Paljonko maksat vedestä?

lotraaja

Paljonko sinä kerrostalossa asuva maksat vedestä? Tuntuuko summa suurelta?

Itse sain tänään 3 kuukauden vesilaskun. Meillä ei ole mitään ennakkoa vaan kolmen kuukauden välein vedenkulutus laskutetaan toteutuneen mukaan. Pehmikkeenä tiedoksi, että tämä on yhden ihmisen vedenkulutus. Asunnossa ei edes satunnaisesti asu ketään toista henkilöä. Vain minä.

3 kk:n vesilasku 147 euroa.

Ei ihan tolkuton. Eihän se ole kuin 49 euroa kuukaudessa. Yhdeltä ihmiseltä.

Meillä hintoina on kylmä vesi 3,62 e/kuutio ja lämmin 6,88 euroa/kuutio.

Kulutin yksin siis yli 18 kuutiota kylmää ja melkein 12 kuutiota kuumaa vettä 3 kuukaudessa. Yhteensä 30 kuutiota eli 30 000 litraa. Jaettuna 90 päivällä, se tekee yli 333 litraa vuorokaudessa.

Miten sinulla? Säästeletkö vedessä vai "annatko palaa!"?

33

16504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19eur/kk

      19eur / kk

      ollut sama jo yli 5 vuotta.

      ei tule muita vesimaksuja,isännöitsijä sanoi että hinta laskee vähän ensi vuonna.


      joka päivä tulee keskimäärin suihkussa käytyä.

      • lotraaja

        Asuin itse aikaisemmin vuokralla rivitalossa. Vesimaksu oli kiinteä. Siellä sai kirjaimellisesti vastinetta rahalleen.

        Nyt omistusasunnossa kerrostalossa on ikävää, kun joutuu maksamaan siitä minkä kuluttaa. Se on niin väärin!

        Itsekin käyn suihkussa joka päivä. Tiskikone pyörii joka toinen päivä (puolityhjänä tosin) ja vessanpytyn puulaan aina isommalla huuhtelulla. Se pikkuhuuhtelu on ihan naurettavan surkea! En myöskään koskaan käy missään. Kulutan siis kaiken veteni kotona, poislukien työssä käynti. Esim. tänä vuonna en ole ollut yhtään yötä pois asunnostani. Viime vuonna olin koko vuoden aikana kaksi yötä pois asunnostani. Kulutan kaiken veteni täällä!

        Lisäksi minulla on paha tapa juoksuttaa keittiön hanasta niin kauan kylmää vettä, että sieltä alkaa tulla kylmää vettä. Mikä käytännössä tarkoittaa, että yksi vesilasillinen kuluttaa noin 1-3 litraa vettä riippuen siitä, kuinka nopeasti kylmää vettä alkaa tulla.


    • Kerrostalossa keskimääräinen vuorokausikulutus per henkilö on 130-170 l/vrk, ja tämä siis ilman huoneistokohtaisia mittareita.

      Kiinteistöliitto on laskenut keskimääräiseksi kuluksi 20/€/kk/hlö.

      Eli sinun kannattaisi kiinnittää vähän huomiota lämpimän veden kulutukseesi, vesi ei suomesta lopu käyttämällä, joten kylmää voit käyttää mielin määrin.

      • lotraaja

        Kiitos vinkistä ja tiedosta.

        Sen verran "kovia" nämä vesilaskuni ovat, että laskun jälkeen aina miettii pari päivää säästökeinoja.


    • 24ekk

      Onko suihku koko ajan päällä kun laitat suihkushampoot?Hanaa pienemmälle...

    • ellinkäinen

      : D Meitä on paritalossa kolme, omalla vesimittarilla, kolmen kuukauden lasku 90 euroa eli 10 €/hlö/kk. Kovat on sun lukemat!

      • lotraaja

        Tiedetään. Olen "lotraaja" :D


      • Ja milläköhän se vesi lämmitetään? Vesimaksu kun koostuu itse vedestä, jätevedestä, sekä veden lämmityskuluista. Eli ei taida 10 €/hlö/kk ihan riittää.


    • kraanaa pienemmälle
      • Kannattaa korottaa

        Taloyhtiön kannattaa tietenkin pitää vedenhinta mahdollisimman korkealla kaikki ylimääräinen on omistajalle.


      • Ajatushäiriö?
        Kannattaa korottaa kirjoitti:

        Taloyhtiön kannattaa tietenkin pitää vedenhinta mahdollisimman korkealla kaikki ylimääräinen on omistajalle.

        Taloyhtiön omistajia ovat yleensä talon osakkeenomistajat.


      • as oy:t rahastetaan
        Kannattaa korottaa kirjoitti:

        Taloyhtiön kannattaa tietenkin pitää vedenhinta mahdollisimman korkealla kaikki ylimääräinen on omistajalle.

        Ongelmana on taloyhtiöissa se että peritään hintaa liikaa kuin tarvettava olisi. Ja kaikki nämä ehdotukset lähtevät isännöitsijän puolelta yleensä.

        Ja se ylimääräinen raha ei suinkaan mene osakkaille vaan isännöitsijälle,huoltoyhtiöille ja muille korottamaan katetta.Kyllä ne ottavat kaiken mikä annetaan

        Ottakaapa yhtiökokouksissa oikeasti toimet joilla kuluja laitetaan alas.
        Tai jos isännöitsijä vastustelee ajatukselle niin hän vaihtoon

        Tämä on Suomessa iso ongelma.


    • Kiva.

      Kylmä n. 5e
      Lämmin n. 9.5e

      Nytkin oli kolmelta kuukaudelta 100e vesilasku.

      Sikakallista. Asun yksiössä ja käyn suihkussa vain iltaisin. Pesukonetta ei ole enkä tiskaa joka päivä.


      :(

    • tuntuu suurelta

      Onko teillä ne vesimittarit omissa huoneistoissa vai miten sitä veden yksittäisen asukkaan kulutusta voi seurata? Kuka sen vesilaskun teille lähettää?

      En asu Suomessa, jos asunut vuokralla tai kun asun nyttemmin omistusasunnossani niin vesimaksu on aina sisällytetty vuokraan tai yhtiövastikkeeseen.
      Kun omistimme talon niin siinä pystyi seuraamaan vedenkäyttöä aivan eri tavalla.

      • lotraaja

        Kerrostalo, rakennettu vuonna 2009. Huoneistokohtainen vedenmittaus tapahtuu vesimittareilla, jotka ovat luettavissa joka kerroksen käytävältä, välikatosta luukun takaa, huoneiston oven edestä.

        Eli huoltoyhtiö käy lukemassa jokaisen asunnon kuuma- ja kylmävesimittarien lukeman kolmen kuukauden välein ja isännöitsijä lähettää toteutuneen vedenkulutuksen mukaiset laskut asukkaille.


    • ölkwde

      Omistusasunnossa yhtiön omistavat talon asukkaat joten ei se raha mihinkään sieltä karkaa. Minulla meni aikanaan 215 l/vrk enkä mielestäni ole mikään lotraaja. Kylmälle vedelle on selkeä hinta eli se mitä vesilaitos laskuttaa. Veden lämmityksen kustannusta onkin sitten vaikeampi arvioida koska sama järjestelmä saattaa lämmittää myös lämmitysvettä

      • Kannattaa korottaa

        Taloyhtiö päättää veden hinnasta ei vesilaitos.


      • laskettavissa...

        "Veden lämmityksen kustannusta onkin sitten vaikeampi arvioida koska sama järjestelmä saattaa lämmittää myös lämmitysvettä"

        Ei sitä arvioida. Kyllä se on ihan tarkasti laskettavissa ja lasketaan fysiikan lakien mukaisesti, kuinka paljon energiaa kuluu tietynlämpöisen veden lämmittämiseksi tietynlämpöiseksi.


    • Kyllä siinä tulee

      tussu puhtaaksi jos vrk. kulutus 215 li . Meillä keskimääräinen kulutus vuodessa omalla mittarilla 136 lit.henkeä kohti vuorokaudessa.

    • että näin

      10e/kk. Vesimittarit, on joten ne luetaan 2kertaa vuodessa ja sitten lähetetään lisälasku taikka jos ei ole vettä kulunut, maksetaan takaisin.
      vuodessa 4hlö perheelle tuli lisää maksettavaa 2x100euroa

    • Ei vertailukelpoisia

      Tässä ketjussa sotkee että puhutaan eri asioista.
      Toiset puhuu pelkästä raakavedestä. Toiset myös veden lämmityksestä, Hintoja ei voi vertailla.
      Kulutukseen voi itse vaikuttaa paljon. Jotkut osaa ottaa "pika suihkun". Toiset taas seisoo suihkussa puoli tuntia haaveillen maailman uudesta syntymästä.

    • lotraaja

      Sain tänään taas 3 kk:n vesilaskun.

      Kiitos ketjun säästövinkeille, summa oli nyt "vain" 142 euroa.

      Edelliseen 3 kk:n laskuun verrattuna 5 euroa vähemmän!

      Kesäkuussa kirjoitin: "Kulutin yksin siis yli 18 kuutiota kylmää ja melkein 12 kuutiota kuumaa vettä 3 kuukaudessa."

      Nyt syyskuussa kirjoitan: Kulutin yksin siis 18,7 kuutiota kylmää ja 10,8 kuutiota kuumaa vettä 3 kuukaudessa.

      • Anonyymi

        Mä asun yksin kerrostalossa ja tuli 3kkvesi lasku 228,12 e!jamä oikeesti en juuri kuluta vettä. No huomenna täytyy alkaaselvittään asiaa koska toi on aivan mahdoton yhtälö🤔


    • höynäytetty

      Lasku tuli että kulutan 68m3 vuodessa.kylmä vesi a4.91 kuumav.a9.47. yhteensä 476,00e.kulutus on ollut vähäistä,onko etäluennassa jotain vikaa.mittareissa on pyörörattaat.

    • tabou

      Vuonna 2011 rakennetussa talossa ei ole huoneistokohtaisia vesimittareita. Vesimaksu kuussa on 19€ ja sillä vissiin saa sitten käyttää, mitä käyttää, palautuksia tai mätkyjä ei tule. Ihan ok mulle. En tosin tiedä, mikä vedenkulutukseni on. Suihkuun menen 1x päivässä, tiskaan aamuisin 1-2pv välein ja pyykinpesua kerta viikkoon tai kahteen. Yksineläjä.

      • Anonyymi

        3kk vesilasku 103,90e, asun yksin. Helsinki.


      • Anonyymi

        Vesimaksu on teillä pienempi kuin todellinen hnta. Asia riippuu tosin siitä, onko yhtiöjärestyksessä määritelty "vedestä" vai "vedestä ja sen lämmityksestä" peritään eri korvaus.


    • Anonyymi

      20 euroa kuussa on tähän asti riittänyt. Onhan se halvempaa kuin kaupasta ostettu pullovesi, ja parempaa.

    • Anonyymi

      Meillä on kahdella hengellä tasauksen jälkeen kylmä vesi yhteensä 18euroa/kk. Siihenhän tulee vielä sitten sen lämmittäminen sähköllä joka on toinen asia.

    • Anonyymi

      Annan palaa

      • Anonyymi

        Mullä on tää vanha vinttikaivo Liperissä, eikä mulle tule mitään laskua, vaikka vinttaan sieltä vaikka päivässä kuution vettä, ja lisäksi vielä jäähdytän kaivossa kaljakoria! T. Late.


    • Meitä on 2 henkilöä yksiössä jossa aiemmin riittänyt kk maksu vesilaskuihin. Tasauslasku tulee kerran vuodessa. Nyt on tullut viime vuonna yli 1000e:n ja nyt viimeisin yli 500e lasku. Vedenkäyttö ei ole muuttunut koko aikana ollenkaan, 1000e:n laskun jälkeen käytetty todella säästeliäästi vettä. Suihkussa käymme kerran viikossa saunavuoron lisäksi jos ei ole tullut hikoiltua eikä sotkettua.

      Kyllähän kaikki ymmärtää, että tuossa saisi laskea vettä jo todella paljon.

      Vesimittarit on etäluettavia, eli jostain keskuksesta käydään ne lukemat katsomassa.

      Isännöitsijästä ei ollut muuta apua kuin hän tilasi jonkun tarkistamaan, että omalla mittarilla ja keskuksella on samat lukemat, mutta muuta hän ei ole tehnyt vaikka on pyydetty asian tiimoilta monta kertaa selvyyttä asiaan.

      Voiko vanhat mittarit alkaa pyörimään liian nopeasti?

      Sinne tilaan missä mittarit ovat kun katsoo niin mittareilta ei näe lukemaa, ne on jotenkin väärinpäinkin asennettu.

      Mitä tallaisessa tilanteessa pitäisi nyt tehdä?

    • Anonyymi

      Meillä kulutus on 55 litraa/vrk/henkilö.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe