Omakotitalon

Sokkelin hiekoitus

Omakotitalon vasta valmistuneen sokkelin sisäpuolelle on ajettu hienoa hiekkaa yhteensä noin 70cm. Täyttö on suoritettu kahdessa 35cm. erässä ja kumpikin erä on jyrätty 220kg. painoisella jyrällä. Hiekka oli tuotaessa lievästi kosteaa.

Onko hiekkapatja tällätavalla tehtynä riittävän tiivis, vai olisiko hiekka pitänyt kastella ennen jyräystä?

Ja mikä on yleensä tuon kastelun tarkoitus tällaisissa tapauksissa?

6

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fwfweffwfewwewe

      Kyllä me käytetttiin vettä tiivistämisessä. Vesi auttaa todella paljon pohjan tiivistyksessä.

      • Kysyjä

        Tuo hiekkapatja on sepelikerroksen päällä ja niiden välissä on harsokangas.

        Läpäiseekö tuo harsokangas kastellusta hiekasta valuvan veden alas maahan, vai jääkö se olemaan tuohon hiekkapatjaan ja aiheuttaako se myöhemmin kosteusvaurioita?


      • ml213.
        Kysyjä kirjoitti:

        Tuo hiekkapatja on sepelikerroksen päällä ja niiden välissä on harsokangas.

        Läpäiseekö tuo harsokangas kastellusta hiekasta valuvan veden alas maahan, vai jääkö se olemaan tuohon hiekkapatjaan ja aiheuttaako se myöhemmin kosteusvaurioita?

        Tuon harsokankaan tarkoitushan on pitää sepeli ja sora erillään ettei liikkumista/painumista ajan saatossa tapahtuisi. Taas sorakin tulee olla riittävän tiivistä, ettei lattialaatta paimuisi sen mukana.Niin, tuo harsomainen kangas läpäisee kosteutta.
        Mutta, tänä päivän tulisi käyttää runsaimmin maalaisjärkeä. Sora ei koskaan homehdu, vaikka lilluisi vedessä. Taas talot /rakenne homentuu, jos kosteussulku pettää eli kosteus pääsee siirtymään rakentisiin, johon se ei kuulu ja rakenne, joka mahdollistuu homehtumaan kostuden kanssa.

        Niin, vaikka soraan jäisi/kin kosteutta, niin se ei pääse nousemaan lattialaattaan ja sitä kautta ylemmän kunhan muistat asentaa kunolla kosteussulun /muovin. Tämä on se viimeinen varmennus kosteutta vastaan.


      • ml213.
        Kysyjä kirjoitti:

        Tuo hiekkapatja on sepelikerroksen päällä ja niiden välissä on harsokangas.

        Läpäiseekö tuo harsokangas kastellusta hiekasta valuvan veden alas maahan, vai jääkö se olemaan tuohon hiekkapatjaan ja aiheuttaako se myöhemmin kosteusvaurioita?

        Niin, tuon hiekkapatjanhan voit tiivistää hyvissä ajoin ja antaa kuivua mahdollisimman kauan.


    • Talotonn..

      Muovia ei nykyään käytetä maanvaraisissa lattioissa missään rakosessa. Alapohjan täytöt olisi tehtävä karkealla soralla tai sepelillä.

      • efwewfw

        Tuleehan siihen onneksi väliin kuitenkin alapohjan eps/XPS eristeet....nekin estää osittain sitä kosteuden nousua. Tuo sepeli olisi kyllä paras. Karkea sorakin on niin ja näin...usein aika heikkolaatuista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe