Asiaa hevosmuurahaisista.

Murkkutyttö

Itseltä löytyy 2 vuotta sitten valmistunut pyöröhirsimökki ja kuinkas ollakaan jo viimekesänä nämä veijarit alkoivat asustaa mökkiä! Tänään varmasti teilasin niitä 20 kpl kun tulivat katolta hirsivarvia alas tupaan! Se on ihme juttu että miksi ne siellä sisällä parveilevat sillä siellä ei ole niille mitään ruokaa ja eikös ne ole ns ulkoruokinnassa mitä ole lukenut? Kulkureitin olen löytänyt harkon yläpuolella olevasta hirrestä ja siellä niitä vilistää mennä ja mieluinen paikka näyttää varsinkin oleva se tervapahvi mikä on siinä hirren alla. Tänään testasin fun zero nimistä limpparia ja laitoin tänne hirsivarvin alapuolelle matalalle lautaselle ja pudottelin niitä seinällä käppäileviä yksilöitä siihen niin on aika tehokas aine ei pitkään mene kun murkku on hengetön! Ja mitä sitten seurailin niin niitä aina käppäili itsekin siihen (lienevätkö imelän perään) Nyt seuraavaksi meinaan ottaa työn alle sen harkon mistä ne käppäilee ja koittaiskohan etikkaa aika ärhäkkää ainetta ainakin tuoksullisesti! Eihän niitä näin luontoihmisenä kehtaisi tappaa vaan pakko eivät ole niin mukavaa katseltavaa!

38

5088

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murkkutyttö

Ps: Itseltä loppuu kyllä noiden zero limppareiden juominen sillä kyllä ne pakostakin tekevät jotain myös meidän elimistölle/hermostolle sillä tuollainen sitkeä murkkukin pääsee päivistään varsin nopeasti.

• 1kutilainen

Siirappia paperiseen kertakäyttömukiin puolilleen.
        Suurin osa niistä hukkuu siirappiin ja loput rutistetaan kertakäyttömukilla ja täytetään uudelleen siirapilla ,kolmessa päivässä olet surmannut kaikki 50 000 muurahaista.Parilla litraa siirappia,litra tummaa siirappia maksaa pari €.

• leu-leu-leu....

Nepä kehtaavat nakertaa sinun hirsimökkisi entiseksi mökiksi, jos et nopeasti saa niitä hävitettyä. Käänny ammattilaisen puoleen.

• kaneliaomppuun

Kokeile kanelia. Ripota sitä niiden kulkureitille - ne eivät vain pidä siitä. En itsekään uskonut ennenkuin kokeilin omenapuuhun pesiviin murkkuihin ja johan auttoi. Seurasin kanelin levityksen jälkeen niiden käyttäytymistä ja muutama yritti entistä reittiään, mutta kaneliin saavuttuaan kääntyivät pois.

Ja jos ei muuta, niin ainakin haisee paremmalta kuin etikka.

• varstarannan kari

no nuo on taas niitä höpöhöpö juttuja.noita hirsitaloja on ollut iät ajat, ja varmasti noita on ollut mökissä kuin mökissä jotka sijaitsevat korpimailla ja kun ottaa huomioon että ennen muinoin ei ollut mitään myrkkyjä ja vielä ovat tönöt pystyssä!

• - ernesti -
    • murkkutarkastaja

ei nuo murkut mutustele kovaa hirtta,,vaan pehmeää puolilahoa,,esim maatavastaan olevaa ja kosteaa.. tarkasta kunto

• Kokemusta on,,

Älä pane hapanta etikkaa harkkoihin, se saattaa syövyttää sementtiä/betonia.
      Hevosmuurahaisilla on parveiluaikoja alkukesästä ja elokuussa kun hakevat uutta paikkaa. Minulla on ympärillä metsää jossa vanhoja kantoja ja liiterin pohjalla lahoavaa vanhaa puuta, joten niitä liikuskele myös talon kivijalan ympärillä joka kevät.
      Heti kun näen ensimmäisen sumutan Raidin Muurahaissumutteella koko kivijalan.Se torjuu (muutaman päivän viiveellä) tehokkaasti ja vaikutus säilyy pitkään.
      Veteen sekoitettavalla muurhaistorjunta jauheella, kastelen pihalla muurahaisten kulkureitit, sekin toimii. Itse niitä hevosmuurahaisia ei pääse sieltä rakenteesta torjumaan ellei löydä jotakin rakoa josta sumuttaa muurahaisRaidia.

• kill em all

Olit miten suuri eläintenystävä tahansa, pesän paikallistaminen (jos sellaista on?) ja myrkyt kehiin. Saattaa aiheuttaa suuria rakenteellisia vaurioita joten asiaan kannattaa suhtautua sen vaatimalla tavalla.

http://www.hyonteismaailma.fi/hyonteiset/muurahaiset/hevosmuurahainen

Myrkytys pitäisi suorittaa yöllä erään ohjeen mukaan jolloin kaikki murkut on pesässä

• dddd3

Olen joskus kuullut, että muurahaiset tulevat kosteusvahinkoiseen taloon, eli tarkasta talon kunto!

Hämähäkit taas viihtyvät terveissä taloissa.

• murkkutyttö

Tänään rupesin tuumasta toimeen ja ostin Baygon nimistä muurahaisirotetta ja kuten sanoin nämä murkut tulivat ylhäältä katonrajasta ja arvelen että siellä ne asustelevat ( vastakkaisilta seiniltä missä on hirsien risteyskohta) No laittelin tätä sirotetta näille reiteille ja varmasti tässä päivän kuluessa niitä tuhoutui ainakin 200 kappaletta. Erittäin tehokasta ainetta ja napse vain kuului kun tipahtelivat lattialle! Samalla laittelin tätä ainetta harkoille ja juoksuille sekä levittelin sinne maahan harkkojen väliin ja nyt vain odotellaan ja tarkkailaan tilannetta...Kunhan saan nuo jutut selviksi meinasin kyllä poistaa kaikki pöllit ja muut lahoavat puutavarat pois mökin läheisyydesta niin eivätpähän niihin pesiydy ja ala taas tehdä tuhojaan..No nyt siellä on juhlaväki kummasti vähentynyt ja jatkossa pitää tarkkailla ja hävittää sitä mukaa kun niitä ilmaantuu!
      Kuten sanoin luontoihmisenä teki pahaa katsoa kun kaverit kupsahtelivat mutta pakkohan näin oli tehdä.

• terveessä talossa.

erittäin hyvä keino on polttaa vanha rötiskö kivijalkaan ja rakentaa uusi tilalle.
        lähtee vaikka hiiren kokoiset murkut, savuna taivaalle.

• Hirveä tuholainen

Hevosmuurahaiset on kyllä pakko hävittää, jos haluaa säilyttää mökkinsä asuttavassa kunnossa. Ensinnäkin ne purevat tosi kipeästi ja jos saavat levitä rauhassa, on niitä pian myös sängyissä....
      Toiseksi, tekevät pesänsä hirsiseinän sisään ja rakenteet pettävät jossain vaiheessa, kun ne nakertavat hirsiä ontoiksi. Ja jos annat niiden nyt rauhassa oleilla, niin et saa niitä muutaman vuoden kulutta muuten hävitettyä kuin polttamalla koko mökin. Ja olen nähnyt mökin, jossa olivat saaneet asua vuosia, koska asukas ei saanut niitä yrityksistään huolimatta hävitettyä "pehmeillä tavoilla". Minä ostaisin myrkkyä, ei edes mitään markettikamaa, vaan jotain kunnon tuholaismyrkkyä ja kävisin sen kanssa muurahaisia vastaan taistoon. Pian kannattaa soittaa tuholaistorjujalle, jos et niitä itse saa hävitettyä pihapiiristä.

• SDFVBHNJUH

saippuaa ja vettä ämpärikaupalla pesään

• hans3

metsätyönjohtajakoulun keskeyttänyt,kertoo,että mökilläni oli yhtenä kesänä valtava parvi hevosmuurahaisia vintin katossa, jossa oli peltikatto ulkopuolella.Kun lähdimme kaupungista asti sitten niitä hävittämään niin koko parvi oli lentänyt taivaan tuuliin,eli tämä tapahtui alku kesällä.Myöhemmin tutkin asiaa ja sain sellaista tietoa, että ne lentävät parvissa,pysähtyvät tällein johonkin mökkiin ja jatkavat matkaa,eli en ehtinyt tehdä mitään, vai oliko tämä Luojan lykky, että jättivät mökkini rauhaan,koska niitä ei sen koomin ole näkynyt! Mitähän wikipedia niistä sanoo,jos ne sinun mökissä pysyvät,tosin minun mökki on hyvin vähän käytössä,eikä ravintoa sieltä ole paljon löytynyt ihmisellekkään,että niille riitti mökki pysähdyspaikaksi,että tsemppiä tutkimuksiin!

• Baition Pappa

Lähellä mökkiäsi on jokin, tai useitaki lahoja kuusen, tai lehtipuun kantoja. varsinainen populaatio pesii siellä. Vanhojen miesten konsti oli, että lorauttivat mustaapekkaa ( jäteöljyä) kannolle ja murkkujen tuloaukkoihin. Kylläpä lakkasivat timpraamasta.
      Unohda luontoystävällisyytesi, tai testamenttaa mökkisi murkuille. Siinä kaksi vaihtoehtoa. Valitse itse.

Muurahaisbaitionia tuloreitille.

• mökkiläinen

Meille ilmestyi hevosmuurahaisia edelliseen mökkiimme.Niitä puljasi sisällä ja kivijalassa,pilvin pimein.Raidit ja kaikki mahd. myrkyt, mittaamaton määrä suihkuteltiin sisänurkkiin ja ulkona kivijalasta lähtevän vuorilaudan alle.Nuohooja sitten yllättäen putosi katolla muurahaispesään läpi kattorakenteiden,oli kertonut naapurille,ettei ole eläissään nähnyt niin paljon muurahaisia.Rakennusvirhe katon tuuletusaukossa,kattolla lahoa,purettiin ja tehtiin uusi katto,samalla myrkkyä tähän paikkaan rajusti.Hävisivät,onneksi.En tiedä ,jos nuohooja ei olisi sattunut just siihen kohtaan astumaan,olisiko pitänyt tosiaan näyttää mökille tulitikkua parin vuoden päästä.?Mökkiähän ei nuohota edes joka vuosi.Inhottavia ovat ja sitkeitä.Nykyistä mökkiä vahdin haukkana,jos kulkulaishevosmuurahaisen tapaan,heti nirri pois ja seuranta päälle.

• puuhevonen2

hevosmuurahaisille on ihan oma myrkky, geelimäinen nesta jota levitetään kulkureiteille, Sillä sain ne kuriin.. On kyllä isot kannotkin pihassa...pitänee hävittää ne.

• ufo75

Kun kaikki metsät on kaadettu, hevosmuurahaiset myrkytetty ja meret saastutetttu, ihminen huomaa olevansa hiekanjyvä.

• töris

Meidän mökillä hevosmuurahaiset tuli sisälle isolla joukolla.Seurasin niiden kulkua muutamana päivänä ja huomasin että pihan laidalla olevan männyn tyvessä oli pieniä reikiä ja muurahaisia oli männyn rungolla ja ympäristössä.Pari viikkoa sitten kaadettiin se puu ja murkut oli kovertaneet rungon sydänosan ihan ontoksi.Se ontto tunneli nousi tyvestä noin kolmen metrin korkeuteen rungon sisällä.Kun katkaisin rungon noin parin metrin korkeudelta niin sisältä rupesi suorastaan tulvimaan muurahaisia.Vein tukit kauaksi metsään eikä oo sen jälkeen näkynyt sisällä yhtään hevosmuurahaista.Varmuuden vuoksi kaivamme kannonkin vielä pois.

• tamppiooni

Ongelmaan pitää tarttua heti, eikä huomenna, se kuningatar tekee uusia muurahaisia joka päivä, taistelun voi jopa hävitä jos pesä pääsee kasvamaan suureksi esim. rakennuksen alle, pesää voi olla mahdoton hävittää.

• tervaa ekaksi

Hevosmuurahainen kairaa käytäviä hirsiin. On syytä hävittää muurahaiset loitommalle. Itse salvoin vuosi sitten ulkohuussin ja nyt keväällä isoja muurahaisia juoksenteli pitkin seiniä ja alustaa. On vielä lattiaa vailla, jäi syksyllä kesken. Tarkoitus oli alunpitäenkin tervata alin hirsikerta ja nyt 3 viikkoa sitten tein tervasta pellavavernissalla pensselöitävän sekoituksen ja käsittelin alimman hirsikerran. Viikko sitten kun kävin tekemässä lattiaa, näin enää yhden muurahaisen maassa, seiniltä olivat kadonneet. Jo käsittelyvaiheessa muurahaiset ottivat varoetäisyyden tervatulle pinnalle. Terva on vanha keino karkoittaa muurahaisia. Pippurikin kuulemma toimii, en ole kokeillut.

• Bio kill

Itse olen kaksi päivää tappanut muurahaisia Bio kill suihkeella. Reitille vaan suihkuttelin ja sinne mistä nousivat rakennukseen. Nyt ei ole uusia kutsumattomia vieraita näkynyt, toivottavasti pysyvätkin poissa!!

• Ikävä elukka

Pahinta asiassa on, että mitkään vakuutukset eivät korvaa hevosmurkkujen tekemiä tuhoja.

Vai tietääkö joku jonkun vakuutuksen, joka kattaa myös tämänkaltaiset tuhot? - Jos niin pitää siirtää vakuutukset sinne. Vielä ei tontilla ole hevosmurkkuja näkynyt, mutta aina joskus asia huolestuttaa, kun sekä asunto, että mökki ovat puurakenteisia.

• raktark

Muurahaiset eivät viihdy kuivassa ympäristössä. Jos rakennus on kuiva, muurahaiset eivät sinne hakeudu.

Todennäköisesti talossasi on jonkinasteinen kosteusvaurio tai rakennuksen purustuksiin on jätetty lahoavaa materiaalia.

• Rautamuurhainen

Komppaan ed.. Tuoreessa hirsitalossa ei hevosmuurhaiset, (Rautamuurhaiset) viihdy.. Jotenkin tää sun juttus ontuu, eli siinon jotain fuulii.?

Hevos/Rautamuurhaiset ovat yleensä vanhojen jo hieman lahojen hirsitalojen riesa.

Kuten lahoamassa maahankaatuneiden olevien pystyynkuivuneiden honkien tuholaisia.

Lapissa kutsutaan näitä kookkaita Hevosmuurhaisia- Rautamuurhaisiksi.

• Jänkäkoira

"Tuoreessa hirsitalossa ei hevosmuurhaiset, (Rautamuurhaiset) viihdy.. Jotenkin tää sun juttus ontuu, eli siinon jotain fuulii.?"

Minulla on tuoreista puista puolenkymmentä vuotta sitten veistetty saunamökki. Heti toisena kesänä veistosta alkoi sisällä pyöriä hevosmuurashaisia, vaikka mökissä ei taatusti ole vielä lahoa. Joten tuo väitteesi ei pidä paikkaansa. Olin kyllä itsekin siinä uskossa, että hevosmuurahaiset ovat lahomökin merkki. Mutta tästä uskosta on ollut pakko kääntyä kun niitä alkoi pyöriä uudessa mökissä.

Mutta ei ne hevosmuurahaiset itse mökkiä ilmeisesti jyrsi eivätkä siinä pesi. Lähiympäristössä oli ja on edelleen paljon kantoja. Lisäksi oli veistossa syntyneitä parkki ja lastukasoja, joista ne vaelsivat tutkimaan hirrenrakoja. Niissä kannoissa ne uskoakseni pesivät.

Myrkyistä ei apua ollut. Otin aina alkukesässtä juhannuksen alla muutaman tehotappoillan. Eli niitistin joka ikisen murkun joka sisälle uskaltautui ja aina ohikulkiessani tsekkasin myös ulkoseinät ja listin sisälle pyrkijät. Parhaina iltoina sängyn päätyyn tuli kolmatta sataa koloa :)
        Tappamista helpotti se, että ne kulkivat enimmäkseen kahdessa sisänurkassa.

Tappokuurien jälkeen populaatio harveni ja katosi joksikin aikaa. Parin viikon päästä ilmesty uusia, jotka olivat edeltäjiään pienempiä, josta päättelin pesän joutuneen nälkäkuurille ja näivettyvän. Kun nekin listi pois, sai loppukesän olla rauhassa. Näin on menty joka kesä tähän asti, mutta tälle kesälle ei sisältä ole löytynyt ensimmäistäkään. Ulkona on muutama päässyt hengestään.

Poistin myös kuorikasat. Huomasin, että muurahaiset tuli metsästä mökille paria eri reittiä. Kun reitille laittoi muutaman leveän laudanpalan, niiden alle kerääntyi etenkin illalla ja aamulla ja myös sadekuurojen ja paahtavan helteen aikaan enemmän tai vähemmän hevosmuurahaisia. Käviin "kokemassa" nämä pyydykset niin kauan kuin saalista riitti ja listin kaikki sinne suojautuneet. Tappovälineenä maata vasten on sopivan levyinen keppi hyvä. Sillä kun mätkii niin tehoaa. Toisin kuin vaikka kengän kannan alla. Aika sitkeähenkisiä otuksia ovat.

En tiedä mitä ne mökistä hakee. Missään ei näy hirren jyrsimisestä kieliviä purukasoja eikä reikiä.

Päämökki on myös käsin veistetty. Mutta siellä ei muurahaisia näy. Se ero veistoissa on, että saunamökki veistettiin tuoreista puista kun taas päämökin pelkat kuivuivat vuoden taapelissa ennen veistoa. Olenkin miettynyt, että syntyykö tuoreista puista veistettyjen hirsien varausten pinnalle kuivuessa jotain harmitonta kasvustoa, jota hevosmuurahaiset käy jyrsimässä. Tai nouseeko sinne kuivuessa jotain pihkan ja sokerin sekaisia aineksia, jotka houkuttaa murkkuja. Muutama hirsi on kuivuessa sen verran kiertynyt, että varaus on hiukan avautunut. Niistä kohdista olen olen vetänyt villaa ulos ja kaapinut varauksen pintaa, mutta puhtaalta näyttävät.

• isompikusiainen

Kuningattaret parveilee normaalisti juhannuksen molemmin puolin,helteillä.Tänä vuonna kun oli helteet näin alussakessää ja pitkään,parveilu tapahtu kolmatta viikkoa aikaisemmin.Ulkona kävelin eestakasin silloin tällöin ja polin hengiltä niitä
      kuningattaria.Varmaan lähemmäs 300kpl monen päivän saaliina yhteensä.Nussittuaa ilimassa ne puottautuu maahan,,jotku jopa ilmassa jo siipensä irrottavat,,osa maassa vasta ja sitte marssisuunta on kohti taloa.Nää hevosmuurahaiset ovat sosiaalisia,eivät tappele keskenään,pesissä voi olla useita kuningatteria yhtäaikaa.Talosta ei oo tullut haettua pesiä,ne on niin syvällä,ettei kehtaa alkaa purkaa taloa,tiiä vaikka kaatus koko talo.Talon sisällä työläisiä on tullut tapettua satojaellei tuhansia.Pyssyypähän mieli virkieänä,kun on jottain,mitä listä...hihi!

• Susimuurahaiset.

Hävittävät hevosmuurahaiset.

• 4+12

Niin tekivät. Nyt on riesana helvetisti susimuurahaisia. Kyttäävät porukalla puskissa ja käyvät kaikkien ohikulkijoiden kinttuihin. Pakko nukkua mökissä lattiaan pultatussa minkkiverkosta tehdyssä rankisessa. Mutta silti ehtivät napata verkonreikää vasten painuneet pikkuvarpaan kun en heti älynny askarrella tuplarankiista. Vinkkinä voin sanoa, että tuplarankisessa on 10 senttin kerrosväli sopiva. Siellä uskaltaa arempiki nukkua.

On niissä myös hyviä puolia, ei ole hiiristä ja myyristä ollu riesaa susimuurahaisten asetettua taloksi. Rossipohjan alla mellastanu mäyrä muutti pois ja naapurin ovipieliin ruikkivasta kollista löyty vain luuranko terassilta. Karvatuppaista tunnistin, että Esko-kollihan se siinä.

Ite olen näihin jo tottunu, mutta vaimo valittaa, että raudoitetut kengät ja kokovartalo rengashaarniskapuku ovat epämiellyttävät helteillä.

• Ville 11v
        4+12 kirjoitti:

Niin tekivät. Nyt on riesana helvetisti susimuurahaisia. Kyttäävät porukalla puskissa ja käyvät kaikkien ohikulkijoiden kinttuihin. Pakko nukkua mökissä lattiaan pultatussa minkkiverkosta tehdyssä rankisessa. Mutta silti ehtivät napata verkonreikää vasten painuneet pikkuvarpaan kun en heti älynny askarrella tuplarankiista. Vinkkinä voin sanoa, että tuplarankisessa on 10 senttin kerrosväli sopiva. Siellä uskaltaa arempiki nukkua.

On niissä myös hyviä puolia, ei ole hiiristä ja myyristä ollu riesaa susimuurahaisten asetettua taloksi. Rossipohjan alla mellastanu mäyrä muutti pois ja naapurin ovipieliin ruikkivasta kollista löyty vain luuranko terassilta. Karvatuppaista tunnistin, että Esko-kollihan se siinä.

Ite olen näihin jo tottunu, mutta vaimo valittaa, että raudoitetut kengät ja kokovartalo rengashaarniskapuku ovat epämiellyttävät helteillä.

Miksi susimuurahaiset ei syö sinua. Onko sinulla haarniska päällä.

• 4+12
        Ville 11v kirjoitti:

Miksi susimuurahaiset ei syö sinua. Onko sinulla haarniska päällä.

Me ollaan sovittu, että ne ei pure minua enkä minä häiritte niitä.
        Alkuun ne yritti purra minua, mutta mulla on pappavainajan peruna vanha huskuvarna haulikko ja siihen messinkihylsyjä, joita voi itse ladata. Latasin niihin karkeata merisuolaa ja niitä päästelin susimuurahaisille päin näköä. Nopeasti ne oppi tietämään, että tuota ukkoa ei kannata yrittää. Voi muuten tuo karkea merisuola tehota myös hevosmuurahaisiin.

Tuo huuskuvarna ja suolapanokset on muuten mainio peli muittenki syöpäläisten karkotukseen. Yks päivä kun vaimo oli autolla lähteny mökiltä asioilleen, käänty pihaan vanha pakettiauton rotisko ulkomaan kilvissä. Kaksi sellasta tummemman puoleista eu kansalaista hyppäsi autosta. Käsissään niillä oli sorkkarauta ja ison puoleiset katkaisupihdit. Mietin, että kauppaako nuo työkaluja vai mitä. Susimuurahaiset hoksasi hyvän saaliin ja kävi kimppuun. Mutta äijät oli riskiliikkeisiä ja toinen huimi sorkkaraudalla murkkuja hengiltä ja toinen tosi näppärästi katko pihdillä päitä poikki.

Kun muurahaiset vetäyty miettimään uutta taktiikkaa heitti toinen sälleistä minun uuden lapion autoon ja lähti kohti kottikärryjä. Siitä minä arvasin, että ei nuo mitään kauppiaita ole vaan niitä muuttovaristen mukana tulleita joutometallien ja muun arvotavaran keräilijöitä. Sieppasin huskun nurkasta ja paukautin tuuletusikkunan suolat persiille sille synkemmän näköselle miehelle, joka alko sovittelemaan katkasupihtiä minun peräkärryn lukitusketjuun.

Siihen kirposi tongit käestä ja äijä hyppäsi niin liukkaasti autoonsa, että en kerinny ampua kun kerran sitä nuorempaa, joka yritti sulkea auton peräovia. Näin ovet jäi auki ja kiireessä se lapioki tippu pihalle, kun kiidyttivät tiehesä kauheassa diisselinsavupilvessä. Naapurilta kuulin, että sen kohille oli autosta tippunu vielä taulutelevisio, joka meni hajalle, ja lisäksi näppärän kokonen akkurälläkkä.

Olisin minä ne putkitongit voinu ostaa, jos olisivat olleet rehellisiä kauppiaita. Mutta nyt ne jäi ilmatteeksi siihen peräkärryn viereen. Sorkkarauta oli ennestään. Sovittiin naapurin kanssa, että minä piän tongit ja hän akkurälläkän. Lainaillaan niitä puolin ja toisin kun tarvetta tulee rakennusrojekteissa.

Huskuun ostin isoja susilatinkeja, että tervetuloa kaikki kauppamiehet ja keräilijät.

• Meillä oli 60-luvulla rakennettu pieni hirsimökki ulkosaaristossa. Hevosmuurahaiset valtasivat etuseinän ja terassin. Vanhan kansan kikka auttoi. Paikallistin kohdan, missä oli eniten murkkuja. Kaadoin runsaasti merisuolaa ko. kohtaan ja kiehuvaa vettä päälle. Parin päivän jälkeen olivat muurahaiset poissa. Seinässä oli lahoa, joka on nyt korjattu. Tietty - eihän kiehuvaa vettä voi joka seinään kaataa.. ;)

• NIKKARJMIKKOMÄNTYVER

JOO, KONSTEJA OM MONIJA, JOPA TOEMIVIJA. HIENO RUOKASUOLA MEILLÄKIIH HYVIN..PYSYVÄST TEHOSJ..
        ...k mikko

• Ville 11v
        NIKKARJMIKKOMÄNTYVER kirjoitti:

JOO, KONSTEJA OM MONIJA, JOPA TOEMIVIJA. HIENO RUOKASUOLA MEILLÄKIIH HYVIN..PYSYVÄST TEHOSJ..
        ...k mikko

Äiti käski kirjoittaa, että meillä hevosmuurahaiset ei välitä suolasta. Mix ne ei syö suolaa. Äiti kaato niitten polkuun tavan suolaa ja merisuolaa. Pitääx sen olla erikoisuolaa. Mistä sitä saa.

• Ville 11v kirjoitti:

Äiti käski kirjoittaa, että meillä hevosmuurahaiset ei välitä suolasta. Mix ne ei syö suolaa. Äiti kaato niitten polkuun tavan suolaa ja merisuolaa. Pitääx sen olla erikoisuolaa. Mistä sitä saa.

Pesäkkeeseen ihan tavallista suolaa ja sitten kiehuvaa vettä kyytipojaksi. Parin päivän päästä helpotti, mutta uusin käsittelyn.

• Malasin

Ylivoimaisesti tehokkaimmaksi havaisemani murkkumyrkky ainakin sokerimuurahaisten kohdalla on MALASIN. Suosittelen. Luulisi tehoavan myös hevosmurkkuihin isommalla annostuksella.

• se on vaan

harmi vaan kun ei malasiinia saa enää mistään, helvetin viherpipertäjät on senkin kieltäneet

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Petteri Orpo on satusetä

Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi
      Maailman menoa
      93
      3534
    2. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      56
      2498
    3. Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan

Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla
      Maailman menoa
      14
      2414
    4. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      63
      2274
    5. Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana

Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "
      Maailman menoa
      16
      2158
    6. Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen

Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.
      Ikävä
      101
      1214
    7. Kaste pelastaa ihmisen

Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm
      Kaste
      567
      1097
    8. Uskon todistus

Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik
      Kaste
      261
      1006
    9. Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko

Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K
      Luterilaisuus
      400
      995
    10. Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla

Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday
      Maailman menoa
      142
      969
    Aihe