Paljonko välityspalkkio asuntokaupassa?

ppp

Olen myymässä asuntoa ja nyt mietin minne myyntiin?
Paljonko kiinteistönvälitysfirmat ottavat välityspalkkiota? Onko se aina tapauskohtainen vai onko olemassa joku prosentti minkä mukaan menee?
Kannattaako kilpailuttaa firmoja?

8

2711

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TRA

Menee prosenttien mukaan. Mutta miksi sotkea jotain välitysfirmaa nyhtämään rahoja välistä. Itse myin asuntoni omalla ilmoituksella oikotie palvelussa. Pyysin ensin 2 eri välittäjää tulemaan arvioimaan kämpän hinnan (ilmaista). Toinen sanoi, että max 86k€ mitä siitä voi saada, miinus sitten välittäjän palkkio. No pistettiin hinnaksi 99k€ saatiin 97k€, eli 11k€ voittoa plus sitten vielä ei tarvinnut maksaa välityspalkkiota... Helppoa kun heinänteko. Asianmukaisen kauppakirjan voi sitten tehdä pankin avustuksella, oikeusapupalvelu tai joku sen tapainen(maksaa jonkun 100€). Ja siinä kaikki. Eihän nuo välitysfirmat tee muuta kun laittaa ikkunaan kuvat ja lehteen ilmotuksen. Samat voi tehdä itse, ja halvemmalla...

• Osmo

Palkkioita on sekä prosentuaalisia että kiinteitä. Käytä ammattilaista mikäli mielit saada parhaimman mahdollisen summan rahaa.

Tänäpäivänä yksityisen on tosi vaikea myydä kämppäänsä kun ihmiset eivät uskalla ostaa toisiltaan huijausta ja kateuttakin välttääkseen.

Omansa SAA myytyä JOS asunto on tosi halutulla paikalla. TAI.. jos sen myy tosi edullisesti. Tietenkin myös hyvästä tuurista on apua

• tyytyväinen

Hei,kannattaa ehdottomasti käyttää pieniä välitys firmoja,esim isommilla firmoilla välityspalkkio tosi iso 5.9%,mut pienemmillä n.3%,isommat firmat perustelee sillä et isot mainokset ja hyvä palvelu,höpö,höpö,jos joku haluaa ostaa,niin aivan sama kenellä se on myynnissä ja sitäpaitsi jos joku kohteen haluaa ostaa niin ei se katso kenellä firmalla se on myynnissä,olen kokeillut molempia ja en enää anna isompien viedä rahojani,pienemmillä firmoilla on vielä inhimillisyyttä jäljellä,mun asunnon myynnissä kun tarjous tuli ,oli välittäjä valmis vielä vähän tiputtaa palkkiotaan,joka oli pieni muutenki,et kaikki olisivat tyytyväisiä:-).PS.Muista se et ,mieluummin sä ostat autosikin auto firmasta kuin yksityiseltä,sama pätee myös asuntokaupassa.

• Etu-Töölö
        tyytyväinen kirjoitti:

Hei,kannattaa ehdottomasti käyttää pieniä välitys firmoja,esim isommilla firmoilla välityspalkkio tosi iso 5.9%,mut pienemmillä n.3%,isommat firmat perustelee sillä et isot mainokset ja hyvä palvelu,höpö,höpö,jos joku haluaa ostaa,niin aivan sama kenellä se on myynnissä ja sitäpaitsi jos joku kohteen haluaa ostaa niin ei se katso kenellä firmalla se on myynnissä,olen kokeillut molempia ja en enää anna isompien viedä rahojani,pienemmillä firmoilla on vielä inhimillisyyttä jäljellä,mun asunnon myynnissä kun tarjous tuli ,oli välittäjä valmis vielä vähän tiputtaa palkkiotaan,joka oli pieni muutenki,et kaikki olisivat tyytyväisiä:-).PS.Muista se et ,mieluummin sä ostat autosikin auto firmasta kuin yksityiseltä,sama pätee myös asuntokaupassa.

"PS.Muista se et ,mieluummin sä ostat autosikin auto firmasta kuin yksityiseltä,sama pätee myös asuntokaupassa."

Näitä on turha verrata, sillä auton myyneellä liikkeellä on kuluttajansuojalain mukainen vastuu myymästään tuotteesta, mutta asunnonvälittäjän vastuu kaupan kohteena olevasta asunnosta on minimaalinen. Jos kauppa menee ostajan kannalta pieleen, on välittäjälle ihan turha mennä itkemään. Vastuu on joka tapauksessa myyjällä eli asunnon edellisellä omistajalla. Näin ollen asunnon ostaminen suoraan omistajalta tai kiinteistönvälittäjän kautta eivät vastuun puolesta poikkea toisistaan.

Missä firmoissa muuten 5,9% palkkiota peritään? Ei kai nyt sentään...

• jpl
        Etu-Töölö kirjoitti:

"PS.Muista se et ,mieluummin sä ostat autosikin auto firmasta kuin yksityiseltä,sama pätee myös asuntokaupassa."

Näitä on turha verrata, sillä auton myyneellä liikkeellä on kuluttajansuojalain mukainen vastuu myymästään tuotteesta, mutta asunnonvälittäjän vastuu kaupan kohteena olevasta asunnosta on minimaalinen. Jos kauppa menee ostajan kannalta pieleen, on välittäjälle ihan turha mennä itkemään. Vastuu on joka tapauksessa myyjällä eli asunnon edellisellä omistajalla. Näin ollen asunnon ostaminen suoraan omistajalta tai kiinteistönvälittäjän kautta eivät vastuun puolesta poikkea toisistaan.

"Missä firmoissa muuten 5,9% palkkiota peritään? Ei kai nyt sentään..."

Onhan näitä, eikä se ole hullu joka pyytää.. Alla oleva lainattu erään Helsingissä toimivan välittäjän hinnastosta.

"Kauppaan johtavasta kiinteistöä koskevasta toimeksiannosta veloitamme velattomasta kauppahinnasta lasketun vähintään 5 %:n välityspalkkion, johon lisätään arvonlisävero.

Välityspalkkion lisäksi peritään tapauskohtaisesti sopien asiakirja- ja ilmoituskuluja."

• JPL
        jpl kirjoitti:

"Missä firmoissa muuten 5,9% palkkiota peritään? Ei kai nyt sentään..."

Onhan näitä, eikä se ole hullu joka pyytää.. Alla oleva lainattu erään Helsingissä toimivan välittäjän hinnastosta.

"Kauppaan johtavasta kiinteistöä koskevasta toimeksiannosta veloitamme velattomasta kauppahinnasta lasketun vähintään 5 %:n välityspalkkion, johon lisätään arvonlisävero.

Välityspalkkion lisäksi peritään tapauskohtaisesti sopien asiakirja- ja ilmoituskuluja."

Jos peritte 5% ja laitatte siiheh alv:n,niin sehän on vielä kalliimpi kuin mun antama prosentti 5.9%,sitä käyttää isot firmat.

• välittäjät
        Etu-Töölö kirjoitti:

Hei,voin olla siinä asiassa väärässä,mut homma välittäjien kanssa hoituu helposti ja asiakkaat uskaltautuvat esittelyihin paremmin,kun välittäjä esittelee,mut se siitä ,sanoin vaan omani mielipiteeni ja taisin polkaista isompien välittäjien varpaille,mut edelleen olen asiasta sitä mieltä,et pienemmät välittäjät hyviä edelleen.Ps.se olikin mun vertaus,ei lakikirjasta katsottu,mut näin mä ajattelen,vaik olisinkin väärässä.

• Tepa
        välittäjät kirjoitti:

Hei,voin olla siinä asiassa väärässä,mut homma välittäjien kanssa hoituu helposti ja asiakkaat uskaltautuvat esittelyihin paremmin,kun välittäjä esittelee,mut se siitä ,sanoin vaan omani mielipiteeni ja taisin polkaista isompien välittäjien varpaille,mut edelleen olen asiasta sitä mieltä,et pienemmät välittäjät hyviä edelleen.Ps.se olikin mun vertaus,ei lakikirjasta katsottu,mut näin mä ajattelen,vaik olisinkin väärässä.

Kyllä pienempi välkkäri on minustakin parempi. Yleensä omistaja itse hoitaa firmaa. Harvemmin se yrittäjä töppää, henkilökunta voi töpeksiä, kun ei mene nimi.
        Kysyin kaksi tarjousta talon myyntiin.
        Iso pankin välkkäri pyysi 4,88% alvareineen.
        Pienempi yhden miehen firma tyytyi 3,0%:iin alvareineen. Teki hyvät nettiesittelyt ja näytti kolmena peräkkäisenä sunnuntaina...ja KAUPAT!
        Mulle on sama ketä käytätte, mutta ottakaa useampi välkkäri käynnille ja pyytäkää tarjous!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      40
      3711
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      33
      3304
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2918
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2760
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1778
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1739
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1589
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1537
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      29
      1519
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1514
    Aihe