Tuli otettua luontainen parfyymi.
En pidä vastan kanssa saunomisesta, mutta keväisen vastan tuoksua ei voi vastustaa.
Siinä, kun viimeisillä löylyillä vastan kanssa viuhtoo, ja sitten huuhdella huljauttaa, niin tuoreen koivunlehden tuoksu on iholla pitkälti seuraavana päivänä. Eikä se huono ole.
Kesä tuli nopeasti. Kaikki kukkii melkein yhtä aikaa, tuomet, pihlajat, sireenit, lumipalloheisikin on kukassa.
Kaikki ohi ennen Juhannusta, mutta onhan voikukka.
Jalkaa polttelee, tais hipaista viholaiseen (nokkoseen), Sitäkin jotkut nälissään syö.
Sadetta ei ole ollut moneen viikkoon. Sitä kesäsateen jälkeistä ilmanraikkautta ei ole tälle kesälle päässyt kokemaan.
Ukonilmoista puhuvat, mutta ei täällä ole niitäkään kuulunut.
Kesäntuoksut
26
189
Vastaukset
- ...
Kerää ukkospilviä.
Mä en sauno enää nykyisin. Mutta kyllä mä koivunoksia tuon pirttiin maljakkoon, hajua tuomaan. Kahelin kuuloista ehkä, mutta koivun hajun munkin nenä tunnistaa vieläkin ja pidän siitä.
Pitäis muuten vaihtaa kesärenkaat alle. Harmi kun alkaa satamaan :DD
=DW=On niitä ukkosen-näköisiä pilviä näkynyt, mutta ei ole jyrinöitä, eikä sadetta kuulunut.
Varmaan kuivuntuoksu kesän edetessä laimenee. Nyt ei iho tuoksu niin voimakkaasti koivulle, kun alkuviikosta.
Tuli mieleen, suopursussa on Juhannuksenaikaan voimakas tuoksu.
Pitäsköhän siitä tehdä vasta.
Millainen haju silloin ihoon jäisi.Vois olla hyvä itikankarkotin.
Onkohan kukaan kokeillut.
Tiedä vaikka tulis uusi vientituote.
Ukkosta odotellessa...vihta!
Ihan selvä oppiriita.
Kyllä se on vasta. sanasta vihta tulee mieleen vitsa, ja siitä alakoulun opettajienopetus, "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan".
Siinä menee saunailta pilalle..k-kotton kirjoitti:
Ihan selvä oppiriita.
Kyllä se on vasta. sanasta vihta tulee mieleen vitsa, ja siitä alakoulun opettajienopetus, "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan".
Siinä menee saunailta pilalle..Onko tämä vasta tekemäsi vasta? Hohhoo!!!
Onko tämä vasta tekemäsi vihta? - Hehhee!Minea44 kirjoitti:
Onko tämä vasta tekemäsi vasta? Hohhoo!!!
Onko tämä vasta tekemäsi vihta? - Hehhee!Vastako tulit vastomasta? Hähhää!
Minea44 kirjoitti:
Vastako tulit vastomasta? Hähhää!
Saunotaan ensin, ja sitten vasta syödään.
Sen jälkeen soudetaan vastahankaisella veneellä vastatuuleen vastakkaisella rannalla olevaan vastamäkeen tekemään vastaisenvaralle uusia saunavastoja.
Juu, saunassa on just käyty, ei ollut vastaa.
Saunakaljat on juotu, kitkerälle nekin maistui.
Kitkerää tämä kesä on ollut muutenkin, mutta niinhän se on, " itse tuoppini jäljet mä tunnen".k-kotton kirjoitti:
Saunotaan ensin, ja sitten vasta syödään.
Sen jälkeen soudetaan vastahankaisella veneellä vastatuuleen vastakkaisella rannalla olevaan vastamäkeen tekemään vastaisenvaralle uusia saunavastoja.
Juu, saunassa on just käyty, ei ollut vastaa.
Saunakaljat on juotu, kitkerälle nekin maistui.
Kitkerää tämä kesä on ollut muutenkin, mutta niinhän se on, " itse tuoppini jäljet mä tunnen".Ei ole vihtaa minullakaan...
Paha koivuallergia - ei uskalla riskeerata näin alkukesästä.
Oli sitten vasta tai vihta, mutta ihana tuoksu siitä saunassa lähtee!
Toivottavasti kitkerä alkukesäsi saa hiljalleen pehmeämmän aromin!
- reppuriika
Yöllä on hieman sadellut ja on viileää ja pilvistä. Sadetta maa kaipaa, mutta minun kuivat matot ovat ranalla märät. En hakenut illalla kun tarkoitus tänään hieman siivoilla.
Kerrrostalossa on vastojen viuhkinta vaikeaa, kun mustaavat lauteet ja on sitten tarkoin siivottava roskat pois ennen seuraavaa saunojaa.
Luonto on kyllä kukoistuksessaan. Syreenin tuoksu on huumaavaa!Onhan sanonta, "kyllä kesä kastelemansa kuivaa"
Ei kyllä viime kesänä pitänyt paikkaansa.Jos tämä kesä olis parempi.
En minäkään tässä sisäsaunassa vastalla kylve, siinä kun tulee roskia. Tuolla savusaunassa ei ole niin nuukaa.
Kyllä vananajan pihasireenissä on huumaava tuoksu.
Minullakin on yksi, ja se on nyt täydessä kukassa.
Miksi sitä ei suosita koristepensaana.
Vuosia sitten ostin Unkarinsireenejä, ja istutin pensasaidan. Ei tuoksu paljon miltään, eikä edes kuki niin kauniisti.
Niinpä, lähes joka kesän alussa haluais luonnon kauneuden ja tuoksujen kestävän pidempään.
Omenatkin ehtii kukkia lähes huomaamatta, jos kovin lämmintä. Nyt on jo lupiinit, ne villit, monin paikoin upeina rykelminä. Onko se enää maitohorsma jota "odotella".
Loppuviikosta vähän sateli, salamointia ei näkynyt.. jyrähteli kyllä.
Käen kukuntaa oon tuskin koskaan kuullut niin paljon kuin tänä kesänä. Vanhalla kansalla sille kait selityksiä.. montako kertaa kukkuu, niin monta elinvuotta, oisko ollu vielä sekin onko parillnen vai pariton määrä. Enpä oo taikauskoinen, ainakaan tuossa.
Vihta/vasta.. molemmat tuttuja, mutta kyllä vihta sopii paremmin suuhun; siis ihan sanana.. :)Käki tai käet on kukkunet hyvin ahkerasti, ja isolla äänellä.
En muista kukkuuko uros vai naaras. Ne kukkuu lentäessääkin.
Sitä saa ihmetellä, mistä maitohorsma saa kasvuvoimansa.
Se kesän aikana kasvattaa liki parimetrisen vahvan varsikon, ja komean kukinnan.
Ei sitä horsmaa maljakkoon, siitä saa helppohoitoisen kukkapenkin, kun laittaa voikukkaa ympärille, ja keskelle hyvänkokoinen pensas maitohorsmaa.
Kukkii koko kesän,
Naiset varmaan on enemmän taikauskoisia, niillähän on vaikka minkälaisia juhannustaikoja :).Miksi Sinä olet mennyt poistamaan viestisi.
Sinä olet niitä harvoja kirjoittajia, joilla on kapasiteettia kirjoittaa muustakin kun keskustelusta, ja niitä harvoja, joiden vuoksi täällä kannattaa kirjoitella.
- ...
Horsmista puhuen.
Kiinnostaisko niittä muutama hehtaari horsmikkoa viikatteella? No ei minuakaan.Jostain pitäis löytää joku kaheli niihin hommiin, mieluusti ilmaiseksi.
Vasta on vasta, eikä muuksi muutu.
Tiedä käen kukunnasta. Olen kurkkuani myöten täynnä noita kaheleita naakkoja, jotka pesivät mun välikatolla-
Knaak, knaak, knaak, knaa, knaak.....
=DW=Horsmaa ja koiranputkea maljakkoon, "todella tyylikäs asetelma", kunhan paikka on tarpeeksi arvostettu.. noin oon kuullut kehuttavan, ja miks ei, kait kaiken aina tarvii kallista olla.
Myös näitä ruusuja, joista Irwin aikanaan lauloi saisi sitte, jos kuka haluaa, sylikaupalla.
Mutta hehtaareja tuskin kuluis.. että viikatemies pitäis löytyä..
Ensin saunotaan, sitten syödään vasta!- aita ympärille
Hanki lampaita. Pitävät horsmikon matalana.
Vasta on kai (lukemani mukaan) enemmän itäpuolella käytetty ilmaisu. Vihta taas sitten länsipuolella?
Minusta on kuitenkin hassua, että sanalla "vasta" on muitakin merkityksiä suomenkielessä.
Vihdalla vain yksi...
Onhan sitä luontaista "parfyymiä" tullut otettua alkukesän hellepäivinä yllin kyllin. Hiki on virrannut monenlaisissa puuhasteluissa. No, onneksi se parfyymi on helposti pois huuhdottavissa.
Tosin mieluummin ilman vastaa, vaikka se koivun tuoksu kieltämättä saunassa mukava onkin. Pari vuotta sitten tuli viimeksi vastoja väännettyä, kun muutama pieni koivu oli erehtynyt kasvamaan väärään paikkaan. Mutta en oikein taaskaan päässyt kärryille vastomisen ideasta, mitä sitä siellä saunassa enää huhkimaan.
Hyvin on sateet kiertäneet tämänkin paikan. Kaikki rutikuivaa, juotavaa saa kanniskella kasvimaalle ja kukille. Vedestä puute, ettei vielä uskaltanut mattojakaan pestä. Kävisiköhän huomisessa arvonnassa jo parempi tuuri, ainakin sääkartalla näyttäisi lupaavalta.Eilen illalla tuli kesän ensimmäinen sade, jolla oli merkitystä, mutta niin kuivaa on, ettei tullut sitä sateenjälkeistä raikkautta.
Ei siinä vastomisessa muuta hyvää kun koivuntuoksu.
Sulla on vissiin oma kaivo.
Vedestä oli aikoinaan puute tässäkin, oli porakaivo, mutta ei se riittänyt kuivempaan aikaan.
Onneksi tuolla muutaman kilometrin päässä on valtavan iso lähde, tai montakin, jonne kunta teki vedenottamon.
Sieltä ne kaivo vesiputken kylälle, niin tämä kylä pääsi kunnalliseen vesijohtoon.
Tuntuu, kun ikää tulee, niin helteessä väsyy helpommin.k-kotton kirjoitti:
Eilen illalla tuli kesän ensimmäinen sade, jolla oli merkitystä, mutta niin kuivaa on, ettei tullut sitä sateenjälkeistä raikkautta.
Ei siinä vastomisessa muuta hyvää kun koivuntuoksu.
Sulla on vissiin oma kaivo.
Vedestä oli aikoinaan puute tässäkin, oli porakaivo, mutta ei se riittänyt kuivempaan aikaan.
Onneksi tuolla muutaman kilometrin päässä on valtavan iso lähde, tai montakin, jonne kunta teki vedenottamon.
Sieltä ne kaivo vesiputken kylälle, niin tämä kylä pääsi kunnalliseen vesijohtoon.
Tuntuu, kun ikää tulee, niin helteessä väsyy helpommin.Juu, oma kaivo on, mutta aika huono sellainen. Sadevesiä pitää hyödyntää kasteluun, kuten mattojen ja auton pesuun.
Niin harva kylä, ettei kunnan vesiä juuri tarvi odotella.
Kyllähän tuota väsyy ylipäätään helpommin, kuin nuorempana, mutta kummasti tuota virtaa riittää helteistä huolimatta.- ...
mies-vm56 kirjoitti:
Juu, oma kaivo on, mutta aika huono sellainen. Sadevesiä pitää hyödyntää kasteluun, kuten mattojen ja auton pesuun.
Niin harva kylä, ettei kunnan vesiä juuri tarvi odotella.
Kyllähän tuota väsyy ylipäätään helpommin, kuin nuorempana, mutta kummasti tuota virtaa riittää helteistä huolimatta.Osuuskunta.
Meillä oli kantovesi vielä kuuskytluvun alussa. Aikan hankalaa kun lehmiäkin. Noh, joki lähellä, käyttivät siellä kesäisin juomassa. Talvella sitten piti sulattaa kaikki vesi lumesta.
Olin ihan kakara, kun perustivat osuuskunnan. Iso investointi kaikilta kaiketi. Maatalot harvassa, mutta kaikki lähti mukaan ja pumppaamo saatiin jonnekin ja putket vedettiin. Siinä oli mun käsittääkseni kunta mukana jollain siivulla kyllä.
Nykyaikana osuuskuntahommelit ei tahdo toimia. Ihmiset erilaisia ja erilaisia intressejä. Tuskin onnistuisi tänäpäivänä tollanen. Meinaan vaan, viemäröinnistä valtavat tappelukset päällä :DDDD
=DW= - M-L.K.
... kirjoitti:
Osuuskunta.
Meillä oli kantovesi vielä kuuskytluvun alussa. Aikan hankalaa kun lehmiäkin. Noh, joki lähellä, käyttivät siellä kesäisin juomassa. Talvella sitten piti sulattaa kaikki vesi lumesta.
Olin ihan kakara, kun perustivat osuuskunnan. Iso investointi kaikilta kaiketi. Maatalot harvassa, mutta kaikki lähti mukaan ja pumppaamo saatiin jonnekin ja putket vedettiin. Siinä oli mun käsittääkseni kunta mukana jollain siivulla kyllä.
Nykyaikana osuuskuntahommelit ei tahdo toimia. Ihmiset erilaisia ja erilaisia intressejä. Tuskin onnistuisi tänäpäivänä tollanen. Meinaan vaan, viemäröinnistä valtavat tappelukset päällä :DDDD
=DW=kyllä täällä maalla on edelleen vesiosuuskunnat, eikä meillä ainakaan mitään riitoja
- offia ei koffia
Juurileikatun nurmen tuoksu on ihana. Samoin ikkunoista tulviva syreeni.
Myös ukkoskuuron jälkeisen luonnon monenlaiset aromit yhtyvät kesän tuoksuksi.
Liekö vielä, mutta mennäkesinä varsinainen kesän tuoksu oli pullo-Off.No, kyllä tuolla saunassa grillimakkaran kanssa, ja saunan jälkeen tulee "kohvia" otettua, joskus parikin pulloa, mutta siihen se jää.
Nyt oli kesän ensimmäiset sateet, mutta ei ole enää keväisen sateen tuoksua.
Ensin ei satanut ei sitten millään. Mutta nyt on vettä tullut ihan taas tarpeeksi.
Kohta varmaan alkaakin sitten taas helteet jotka vaan jatkuu vaan hamaan tulevaan.
Onneksi jasmiini on vielä tulossa kukkaan ja niitä tuntuukin taas tulevan paljon.Jasmiini tuoksuu, ja lämmin on maa. Noin se muistaakseni Mirjami-valssi alkaa.
Ostin kerran pihalla koristepensaita. Niiden nimi tais olla kukka-jasmiini.
Kyllä ne kasvamaan lähti, pieniä valkoisia kukkia, jotka tuoksui hyvälle.
Sitten tuli kovia pakkastalvia, ja ne paleltuivat.
Näitä vanhoja sanontoja on jäänyt mieleen.
Yksi sellainen, jos pikkukesä on lämmin, niin iso-kesä on kylmä. Pikkukesä tarkoittaa ennen juhannusta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262266Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee231996Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051404- 751253
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351126Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71018- 64996
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10904- 102847
Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.69840