kissojen tiineydestä apua!!!!

kissaemo3

Kissani ei ole vielä raskaana, mutta haluan ottaa kaiken mahdollisen tiedon ylös ennen kuin poikakissa tulee ensi viikolla taloon (vasta10viikkoa vanha) että osaan tulevaisuudessa hoitaa oikein.

Luin tätä artikkelia: http://erjasaarinen.pp.fi/Yleista_kissa/tiineys.html

Ja siinä puhuttiin tehosterokotuksista. Mitä nämä ovat?

Enkä luetun ymmärtämis vaikeuksieni takia ymmärrä tätä lausetta:

"Synnytyksessä infektiotaudit ovat yleisin syy pentujen kuolemaan. Siitoskissan terveyden varmistaminen, hyvä hygienia ja kontaktien välttäminen muiden kissojen kanssa siihen asti, kunnes rokotukset on annettu, ovat tärkeitä varotoimia"

Olisi todella ihanaa jos vastaisitte tähän? Haluan olla niin valmis kun mahdollisesti voin!

9

130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+10

      1. Et ota poikakissaa ensi viikolla, mikäli se on tuolloin 10 viikon ikäinen. Kissojen luovutusikä on 12 viikkoa.

      2. Vie oma naaraskissasi leikattavaksi. Mikäli luetunymmärtäminen aiheuttaa noin isoja ongelmia, on parempi, että jätät pennut tekemättä. Ja opiskele sitä luovutusikäasiaa lisää.

      Muille(kin) tiedoksi, että hyvä hygienia tarkoittaa normaalia viikottaista siivousta, ahkerasti putsattua hiekkalaatikkoa, kunnon eläinkauppatason ruokaa (ei markettimössöjä) ja sitä, ettei taloon tule pentujen aikana vieraita kissoja katsojat pesee aina ensin kätensä ennen kuin koskevat pentuihin. On myös tärkeää testauttaa siitokseen aiotuilta kissoilta ennen astutusta FIV & Felv, ovat kissojen tarttuvia autoimmuunisairauksia, sekä lisäksi sienitesti ettet levitä muille kissojen mahd. kantamaa sientä.

      Oli muuten aika outojakin juttuja tuossa artikkelissa, esim. ei missään nimessä mitään sanomalehtisilppua kissan pesämatskuksi!

      • 7+8

        1. Väärin. Kissoilla ei ole mitään yleistä luovutusikää.

        2. Luovutusikäasiaa on mahdoton opiskella, koska asiasta ei ole saatavilla tietoa. Pelkkää mutu-luuloihin pohjautuvaa satuilua.

        Tiedoksi vaan, että marketeissa myytävät ruokamerkit osoittautuivat Kuluttajalehdessä julkaistussa puolueettomassa vertailussa eläinkaupan ruokien veroisiksi.

        Kissoja on pennutettu iät ja ajat hyvällä menestyksellä ilman noita testejä.


      • kissaemo3

        Tiedän täysin hyvin, ettö luovutusikä on 12vk, mutta epäonnekseen on tämän poikapennun emo alkanut häntä hylkimään joten sen takia tulee aikaisemmin mun luo. Ja minusta luetun ymmärtäminen ei ole este pentujen hankkimiseen, jos olen tässä jo monia artikkeleita ja eläinlääkärin artikkelin juuri luin eilen illalla loppuun. Maatiaiskissan todellakin omistan, en näe mitään vikaa tässä. Marketin kissanruokaa syötän minäkin, friskies junioria. Enkä tietääkseni kysynyt sinun päätöstä pennuttaako vaiko ei :) ja jos oikein luit niin sanomalehti silppua alle JA PÄÄLLE VILTTI TAI VASTAAVA! Ja minulla luetun ymmärtämis vaikeuksia? Kyllä tyhmäkin tajuaa että ei missään nimessä mustetta sisältävää sanomalehteä kissanpentujen lähelle! Kiitos ja kuittaus. Onko jollain tohon mun kysymykseeni nyt vastaus?


      • 7+8
        kissaemo3 kirjoitti:

        Tiedän täysin hyvin, ettö luovutusikä on 12vk, mutta epäonnekseen on tämän poikapennun emo alkanut häntä hylkimään joten sen takia tulee aikaisemmin mun luo. Ja minusta luetun ymmärtäminen ei ole este pentujen hankkimiseen, jos olen tässä jo monia artikkeleita ja eläinlääkärin artikkelin juuri luin eilen illalla loppuun. Maatiaiskissan todellakin omistan, en näe mitään vikaa tässä. Marketin kissanruokaa syötän minäkin, friskies junioria. Enkä tietääkseni kysynyt sinun päätöstä pennuttaako vaiko ei :) ja jos oikein luit niin sanomalehti silppua alle JA PÄÄLLE VILTTI TAI VASTAAVA! Ja minulla luetun ymmärtämis vaikeuksia? Kyllä tyhmäkin tajuaa että ei missään nimessä mustetta sisältävää sanomalehteä kissanpentujen lähelle! Kiitos ja kuittaus. Onko jollain tohon mun kysymykseeni nyt vastaus?

        Et tiedä vaan luulet. Kissoilla ei ole mitään yleistä luovutusikää.


    • kaalinpää

      Minusta tuntuu, ettei sinun kannata pennuttaa.
      Uskoisin, että olet maatiaiskissan omistaja. Rotukissojen luvutusikä on 12 viikkoa.
      Rotukissa saa rokotukset, ja teksti tarkoittaa, että kissa olisi saanut vuosittaisen tehosterokotuksensa ajoissa, ennen pentujen saamista.
      On tyhmää lukea vain yhtä artikkelia.

      Jos omistat maatiaisen, jolla ei ole rokotuksia, niin on siis vaara, että pentue kuolee esimerkiksi sinun kengänpohjasta tuotuun virustautiin. Maalaisaikana niitä pentueita tuli ja meni. Joskus kuoli kaikki. Joskus pentuja liikaakin ja silloin iskä vei pennut liiteriin (lopetti).
      Rotuksissan omistaja et voi olla, olet niin tietämätön. On olemassa erittäin hyvä kirja : Kissankasvattajan käsikirja.

    • Kitten5

      Miksi olet pentuja teettämässä? Mitä jos joku pennuista tai emo sairastuu, entä jos emo kuolee synnytyksessä, mitä jos pennuille ei löydykään koteja? Eiköhän maailmassa ole jo tarpeeksi kissoja (etenkin maatiaiskissoja) ilman koteja, ei niitä enää tarvitse tähän maailmaan tehtailla. Varsinkaan tuo ruokapuoli ei näytä olevan kunnossa, Friskies ei nimittäin ole parhainta ruokaa kissalle. Luetko ruokien pakkausselosteita, vai ostatko ruoat hinnan mukaan? Suosittelisin, että leikkautat tämän narttukissasi etkä teetä MITÄÄN kissanpentuja, varsinkaan jos sinulla ei ole muuta syytä kissanpentujen teettoon, kuin että: "ne on söpöjä", "niistä saa rahaa", tai "mä vaan haluan teettää pentuja". En sitten sanonut tätä mitenkään pahalla tai tarkoittanut loukata, en vain tykkää että kissoja pennutetaan noin hepposin perustein eikä olla otettu asioista selvää. :)

      • kissaemo3

        Tässähän mä jumalauta otan asioista selvää!! Ihan sama mitä marmatat siellä, et saa mun mieltä kääntymään kohta vuoden verra halunnut tätä asiaa, joten pysyn päätöksessäni. Enkä inhoa mitään muuta enemmän kun ihmisiä jotka laittaa sanoja mun suuhun, sanoinko jossain vaiheessa, että haluan pennuttaa, koska on niin söpöjä, niistä saa rahaa tai mä vaan haluan teettä pentuja?

        Syy miksi pennutan, on koska kissani on todella lempeä ja huolehtivainen ja haluan sen kokea äiteyden! sillä on niin kauniit värit, että olis tyhmää olla tiineyttämättä sitä. I rest my case.

        JA KILTIT, NYT PELKÄSTÄÄN NOIHIN KYSYMYKSIIN VASTAAMINEN!


      • Kitten5
        kissaemo3 kirjoitti:

        Tässähän mä jumalauta otan asioista selvää!! Ihan sama mitä marmatat siellä, et saa mun mieltä kääntymään kohta vuoden verra halunnut tätä asiaa, joten pysyn päätöksessäni. Enkä inhoa mitään muuta enemmän kun ihmisiä jotka laittaa sanoja mun suuhun, sanoinko jossain vaiheessa, että haluan pennuttaa, koska on niin söpöjä, niistä saa rahaa tai mä vaan haluan teettä pentuja?

        Syy miksi pennutan, on koska kissani on todella lempeä ja huolehtivainen ja haluan sen kokea äiteyden! sillä on niin kauniit värit, että olis tyhmää olla tiineyttämättä sitä. I rest my case.

        JA KILTIT, NYT PELKÄSTÄÄN NOIHIN KYSYMYKSIIN VASTAAMINEN!

        Vai haluat sen kokea äitiyden... Tiineys ja synnytys on kissalle erittäin raskas kokemus, itse en tuollaisin perustein menisi teettämään pentuja, edelleenkään. Eiköhän maailmassa ole jo tarpeeksi niitä lempeitä, huolehtivaisia ja kauniin värisiä kissoja. Saattaa olla, ettei yksikään pennuista synny saman värisinä kuin emo. Onhan minunkin kissa lempeä, huolehtivainen, kauniin värinen ja vaikka mitä positiivista, mutta en siltikään teetä sille pentuja, koska en näe sitä mitenkään tarpeellisena. Onko tyhmää, kun en nyt teetäkkään sille kauniille ja ihanalle kisulleni lisää lempeitä, huolehtivaisia ja kauniin värisiä kissoja? Pitäisikö jokaisen, joka omistaa samanlaisen kissan kuin sinä, teettää sille pennut vain koska se on mielestäsi tyhmää, ettei sille teetettäisi pentuja :D ?

        Olkoon, en jaksa vatvoa tästä asiasta enää. Tee niinkuin parhaaksi näet, mutta toimintasi ja asenteesi muiden mielipiteitä kohtaan ei paranna yhtään kodittomien ja hylättyjen kissojen asioita.


      • elä ota nokkiis
        kissaemo3 kirjoitti:

        Tässähän mä jumalauta otan asioista selvää!! Ihan sama mitä marmatat siellä, et saa mun mieltä kääntymään kohta vuoden verra halunnut tätä asiaa, joten pysyn päätöksessäni. Enkä inhoa mitään muuta enemmän kun ihmisiä jotka laittaa sanoja mun suuhun, sanoinko jossain vaiheessa, että haluan pennuttaa, koska on niin söpöjä, niistä saa rahaa tai mä vaan haluan teettä pentuja?

        Syy miksi pennutan, on koska kissani on todella lempeä ja huolehtivainen ja haluan sen kokea äiteyden! sillä on niin kauniit värit, että olis tyhmää olla tiineyttämättä sitä. I rest my case.

        JA KILTIT, NYT PELKÄSTÄÄN NOIHIN KYSYMYKSIIN VASTAAMINEN!

        No mulla on kriteerit kissalle, jotka sopivat sinunkin repertuaariisi. Se on täysin vailla rekisteröitä sun muuta humpuukkia ja täysin SUOMALAINEN KOTIKISSA, eikä mikään arjalaisen rodun mahti ponnistus joihin viat saadaan kerättyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      83
      4507
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      121
      3886
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      33
      2451
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      193
      1454
    5. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1276
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1233
    7. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      36
      1168
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      62
      1157
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1133
    10. Olen menettänyt yöunet kokonaan

      Nytkin vain tunnin nukkunut. En tiedä johtuuko se sinusta vai tästä palstasta. Olis mukava nähdä oikeasti eikä arvuutel
      Tunteet
      17
      1035
    Aihe