Kriteerit ja realiteetit

Savonlinnan sunni

Hain tässä Ylelle toimittajatyöharjoitteluun muutama vuosi sitten. Homma tyssäsi siihen että minulta puuttuu oikeat korkeakouluopinnot. Ylen päällikkö katsoi että heillä ei ole aikaa perehdyttää ketään syvällisemmin perusasioihin eli tietyt asiat tulisi olla hallussa ja suositteli alan korkeakouluopintoja. Omasta taustastani sen verran että olen kuitenkin opiskellut yliopistossa historiaa ja minulla on toisen asteen mediaopintoja (jossa ammattilaisten videokamerat, editointivälineet, käsikirjoitusten teko, synopsikset jne. olivat ohjelmassa) 1990-luvulta. Kielteisen päätöksen jälkeen olin toimittajaharjoittelijana kirjaprojektissa ja sitä kautta sain vähän ”kokemusta”. Kirjoitin myös artikkelin ammattilehteen haastatteluun pohjautuen. Sinänsä työ tuntui lapsellisen helpolta opiskeltuani kandidaatin tutkintoa varten, jossa oli kokeita, seminaareja, esseitä jne. toista sataa ja joiden kautta kirjoittaminen tuli erittäin tutuksi. Selväähän on että Ylen toimittajan tehtävissä tulee osata verkkotyökalujen käyttö, uusimmat digikamerat jne. ja tietenkin riippuu mikä on roolina. Olen jo yli nelikymppinen, mitkä mahdollisuudet ylipäätään tässä on työllistyä Ylen kautta tai minkään median kautta? Itseään tulee toki kehittää monin tavoin. Mutta korkeakoulupaikan saaminen ja siellä useiden vuosien opiskelu tuntuvat raskailta vaihtoehdoilta. Olen miettinyt asiaa myös siltä kannalta että en ollut oikea henkilö heidän kriteereissään (tai Ylen päällikön) – olenko liian vanha?

2

210

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • giornalista

      Miksi haluat toimittajaksi? Media-alan työtilanne on vaikea. Jos yli nelikymppisellä ei ole alalta työkokemusta eikä alaan liittyviä opintoja, voi olla lähes mahdotonta työllistyä. Parikymmentä vuotta vanhoista mediaopinnoista ei ole hirveästi hyötyä. Tekniikka on kuitenkin 90-luvulta aika tavalla kehittynyt.

      Ongelmasi on se, että media-alalta löytyy pilvin pimein 3-kymppisiä työttömiä tai vajaatyöllistettyjä toimittajia, joilla on jo kymmenen vuoden työkokemus ja maisterin paperit. Miten kilpailet heidän kanssaan?

      Jos väen vängällä toimittajaksi kuitenkin haluat, hae kesätoimittajapaikkoja ensi talvena. Hae kesätyötä ympäri Suomea pienistä paikallislehdistä isoihin maakuntalehtiin äläkä unohda paikallisradioita. Näkisin, että tämä on ainoa keino päästä työnsyrjään kiinni. Freelancerin hommia ei ehkä kannata yrittää, koska sinulla ei ole toimittajan työstä kokemusta. Sanomalehdet eivät maksa ammattikirjoittajillekaan mitään.

    • näin.

      Ikää 23 ja tehny YLE:lle kolme lähetystä tänävuonna paljon muuta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe