Tietoa..??

sp-HERPES

Minulla on mitä ilmeisimmin sukupuoliherpes...?
Oireina:
Näppylät(aftamaiset) joita ilmestyi häpyhuulien molemmille puolille ja pari peräaukon tuntumaan, kivuliata ja välillä kutiavia.. Nyt kuitenkin ilmeisesti ovat häviämässä pois, onneks!

En käynyt lääkärissä, mutta kun seuraavat ilmestyvät niin menen ja huomenna on lääkäriaika, mutta ei tämän takia niin ajattelin keskustella herpeksestä.

On vaan ilkeää kun aloin juuri taas uudellee tapailemaan pitkäaikaista miesystävääni jonka kanssa seurustelimme 4vuotta. Nyt pitäisi hänelle kertoa asiasta..!! Häntä muutenkin iljettää edes ajatella että olen jonkun muun kanssa ollu(yhden).. Ja kun mainitsin että en halua harrastaa seksiä edes kondomin kanssa ennen kuin käyn testeissä kaikista taudeista.

Voinko kuitenkin harrastaa seksiä kondomin kanssa huoletta?
Tottakai vasta sitten, kun olen kertonut mahdollisesta herpeksestä. En ikinä voisi tälle rakkaimmalle ihmiselle mitään tartuttaa!!!

3

416

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täti

HEI! Olet järkevä, kun ajattelet kanssaihmisiä! Ja jos poika-/ miesystäväsi on aikuinen, kyllä hän tiedon kestää ja jos on mustasukkaista sorttia, sitten kannattaa miettiä, alkaako suhteeseen.

Luultavasti sinulla on sp-herpes, ainenkin oireet sopivat siihen, joskus hiiva saattaa aiheuttaa samanlaisia oireita. Sp-herpes tarttuu vai aktiivi-vaiheessa, ja myöhemmin sen uusiutuminen on harvenpaa, stressi ja huono yleiskunto voi esim. aktivoida sen.

Jos käytät kondomia, niin ei se sp-herpes tartu (näin näkisin), mutta kuitenkin se voi olla mahdollista. Paras ehkäisy on välttää kontaktia rakkula-vaiheessa.

Ja uskallusta asian kertomiseen, eiköhän kaikki asiat selviä aikanaan! Ja seksiä voi harrastaa turvallisin mielin myöhemmin!

• Piia

Minulla on juuri em. tauti jonka sain edelliseltä kumppaniltani. Hän itse ei ollut tietoinen että on saanut tartunnan, koska oireita ei ollut näkynyt...
      Taudin huonoja puolia ovat se että se saattaa esiintyä (kuitenkin harvoilla) kroonisena eli puhkeaa esim. aina kuukautisia ennen uudelleen ja se että tartutat tautia AINA jos kondomia ei käytetä.. Eli möys silloin kun tauti ei varsinaisesti ole päällä.
      Itselläni taudin ensimmäiset oireet tulivat heinäkuun puolessa välissä ja tauti oli todella kiusallinen. Tauti iski niin kovin äälle että virtsaaminen kävi lähes mahdottomaksi ja yö unet jäivät pariin tuntiin. Jouduin syömään kaksi lääkekuuria ennen kuin tauti helpotti. Rakkulioita ilmaantui vain koko ajan lisää. Arvista ei kannata huolehtia, ne kyllä haalistuvat ajan myötä, mutta on kyllä aluksi aika rajun näköisiä.
      Todellakin kannattaa kertoa asiasta uudelle kumppanille ja käyttää aina kondomia. Miehillä tauti on kylläkin huomattavasti lievempi.

Samalla pyytäisin myös itselleni apua tässä samaisessa asiassa... Eli erosin juuri miesystäväni kanssa jolta sain tartunnan. Kuinka pahana asiana te miehet yleensä pidätte sitä että naisella on sukupuolielin herpes?
      Häpeän tautia itse suuresti ja suoraan sanottuna tilanne vituttaa aivan mahdottomasti... Todella ahdistava tunne kun tautia ei voi hoitaa lopullisesti pois...

• Täti

HEI! Sinunkin kohdalla uskaltaisin sanoa, että se uusiutuminen tulee harvemmin myöhemmin, ja on totta, että kuukautisten aikaan monilla esiintyy rakkuloita, eli helpommin aktivoituu. Kannattaa olla huolellinen tuona aikana, mutta ei pidä ottaa liikaa stressiä, sillä se herkistää.

Monet häpeävät tautia, se on ns. tabu, ilmeisesti siksi, koska sitä ei voi kokonaan parantaa. Itse tunnen miehiä, jotka eivät pidä asiaa niin vakavana, ja kannattaa muistaa se kondomi. Mutta Herpeksen kanssa voi elää ja itse ainenkin se tuntuu olevan jo taakse jäänyttä elämää. Viimeeksi oli yksi rakkula noin viisi vuotta sitten ja se meni ohi noin viikossa, eikä ollut kivulias, eikä kirvelevä. Eli jatkossa helpompaa ja tosiaan miehet ovat monesti aivan oireettomia, joten helposti saattavat tartuttaa herpestä eteenpäin ilman suojausta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      38
      3682
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      31
      3250
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      69
      2888
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      91
      2730
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1748
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      81
      1709
    7. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      1539
    8. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1517
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1484
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      28
      1478
    Aihe