mikä noutaja olisi sopiva

koira kuume

meidän perheeseen johon kuuluu kaksi pientä lasta. mies joka käy sorsa metsällä ja pari muuta koiraa. Mielellään sellainen rotu joka ei turhia höytkyile sisällä vaan toimii vasta ulkona.

11

2487

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisi

yksi vaihtoehto lapsiystävällisenä ja toimivana rotuna tunnettu.T.Issukka

• Chili

Teille sopisi monikin noutajaroduista. Kultaista en itse ottaisi jos metsäkoiraa haluan (anteeksi vain mutta niitä on sen verran tullut treeneissä nähtyä että ei vakuuta) mutta se on luonteensa puolesta ihanteellinen lapsiperheeseen.

Labradori on myös kivaluonteinen ja jos ottaa käyttölinjan koiran, saa vielä todennäköisesti toimivan metsäkaverin. Toki myös näyttelylinjainen lapukka voi toimia metsällä loistavasti.

Chesapeakelahdennoutaja on (minun mielestäni) paras valinta jos haluaa nimenomaan työkoiran metsälle. Pelkäksi seurakoiraksi chessiä en suosittele, se vaatii paljon toimintaa. Tulee varmasti toimeen lasten kanssa ja osaa käyttäytyä myös sisällä. Chessissä pitää ottaa huomioon vartiointitaipumus joka sillä on muita noutajia voimakkaampi.

Sileäkarvaisetkin ovat hyväluonteisia mutta minun kokemukseni mukaan aika häslääjiä. En toki väitä että kaikki olisivat kun en tunne kuin muutamia kymmeniä.

Tollerista ja kiharasta en kommentoi koska en rotuja tunne. "Helpoimpia" noutajaroduista lienevät kultsu, labbis ja sileä. Mihin tahansa noutajaan päädyttekin, toivon että löydätte kivan uuden perheenjäsenen!

• manta

sileäkarvainen noutaja on tosiaan aikamoinen häsläri,mutta tyhmä ei missään nimessä. itsellä on 2 sileäkarvaista eli kokemusta löytyy. ite käyytäny kokeissa ja harkoissa mutta tositoimessa ei metsällä/järvellä olla käyty. väitit että flatti olisi helpoimpia noutajia..öö..tuskin! flattia kouluttaessa tarvitsee pitkäpintaisuutta todella paljon,flateilla kun on tapana "sählätä" ja keskittymis kyky aika lyhyt vielä koulutus vaiheessa (kouluttajalle haaste kasvattajien mielestä). muuten aivan ihana perhe/työ koira ja suosittelen jos on aikaa koiralle ja kärsivällisyyttä. itse olen aivan ihanstunut kyseiseen rotuun!kerran kun toimii flatin kanssa on samantien menettänyt sydämen näille!! ilopillereille!

• manta

kiharakarvaiset on kuulemma vielä enemmän häslääjiä kuin flatit! itse en voi pahemmin sanoa kun kokemusta ei ole pahemmin..

• labradori
        manta kirjoitti:

kiharakarvaiset on kuulemma vielä enemmän häslääjiä kuin flatit! itse en voi pahemmin sanoa kun kokemusta ei ole pahemmin..

jos ajattelee metsästystä ja kastumista ym toimintaa labradori on varsin suorakäytöksinen ja lyhytkarvainen . joskin noutamisen säännöt pitää tietenkin opettaa oppii koirista kyllä helpoiten.

• ---

Jos perheessä on jo ennestään kaksi koiraa ja lapsia niin mahtaakohan jäädä tarpeeksi aikaa kouluttaa niinkin vaativaa koiraa kuin chessietä...epäilen, samaa pätee tolleriin.
        Käyttölinjainen labradorinnoutaja hyvistä vanhemmista voisi olla hyvä ratkaisu sekä lasten että "miehen" kannalta.

• pimpula
        labradori kirjoitti:

jos ajattelee metsästystä ja kastumista ym toimintaa labradori on varsin suorakäytöksinen ja lyhytkarvainen . joskin noutamisen säännöt pitää tietenkin opettaa oppii koirista kyllä helpoiten.

mielestäni noutajista ylivoimainen (kahden koiran kokemuksella)on kiharakarvainen noutaja,sen parempaa perhe-ja metsästyskoiraa saa hakea!loistava uimari(käytetään jossain maissa pelastuskoirina)hakuinto on kova ja pyssypelkoa ei juurikaan ole.lapsiystävällinen ei saa puremaan millään.

• ex-flatti
        manta kirjoitti:

sileäkarvainen noutaja on tosiaan aikamoinen häsläri,mutta tyhmä ei missään nimessä. itsellä on 2 sileäkarvaista eli kokemusta löytyy. ite käyytäny kokeissa ja harkoissa mutta tositoimessa ei metsällä/järvellä olla käyty. väitit että flatti olisi helpoimpia noutajia..öö..tuskin! flattia kouluttaessa tarvitsee pitkäpintaisuutta todella paljon,flateilla kun on tapana "sählätä" ja keskittymis kyky aika lyhyt vielä koulutus vaiheessa (kouluttajalle haaste kasvattajien mielestä). muuten aivan ihana perhe/työ koira ja suosittelen jos on aikaa koiralle ja kärsivällisyyttä. itse olen aivan ihanstunut kyseiseen rotuun!kerran kun toimii flatin kanssa on samantien menettänyt sydämen näille!! ilopillereille!

jos et halua kauheeta menokonetta, niin älä ota flattia. Ne on ihan mahdottomia. Jos energiaa ei saa purettua kunnon lenekillä tms. se tuhoaa asunnon.

kultis kuullostaisi parhaalta teidän perheelleenne.

• ---

Menepäs noutajat.comiin lukemaan jos et ole jo käynyt.Kaikki noutajarodut on esitelty siellä. Siellä voit keskustelupalstalla esittää saman kysymyksen tosin kannattaa ehkä kertoa hieman enemmän että mitä rotua muut pari koiraa ovat ja olisiko teillä aikaa kuinka paljon kouluttaa ja touhuta koiran kanssa sillä tuskin mies sorsametsällä joka päivä on...

Itselläni on aivan ihan novascotiannoutaja mutta on sieltä aktiivisemmasta päästä eli tarvitsee joka päivä jotain aivotyöskentelyä eli lenkittäminen ei pelkästään riitä.

• labbis

jos kerta meinaatte sorsastaa, niin labbis on kyllä siihen hommaan paras. lyhyt, tiheä, hylkivä turkki, helppo kouluttaa, nouto vahvasti luonteessa jne.. suosittelen. Itselläni on metsästys/käyttölinjainen labradorinnoutajanarttu, enkä voisi parempaa koiraa edes kuvitella

• moonlight

kultainen noutaja on sopeutuvainen koira.. ja muutenki noutajana toimii hyvin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1759
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      235
      1602
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      90
      1361
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      66
      1032
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      37
      849
    Aihe