Mökkislummit

Tanitatikaramni

Nykyajan mökit rakennetaan ihme slummeihin eli paikkoihin jossa on naapurit molemmilla puolilla..

Eikös tuo ole kuin joku mökkislummi?

29

826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 18+15

      Taitaa olla niin, että mökkialueet kaavoitetaan ja niihin vedetään kunnallistekniikka.

      Hassuin mökkialue oli sellainen, että kun rantatietä ajali, niin oikealla puolella oli omakotitaloja, ja vasemmalla kesämökkejä. Mökit olivat suht' pienillä tonteilla, niihin mahtui autotalli se iso mökki. Ja tietysti terassi.

      • aivan...

        Se vasta on hassua, että niistä mökeistä menee enemmän veroa kuin taloista.


      • M a t k a aja maiden
        aivan... kirjoitti:

        Se vasta on hassua, että niistä mökeistä menee enemmän veroa kuin taloista.

        Hassua ylipäätään jotta suomalaiset haalivat ja ostavat mökkejä edelleen lyhytaikaiseen oleskeluun ja käyttöön.
        Se on äärimmäisen vanhanaikaista ja tyhmää.

        On edelleen hassua, jotta suomalaiset eivät matkustele mökkiä kauemmaksi kun nykyajan koneilla, edullisesti pääsee näkemään maailmaa eri kanteilta.

        Se kesämökin pieni pihanurmikko ei anna elämyksiä kovin kauaskantoisesti.

        Ehkäpä se mökki pitää laskea suomalaiseksi kulttuuri rikasteeksi :)


      • M a t k a aja maiden kirjoitti:

        Hassua ylipäätään jotta suomalaiset haalivat ja ostavat mökkejä edelleen lyhytaikaiseen oleskeluun ja käyttöön.
        Se on äärimmäisen vanhanaikaista ja tyhmää.

        On edelleen hassua, jotta suomalaiset eivät matkustele mökkiä kauemmaksi kun nykyajan koneilla, edullisesti pääsee näkemään maailmaa eri kanteilta.

        Se kesämökin pieni pihanurmikko ei anna elämyksiä kovin kauaskantoisesti.

        Ehkäpä se mökki pitää laskea suomalaiseksi kulttuuri rikasteeksi :)

        "On edelleen hassua, jotta suomalaiset eivät matkustele mökkiä kauemmaksi kun nykyajan koneilla, edullisesti pääsee näkemään maailmaa eri kanteilta."
        Vielä hassumpaa on kuvitellla, että möki estäisi matkustelun. Maailmaa on nähty ja nähdään edelleen, mutta vapaajan asunto viehättää edelleen.


    • Huhhuji

      En ostaisi ikinä mökkiä jossa on naapurit.

    • Punaisesta torpasta

      Ei naapuri haittaa, kunhan on tarpeeksi kaukana. Meillä on toisella puolella metsää (ties kenen), toisella toinen mökki, joka on metsän peitossa eikä näy meille. Oma tontti on hehtaarin kokoinen, mutta raja on toisella puolella lähempänä. Sinne jos joku rupeaisi rakentamaan, se voisi vähän häiritäkin.

      Mökkitontit ovat tosiaan naurettavan pieniä nykyisin. Minä en suostuisi edelleenkään ostamaan kuin vähintään puolen hehtaarin tontin, että oma rauha säilyisi.

    • :_:_:_:

      En kyllä itsekkään mökkiä tuollaiselta mökkislummi alueelta hommaisi. Nykyisin on toisella puolella sukulaisen mökki, joten ei haittaa, ja sekin on n. 50m päässä mäen takana, niin ei suoraa näköyhteyttäkään ole. Ja toisella puolella ei ole, eikä tule mökkiä kun on pelkää kalliota siinä ja korkea nousu vielä

    • Mököttäjä..

      Kaavoitetut rannat nyt ovat sellaisia, että mökkejä on tiheään ja sitten kilometri tyhjää rantaa. Mökkejä hajallaan saa olle viisi kilomerillä ja yleensä paikat merkitty yleiskaavaan

    • Tyytyväinen slummiin

      Minulla on tuollainen rivitalotontti. Keskimmäinen tontti viidestä. 4000 m2.

      Loppujen lopuksi aika vähän noista naapureista on haittaa, vaikka yksi sun toinen vähän rakenteleekin tontillaan. Olen sen verran city-ihminen, että en varmaan edes viihtyisi yksin korvessa ilman naapureita.

      Huonoin vaihtoehto minusta on yksinäinen pienehkö tontti iäkkään metsän keskellä. Milloinkaan ei tiedä koska metsänomistaja myy metsän puut ja metsä hakataan aukoksi. Siinä sitä sitten on kiva mökkeillä järven ja hakkuuaukon välissä...

      • mökki 155

        Meilläkin on rajanaapurit kahdella puolella mutta kasvillisuus estää näköyhteyden.

        Itse asiassa on aika mukavaa että jos poissa ollessa tapahtuu joku katastrofi mökillä niin joku muukin voi huomata ja ilmoittaa siitä. Samoin kukaan ei tupsahda metsästä minun pihalleni koska tietävät jo naapurin pihalla olevansa piha-alueella.


    • saaren kuningas

      Saa naapureita olla, kunhan eivät ole liian lähellä. Hakiessani tonttia oli vaatimuksena vähintään hehtaarin tontti juuri siksi. Aikansa meni, ennen kuin löytyi.

      Nyt on oma saari. Naapureita on mantereella, mutta ei haittaa. Ja on myös vanhaa metsää omasta takaa. Ei ole pelkoa, että naapuri kaataisi sen ensi vuonna.

    • hyvä naapuri

      Meidän naapurissa asustelee 25-30v blondi, käyskentelee rennosti yläosattomissa, ja voi tulla juttusillekkin. Muija ei oikein tykkää, mutta minua ei haittaa ollenkaan.

      • nuole sitä pillua!

        nami nami


    • toyottukkii

      Tää ruovesi on kans slummi, kaupunkilaiset tulee leveilemään rahoillaan, tekevät kalliit mökit ja asuvat kesän ja naapurissa toinen samanlainen ja kauheasti menee keskiolutta kun kaupungissa ei voi niin ryypätä koska kun naapuri tuntee, opettajan mieheksi tai laatupäällikön vaimoksi.

    • Ei kannata kadehtia

      Paljonkos niillä opettajan ja laatupäällikön puoliskoilla on rahaa leveillä? Ei noilla ammateilla niin paljoa tienata, että kadehtia kannattaisi.

    • Sluuuuu

      Mökki naapureilla ei ole mökki vaan lähiö..

    • nuole sitä pillua!

      meillä on just tasan hehtaarin kokoinen tontti, eikä naapurit häiritse. toisella puolella ne on noin kilometrin päässä ja toisella n. 100 m

    • ime isoa kyrpää

      slummi oot kuule ite

    • hökkelimies

      Sehän johtuu siitä että nykyään ihmiset eivät tiedä mitä mökkeily tarkoittaa. He haluavat sähköt, posliinipöntöt, tien ja kaikki härpäkkeet. Sitten maksetaan korkoa koron päälle kunnes on toinen jalka haudassa. Omaisuus menee pätkätyösukupolvelle joka muuttaa sen rahaksi, kyllä venäläisten kelpaa. Oikea mökki tarkoittaa alle 10 m2 hökkeliä ja kynttilänvaloa, sääskiä ja susia. Eihän nykysuomalaisesta sellaiseen ole.

    • Max Martin

      Slummi sanaa ei saa mökin kanssa käyttää Suomen kielessä, sillä sana slummi viittaa kaupungeissa oleviin hökkelikyliin. Eli sana kesämökki jo itsessään kertoo minkatasoisesta asumuksesta on kyse, sitten on vielä muita vastaavia sanoja, kuten erämaja, metsästysmaja, kalamaja, kalavaja, venevaja, saunamökki...

      Sana kesämökki tarkoittaa aina maaseudun rauhaan rakennettua rakennusta. Keäsmökkiä ei koskaan voi olla kaupunkialueella. Siirtolapuutarhat ovat kaupunkialueelle rakennettuja pikku mökkejä, mutta niiden virallinen nimi ei ole kesämökki, vaan ne ovat siirtopuutarhan mökkejä.

    • Max Martin

      Eli siis se, mitä kuvailit termillä mökkislummi on Suomeksi virallisesti kesälomamökkikylä. Aikaisemminkin sellaisia on ollut erityisesti vuokramökki käytössä ja sitten kenties jonkun hiekkarannan läheisyydessä. Jos Suomeen ollaan nyt rakentamassa uudenlaista mökkielämäntyyliä, jossa on mökkinaapurit ns. liian lähellä ja sellaistahan tapahtuu erityisesti kivojen hiekkarantojen ympärille, niin sitten voi tietysti harkita uusien sanojen käyttöä. Mutta slummi siis kuuluu kaupunkien katukuvaan, eikä koskaan maalle. Eikä se sovi tähän käyttöön.

      Jos maalla joku rakennus on mielestäsi täysin surkeaa laatua, niin nimitys on vaja tai sitten ulkowc:ssä se on huussi. Sana majakin tarkoittaa kokonaan itse tehtyä esimerkiksi lapsien tekemää pikku rakennusta, joka voi olla vaikka laudanpätkistä itse naulattu. Mutta majassakaan ei voi koskaan yöpyä, kuin retkeilymielessä.

    • Ksjejsjshdh

      Jos on naapurit niin slummi se on.

    • Ostakaa oma saari niinkun meillä on, eipä siinä paljon naapurit oo häirittemässä.

    • Hörde

      Mulla on 2 hehtaaria mökkitontillani. Vanha viljelystie vie vaan perille ja koko ympäröivä alue on kunnan virkistysalueeksi merkitty eli lähin mökkinaapuri ei voi tulla lähemmäs ku 500 metrin päähän. Kekkulit paljaana sais käveleskellä rantasaunasta jokeen kainaloita pesemään ja uimaan...mutta ku sääskiä on tiheikön keskellä niin heleketisti ettei koko kesänä pysty mitenkään pihalla viihtymään. Puoli hehtaaria pidän ruohikkona, mut ku tuuli ei pääse sinne tontille mitenkään ympäröivien mettien läpi. Pitäis vissiin laittaa aurinkovoimalla kauhiat puhaltimet pihaan humisemaan ??? Silloin ois kyllä jo ihan sama ostaa kesämökki tuulitunnelin sisältä... Mökki ei oo talvieristeinen, joten kylmissään siellä on pistäydyttävä keväisin ja sit yöpakkasten aikaan syksyisin... On siinäki saateri kesämökki ? Parhaaseen nautinta-aikaan vaan sääsket ja mäkäräiset Elvistelee perseet paljaana ja itellä pitää olla kokohaalari ja sääskipäähine.... niinku jollaki ampiaispesäinhoitajalla !!! Joskus oon koittanu päissäni olla iliman paitaa mut jooo.... empä sano enempää.. Kattokaa hyvänen aika että paikka on avonainen tuulen kulkea, jotta pihalla grillaus onnistuu ilman typerää mutterimökkiä !

    • Reiska.

      Ei kukaan osta mökkiä jossa on naapurit..

    • savuissa saunova

      Minulla on mökiltä n 20km lähimpään naapuriin.Saa melko rauhassa puuhastella ja olla..

    • Asijjjaasa

      Sulla on siis oikea mökki

    • eläkemuija

      Juups,mulla sattuu olemaan just tällanen slummimökki ja empä oikein viihdy.

      Pari vuotta vasta totutellu,mut mieli kaipaa maalle vaikka johonkin räsistyneeseen tönöön jossa ei olisi naapurit kilometriä lähempänä.
      Sais tilaa hengittää ja olla niinkuin haluaa.

      Ei kaupunkimökkeily ole muuta kuin että ompahan paikka minne mennä, pois kerrostalosta.
      Ei hyvä,vaikka toiset niin ihannoikin sellaista.

    • Carl-gustaf

      Jos on naapurit niin myynti on vaikiaa..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      48
      3391
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2501
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1860
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1653
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1117
    6. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      46
      1022
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      994
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      906
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      77
      891
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      834
    Aihe