Ketipinor unettomuuteen

hmm,....

Mitä mieltä olette, onkohan Ketipinorilla paljon sivuvaikutuksia, jos sitä ottaa 25mg päivässä öisin nukahtamislääkkeenä? Psykoosipotilaillehan tätä määrätään 200-800mg, joten aika pieni määrä tuo 25mg on.

Ja olen aina miettinyt sitä, kun nämä lääkkeethän lihottavat suurinta osaa, niin voiko sitä lihomista muka tapahtua, jos syö paljonkin alle kulutuksensa ? Minusta on normaalia, että nämä lisäävät esim. ruokahalua, joka sitten saa ihmisen lihoamaan, mutta voiko nämä tosiaan lihottaa, vaikka syöminen ei lisääntyisikään?

Ketiapiininhän sanotaan vaiktuttavan sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaan ja siksi altistavan esim. huonoille veren rasva-arvoille ja diabetekselle, että voiko se ollla se syy, miksi suuri osa lihoaa.

Itse lihoin minipillereistä aikoinaan ja viimein on tullut ne kilot laihduttua ja en tahtoisi heti uudestaan lihota minusta johtumattomista syistä. -.-

muutenkin ärsyttää mitään lääkkeitä syödä, mutta nyt tuntuu, että unettomuus on tullut hetkeksi jäädäkseen ja pakko kai sitä on ihmisen nukkuakin.

ainaista hyötyjen ja haittojen puntarointia.

Eniten pelottaa, että lääkkeillä sairastuu ikuiseen unettomuuteen. Onhan näillä oltava jotakin pitempiaikaisiakin vaikutksia aivojen unta sääteleviin osiin.

92

35549

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sumppia

Mistä unettomuus johtuu? Mä käytin hypomaniassa useita unilääkkeitä ja aina mentiin vaan vahvempaan, eikä nekään oikein toimineet. Mutta kun olo tasaantui niin unet normalisoitui. Ehkei sunkaan tarvitse käyttää tuota lääkettä kauaa.

• ffdsfsfd

Joo aion kyllä heti tuon lopetella, kun olo jotenkin paranee.

toisaalta kun en koe mitenkään voivani muuten erilailla, kuin että olen masentuneempi kuin ennen. Minulla masennus on kuitenkin aina vaikuttanut päinvastoin.

minulla on siis todella stressaavat pari kuukautta takana ja nyt kun se suorittaminen viimein loppui, niin jotenkin olo ei sitten parantunutkaan. Että olisiko tämä nyt sitä kuuluistaa Burn outtia?

Voiko stressistä jäädä jokin ylivireystila päälle, vaikka se ärsyke lähtisikin?

• entinen myrkytetty.

Ei kannata käyttää neuroleptejä, olen syönyt noin vuoden yli 200mg eikä minulla auttanut maniaan, kun lopetin itse ei ole ollut maniaa eikä edes hypomaniaa minulla tuo lääke paremminkin aiheutti sen, koska nykyisin en käytä ja mielialani on paljon tasaisempi siihen nähden mitä oli tuon myrkyn aikaan, en ollut silloin edes oma itseni, fyysiset toiminnotkin kävivät jotenkin ylikierroksilla, jos olisin jatkanut voisin olla jo tardiivin dyskinesia uhri tai malignin neuroleptioireyhtymän, ekstapyramidaali oireita on jo ollutkin ja toivottavasti jää siihen, kadun syvästi että edes suostuin tuohon lääkkeeseen. Seroquel on samaa myrkkyä kuin ketipinor toivon ettet sinäkään alkaisi käyttämään, koska olet kuin mania-zombi, joka ei tiedä tästä maailmasta mitään..

• Selection tool

No "entinen myrkytetty" kirjoittikin varmaan pisimmän lauseen tässä osiossa. Isoilla Ketipinor-annoksilla nuo sivuvaikutukset ilmeneekin voimakkaina, jos niitä ylipäätään tulee, kaikille ei tule vaikka annokset ihan mielettömiä. Mä kun en hypomaniassa nuku kuin jotain 3 tuntia yössä, otan 25 mg illalla ja saan sillä nukutuksi. Se annos on hyvin pieni, siitä mulle ei tule sivuvaikutuksia, no suu kuivuu, ei muuta.

Tuo pieni annos ei ole mun verensokeriin eikä kolesteroliin/triglyserineihin vaikuttanut. Niitä vahditaan mun sydämen läppävian takia. En ole myöskään lihonnut grammaakaan, oikeastaan ruokahalu on huonontunut. Eikä tuolla annoksella "sairastu" unettomuuteen, kyllä se syy on sitte jossain muualla.

En saanut selvää, että oletko jo kokeillut vai pohditko vasta. Mulle ei nukahtamislääkkeet tai varsinaiset unilääkkeet sovi, joko nukahdan hetkeksi tai olen ihan pöhnässä puoli päivää.

• ketiketi

Mulla käytössä vaan 50 mg. Oon aina väsynyt. Unta on pakko saada 9-12 tuntia. Sivuvaituksena on pientä tärinää, sydämen syke nousee aika korkeaksi ja olotila on välillä kuin humalaisella, vaikka oon syönyt jo monta vuotta samaa annosta. Aiheuttaa kauheeta syömishaluja, jos ottaa tyhjään mahaan. Pitäis myöhään illalla aina syödä jotain. Mut mä oon tosi herkkä lääkkeille muutenki.

• aloittaja....

Kokeilin jo kerran ja nukuin kyllä ihan ookoosti. Heräilin kyllä siinä välillä, mitä ei esim. rauhottavien kanssa ole ollut. Olen siis syönyt nyt jonkun aikaa rauhottavia unettomuuteen, mutta koska se nyt ei näytäkään olevan ohimenevää, suositteli lääkäri ketiapiinia.

melatoniinia olen joskus myös syönyt ja silloin se ehkä toimikin, mutta nyt sillä ei ole ollut mitään vaikutusta.

kiva kuulla, että sulla ei ole tullut mitään suurempia sivuoireita.

Ja minulla ei tosiaan ole maniaa, eikä skitsofreniaa/psykoosia, vaan masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.

Mietin, että uskaltaako tuon käytön aikana käydä juoksemassa? Mulla kun tuli siitä kuitenkin aika zombi olo ja juuri nuo tykytykset paheni.

• Anonyymi

Miksi luulet että ketipinor on hyvä unettomuuteen vaikka Euroopan ja Yhdysvaltojen hoitosuosituksissa nimenomaan sanotaan että ei saisi unettomuuteen määrätä haittavaikutusten vuoksi? Ja miksi ylipäätään käyttää ketipinoria unettomuuteen kun sen unettava vaikutus tulee histamiinin estosta. Miksi ei sitten esim ataraxia käyttäisi, sillä on samankaltainen histamiinin esto kun ketipinorilla, mutta se ei estä muita välittäjäaineita. Näitä samoja kysymyksiä oon itsellenikin esittänyt. Mikä saa oikeesti ihmisen niin tyhmäksi, että käyttää unettomuuteen lääkettä jonka tarkoituksena on latistaa tunteita. Mielestäni tunteet ovat todella tärkeässä roolissa elämässä. Ilman tunteita elämä on todella tyhjää. Periaatteessa voisin sanoa että miksi en tappaisi itseäni, ei kuolema paljon eroa tästä tyhjyydestä. Siihen on todella hyvä syy. Jos on ymmärtänyt mistä tyhjyys joutuu niin asialle voi tehdä jotain. Lääkkeen voi yrittää lopettaa ja taas nauttia elämästä. Tiedän että todella pitkä prosessi, mutta ainakin pystyn nukkumaan ataraxin avulla ja tunteet alkavat taas palaamaan, joka on maailma ihanin tunne <3

• Selection tool

No jos tuon yhden 25 mg:n tabletin illassa ottaa, niin eiköhän seuraavana päivänä voi juosta, kun olo selkeentyy. Mä itse asiassa usein puolitan tuon tabletin, et en aina tarvii kokonaista. Mulla on aamulla aina vähän tönkkö olo, otan sit puolikkaan tai kokonaisen ja ulkonakin otan rauhallisesti, kunnes aamupäivän mittaan olo selkenee. Autoa en lähde myöskään aamulla ajamaan, ettei vaan herpaannu keskittyminen.

Mulla on sydämessä vasen haarakatkos ja esim. Opamoxista menee joskus syke ihan sekaisin, kun lääkkeen vaikutus rupeaa loppumaan. Ketipinoria kestän hiukan paremmin, siks osittain siirryin siihen. Mut tosiaan en lähde pihalle raatamaan heti aamusta, ei sydän kestä kun Ketipinor vielä vaikuttaa.

• aloittaja.....

okei! kiitos hurjasti hyvistä vastauksista! Jos sairas sydänkin kestää, niin ei minulla kyllä pitäisi olla syytä täällä posettaa.

Ja ainahan ne riskit kaikissa läkkeeissä on ja elämässä muutenkin.

Pakko vielä kysyä, että puolitatko tosiaan sen pienen punaisen pillerin? Itse kun en viitsinyt sitä puolittaa, kun tuoteselosteessa luki, että "niellään kokonaisena" ja ajattelin, että siihen on sitten jokin syy, että esim. vatsahapot tuhoaa lääkettä tai lääke vatsaa. Usein kun jos lääkkeessä ei ole jakoviivaa, sitä ei periaaatteessa saisi puolittaa.

Puolikaskin minulle kyllä varmasti riittäisi. Että pitääkin tarkistaa apteekista!

• SisterBee
        aloittaja..... kirjoitti:

okei! kiitos hurjasti hyvistä vastauksista! Jos sairas sydänkin kestää, niin ei minulla kyllä pitäisi olla syytä täällä posettaa.

Pakko vielä kysyä, että puolitatko tosiaan sen pienen punaisen pillerin? Itse kun en viitsinyt sitä puolittaa, kun tuoteselosteessa luki, että "niellään kokonaisena" ja ajattelin, että siihen on sitten jokin syy, että esim. vatsahapot tuhoaa lääkettä tai lääke vatsaa. Usein kun jos lääkkeessä ei ole jakoviivaa, sitä ei periaaatteessa saisi puolittaa.

Puolikaskin minulle kyllä varmasti riittäisi. Että pitääkin tarkistaa apteekista!

Oon eri hlö, mutta oon puolittanut ketipinorin ja hyvin toimii. Siis 25mg tabun. Näin tehtiin myös sairaalassa joten eiköhän sen voi puolittaa.

• Jos Ketipinor 25 mg on depot tabletti niin sitä ei saa puolittaa ! Depotin tarkoitus on nimittäin imeytyä hitaasti ja puolittaminen rikkoo depot tabletin päällyksen eikä hidas imeytyminen onnistu ! Terv. Sairaanhoitaja

• Anonyymi
        Kikkurapää kirjoitti:

Jos Ketipinor 25 mg on depot tabletti niin sitä ei saa puolittaa ! Depotin tarkoitus on nimittäin imeytyä hitaasti ja puolittaminen rikkoo depot tabletin päällyksen eikä hidas imeytyminen onnistu ! Terv. Sairaanhoitaja

Jos kyseessä on 25 mg:n tabletti, jota käytetään pelkästään unettomuuden hoitoon, on turha miettiä lääkkeen debot-ominaisuutta. Puolitetussa lääkkeessä on vain 12,5 mg:a vaikuttavaa ainetta, jonka on tarkoitus vaikuttaa vain illan ja yön ajan.

Mikäli Ketipinoria (tai muita neuroleptejä yleensä) käytetään psykoosin estoon tai hoitoon, on tärkeää pitää tabletti ehjänä, jotta lääkeaine imeytyisi hitaammin ja tasaisemmin. Unettomuuden hoidossa näillä pienillä annoksilla tällä ei ole juurikaan merkitystä. Vasta mikäli annokset ovat suurempia, on lääkkeen puolittamista aina parempi vältellä.

Sairaanhoitajilla ei ole oikeastaan ole ammattitaitoa puuttua lääkityksiin tai antaa tarkempia ohjeita. Sairaanhoitajat osaavat kertoa vain sen, mitä pakkausselosteessakin on jo kerrottu, eli hyviä suuntaa-antavia perusohjeita. Välillä saa kuitenkin käyttää myös omaa maalaisjärkeä. Kunhan perehtyy vaikuttaviin aineisiin ajatuksen kanssa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos kyseessä on 25 mg:n tabletti, jota käytetään pelkästään unettomuuden hoitoon, on turha miettiä lääkkeen debot-ominaisuutta. Puolitetussa lääkkeessä on vain 12,5 mg:a vaikuttavaa ainetta, jonka on tarkoitus vaikuttaa vain illan ja yön ajan.

Mikäli Ketipinoria (tai muita neuroleptejä yleensä) käytetään psykoosin estoon tai hoitoon, on tärkeää pitää tabletti ehjänä, jotta lääkeaine imeytyisi hitaammin ja tasaisemmin. Unettomuuden hoidossa näillä pienillä annoksilla tällä ei ole juurikaan merkitystä. Vasta mikäli annokset ovat suurempia, on lääkkeen puolittamista aina parempi vältellä.

Sairaanhoitajilla ei ole oikeastaan ole ammattitaitoa puuttua lääkityksiin tai antaa tarkempia ohjeita. Sairaanhoitajat osaavat kertoa vain sen, mitä pakkausselosteessakin on jo kerrottu, eli hyviä suuntaa-antavia perusohjeita. Välillä saa kuitenkin käyttää myös omaa maalaisjärkeä. Kunhan perehtyy vaikuttaviin aineisiin ajatuksen kanssa.

Tiedän montakin joka puolittaa tuon 25mg tabletin ja ihan lääkärin ohjeella.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tiedän montakin joka puolittaa tuon 25mg tabletin ja ihan lääkärin ohjeella.

Olen kärsinyt pitkään unettomuudesta, johon sai ketipinoria (25 mg). Nukuin ensin hyvin, mutta päätin yrittää olla ilman. Sain mielialalääkkeeksi seroxatin (20 mg) ja sen jälkeen aloin jatkaa ketipinoria. Kauhea kokemus! Arvioni on, etteivät kyseiset lääkkeet sovi yhteen. Käsittääkseni (muualta Suomen muuttanut) lääkäri ei huomioinut tätä asiaa. Sain kyllä unen, mutta heräisin monta kertaa kaameisiin painajaisiin. Aloin pelätä nukkumaan menoa. Onko muilla vastaavia kokemuksia

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulla menee unilääkkeenä ketipinor 200 haittavaikutuksena aamulla on hengen ahdistusta
        Ja sänkyhommat ei luonaa

• Anonyymi
        aloittaja..... kirjoitti:

Puolita ihméssä. Mulla ainakin riittää ja saat puolta vähemmmän myrkkyä kroppaasi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gubbe tääl kertoo, ei kukaan muu!

• mefortttt

ÄLÄ KOSKE TUOHON PIRUN RIIVAAMAAN LÄÄKKEESEEN! SE VIE KOKO KÄDEN.

• 14+18

Se vie mennessään manipuloidessaan aivojasi kun et huomaakkaan olet huomaamattasi menettänyt oman itsesi heille arvottomasti on sinut muodonmuutettu orjuutettu aivokapatiseettisi kauttaaltaan siis.. Äläkä vaan anna näin tulla tapahtumaan. Niin tulla ydähmään ei kuulu tosiaan on väärinpäin eritoten ymmärtäkää tämän merkitys älkää heidän antako saaman mitä heidän haluavan. Jätä ottamatta pahat myrkyt jotka ovat orjuuttamaan sinut itsesi loppujen lopuksi ja et koskaan muuten löydä tietä ja ovea kotiin luokse itsesi.

• mi851

Itse olin hyvin skeptinen ja pelkäsin lihoamista, kun tuttavani turpoi samasta määrästä kamalasti. Söin 25-75g eli pieni oli annostus. Nykyisin vain satunnaisesti tukemaan unta ja rauhottamaan "päälikkennettä". Enkä ole lihonnut. Seurasin painoani sekä syömisiäni alkuun hyvin tarkkaan. Ei tullut painoa vaikka sitten aloin syömään taas herkkuja :) keskustelin tästä lihoamisesta muiden lääkkeiden kohdalla kun se olisi itselle järkyttävää jos paino nousisi usealla kilolla. Jos on taipumista lihoamiseen tai muuten helposti painon nousuu..on myös todennäköisempää että lääke myös lihottaa. Tietenkin nämä on myös hyvin yksilökohtaisia asioita.

• Selection tool

Ketipinorin tabletti on ihan tavallisesti päällystetty ja kyseessä ei ole resorb- tai depotabletti. Saa siis puolittaa. Ostin tuota varten apteekista tabletinpuolittajan, kun on niin hankala saada veitsellä kahta samansuuruista puolikasta. Puolitan mä sillä mun rytmihäiriölääkkeenkin, et tosi näppärä vempain on.

Mulla muuten lukee reseptissä, et puolikas tabletti tuota Ketipinoria, mut otan kokonaisen jos tarviin. Ja siis mun sydäntä on tutkittu ultraäänellä ja rasituskokeessa. Älä vaan luota siihen, että jos mun sydän kestää niin kyllä sunkin. Psyykenlääkkeet aiheuttaa joillekin sydämentykytystä, mut voi rytmihäiriöiden taustalla olla joku sairauskin. Kaikki kannattaa kysyä omalta lääkäriltä ja uskoa vain häntä, ei meitä täällä.

• ei mikään lääke

No huh huh, kuvittelitko psykiatrin kokeilleen seroa? Tiedän, että tänne kirjoittelevat varoituksen sanoja ne joilla on kokemusta tästä moskasta.

• aloittaja....

soitin apteekkiin ja sieltä sanottiin, että ei saa puolittaa.. On päällystetty tabletti ja kuulemma ei hajoa tasaisesti, jos puolittaa.

nämä nyt on tietenkin aina suosituksia.

Sairaaloissa me puolitettiin/murskattiin kaikki lääkkeet, vaikka ei saisi, koska jotenkin ne pitää saada annettua potilaille, joilla on nielemisvaikeuksia.

eli kukin tekee tietysti mitä haluaa.

• Setäsenior 72

Hei olen 72-vuotias mies, eläkkeellä olen ollut 4 vuotta, tein vapaaehtoisesti pitkän työrupeaman. Koin kuukausi sitten noin 60.000 € taloudellisen menetyksen myymällä 19 vuotta omistamani sijoitusasunnon, josta tuli tuo veroseuraamus 60.000 €.. Myynti ei ollut mitenkään pakollinen, asuntoi oli täysin velaton pinta-alaltaan 90 m2. Halusin jatkaa asunnon vuokraamista, vaimoni vaati sen myymistä. Olen ollut tietoinen veroseuraamuksista ennen kaupantekoa, mutta mielestäni ajauduin mustaanlaatikkoon, jonne jäin tekemään hölmöilyä. Ennen kaupantekoa vaimoni keltäytyi allekirjoittamasta vuokrasopimusta. Viimeisen kuukauden olen kärsinyt raskaasta stressistä, joka on vienyt täysin yöuneni ja minua vaivaa syvä ahdistus. Unilääkkeeksi olen käyttänyt Diapam 5 mg ja Tenox 10 mg, joista ei ole apua unensaantiin. Uneni pituus yössä on n. 1,5 - 2 h. Lääkäri kirjoitti minulle Ketipinor 25 mg-lääkemääräyksen, mutta en ole ryhtynyt käyttämään lääkettä minun sydänsairauksieni vuoksi. Minulla 4-lääkkeen lääkitys sydänsairauksiin, Multataq 400 2 x vrk sydämen rytminhallintaan, Emconcoor 5 mg beettasalpaaja, Amlodipin 10 mg kalsium salpaaja ja 37,5 mg Spiresis Sesteenpoistolääke Marevan-verenohennuslääke 0.5 mg tai 1,0 mg/vrk. sydänsairauksieni vuoksi en uskalla ryhtyä käytrtämään Ketipinor-lääkitystä, joka voi yhdessä sydänlääkkeiden kanssa aiheuttaa harmillisia modottamattomia haittavaikutuksia, joita on lähinnä äkillinen pulssin nousu ja sydämen tykytys. Minulle on kohtauksettainen flimmeri, joka on käännetty useita kertoja sinus-rytmiin sydämen toiminnot pysäyttämällä ja amanaikaisesti annetulla sähköiskulla. En tiedä mitä unilääkettä voin käyttää, sitä ei tunnu myöskään lääkärit tietävän. Tilanteeni on todella ongelmallinen. Lääkäri on kirjoittanut minulle lähetteen psykiatriseen hoitoon, joka voisi ehkä auttaa. Alkoa en käytä lainkaan, olen täysin absolutisti. Tässä on ongelmia ihan riittävästi.

• 654ccc
        Setäsenior 72 kirjoitti:

Hei olen 72-vuotias mies, eläkkeellä olen ollut 4 vuotta, tein vapaaehtoisesti pitkän työrupeaman. Koin kuukausi sitten noin 60.000 € taloudellisen menetyksen myymällä 19 vuotta omistamani sijoitusasunnon, josta tuli tuo veroseuraamus 60.000 €.. Myynti ei ollut mitenkään pakollinen, asuntoi oli täysin velaton pinta-alaltaan 90 m2. Halusin jatkaa asunnon vuokraamista, vaimoni vaati sen myymistä. Olen ollut tietoinen veroseuraamuksista ennen kaupantekoa, mutta mielestäni ajauduin mustaanlaatikkoon, jonne jäin tekemään hölmöilyä. Ennen kaupantekoa vaimoni keltäytyi allekirjoittamasta vuokrasopimusta. Viimeisen kuukauden olen kärsinyt raskaasta stressistä, joka on vienyt täysin yöuneni ja minua vaivaa syvä ahdistus. Unilääkkeeksi olen käyttänyt Diapam 5 mg ja Tenox 10 mg, joista ei ole apua unensaantiin. Uneni pituus yössä on n. 1,5 - 2 h. Lääkäri kirjoitti minulle Ketipinor 25 mg-lääkemääräyksen, mutta en ole ryhtynyt käyttämään lääkettä minun sydänsairauksieni vuoksi. Minulla 4-lääkkeen lääkitys sydänsairauksiin, Multataq 400 2 x vrk sydämen rytminhallintaan, Emconcoor 5 mg beettasalpaaja, Amlodipin 10 mg kalsium salpaaja ja 37,5 mg Spiresis Sesteenpoistolääke Marevan-verenohennuslääke 0.5 mg tai 1,0 mg/vrk. sydänsairauksieni vuoksi en uskalla ryhtyä käytrtämään Ketipinor-lääkitystä, joka voi yhdessä sydänlääkkeiden kanssa aiheuttaa harmillisia modottamattomia haittavaikutuksia, joita on lähinnä äkillinen pulssin nousu ja sydämen tykytys. Minulle on kohtauksettainen flimmeri, joka on käännetty useita kertoja sinus-rytmiin sydämen toiminnot pysäyttämällä ja amanaikaisesti annetulla sähköiskulla. En tiedä mitä unilääkettä voin käyttää, sitä ei tunnu myöskään lääkärit tietävän. Tilanteeni on todella ongelmallinen. Lääkäri on kirjoittanut minulle lähetteen psykiatriseen hoitoon, joka voisi ehkä auttaa. Alkoa en käytä lainkaan, olen täysin absolutisti. Tässä on ongelmia ihan riittävästi.

Vanha ketju, mutta jos sattumalta "seikkailet" täällä, niin miten voit nykyään ja oletko löytänyt mitään sopivaa unilääkettä ?

• Selection tool

Ketipinor on kalvopäällysteinen tabletti. Kalvo suojaa ottajaa pahanmakuiselta lääkkeeltä tai ettei tartu niin helposti kurkkuun. Ei mitään syytä, ettei saisi puolittaa. Mun psykiatri on myös farmakologi, hän sanoi näin kun kysyin kirjoittamastaan reseptistä, et saako varmasti puolittaa.

• ccdfdsdsfd

okei! mielenkiintoista, että toi farmaseutti neuvoi päinvastaista :D

mutta ei kaikki voi varmaan aina muistaa kaikkea :D

• Anonyymi
        ccdfdsdsfd kirjoitti:

okei! mielenkiintoista, että toi farmaseutti neuvoi päinvastaista :D

mutta ei kaikki voi varmaan aina muistaa kaikkea :D

Ei farmaseutti muista mitään ulkoa vaan tarkistaa tietokoneelta. Mutta jos koneella lääkkeen tiedoissa on lukenut, että tabletti on päällystetty, on farmaseutti voinut vahingossa tulkita asian väärin.

Päällystetty tabletti ei tarkoita sitä, että lääke olisi debot-valmiste, vaan yksinkertaisesti sitä että se on päällystetty, usein juurikin pahan maun estämiseksi tai vaikkapa paremman lääkkeen ulkonäön saavuttamiseksi.

Todennäköisesti lääkkeen tietoihin on kirjattu, ettei lääkettä saisi puolittaa, koska lääkefirma on halunnut välttää pahan maun vaikuttavan kuluttajan mielipiteeseen lääkkeestä. Farmaseutti toistaa pakkausselosteen ohjeita, eikä hän ilman parempaa perehtymistä asiaan saa antaa selosteesta poikkeavaa tietoa.

Esimerkiksi juuri Ketipinor (25 mg) on söpö pieni vaaleanpunainen pympyrä, joka tuntuu, maistuu ja näyttää kivan viattomalta. Lääkefirma on suunnitellut lääkkeen ulkonäön ja maun tällaiseksi ja haluaa siksi pitää lääkkeen kokonaisena. Farmaseutti lukee tiedot koneelta ja toistaa näin mitä tahansa mitä lääkefirma on lääkkeen tietoihin kirjannut.

Joku pitempään alalla työskennellyt tai muuten selvästi ammattitietoinen farmaseutti osaa tietenkin antaa tietoa myös pakkausselosteen tai tietokoneen tietojen ulkopuolelta. Mutta yleensä farmaseutti lukee sen mitä kuka tahansa voisi lukea lääkkeen tiedoista itse.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei farmaseutti muista mitään ulkoa vaan tarkistaa tietokoneelta. Mutta jos koneella lääkkeen tiedoissa on lukenut, että tabletti on päällystetty, on farmaseutti voinut vahingossa tulkita asian väärin.

Päällystetty tabletti ei tarkoita sitä, että lääke olisi debot-valmiste, vaan yksinkertaisesti sitä että se on päällystetty, usein juurikin pahan maun estämiseksi tai vaikkapa paremman lääkkeen ulkonäön saavuttamiseksi.

Todennäköisesti lääkkeen tietoihin on kirjattu, ettei lääkettä saisi puolittaa, koska lääkefirma on halunnut välttää pahan maun vaikuttavan kuluttajan mielipiteeseen lääkkeestä. Farmaseutti toistaa pakkausselosteen ohjeita, eikä hän ilman parempaa perehtymistä asiaan saa antaa selosteesta poikkeavaa tietoa.

Esimerkiksi juuri Ketipinor (25 mg) on söpö pieni vaaleanpunainen pympyrä, joka tuntuu, maistuu ja näyttää kivan viattomalta. Lääkefirma on suunnitellut lääkkeen ulkonäön ja maun tällaiseksi ja haluaa siksi pitää lääkkeen kokonaisena. Farmaseutti lukee tiedot koneelta ja toistaa näin mitä tahansa mitä lääkefirma on lääkkeen tietoihin kirjannut.

Joku pitempään alalla työskennellyt tai muuten selvästi ammattitietoinen farmaseutti osaa tietenkin antaa tietoa myös pakkausselosteen tai tietokoneen tietojen ulkopuolelta. Mutta yleensä farmaseutti lukee sen mitä kuka tahansa voisi lukea lääkkeen tiedoista itse.

Mitähän sillä on väliä jos unetto.uuteen puolitat Ketipinorin. Nukut takuulla oli sun puoliskossa enemmän tai vähemmän sitä vaikuttavaa ainetta.

• mäk

Itse soin ketipinoria unilääkkeeksi, kunnes huomasin että ne aiheuttavat unettomuutta. En kärsinyt vakavista nukahtamisongelmista, mutta noiden satunnainen syöminen johti siihen että joskus valvoin yökausia. En vain saanut unta. Vaihdoin lääkkeet melatoniiniin, joka on riittävä ainakin minulle. Ketipinor on kyllä tehokas siinä mielessä, että se vie tajun aika nopeasti ihan totaalisesti. Mutta se vaikuttaa aivoihin vähitellen niin, että ei saa unta.

• hyi keti hyi

Ja eipä ketip.tartte kauaa käyttää niin se 25mg saattaa olla 200mg ja pian ei nuku silläkään. Aiheuttaa kunnon vieroitusoireita kun lopettaa ja mää en viikkoon nukkunut ku lopetin, enpä syö enää. Krapulassa voisin yhen ottaa mutta ei tartte ku en juo ollenkaan. Älkää syökö sitä myrkkjyä, se on vittu hulluille!

• xanoria_tilalle

Mulla aiheutti viikon vieroitusoireet mutta nostin Xanoria viikoksi ylöspäin niin ei ollut kuitenkaan sitten kovin pahat oireet.

• Unikirja

Uusi blogiosoite Unettoman Selviytymisoppaalle: http://unikirjanposti.wordpress.com/

Blogissa on käsitelty melko kattavasti Suomessa unettomuuden hoitoon käytettävät lääkkeet miedoista vahvempiin

• kokemukseni

Itse laihduin lääkkeestä. aluksi nestettä kertyi kehoon, mutta muutaman kuukauden jälkeen aloin kuihtumaan. Lopetin käytön yli vuoden jälkeen, koska lääke toi psykoottisia unia ja ilmeisesti jotenkin häiritsi varsinaista REM-unta. Eli aika laastarihoitoa tämäkin lääke on unettomuuteen pidemmän päälle! Kehotan olemaan todella varovainen ja harkitsemaan tarkkaan kannattaako käyttöä aloittaa. Ketipinorista voi tulla huono "isäntä" pidemmän päälle. Toinen asia mikä on otettava huomioon on se, että lääke vähitellen leikkaa pois kognitiivisia kykyjä, minkä itse huomasin vasta käytön lopettamisen jälkeen, kun muisti alkoi vähitellen vasta palutumaan. Ketipinor muuttaa persoonallisuutta. Lääke aivan selkeästi tekee tyhmemmäksi.

Ketipinorista vierottautuminen on yhtä helvettiä ja myös jopa hengenvaarallista. Kuukauden "leijailun" ja sähköiskujen jälkeen omat viekkarit loppuivat kuin seinään, mutta koen vahvasti, että tuo vuoden kuuri teki jotain peruuttamatonta aivoissani, lääke leikkasi sen "terävimmän" ajattelun pois, toivon että niin ei ole tapahtunut pysyvästi. Harkitse oikeasti jotain muuta vaihtoehtoa jos vain voit!

• erwetq

Mulla 25 mg Levozin nukkumiseen , niin pieni annos ei käytännössä aiheuta haittavaikutuksia.

• trdyhtjgjkhk

Siellä on taas lääkäri leikkinyt mengelettä. Psyyke lääke ei ikinä pitäisi määrätä unilääkkeeksi. Todella paskalla lääkärillä olet käynyt. Täysin edesvastuutonta määrätä psyyke lääkettä ihmiselle jolla ei ole siihen tarvetta ja syödä sitä sen unettavan sivuvaikutuksen vuoksi.

Jos pahoja univaikeuksia niin stressi peräiseen itse antaisin nukahtamis lääkkeen ja rinnalle magnesium sitraattia ja melatoniinia.

Pitäisi kanssa selvittää johtuuko unettomuus jostain fyysisestä tekijästä myös.

• nosehullu

Minä syön mieluummin Ketipinoria ku ottaisin nukahtamislääkkeen, ne vasta koukuttaakin...

• tehokas_lääke

Se on tehokas lääke unettomuuten, kokemusta on.

Alussa voi tulla ikäviä sivuoireita kuten sekavuutta, mutta se menee ohi.

Itse halusin lääkkeestä eroon kun olin joskus väsynyt vielä seuraavanakin päivänä ja vierotusoireita piti sitten sietää n. viikon ajan.

Hidastaa ehkä vähän aineenvaihduntaa, joten voi lihoa. Itse lihoin kyllä.

Mutta jos kärsii vakavasta unettomuudesta, niin todella tehokas lääke.

• Kokemusta on

Jos haluat lihoa / tulla entistä pöhjömmäksi / elää sumumaisessa tilassa / lopettaa kaiken seksiin liittyvän toiminnan elämässäsi niin käytä ihmeessä psyykelääkkeitä.

• no huh huh

Ketipinor on erittäin vaikea lopettaa, älkää missään nimessä suostuko ottamaan tätä lääkereseptiä. Minä olen käyttänyt 5v. kyseistä lääkettä ja olen nyt yrittänyt lopettaa sitä pikku hiljaa noin 2,5 vuotta 400mg aloitin ny olen 1/4 tabletissa menossa, jos se määrä jää yöllä ottamatta uniongelmiin yöstä ei tule mitään, olen hiestä märkä, vapisen, päässä humahtelee, sisäinen tärinä ja levottomuus.
      Se lääke on psykoosi lääke tarkoitettu skitsofreniaan, jota minulla ei ole.
      Tarvitsin vai yöksi unilääkettä, että saisin nukuttua ja tuo määrä oli aluksi 25mg ja menin pitkin seiniä nukkumaan ja puhe puurontui, sitten sitä nostettiin vähitellen 400mg ja aina kun annosta nostettiin olin aiva kuin vahvassa humalassa.

• ketiketi

Jätin oman viestin tuohon alle, mutta kommentoin tähän sen verran että toki kaikki yksilöllistä, eri ihmisillä eri kokemukset. Minä söin ketipinoria 2-3 vuotta. Annos pysyi samana 25 mg koko sen ajan, ei tarvinnut annosta nostaa ja teho pysyi samana koko lääkkeenkäytön ajan enkä lopettaessa kokenut sivuvaikutuksia. En ainakaan niin pahoja että näin muutamien vuosien päästäkin ne muistaisin.

- menin pitkin seiniä nukkumaan ja puhe puurontui
        - olin aiva kuin vahvassa humalassa

Nämä kokemukset allekirjoitan kyllä itsekin. Ketipinorilla uni tulee humauksessa kun vaikutus alkaa. Kannattaa järjestää itsensä jo valmiiksi sänkyyn koska jos vaikutus alkaa kun olet vessassa pesemässä hampaita niin on vaikeaa kompuroida sänkyyn kun olet niin "kännissä". Tai jos olet siinä vaiheessa vielä sopimassa puolison kanssa seuraavan päivän ohjelmasta niin jää keskustelu kesken koska puheentuotto rupeaa olemaan luokkaa puoli pulloa kossua. Se unentulo on niin voimakas että kuvailisin sitä kännissä sammumiseksi enemmän kuin nukahtamiseksi mutta uni tulee kyllä, tehokas lääke.

• Anonyymi
        ketiketi kirjoitti:

Jätin oman viestin tuohon alle, mutta kommentoin tähän sen verran että toki kaikki yksilöllistä, eri ihmisillä eri kokemukset. Minä söin ketipinoria 2-3 vuotta. Annos pysyi samana 25 mg koko sen ajan, ei tarvinnut annosta nostaa ja teho pysyi samana koko lääkkeenkäytön ajan enkä lopettaessa kokenut sivuvaikutuksia. En ainakaan niin pahoja että näin muutamien vuosien päästäkin ne muistaisin.

- menin pitkin seiniä nukkumaan ja puhe puurontui
        - olin aiva kuin vahvassa humalassa

Nämä kokemukset allekirjoitan kyllä itsekin. Ketipinorilla uni tulee humauksessa kun vaikutus alkaa. Kannattaa järjestää itsensä jo valmiiksi sänkyyn koska jos vaikutus alkaa kun olet vessassa pesemässä hampaita niin on vaikeaa kompuroida sänkyyn kun olet niin "kännissä". Tai jos olet siinä vaiheessa vielä sopimassa puolison kanssa seuraavan päivän ohjelmasta niin jää keskustelu kesken koska puheentuotto rupeaa olemaan luokkaa puoli pulloa kossua. Se unentulo on niin voimakas että kuvailisin sitä kännissä sammumiseksi enemmän kuin nukahtamiseksi mutta uni tulee kyllä, tehokas lääke.

Höpö höpö se uni tulee noin väsymyksestä riippuen mutta sekavaksi se ei vie. Ei sivuoireita.

• ketiketi

Itse söin Ketipinoria unettomuuteen tuon 25 mg ja tarvittaessa 50mg (tosin en tainnut koskaan tarvita niin paljoa). Uni tuli kyllä hyvin, n. puoli tuntia lääkkeenoton jälkeen kaaduin kuin kännissä sänkyyn. En huomannut mitään eroa siinä unessa normiuneen. Aamuheräämiset oli tosin hiukan tahmeampia mutta ei nyt mitenkään ongelmaksi asti. Söin niitä jokusen vuoden, sitten jätin pois kun nukahtamiset alkoi sujua ihan omillanikin, eli en jäänyt niihin mitenkään riippuvaiseksi. Eivät taida olla sellaisia unilääkkeitä jotka aiheuttaisivat riippuvuutta.

Kuorsaus oli itsellä ainut sivuvaikutus. Mies joutui välillä pakenemaan sohvalle kun kuorsasin aivan hulluna kun nukuin niin sikeästi ettei mikään tökkiminen auttanut. Lihoin kyllä niiden lääkkeiden aikana mutta siihen lihomiseen oli kymmenen muuta syytä niin että en nyt heti tämän lääkkeen syyksi pistäisi vaan ihan omien ruokailutottumusteni.

• (toinen) ketiketi

huomasinpa että ylempänä jo joku kirjoittanut nimimerkillä ketiketi, satuin rustaamaan saman nimimerkin mutta en nyt yritä esiintyä samana tyyppinä, on erilaisia kokemuksiakin meillä

• Opam

Käytin pari viikkoa Ketipinoria 25mg unettomuuten. Tosiaan taju lähti puolessa tunnissa sen ottamisesta, mutta heräsin parin tunnin unien jälkeen ja valvoin sitten loppu yön... ei siis kovin toimiva tabu meikäläiselle. Yhtä huonosti nukun ilman Ketipinoriakin joten lopetin turhana.

Otan ajoittain opamoxia 7,5 mg yöksi ja saan nukuttua koko yön ilman heräilyä. Se on mukava lääke. Joskus on kiva nukkua hyvin.

• yksikokemus

Olen nyt käyttänyt noin kaksi vuotta ketipinoria unettomuuteen, mutta esim viikonloppuisin jos olen viihteellä niin ei tule otettua, silloin nukun sellaiset noin 4 tuntia. eli kyllä tuon lääkkeen tarvitsen, että saan unta.
      minulla ei ole varsinaisesti nostanut painoa, mutta lääkkeen oton jälkeen tekee mieli kovasti syödä ja napostella. sama äidillänikin.
      olen käyttänyt ensin 25mg, sitten 50mg ja nykyään 100mg. eli tuo vaikutus hieman heikentynyt alkuajoista. en ole suunnitellut lopettamista, en nää sille mitään kiirettä. ainot huono puoli tuossa lääkkeessä on se, että tosiaan tekee mieli syödä ja kuivattaa suuta paljon. puoli tuntia satasen napin jälkeen olen kyllä ihan taju kankaalla.

• Lopeta toki!

Lopeta ihmeessä, sillä neuroleptit tuhoavat oppimisjärjestelmän: otsalohkon ja limbisen järjestelmän. Korvaa Ketipinor luontaistuotekauppojen nukahtamislääkkeillä, niin aivosi säilyvät käyttökelpoisina.

• Todiste:
        Lopeta toki! kirjoitti:

Lopeta ihmeessä, sillä neuroleptit tuhoavat oppimisjärjestelmän: otsalohkon ja limbisen järjestelmän. Korvaa Ketipinor luontaistuotekauppojen nukahtamislääkkeillä, niin aivosi säilyvät käyttökelpoisina.

Tässä tutkimustodiste asiasta:
        Martin Harrowin 15 ja 20 vuoden tutkimuksissa seurattiin potilaita hyvin pitkäaikaisesti, ja yllättävän suuri osa esimerkiksi skitsofreniadiagnoosin saaneista potilaista lopulta lopetti neuroleptit. Tämä ryhmä myös lopulta pärjäsi paljon paremmin toiminnallisesti kuin neurolepteja syönyt ryhmä.

http://psychrights.org/research/digest/nlps/OutcomeFactors.pdf
        https://www.pubmed.com/pubmed/23512950
        http://www.madinamerica.com/wp-content/uploads/2012/05/Harrow.pdf
        http://www.madinamerica.com/2013/09/behind-amazing-victory-mental-health-activists-robert-whitaker/

Jne. Neuroleptit lamaavat "antipsykoottisilla" tasoilla aivojen dopamiinipolkuja ja siten korkeampiin ihmisen ajattelun ja tunteiden säätelyyn liittyviä aivojen alueita, kuten otsalohko ja limbinen järjestelmä. Tämän ominaisuuden vuoksi niitä lääkkeitä voidaan käyttää esimerkiksi "skitsofrenian", "bipolaarisuuden" ja nuorten ja vanhusten käytöshäiriöiden kontrollointiin.

Nämä lääkkeet eivät varsinaisesti paranna mitään aivoissa olevaa sairautta, ne lamaavat ison osan aivoista. Jotkut potilaat ja varsinkin potilaan läheiset ja muu yhteiskunta voivat kokea "kemiallisen lobotomian" vaikutukset hyödyllisinä, mutta on myös suuri osa "skitsofreniaa" tai "bipolaarista" sairastavia (tarkemmin niillä nimillä diagnosoituja), jotka voivat toiminnallisesti paremmin hyvin pienellä annoksella näitä lääkkeitä tai jopa ilman niitä.

• Anonyymi

Jos ketipinorisi on depot tbl niin vaikutus alkaa vähitellen kun lääke alkaa vaikuttaa vasta ohutsuolessa. Näin ollen iltasyömistä ei sillä voi mitenkään selittää. Pikemminkin on kyse vain tavasta ja siitä ettet ole syönyt päivän aikaan riittävästi !

• CactuccJacc

Ellei aivan pakottavaa tarvetta ole (skitsofrenia, psyykosit yms.) niin en suosittelisi tuota lääkettä kenellekään. Mielummin luontaisunilääkkeitä kuten melatoniinia tai terveellisiä elintapoja univaikeuksiin. Tuosta lääkkeestä vierottautuminen ja vieroituksen jälkeiset ajat kestävät useita kuukausia. Kannattaa siis olla varuillaan, jos kys. lääkkeen aikoo lopettaa, että normaaliin oloon pääseminen ja tuosta lääkkeestä johtuva motorinen/psyykkinen hitaus haihtuu. Kun lääkettä tyrkytetään ensimmäisen kerran, niin mieti kahdesti tarvitsetko todella tällaista "ajatuksen tappolääkettä" joka vie sinut lähemmäksi teollisiin tarkoituksiin tarkoitettua suorittavaa konetta... Mutta sitähän sinulle tuskin kerrotaan, kun bonukset on valkotakin ja lääkeyritysten mielessä, eikä heillä tuskin ole omaa kokemusta tuon lääkkeen aiheuttamista pysyvistä tai tilapäisistä vaurioista, psyykkisessä ja fyysisessä mielessä.

• 8+2=10

pitkään söin, en kokenut hyötyväni siitä, niinku karkkeja ois napostellu 25mg 1-4. Lopetin kerralla, ei tullut mitään vieroitusoireita, käsitykseni mukaan siitä ei pitäisi tullakaan,.

• CactuccJacc

Harvalla aineella ei ole vieroitusoireita, jopa kahvin ja sokerin jättämisellä pois tulee jonkinasteisia vieroitusoireita. Vahvoista lääkkeistä ja huumausaineista puhumattakaan ml. tupakka, alkoholi.

• UnettomuusAhdistaa

Ketipinor auttaa nukkumiseen todella hyvin mutta pitkällä käytöllä (3kk->) alkaa sivuoireet näkyä pahasti. Minulla meni veren rasva-arvot sekaisin nopeasti, tavarat tippuu käsistä, ärtyinen olo, jatkuva janon tunne, virtsaongelmat, päänsärky. Nämä siis minun kohdallani. Lihomista ei tapahtunut. Nyt vierottaudun pikkuhiljaa pois lääkkeestä. Koska nukkuminen ei onnistu ilman lääkkeitä on hankalaa löytää lääkettä ketipinorin tilalle. Mutta en missään nimessä halua sairastua lääkkeen vuoksi esim. sepelvaltimotautiin tai sokeritautiin.

• Kokeileppas truxalia unettomuuteen. Se on minulla toiminut parhaiten kaikista lääkkeistä.

• Uneton2

Jos käyttää ketipinoria 25 mg iltaisin,niin tuhoaako se unireseptorit?

• kärsimystäriittää

Kannattaa olla tosi varovainen kun aloittaa neurolepti lääkityksen, esim. ketiketin. Tuhoaa aivojen tervettä toimintaa pitkällä juoksulla ja menetettyjä toimintoja ei takaisin saa. Itse kokeilin aikoinaan neuroleptejä, useampia valmisteita ja hirveimpiä lääkkeitä mitä olen tavannut. Alunperin suunniteltu nukutuslääkkeeksi leikkaussaliin. Myöhemmin alettiin käyttää hulluille ja tänä päivänä ihan kenelle vaan. Syökö lääkärit itse neuroleptejä kärsiessään unettomuudesta? Ei varmasti. Tänä päivänä moraalisesti kukaan ei ole mistään vastuussa vaan maailma on mennyt ihan sairaaksi. Terveetkin ihmiset halutaan lääkitä aivoja tuhoavalla lääkityksellä ilman että tähän kukaan asioista ymmärtävä puuttuisi. PYSYKÄÄ NEUROLEPTEISTÄ EROSSA jos mahdollista! Neurolepteihin jää myös koukkuun kun aivot tottuvat säännölliseen käyttöön. Kyllä, tuhoaa luonnollista nukahtamis mekanismiä.

Ainoa mitä itse uskalsin neurolepteistä käyttää vähän aikaa oli Levozin 5 mg:n puolikas eli 2,5 mg. Sekin jysäytti ihan kivasti aivoja pysähtyneeseen tilaan.

• g5e5uguk7hdgf

Unireseptoreista en ole kuullut, mutta keskushermostovaurioita saanet, mikä vaikuttaa unensaantiin jne. jolloin nukkuminen vaikeutuu entisestään. En suosittelisi käyttämään. Neuroleptien käytöstä uniongelmiin varoitetaan kyllä, mutta viesti ei kuulu kuluttajille asti. Lääkärit on manipuloitu uskomaan, että käyttö on vaaratonta tuossa yhteydessä. Näin ei tietenkään ole.

• Kaitlinna

25-50 mg annoksilla lääkkeellä ei ole itselläni ollut kuin se toivottava, unettava vaikutus. Syön Ketipinoria hermokivun aiheuttaman unettomuuden hoitoon tarvittaessa. Suuremmilla annostuksilla sivuvaikutukset voivat tietysti olla mitä hyvänsä, mutta pienemmillä harvoin.
      Joku mainitsi tuosta nälän tunteesta, itsellänikin sellainen on toisinaan Ketipinorin ottamisen jälkeen, mutta olen tehnyt niin, että syön vasta n. tunnin verran lääkkeen otosta normaalin iltapalan. Näin ei tule syötyä ylimääräisiä, eikä paino nouse.

• Valmomo

Kyllähän tolla haittoja on ja paljon. Turha kuitenkaan terveen ihmisen tulla ulisemaan että syökää melatoniinia tai valeriaanaa. Kalkkitabletitkin nukuttavat enemmän🙈. Helppohan se on sanoa jos saa nukuttua edes joskus, mutta ehdottakaa edes jotain toimivaa tilalle.

• Hmmmmmmmmm

Minulla Ketipinor nukuttaa, mutta toleranssi lääkkeeseen nousee nopeasti, muutamassa päivässä. Lääkkeen annostusta joutuu viikkojen myötä lisäämään jatkuvasti, jotta teho pysyy edes kohtalaisena. Tällä hetkellä syön Ketipinoria 100 mg illalla, aluksi annos oli noin 10 mg. Toleranssi on kasvanut ihan parissa kuukaudessa. Kiloja on tullut tänä aikana melkein 5 per kuukausi, joten siitäkin syystä lääkkeen käyttäminen on alkanut vaivata minua. Tähän mennessä paras nukahtamiseen ja unessa pysymiseen on ollut Stilcnotin ja Opamoxin yhdistelmä - toimii aina eikä toleranssi nouse. Minulla on Psykiatri, joka suosii vastaavaa yhdistelmää ja määrää esimerkiksi Ketipinoria pääasiassa psykoosi indikaationa. Päätimme kokeilla pyynnöstäni tätä lääkettä vaikka Psykiatrini ei mielellään määrää sitä henkilölle ilman psykoottista oireilua.

• 654ccc

Vanha ketju, mutta kysyn kokeeksi edelliseltä tai keltä vain yhdistelmästä Stilnoct & Opamox.
        Mikä olisi annosmäärä ja pitäisikö Opamox ottaa aikaisemmin, sehän vaikuttaa hitaasti.
        Onko jollakin tietoa/kokemuksia ko. yhdistelmästä ?
        Nukahtamiseen ja unessa pysymiseen.

• R_S_P

Minäkin täältä huutelen kokemuksia Ketipinorista (pienellä annostuksella 25mg)

20 vuotta olen sairastanut rintasyöpää ja nukkuminen on ollut todella tuskaisaa hormoonihoidoista johtuvien kuumien aaltojen ym oireiden takia.
      Nukahdan helposti, mutta sitten heräilen parin tunnin välein enkä unen päästä saa enää kiinni.

Jo alkuun minulle määrättiin Temestaa joka auttoi unettomuuteen mutta vuosien saatossa toleranssi alkoi kasvaa liiaksi.
      Sitten kokeiltiin Melatoniinia (5mg) Se ei auttanut yöheräilyihin juurikaan.

Viime kontrollikäynnillä lääkäri määräsi Ketipinoria pienellä annostuksella.
      Nukuin kuin pieni porsas. Heräsin kyllä öisin muutaman kerran mutta nukahdin helposti uudelleen.
      Alkuun oli aamulla pientä tokkuraisuutta mutta se tunne kun sai kerrankin nukuttua kunnon yöunet pitkiin aikoihin oli niin taivaallista!

Nykyisin kärvistelen pelkän melatoniinin avulla yöni, mutta sillointällöin otan 25mg Ketipinoria
      että saan nukuttua kunnon yöunet.

Loistava lääke pienellä annostuksella unettomuuteen!

Ja P.S. Unetkin ovat sitten aivan omaa luokkaansa ...

• Anonyymi

Olen käyttänyt, tai itse asiassa joutunut pakosta käyttämään kyseistä Ketipinor lääkettä unettomuuteen. Vaikka on minulle muukin diagnoosi annettu, joka ei pidä lainkaan paikkaansa. No, se siitä. Se ei nyt kuulu tähän keskusteluosioon.

Kärsin joskus yli 20 vuotta sitten pahasta unettomuudesta, jonka jälkeen en ole koskaan nukkunut ilman tätä lääkettä.

Annostus on 100 mg: aa/ilta.

Kyllä se antaa hyvät yöunet. Ellei sitten muut elämässä olevat ongelmat pidä hereillä ja ahdista. Joskus tosin tulee näläntunne, jonka takia joutuu hakemaan jääkaapilta jotakin ruokaa, kuten juustoa. Joskus minulle määrättiin suurempikin annos, mutta siitä tulee perin kummallisia oireita ja tuntemuksia, puristava tunne, lähinnä vatsan ja maksan tienoille.

Jos jokin ikävä sivuvaikutus täytyy lääkkeestä sanoa, niin se on kieltämättä voimakkaan väsymyksen tunne, etenkin aamuisin herätessä. Joutuu kirjaimellisesti kiskaisemaan itsensä sängystä ylös, jotta pääsee siitä nousemaan.

Yritin kyllä lääkkeen lopettamistakin, mutta epäonnistuin siinä. Unettomuus palasi takaisin, joten joudun edelleen ottamaan sitä lääkettä. On silti parempi nukkua yö hyvin, kuin pyöriä siinä sängyssä jännittyneenä ja lähteä seuraavaan päivään huonosti levänneenä.

Kaikki lääkkeet eivät kaikille käy. Joten se, mikä käy jollekin, ei välttämättä käy toiselle. Joten en siis suoranaisesti mainosta ja suosittele Ketipinoria kenellekään.

l

• Anonyymi

• Anonyymi

Minä olen syönyt Ketipinoria unettomuuteen noin 10v. Aloitusannos oli 25mg ja sillä pärjäsinkin siinä 8v. Pari vuotta sitten lisäsin Ketipinorin kaveriksi 1.9mg ( kaupasta saatavan) melatoniinin. Eipä ole pahaa sanottavaa Ketipinorista. Ikääkin on sen verran (62v) ettei ole tarvista eikä sen puoleen ajatustakaan sitä lopettaa. Minusta Ketipinor on hyvä lääke unettomuuteen. Mutta kuten kaikissa lääkkeissä kannattaa annostusta miettiä. Itse en ihan hevillä rupea 2tabl (50mg) ottamaan.

• Anonyymi

Tätä lihomiskeskustelua on ollut paljon ko lääkkeen kohdalla. Annos unettomuuden vaihdellut 50-100 mg, ei lihottanut. Aloitin ottamalla 25 mg, välillä vain 1/4 osa tablettia, ja parhaimmaksi koen tämän hetkisen annoksen. Vähemmän valinta yms. Pahiten paino noussut pitkien työrupeaminen ja huonojen yöunien takia, sen lisäksi että muu elämä alkanut olla hankalaa.
      Todistettu juttu, että ne huonot yöunet lihottaa ja nostaa verensokeria, sotkee hormonitoimintaa yms. Kannattaa laittaa vaakakuppiin kumpi pienempi paha, ketipinor vai unettomuus.

• Anonyymi

Se mitän olen kuullut, niin pelkkiä ongelmia noista lääkekokeiluista on ollut. Jo se, että pitää kokeilla kertoo siitä, että ei tiedetä mitään ja miten vaikuttaa. Lääkkeillä sumennetaan tunteet, vaikka ne juuri tekevät elämästä elämisen arvoisen. Pilataan seksielämä ja sanotaan, että 'muuta tulee tilalle..' . Jeps, avioero ja pettäminen, sitten siihen lisää lääkettä. Tiedossa tuostakin on tapauksia todellisesta elämästä.

Täällä jos alkaa totuuksia laukomaan, niin tulee noita alalla työskenteleviä, joilla on ikävä kyllä omakohtaisia kokemuksia eli ovat suurimmaksi osaksi mielisairaita, laukomaan paskaa siitä, että joku on parantunut ja saanut apua jostain lääkkeestä tai terapiasta. Mistä tiedätte, että kyseinen henkilö on syönyt niitä myrkkyjä? Ette mistään! Voi olla, että lepo ja usko, toivo, siitä, että tilanne paranee on auttanut, saanut aikaa. Tiede on osattunut, että ei noista mielialalääkkeistä ole apua, ainoastaan haittaa.

Jos leimataan mielisairaaksi, niin et saa apua. Jos joudut työpaikkakiusatuksia, se johtuu siitä, että olet hullu. Jos sairastut, et saa hoitoa vaikka oksentaisit verta, on tiedossa tapauksia.

Nyt lässyn lässyn alalla työskentelevät mielisairaat, olkaa vastaamatta. Ettei vaan olis se pk-seudun sekopää muusikko täällä kommentoimassa, sairas jolle annettu lääkärin paperit.

Tän taas joku herkkähipiä sensuroi täältä.

Tosi asia on, että koko terveydenhuolto pohjautuu kastijakoon, jos joudut pahnan pohjimmaiseksi, niin siellä olet ja pysyt.

• Anonyymi

Monen uudemman antipsykotin, kuten Ketipinor tai Zyprexa, ei ehkä ehkä ole vain yhtä selitystä. Esimerkiksi Ketipinonar vaikuttaa hyvin väsyttävästä ja voi lisätä ruokahalua voimakkaasti ainakin sen hyvin voimakkaan histamiini-vaikutuksen kanssa jo hyvin pienillä annoksilla. Näiden vaikutusten lisäksi neuroleptit voivat sotkea sokeri/rasva-aineenvaihduntaa. Etsi esimerkiksi artikkeli Last Psychiatrist - Why Zyprexa (And Other Atypical Antipsychotics) Make You Fat. Siinä viitatussa tutkimuksessa oli paastoavia rottia, silti neuroleptit muuttivat metaboliaa. Vähemmän lihasta, lisää rasvaa.

• Anonyymi

Minulla on ketipinor 200mg illalla.sillä minä nukun suht hyvin noin 6tuntia.

• Anonyymi

0tan välillä 25 mg Ketiipinorin kun en saa unta. Aika tuju lääke . Nukun kellon ympäri ja vielä heräämisen jälkeen pää on niin sekaisin ettei rattiin ole menemistä 4-5 tuntiin. Kiitos
        ei minulle

• Anonyymi

Vanha ketju näkyy olevan mutta varmaan ajankohtainen edelleen. Itsellä ollut ketipinor käytössä useita vuosia ja voinnista riippuen annos vaihdellut 100mg ja 300mg välillä. 100mg toimii itsellä erinomaisesti nukkumiseen, ei tuo suurempi annos enempää juuri väsytä mutta jumittaa kyllä ajatuksenjuoksua.. Joka välillä toivottavaa. Voin ehdottomasti suositella nukkumisen tueksi, annos varmaan riittävä välillä 25mg - 100mg. Ei menetä tehoaan ajanmyötä, ehdottomasti parempi vaihtoehto pidempiaikaiseen käyttöön kuin tenox ja kumppanit.

• Anonyymi

Ketipinor on hyvin voimakan antihistamiini H1-reseptoreissa, sen jälkeen se alkaa vaikuttaa enemmän muihin reseptoreihin. Miksi kukaan lääkäri määärää unettomuuten jotain ketipinor 300 mg?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketipinor on hyvin voimakan antihistamiini H1-reseptoreissa, sen jälkeen se alkaa vaikuttaa enemmän muihin reseptoreihin. Miksi kukaan lääkäri määärää unettomuuten jotain ketipinor 300 mg?

En käy tällä palstalla enää usein, mutta kirjoitin noista Ketipinor/Seroquelin reseptorien vaikutuksista todella monta vuotta sinne tännekin palstalle. Eli se vaikuttaa todella paljon siihen väsyttävään H1-histamiini-reseptoriin jo 25 mg:n annoksella, joka saturoituu sen jälkeen.

Pikaisen Googlailun jälkeen löysin esimerkiksi tällaisen artikkelin.

https://tidsskriftet.no/en/2019/09/kronikk/quetiapine-not-sleeping-pill

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja minulle on siis ihan ok, jos joku kokee hyötyvänsä ketiapiinista. Minä en vain tule koskaan koskemaan siihen, ei sovi minulle.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen, että monella lääkärilläkään ei ole kauheasti ymmärrystä siitä, miten nuo lääkkeiden molekyylit sitoutuvat eri reseptoreihin ja miten ne sitten vaikuttavat kehossa eri affiniiteilla annoksen kasvaessa. Niillä on joku taulukko, että mihin tasolle sitä lääkettä pitää ajaa ja muuta sellaista.

Ketipinor/Seroquel on hyvin voimakas antihistamiini H1-reseptoreissa jo 25 mg, sen takia se väsyttää hyvin voimakkaasti jo noin pienillä annoksilla. Jotkut varmaan saavat nukuttua paremmin sen antihistamiini-vaikutuksen myötä. Jotain norardrenaliini-vaikutusta siinä on myös noilla matalilla tasoilla. Sitten kun se alkaa jotenkin vaikuttaa, mutta ei tarpeeksi, niin kokeillaan nostaa lääkkeen tasoa. Mutta se sedatoiva histamiini-vaikutus ei enää kasva kun mennään 100mg tai 300 mg, se alkaa tehdä muita asioita hermostossa.

Jotenkin tuossa Norjan lääkärilehden (tai mikä tuo on) artikkelissa on mainittu ne asiat, joista kerroin tällä palstalla joskus ehkä 2013 ilman mitään virallista tuon alan koulutusta. :D

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen, että monella lääkärilläkään ei ole kauheasti ymmärrystä siitä, miten nuo lääkkeiden molekyylit sitoutuvat eri reseptoreihin ja miten ne sitten vaikuttavat kehossa eri affiniiteilla annoksen kasvaessa. Niillä on joku taulukko, että mihin tasolle sitä lääkettä pitää ajaa ja muuta sellaista.

Ketipinor/Seroquel on hyvin voimakas antihistamiini H1-reseptoreissa jo 25 mg, sen takia se väsyttää hyvin voimakkaasti jo noin pienillä annoksilla. Jotkut varmaan saavat nukuttua paremmin sen antihistamiini-vaikutuksen myötä. Jotain norardrenaliini-vaikutusta siinä on myös noilla matalilla tasoilla. Sitten kun se alkaa jotenkin vaikuttaa, mutta ei tarpeeksi, niin kokeillaan nostaa lääkkeen tasoa. Mutta se sedatoiva histamiini-vaikutus ei enää kasva kun mennään 100mg tai 300 mg, se alkaa tehdä muita asioita hermostossa.

Jotenkin tuossa Norjan lääkärilehden (tai mikä tuo on) artikkelissa on mainittu ne asiat, joista kerroin tällä palstalla joskus ehkä 2013 ilman mitään virallista tuon alan koulutusta. :D

Ja tällä hetkellä psykiatreja ei enää edes ehkä kiinnosta ketipinor, koska niistä on patentit loppunut. Nyt iso asia on esimerkiksi atyyppisten neuroleptien injektiot, koska niissä on uudet patentit. En siis tarkoita, että psykiatrit tietoisesti ajattelevat tuollaisia asioita, mutta jotenkin se nyt vain menee tuolla tavalla.

• Anonyymi

Miksi ette kokeile normaalia B-vitamiinia jonka puutosoireisiin kuuluu unettomuus ja heräily tai nukahtamisvaikeudet?

Myrkkyjä vaan haluatte kokeilla joka asiassa.

• Anonyymi

Tuo on vaarallinen aine. Hirvittävät sivuvaikutukset ja tuhoaa hormonitoiminnan niin miehiltä kuin naisiltakin. Pää menee noista myrkyistä vaan sekaisin. Sellanen lobotomia.

Tuolla on liikkeellä noita myrkyttäjiä, esim. narsisti nimeltä Katinka Tuisku, joka on luovinut itsensä aikalailla johtavaan asemaan. Mutta niin ne narskut tekee.

Ja ei noilla lääkäreillä ole omatuntoa. Narskuja ne on, kovia manipuloimaan ja luokittelemaan vaikka minkälaisia sairauksia kaiken varalta. Sellanen on tuo Tuisku.

Tämä on rehellinen ja oikea mielipide.

• Anonyymi

Kannattaa ajatella omilla aivoilla. Monesti tunneperäisiin ongelmiin auttaa niiden käsittely eivätkä lääkkeet.

• Anonyymi

Kokeilin tätä myös, mutta tuli pökerryttvä olo seuraavana päivänä. Ei ainakaan minulle sopinut.

• Anonyymi

Se ketipinorin väsyttävä tai pökerttävä olo tulee usein sen antihihistamiinista vaikutuksesta H1-reseptoreihin. Se myös voi sotkea kehosi metabolia. Haasta psykiatri siitä, että miksi he yrittävät pilata terveytesi näillä huonoilla neurolepti-lääkkeillä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se ketipinorin väsyttävä tai pökerttävä olo tulee usein sen antihihistamiinista vaikutuksesta H1-reseptoreihin. Se myös voi sotkea kehosi metabolia. Haasta psykiatri siitä, että miksi he yrittävät pilata terveytesi näillä huonoilla neurolepti-lääkkeillä.

Eli tee valituksia eri tahoille näistä psykiatreista, jotka määräävät ketiapiinia joka vaivaan ja muuta sellaista. Pitäähään tästä kauheastta järjestelmä päästä jotenkin edes parempaan suuntaan.

• Anonyymi

Ketipinor/Seroquel on kamalaa sontaa ja sillä on kamalat haitat! Se tekee myös ihan zombiksi koko seuraavaksi päiväksi. Sitä ei kannata ottaa unettomuuteen eikä masennukseen. Itse suosittelen Mirtazapin lääkettä pienellä annoksella (max. 15 mg).

• Anonyymi

Olen kokeillut myös Ketipinoria pienellä annoksella ja auttoi vähän mut Mirtatsapiini pienin annos auttanut myös. Mut pyrin aina eroon nahdollisimman pian, Mittatsapiini auttaa myös mielialaan pienellä annoksella 15 mg.
        Tämä on minun kokemus eikä lääkärit voi tietää, miten mikäkin lääke auttaa ennen kuin niitä kokeilee. Itse täytyy osata arvioida vaikutukset. Aina parempi jos pärjää ilman mut joskus tarvitsee apua nukkumiseen kun se on niin tärkeää hyvinvoinnin kannalta.

• Anonyymi

Onko alkoholin kanssa kumpi parempi?

• Anonyymi

Mitkään lääkkeet eivät ole alkoholin kanssa käytettynä hyvä yhdistelmä.
        Eli parempaa ei ole. Jos haluaa vaikealta tuntuvan elämän muuttuvan vielä vaikeammaksi, niin siitä vaan kokeilemaan erilaisia yhdistelmiä.
        En suosittelisi kenellekään.

• Anonyymi

Käytin aikananki ketipinoria, ja sillä kyllä sai nukuttua hyvin, mutta sivuvaikutuksena tuli se aamu uneliaisuus, tai sellainen vetelä olo, joten jätin pois.

• Anonyymi

Koko ajan enemmän menee alkoholin kanssa MAAILMAN ONNELLISIMMASSA MAASSA

Elämä on helvetti

• Anonyymi

Jos vaan nukkumiseen käytät Ketipinoria niin puolita se. Sillä määrällä saa hyvät 8 tunnin unet eikä ole tokkurainen aamulla.
      Kyllä sen voi puolittaa kaikesta keskustelusta huolimatta.
      Varmaan mahdolliset haitatkin puolittuu

• Anonyymi

kuule kun sitä ketipinoria ei voi puolittaa . sä et saa sitä tasasesti puoliksi

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3827
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1741
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1402
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      124
      1294
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      97
      1260
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1259
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      995
    Aihe