Vanhaa venettä kunnostamaan?

NainenIlmanvenhettä

Mulle olis tarjolla vanha laskikutuinen matkavene 6m. En vaan itse ole koskaan venettä kunnostanut ja kaipaan neuvoja kannattaako tuota ees ryhtyä laittamaan. Nimittäin vene on seissyt auringon alla, trailerilla varmaan kohta 10 vuotta en tiedä tarkkaan, mutta näyttä siltä. Pohjassa on kupilntaa, pohja on painunut tassujen kohdalta. Pohjassa on myös useita hämähäkinverkon mallisia pinta rikkoumia. Kannen pinta on haurastunut ja maali lohkeilee niin, että lasikuitu paistaa. Hytissä on vettä ja vahva homeen haju. Puupinnat ovat käyttökelvottomat. Mottori on täynnä roskaa.
Itse tulin siihen tulokseen luettuani veneen kunnostus oppaita, että ei kannata, että lasikuitu on jo niin pahasti haurastunut kun vesi, kosteus on sinne päässyt. Geelipintaa ei veneessä ole enää ollenkaan.
Kertokaa nyt fiksummat olenko oikeassa, että vene on tuhooon tuomittu.

10

3427

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 454554

No, tuskin se on kovin arvokas sitten ainakaan.

Jos otat sen harrastuksena ja saat sen jopa sillä hintaan että
      viet ilmaiseksi pois niin kuin romu autoille tehdään.
      Jos se omistaja lähtee itse hävittämään sitä venettä niin se maksaa ja
      tuon kokoinen jäte jo aika paljon.

Kyllä ne vauriot voi varmaan korjata, venettä vahvistaa mutta pitää
      ottaa harrastuksena ja tavoite vaikka ensi kesäksi saada siitä vene
      mutta ei täksi kesäksi ehkä kannata kiirehtiä.

Näin vähäisellä kokemuksella mutta minun mielipiteellä tukea asiaasi.

Ps, tuollaisia on kyllä tarjolla sitten monia muitakin jos
      viitsii lähteä hakemaan vaan jostakin, katso vaikka nettivene ja
      jopa siellä pyydetään kaikenlaisista romuista vielä tonnia ja kahtakin.

Miksi et laittaisi kuvia siitä veneestä tänne?

• nainenilmanvenhettä

Hyvä pointti tuo, että se on kallista jätettä!

• mietimietimieti

Kyllä minä olen sitä mieltä että peruutat vain omaan pihaasi ja yritä etsiä
      parempi kohde mihin rahasi laitat,anna vaikka hyväntekeväisyyteen,menee
      ainakin tarpeeseen.Tuollainen projekti vaatii rahaa,osaamista,lämpimän paikan missä
      sitä yrittää kunnostaa.Jos homma k.see,olet todella k.sessa raadon kanssa,meinaan maksaa mukavasti hävittäminen, sehän on ongelmajätettä.
      Mukavia jokaiselle sopivia veneitä on netissä myytävänä,pitää vain selvittää
      mitä vaatimuksia veneeltä/veneilyltä haluaa.Vene kannattaa ostaa silloin, kun
      kun sillä voi tehdä koeajon, saa heti käsityksen veneen sopivuudesta
      siihen tarkoitukseen mihin sitä aikoo käyttää, eikä kuivalta maalta,varsinkaan
      silloin kun vedet on vapaana.Veneily on muutakin kuin aalloilla kelluskelua,on
      laituripaikan haku,veneen nostot,laskut,säilytys,talvihuolto,moottorin huolto
      paatin pesut maalaukset vahaukset ym,kunnostukset,vakuutuksetkin vielä.
      Suosittelen venettä jolla pääsee vesille heti eikä joskus juhannuksen jälkeen,
      se tulee maksamaan kuitenkin aina,vaikka ilman saisi,kuten Ruotsin risteilyt.

• nainenilmanvenhettä

Tottahan tuo on, itse olen kyllä harrastanut veneilyä jonkin verran entisessä suhteessani, eli tiedän sen hurjan työmäärän, mitä isohkon veneen pitäminen vaatii. Homma varmaan onnistuisi ja tilatkin olisi, mutta itse ajattein venettä tutkiessani, että se on päässyt liian pahaan kuntoon, että koko vene pitäisi ns. uudelleen kuiduttaa.. Eikös tuo lasikuitu kärsi pahoja vaurioita kun vesi on päässyt sille jo vuosien ajan.. Kaiken lisäksi vene on eestissä tehty, sen alkuperästä ei ole tietoa ja ei edes siitä mitä materiaalia se loppujen lopuksi on,, vaikka se minusta kyllä lasikuidulta näyttää.

Kaipa minä vaan kaipasin vahvistusta omille aatoksilleni, kun harmittaa tuollainen veneen heitteille jättö.. itsellä jos olis tuollainen niin kyllä hoitaisn ja huoltaisin.. noh, pitänee odotella..että sellaisen vielä saan..

Pihassa lojuu nyt jo suomessa 70 luvulla valmistettu alle 5m perämoottorivene, jospa siten aloitan siitä =).

• kättenvoide

Se on hyvä ja halpa kohde,siihen löytää vielä sopivan hintaluokan 40 - 50 hp
      koneen,mutta maksaa vasta sitten kun on koeajanut sen.Itse kunnostin
      kanssa vanhan veneen,oli ilman tuullasia.penkit puutarhasta ja lattiarallit
      saunasta.Nyt vene kulkee jo,vanha Volvo Penta 60 hp perässä hyrrää nätisti.eikä
      maksanut paljon,oli vaan mukava puuhastella,suosittelen.

• 4 metrisen paikannut

En sortuisi matkaveneeseen. Kertomasi oireet viittaavat siihen että vene kävisi korkeintaan "muotiksi" uuden rakentamiseen. Lasikuitu on kauttaaltaan mädäntynyt niin ettei venettä saa kuntoon pelkällä paikkkaamisella.

Jos saat rovin ilmaiseksi niin voithan laikalla tarkistaa että löytyykö tervettä ainesta. Terve kuitu on valkoista ja kovaa kun taas mätä on höttöä ja mustunutta. Semmonen kova sienen näköinen puree hyvin lasikuituun.

• Bossu

Ei välttämättä kannata. Jos pohjassa on kuplintaa, on lasikuiturutto päässyt iskemään. Ei siitä hyvää saa, mutta ruman käyttöveneen voi saada, jos budjetti on muutama satanen ja vaatimukset vähäiset. Kannattaa ensin katsella hintoja nettiveneestä vastaaville. Ei tuollaiset paljoa maksa, ja ainakin pari tonnia joudut kuitenkin laittamaan, jos aiot tuosta saada vähänkään kunnollisen.

• Jos nyt vielä luet tätä, niin parikin vanhaa lujitemuovivenettä omistaneena sanon, että älä osta! Älä missään tapauksessa! Miksi?

1) Toimivan, käyttökelpoisen veneen saa halvemmalla. Jos satut asumaan Länsi-Suomessa, kannattaa myös seurata Tukholman seudun tarjontaa osoitteessa www.blocket.se.

2) Asiallisten tilojen lisäksi tarvitset asialliset työkalut, suojavarusteet, erilaisia nostolaitteita jne. Et varmasti halua lasikuitupölyä ihollesi etkä styreeniä henkeesi. Työ sinällään vaatii enemmän huolellisuutta kuin kehittynyttä kädentaitoa.

3) Jos olet erityisesti kiinnostunut vanhan veneen kunnostamisesta, ehdottaisin kuitenkin puuvenettä. Sopiva kohde ei välttämättä maksa tonnikaupalla ja ihan hyvä aloitus on vaikka ulkopinnan kaavinta, veneen kyllästys ja uusi pintakäsittely. Senkin työn kun yhden talven ja kevään aikana tekee, pääsee jo jyvälle, mistä veneen kunnostamisessa on kyse. Hommaan voi laskea menevän noin 100 tuntia kaikkineen. Tällöinkin on syytä valita vene, joka ei ole mikään hylky, vaan ostohetkellä käyttökunnossa.

4) Jos taas motiivisi on päästä edullisesti veneilemään, harkitse vuokraamista. Sinällään vuokrahinnat ovat kovat, mutta kun laskee kaikki oman veneen omistamisesta koituvat kulut, muutama viikonloppu ja yksi lomaviikko eivät ehkä sittenkään tunnun niin kalliilta.

• Eka projekti!

Elikkäs itse olen ostamassa 70-80 luvun Ht flipperiä pituutta 4,70m ja leveyttä 2m. Vene on lasikuitua ja puukoppa päällä sisusta myös. Ajattelin saada tästä ensi kesäksi nukkuma kelpoista paattia ja huvi ajeluun. Kysyn teiltä tietäjiltä miten paljon rahaa menisi jos uudestaan tekisin koko sisustan ja perälautaa vahvistaisin. Myös kuomu tarvisi teettää ja mahdollisesti joku pieni lämmitin olisi hyvä. Tietysti maalit lisäksi. Mutta riittääkö 50hp 2-t kone tälläseen suht koht painavaan vanhaan lasikuitu veneeseen pituutta ei niin kauheasti ole.

• HT flipper
        Eka projekti! kirjoitti:

Elikkäs itse olen ostamassa 70-80 luvun Ht flipperiä pituutta 4,70m ja leveyttä 2m. Vene on lasikuitua ja puukoppa päällä sisusta myös. Ajattelin saada tästä ensi kesäksi nukkuma kelpoista paattia ja huvi ajeluun. Kysyn teiltä tietäjiltä miten paljon rahaa menisi jos uudestaan tekisin koko sisustan ja perälautaa vahvistaisin. Myös kuomu tarvisi teettää ja mahdollisesti joku pieni lämmitin olisi hyvä. Tietysti maalit lisäksi. Mutta riittääkö 50hp 2-t kone tälläseen suht koht painavaan vanhaan lasikuitu veneeseen pituutta ei niin kauheasti ole.

Vene on nettiveneessä myytävänä 500e hintapyyntö punainen flipper. Ehdotuksia kannattaako tollasta hakea trailerin kanssa. ja itse siirtäisin ohjauksen taakse jotta pääsee paremmin potkölle eteen. Kiitos ehdotuksista etukäteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7393
    2. 78
      4903
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4799
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4218
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2998
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2629
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2531
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      46
      2186
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2181
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1810
    Aihe