..ja naiskuvasta muutoksen kourissa, tässä ajassa.
Katsellessani päivittäin noita Ateenan kisoja pitää tunnustaa, että melkoisen iloista katseltavaa se kaiken kaikkiaan oli minulle, vaikkakaan niitä mitaleja Suomelle ei juurikaan tullut.
Minäpä siis katselin noita naisurheilijoita ja havaintoni mukaan perinteisen naiselliset naiset ovat urheilijapiireissä melkoisena vähemmistönä.
Mistähän tämäkin johtuu...?
Itse pidin kylläkin kovasti näkemästäni, sillä mieleeni ovat kovasti juuri tuo maskuliininen naistyyppi - liekö sitten urheilijanaiset luonnostaan maskuliinisia vai kovan fyysisen harjoituksen tuloksena mieshormoonituotanto on kohonnut..:) Oli miten oli, mutta naiskuva on toinen kuin se perinteinen nainen, jota edelleen esim. mainosmaailma meille tyrkyttää.
Urheilijanaiset ovat mielestäni erittäin kauniita. Tasapainoisia kehossaan, tyytyväisen oloisia, vai mitä mieltä olette.
Hmm....voikohan (tyylikäs) nainen ollakaan NIIN maskuliininen, että minä en hänestä pitäisi..;)
Jään odottamaan kannanottojanne ja pohdintaa siitä, onko naiskuva muuttunut vai ei..
Vähän vielä naiskauneudesta
54
5060
Vastaukset
- Battery016
kyllä urheileva nainen on kaunis!
- Jennifer
..tosiaan!
- .....
Jennifer kirjoitti:
..tosiaan!
Niin minustakin, vaikka kuulantyöntäjät eivät nyt niin kauheasti säväytä...
- Bettis
..... kirjoitti:
Niin minustakin, vaikka kuulantyöntäjät eivät nyt niin kauheasti säväytä...
Lesbisen penkkiurheilijan taivas on kyllä ehdottomasti joukkuelajit, joissa naiskauneutta kirmaa kentällä kymmenittäin... Verenpaineen kannalta saattaa olla ihan hyvä, että ko. kisat saatiin päätökseen.
- Patu
perinteisellä naisellisella naisella tässä kohtaa? Tarkoitatko hametta ja meikkiä? Syyt löytynee ihan vaan siitä, mitä se urheilutilanne pitää sisällään. Hame, korkkarit ja superripsarit ja eiku sataselle!
Mutta jos tarkoitat vaan yleistä habitusta, niin mä olen samaa mieltä. Kovin luonnonkaunista ei urheilijaenemmistö ole. Ainakaan kestävysurheilijat, jotka ovat "rääkänneet" itsensä kuiviin. Tietenkin joitain helmiä löytyy ;o)
Mutta joku aika sitten muutama judoka-linkki ilmestyi tännekin palstalle, ja siinä kohtaa menee mun raja siihen kauniiseen urheilijanaiseen ja ylimaskuliiniseen pillarinkaatajaan. *puistatus*.- Jennifer
..eri tavalla tuosta naiskauneudesta, sikäli mikäli yhtään tavoitin viestiäsi.
Näen urheilijanaisissa nimenomaan luonnonkauneutta, vakautta olemuksessa, kehittyneitä lihaksia, vartalon liikkuvuutta ja vahvuutta ja kuitenkin myös sitä naisellisuutta herkkine hymyineen.
Tämän tyyppinen naiskauneus on paljon toisen tyyppistä, mihin me olemme tottuneet. Uuden tyyppinen nainen tekee tuloaan ja tämä nähdään myös viihdemaailman puolella.
Ainakin itse olen tehnyt tämän havainnon..;)
Itseäni viehättää kovasti tämä uusi naiskuva, joka antaa naiselle paljon enemmän mahdollisuuksia olla nainen. Ulkonäkö, koko habitus ei ole enää tiukkaan muottiin väkisin ahdettu, vaan se on purkskahtanut muotista ulos ja synnyttänyt paljon erilaista kauneutta.
Ja mikä mielenkiintoista, niin nyt ei PELKÄSTÄÄN puhuta lesbonaisten ulkonäöstä, vaan kaikkien naisten, riippumatta seksuaalisesta suuntauksesta.
Naisella YLImaskuliinisuutta esiintyy mielestäni vain rekkiksillä, mutta sekin on enempi se tyylin kokonaisuus, pukeutumattomuus, huolimattomuus, äijämäinen köytös kuin pelkkästään ne maskuliiliset piirteet.
Mielestäni on hauskaa, että on paljon eri tyyppisiä naisia ja on myös hauskaa, että jokaisella on kannattajansa..:)
Näinhän se pitää ollakin, jokaiselle jotakin!
Sanokaa nyt te muutkin noita mielipiteitänne, sillä aihe on kietova ja meille kaikille naisille tärkeä - saneleeko joku, miltä saamme näyttää ja miltä emme? Annammeko rajoittaa itseämme ulkoisen painostuksen? - Zora
Jennifer kirjoitti:
..eri tavalla tuosta naiskauneudesta, sikäli mikäli yhtään tavoitin viestiäsi.
Näen urheilijanaisissa nimenomaan luonnonkauneutta, vakautta olemuksessa, kehittyneitä lihaksia, vartalon liikkuvuutta ja vahvuutta ja kuitenkin myös sitä naisellisuutta herkkine hymyineen.
Tämän tyyppinen naiskauneus on paljon toisen tyyppistä, mihin me olemme tottuneet. Uuden tyyppinen nainen tekee tuloaan ja tämä nähdään myös viihdemaailman puolella.
Ainakin itse olen tehnyt tämän havainnon..;)
Itseäni viehättää kovasti tämä uusi naiskuva, joka antaa naiselle paljon enemmän mahdollisuuksia olla nainen. Ulkonäkö, koko habitus ei ole enää tiukkaan muottiin väkisin ahdettu, vaan se on purkskahtanut muotista ulos ja synnyttänyt paljon erilaista kauneutta.
Ja mikä mielenkiintoista, niin nyt ei PELKÄSTÄÄN puhuta lesbonaisten ulkonäöstä, vaan kaikkien naisten, riippumatta seksuaalisesta suuntauksesta.
Naisella YLImaskuliinisuutta esiintyy mielestäni vain rekkiksillä, mutta sekin on enempi se tyylin kokonaisuus, pukeutumattomuus, huolimattomuus, äijämäinen köytös kuin pelkkästään ne maskuliiliset piirteet.
Mielestäni on hauskaa, että on paljon eri tyyppisiä naisia ja on myös hauskaa, että jokaisella on kannattajansa..:)
Näinhän se pitää ollakin, jokaiselle jotakin!
Sanokaa nyt te muutkin noita mielipiteitänne, sillä aihe on kietova ja meille kaikille naisille tärkeä - saneleeko joku, miltä saamme näyttää ja miltä emme? Annammeko rajoittaa itseämme ulkoisen painostuksen?Ylimaskuliinisuutta esiintyy ainakin tässä kaupungissa muillakin lepakoilla kuin rekkiksillä. Ei ole mitään kaavoja...
Mutta mukavaa on se että naiset ns. monipuolistuvat tyyleiltään. Löytyy jokaisen makuun jotakin =)
Ja kun joku uskaltaa olla erilainen, rohkaisee se taas jotain toista olemaan erilainen... ja siitä se lähtee.
Mielestäni mediakin tarjoaa tänä päivänä yllättävän hyvin monipuolisia muotivivahteita.
- Lesbo37
Äh,ei minun makua.Liian miehekkäitä.En pidä miehekkäistä lihaksista.Olen niin umpilesbo että pidän naisen näköisistä naisista.Jos hakisin miehekkyyttä,ottaisin miehen.Pidän kauniista naisista. Jotka haluavat olla naisia. Paras ystäväni on hyvin poikamainen nainen. Hän haluaisi sukupuolenvaihdosleikkaukseen. Hän kerää rahaa siihen tällä hetkellä.Taitaapi olla puolet koossa. En väitä ettäkö hän olisi ruma,ei suinkaan. Ei poikamaisista/miehekkäistä naisista sellaista voi sanoa missään nimessä. Mutta kun miehekkyys tuntuu niin kaukaiselta asialta,en tahdo oman rakkaani muistuttavan miestä. Olen nainen joka tykkää naisista isolla N:llä!
- Zora
Jäänyt seuraaminen todella vähiin. Ihailen heidän hyvää kuntoa ja kunnianhimoa. Hippasen liian lihaksikkaat ja ihan sika himonaa urheilevat naiset eivät oikein viehätä minua. Urheilen kyllä itsekkin mutta minua viehättää se naisen pehmeys...
Kerrompa tässä yhden salaisen nautintoni...
Minusta on joskus mukava päihittää mies esim. kädenväännössä, näin femme kun olen! Ja kooltani en mikään suuri...
En pyri miehen kanssa kilpailemaan sen koommin, mutta joskus on kiva yllättää koska vaikutan niin vastakohdalta voimiltani ulkonäön suhteen. En titenkään noin vain miehiä päihittele, mutta joskus saatan voittaakkin. * Hihittää velmusti*
Itse saatan sortua joskus himouimaan. Mutta nyt on taas se laiskempi kausi menossa. Ja haluan lihaa muutaman kilon itselleni lisää. En lihaksia! - tradefox69
Kyllähän noita urheilijanaisia vielä katselisikin, mutta kun joukossa on ilmiselvästi muutama mieskin.
Nykyäänhän ei sukupuolta sinällään millään tavalla urheilukilpailuissa testata.
Mielestäni naisten lajeissa esiintyi ainakin pari (alkuperäistä) miestä: Kreikan 400 metrin aitojen kultamitalisti Fani Halkia sekä naisten 400 metrin olikohan hopeamitalisti Mexikon Ana Guevara.
Liäski joku aika sitten oli 7-ottelusssa Israelilaisvenäläinen Ghada Shouaa ilmiselvä (ex/leikattu) mies.
Lisäksi oma lukunsa on ns. voimailulajeissa kilpailevat, siellä heitä on varmaan enemmänkin, mutta en niin tarkasti ole seurannut, että osaisin nimetä.
Sittenhän on paljon ihmisiä joiden sukupuoli ei ole muutenkaan ihan selvä, eli kromosomit eivät ole joko XX tai XY.
Kyllähän heilläkin on oikeus urheilla ja pärjätä, mutta mielestäni heidän tulisi kilpailla miesten sarjoissa. Se on mielipiteeni.- Jennifer
..*nauraa ihmetyksen vallassa*
Pitääkö todella paikkaansa, että sukupuolensa korjanneita ihmisiä on myös kisoissa?
Tämähän oman käsitykseni mukaan vaikuttaa tuloksissa ja äkkiseltään kuulostaa epäoikeudenmukaiselta. No, tästä saamme ehkä asiaa tuntevammilta kannanottoja.
Mutta sitten aivan erityisesti kiinnostaa tuo "Sittenhän on paljon ihmisiä joiden sukupuoli ei ole muutenkaan ihan selvä, eli koromosomit eivät ole joko XX tai XY."
Onko todellakin näin, että tällaisia tapauksia olisi paljonkin, sillä tämä asia on aina jäänyt itseltäni hämärän peittoon ja olen kuvitellut sitä vain enemmänkin sokeerausyrityksiksi kuin faktatiedoksi. Ja miten ihmeessä tuo tulee henkilössä konkreettisesti esiin? - kenai
Jennifer kirjoitti:
Pitääkö todella paikkaansa, että sukupuolensa korjanneita ihmisiä on myös kisoissa?
Tämähän oman käsitykseni mukaan vaikuttaa tuloksissa ja äkkiseltään kuulostaa epäoikeudenmukaiselta. No, tästä saamme ehkä asiaa tuntevammilta kannanottoja.
Mutta sitten aivan erityisesti kiinnostaa tuo "Sittenhän on paljon ihmisiä joiden sukupuoli ei ole muutenkaan ihan selvä, eli koromosomit eivät ole joko XX tai XY."
Onko todellakin näin, että tällaisia tapauksia olisi paljonkin, sillä tämä asia on aina jäänyt itseltäni hämärän peittoon ja olen kuvitellut sitä vain enemmänkin sokeerausyrityksiksi kuin faktatiedoksi. Ja miten ihmeessä tuo tulee henkilössä konkreettisesti esiin?ole tullut ajatelleeksi tuota seikkaa..Mielenkiintoista kyllä =)
- tradefox69
Jennifer kirjoitti:
Onko todellakin näin, että tällaisia tapauksia olisi paljonkin, sillä tämä asia on aina jäänyt itseltäni hämärän peittoon ja olen kuvitellut sitä vain enemmänkin sokeerausyrityksiksi kuin faktatiedoksi. Ja miten ihmeessä tuo tulee henkilössä konkreettisesti esiin?Kyllähän niitä Suomessakin syntyy vuosittain useita (jos en ihan väärin muista niin noin 100-200) vauvoja joiden sukupuolta ei pystytä määrittämään.
Useimmiten tällaiset henkilöt sitten jo vauvana (heiltä itseltään mitään kysmyättä) leikataan tytöiksi, koska poikien elinten "rakentaminen" olisi teknisesti vaikeampaa. Tästähän tuli joku aika sitten tellustakin dokumentti, taisi olla kanadalainen.
Eli: kai se ilmenee sitten lähinnä genitaalien rakenteista.
En tiedä tietenkään näiden mainitsemieni urhelijoiden kromosomirakennetta, mutta kehon ja varsinkin kasvojen piirteet aataminomenoineen ovat kyllä aikas paljastavia.
Ja olettekos kuulleet kun Ana Guevara puhuu..herrajee eihän NOIN möreää ääntä voi yhdelläkään naisimmeisellä olla???
Muistaakseni joku aika sitten kysyttiin suomalaiselta naisurheilijalta siitä mitä mieltä hän on että tällaisia "manipuloituja muka-naisia kisoissa on"?
Hän vastasi siihen hyvin neutraalisti että eihän sille mitään voi...Tämä urheilija oli muistaakseni Mikaela Ingberg tai Johanna Manninen tms.
(Muuten, uskon että Mutola on alunperinkin ihan nainen...ei kylläkään pätkääkään minun makuuni...) - Jennifer
tradefox69 kirjoitti:
Kyllähän niitä Suomessakin syntyy vuosittain useita (jos en ihan väärin muista niin noin 100-200) vauvoja joiden sukupuolta ei pystytä määrittämään.
Useimmiten tällaiset henkilöt sitten jo vauvana (heiltä itseltään mitään kysmyättä) leikataan tytöiksi, koska poikien elinten "rakentaminen" olisi teknisesti vaikeampaa. Tästähän tuli joku aika sitten tellustakin dokumentti, taisi olla kanadalainen.
En tiedä tietenkään näiden mainitsemieni urhelijoiden kromosomirakennetta, mutta kehon ja varsinkin kasvojen piirteet aataminomenoineen ovat kyllä aikas paljastavia.
Ja olettekos kuulleet kun Ana Guevara puhuu..herrajee eihän NOIN möreää ääntä voi yhdelläkään naisimmeisellä olla???
Muistaakseni joku aika sitten kysyttiin suomalaiselta naisurheilijalta siitä mitä mieltä hän on että tällaisia "manipuloituja muka-naisia kisoissa on"?
Hän vastasi siihen hyvin neutraalisti että eihän sille mitään voi...Tämä urheilija oli muistaakseni Mikaela Ingberg tai Johanna Manninen tms.
(Muuten, uskon että Mutola on alunperinkin ihan nainen...ei kylläkään pätkääkään minun makuuni...)..tellua seurasin toisella silmällä, kun tuo Guevara voitti, mutta puhuvan en hänen kuullut, enkä kyllä muutenkaan kiinnittänyt häneen mitään huomiota..:)
Vai ei Mutola ole makuusi...? Meillä taitaa olla vähän vastakkainen naismaku..;) Ei vaan, eihän tuo Mutola mitenkään ole minunkaan ykkössuosikkini, mutta olen lopettanut häneen kohdistuneen ihmettelyni ja hyväksynyt naisena ja nykyään näen jopa sexynä pimuna tuon tummaverikön.
On muuten kuulemme symppis urheilija, sanoopi minun oma muruni..:) - Hämmästynyt
tradefox69 kirjoitti:
Kyllähän niitä Suomessakin syntyy vuosittain useita (jos en ihan väärin muista niin noin 100-200) vauvoja joiden sukupuolta ei pystytä määrittämään.
(Muuten, uskon että Mutola on alunperinkin ihan nainen...ei kylläkään pätkääkään minun makuuni...) - Zora
Hämmästynyt kirjoitti:
Hyh hyh. Rumaa sanoa kunnianhimoisesta urheilevasta naisesta noin. Mutta ulkonäöltään hän on hyh hyh. Ehkäpä hän on luonteeltaan namu.
Hassun näköinen tuossa alemmassa kuvassa, ihan kuin hiiri-ihminen jolla on possun potkat reisien tilalla..
- kenai
..olen aina tykänny sporttisista naisista. Tykkään siitä että näkee että voimaa ja kestävyyttä löytyy =) En nyt tarkoita mitään kehonrakentaja-tyyppistä kroppaa..
Sopivasti pyöreä ja hyvässä kunnossa oleva nainen on ...=) ihana!! =) - joop
En nyt ihan tarkkaan tiedä mitä tarkoitat "perinteisellä naiskuvalla", varsinkin kun kyse on (ammatti)urheilusta. Itse liitän siihen perinteiseen naiskuvaan esim. tietyn muodokkuuden ja pehmeyden, mutta urheilussahan se on mahdotonta koska muodokkuus ja pehmeys muodostuu yleensä rasvasta (rinnat, se että esim. käsivarren lihasten rajat ei näy selvästi jne.), ja ammattiurheilijoilla kehon rasvaprosentti on minimissään. Muutenhan naisellisuutta on löytynyt ja löytyy edelleen, muistelkaapa vaan Jackie Joyner-Kerseetä joka juoksi varustettuina tekokynsiin ja tekoripsiin. Muutenkin naisurheilijat jotka eivät urheile todella hikisissä lajeissa (pikajuoksijat, hyppääjät jne.) kyllä pistävät sen kevyen meikin naamaan ennen radalle lähtöä. Jonkun kympin juoksijan taas on hankala meikata, kun meikit lähtee valumaan ensimmäisen kilometrin jälkeen.
- kenai
Marion Jones =) mm..hyvän näköinen..
- Jennifer
..siis yllätyksekseni ei tiedetäkään(?), mikä on perinteinen naiskuva...!
Ajattelin, että se terminä olisi jo jokaiselle tuttu.
Tässä selitystä omasta näkemyksestäni perinteiseen naiskuvaan:
- pehmeä iho, ei lihaksia, korkeintaan kiinteähkö vartalo
- naisellinen käytös (sovitteleva, miestä myötäilevä)
- seksuaaliobjekti (pukeutuu viettevästi, korostaa rintojaan, uumaansa, lantion kaartaan)
- hiukset usein pitkät
- meikkaa ja korostaa esim. silmiä tai suuta!!
- pyrkii meikkaamalla olemaan kaunis
- perinteiset naiselliset kiinnostuksen kohteet (ihmissuhteet, koti, ruuanlaitto yms.)
Tässä nyt joitain piirteitä, joista pitäisi tunnistaa perinteisen naisellisen naisen kuvaa. Se on se mainosmaailman kehittämä naistyyppi, jossa vain harvoin, hyvin harvoin, on tilaa lihaksille ja miestä vahvemmalle naisen olemukselle.
Tätä on nyt vähän vaikea selittää tässä kiireessä..:)
----
Tuo on muuten hyvä tuo rasvaprosentin esille tuominen, sillä juuri sitähän se on. Nainen voi olla myös kaunis ilman naisellista rasvaa!
Mutta huomiota herättävät tekokynnet ja tekoripset jollain juoksijalla ei mielestäni passaa yhteen ollenkaan. Se on paremminkin naisellisuuden halventamista, irvikuva. Heh, tämä on oma näkemykseni, joten älkääpä nyt tuhlatko ruutia minuun..:D
Kevyt meikki nassuun ja kentälle urheilemaan maailman parhaiden joukkoon, se kuulostaa ihan hyvältä, eikä poistakaan mitenkään sitä uudenlaista naiskuvaa, josta tuo koko aloitukseni lähti. Ei meidän tarvitse muuttua miehiksi, vaikka saammekin maskuliinisia piirteitä, mutta silti erotumme kilsan päähän tuosta perinteisestä naisellisuudesta, vai mitä. - Jennifer
kenai kirjoitti:
Marion Jones =) mm..hyvän näköinen..
..mutta olen oppinut nykyään tykkäämään myös sellaisesta tummasta naisesta kuin Mutola. Älkää nyt vaan sanoko, että se oli ennen mies..;D
- kenai
Jennifer kirjoitti:
..siis yllätyksekseni ei tiedetäkään(?), mikä on perinteinen naiskuva...!
Ajattelin, että se terminä olisi jo jokaiselle tuttu.
Tässä selitystä omasta näkemyksestäni perinteiseen naiskuvaan:
- pehmeä iho, ei lihaksia, korkeintaan kiinteähkö vartalo
- naisellinen käytös (sovitteleva, miestä myötäilevä)
- seksuaaliobjekti (pukeutuu viettevästi, korostaa rintojaan, uumaansa, lantion kaartaan)
- hiukset usein pitkät
- meikkaa ja korostaa esim. silmiä tai suuta!!
- pyrkii meikkaamalla olemaan kaunis
- perinteiset naiselliset kiinnostuksen kohteet (ihmissuhteet, koti, ruuanlaitto yms.)
Tässä nyt joitain piirteitä, joista pitäisi tunnistaa perinteisen naisellisen naisen kuvaa. Se on se mainosmaailman kehittämä naistyyppi, jossa vain harvoin, hyvin harvoin, on tilaa lihaksille ja miestä vahvemmalle naisen olemukselle.
Tätä on nyt vähän vaikea selittää tässä kiireessä..:)
----
Tuo on muuten hyvä tuo rasvaprosentin esille tuominen, sillä juuri sitähän se on. Nainen voi olla myös kaunis ilman naisellista rasvaa!
Mutta huomiota herättävät tekokynnet ja tekoripset jollain juoksijalla ei mielestäni passaa yhteen ollenkaan. Se on paremminkin naisellisuuden halventamista, irvikuva. Heh, tämä on oma näkemykseni, joten älkääpä nyt tuhlatko ruutia minuun..:D
Kevyt meikki nassuun ja kentälle urheilemaan maailman parhaiden joukkoon, se kuulostaa ihan hyvältä, eikä poistakaan mitenkään sitä uudenlaista naiskuvaa, josta tuo koko aloitukseni lähti. Ei meidän tarvitse muuttua miehiksi, vaikka saammekin maskuliinisia piirteitä, mutta silti erotumme kilsan päähän tuosta perinteisestä naisellisuudesta, vai mitä.En vain päässyt asiaan kiinni =)
- Jennifer
kenai kirjoitti:
En vain päässyt asiaan kiinni =)
..ei sitä aina..;)
- Patu
Jennifer kirjoitti:
..mutta olen oppinut nykyään tykkäämään myös sellaisesta tummasta naisesta kuin Mutola. Älkää nyt vaan sanoko, että se oli ennen mies..;D
Hheee...pakko oli sanoa!
- Jennifer
Patu kirjoitti:
Hheee...pakko oli sanoa!
..ennen hänet näin ja taivastelin tellun ääressä, mutta nyttemmin olen oppinut tykkäämään.
Huih, seksikäs se on, ei voi mitään..;D - Anna
Patu kirjoitti:
Hheee...pakko oli sanoa!
enempi se jenniferiltä näyttää ..:D
- Jennifer
Anna kirjoitti:
enempi se jenniferiltä näyttää ..:D
..Mutola vastaan Marion Jones, olen sitten Jonesin näköinen enempi..:)
Mutta näyttääkös Anna itse Paavo Väyryseltä?
- Klaudia
Eihän urheilu ketään varsinaisesti rumenna, jos ihminen siinä sivussa vähänkään huolehtii myös ulkonäöstään.
Treenattu vartalo on kauniimpi, mutta rajansa kaikella. Naisen ei mielestäni tarvitse olla mikään lihaskimppu, mutta eihän se välttämättä rumaakan ole.
Minä olen joskus epäillyt jonkun naisurheilijan käyttäneen mieshormoneita, kun ääni on muuttunut matalammaksi ja vartalo lihaksikkaammaksi ja isommaksi. Sellainen ei ole enää niin kaunista.
Kuitenkin kyllä minusta monet kuulantyöntäjät ja kiekonheittäjätkin ovat kauniita, sillä heissä on voimaa, mutta toivon vain, että se on syntynyt harjoittelulla eikä hormoneilla.
En seurannut yhtään Ateenan kisoja, kun en välitä ollenkaan urheilusta. Joskus olen katsonut tv:stä taitovoimistelua ja -luistelua, ja ne naiset ovat kauniita, kuten kaikki muutkin naiset, tietysti.- Jennifer
..lisää mieshormoonituotantoa jo sinällään?
Joten urheileva nainen muuttuu ihan itsestäänkin maskuliinisempaan suuntaan.
Minäkään en ole mikään urheilufriikki, mutta kun tuo muruni..:D
Eli tellu auki yötä päivää, niin pakkohan siinä sivussa on huomata noita naisiakin.
(Ei silti myös joidenkin lajien miehet ovat kauniita.) - Klaudia
Jennifer kirjoitti:
Eli tellu auki yötä päivää, niin pakkohan siinä sivussa on huomata noita naisiakin.
(Ei silti myös joidenkin lajien miehet ovat kauniita.)Jos urheilu lisää mieshormonin tuotantoa, niin sittenhän hormoneita ei enää tarvitse syödä purkista, mutta monet syövät silti. Se on väärin ja epäterveellistä ja varmasti kostautuu ennen pitkää erilaisina sairaustiloina. Urheilussakin on riskinsä. Painonnostajilla katkeilee usein verisuonia päässä ja nyrkkeilijät saavat aivoruhjeita. Urheilijoiden pitäisi huolehtia terveydestään, sillä mielestäni se on tärkeämpää kuin tulokset. Ulkonäöstä voi tehdä jotakin päätelmiä, onko kaikki ihan kohdallaan, mutta eihän se niin yksinkertaista taida olla. Hyvä, että urheilijoita testataan ja jotkut säännöt ja rajoitukset on olemassa sillekin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Naisten kisoissa naisen pitää olla nainen. Jos hän on selvästi mies, niin sitten ei voi osallistua naisten lajeihin ainakaan naisena.
- joop
Jennifer kirjoitti:
(Ei silti myös joidenkin lajien miehet ovat kauniita.)Pelkkä fyysinen rasitus itsessään ei nosta pysyvästi testosteronin määrää, ei miehillä eikä naisilla. Mutta tiesitkö että mm. rakastuminen nostaa testosteronin määrää naisilla? :) (Ja heterorakkauden ollessa kyseessä, rakastuminen laskee miehillä testosteronitasoja.) Tämä taas johtaa mm. lisääntyneeseen sukupuoliseen halukkuuteen, minkä biologinen tarkoitus on siis lisääntyminen.
Eli teoriasi mukaan rakastuneet naiset muuttuvat myös miehekkäämmiksi. ;) - Battery016
Klaudia kirjoitti:
Jos urheilu lisää mieshormonin tuotantoa, niin sittenhän hormoneita ei enää tarvitse syödä purkista, mutta monet syövät silti. Se on väärin ja epäterveellistä ja varmasti kostautuu ennen pitkää erilaisina sairaustiloina. Urheilussakin on riskinsä. Painonnostajilla katkeilee usein verisuonia päässä ja nyrkkeilijät saavat aivoruhjeita. Urheilijoiden pitäisi huolehtia terveydestään, sillä mielestäni se on tärkeämpää kuin tulokset. Ulkonäöstä voi tehdä jotakin päätelmiä, onko kaikki ihan kohdallaan, mutta eihän se niin yksinkertaista taida olla. Hyvä, että urheilijoita testataan ja jotkut säännöt ja rajoitukset on olemassa sillekin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Naisten kisoissa naisen pitää olla nainen. Jos hän on selvästi mies, niin sitten ei voi osallistua naisten lajeihin ainakaan naisena.
että urheilu ei lisää mieshormonin tuotantoa! eri asia sitten kun käytetään erilaisia aineita, joilla suorituskykyä pyritään saamaan lisää. ja se ei ole enää tervettä urheilua.
- heta
Jennifer kirjoitti:
(Ei silti myös joidenkin lajien miehet ovat kauniita.)toosassa oli joskus dokumentti dooppauksesta.
Siinä vertailtiin jo kärähtäneen urheilijan tuloksia, ulkonäköä, haastattelukuvia edeltäneeltä urheilu-uralta.
Vertailussa havaittiin missä vaiheessa mömmöjen käyttö oli alkanut. Lihasmassa alkoi kasvaa, tulokset paranivat (Ovat myös harjoittelun seurausta.) JA ääni madaltui, luusto kasvoi: leuka piteni ja leveni, hartiat levenivät muutoinkin kuin lihasten osalta.
Luut eivät aikuisella kasva harjoittelun tuloksena.
Luun tiheys kasvaa esim. hyppyharjoittelussa (vs. luukato). - Jennifer
Klaudia kirjoitti:
Jos urheilu lisää mieshormonin tuotantoa, niin sittenhän hormoneita ei enää tarvitse syödä purkista, mutta monet syövät silti. Se on väärin ja epäterveellistä ja varmasti kostautuu ennen pitkää erilaisina sairaustiloina. Urheilussakin on riskinsä. Painonnostajilla katkeilee usein verisuonia päässä ja nyrkkeilijät saavat aivoruhjeita. Urheilijoiden pitäisi huolehtia terveydestään, sillä mielestäni se on tärkeämpää kuin tulokset. Ulkonäöstä voi tehdä jotakin päätelmiä, onko kaikki ihan kohdallaan, mutta eihän se niin yksinkertaista taida olla. Hyvä, että urheilijoita testataan ja jotkut säännöt ja rajoitukset on olemassa sillekin, mitä saa tehdä ja mitä ei. Naisten kisoissa naisen pitää olla nainen. Jos hän on selvästi mies, niin sitten ei voi osallistua naisten lajeihin ainakaan naisena.
..nuo urheilijat napsii.
Riippuu varmaan lajista. Toiset tarvitsevat kestävyyttä, toiset nopeutta, toiset räjähtävää voimaa.
Olen muuten samaa mieltä vaaroista, mistä kirjoitit.
Urheilu on mennyt äärilleen. Jahdataan vain uusia ennätyksiä. Ihminen jää siinä sivuun. - Jennifer
Battery016 kirjoitti:
että urheilu ei lisää mieshormonin tuotantoa! eri asia sitten kun käytetään erilaisia aineita, joilla suorituskykyä pyritään saamaan lisää. ja se ei ole enää tervettä urheilua.
..ettei lisää m-hormoonituotantoa.(?) Itselläni oli ihan sellainen muistikuva. En tietenkään tarkoita, että se nyt lisäisi ihan suunnattomasti, että koko ulkonäkö muuttuisi.
No tästä en tiedä mitään varmaa, mutta mistähän sitten johtuu, että usein urheilevissa naisissa on niin(kin) paljon maskuliinisia piirteitä.
(Liiallinen alkoholin käyttö naisilla lisää ainakin mieshormoonituotantoa..;) Ihan vaan asian sivusta!) - Jennifer
joop kirjoitti:
Pelkkä fyysinen rasitus itsessään ei nosta pysyvästi testosteronin määrää, ei miehillä eikä naisilla. Mutta tiesitkö että mm. rakastuminen nostaa testosteronin määrää naisilla? :) (Ja heterorakkauden ollessa kyseessä, rakastuminen laskee miehillä testosteronitasoja.) Tämä taas johtaa mm. lisääntyneeseen sukupuoliseen halukkuuteen, minkä biologinen tarkoitus on siis lisääntyminen.
Eli teoriasi mukaan rakastuneet naiset muuttuvat myös miehekkäämmiksi. ;)..siitä rakastumisestakin saa kuin voimakkaan fyysisen rasituksen jälkitilasta.
Jos kerran rakastumiseen liitty m-hormoonien tuotannon kasvu, niin miksei fyysisen rasitukseen sitten pätisi sama. Kaikki vaikuttaisia kaikkeen.
Ja tuo, ettei fyysinen rasitus nosta m-hormoonin tasoa pysyvästi, niin eihän sen tarvitsekaan, koska kilpaurheilijoilla fyysinen rasitus on jatkuvaa, päivittäistä tai usean kerran päivässä tapahtuvaa.
No tästä en väitä yhtään mitään, koska en tiedä varmaa. Joku viisaampi tullee tästä sanomaan faktatiedon ruutuun! - Pimu
Jennifer kirjoitti:
..nuo urheilijat napsii.
Riippuu varmaan lajista. Toiset tarvitsevat kestävyyttä, toiset nopeutta, toiset räjähtävää voimaa.
Olen muuten samaa mieltä vaaroista, mistä kirjoitit.
Urheilu on mennyt äärilleen. Jahdataan vain uusia ennätyksiä. Ihminen jää siinä sivuun.urheilusta on tullut kaupallista viihdettä jossa huonommin menestyneet karsitaan riveistä säälimättömästi, ja tämä pätee usein myös jo lapsiin. Kyllä urheilun pitäisi olla muutakin kuin tulosten jahtaamista ja kilpailemista veren ja lisäaineiden maku suussa......
- joop
Jennifer kirjoitti:
..siitä rakastumisestakin saa kuin voimakkaan fyysisen rasituksen jälkitilasta.
Jos kerran rakastumiseen liitty m-hormoonien tuotannon kasvu, niin miksei fyysisen rasitukseen sitten pätisi sama. Kaikki vaikuttaisia kaikkeen.
Ja tuo, ettei fyysinen rasitus nosta m-hormoonin tasoa pysyvästi, niin eihän sen tarvitsekaan, koska kilpaurheilijoilla fyysinen rasitus on jatkuvaa, päivittäistä tai usean kerran päivässä tapahtuvaa.
No tästä en väitä yhtään mitään, koska en tiedä varmaa. Joku viisaampi tullee tästä sanomaan faktatiedon ruutuun!Kysehän oli nyt alunperin siitä että onko urheilevien naisten miesmäisyys (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan) johdettavissa urheilun myötä nousseista testosteronitasoista. Entisenä kilpaurheilijana ja edelleenkin aktiivisesti treenaavana sanoisin että ei ole. Tämä ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu totuus vaan oma mielipiteeni. Urheilu ei ole tehnyt minusta eikä kenestäkään tuntemastani, nykyäänkin a-maajoukkuetasolla urheilevista kilpasiskoista mitenkään miehekkäitä, vaan kaikilla on se siviilinaispehmopuoli hameineen (no, ei kaikilla tätä :), meikkeineen ja keittiöharrastuksineen. Urheilu itsessään voi vetää puoleensa niitä poikatyttöjä - jotka ovat muista(kin) syistä epänaisellisempia kuin ns. norminainen - rajuutensa ja rasituksensa vuoksi, mutta ei urheilu itsessään tee naisesta miesmäistä vaikka muokkaakin kroppaa kovemmaksi. Ei edes niiden kohonneiden testotasojen takia. Asia on sitten tietenkin ero jos aletaan puhumaan jostain hormoneilla pumpatuista ex-DDR:n kuulantyöntäjistä...
Missä muuten kulkee se "miesmäisyyden" raja? Jos katsotaan esim. suomalaisia olympiatason urheilijoita, onko Heli Koivula miehekäs? Onko Mikaela Ingberg miehekäs? Onko Sini Pöyry miehekäs? Ovatko naisuimarit miehekkäitä? Oliko/onko Heli Rantanen miehekäs? - Jennifer
joop kirjoitti:
Kysehän oli nyt alunperin siitä että onko urheilevien naisten miesmäisyys (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan) johdettavissa urheilun myötä nousseista testosteronitasoista. Entisenä kilpaurheilijana ja edelleenkin aktiivisesti treenaavana sanoisin että ei ole. Tämä ei kuitenkaan ole mikään kiveen hakattu totuus vaan oma mielipiteeni. Urheilu ei ole tehnyt minusta eikä kenestäkään tuntemastani, nykyäänkin a-maajoukkuetasolla urheilevista kilpasiskoista mitenkään miehekkäitä, vaan kaikilla on se siviilinaispehmopuoli hameineen (no, ei kaikilla tätä :), meikkeineen ja keittiöharrastuksineen. Urheilu itsessään voi vetää puoleensa niitä poikatyttöjä - jotka ovat muista(kin) syistä epänaisellisempia kuin ns. norminainen - rajuutensa ja rasituksensa vuoksi, mutta ei urheilu itsessään tee naisesta miesmäistä vaikka muokkaakin kroppaa kovemmaksi. Ei edes niiden kohonneiden testotasojen takia. Asia on sitten tietenkin ero jos aletaan puhumaan jostain hormoneilla pumpatuista ex-DDR:n kuulantyöntäjistä...
Missä muuten kulkee se "miesmäisyyden" raja? Jos katsotaan esim. suomalaisia olympiatason urheilijoita, onko Heli Koivula miehekäs? Onko Mikaela Ingberg miehekäs? Onko Sini Pöyry miehekäs? Ovatko naisuimarit miehekkäitä? Oliko/onko Heli Rantanen miehekäs?..sillä kyllä luulen, että fyysisellä harjoittelulla on sittenkin yhteyttä testosteronin kohoamiseen jne..:)
Mutta se siitä.
Sini Pöyryä en tunne ulkonäöltä. Hänen kuvansa varmaan kohta saadaan linkkinä tänne..:;
Mikaela Imberg ei ainakaan ole mikään naisellisen römpsäys, vaan tavallaan aika poikamaisen ja naisellisen sekoitus, vaikkakaan ei muuten minun makuuni tippaakaan.
Ja Heli Koivula on tyhjänpäiväinen kikattaja. Siinä on sellaista naiskäyttäytymistä, josta en pidä tippaakaan.
Joo, joo. Säästäkää ruutia edelleen..;) Sitä tarvitaan ehkä johonkin muuhun kuin minuun. (Tämä viimeinen lause on niille, jotka sen heti omakseen ottavatkin. Joten, joop, ei sinulle.)
Heli Rantanen on ihan jees. Uuden tyyppistä naiskauneutta omassa lajissaan. - Battery016
Jennifer kirjoitti:
..ettei lisää m-hormoonituotantoa.(?) Itselläni oli ihan sellainen muistikuva. En tietenkään tarkoita, että se nyt lisäisi ihan suunnattomasti, että koko ulkonäkö muuttuisi.
No tästä en tiedä mitään varmaa, mutta mistähän sitten johtuu, että usein urheilevissa naisissa on niin(kin) paljon maskuliinisia piirteitä.
(Liiallinen alkoholin käyttö naisilla lisää ainakin mieshormoonituotantoa..;) Ihan vaan asian sivusta!)koulutukseni kautta perehtynyt liikuntafysiologiaan enkä kyllä muista, että missään olisi mainittu urheilun lisäävän mieshormoneja. tietysti urheilijalla on suurempi lihasmassa kuin keskivertoihmisellä, joten urheileva nainen voi senkin takia vaikuttaa maskuliinisemmalta.
- Mielikki
että Jenniferin näköinen ja ennenkaikkea kokoinen "nainen" kirjoittelee tästä aiheesta
- Jennifer
..on kesäterässä..:D
Päässäsi jylläävät olettamukset eivät vastaa todellisuutta.
Asiayhteys, mihin taas iskit kyntesi, on ihan pihalle.
Jatkoa....varsinkaan, kun omasi ei riitä..:D
- essi
tai vähän poikamaisemmatkin naisurheilijat ovat usein silmänilo! esim. marion jones, jolla on suurista paineista huolimatta pilkettä silmäkulmassa. ;)
tuo naisurheilijoiden maskulinisuus riippuu pitkälti siitä, onko kyseessä nyrkkeily vai taitoluistelu. nyrkkeilyssä on oltava lihaksia, joka omalta osaltaan tekee ihmisestä miehekkäämmän. taitoluistelijalle taas ovat ennemmin ominaisia sulavat ja linjakkaat liikkeet. näin ollen liika lihasmassa tuskin on hyvästä.- kenai
..todellakin on söpö =)
- hip
kenai kirjoitti:
..todellakin on söpö =)
silmä lepää! Täytyy sanoa, että mun mielestä kroppa ei voi koskaan olla liian treenattu naislla, eikä muuten myöskään miehillä. Lihaksikas vartalo on kaunis, kuin veistos. Ainut asia mikä häiritsee ammattilaisnaisurheilijoissa on se, että kun ne on popsinu niin paljon mömmöjä että alkaavat kasvoista näyttää mieheltä...Ei sellasta!
- June
Kuinka sattuikin, että koko päivän töissä tuota mietin ja katselin ihmisiä...
(Kova treeni muuten vaikuttaa sukuhormoneja vähentävästi sekä miehillä että naisilla. Se on ikään kuin asia, josta ei siinä fyysisen stressin määrässä elimistön mielestä ole varaa huolehtia. Mutta noi muskelit ja muut ominaisuudet tulee kyllä enimmäkseen kemian avustuksella... Ja kisoihin ei pääse poikkeavalla kromosomistolla varustettu, kyllä siellä testejä tehdään.)
Kyllähän noita trendejä seuratessa tulee mieleen, että "naisellisuuden" kuva muuttuu. Kun ei olla, niin kuin sanotaan, enää niin riippuvaisia miehistä... Mutta aika pintaa se on silti, sen huomaa mm. siitä, miten nopsaan markkinamaailma ottaa tämän asian haltuun, kuin myös siitä, että elävässä elämässä sama teerenpeli on siellä pohjalla aina vaan, vaikka "vaatteet" muuttuu. Haikailetkohan jonkin inhimillisen (naisellisen) kasvun perään? Ihminen ei lopulta ole paljon muuttunut muutamaan vuosisataan, samat jutut ne on olleet aina, vaikka meistä nyt näyttää, että jotain vapautta ja tiedostamista on tullut lisää. Erilaisuutta on ollut ennenkin, ihmisillä vain on ollut sen suhteen erilainen kielioppi, joka meistä nyt kuullostaa vanhanaikaiselta. Minä en näe mitään syvällistä ja oikeaa muutosta.
Ulkoisesti minusta on sama, vaikkakin kiinnostava asia, mitä piirrettä kukin haluaa korostaa. Naisen kyllä normaalielämässä tunnistaa. Asennoitumisesta, puheesta, siitä, miten ja mihin hän reagoi. Pidän sekä naisellisista että poikamaisista naisista, jos heillä on rohkeutta, persoonallista viehätysvoimaa ja tietynlaista uteliaisuutta ja itsetuntoista vaatimattomuutta. Yhdessä asiassa nainen on ylivertainen (silloin kun hän käyttää kykyään): hän näkee, kuulee ja ymmärtää ympäristössä esiintyviä jännitteitä, suhteita, tapahtumia ja kanssaihmisten tunteita. Se on intuitiota, eri asia kuin empatia, sillä ainahan ei tarvitse hyväksyä ja myötäelää... Tämä ominaisuus ja äly on kuolettavan ihana yhdistelmä.- martsa
naisurheilijoista oli takavuosien kävelijä Sari Essayah. Muuten en pidä urheilijattaria erityisen viehättävinä: He ovat jotenkin näivettyneen näköisiä eikä huippu-urheilijan vartalo ole mielestäni kaunis.
Luonnollisen näköinen, hyvin hoidettu ihmisvartalo on puoleensavetävän näköinen: en pidä sen enempää hirveän poikamaisista kuin hypernaisellisista tyypeistä, vaan jostakin siltä väliltä.
Jos olisi pakko valita stilettikorkoisen pyllynpyörittäjä-maalipytyn ja söpön poikatytön välillä, valitsisin ehdottomasti jälkimmäisen. - Jennifer
..naisen sisäistä ja ulkoista muutosta, kehittymistä. Näen että nämä kaksi asiaa ovat, jonkin verran ainakin, käsi käsessä kulkevia muutoksia, toivottavasti.
Tuo ettei ihminen ole muuttunut muutamaan vuosisataan, kuulostaa omissa korvissani suorastaan masentavalta. Näin se varmaan kuitenkin on.
Olen kuitenkin huomaavinani uuden, uljaan naisen tekevän tuloaan. Ehkäpä olen liian optimistinen, mutta eikö juuri ulkoinen muutos ole jo muutos sinänsä.(?) Jotta ulkoisesti uskalletaan muuttua, on muututtava sisäisestikin, ainakin vähän.
Ja pienestä koostuu suurta - niin hyvässä, pahassa kuin kehityksessä yleensä.
Asennoitumisesta, puheesta ja tavasta reagoida naisen tuntee. Jotenkin tähän tapaan ajattelet kirjoituksesi perusteella. Itse olen valmis väittämään, että vain pelkkä asennoituminen paljastaa naisen. Puhe ja tapa reagoida on asioihin muuttunut, onneksi. Hmm....vai ajatteletko tässä yhteydessä naisen puhetta ja reagointitapaa suhteessa juuri mieheen?
Itse ajattelen yleisesti ottaen, että naisen käyttämä kieli, ilmaisu, on muuttunut. Naisesta on tullut räväkämpi ja kiivaampi pitämään puoliaan. Myös rooli kotona on muuttunut. Enää ei välitetä niinkään, miltä koti vieraan silmissä näyttää, vaan eletään omaa elämää, omissa puitteissa ja jos aika siivoukseen ei riitä, hankitaan siivooja.
Huh, ompas tässä asiaa, vaikka ajattelin laittaa lyhyehkön vastauksen..:)
Haluaisin kuitenkin vielä vähän jatkaa keskustelua kanssasi, joten mikä mielestäsi onkaan se naisellinen tapa reagoida asioihin? Itselleni tämä ei aukeni, ei sitten millään..:)
Tässä olisi monta asiaa, joista olisi kiva keskustella, mutta en enää laajenna tätä yhtään, sillä laaja aihe tämä on muutenkin.
"Haikailetkohan jonkin inhimillisen (**sana jota en halua edes mainita**) kasvun perään?"
Kyllä haikailen. Juuri sitä. - June
Jennifer kirjoitti:
..naisen sisäistä ja ulkoista muutosta, kehittymistä. Näen että nämä kaksi asiaa ovat, jonkin verran ainakin, käsi käsessä kulkevia muutoksia, toivottavasti.
Tuo ettei ihminen ole muuttunut muutamaan vuosisataan, kuulostaa omissa korvissani suorastaan masentavalta. Näin se varmaan kuitenkin on.
Olen kuitenkin huomaavinani uuden, uljaan naisen tekevän tuloaan. Ehkäpä olen liian optimistinen, mutta eikö juuri ulkoinen muutos ole jo muutos sinänsä.(?) Jotta ulkoisesti uskalletaan muuttua, on muututtava sisäisestikin, ainakin vähän.
Ja pienestä koostuu suurta - niin hyvässä, pahassa kuin kehityksessä yleensä.
Asennoitumisesta, puheesta ja tavasta reagoida naisen tuntee. Jotenkin tähän tapaan ajattelet kirjoituksesi perusteella. Itse olen valmis väittämään, että vain pelkkä asennoituminen paljastaa naisen. Puhe ja tapa reagoida on asioihin muuttunut, onneksi. Hmm....vai ajatteletko tässä yhteydessä naisen puhetta ja reagointitapaa suhteessa juuri mieheen?
Itse ajattelen yleisesti ottaen, että naisen käyttämä kieli, ilmaisu, on muuttunut. Naisesta on tullut räväkämpi ja kiivaampi pitämään puoliaan. Myös rooli kotona on muuttunut. Enää ei välitetä niinkään, miltä koti vieraan silmissä näyttää, vaan eletään omaa elämää, omissa puitteissa ja jos aika siivoukseen ei riitä, hankitaan siivooja.
Huh, ompas tässä asiaa, vaikka ajattelin laittaa lyhyehkön vastauksen..:)
Haluaisin kuitenkin vielä vähän jatkaa keskustelua kanssasi, joten mikä mielestäsi onkaan se naisellinen tapa reagoida asioihin? Itselleni tämä ei aukeni, ei sitten millään..:)
Tässä olisi monta asiaa, joista olisi kiva keskustella, mutta en enää laajenna tätä yhtään, sillä laaja aihe tämä on muutenkin.
"Haikailetkohan jonkin inhimillisen (**sana jota en halua edes mainita**) kasvun perään?"
Kyllä haikailen. Juuri sitä.Mutta vastaan silti, koska tämä jutustelu on terapeuttista ja hauskaa...
Minä pessimisti otin mielessäni näkökulmaksi niin pitkän aikajanan, kuin suinkin käsityskykyni ja yleissivistykseni riittää. Onhan meillä tapahtunut muutosta nykyisessä yhteiskuntamallissamme, se on selvää, onhan meillä jopa etujärjestö ja jonkinmoinen legitimiteetti suojaamassa syrjinnältä. Ja on naisen asema 150 viime vuoden aikana muuttunut.
Mutta aivan samoin, kuin sosiaaliturvan kohdalla, jotenkin ne asiat hoidettiin ennenkin. Jos ei valtio, niin suku tai heimo tai muu. Homoseksuaalisuuden historia on kiinnostava tutkimusmatkailun kohde.
Ja samalla voi ihmetellä roolijakoa ja yleisinhimillistä suvaitsevaisuutta ja yleistä suvaitsemattomuutta, kyllä se kaikkina aikoina on tavalla tai toisella ollut edustettuna koko kirjo. Ihminen ei ole juuri muuttunut. Nyt niin ajankohtaisessa antiikin Kreikassa elettiin monessa mielessä samoin kuin nyt.
Naisen tavalla reagoida asioihin - no Sinä näyt tykkäävän hiusten halkomisesta - tarkoitan jotain tiedostamattomampaa kuin asennoituminen. Sitä, mihin kiinnität huomiota, minkä perustalle rakennat päätelmäsi ja päätöksesi... en tiedä muuta sanaa kuin intuitio, se vain kuullostaa vähän blondilta noin imagoltaan... Tuttavapiirissäni on joitakin naisia, joilla tämä kyky hipoo yliluonnollista, usko tai älä, ja silloin mieleeni aina tulee entisajan noitavainot. Sellaista vaistonvaraista ymmärrystä ja suhteellisuudentajua en ole miehissä havainnut.
Ehkä me ei (onneksi?) eletä pahinta keskiaikaa nyt, mutta luulen että inhimillisyyden kaikki puolet on kyllä aina läsnä meissä yksilöinä ja koko yhteiskunnassa.
Kiitokset kommentista. - Jennifer
June kirjoitti:
Mutta vastaan silti, koska tämä jutustelu on terapeuttista ja hauskaa...
Minä pessimisti otin mielessäni näkökulmaksi niin pitkän aikajanan, kuin suinkin käsityskykyni ja yleissivistykseni riittää. Onhan meillä tapahtunut muutosta nykyisessä yhteiskuntamallissamme, se on selvää, onhan meillä jopa etujärjestö ja jonkinmoinen legitimiteetti suojaamassa syrjinnältä. Ja on naisen asema 150 viime vuoden aikana muuttunut.
Mutta aivan samoin, kuin sosiaaliturvan kohdalla, jotenkin ne asiat hoidettiin ennenkin. Jos ei valtio, niin suku tai heimo tai muu. Homoseksuaalisuuden historia on kiinnostava tutkimusmatkailun kohde.
Ja samalla voi ihmetellä roolijakoa ja yleisinhimillistä suvaitsevaisuutta ja yleistä suvaitsemattomuutta, kyllä se kaikkina aikoina on tavalla tai toisella ollut edustettuna koko kirjo. Ihminen ei ole juuri muuttunut. Nyt niin ajankohtaisessa antiikin Kreikassa elettiin monessa mielessä samoin kuin nyt.
Naisen tavalla reagoida asioihin - no Sinä näyt tykkäävän hiusten halkomisesta - tarkoitan jotain tiedostamattomampaa kuin asennoituminen. Sitä, mihin kiinnität huomiota, minkä perustalle rakennat päätelmäsi ja päätöksesi... en tiedä muuta sanaa kuin intuitio, se vain kuullostaa vähän blondilta noin imagoltaan... Tuttavapiirissäni on joitakin naisia, joilla tämä kyky hipoo yliluonnollista, usko tai älä, ja silloin mieleeni aina tulee entisajan noitavainot. Sellaista vaistonvaraista ymmärrystä ja suhteellisuudentajua en ole miehissä havainnut.
Ehkä me ei (onneksi?) eletä pahinta keskiaikaa nyt, mutta luulen että inhimillisyyden kaikki puolet on kyllä aina läsnä meissä yksilöinä ja koko yhteiskunnassa.
Kiitokset kommentista...että pidät tarkentavaa kysymystäni "hiusten halkomisena".
- June
Jennifer kirjoitti:
..että pidät tarkentavaa kysymystäni "hiusten halkomisena".
Minä pidän tästä keskustelusta. Ja myös hiusten halkomisesta. Kun ei ihminen ole fyysisesti läsnä, kaikki vivahteet eivät välity. Yleensä en koskaan käytä hymiöitä ja puheestakin karsin kaikki ylimääräiset "minun mielestäni" pois, koska tietoisesti valitsen keskustelukumppaniin luottavan asenteen. En ole yhtään provosoiva ihminen. Lapsi repii sammakolta jalat ja vatsan, koska haluaa nähdä mitä se on syönyt. Tämä siis kielikuva, en revi sammakoitakaan. Kyllä itse olen nimenomaan hiustenhalkoja, välillä väsynyt sellainen.
Love, sis.
- miltzu
Ainakin h-m seppälä on tosi hyvä kroppainen..
Sellainen sopivasti sporttinen ja lihaksikas.. Ei turhan rintava - mut sopusuhtainen.. - näinonnäinonnäinon
urheilu ja taide eli tanssi, voimistelu, (taito)luistelu, baletti , perusjumppa, tankotanssi, koris siinä ja siinä, juoksu siinä ja siinä
- mutta kaikki kestävyys-pitkänmatkan-ajan-rutistukset vievät naisellisuuden kokonaan
näin on
liikunnanopettajat, kehonrakentajat, yms ovat jätkämäisiä ruumillisesti ja henkisesti, puheissaan jne... olossaan, täysin sukupuolettomia, herkkyys poissa, niiin tavoitellun rentoja ja mitalinkipeitä suorittajia, hiki pukkaa, hiukset pikin päätä, kroppa hiessö, karvaset kainalot - vrt. mimmifudistyyppejä ... just sellasia
laittaa päälle mitä vaatteia vaan, niin ovat asennoissaan ja ulkoisesti jätkiä ja jätkämäisiä - niin tietoisen rentoja että ketuttaa, ei hienostuneisuutta, ei vivahteita, sitä hiuksenhienoa ihanaa eroa miehen ja naisen välillä
mut onhan nää naiset kivoja kotiapulaisia ja lastenhoitajia
kundit kyllästyy aikanaan, ja haluavat OIKEA NAISEN
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1212243Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n562176Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt71407Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan771395- 941377
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191161Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311150Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621123- 68989