Kevään valmistuneita? :)

aurinkoäiti

Valmistuttiinko teillä ammattiin tai ylioppilaaksi? Meillä on/oli biokodissaan kerran luokallekin jäänyt poika, tai nuori mies nykyään joka sai ammatin tänä keväänä! Sijaistyttö kirjoitti ylioppilaaksi, lukio käytiin neljässä vuodessa, välillä nihkeämmin ja välillä sujuvammin, mutta niin vaan tuli C:n paperit. Molemmat halusivat ja saivat juhlat, mutta suureksi harmiksi tytön biosuku ei paikalle koskaan saapunut lupauksista huolimatta. Sydämeen sattui tytön puolesta, kesti reippaasti pettymyksen mutta suuri takaisku ja suru se hänelle oli. :( En koskaan väsy ihmettelemään vanhempien ajatuksenjuoksua, miksi tehdä noin lapselleen hänen tärkeänä päivänään. Onneksi meillä sukua riittää ja nuorelle jäi päällimmäiseksi fiilikseksi ihan hyvä olo. Virallisesti molemmat nuoret asuvatkin jo asuntolassa omillaan, mutta totta kai olivat tervetulleita meille ja juhlat järjestimme luonnollisesti.

Jään jännityksellä seuraamaan pääseekö tyttö hakemaansa kouluun! :) Pojalla onkin jo työpaikka valmiina. Olen niin hirveän ylpeä heistä ja pakko on myöntää että itsestäkin, olen saanut kasvatettua kaikista vaikeuksista huolimatta kaksi näin ihanaa nuorta ihmistä.

Hyvää kesää kaikille!

25

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kas aurinkokuningas

      Ai että ihan biokodissa jäi luokalle. En ole tiennyt, että kodeissa jätyetään luokalle.

      Tuollaisten asetelmien luomisella säilytät kuilua ihmisten välillä, etkä saa ainakaan minultaminkäänlaista synpatiaa. Olethen jo niin erinomainen luonnostaan.

    • Entäs massit

      Tuon itsesi korostamisen olisit saanut jättää vähemmälle koska sinulle on ilmeisestikin maksettu työstä palkkaa, yhteiskunnan varoista. Voit kehua itseäsi sitten niissä teidän sijaisvanhempien kokoontumisissa, ehkä keskinäinen kateutenne saisi sijaisvanhemmat toimimaan edes hiukan sen suuntaisesti mistä teille palkkakin maksetaan. Sijaislapsille onnea ja menestystä!

      • Ymmyrkäinen

        No ainakin ap on tehnyt hyvää työtä palkkansa eteen! Minusta hyvästä työstä saa olla ylpeä.


      • tasa-arvoa
        Ymmyrkäinen kirjoitti:

        No ainakin ap on tehnyt hyvää työtä palkkansa eteen! Minusta hyvästä työstä saa olla ylpeä.

        Joo. Mutta saman asian olisi voinut kertoa mustamaalaamatta lapsen vanhempia. Saattaa olla, että vanhemmat eivät uskalla tulla noin erinomaiseen kotiin.

        Koettu on!

        Ihmisiä sitä ollaan kaikki.


    • aurinkoäiti

      Ahaa, enpä osannut ajatella tällaista vastaanottoa.

      En mielestäni mustamaalannut vanhempia vaan puhuin tosiasioista. Toisen vanhemmat lupasivat tulla juhliin mutta eivät tulleet ja se oli nuorelle iso isku. Onko tämä mustamaalaamista? Biokodissa ollessaan poika jäi luokalleen koska hänen koulunkäyntiään ei tuettu eikä oltu kiinnostuneita pätkän vertaa. Onko tämä mustamaalaamista?

      Kotimme ei ole erinomainen vaan normaali. Sen olen kyllä joutunut huomaamaan että normaali on sijoitetuille lapsille usein erinomaista, jopa luksusta. He ovat monesti kasvaneet ja tottuneet epävakaisuuteen jopa kaikilla elämänsä osa-alueilla. Toki tasainen ympäristö on muutos ja voi aluksi tuntua "liian hyvältä". Mutta miksi aikuiset eivät tulleet, miksi pettivät näin tärkeän lupauksen. Nuori pääsi asiasta yli, eivät biot tulleet aina tapaamisiinkaan, mutta totta kai tuntui todella pahalta kun vanhemmat eivät jakaneet hänen tärkeää hetkeään. Ja pahalta tuntui meistäkin.

      Hyvin tehdystä työstä voi olla ylpeä ja minä olen ylpeä omasta kasvatustyöstäni samalla tavalla kuin joku muu voi olla omasta työstään. Kateus ei kuulu tähän asiaan millään tavalla.

    • aurinkoruhtinas

      Näistä kirjoituksista huomaa aina, kenellä on koulutusta ja kuka on ryhtynyt sijaisvanhemmaksi, kun ei ole mitään koulutusta.

      Epäilemättä koulutuksesi on perin vähäistä.

      • aurinkokeisari

        Ja periks en anna. Parempia mitä parempia. Kato vaan, etteivät lapset joudu kärsimään tuosta heidän vanhempiensa mustamaalaamisesta.

        Veri näet on vettä sakeampaa.


    • aurinkoäiti

      Tuore ylioppilaamme joutui kärsimään vain ja ainoastaan vanhempiensa takia suurena päivänään. Hän oli pyytänyt vanhempiaan jopa juhlien jälkeen että he tulisivat käymään kun juhlapäivänä tehtiin oharit. Ei kuulemma ollut rahaa matkustaa muutamaa kymmentä kilometriä. Surullista. Jos tässä on joku valonpilkahdus, niin nuori sai meiltä juhlat ettei sentään yksin jäänyt ja me nautimme hänen seurastaan suuresti!

      • nyyh nyyh

        Ni hyvä, että vaivauduitte järjestämään juhlat. Ja kun teidän ei edes olisi tarvinnut.


    • aurinkoäiti! :)

      Eikö sinun mielestä jokainen valmistuva ansaitse juhlat? En tiedä ketään jolla ei olisi ollut yo-juhlia, ammattiin valmistuvia juhlitaan hieman harvemmin mutta pojalta kysyimme ja hänen mielestään se oli hyvä idea. Olisiko pitänyt jättää juhlat järjestämättä sen takia etteivät biovanhemmat tule paikalle? Tyttö halusi yo-kuvat jotka hänelle otatimme tietenkin ja nyt on jotain muistoa siitäkin päivästä. Meinaatko että tyttö olisi mieluummin halunnut ettei juhlita, ettei vanhemmat vaan pahoita mieltään? Ei suinkaan, näillä nuorilla on suunta ainoastaan ylöspäin. Minusta tuo ajatusmaailmasi on ihan vinksahtanut mutta kieltämättä olen kohdannut tuollaista ajattelua aiemminkin bioilta, ettei oma lapsi tarvitse sitä mitä muutkin lapset vaan hänen täytyy tyytyä vähempään. Jotkut biot jopa suuttuvat jos lapsi saa jotain "ylimääräistä" hyvää.

      • ymmärrys hoi

        Kyse on vaan siitä, että olisin arvostanut tekoanne paljon enemmän, jos kertomukseesi ei olisi liittynyt tuo vanhempien mustamaalaaminen.

        Monet sijaisvanhemmat vaan saavat voimansa todistelemalla paremmuuttaan.

        Eli kerran vielä: olisin iloinnut kanssasi nuorten valmistumisista, jollei siinä samalla olisi pitänyt lukea "jonkun nostetta toisen kustannuksella".


    • aurinkoäiti

      Mustamaalaamisesta vielä. Minä sanon suoraan jos vanhemman toiminta on ollut väärin lasta kohtaan. Aikuisten huolien kertominen on väärin eikä vanhemman olisi pitänyt tehdä niin vaan jutella toiselle aikuiselle. Tässä esimerkki. Tytölle kerroin myös, ettei vanhempien oharit olleet hänen vikansa, kun mietti että onko hänessä jotain vikaa. Ei missään nimessä vaan vika oli vanhemmissaan ja oli erittäin tyhmä teko ja huonoa käytöstä heiltä perua kun oli luvanneet tulla. Tämä on kasvatuskysymys, nuori oppii ettei toisia kohtaan saa käyttäytyä miten haluaa, vaikka vanhemmat nyt tekivätkin niin. En voi sanoa että teko oli ok, koska nuori ajattelee että vika on hänessä kun vanhemmat eivät tule.

      • älä aliarvioi

        Kyllä tuon ikäiset ihmiset ymmärtävät elämästä jo vähän enemmän, mitä oletat. Kaikkea ei tarvitse alleviivata heille eikä Suomi24 - palstalla.


      • taas oltiin parempia
        älä aliarvioi kirjoitti:

        Kyllä tuon ikäiset ihmiset ymmärtävät elämästä jo vähän enemmän, mitä oletat. Kaikkea ei tarvitse alleviivata heille eikä Suomi24 - palstalla.

        Toki lasten huostaanottoon on yleensä joku syy. Ketään ei auta se, että joka elämäntilanteessa motkottaa siitä, että ei ne vanhemmat...ei ne vanhemmat...ja taas me jouduttiin.... Päinvastoin, luultavasti monen ihmisen elämästä tulee hel...


      • näinkin voi olla
        taas oltiin parempia kirjoitti:

        Toki lasten huostaanottoon on yleensä joku syy. Ketään ei auta se, että joka elämäntilanteessa motkottaa siitä, että ei ne vanhemmat...ei ne vanhemmat...ja taas me jouduttiin.... Päinvastoin, luultavasti monen ihmisen elämästä tulee hel...

        Ja sitten on niitä sijaisvanhempia, jotka eivät päästä lapsen vanhempia mihinkään juhliin, ei edes julkisiin tilaisuuksiin...

        Tässä lienee syynä se, ettei olekaan itse se kaikkivoipa, vaan lapseta ovat muutkin kiinnostuneita.


    • no voi kukkanen...

      Nyt en ymmärtänyt mitä ihmettä ap muka mustamaalasi? Totuus ei ole mustamaalaamista. Kyllä taas huomaa, että on ihan vähän katkeruutta täällä liikkeellä, kun joku kertoo perheensä onnesta ja samalla siitä surusta, kun joku pettää lupauksensa. Sen kertominenko on mustamaalaamista?? Ei kyllä tulisi mieleenkään itsellä luvata jotain ja sitten vaan ilmoittamatta pettää lupaus :( Kyllä siitä on oikeus harmistua ja jopa KERTOA se.

      Kaikesta huolimatta ap, valoa teidän elämään

      • olen hiton hyvä

        En tunne katkeruutta lainkaan.

        Minullakin on oikeus kertoa, että havaitsen taas ilmassa - hyvä - paha - asetelma - asennetta, jonkinlaista sädekehän säihkettä, josta osa sijaisvanhemmista kärsii. Tai nauttii,m enemmän kuin rahallisesta mammonastaan, jota paremman ihmisen roolillaan ammentavat.


      • Justjust...
        olen hiton hyvä kirjoitti:

        En tunne katkeruutta lainkaan.

        Minullakin on oikeus kertoa, että havaitsen taas ilmassa - hyvä - paha - asetelma - asennetta, jonkinlaista sädekehän säihkettä, josta osa sijaisvanhemmista kärsii. Tai nauttii,m enemmän kuin rahallisesta mammonastaan, jota paremman ihmisen roolillaan ammentavat.

        Ahaa... on se jännä, kun toisilla on sellainen ihmenenä, jolla aistii säihkeetkin :D Mut niinhän se menee, että se koira älähtää, kehen kalikka kalahtaa, vaikkei oltais tähdätty. Joillain on vaan tapana juosta eteen.


      • Huono ihminen
        olen hiton hyvä kirjoitti:

        En tunne katkeruutta lainkaan.

        Minullakin on oikeus kertoa, että havaitsen taas ilmassa - hyvä - paha - asetelma - asennetta, jonkinlaista sädekehän säihkettä, josta osa sijaisvanhemmista kärsii. Tai nauttii,m enemmän kuin rahallisesta mammonastaan, jota paremman ihmisen roolillaan ammentavat.

        Sanotaan nyt ihan suoraan ilman mitään säihkeitä: minä ainakin olen tuhat kertaa parempi ihminen kuin lapsen bio, joka makuutti lastaan ulosteissa, piti nälässä ja janossa, ruokki mädäntyneellä ruoalla, ei pessyt koskaan, vaihtoi vaipan joka toinen päivä, ei vienyt sairaana lääkäriin, ei käynyt neuvolassa... Ja totta kai syyttää tästä kaikesta sossuja, perhetyöntekijöitä, yhteiskuntaa, varmaan Jumalaakin, vaan ei itseään, koska on mielestään tehnyt kaiken oikein. Selityksiä ja tarinoita riittää joka lähtöön. Tämänkin ihmissaastan valitusten takia on yhteiskunnan rahaa palanut eri oikeusasteissa täysin turhaan. Miksi tällaista pitäisi sääliä tai ymmärtää?

        Enkä edes ole mitenkään vitun hyvä.


    • aloittajalle

      Siinä taas yksi höyrypää, joka kuvittelee koulumenestyksen olevan onnistuneen kasvatuksen mittari, hah hah,

      Kysypä vaikka ylioppilaiden terveydenhoitosäätiöstä psykiatrian puolelta, että miten on sen asian laita...

      • gfdds

        No, jotain se kertoo ainakin, jos ei ole rauhaa opiskella kotona ja sitä ei tueta...yleensä silloin ei sitä menestystäkään tule...ainiin, mutta ne eivät kyllä ole siellä ylioppilaiden terveydenhoidossa...


      • Kannustusta?

        Taidat olla meidän hoitolapsen bio, joka aina muistaa lapselleen kertoa, ettei koulua kannata käydä. Liian katkera pala vissiin hänelle, että lapsi ei ehkä vajoakaan samaan paskaan, jossa äityli itse rypee.


      • Tasoitusta!
        Kannustusta? kirjoitti:

        Taidat olla meidän hoitolapsen bio, joka aina muistaa lapselleen kertoa, ettei koulua kannata käydä. Liian katkera pala vissiin hänelle, että lapsi ei ehkä vajoakaan samaan paskaan, jossa äityli itse rypee.

        Kyllä on teissä sijaisäideissäkin krapulapaskoissanne rypeviä äidin kuvatuksia. Bioäidit taipuvat uskomattomiin suorituksiin tehdessään tyhjäksi näiden katkerien, alkoholin sisäisesti ja ulkoisesti runnomien, naisten pyyteet.


      • Ymmyrkäinen
        Tasoitusta! kirjoitti:

        Kyllä on teissä sijaisäideissäkin krapulapaskoissanne rypeviä äidin kuvatuksia. Bioäidit taipuvat uskomattomiin suorituksiin tehdessään tyhjäksi näiden katkerien, alkoholin sisäisesti ja ulkoisesti runnomien, naisten pyyteet.

        Näinhän se on. Sijaisvanhemmista 110 prosenttia on juoppoja, biologista voi, kun on oikein tarkkaan hakee, löytää kaksi koko Suomesta. Vai oliko sittenkään.


      • huolehtikaa lapsista
        Ymmyrkäinen kirjoitti:

        Näinhän se on. Sijaisvanhemmista 110 prosenttia on juoppoja, biologista voi, kun on oikein tarkkaan hakee, löytää kaksi koko Suomesta. Vai oliko sittenkään.

        Sijaisvanhemmat toisinaan kuvittelvat itsestään liikoja. Minusta olisi tylsää esittää niin hienoa ihmistä.

        MUTTA arvatkaapa, mitä kulissien ja fasadien katveessa tapahtuu. Mitäs jos raotetaan.....

        Moni hienokin Perhehoitoliittojen ja muiden suosiota nauttiva paikka ...

        ...lapsi parat. Muuta ei voi sanoa.

        Sijaisvanhempien perustehtävä on huolehtia lapsista, ja näiden ihmissuhteista, ei väännellä leukojaan ja haukkua ihmisiä tällä palstalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8751
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2361
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe