinulla on taistelutahtoinen koira, joka varmaan nyt on kaikesta painimyllerryksestä saanut jo vähän palkkiotaan puremisesta, joten siksi hakkaat ehkä nyt vähän pidempään päätäsi seinään. Mutta kyllä se seinä murtuu, kun vain jaksat; kaikki huomio lakkaa puremisesta, heti kun pureminen loppuu tulee huomiota.

Jäähyjutut unohdat kokonaan, koska tarkoituksesi on opettaa koiralle jotain ja se oppii. Et ihan taatusti halua opettaa sille, että se pääsee omaan rauhaan, kun se puree ihmistä. Vaan haluat opettaa sille että puremisesta ei seuraa yhtään mitään, joten se ei ole koiralle milloinkaan kannattavaa.

• Kohtalotoveri

Puremalla koira hakee kontaktia eikä sille "omaan rauhaan" pääsy silloin ole palkinto, vaan pettymys. Juuri siksi jäähy toimii. Koira oppii, ettei saa kontaktia ihmiseen puremalla, vaan joutuu eristetyksi. Kyllä se toimii, ihan loogista. Mutta pentu vain unohtaa ja siksi sitä on toistettava ja toistettava. Puremisestahan ei voi olla välittämtättä, sillä ihmisellä on kyky tuntea kipua!

• ...

Niin, silloin pentuna ei ole palkinto puremisesta päästä omaan rauhaan, mutta se on silti keino jolla se tietää pääsevänsä omaan rauhaan, silloin kun se sinne haluaa. Ja se haluaa päästä omaan rauhaan yleensä silloin kun on kylässä kymmenen vilkasta sukulais tenavaa. Ja silloin se tietää pääsevänsä omaan rauhaan puraisemalla niistä lähintä.

Puremisesta ei sa seurata yhtään mitään, ettei koira opi tavoittelemaan yhtään mitään puremalla.

• Perin outoa

Huomenta sulle aloittaja! Miksi et anna kuulua mitään itsestäsi? Eikö kiinnosta lukea sinulle tulleita vastauksia?!

• Kaksi hermoheikkoa

Samat sanat kuin aiemmallekin oudoksujalle. Sen, että katsoo nettiä kerran päivässä, pitäisi kyllä kesäloma-aikaan riittää.

• Baby dog
        Kaksi hermoheikkoa kirjoitti:

Samat sanat kuin aiemmallekin oudoksujalle. Sen, että katsoo nettiä kerran päivässä, pitäisi kyllä kesäloma-aikaan riittää.

Jep. Kyllä ymmärrän. Kiitti kun ilmoittelit itsestäsi :)))

• x0o

Mä lähden pois, muualle - toiseen huoneesee. Erotan laumasta.
      Palaan ja palkitsen ruhtinaalisesti, kun pureminen loppui/loppuu.

• Kaksi hermoheikkoa

Vähän tullut nyt jo parissa päivässä tulosta sillä, että aina kun lenkillä alkaa pureminen ja hyppiminen, sidon koiran lähimpään puuhun ja jatkan itse matkaa. Kun ulina alkaa kuulua, käännyn takaisin hakemaan. Tein tuota aiemminkin, mutten yhtä jämäkästi, vaan puuhun vasta sitten, kun touhu kävi ihan sietämättömäksi. No, lenkkimme ovat edenneet varsin hitaasti, mutta jotain näyttäisi myös menneen kaaliin. Tänään ei tarvinnut enää kuin kerran laittaa puuhun, ja loppumatka meni ihan rauhallisesti. Miinuksena tässä metodissa kylläkin taas on se, että nyt koiraa kiukuttaa joutua talutushihnaan ylipäänsä (saa myös juoksennella vapaana tontilla), ja talutushihnaan laittamisesta tulee kyllä aina muutamat reiät käsiin.

• Baby dog

En ymmärrä miksi tottelet koiraa kun aloittaa ulinan niin käännyt takaisin hakemaan?! Just noin ei saisi missään tapauksessa tehdä, se pomottaa silloin sinua!
        Kyllähän pentu alussa hyppii ja puree taluttimessa mutta ei se auta tollainen puuhun sitominen ja sitten ulinasta palkitseminen kun haet sen pois. Huh huh

Lueppas nyt joitain koirankoulutus oppaita (:_:)

• Kaksi hermoheikkoa
        Baby dog kirjoitti:

En ymmärrä miksi tottelet koiraa kun aloittaa ulinan niin käännyt takaisin hakemaan?! Just noin ei saisi missään tapauksessa tehdä, se pomottaa silloin sinua!
        Kyllähän pentu alussa hyppii ja puree taluttimessa mutta ei se auta tollainen puuhun sitominen ja sitten ulinasta palkitseminen kun haet sen pois. Huh huh

Lueppas nyt joitain koirankoulutus oppaita (:_:)

Kestää aika kauan, ennen kuin koira aloittaa sen ulinansa. Aluksi yksin jääminen ei kiinnosta sitä yhtään, olen ehtinyt jo jonnekin sadan metrin päähän kun vinkuminen alkaa. Olen ajatellut, että tässä riittäisi opetukseksi: jos puree lenkillä, saa pahan mielen.

Luin neuvon tuohon joltakin koirienkoulutusnettisivulta, mutta sivulla ei kommentoitu, kauanko puussa on pidettävä. Koulutusoppaissa, joita olen lukenut, ei ole ollut oikein mitään tuosta hyppimisestä ja puremisesta....vain, että pennut tekevät sitä, ja ilmeisesti ajatus, että ne lopettavat hampaiden vaihduttua. Se kyseinen koulutusnettisivu oli ainoa, jossa kehotettiin puuttumaan tuollaiseen käytökseen ja sanottiin, ettei se mene itsekseen pois.

Toisaalta, jos koira tosiaan on vähentänyt hyppimistä kun yksin jäämisestä tulee paha mieli, ei koiran paha mieli varmaan ole täysin tehoton koulutuskeino.

Mutta siis, kuinka homma pitäisi sinusta toteuttaa? Pitääkö jäädä piiloon nurkan taa, tms? En voi kuitenkaan kävellä ihan hirveän kauas koirasta. Ei siis sarkastisesti kysyttynä, vaan olen kyllä valmis kokeilemaan muutakin, kuin tähän asti käyttämääni keinoa.

Eniten kuitenkin ehkä kiinnostaisi, kuinka voin jatkaa puuhun sitomista lenkeillä niin, ettei koira kuitenkaan saa pohjatonta inhoa ja kammoa koko talutushihnaa kohtaan, vai onko tuollainen yhdistelmä mahdoton.

Sisällä on helppo laittaa välieteiseen ja pitää siellä, kunnes vinkuminen lakkaa, kun sisällä en kuitenkaan mene kovin kauas koirasta (kunhan muistaa lukita ulko-oven, kun tuo räyhähenki osaa avata sen itse).

• Kaksi hermoheikkoa
        Kaksi hermoheikkoa kirjoitti:

Kestää aika kauan, ennen kuin koira aloittaa sen ulinansa. Aluksi yksin jääminen ei kiinnosta sitä yhtään, olen ehtinyt jo jonnekin sadan metrin päähän kun vinkuminen alkaa. Olen ajatellut, että tässä riittäisi opetukseksi: jos puree lenkillä, saa pahan mielen.

Luin neuvon tuohon joltakin koirienkoulutusnettisivulta, mutta sivulla ei kommentoitu, kauanko puussa on pidettävä. Koulutusoppaissa, joita olen lukenut, ei ole ollut oikein mitään tuosta hyppimisestä ja puremisesta....vain, että pennut tekevät sitä, ja ilmeisesti ajatus, että ne lopettavat hampaiden vaihduttua. Se kyseinen koulutusnettisivu oli ainoa, jossa kehotettiin puuttumaan tuollaiseen käytökseen ja sanottiin, ettei se mene itsekseen pois.

Toisaalta, jos koira tosiaan on vähentänyt hyppimistä kun yksin jäämisestä tulee paha mieli, ei koiran paha mieli varmaan ole täysin tehoton koulutuskeino.

Mutta siis, kuinka homma pitäisi sinusta toteuttaa? Pitääkö jäädä piiloon nurkan taa, tms? En voi kuitenkaan kävellä ihan hirveän kauas koirasta. Ei siis sarkastisesti kysyttynä, vaan olen kyllä valmis kokeilemaan muutakin, kuin tähän asti käyttämääni keinoa.

Eniten kuitenkin ehkä kiinnostaisi, kuinka voin jatkaa puuhun sitomista lenkeillä niin, ettei koira kuitenkaan saa pohjatonta inhoa ja kammoa koko talutushihnaa kohtaan, vai onko tuollainen yhdistelmä mahdoton.

Sisällä on helppo laittaa välieteiseen ja pitää siellä, kunnes vinkuminen lakkaa, kun sisällä en kuitenkaan mene kovin kauas koirasta (kunhan muistaa lukita ulko-oven, kun tuo räyhähenki osaa avata sen itse).

Ai niin, ja vielä, koira siis osaa kulkea normaalisti taluttimessa ihan nätisti, mutta näitä "hyppään ja puren kankkusi irti" -kohtauksia tulee myös aina silloin, kun on jotain liian jännittävää, kun on kuuma tai kun väsyttää. Joskus ihan vaan siitäkin, jos on lenkillä saanut juosta vapaana metsässä ja on riehaantunut liikaa.

• Kaksi hermoheikkoa

Ja vielä sekin, että epäilen että tuo minun koirani ei ehkä lopeta hyppimistään sillä, jos sen opettaa olemaan hyppimättä vasten (kuten vieraita tervehtiessä yms. tehdään). Olen katsellut, kuinka koiralla on tapana metsässä kulkea pitkiä matkoja ristiinrastiin kuono maassa, ja toiminta näyttää aivan samalta, kuin isosetäni ajokoirien. Epäilisin, että koirassa on ajokoiraa seassa, jolloin hyppiminen ja pureminen olisi aika tyypillistä käytöstä.

• Baby dog

Niinpä, vaikea tilanne mikä olisi hyväksi sinun koiralle. Meidän koiramme on pehmeäluonteinen, eli ei olisi kestänyt sitä, että jätetään yksin puuhun kiinni.
        Koska vieläkään vaikka on nuori, ei enään pentu, niin halua olla kuin muutaman minuutin metsässä näkemättä minua.

Äkkiä tulee hätä juosta lähemmäksi, varmistaa, että lauma on tallessa.

On kyllä ollut aika pitkäänkin riehuvainen ja pureskeli paljonkin käsiä ja nilkkoja. Ulkona myöskin oli montakertaa pahatapainen, hyppi taluttimessa, puri talutinta...

Vieläkin joskus tekee sitä jos on jotenkin v-mäisellä päällä, nou hätä :)

"Joku tossa kirjoitti, että se loppuu, joku päivä huomaat ettei purekkaan enään."
        Pitää paikkaansa!

Minä komensin kun tempoli ulkona, nykäisin taluttimesta ja sanoin "ei hypi" ja pysähdyin oppi kyllä ymmärtämään.

Rauhallisuutta sisällä, ei huomiota kun hyökkäilee. Sitten tietysti liian raju pureminen lopetetaan sillä kun eroitetaan laumasta HETKEKSI toiseen huoneeseen.

Alussa meilläkin innostui aina ihmisistä ja yritti nousta kahdelle tassulle niitä vasten, sitä ei kyllä saa antaa tehdä, on myös huono tapa. Tuokin ongelma poistui kun ikää tuli lisää ja olin kieltänyt hyppäämästä.

Nyt jo tietää kun napsaisee sormia, että jotain ei saa tehdä tai on tultava luokse. Siis sisällä toimii tai ulkonakin jos ei ole mitenkään kiihtyneessä tilassa.

• Täälä on näköjään
        Baby dog kirjoitti:

Niinpä, vaikea tilanne mikä olisi hyväksi sinun koiralle. Meidän koiramme on pehmeäluonteinen, eli ei olisi kestänyt sitä, että jätetään yksin puuhun kiinni.
        Koska vieläkään vaikka on nuori, ei enään pentu, niin halua olla kuin muutaman minuutin metsässä näkemättä minua.

Äkkiä tulee hätä juosta lähemmäksi, varmistaa, että lauma on tallessa.

On kyllä ollut aika pitkäänkin riehuvainen ja pureskeli paljonkin käsiä ja nilkkoja. Ulkona myöskin oli montakertaa pahatapainen, hyppi taluttimessa, puri talutinta...

Vieläkin joskus tekee sitä jos on jotenkin v-mäisellä päällä, nou hätä :)

"Joku tossa kirjoitti, että se loppuu, joku päivä huomaat ettei purekkaan enään."
        Pitää paikkaansa!

Minä komensin kun tempoli ulkona, nykäisin taluttimesta ja sanoin "ei hypi" ja pysähdyin oppi kyllä ymmärtämään.

Rauhallisuutta sisällä, ei huomiota kun hyökkäilee. Sitten tietysti liian raju pureminen lopetetaan sillä kun eroitetaan laumasta HETKEKSI toiseen huoneeseen.

Alussa meilläkin innostui aina ihmisistä ja yritti nousta kahdelle tassulle niitä vasten, sitä ei kyllä saa antaa tehdä, on myös huono tapa. Tuokin ongelma poistui kun ikää tuli lisää ja olin kieltänyt hyppäämästä.

Nyt jo tietää kun napsaisee sormia, että jotain ei saa tehdä tai on tultava luokse. Siis sisällä toimii tai ulkonakin jos ei ole mitenkään kiihtyneessä tilassa.

uusi kaiken tietäjä ja osaaja...

Varmaan sun ensimmäinen koira?

• Baby dog
        Täälä on näköjään kirjoitti:

uusi kaiken tietäjä ja osaaja...

Varmaan sun ensimmäinen koira?

En osaa muutakuin oman koiran kanssa. Eikä ole ensimmäinen koira. Vastasin vain aloittajalle parhaani mukaan, siis vain mitä omilleni olen käyttänyt.

• joobax

Itse käytin vastaavassa tilanteessa vesisuihkua. Ei mitään sumutinpulloa vaan kunnolla pullonsuusta tai urheilujuomapullosta.

Jos puuhun sidot niin ei tarvii lähteä kauemmas kuin koiran ulottumattomiin. Siinä annat sen jäähtyä huomioimatta pätkääkään, et edes vilkaise sen suuntaan vaikka mitä tekisi. Tykö menet vasta kun osaa käyttäytyä. Jos hyppää vasten, menet taas kauemmas jne.

• Oma keino

Meillä on toiminut myös se että jos koira puree ,tahallaan eikä vain halua leikkiaä, niin laitan koiran kylelleen maahan ja painan pään alas. Kun koira on rauhoittunut päästän irti ja jos se yrittää yhtään purra nii takas maahan vaan. Ja jos koira ei tarpeeksi alistu niin kannattaa torua ja murista koiralle :Dd meillä tää on ainakin toiminu eikä koirat pure enää muuten ku jos ne haluu vaan leikkii :) ja muista aina torua kun se puree

• ...

Muista aloittaja: koira oppii...

Jos torut aina kun koira puree, koira oppii,e ttä se saa huomiota puremalla. Sinä käännyt sitä kohjden, puhut sille ja jos alat vääntää kylejelleen,v ielä kosketkins itä; se saavuttaa opuremalla siis todella paljon toimintaa.

Se ei ole palkinto kopiralle, sanoo joku. Mutta kyllä se on, joskus kun korialla on todella tylsää, kenelläkään ei ole ollut varttiin aikaa huomioida sitä lainkaan, niin kyllä se sitten tietää miten se huomiota saa oikein roppakaupalla.

• Kaksi hermoheikkoa

Koira on vähentänyt pureskelua ihan huomattavasti. En ollenkaan tiedä mikä on syynä, mutta koira on lakannut puremasta kun sanon: "Älä pure, ei tunnu ihmisestä kivalta". Jäähyrangaistukset eivät ole lisääntyneet tai mitään uutta kurinpitotoimea ei ole aloitettu, mutta...ihan kuin koira olisi vihdoin tajunnut, mitä "Älä pure." tarkoittaa.

Lenkillä vielä vähän pompitaan, mutta siihenkin on alkanut riittää kevyt nykäisy ja "Älä".

Ainut ikävä pureskeluongelma on enää se, että koira puree aina kun sen laittaa taluttimeen tai ottaa taluttimesta pois. Jos huomion kääntää siksi aikaa nakkiin tai koiranmakkaraan, ei ongelmaa ole, mutta jos herkkuja ei satu olemaan käsillä, saa kyllä vekit käteensä.

• Baby dog

Hieno homma! Kyllä koira oppii ymmärtämään sanoja. Pidä aina taskussa makupaloja, yhdistää taluttimen herkkuun :)))
        Meillä ketjukaulain, helppo sujauttaa kaulaan ja pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      42
      7125
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3978
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      50
      3438
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      41
      2978
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2756
    6. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2248
    7. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2216
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2173
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2157
    10. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      43
      2112
    Aihe