Iällä merkitystä?

vanhusko?

Onko 22 vuotias jo liian vanha kauppatieteelliseen? Eli jos valmistuu niin ktm tutkinnon saisi vasta 27 vuotiaana. Katsotaanko sitä jo huonona työelämässä?

Monihan joka pääsee on vissiin just lukiosta valmistunut eli n. 19 vuotias, jolloin mahdollinen ktm tutkinto on jo 24 vuotiaana takataskussa.

Yritin tänä vuonna ekaa kertaa alalle, mutta en varmaankaan pääse, koska valitsin pisteideni kannalta huonot koulut. Ajattelin yrittää ensivuonna uudestaan, mutta kun tuota ikää alkaa olemaan jo jonkin verran niin niin... Oon siis ensi vuonna 22.

16

2479

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hdgdgaa

      Kerro ikäsi kahdella. Jos saat tutkinnon silloin, niin pitäisi huolestua. Muuten sinulla ei ole hätää.

      Harvalla alle 27-vuotiaalla on tutkinnon lisäksi runsaasti omalta alalta kumuloitunutta työkokemusta.

    • Raymond de Cruz

      Ei kannata huolestua.

      Itsellä kilahti 30 tauluun juuri paperit saatuani, eikä taustalla ole juurikaan alaan liittyvää työkokemusta (tämä johtui siitä että kulutin muutaman vuoden toisessa koulutuksessa ennen kuin vaihdoin kkk). Silti n. 1kk haun jälkeen napsahti heti pari työpaikkaa koulutusta vastaavista töistä isoissa yrityksissä.

      Tosin se täytyy sanoa että osallistuin pariin liike-elämän projektitöihin koulutuksen aikana. Eräs oli osana kurssia, toiseen saattoi hakea vapaaehtoisesti. Näistä yhteensä työkokemusta n. 6kk. Uskoisin että näitä projekteja ilmaantuu joka koulussa aina välillä (Aallossa paljonkin), ja mikäli näin käy, kannattaa niihin hakea. Työnantajat olivat niistä kyllä kiinnostuneita.

      Yleisesti uskoisin että iso könttä valmistuu siinä kolmenkympin tienoilla, joten ikä tuossa hahlossa ei ole ongelma. Hieman panostat vähänkään työkokemukseen koulutuksen aikana niin no worries.

    • ei haittaa

      Tutkipa esimerkiksi Sefen tekemää tutkimusta vastavalmistuneiden työllistymisestä. Keskimääräinen valmistumisikä oli muistaakseni jopa korkeampi kuin 27. Ei syytä huoleen. Harva pääsee edes sisään ensi yrittämällä, joten suurin osa ei aloita opintoja 19-vuotiaana.

    • jippa3

      Näin on, hae kouluun nyt! Tajuat 27-vuotiaana kuitenkin olevasi edelleen nuori. Sulla ei ole mitään hätää vielä 10 vuoteen.

    • sekuvainseppo

      Jostakin olen muistaakseni lukenut että kauppiksen aloittavien keski-ikä on 23 vuotta, en mene tosin vannomaan enkä muista oliko tämä yleisesti Suomesta vai koulukohtaisesti. Ei kuitenkaan 22 ole mikään ongelma, loppujen lopuksi todella harva pääsee ensimmäisellä yrittämällä suoraan lukion jälkeen sisään ja esimerkiksi suurimmalla osalla miehistä on siinä vielä armeijakin välissä.

    • 22v

      Olen itse nyt 22 ja pääsykoe meni niin hyvin, että ensi syksynä lähes varmasti alkaa opinnot. Jotkut kavereistani toki opiskelevat jo maisterivaiheessa, että siinä mielessä ollaan vähän jälkijunassa. Toisaalta tiedän monia samanikäisiä joille ei vieläkään ole ovet auenneet yliopistoon, että kyllä meitä on moneen junaan, eikä mielestäni ole ikinä myöhäistä aloittaa jotain mitä haluaa. Mieti nyt kuinka pitkän työuran voit tehdä, jos valmistut 27-vuotiaana.

    • Ihan hyvin!

      veikkaisin, että tytöillä ikä kauppikseen pääsyssä vaihtelee yleensä 20-22 välillä, ja pojilla 21-23. Pojilla tuo asepalvelus yleensä yhden välivuoden. Sitten on toki niitä 18-19 vuotiaita alottajiakin, mutta sinne oravanpyörään ehtii ihan mainiosti myöhemminkin, kuin nuorena 23-24-vuotiaana maisterina. Jos olet alle 30, kun valmistut, se on ihan hyvin.

      • Lhjcggg

        Älä mistään tollasesta stressaa, itse olen kanssa 22v ja pääsen opiskelemaan vasta tänä vuonna. Olen vain vuoden muutamaa kaveriani "jäljessä" ja isoa osaa edellä. Moni hätäilee ja jättää lopulta ensimmäisen alan kesken. Sitä paitsi miehille tulee käytännössä kaksi välivuotta (jos alottaa intin tammikuussa tai jos on vuoden mies). Jos ei heti kirjotusten jälkeen pääse sisälle, niin armeijassa ei pysty montaa kymmentä tuntia lukemaan. Moni siis hakee ensi kertaa tosissaan 21-vuotiaana.


    • IhanOikeasti..

      Kauppakorkean läpäisee kevyesti kahdessa vuodessa jos vain viitsii.

      • Ihantosijuuuh

        Jep ja lääkiksen vuodessa jos ei kännää koko aikaa. Oikikseen saattaa tosin vuosia mennä kolme.


    • kevyesti

      Juu ja oikiksen vuodessa

    • fsdfsdfsfsd

      Itse valmistuin kauppakorkeasta 28-vuotiaana eli saman ikäisenä kuin suurin osa muistakin (tilastojen mukaan ainakin muutamia vuosia sitten keskimääräinen valmistumisikä oli 28,4 vuotta).

    • rouse92

      Mä mietin juuri samaa. Hain itse ensimmäistä kertaa tänä vuonna, ja epäilen ettei ovet nyt vielä aukene. Joten ensi vuonna 22-vuotiaana uusi yritys. Lohduttavaa kuitenkin kuulla, että en ole siellä ihan ikäloppu:D. Ensi keväänä luulisi motivaation olevan niin korkealla, että sisään pääsisi!

    • cdff

      Pääsin sisään nyt 21-vuotiaana. Taidan olla aika hyvissä ajoin liikkeellä!

    • hassua34

      Ei siellä ikää oikeasti kysellä. Totta kai tietenkin jos olet joku 40v. viiksivallu ja hengailet 19v. tyttöjen kanssa niin sen kyllä huomaa, mutta suoraan sanoen 18-27 - vuotiaat sekoittuvat aika hyvin Aallossa ainakin.

      Nuo iät menevät oikeastaan aika hauskasti sekaisin, kun eri-ikäiset aloittavat opintojaan eri aikohin. Kun pari vuotta sitten aloitin 21v:nä oli kaveripiirissäni eri ikäisiä 18-24v. väliltä ja siis nämä sellaisia, jotka aloittivat samaan aikaan. Toisaalta eräs minua miltei vuotta nuorempi lukion luokkalainen aloitti opinnot heti lukiosta päästyään ja aloittaa kohta luultavasti viimeistä vuottaan.

    • vanhakos

      22-vuotias ja liian vanha...voi jeesus oikeesti. Itse pääsin kauppakorkeaan 27-vuotiaana, kun olin ollut yli puolivuosikymmentä työelämässä ennen kuin alkoivat korkeakouluopinnot kiinnostamaan tosissaan. Ja ei ollut ongelmia, kaikkien kanssa tulin toimeen mainiosti - oikeastaan ainoa ero oli siinä, ettei opiskelijabileet enään kiinnostaneet samalla lailla kuin nuoremmilla. Kandin paperit sain 2,5 vuodessa ja nyt ollut työelämässä muutaman vuoden ajan ihan hyvässä asemassa ja palkalla. Maisteriopinnot mietinnän alla, mutta en ole päätöksiä vielä tehnyt, kun töitäkin näyttää riittävän kandin papereillakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10320
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      422
      4594
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3114
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1899
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1650
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe