Juhlien väliin jättäminen

säpläkkä

Laitoin pojalleni valmistujaisjuhlat, kutsut postitin mielestäni ajoissa, reilut kaksi viikkoa ennen juhlapäivää. Juhlatilan varasin tarpeeksi tilavan, että tilaa oli reilusti syödä ja kahvitella. Ymmärrän kyllä, että valmistujaisviikonloppu on ruuhkainen, mutta suurin osa tiedetään hyvissä ajoin etukäteen nk.yllätysvalmistumista harvemmin tapahtuu. Niin kertokaapa minulle, miksi ei voisi ilmoittaa reilusti, ettei pääse tai edes halua tulla juhlimaan? Ei sovi, vaan sitten juhlien jälkeen alkaa se rääppiäisten vietto. Yksi toisensa jälkeen soittaa, että kun en päässyt silloin tulenkin nyt käymään.
Olen itse sitä mieltä, kun kutsussa on päivämäärä, niin sitä noudatetaan. En ymmärrä, tätä viikkotolkulla juhlintaa, kun kuitenkin meilläkin on työmme ja juhlakalukin on jo työntouhussa. Minä kylllä kuulemma ymmärrän, mutta kun en ymmärrä. Minusta tuo kutsun noudattaminen kuuluu hyviin käytöstapoihin ja tällaisten erikoisjärjestelyjen vaatijat ovat itsekkäitä.

119

15292

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äit-sy

      Kutsuun olisi ehkä kannattanut laittaa, että "ilmoita jos tulet ja puhelinnumero". Ihmiset on välinpitämättömiä nykyään, ei paljon kiinnosta tuleeko toisille turhaa vaivaa. 2 viikkoa on kyllä hyvin lyhyt aika kutsujen lähettämiseen, tietysti jos valmistuminen varmistui niin myöhään, niin sitten sen ymmärtää.

      • juhlat on silloin kun pidetään


    • oppeliini1

      2 viikoa on aivan tarpeeksi aikaa vieraille ilmoittaa tulevatko juhliin vai ei.

      Ihmisten välinpitänättomyys toista kohtaan on huipussaan. Ei todellakaan vaadi montaa sekunttia soittaa, textata tai sahkopostittaa: "kiitos kutsusta, tulen/tulemme mielellämme". Tai "kiitos kutsusta, emme voi tulla".

      Ilmoittamatta jättäminen todistaa taas kutsun saajan täydellistä junttimaisuutta.

      • tyly isä.

        itse haistatin vi.tut kun vieraat ei tulleet vaikka 1,5 kk ennen ilmoitin ajan. Siinä kutsussa oli kyllä että ilmoittaa jos ei pääse mut kukaan ei ilmoittanut.

        Sanoin sitten että ei tarvii tulla ikinä enään ja se on pitänyt.


      • isoisä 58
        tyly isä. kirjoitti:

        itse haistatin vi.tut kun vieraat ei tulleet vaikka 1,5 kk ennen ilmoitin ajan. Siinä kutsussa oli kyllä että ilmoittaa jos ei pääse mut kukaan ei ilmoittanut.

        Sanoin sitten että ei tarvii tulla ikinä enään ja se on pitänyt.

        kyllä pienenä opetetaan,että kun tulee kutsu juhliin,siitä kuuluu ilmoittaa etukäteen että mennäänkö vai ei.jos joku örvelö ei viitsi ilmoittaa ja hänelle varattu 50-100 euron eväät juhlapöytään,niin kyllä siinä alkaa haistattelu olla kohdillaan.ja jos vielä juhlien jälkeen viitsivät tulla katselemaan varaan kyllä euron cilimakkarat ja laimennan vähän liikaa sekamehua kyytipojaksi.josko ymmärtävät pysyä kotonaan en ainakaan kahvia keitä.


      • Näin meillä

        JOs kutsussa EI KEHOTETA ILMOITTAMAAN, niin silloin ei ole mitään ilmoitusvelvollisuutta. Kaikkein vähiten ilmoittaminen kiinnostaa niitä, jotka eivät pääse tulemaan. Minusta olisi kohteliasta pyytää ilmoittamaan tulosta, vain jos on tulossa ja jos ei ole tulossa, niin sitten ei sano mitään.

        Ei juhlien jälkeen mitään rääppiäisiä tarvitse järjestää. Ne jotka tulevat myöhemmin, tulevat silloin kun isäntäväelle sopii. Kai tulijoille voi kupin kahvia keittää, mutta ei todellakaan mitään erikoistarjoilua.


      • etiketti kirjasta

        Vahvasti eri mieltä: 2 viikkoa on liian lyhyt varoitusaika juhlille. Riippuu missä kohti viikkoa kutsut lähettää, mutta jos n 2 viikkoa ennen, saattaa väliin jäädä vain 1 viikonloppu ja juhlat on jo seuraavat. Seuraavan kahden viikon viikonloput on yleensä jo suunniteltu. Häihinkin on kohteliasta laittaa kutsut usea kuukausi etukäteen, jotta juhlille osataan varata kalenterista tilaa. Juhlat kuin juhlat, mitä aikaisemmin ilmoittaa, sen parempi.

        Joka tapauksessa, tulipa kutsu pari kuukautta, viikkoa tai päivää ennen juhlia, on kohteliasta ilmoittaa, aikooko juhliin osallistua. Pitää kuitenkin muistaa, että jos kutsuun ei ole merkitty esim. "Vastausta pyydetään XX.XX.2013 mennessä", ei vierailla ole mitään pakkoa kutsuun vastata.


      • 8585
        isoisä 58 kirjoitti:

        kyllä pienenä opetetaan,että kun tulee kutsu juhliin,siitä kuuluu ilmoittaa etukäteen että mennäänkö vai ei.jos joku örvelö ei viitsi ilmoittaa ja hänelle varattu 50-100 euron eväät juhlapöytään,niin kyllä siinä alkaa haistattelu olla kohdillaan.ja jos vielä juhlien jälkeen viitsivät tulla katselemaan varaan kyllä euron cilimakkarat ja laimennan vähän liikaa sekamehua kyytipojaksi.josko ymmärtävät pysyä kotonaan en ainakaan kahvia keitä.

        50-100e..aika naurettava väite


      • 8585
        8585 kirjoitti:

        50-100e..aika naurettava väite

        per hlö siis niinkuin väitit..


      • 8585
        8585 kirjoitti:

        50-100e..aika naurettava väite

        per hlö siis niinkuin väitit..


      • Sfinx-neiti
        isoisä 58 kirjoitti:

        kyllä pienenä opetetaan,että kun tulee kutsu juhliin,siitä kuuluu ilmoittaa etukäteen että mennäänkö vai ei.jos joku örvelö ei viitsi ilmoittaa ja hänelle varattu 50-100 euron eväät juhlapöytään,niin kyllä siinä alkaa haistattelu olla kohdillaan.ja jos vielä juhlien jälkeen viitsivät tulla katselemaan varaan kyllä euron cilimakkarat ja laimennan vähän liikaa sekamehua kyytipojaksi.josko ymmärtävät pysyä kotonaan en ainakaan kahvia keitä.

        Puhut täysin totta, mutta kaikille ei sellaista 'taitoa' ikinä opeteta! :(


      • Eipä jaksa ravata
        8585 kirjoitti:

        50-100e..aika naurettava väite

        Ei satasella saa enää nykyisin mitään... Meillä meni yo-juhliin varmaan tonni, eikä ollu edes paljon vieraita, muutama sukulaismperhe.

        Päättäjäisviikonloppuna on monella useita paikkoja joihin on kutsuttu, eikä voi olla kuin yhdessä paikassa kerrallaan.

        Eikä näitä valmistujaisia enää arvosteta siten kuin joskus ennenvanhaa. Pois jäännin syy voi olla niinkin yksinkertainen että ei ole sopivaa pukua... Eipä sitä oikein kehtaa soittaa että en pääse kun olen lihonnut talven aikana puvustani ulos, enkä viitsi yhden valmisujaisjuhlan vuoksi ostaa uutta pukua.


      • ei laiska
        Eipä jaksa ravata kirjoitti:

        Ei satasella saa enää nykyisin mitään... Meillä meni yo-juhliin varmaan tonni, eikä ollu edes paljon vieraita, muutama sukulaismperhe.

        Päättäjäisviikonloppuna on monella useita paikkoja joihin on kutsuttu, eikä voi olla kuin yhdessä paikassa kerrallaan.

        Eikä näitä valmistujaisia enää arvosteta siten kuin joskus ennenvanhaa. Pois jäännin syy voi olla niinkin yksinkertainen että ei ole sopivaa pukua... Eipä sitä oikein kehtaa soittaa että en pääse kun olen lihonnut talven aikana puvustani ulos, enkä viitsi yhden valmisujaisjuhlan vuoksi ostaa uutta pukua.

        Luulis jaksavan edes ilmoittaa, ettei pääse!!!!
        Laiskuus huipussaan!!!


    • 6+8

      Jos joku minulle soittaisi etta tulen nyt kaymaan kun ei silloin juhlan aikaan sopinut niin kylla voivottelisin suureen aaneen etta nyt on itsella niin paljon menoa etta ei millaan sovi - ei edes ensi viikollakaan eika sita seuraavalla, harmi etta et paassyt tulemaan, oli upeat juhlat ja mahtavat tarjottavat.

      • ......

        Just näin - meillä on tulossa tuparit syksyllä, ei niitä moneen kertaan järjestetä, mutta hyvissä ajoin kutsumme vieraat sinne. Sama juttu viiskymppisten juhlintaan, niitäkin juhlitaan vain kerran, tulkoot vieraat jos aikatauluun sopii.


    • etiketti kunniaan

      totta
      Moukkamaisuus on nykyään kansanvitsaus !

      • kuurankukka4

        Etiketit voi laittaa minne haluaa ja ihmiset saavat mennä jos sopii tai olla menemättä.

        Itsensä kutsujat saavat myös mennä muualle, sillä palvelu pelaa vain silloin kun se on järjestetty ja lämmin.

        Nykyihminen on itsenäisempi kuin ennen ja hyvä niin.

        Itse en juokse toisten aikataulujen mukaan ja se sopii itselle ja ystävät sen tietävät.


      • Vittu mikä urvelo
        kuurankukka4 kirjoitti:

        Etiketit voi laittaa minne haluaa ja ihmiset saavat mennä jos sopii tai olla menemättä.

        Itsensä kutsujat saavat myös mennä muualle, sillä palvelu pelaa vain silloin kun se on järjestetty ja lämmin.

        Nykyihminen on itsenäisempi kuin ennen ja hyvä niin.

        Itse en juokse toisten aikataulujen mukaan ja se sopii itselle ja ystävät sen tietävät.

        Hirvittävä itsekeskeinen juntti.

        Toivottavasti sinua ei ikinä kutsuta mihinkään eikä päästetä ilman kutsuakaan


    • asd00000klklk

      Onnea valmistuneelle!
      Juhlat on järjestetty, sinulla ei ole mitään velvollisuutta järjestää rääppiäisiä miljoona kertaa niille, jotka eivät vaivautuneet paikalle. Jos jaksat/haluat ottaa vieraita vastaan, teet sen silloin kun teille sopii. Kahvia, ei tarjottavaa. Juhlat on juhlittu.
      Jos kirjallinen kutsu tulee, on korrektia ilmoittaa isäntäväelle, jos ei pääsekään tulemaan. Vaikkei kutsussa pyydettäisikään ilmoittamaan.

    • Amis1

      Oletko miettinyt, että valitettavasti vielä nykypäivänäkin valmistujaiset kalpenevat yo-juhlien rinnalla. Voisiko kyse olla viitsimättömyydestä vaivautu "vain" valmistujaisiin? Jos samalle ajalle on ylioppilasjuhlat toisaalla tai muuta ohjelmaa, helposti valmistujaiset saavat luvan jäädä ja palataan asiaan sitten kun itselle paremmin sopii.

      Itselläni tästä on kokemusta, koska olen sekä ammattiin valmistunut, että ylioppilaaksi kirjoittanut. Kun valmistuin, harva sukulainen vaivautui muistamaan minua yhtä vuolaasti kun samaan aikaan ylioppilaaksi kirjoittanutta sukulaistani. Kun itse innostuin vuoden päästä tästä itse aloittamaan lukion ja kirjoitin siitä parin vuoden päästä yo:ksi, oli kaikilla eri ääni kellossa, toki edelleen hieman laimeampana, olihan alunperin "amislainen". Tästä on aikaa jo kymmenisen vuotta, mutta edelleen taitaa olla sama henki päällä. Ärsyttää suunnattomasti kyllä tällainen!

      Onneksi olkoon sinun valmistuneella lapsellesi, toivottavasti töitä piisaa!

      • Onnea molemmille

        Amiksesta valmistuttiin perjantaina ja laskiaisen lauantaina. Molempien kummilasten juhlissa kävin ja molempia arvostan. En ymmärrä, jos vähätellään maista tai sanotaan, ettei ylioppilas ole mitään.


      • se pointti
        Onnea molemmille kirjoitti:

        Amiksesta valmistuttiin perjantaina ja laskiaisen lauantaina. Molempien kummilasten juhlissa kävin ja molempia arvostan. En ymmärrä, jos vähätellään maista tai sanotaan, ettei ylioppilas ole mitään.

        Toki ylioppilaskin on opiskellut. Kyse onkin siitä, että häntä arvostetaan enemmän kuin ammattiin valmistuvaa, vaikka ovat opiskelleet yhtä kauan.


      • Siksi arvostuserokin
        se pointti kirjoitti:

        Toki ylioppilaskin on opiskellut. Kyse onkin siitä, että häntä arvostetaan enemmän kuin ammattiin valmistuvaa, vaikka ovat opiskelleet yhtä kauan.

        Pointtihan on että amislaisia opetetaan tuotantoeläimiksi ja ylioppilaita itsetetoisiksi toimijoiksi.


    • VierasMiesSt

      Kutsutut tulevat tai sitten eivät. Fikstu kutsutut ilmoittavat etukäteen mitä tekevät. Erillisiä juhlia poissa oleville ei tarvitse järjestää.
      On itsekästä luulla, että kaikki kutsutut tulevat - monelle on menoja sinne ja tänne, aika ei voi olla joka paikassa.

    • Tyypillistä

      käytöstä.
      Sano vain, kiitos ei nyt ei sovi kyläilyt. Ei tarvitse juhlien jälkeen alkaa mitään laittamaan.

    • JKKLL

      NIINJKÖ

    • Vai vielä vastaus!

      Nykuyisin on tapana vähätellä vanhjempia ihmiosiä, jotka kuuluttavat käytöstapojen perään.
      Vanhemmat eivät halua ymmärtää, miksi puolikasvuisten käytös harmittaa opettajia tai naapureita. Nuoria pitää "ymmärtää". Kyllä heillä on aikaa aikuistua myöhemmin.
      Okei.
      Sitten ei osata. Ei osata kiittää kutsusta, ei pahoitella, kun ei pääse tulemaan, tunkee kylään kutsumatta, kun tarjottavat ovat jo lopussa.
      Mieleeni on jäänyt useampikin keskustelu lasten käytöksestä juhlatilaisuuksissa, konserteissa tai häissä. Vanhemmat eivät voi käsittää, miten niin meidän kullannupun juokseminen esiintymislavalla voisi harmittaa ketään. Iloinen pikkuinen siellä, toinen kintereillään.

      Vastustajat perustelevat, vanhemmat ylenkatsovat. Olin sitten eräässä konfirmaatiotilaisuudessa. Pikkulapset juoksivat alttarilla, vanhemmat rintamassa joka puolella ottamassa valokuvia, ja kun ei alttarille kerta kaikkiaan enempää kuvaajia mahtunut, kiipesivät saarastuoliin ja valokuvasivat sieltä.

      Minä minä minä! Minun kiireeni, minun menoni, valokuvani, lapseni ovat ensisijalla, pois alta vaan kaikki muut. Olkaa iloisia, jos muistan teidänkin lapsenne kun minulle sopii. Antakaa arvoa sille, että yleensä viitsin tulla toivottamaan onnea. Kai nyt vähän kakkua voi hankkia sentään, onhan kysymyksesä MINUN vierailuni.

      • voi voi ...

        Parempi että ei mene juhliin, kun siitäkin näköjään joku pahoittaa mielensä.


    • Max Martin

      Valmistujaisjuhliin tullaan käymään tai sitten ei, eikä tarvitse ilmoittaa jos ei tulekaan. Se on yleinen käytäntö. Sitten taas suuremmat juhlat kuten häät, niin niissä on kutsussa yleensä r.s.v.p. - eli ilmoittautuminen osallistumisesta etukäteen.

      r.s.v.p. - reserver, sil vous plait

      Eli jos kutsustasi puuttui r.s.v.p., niin silloin ei ilmoittautuminen etukäteen ole tarpeellinen.

      • Ei noin vaan näin

        Ei, vaan "Répondez s'il vous plaît" eli "Vastatkaa,olkaa hyvä".

        "Réserver" on suomeksi varata ja joka tapauksessa sinun lauseessasi se on väärässä muodossa (pitäisi olla "réservez").


      • F Y M F
        Ei noin vaan näin kirjoitti:

        Ei, vaan "Répondez s'il vous plaît" eli "Vastatkaa,olkaa hyvä".

        "Réserver" on suomeksi varata ja joka tapauksessa sinun lauseessasi se on väärässä muodossa (pitäisi olla "réservez").

        On se ny h.elvetti kun suomessa ollaan ja pitää elvistellä jollain ulkomaan lyhennyksillä! Ilmankos vanhempi väki tai edes nuorempikaan ei ilmoita kutsun jälkeen mitään kun ei ymmärrä noita teidän niin hienoja lyhennyksiänne. Vastaus voisi olla myös yhtä naseva E v v k!!!


      • vähäinen
        Ei noin vaan näin kirjoitti:

        Ei, vaan "Répondez s'il vous plaît" eli "Vastatkaa,olkaa hyvä".

        "Réserver" on suomeksi varata ja joka tapauksessa sinun lauseessasi se on väärässä muodossa (pitäisi olla "réservez").

        Kutsuko nykyajan kunniasija,vaellusvoima,kyläilylupa,siunaus ihmisten yksinäisyyteen?


      • skippaan ....
        F Y M F kirjoitti:

        On se ny h.elvetti kun suomessa ollaan ja pitää elvistellä jollain ulkomaan lyhennyksillä! Ilmankos vanhempi väki tai edes nuorempikaan ei ilmoita kutsun jälkeen mitään kun ei ymmärrä noita teidän niin hienoja lyhennyksiänne. Vastaus voisi olla myös yhtä naseva E v v k!!!

        Just joo...

        Kutsuun laitetaan snoppailumilessä joku suurimmalle osalle tuntematon r.s.v.p. ja sitten pahoitetaan mielensä kun ei ilmoiteta että ollaanko tulossa vai ei.

        Itse en ainakaan osaa juhlien ja kutsujen etikettihienoukisa, eikä vähääkään kiinnosta opetella.


    • Kozer.

      Heh, omien 30 vuotispäivien jälkeen noin puolet kutsutuista olisi halunnut tulla kahvittelemaan ja käymään kun heille sopii. En vastannut yhtään mitään, kutsut oli laitettu ja hyvät pippalot oli. En todellakaan lähde jatkamaan juhlia ja niiden järjestelyjä 2 viikkoa sen takia, että jotkut niin yksilölliset lumihiutaleet eivät voi tulla kun on kutsuttu. Ei siis ole pakko tulla, mutta hyvänen aika, keittele nyt sitten 20 hengelle kahveja ja kakkuja aina vaan varsinaisen juhlapäivän jälkeen :)

      AP:lle, ovat joko itsekkäitä, moukkia tai ajattelemattomia. Voivat toki olla näitä kaikkiakin.

    • juhlat juhlittu

      välinpitämättömyyden aikakaudella on turha järjestää enään juhlia,...jää vaan mielipahaa yhdelle ja toiselle.

    • getthepartystarted

      Toki kutsuun kannattaa aina laittaa vastauspyyntö, oli se sitten myönteinen tai kielteinen. Se motivoi ainakin osaa ihmisistä ilmoittamaan tulostaan tai esteestään. Vaikka tällaista ei kutsussa pyydettäisikään, niin kyllähän se hyviin käytöstapoihin kuuluu ilmoittaa juhlien järjestäjälle. Kyllähän sen ymmärtää että aina ei kaikkialle pääse. Eikä sitä mielestäni tarvitse edes selitellä, kunhan ilmoittaa, että valitettavasti nyt ei pääse.

      Sitten taas nämä "itsensä kylään kutsujat". Minä en ainakaan ottaisi ketään kylään muuna aikana, jos en itse haluaisi. Enkä tosiaan mitään juhlakestityksiä järjestäisi. Juhlat juhlitaan tiettyyn aikaan, muut vierailut on sitten vaan vierailuja.

    • SUKU SE PAHIN

      Niin no kaksi viikkoa on riittävä aika miettiä haluaako suvusta kaikkia pärstiä nähdä.Ja monta kertaa juuri näihin valmistumisjuhliin kutsutaan suurin osa sukulaisia.Ja jos suku saattaa osittain olla riidoista mikä mistäkin asiasta eihän sitä riitapukaria haluta tavata.Mieluimmin jättäydytään pos, mutta olen sitä mieltä, ilmoittaa kyllä pitäisi onko tulossa vai ei, että saadaan oikea määrä tarjottavia, kun sekään ei ole mitään halpaa lystiä kaikki maksaaSuku se pahin.Ja pitopalvelun tarjottavat sitten jo maksaakin, muutta rikkaita se nyt ei paljoa köyhdytä voivat lisätä vaikka kotivähennyksiin :))))))))))))))))

    • Ilmiötär

      Moni on peloissaan juhlakutsun edessä. Hävettää jos on tehnyt jotain josta kuvittelee koko suvun kohisevan. On noussut paino eikä tee mieli tunkea itseään juhlavaatteisiin ja lähteä alttiiksi kaikkien päivittelylle. Kokee juhlatilanteet ahdistavina kun ei keksi mitään puhumista. Mies tai vaimo juo, ja sen tietää jo etukäteen että se toinen tulee nolaamaan koko perheen käytöksellään juhlissa. Yksi on vain mukavuudenhaluinen. Toisella ei ole rahaa kunnon lahjaan tai edes vaatteisiin, ei niitä vanhoja rytkyjä aina voi pistää. Ihmiset haluavat yksityisyyttä ja tavata juhlan sankarin kaikessa rauhassa. Ja niin edelleen. Jos se niin nyppii teitä, niin voihan näille myöhässä tulijoille sanoa, että ei kertakaikkiaan sovi tulla, kun teillä on muita tärkeitä kiireitä. Ymmärtävät ehkä ja tulevat kun toisetkin, tai sitten eivät ja vetävät herneen nekkuun - minkä ovat ansainneet. Sekin kuuluu hyviin tapoihin ettei ajattele selän takana pahaa toisista, vaan sanoo suoraan kun sanottavaa on.

    • oppinut,,,,,,,,,,,,

      Kyllähän se hyviin tapoihin kuuluisi vaikka vain pikavisiitti tehdä onnitella ja kahvit ryystää. Joillakin saattaa silti muodostua esteeksi se että on monenlaisia ihmisiä yhtäaikaa ja ihmiset pelkäävät liikaa uteliaita. Esimerkkinä kauempaa tulee menestyneitä bisnesmiehiä ja sitten naapurista tulee esim. pera koulut jäänyt kesken työtön niin se vaan ei toimi liian eri piirit tästä on kokemusta omalta kohdaltani! Joskus olen käynyt ja joskus on ollut ihan pakko jättää väliin kun on ollut liian ääripäitä ryhmiä sekään ei ole kovin kivaa kun joutuu niitä parempia väistelemään ja yrittää välttää että saisi pitää kunniansa ettei joku parempi tulisi utelemaan että kukas se sinä olet? Kohteliasta olisi kyllä vaikka ilmoittaa ettet pääse ja käyt vaikka juhlien jälkeen seuraavana päivänä kunnes pahin ryysis on ohi ;)

    • skdfjopsdfnsdfo

      Niinhän se on, että hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa mahd ajoissa jos ei pääse jos on kutsun saanut.

      Näille henkilöille ketkä ei sulle ilmoitellu mitään vaan jälkikätten sitten haluaa tulla käymään niin sano ettei sulle käy ja on sulla tekemistä muuta ..kerro että joskus toiste.

      • lahjatoive=vaatimus

        Se on kyllä niinpäin, että kun kutsu lähetetään, niin vastaanottajalle ilmoitetaan mihin mennessä juhliin pitää ilmoittautua. Sitten juhlien järjestäjä voi varautua siihen, kuinka paljon tarjoilua tulee järjestää.

        "Ilmoitathan esteestä" kutsussa on tökeröä käytöstä.


      • Totuus
        lahjatoive=vaatimus kirjoitti:

        Se on kyllä niinpäin, että kun kutsu lähetetään, niin vastaanottajalle ilmoitetaan mihin mennessä juhliin pitää ilmoittautua. Sitten juhlien järjestäjä voi varautua siihen, kuinka paljon tarjoilua tulee järjestää.

        "Ilmoitathan esteestä" kutsussa on tökeröä käytöstä.

        Paitsi että se on tökeröä käytöstä, se viestii siitä että kutsun lähettäjä luulee vastaanottajan välittävän kutsujasta tai juhlista


    • asdwef

      kutsuun voi laittaa toiveen, että ilmoitetaan tullaanko vai ei, eli VP x.x mennessä kutsun loppuun ja puhelinnumero mihin voi ilmoittaa. Kaikki eivät ymmärrä ilmoittaa jos sitä ei erikseen mainita.

      Juhliin ei tietenkään ole pakko mennä vaikka kutsutaan virallisesti, mutta se ilmoittaminen on tietysti kohteliasta. Myöskään ei juhlien pitäjällä ole velvollisuutta ottaa vieraita juhlien jälkeen vastaan. voi sanoa, että kyllä voi tulla kylään, mutta juhlat on juhlittu ja tarjottavat loppuneet. Itsellä ainakin se periaate, että jos kutsun, niin tarjottavaa on sinä päivänä, ei monta päivää juhlien jälkeen. jos joku joka ei tullut kutsuttaessa, tulee ns. rääppäiset mielessä myöhemmin käymään saa pettyä, kaivan jotain hätävaraa kaapista ja keitän kahvit.

      Yhdellä ystävälläni on jo perinteeksi tullut tapa, että ei tule minun lapseni eli kummilapsensa synttäreille koskaan sinä viikonloppuna kun ne vietetään ,synttäripäivä ei muutu, ja ihan jo 10 vuotta olen kakkukahvit tarjonnut aina synttäreitä seuraavana lauantaina, jos arkipäivälle osuu, siltikin hän aina on ehtinyt sopimaan muuta juuri silloin. Sitten tultaisiin viikko joskus kaksikin myöhässä ja odotetaan että on täystarjoilu hälle. no eipä ole. en ala kakkua säästämään häntä varten. monena vuonna en ole viitsinyt enää edes kutsua, kun ei kuitenkaan sovi. Silti hän muistaa aina kutsua itsensä niihin rääppiäisiin, ja joka kerta kokee varmaan karvaan pettymyksen.

    • Väärinpäin

      Eikö tuo asetelma ole lähtökohtaisesti väärinpäin? Kutsussa pitäisi olla nimenomaan niinpäin että kutsuttu ilmoittaa mikäli on tulossa jolloin järjestäjä tietää osallistujamäärän noin suurinpiirtein. Se on helpompaa myös niille jotka eivät juhliin aio tulla, silloin ei tarvitse tehdä muuta kuin jättää tulematta.
      Ei voi olettaa että tilaamattomaan, tässä tapauksessa kutsuun, pitää reagoida jos ei aio olla mukana.

    • Näin se toimii

      Se riippuu ihan siitä, mitä juhlitaan. Mikäli kyseessä on ylioppilas juhlat, niin miksi niitä lähteä juhlimaan, kun ei ole valmistunut yhtikäs mihinkään, ei edes ammattia ole tuon turhan koulun jälkeen, itse boikotoin juurikin näitä bileitä.

      Syntymäpäivistäkin osaan voi mennä, ja osaan ei, riippuu täysin siitä, paljonko on ollut tekemisissä juhlitun kanssa ylipäätään. Tasavuotis päivät tietysti kuuluu etiketin mukaan kalenteriin, etenkin vanhempien ihmisisten syntymäpäivät.

      Nimipäivä juhlat ei minun allakastani löydy, eikä muut vastaavat turhanpäiväiset kissanristiäiset.

      Mikäli taas itsellä on tähdellisempää menoa, jää bileet kyllä väliin.

      • -o-

        Moukkamaista vähätellä ylioppilaaksi opiskellutta!
        Mutta moukkahan sinä olet.


    • näinkin

      lapseni kummitäti teki selväksi ajoissa,kun lapsi täyttää 18v kummin velvollisuudet loppuu siihen.ei tarvinut miettiä kutsutaanko kummia synttäreille vai ei.

      • lahjatoive=vaatimus

        Onhan se kiva, että muistetaan sukulaisia ja ystäviä, kun lapsi pääsee ylioppilaaksi tai valmistuu ammattiin. Mutta on erikoista, että muuten ei pidetä mitään yhteyttä.

        Tuntuu siltä, että meitä vanhempia sukulaisia, joiden lapsetkin ovat jo aikuisia, kutsutaan näihin juhliin vain sen takia, että "kyllä se ainakin satasen lahjashekin antaa. Antoihan se sille kumminkaiman serkun pojallekin sellaisen".


      • tiedoksi

        Kummin velvollisuudet loppuvat perinteisesti rippijuhlaan.


      • Kummitätimys
        tiedoksi kirjoitti:

        Kummin velvollisuudet loppuvat perinteisesti rippijuhlaan.

        Ei muuten lopu! Kummius on ainakin minun mielestäni koko elämän kestävä side kummilapseen. Se että mahdollinen lahjojen osto joka synttäreille ja jouluksi jne. saattaa toki loppua kummilapsen täytettyä 15 v., mutta ei se kummiutta lopeta.

        Minun oman kummipoikani äiti teki tässä jokin vuosi sitten hyvin yksipuolisen päätöksen siitä, että minä en enää ole tervetullut kummipoikani elämään erottuani miehestäni, joka siis on on pojan kummisetä. Tämä on satuttanut aika lailla minua, koska en ymmärrä, miten tuo ero vaikuttaa minun suhteeseeni kummipoikaani. Myöskään kummipoikani ei "uskalla" olla minuun yhteydessä ainakaan niin kauan kuin asuu kotona, jossa äitinsä määrää että minua ei tarvitse huomioida enää mitenkään.

        En voi olla varma, mutta uskon, että pojallekin on asia selitetty niin päin, että minä olen se, joka ei halua olla häneen yhteydessä. Ja se sitten taas ei pidä lainkaan paikkaansa. Fb:ssäkin olin hetken pojan ystävänä, mutta sittemmin huomasin, että hän oli poistanut minut sieltä, ilmeisesti äitinsä käskystä.

        Mutta pointti on siis se, että kummius ei lopu rippijuhliin vaan jatkuu koko elämän!


      • Vielä yksi jäljellä
        Kummitätimys kirjoitti:

        Ei muuten lopu! Kummius on ainakin minun mielestäni koko elämän kestävä side kummilapseen. Se että mahdollinen lahjojen osto joka synttäreille ja jouluksi jne. saattaa toki loppua kummilapsen täytettyä 15 v., mutta ei se kummiutta lopeta.

        Minun oman kummipoikani äiti teki tässä jokin vuosi sitten hyvin yksipuolisen päätöksen siitä, että minä en enää ole tervetullut kummipoikani elämään erottuani miehestäni, joka siis on on pojan kummisetä. Tämä on satuttanut aika lailla minua, koska en ymmärrä, miten tuo ero vaikuttaa minun suhteeseeni kummipoikaani. Myöskään kummipoikani ei "uskalla" olla minuun yhteydessä ainakaan niin kauan kuin asuu kotona, jossa äitinsä määrää että minua ei tarvitse huomioida enää mitenkään.

        En voi olla varma, mutta uskon, että pojallekin on asia selitetty niin päin, että minä olen se, joka ei halua olla häneen yhteydessä. Ja se sitten taas ei pidä lainkaan paikkaansa. Fb:ssäkin olin hetken pojan ystävänä, mutta sittemmin huomasin, että hän oli poistanut minut sieltä, ilmeisesti äitinsä käskystä.

        Mutta pointti on siis se, että kummius ei lopu rippijuhliin vaan jatkuu koko elämän!

        Kummius loppuu rippijuhlaan!


    • Jeesboxholirei

      Itse en osallistu mihinkään juhliin varsinkaan isompiin ja niihin en enään saa edes kutsuja sillä sen verran epäsosiaalinen olen. Lukuunottamatta aivan perhepiirin tai hyvin läheisten ihmisten pieniä tilaisuuksia missä ei tarvi tuntea oloaan ulkopuoliseksi. Itselläni meni jo koulu vuosina fiilikset koko juhlimiseen sillä pitäessäni ja kutsuessani aikanaan ammattikoulun valmistujaisia ei tohtinut monikaan tulla vaan menivät serkun ylioppilas juhliin sillä onhan nyt ylioppilas arvokkaampi kun joku amislainen. No itse olen ollut siitä lähtien hyvässä ammatissa ja edennytkin myös korkeammalle ja parempiin ansioihin verraten tämän arvostetun ylioppilaan saavutuksiin joka on tälläkin hetkellä ammatti työtön kun ukko on elättänyt suhteen ajan niin hullu tyhjää töitä tekee.
      Mutta edellä mainittuun asiaan niin ilmoitan kyllä ystävällisesti jos kutsutaan että en pääse tulemaan. Se kuuluu jo käytöstapoihin kun toinen näkee vaivaa juhlien eteen.

    • kylllll

      No ensiksi mielestäni saa jättää tulematta jos ei halua MUTTA pitäisi aina ilmoittaa jos ei pääse. Itse kun saan kutsun oli se sitten synttärit taí häät niin kyllä heti ilmoitan jos en pääse ja jos pääsen niin ilmoitan siitä. Se on OIKEA tapa ja hyvä.

    • äööååpp¨¨

      ihmisillä nyt voi olla niin monenlaista esteitä. Sairaudet, kuljetusongelmat, pitkät välimatkat ,yllättävät esteet. Sitten vielä jos välit vanhempiin ei ole hyvät, niin sitä todellista syytä ei halua tiedottaa. Omiin yo-juhliini ei tullut monikaan toisen vanhempani työkaveri, tai ystävä, koska vanhempani oli eronneet muutama vuosi aiemmin, ja asuin toisen vanhemman luona. Toisen lapsensa juhliin tulivat kaikki nuo työkaverit koska juhlat oli siellä hänen kotonaan. Yo-juhliin ei koskaan etiketin mukaan kutsuta, vaan ovet on avoinna.Oisi kannattanut soittaen varmistaa asia jos se on täkeä tietää etukäteen kutsutuilta.
      Minua ei ole tuskin koskaan kutsuttu kummilapseni synttäreille. Olen alkanut olemaan välittämättä ja menen synttäripäivänä jos haluan. Kerran änkesin itse paikalle, halusivatpa tai ei.

    • tavat kunniaan

      Kyllä kutsu oli ihan ajoissa...jos liian aikaisin laittaa niin sekään ei ole hyvä...sitten unohtuu!
      Minusta nykypäivän ihmisiltä puuttuu alkeelliset käytöstavat...eli miksi ei voi ilmoittaa jos ei pääse...tai kiittää kutsusta jos pääsee.
      Pieni ystävällinen ele....hyvä tapa!

      • Totuus

        Koska kukaan ei pyytänyt kutsua, eikä ketään kiinnosta juhlat. Järjestäjä on ääliö, juhlat ovat paskaa eikä paska kiinnosta ketään. Jos joku ilmaantuu tai edes tiedostaa olevansa kutsuttu, kutsujan tulisi olla kiitollinen, kun sai mitä pyysi. Muihin kutsun ei tule vaikuttaa, koska se ei kiinnosta ketään


    • c_i_j

      Mun mielestäni, kun nyt me ollanki yksi toisemme jälkeen nyt tääl Stadis vaihettu vuokra-asunnoita omaan Omistusasunto-oskeeseen, niin aina heti sitä mukaan on kaikki ihmiset lakannukki käymässä näissä meidän kodeissamme kylässä. Mutta eihä sitä ko. totuutta ole nyt kukaan vielä äänen sanonut. Kaikille tuntuuki olevan nyt just ainaki nämä osakkeet PYHÄ TABU, josta ei tosiaankaan kukaan uskalla edes yhtä sanaan mainta, puhumattaakaan, että joku edes yrittäis tulla kylään, paitsi lukuuottamatta nyt esim. Jehovantodistajia, niin ne yritti pari kertaa tulla minun tuokse nyt tähän nykyiseenki katuosoitteeseeni, mutta sitten sain onneksi selvitettyä heile, että olenki itse heidän pahin kilpaililansa, eli itse helluntalainen, niin eipä oo enää ainakaan minun oma ovikelloni soinut, ku vaan sillo, jos olen tilannut postimyynnistä jotakin, ja postinkantaja ei saakkaa sitä kirjettä mahtumaan tosta mun postiluukustani, niin on se nyt sitte sentään uskaltanut edes soittaa ovikelloani.

    • Luuletko ehkä olevasi joku maailman napa, jonka ympärillä ihmiset pyörivät? Oletko varma, että kaikkia kiinnostaa jonkun vesselisi valmistuminen? Haloo, herätys! Ihmisillä on varmasti mielekkäämpää/tärkeämpääkin tekemistä. Jos itse menet kaikki mahdolliset kissanristiäiset läpi, mihin vain kutsu tulee, älä oleta että kaikki muut toimivat samalla tavalla. Laita mielummin kutsuun pyyntö, jossa tulossa olevat ilmoittavat tulostaan. Loputhan selkeästi eivät tule ja heille ei lankea kiusallista velvollisuutta ilmoittaa, ettei juhlasi kiinnosta.

    • Pettyny 2vn äiti

      Olen myös kokenut ihmisten huonot käytöstavat. Järjestin lapselleni viime vuonna synttärit, kukaan kummeista ei vaivautunu tulemaan paikalle.
      Täysin sama tapahtui tänä vuonna. Yksi kummeista jopa suuttui kun mulle ei käynyt tietty päivä milloin hän vaivautuu paikalle tulemaan. Tuumasi vaan että "sitten kuule menee monen viikon päähän!!!".. Hiton raivostuttavaa.

      • Aikasa kutaki

        Pettynyt minäkin, ei tullut kutsua kummilapsen juhliin aikoinaan kun olin eroamassa miehestäni, hänelle kutsu tuli muttei vaivautunut paikalle.Nyt kun kummilapsi on aikuinen niin olen tervetullut hänen perheensä luokse kun vanhemmat eivät määrää kutsuista.


      • vaihda ne

        Kumminvaihto paikallaan? Aktiivisempiin ja ystävällisempiin.


    • 3+9

      Eihän sitä syytä tarvitse selvittää, eikä kutsuja välttämättä ihan kaikkea esim. sukuriidoista halua kuullakkaan. Riittää, että kiittää kutsusta ja ilmoittaa ettei pääse. Esim. vaikka tyyliin: Onnea valmistumisen johdosta! Kiitos kutsusta. Valitettavasti en pääse osallistumaan, mutta toivoten teille mukavia juhlia." Sama se kai on, miksi ei tule.

    • Yrittäjä vaan

      Ehei kaksiviikkoa riitä kaikille.
      Minunkin pitää tietää paria kuukautta aikasemmin jotta osaan ottaa viikonlopun ajoissa ja hommata sijaisen.

      • Anonyymi

        Jaakko Kolmonen kirjoittaa juhlien järjestämisestä eräässä teoksessaan, että kutsut 50V, 60V, hopeahääpäivät, häät on syytä kutsua noin 4 viikkoa aiemmin kuin juhlapäivä on. Ja kutsuihin merkintä R.S.V.P. ranskaksi lyhenne, joka tarkoitaa Vastatkaa olkaa hyvä. Suomenkielinen vastine Vastausta pyydetään määräpäivä mihin mennessä vastattava on ilmoitetaan kutsukorttien oikeassa alareunassa näin:

        V.P. 14.2.2020 mennessä.

        Kutsuvieraat vain tuntuvat olevan niin kiireisiä, etteivät ilmoita mitään, vaikka kaikki 4V-lapsen synttäreille tulivat. Kutsuvieraiden äidin luulisi osaavan tsempata tässäkin, kun emäntä osaa varata riittävästi tai sopivan vähän vierailijoihin nähden ruokaa ja juomaa sekä vaatenaulakossa tilaa vieraiden päällystakeille ja kengille.


    • Lyhyempi sääntö

      Lyhyt ohje juhliin kutsumisesta:

      1. Kenellä tahansa on oikeus kutsua juhliinsa kuka tahansa.
      2. Kenellä tahansa on selittelyittä oikeus tulla juhliin tai olla tulematta.
      3. Kenelläkään ei ole velvollisuutta kutsua ketään.
      4. Kenelläkään ei ole oikeutta luokkaantua, jos ei ole tullut juhliin kutsutuksi.
      5. Muita sääntöjä juhliin kutsumisesta ei kutsumisesta tarvita.

      • hmm.

        Jos ei tule kutsutuksi juhlaan, on kutsuja voinut katkaista välit muutenkin tai sitten juhlaan ei vaan mahdu kertakaikkiaan enempää. Tai pienen piirin juhla.


    • Vastaus:

      Kutsussa kannattaa pyytää tulijoita ilmoittautumaan (vaikka sähköpostilla, muu viesti tai vastauskuori), jos on varmasti tulossa. Eli paikka pitäisi varata tiettyyn päivään mennessä, että voidaan mitoittaa ruuat, juomat ja tila. Peruutuksista ilmoittaminen (jos aiemmin on ollut tulossa) kannattaa myös mainita, mihin mennessä olisi hyvä, että ehtii perua ylimääräiset ruuat ja valmistelut.

      Olisi kuitekin hyvän tavan mukaista, jos kutsun saaneet ilmoittaisivat etteivät ole tulossa - jos ei pääse paikalle. Ilmoittamatta jättäminen voi kertoa, ettei heitä kiinnosta olla tekemisissä kanssanne. Se on epäkohteliasta. Vaikka poika voi olla vieraampi heille, ei niin läheinen..? Voiko olettaa että muukaan ei heitä kiinnosta, kannattaako kutsua laittaa seuraavaan juhlaan. Toki kiire voi olla töissä, tai oletus, ettei tarvitse ilmoittaa, tai muut samanlaiset juhlat omassa suvussa samana päivänä voivat estää tulon. Liian pitkä välimatka, muutama sairaus (ei niihin kuole, mutta matka ei välttämättä ole kiva eestaas) ja kulkuväline matkaseura on itselläni syy miksi en mennyt juhliin kauas. Suku katkaisi välit, mutta olimme muutenkin niin erilaisia serkkujen kanssa. Omapahan on asiansa, kun eivät ole pitäneet yhteyttä. Ja heillä on oma käsitys siitä minkälaisia ihmiset ovat.

      No mutta toivottavasti seuraavalla kerralla juhlat onnistuvat niin, että ei jää huonoa mieltä.

    • lemmii

      Minustakin yo-juhliin voi tulla onnittelemaan valmistunutta kuka vain ja siihen pitäisi isäntäväen myös olla varautunut. Joillakin paikkakunnilla on aina suuret kutsupalstat paikallislehdissä jossa kutsutaan juhlimaan ylioppilasta ihan tarkkoine kellon aikoineen jopa.
      Jos ihan kirjallisesti kutsuu niin saa kyllä itse huolehtia tuleeko kutsutut paikalle vai ei. Eri asia on minun mielestäni häät tai suuret vuosimerkkijuhlat, joiden kutsuihin on hyvä vastata.

    • niinpä niin

      jos väki on kutsuttu määrättynä päivänä ja aikana juhlimaan eikä se aika sovi en ymmärrä miksi järjestäisit pitkin viikkoa/kuukautta heille mitään kahvituksia enään. Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa jos ei pääse tulemaan. Mitään erillisjärjestelyä ei mielestäni tarvitse myöhemmin järjestää. Vieraat voi toki käydä mutta ei heille tarvitse seitsemää sorttia kahvileipää pöytään järkätä. Juhlat on juhlittu ja piste.

    • T: Kuokkavieras

      En ole tulossa juhliisi, enkä ehkä pääse tuleviin juhliisikaan. En myöskään aio antaa lahjaa.

    • trinnåo

      Kaikille juhlat kahden viikon varoitusajalla ei sovi. Arvostan niitä, jotka sanovat tulevansa myöhemmin muistamaan. Kahvit meillä keitetään aina, kun joku tulee kylään ja jotain kahvinkin kanssa löytyy, vaikkei ihan uutta kakkua leivota.

      Vaikka kuinka juhlien emäntää/isäntää kismittää jälkijuhlijat, hänen kannattaa tajuta, että nimenomaan tulemalla paikalle, vaikka myöhässä, kutsuttu haluaa osoittaa arvostuksensa juhlien sankaria kohtaan.

      Valmistujalle muistamisesta tulee varmasti hyvä mieli, myös myöhäisemmistä, ja niitä muistoja häneltä ei kannata estää. Sehän on vasta juhlaa valmistujalle, kun huomionosoituksia tulee vielä kaksi viikkoa valmistumisen jälkeen. :)

    • ränttärääää

      Jos haluat vastauksen, onko vieras tulossa, se pitää nykyään mainita kutsussa. Kyläilyihin ei tarvitse varautua sen kummemmin. Jos normaalisti vierailulla tarjotaan vaan pullaa, niin se saa riittää rääppiäisiinkin.

      Mieheni siskon perheellä oli paha tapa tulla juhliin etukäteen tai jälkikäteen, "kun eivät halunneet olla vaivaksi". Sitten alkoivat tulla puoli tuntia tai tunnin etuajassa, juuri kun olin tekemässä viimeisiä valmisteluja. Se loppui, kun kerran olin vielä puolipukeissa...

    • kurja juttu

      Valmistujaisjuhlat ovat käymäjäisiä eli kukin tulee ja viipyy hetken ja siirtyy mahdollisesti toiseen paikkaan.

      Tunteeko kutsutut lapsesi vai pelkästään sinut?

    • Niin.

      Hyvän tavan mukaista on merkitä kutsutaan pyyntö siitä, että ilmoittaa, jos on tulossa. Yleensä vielä päivämäärä mukaan. On itsekästä olettaa, että kiireiset ihmiset, jotka eivät pääse paikalle alkaisivat soitella tms. asiasta. Rääppiäisiä ei ole tarpeellista järjestää.

    • Bella Donna

      Voi tää on niin tätä,suomalaiset ovat erikoista sakkia itse vietin viisikymppisiä,ja ihan samalla meiningillä,kun juhlat oli kaupunki asunnossa eli kotona niin miehen suku ei kukaan vaivautunut tulemaan,ilmoitti vaan että tulevat mökille joka on samassa pitäjässä kun he asuvat.En koskaan kutsunut mökille viisikymmen vuotis juhlaan enkä kahville sen kummemmin ja kun täytin kuusi kymmentä ketään miehen suvusta en käskenyt ,idiootteja koko sakki,älkää ihmiset tehkö sellaista että menette juhliin silloin ku TEILLE sopii.pitää kunnioittaa juhla kalua sen verran että menee juhliin silloin kun ne on ja siihen on varauduttu!

    • tinttanrella

      Jos varta vasten järjestetään juhlat esim. vuokratiloissa pitopalveluineen päivineen, niin itse kutsuun on silloin myös aiheellista pistää se vastauspyyntö tiettyyn päivään mennessä=osaa laskea montako tulee ja paljonko tarjottavaa. Tämä on mielestäni ihan juhlajärjestäjän vastuulla tehdä, niin vältytään turhilta napinoilta jälkikäteen.

      Sitten taas jos nyt on tällaiset "avoimien ovien päivät", eli juhlavieraita tipahtelee paikalle päivän mittaan omien aikataulujensa mukaisesti, niin se ei mielestäni tarvitse erikseen vastauksia. Joko tulee tai ei, mutta sinä järjestäjänä osaat varautua tarjottaviin kutsuttujen mukaan.

      Itse olen päätynyt useamman pettymyksen jälkeen siihen vastauspyyntöön oli tilaisuus mikä tahansa. Ja juurikin ns. "sitovaan" ilmottautumiseen, jolloin myös velvollinen ilmoittamaan jollei pääse paikalle. Omakohtaiset ikävät kokemukset:

      - "avoimet ovet"=kutsuttuja n. 20, olin varautunut tähän ruuan ja juoman suhteen. Paikalle ilmaantui lopulta 5 henkeä.

      - "järjestetty"= etukäteen tiedossa hyvissä ajoin paikka, aika ja kustannus (vuokra-tilat ja maksut osallistujien kesken) 30 hengen porukasta paikalle tuli lopulta 12.

      - Avoin kutsu synttäreille= olin varautunut siihen 5 henkilön vaivaantumisesta paikalle (pettymysten jälkeen), ja paikalle lävähtikin se kaikkinensa se 18...

      Heh. Nojoo, osaltaan siis täysin omaa syytä, mutta kokemuksesta oppii. Siksi teenkin nykyisin hyvin selväksi sen, että odotan vastauksia/sitoumuksia. Varsinkin tapauksessa jossa itselläni mahdollisesti rahaa kiinni= ehtii esim. perumaan ilman kustannuksia vuokratiloja tietyssä ajassa, tai vaihtoehtoisesti perin osallistumismaksut etukäteen. Sen jälkeen on se ja sama tuleeko paikalle vai ei, mutta eipähän jää itse järjestäjä yksin laskun kanssa.

    • Avec etiquette

      Kutsuja: kutsut ajoissa ja ilmoittautumisen rsvp viikon-parin päähän juhlasta. Aikamerkintä esim. klo 12 lähtien jos on vaikkapa lakkiaisiviikonloppu, ihmisillä saattaa olla viisikin paikkaa missä käydä samana päivänä, sitten on eri paikkakuntiakin missä pitäisi käydä ja sitten on vaan valittava mihin menee.

      Kutsuttu: Kiitos kutsusta, tulemme mielellämme poikkeamaan (ja vaikka arvioitu saapumisaika)
      tai: Kiitos kutsusta, mutta emme valitettavasti pääse tuona päivänä.

      Meillä on ollut tapana, jos ei päästä menemään, lähettää onnittelukortti jossa vaikka rahaa välissä, jos on läheistä sukua tms.

    • sdfghj1

      Samoin kävi meilläkin. On se naurettavaa, että ensin sanotaan, että tullaan, ja sitten ilmoittamatta jäädäänkin tulematta. Ei kiinnosta yhtään, että olen jokaisesta vieraasta maksanut pitopalvelulle. Ja ei ole halpaa...

      • YhdetJaKahdetJuhlat

        Olen itse järjestämässä juhlia parin viikon päähän. Laitoin kutsuun "ilmoittautuminen juhliin x.x. mennessä", en ranskaa.

        Kun osa siti ei ilmoittanut mitään, soitin tai tekstasin ne henkilöt läpi. Sain vastaukset, muutaman päivän tivaamisen jälkeen.
        Ateriat juomineen maksavat 50 e / hlö. Ei todellakaan kiinnosta maksaa vaikkapa viittä haamuateriaa.

        Sellainen mielikuva on, että kaikki ne ihmiset, jotka itse ovat mitä tahansa juhlia järjestäneet, ilmoittavat tulostaan.
        Ne, jotka eivät ole juhlia järjestäneet eivät ymmärrä, miksi heidän pitäisi ilmoitella tulostaan. Ehkä tämä pätee myös alkuperäisen ystäviin.

        Tämä on vain oma näkemys.


    • ll.

      Oliko kutsussa vp. ja pv.siihen?

    • OlenJuonutKahviaMuut

      Ei riitä kutsujen laittamin n.2 viikkoa(nykyaikana),Miksi,et laittanut Vp silloin mennessä.
      Tietysti voisit joillekin järjestää,privatisti,salaisesti?.Minulle on käynyt itselleni,vaimo sairastui,(oikeasti).Niin ei tarjottu kahviakaan,muuna-aikana,siitä olen hieman katkera,koska olen muutoin auttanut kutsujia?.Et sillee

    • säpläkkä

      Alkuperäisessä kutsussa oli pyyntö ilmoittaa jos ei pääse tulemaan. No, kutsuttuja oli noin 30 perhettä , tulematta jäi kymmenkunta ja kaksi perhettä ilmoitti, etteivät valitettavasti pääse.Eniten tässä sapettaa juuri nämä henkilöt, joille on varattava erikoisruuat ja dieetin takia joutuu noudattamaan melkoista ruokahygieniaa.
      Nyt sitten jännitetään koko kesä, koska nämä kyseiset henkilöt pölähtää pihaan ja sitten alkaa raivoisa pakastimen penkominen, kun aivan ei riisikakulla kehtaa mennä.
      Kyllä minä ymmärrän toki, että lakkiaiset ovat merkittävämpi juhla kuin joku lanssikuskin valmistuminen, mutta itse ainakin hädän hetkellä odotan ennnen sitä lanssikuskia kuin keskinkertaista ylioppilasta. Ja juuri tästä syystä juhlat pidettiinkin vasta sunnuntaina, jotta ehtisi edes joku käymään , eikä suvusta kukaan edes saanut lakkia.
      Mutta sama suunta on nykyään myös muissa juhlissa. Äitini hautajaisiin pari vuotta sitten tuli vain kourallinen serkkuja, mutta nyt kun serkkurivistössä on harvennusta tapahtunut, kuuluu soraääniä, kun olen katsonut, ettei aivan jokaisiin hautajaisiin ole pakko mennä, aina en edes vainajaa ole kunnolla tuntenut. Eli itse ei vaivauduta, mutta muiden kyllä pitäisi muistaa ja osallistua.
      Minulle on kyllä aikoinaan opetettu, että vuoroin vieraissa.
      Onneksi nyt menee tovi seuraaviin juhliin, niin voi rauhassa tarkistaa kutsulistaa ja jättää turhat pois. Parempi keskittyä niiden ihmisten kestitsemiseen, joiden kanssa haluaa olla tekemisissä kuin koko suvun.

    • en ymmärrä....

      Olet oikeassa. On toki esteitä, että ei pääse tulemaan, mutta silloin on kyllä asialisia ilmoittaa, hyvissä ajoin että ei pääse tulemaan. Myös voit hyvin kieltää vastanaottamasta vieraita ja kertoa, että nyt vain ei teille enää sovi.
      Se vain on, että nykyään ei monella ole liikaa niitä tuttuja ja ystäviä ja ei sitten viitsi olla tyly.
      Älä anna kuitenkaan kävellä ylitsesi. Tuollainen on jopa vallankäyttöä: tulemme kun meille itsellemme parhaiten sopii.

    • säpläkkä

      Nuo itsekäät tyypIT OVAT AVAUKSEN KUVASSANI!

    • titityyt

      kyllä kaksi viikkoa riittää ja jos jollekkin ei passaa niin kyllä oman järjen täytyy sanoa että ilmoittaa jos tulee tai ei. ei sitä tarvi erikseen mainita.
      olen läpikäynyt ihan saman syntymäpäivinä ja ihan tavallisessa suunnitelluissa illanistujaisissa. porukka tietää ja ollaan asiasta puhuttu ja sitten ei tulla, ei ilmoiteta. ei ole kivaa istua ja odottaa.
      ihmiset ovat niin täynnä itseään ja heidän ajatusmaailma on aivan liian pieni.sit kun asiasta mainitsin niin suututaan !

    • akateeminen älykkö

      Mitä järkeä on edes juhlia jostakin amiksesta valmistumista? En ihmettele vaikka sille ei juuri arvoa annetakkaan. Kertoo vain sen, että juhlakalu osaa välttävästi lukea ja kirjoittaa sekä noudattaa (toivottavasti) ohjeita. Pyh ja pah.

      • ...

        Mutta et ainakaan sivistynyt sellainen.


    • bibbalot

      Meille tuli nyt melkein kaksi kuukautta ennemmin rippikutsu. Sekin on ehkä turhan aikaista, mutta suosittelisin jotain 3-4 viikkoa ennen juhlia, niitä kutsuja.

    • jaahas?!?

      Etiketistä, kun kerran sen aiheen palsta on kyseessä: kaksi viikkoa ennen valmistujaisjuhlien järjestämistä kutsujen postitus on liian lyhyt aika, jos kuvittelee, että kaikki kutsutut pääsisivät tulemaan. Monilla on etenkin kesäaikaan jo kuukausiksi eteenpäin kalenterit täynnä ja kesäaika on monilla loma-aikaa. En tiedä millaisia sukulaisia sinulla on, mutta "poikasi valmistujaiset" väliin jättäneet tuskin ovat mitään läheisiä sukulaisiasi. Etiketin mukaan juhlakutsuun pitää ilmoittaa, JOS osallistuu, juhlakutsussa määrättyyn päivämäärään mennessä ja juhlakutsut mieluiten ainakin kuukautta ennen juhlia postiin. Jos kutsuttu ei pääse juhliin, ei tarvitse erikseen soitella tai ilmoitella, etiketin mukaan.

      "Rääppiäisiä" et etiketin mukaan ole velvollinen järjestämään, mutta kyllä minä ainakin pitäisin nolona esimerkiksi sellaista tilannetta, että jos juhlakalu olisi saanut joltakin juhliin osallistumattomalta lahjan ja jos sitten ei myöhemmin edes kahveja keitettäisi kyseiselle, silloin kun lahjan antaja pääsisi tervehtimään.

      Mulla itelläni ei ole niin etäisiä sukulaisia, että ne minua olisivat ainakaan lahjojen toivossa mihinkään kutsumassa, mutta kyllä minunkin suvussani suvun vanhemmat jäsenet saavat joskus juhlakutsuja minulle täysin oudoilta, jotka muka kuulemma ovat sukulaisia ja jotka muuten hyvä kun edes joulukortin lähettävät ja joita en kadulla naamoilta edes tunnistaisi, mutta kiltisti sukulaiseni ovat aina niiillekin sen 50 euroa laittaneet lahjaksi, jos joku sellainen valmistuu.

      Onneksi kun itse valmistuin, ei tarvinnut pelätä, ettei juhlissani olisi ollut kuin minulle läheisiä. Muistaakseni mulla oli kahdet ylioppilasjuhlat: toiset lähisuvun kesken silloisella asuinpaikkakunnallani, toiset lapsuudenpaikkakunnallani, missä siten tietysti oli minulle etäisempiäkin ihmisiä, kun en tunne monia ihmisiä lapsuudenpaikkakkunnnaltani, mutta oikein kivasti minua muistettiin.

      Ehkä jos sinua vaivaa, miksei sinun lastasi ole muistettu valmistujaispäivänä, kannattaisi ihan suoraan puhua niiden sukulaistesi kanssa, eikä kantaa mitään kaunaa, eikös niin?

    • Moukkia riittää

      Vaikka kutsussa pyydettäisiin ilmoittamaan, tuleeko vai ei, niin aina on sellaisia ihmisiä, jotka eivät vastaa. Se on huonoa käytöstä ja käsittämätöntä, koska on todella pieni vaiva ilmoittaa. .

      Kun kerran näkee, ketkä eivät välitä ilmoittaa, niin kannattaako näitä ihmisiä enää kutsua juhliinsa. Ovatko he sen arvoisia, jos ovat niin välinpitämättömiä, etteivät vaivaudu ilmoittamaan.

      Ja jälkeenpäin ei todellakaan enää järjestetä mitään rääppiäisiä. Jos ei sovi tulla, kun on juhla, niin se siitä sitten. Ei tarvitse sitten jälkeenpäin "itkeä", että kun ei päästy...

      • sdfaseert

        Jaa. Ehkä siitä valmistuneesta olis kuitenkin kiva tavata niitäkin jotka eivät sairauden, matkan tms syyn takia päässeet paikalle oikella hetkellä? Tässä nyt nähtävästi mutsit ovat ottaneet herneitä roppakaupalla nokkaansa.

        Keittäkää kahvit ja ostakaa kaupasta tarjousnisua, ei siinä enää sen kummempaa tarvitse tarjota eivätkä vieraatkaan muuta odota. Pois turha jäykistely ja niskojen nakkelu, mutsit!

        Olis varmaan katastrooffi ja kauheeta jos teillekin tulis joskus yllätysvieraita, ennen ihmiset vierailivat ilman kutsuja ja ennakkoilmoituksia ja aina oli nisua tarjota kahvin kanssa. Ja kivaa oli.


    • AJATELKAA TOISTAKIN

      OLETTEKO AJATELLEET, ETTÄ JOS VIERAS EI SAAVU, EHKÄ HÄNELLÄ ON 10 MUUTA JUHLAKUTSUA ERI PAIKKOIHIN, EIKÄ YKSI IHMINEN VAAN YKSINKERTAISESTI VOI REVETÄ 10 ERI PAIKKAAN SAMAAN AIKAAN, JOSTAIN ON PAKKO KARSIA. JA TIETTY PÄIVÄ SOPII JOILLEKIN, MUTTA EI KAIKILLE.
      KUTSUTTU VOI OLLA MYÖS SAIRAS TMS VAKAVAA JONKA VUOKSI EI PÄÄSE JUHLIIN, VAIKKA HALUAISIKIN. EIVÄT HE OLE AINA ITSEKKÄITÄ JA VÄLINPITÄMÄTTÖMIÄ !!!!!!!!

      NYKYÄÄN ON NIIN KIIREISTÄ JOKAPAIKKAAN JA STRESSAAVAA ETTEI AIKATAULU VAIN YKSINKERTAISESTI RIITÄ KAIKKIIN MENOIHIN.
      EI IHMINEN OLE SUORITTAJAROBOTTI KONE, JOKA KYKENEE KAIKKEEN, VÄLILLÄ PITÄÄ LEVÄTÄKKIN.
      JOS VIERAS EI OLE SAAPUNUT, MIKSI PITÄÄ OTTAA KAIKKI NIIN HENKILÖKOHTAISESTI JA LOUKKAUKSENA?
      YHTÄ HYVIN OLET ITSE SYYLLINEN ASIAAN, KUN VALITSIT TIETYN PÄIVÄMÄÄRÄN JONA JUHLAT PIDÄT, OLISI KANNATTANUT MIETTIÄ ETTÄ TOINEN JOLLA ON JO MENOA EI SILLOIN PÄÄSE MUUALLE SAMAAN AIKAN JA PISTE.
      YKSINKERTAISTA. TURHA ALKAA JÄLKIKÄTEEN TOISTA SYYTÄÄN SIITÄ, ETTEI PERUNUT KAIKKIA MUITA PÄIVÄN MENOJA VIIMEISEN KUTSUN TAKIA.

      ........

      AJATTELE TÄTÄ JUHLIEN JÄRJESTÄJÄ. KIITOS :)

      • Osaatko lukea?

        Ap. ei ole närkästynyt siitä, etteivät ihmiset tulleet, vaan siitä, etteivät he ilmoittaneet mitään. Myöskään jälkikäteen on itsekästä olla tunkemassa kahvituksille, jos ei ole juhlapäivänä päässyt. Joko pääsee tai sitten ei.

        Äläkä HUUDA.


      • Osaan kirjoittaa
        Osaatko lukea? kirjoitti:

        Ap. ei ole närkästynyt siitä, etteivät ihmiset tulleet, vaan siitä, etteivät he ilmoittaneet mitään. Myöskään jälkikäteen on itsekästä olla tunkemassa kahvituksille, jos ei ole juhlapäivänä päässyt. Joko pääsee tai sitten ei.

        Äläkä HUUDA.

        "Myöskään jälkikäteen on itsekästä olla tunkemassa kahvituksille"

        Tarkoitatko
        a) Myöskään jälkikäteen ei ole itsekästä olla tunkemassa kahvituksille vai
        b) Myöskin jälkikäteen on itsekästä olla tunkemassa kahvituksille?


    • mie vaan

      Itsekin ilmoitan aina, jos en saavu juhliin.

      Tosin itse en oikein tykkää mennä sellaisiin juhliin, joissa en tunne muita vieraita.

    • yks äiskä

      kaksi viikkoa on hyvä aika ilmoittaa, jos ilmoitat aikasemmin, niin kutsu häviää ja vieraat eivät tule. Hyvä tapa olisi ilmoittaa että on estynyt tulemasta. Juhlien jälkeen juhlien järjestäjä haluaa jo alkaa elämään tavallista arkea. Ja kylhän nää ylläri vieraat lisää työtä ja myös kustannuksia. Rahaa ei oo kaikilla kauheasti. Onnea poikasi valmistumisen johdosta!!!!

    • Egoismi

      Tämä kuvaa suomalaisten alati kasvavaa itsekkyyttä. Ei toisen valmistujaisilla, juhlilla ja tunteilla ole mitään väliä....mennään silloin kun itselle sopii, ei silloin kun kutsutaan. Kuvitellaan itse olevan lahja tulemalla paikalle, tekevän suuren paleluksen jos vaivautuu paikalle, ja sitten velvollisuuden tunteesta poiketaan myöhemmin, jos ei varsinaisiin juhliin päästy. Ei olla kiitollisia kutsusta, eikä osata edes iloita jonkun muun puolesta.

    • R.S.V.P.

      Kadehdin, minulle ei järjestetty mitään juhlia.

    • mommooommm

      Jos lähettää kutsut 2 viikkoa ennen niin postin hitaudesta johtuen ne voivat saapua perille vasta viikkoa ennen. Tuskin kuitenkaan lähetit kutsut ykkösluokan kalliimmalla merkillä?

      Jos kutsussa ei ole vastauspyyntöä, kutsuun ei vastata juuta eikä jaata, vaan juhlat ovat avoimien oven periaatteella, ne tulee jotka tulee.

      Minusta on kohteliasta ottaa jälkikäteenkin yhteyttä ja kysyä jos sopii tulla onnittelemaan, kun ei ole varsinaisiin juhliin päässyt. Ei siitä tarvitse äidin loukkaantua, jälkikasvuahan vieraat haluavat tavata ja muistaa. Kahvien keitossa ja kaupan nisun tarjoamisessa ei nyt kauhea vaiva ole?

    • Saapuvat ilmoittavat

      Hyvin yksinkertaista. Ne jotka tulevat ilmoittavat hyvissä ajoin tulevansa juhliin, ne jotka eivät tule eivät ilmoita mitään. Ei pitäisi olla vaikeata ymmärtää ? Itse laitan kaikki tuollaiset kutsut suoraan roskiin ENKÄ TODELLAKAAN ALLA ILMOITELLA ETTÄ EN TULE. Mikä velvollisuus minulla muka olisi ilmoitella että ei kiinnosta tyhjänpäiväiset juhlat.

    • vuosi lisää

      Aivan sama, mitkä juhlat, niin nykyisin näyttää olevan tapana, ettei viitsitä mitenkään reagoida kutsuun. Kutsuin synttäreille porukkaa, niin puolet jättivät vastaamatta, tulevatko vai eivät.
      Eihän sillä muuten väliä, mutta näin kesällä kurjaa, kun vierasmäärälle varattua tarjottavaa saa sitten syödä viikon, tai heittää luultavasti roskikseen.

    • lomailija0=

      Jos saa kutsun useampaan paikkaan samalle viikonlopulle, niin silloin voi ilmoittaa kohteliaasti, että ei pääse tulemaan tai että tulee vain pistäytymään kahville pikaisesti jossakin vaiheessa. Tällä tavoin isäntäperhe tietää, ettei esim. häntä varten tarvitse varata ruokaa.

      Minusta nykypäivänä on ihan käsittämätöntä, ettei vaivauduta vastaamaan, kun vastausta pyydetään kutsussa, koska esim. tekstarilla on helppo ilmoittaa, että pääseekö tulemaan vai ei.

      Siinä olen samaa mieltä, että 2 viikkoa on liian lyhyt aika joillekin varsinkin, kun kesämökkikausi on jo alkanut. Tosin jos esim. lakkiaisissa läpipääsy on epävarmaa, niin silloin ei tietenkään voi kutsuja etukäteen lähetellä. Käsittääkseni etiketissä sanotaan, että kutsut olisi hyvä lähettää 3 viikkoa etukäteen. Isompiin juhliin varsinkin jos ne ovat kaukana, on hyvä ilmoittaa aikaisemminkin.

      Itse menin aikoinaan naimisiin ja pitopaikka oli ns. keskellä korpea. Lähetimme kutsut noin 2 kk ennen tapahtumaa ja pois jäi vain yksi perhe.

      • sellasta sattuu

        En oo aikasemmin viitsinyt kertoo, mutta nyt kun tuli puheeksi, niin siellä häissä kolme äijää pani kimpassa morsianta perrseeseen.


      • Miksi ilmoittaa ?

        "Minusta nykypäivänä on ihan käsittämätöntä, ettei vaivauduta vastaamaan, kun vastausta pyydetään kutsussa, koska esim. tekstarilla on helppo ilmoittaa, että pääseekö tulemaan vai ei."

        Kutsujan idioottimaisuutta pyytää ilmoittamaan jos ei tule. Ne ilmoittavat jotka tulevat juhliin. Ei todellakaan kiinnosta ilmoittaa että ei aio saapua tyhjänpäiväisiin juhliin tuhlaamaan aikaansa.


      • en mennyt minäkään
        Miksi ilmoittaa ? kirjoitti:

        "Minusta nykypäivänä on ihan käsittämätöntä, ettei vaivauduta vastaamaan, kun vastausta pyydetään kutsussa, koska esim. tekstarilla on helppo ilmoittaa, että pääseekö tulemaan vai ei."

        Kutsujan idioottimaisuutta pyytää ilmoittamaan jos ei tule. Ne ilmoittavat jotka tulevat juhliin. Ei todellakaan kiinnosta ilmoittaa että ei aio saapua tyhjänpäiväisiin juhliin tuhlaamaan aikaansa.

        Totta, alottaja on tunnetusti ihan pöllö tyyppi ja sen "juhlat" on samaa luokkaa.
        Ajan haaskausta mennä sinne!


    • totuuden sana

      Se oli sulle ihan oikein, kun olet niin tyhmä.
      Olet idiootti.

      • Asiallisesti nyt HEI

        ITE NYT OLET, KUN LÄHETTELET TÄNNE TOMMOSII VIESTEJÄ JOTKA EI OLE ASIALLISIA!


    • kvaak

      Jotkut saavat sen tiedon vasta jopa viikkoa ennen juhlia, kun on jotain keskeneräsiä juttuja ja sit ne arviot tulee vasta sitten. Ni eiköhän toi 2 viikkoo oo ihan hyvä ja voi sitä itekin vähän olla ennakkoon varautunu siihen, et vois olla juhlat tiedossa kun tietää, että joku sukulainen tai tuttu tai kaveri on viimestä vuotta koulussa.

      • ehdote

        Vedä vitttu päähäs.


      • Mä ihmettelen
        ehdote kirjoitti:

        Vedä vitttu päähäs.

        mitähän varten tuollaisia vastauksia yleensä täytyy tänne laittaa?


      • :-O
        Mä ihmettelen kirjoitti:

        mitähän varten tuollaisia vastauksia yleensä täytyy tänne laittaa?

        Samat sanat! Oikeesti? Olkaa nyt okeasti ja ihan oikeasti kunnolla, kun toiset puhuu vakavasti. :-I


    • vanha tapa

      Mä olen kyllä aina luullut, ettei valmistujaisiin edes erikseen kutsuta. Eikö ne pidetä avoimet ovet- systeemillä? Meidän suvussa ei ole vuosiin ketään valmistunut, mutta silloin kun nuorempana juhlia oli enemmän, kierrettään useassa paikassa päivänmittaan viemässä tervehdys ja nauttimassa lasillinen kuplivaa juhlakalun kanssa. Mihin tällainen tapa on kadonnut?

    • oioioiorvokki

      Ilmoita ihan suoraan, että juhlat on pidetty. Kyllä ihmisten pitäisi ilmoittaa, jos eivät pääse tulemaan. Silloinhan on tarjoilut ynnä muut järjestetty. Kuka niitä viikkotolkulla jälkeenpäin järjestää. No jos nyt joku haluaa välttämättä tulla myöhemmin, niin keitä kahvit, pidä pullaa pakastimessa ja keksejä komerossa. Ei ne myöhäisvieraat sen kummempaa tarjoilua tarvitse.

    • mgi598e8

      olen sitä mieltä että jos elämä on penneistä kiinni, niin ei kannata alkaa varaamaan juhlapaikkaa, ja tilaamaan 50E hintaisia juhlaruokia joka kutsutuille. Häät on ainoa poikkeus. Pidä pienimuotoisemmat juhlat, niin ei tule pettymyksiä,
      usein EI KERTAKAIKKIAAN voi tietää 1 viikko ennen juhlia että meneekö vai ei. Yritä siinä sitten vastata. Moni on niin uupunut ja stressaantunut, ei ole juhlavaatteita, kulkuneuvoja, takseihin rahaa, jne.Ole kiitollinen edes kortista. ps. onko edes tapa juhlia ammattiin valmistumista? Moni maisterikaan ei muuten juhli kuin kahvillakäynti vanhempien /kavereitten kanssa. Eikö voisi leipoa kuivakakkuja, ja jos ne jää syömättä panet pakkaseen ja tarjoat myöhemmin.

    • OLEN TOSISSANI!

      Olen samaa mieltä. Ei saisi olla tulematta, jos ei ilmoita. Minäkin ilmoitan, jos minut kutsutaan jonnekkin ja en pääse. Sovimme puhelimessa uuden ajan milloin voisin tulla itse sitten käymään.
      Ei ole oikein olla kertomatta, että ei tule!
      Hyi olkoon niitä, jotka ovat tehneet niin. Minä yleensä soitan ja niin kannattais muidenkin tehdä, mutta jos on ääni kateissa niin lähettäkää silloin tekstari.
      Minä aina koko ajan pidän puhelinta lähellä, että jos joku lähettää tekstarin niin huomaansen ja jos joku vaikka lähettää sähköpostia niin katson sitten netistä heti ennen, kun juhlat on alkaneet ja ennen, kun tulee vieraita. :-I
      Puhuin nyt ihan vakavasti! En pelleillyt tai hellittänyt otettani omasta mielipiteestäni!
      Kiitos jos jaksoitte lukea tämän yksitoikkoisen ja ei hupaisan viestin! :-P

    • Ei aloittaja! Lukia.

      Jotkut eivät ole viksuja, kun luokkaavat aloittajaa!
      Ei kannata oikeasti loukata tai siitä voidaan ilmoittaa! :o
      Ei ole sitten mukavaa, kun rangaistaa jotenkin. Kannattaa tekojaan nopeasti pyytää anteeksi! :-(

    • Juhlia järjestänyt

      Kutsuihin kannattaa aina laittaa v.p. eli "vastausta pyydetään", päivämäärä johon mennessä on ilmoitettava tulostaan ja puhelinnumero sekä sähköpostiosoite. Onhan vierasluvun tietäminen tärkeää jo tarjoilujenkin kannalta. Kutsuun vastaamatta jättäminen voi olla välinpitämättömyyttä, mutta jos asia jää vaivaamaan, kannattaa ehkä selvittää syy. Voihan olla että posti ei ole tuonut kutsua perille, henkilölle on sattunut jotain tms. Vieraille jotka kutsuvat itsensä rääppiäisiin, ilmoittaisin ettei sellaisia järjestetä ja ehdottaa kohteliaasti että he muistavat valmistunutta jollakin muulla tavalla.

    • Anonyymi

      Valmistumiskutsu peruttu kutsujan toimesta.pitääkö osallistua lahjaan.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe