Ongelmia punkin poistamisessa!

tiinuska-

Hei koiraihmiset!

Minulla on 2v Coton de tulear narttu koira. Sille on tullut nyt aika paljon punkkeja ja ennen on antanut ottaa ne aika helposti pois, mutta nyt ei.
Punkki on tullut silmän alapuolelle ja koira vain riuhtoo ja rimpuilee, kun yrittää ottaa ja ei selvästikkään tykkää yhtään. Olen yrittänyt monesti ottaa sitä pois, mutta ei oikein onnistu.
Tuleeko punkista jotain myrkkyä tai muuta, jos odottaa, että se tippuu itse pois? Mitä teen?
Monet ovat sanoneet, että kannataa viedä koira eläinlääkärille, mutta se tulisi aika kalliiksi. Olisiko pelkkä eläinlääkärille soitto tarpeen?

6

189

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkki3

Jos pelkäät, että koira puree, toimi seuraavasti: Ota esim. leveähkö talutushihna ja tee solmu siihen valmiiksi, mutta jätä keskelle lenkki, joka mahtuu koiran kuonon ympäri. Sitten laitat lenkin koiran kuonon juureen ja kiristät sen. Kun olet saanut kiristettyä lenkin tarpeeksi tiukkaan (koira ei saa leukojaan avattua), tee toinen solmu vielä. Sitten voit kaverin pitäessä kiinni poistaa punkin ilman pelkoa puremisesta :)

• tiinuska-

En minä puremista pelkää. Tuo olisi muuten ollut hyvä neuvo. :) Ongelma on vain siinä, kun koira ei pysy paikoillaan... Tiedätkö, että tuleeko punkista jotain myrkkyä tai muuta koiraan ennen pitkää?

• lenkki3

En osaa tuohon valitettavasti neuvoa. Meidän koiramme ainakin meni ihan alistuneeksi, kun jouduimme suun lähellä olleen punkin vuoksi laittamaan sen suun hihnalla kiinni. Eli se oli täysin paikoillaan koko toimenpiteen ajan. Voittehan siis kokeilla, mikäli koirallasi kävisi samoin. Pyydä vaikka joku naapuri apuun pitämään koiraa paikoillaan. Toinen paikka, missä koiramme pysyy yleensä ihan alistuneena paikoillaan, on suihku, vaikka se ei hoitotoimenpiteistä tykkääkään. Mieti joku paikka tai asento, jossa koirasi menee toimintakyvyttömäksi ja sitten vain apuri auttamaan punkin poistossa.

• tiinuska-

Yritettiin noita keinoja, eikä siltikään onnistunut, joten piti mennä käymään eläinlääkärillä. Eläinlääkärinkin piti laittaa koiralle nukutuspiikki, että pystyi ottamaan punkin pois. Kiitti kuitenkin, kun autoit tän asian kanssa! :)

• tick key

Tässä hyvä väline punkin poistoon, aina taskussa mukana. Ei jää pää sisään ja poistamisessa menee n. sekuntti.

http://www.petnetstore.fi/tick_key_-punkkiavain_monta_varia

saa useimmista eläinkaupoista.

• Punkit pois!

Silmän alue on herkkää aluetta joten ei ihme jos rimpuilee. Sinun omistajana pitää saada koira pysymään paikoillaan ettei satu vahinkoja, joko sanoin tai voimalla. Jos punkin poistaa väärin se voi ruiskuttaa bakteerejaan/myrkkyjään normaalia enemmän koiraan. Poista punkki siis oikein! :) Kyllä se pitäisi tietää että punkit syljee koiran verenkiertoon myrkkyä tavallista enemmän jos punkin irroittaa väärin... voi kestää kauankin ennekuin punkki edes irroittautuu normaalisti joten suosittelen itse irroittamista mahdollisimman nopeasti ettei sinne koiran verenkiertoon pääse pöpöjä. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      109
      1974
    2. 254
      1729
    3. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      61
      1106
    4. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      1030
    5. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      64
      1003
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      67
      967
    7. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      68
      860
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      37
      847
    9. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      6
      831
    10. Helppo selvittää onko oma täällä

Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse
      Ikävä
      49
      815
    Aihe