Romaninaisen puku

Mathilda

Löysin tämän palstan äsken ja en tiedä onko tätä asiaa käsitelty aikaisemmin täällä. Eli minua kiinnostaisi tietää, mitä romaninaiset ajattelevat siitä, jos ei-romani käyttää romaninaisen asua. Tiedän, että mieleen juolahtaa kysymys; miksi? Siksi, että ne ovat tavattoman kauniita.

49

5778

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Allan

Ei vai kauniita ne ovat tavattoman käytännöllisiäkin. Yhden naisen hameeseessa voi kuljettaa kaikki ostokset. Eräskin nainen kuljetti videota hameessaan tietenkin ohi kassan.

• Hei sulle

Puku on romanin,ei valkolaisen.Emme tykkää siis et valkolainen pukee mustalaisen vaateita.

• Nainen

Etkä muka kysymättä tuota tiennyt.Vaikka kulkisit mustalaisen kanssa,ei se puku kuulu valkolaiselle.Häpeä että edes tollasia alat mietiskellä.Ole oma ittes äläkä leiki mitään muuta kuin olet.

• Mathilda

Yksi syy miksi tätä kysyinkin, missä kulkee raja kuka "saa" kantaa romanipukua, esim. tiedän valkolaisnaisen, joka on naimisissa romanimiehen kanssa. Tämä nainen pitää romanipukua. En tiedä voiko romanipukua rinnastaa mitenkään kansallispukuun. Itse olen pohj.karjalainen ja olen perintönä saanut Uusikaarlepyyn kansallispuvun, joten olenko oikeutettu kantamaan syntyperäni perusteella pohjalaista pukua, koska olen karjalainen. Tämä vain rinnastukseksi.
        Vielä 1980-luvulla "Sosiaaliturvan pääpiirteet"-kirjassa oli määritelmä, että romaniväestöön kuuluvat myös henkilöt, jotka eivät ole romaneja, mutta ovat romanin kanssa naimisissa. Joten ilmeisesti puvun käyttö on tästä seikasta kiinni.
        Nämä vastaukset tyydyttävät minua, joten ei tästä enempää. Mutta mielelläni olisin ottanut vastaan kannanottoja romaneilta, en valtaväestön edustajilta.

• Nainen-romani
        Mathilda kirjoitti:

Yksi syy miksi tätä kysyinkin, missä kulkee raja kuka "saa" kantaa romanipukua, esim. tiedän valkolaisnaisen, joka on naimisissa romanimiehen kanssa. Tämä nainen pitää romanipukua. En tiedä voiko romanipukua rinnastaa mitenkään kansallispukuun. Itse olen pohj.karjalainen ja olen perintönä saanut Uusikaarlepyyn kansallispuvun, joten olenko oikeutettu kantamaan syntyperäni perusteella pohjalaista pukua, koska olen karjalainen. Tämä vain rinnastukseksi.
        Vielä 1980-luvulla "Sosiaaliturvan pääpiirteet"-kirjassa oli määritelmä, että romaniväestöön kuuluvat myös henkilöt, jotka eivät ole romaneja, mutta ovat romanin kanssa naimisissa. Joten ilmeisesti puvun käyttö on tästä seikasta kiinni.
        Nämä vastaukset tyydyttävät minua, joten ei tästä enempää. Mutta mielelläni olisin ottanut vastaan kannanottoja romaneilta, en valtaväestön edustajilta.

ei se että olet mustalaisen kanssa tee sinusta mustalaista.Kyllä näitä näkyy joilla on hameet,mutta harvemmin.Eikä romaniyhteisössä elävä muutu muuksi kuin on.Hän vain noudattaa yhteisön tapoja,missä ei vaadita valkolaiselta mustalaisvaatetta.Useampi on vastaan,että valkolainen laittaa romanihameen-vanhoille se on kauhistus.
        En ymmärrä sinua,ymmärrätkö mikä loukkaus on että vielä vertaat kansallispukua meidän vaatteisiin.Niissä on iso ero.Maakuntien kansallispuku on eri asia,häpeä jos osaat,verrata noin.

• Mathilda
        Nainen-romani kirjoitti:

ei se että olet mustalaisen kanssa tee sinusta mustalaista.Kyllä näitä näkyy joilla on hameet,mutta harvemmin.Eikä romaniyhteisössä elävä muutu muuksi kuin on.Hän vain noudattaa yhteisön tapoja,missä ei vaadita valkolaiselta mustalaisvaatetta.Useampi on vastaan,että valkolainen laittaa romanihameen-vanhoille se on kauhistus.
        En ymmärrä sinua,ymmärrätkö mikä loukkaus on että vielä vertaat kansallispukua meidän vaatteisiin.Niissä on iso ero.Maakuntien kansallispuku on eri asia,häpeä jos osaat,verrata noin.

Unohda koko juttu, en kysynyt sinulta.

• Ei-romani
        Nainen-romani kirjoitti:

Eikö mustalaisilla ole oppivelvollisuutta? Esimerkkinä Nainen-romani ja sama henkilö, joka esiintyy myös muilla nimimerkillä (täysin samat kielioppivirheet ja lukihäiriöt).

• yks mustalainen
        Nainen-romani kirjoitti:

hei kaaleet ette te voi aina suuttua jos kaajeet kysyy jotaki vastatkaa normaalisti ei kaajeet voi tietää meijän erikoisia juttuja.en tarkota välttämättä tän edellisen viestin kirjottajaa mutta yleensäkki vastaatte rankan vihasina.

• Romaanim
        Mathilda kirjoitti:

No voi sinnuu karjalan impi .kanna ny vaan sitä loikkarin pukuu ja ole siihen tyytyväinen. Se soppii siul iha hyvi .sinnuu ei sit potkii kukkaa.voi sie karjanlan tyttöi sie se olet oikei veitikka .vai haluut sie kantaa rommaani mekkoo ..noo ei sitä ny kaik saa kantaa .kuule mie tiijä hieno meko siul .ja see on ihan käytännölinki siul ..laita kuule vanha ajan navetta hamee ja sit kumi ..no niihan onki siinä on siu oikei rommaani mekko ..

• Mä vaan

Mustalaisnaisen ryhkyille annetaan aivan liian suuri arvo, koska sekin puku on lähtöisin suomalaisilta. Mitä, jos suomalaiset olis vuosituhannen vaihteessa kieltänyt mustalaisia pukeutumasta kuin he. Minkälainen vaate sitten olisi mustalaisnaisilla. Minihame varmaan, joka kuuluis niin mielettömäasti romanikulttuuriin, että kukaan kaajeet ei sitä saisi käyttää. On se kumma, kun mustalaiset imee valtaväestön kulttuurin jota se vaalii sitten niin mielettömästi omanaan. No kulttuuri muuttuu aivan kuin entisaikoinan mustalaisten hevoset.

• aito kaalo

kaajeita poulustat ninkö kaajet koko aika sano mulle hyvä batteri sää sanoit tuolle simo mustalaisen musta historia etää on muita kansa pourokka joka on kärsinyt enmän kuin kaalet sano hyvä batteri laps nytte ketkä .yksi juutalainen sano jaa monet on itee sanotut että ei kuka kansa maailmassa on kärsinyt niin paljon kuin kaaalet .jaa sitt tulle sanoman että suomalaiset on kärsinet enmän kuin kaalet .

• Romaanim

Ny sinä vitsin murijasit nimi merkillä minä vaan ..et kai oo vaan puolikas kun nuin laitoit .kyllä mä sen tierän kun naisille oli vaan pitkät hameet ja vuosien saatossa ne on laittanu sametti hameen mutta se on ny valetta että julli lehemät olis kantanu tätä sametti hametta . Ja yleensä kaajeen kaajilla oli kyllä navetta hame .

• juuli

Älä hauku muita täällä!Etkö valkolaisakka jo saanu vastausta.Haluat vain vastauksen jonka ite hyväksyt,hölmö!

• Mathilda

Käsitykseni romaniväestöstä on tämän palstan perusteella muuttunut. Luulin, että tämä on asiallinen palsta, joka edesauttaisi ymmärrystä eri kulttuureiden välillä. Olen kirjoittanut muillakin keskustelupalstoilla, mutta näin sivistymätöntä ja epäasiallista käytöstä en ole mistään muualta saanut. Nyt en ollenkaan ihmettele miksi koette olevanne syrjinnän kohteena. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, ja huutopuolen te romanit kyllä osaatte. Mutta niinhän se on, että jos keskustelijoiden IQ:t eroavat enemmän kuin 20 yksikköä toisistaan niin henkilöt eivät kykene keskusteluyhteyteen. Ei tämäkään varmaan mennyt perille. En käännä IQ-kirjainyhdistelmää "ssuomeksi", koska oletan, että näkisitte edes jotakin vaivaa ottaaksenne selvää itsekin.

• juuli
        Mathilda kirjoitti:

Käsitykseni romaniväestöstä on tämän palstan perusteella muuttunut. Luulin, että tämä on asiallinen palsta, joka edesauttaisi ymmärrystä eri kulttuureiden välillä. Olen kirjoittanut muillakin keskustelupalstoilla, mutta näin sivistymätöntä ja epäasiallista käytöstä en ole mistään muualta saanut. Nyt en ollenkaan ihmettele miksi koette olevanne syrjinnän kohteena. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, ja huutopuolen te romanit kyllä osaatte. Mutta niinhän se on, että jos keskustelijoiden IQ:t eroavat enemmän kuin 20 yksikköä toisistaan niin henkilöt eivät kykene keskusteluyhteyteen. Ei tämäkään varmaan mennyt perille. En käännä IQ-kirjainyhdistelmää "ssuomeksi", koska oletan, että näkisitte edes jotakin vaivaa ottaaksenne selvää itsekin.

Senkin hölmäläinen mene muuanne kirjoittlemenaan jos luulet olevasi meitä parempi kun et oo kun oot vaan tyhmä akka utelias etkä osaa edes kirjoittaa oon koulut käynyt ja mulla on maisterin arvo ja hyvä virka joten pistä turpas kiini akka sinä utelias.

• Epäilevä
        juuli kirjoitti:

Senkin hölmäläinen mene muuanne kirjoittlemenaan jos luulet olevasi meitä parempi kun et oo kun oot vaan tyhmä akka utelias etkä osaa edes kirjoittaa oon koulut käynyt ja mulla on maisterin arvo ja hyvä virka joten pistä turpas kiini akka sinä utelias.

mitään maisterin arvoa ole, jos ois, niin et sä noin ikävästi kirjoittaisi. Et tunnu sinäkään osaavan kirjoittaa kun kattoo noita sun kirjoitusvirheitä.

• juuli maailmalta
        Epäilevä kirjoitti:

mitään maisterin arvoa ole, jos ois, niin et sä noin ikävästi kirjoittaisi. Et tunnu sinäkään osaavan kirjoittaa kun kattoo noita sun kirjoitusvirheitä.

Jos joku valkolainen tulee puhumaan, että tahtoisi laittaa meidän hameet...tajuatteko mikä loukkaus se on??!!
        Ei arvosta sen vertaa, että tajuisi ettei se vaate ole kenen tahansa!

Valkolaiset jotka ovat mustalaismiehelle menneet, eivät yleensä heimopukua käytä.

Toivon, ettei vanhat romanit näe näitä törkeyksiä ja loukkauksia mitä tällä palstalla on.

Itse olette niin ajattelemattomia,että vaikea teidän kanssa on toimeen aina tulla.

Mitä kirjoitusvirheisiin tulee,jos äkkiä yrittää viestin saada, niin ei siinä oikeakielisyyttä mietitä.Asia tulee selväksi ilmankin.Takerrutte epäoleelliseen.

• juuli maailmalta
        juuli maailmalta kirjoitti:

Jos joku valkolainen tulee puhumaan, että tahtoisi laittaa meidän hameet...tajuatteko mikä loukkaus se on??!!
        Ei arvosta sen vertaa, että tajuisi ettei se vaate ole kenen tahansa!

Valkolaiset jotka ovat mustalaismiehelle menneet, eivät yleensä heimopukua käytä.

Toivon, ettei vanhat romanit näe näitä törkeyksiä ja loukkauksia mitä tällä palstalla on.

Itse olette niin ajattelemattomia,että vaikea teidän kanssa on toimeen aina tulla.

Mitä kirjoitusvirheisiin tulee,jos äkkiä yrittää viestin saada, niin ei siinä oikeakielisyyttä mietitä.Asia tulee selväksi ilmankin.Takerrutte epäoleelliseen.

Suututtaa kun on palsta ja siten tullaan tyhmiä kysymään ihan vaan loukatakseen kun kukaan ei tule kysymään saako heimopukua käyttää muuta kuin kiusatakseen ei kukaan tosissaan sitä kysy muuta kuin valkolais akka joka haluaa vain lietsoa vihaa.

Mulla on koulutusta ja oon maisterin paperit saanut ammattikoulusta monta vuotta sitten ja on hyvässä työssä käynyt, 20000 markkaa kuussa palkkaa ja silä elätän paremmin itseni kuin törleä valkolais-akka joka haluaa lietsoa vihaa ja tulla tänne epäystävälliseen sävyyn palstalle kirjoittelemaan.

Kukaan ei tee kuin tahallaan tuollasta. Ettekö te tajuu sen vertaa että mikä on loukkas kun kysytään että laittaa heimopuku päälle valkolaiselle. En ole ikinä kuullu että laittais.

Verikosto niille jotka syyllistyy loukkaukseen sanoisi vanhat.

• Baby-face

Suututtaa kun on palsta ja siten tullaan tyhmiä kysymään ihan vaan loukatakseen kun kukaan ei tule kysymään saako heimopukua käyttää muuta kuin kiusatakseen ei kukaan tosissaan sitä kysy muuta kuin valkolais akka joka haluaa vain lietsoa vihaa.

Mulla on koulutusta ja oon maisterin paperit saanut ammattikoulusta monta vuotta sitten ja on hyvässä työssä käynyt, 20000 markkaa kuussa palkkaa ja silä elätän paremmin itseni kuin törleä valkolais-akka joka haluaa lietsoa vihaa ja tulla tänne epäystävälliseen sävyyn palstalle kirjoittelemaan.

Kukaan ei tee kuin tahallaan tuollasta. Ettekö te tajuu sen vertaa että mikä on loukkas kun kysytään että laittaa heimopuku päälle valkolaiselle. En ole ikinä kuullu että laittais.

... naisesta. Eräs polttariseurue Hakaniemessä tässä keväällä. Olivat ottaneet mukaansa mustalaisnaisen tai ainakin nainen oli pukeutunut mustalaispukuun ja oikein komeaan sellaiseen. Sulhaskandidaatti istui penkillä kun mustalaisnainen otti häneltä suihin. Oli se melkoinen näky.

• aito kaalo
        Mathilda kirjoitti:

tee valkarit siis ei romanit ollete koko euoropasa surmanot meitä lähes 1000v ollete siitä tehnet.niin haista iso paska valkopää

• Valkolainen
        aito kaalo kirjoitti:

tee valkarit siis ei romanit ollete koko euoropasa surmanot meitä lähes 1000v ollete siitä tehnet.niin haista iso paska valkopää

No jos kaikki teikäläiset ovat samaa kastia kuin sinä niin eipä ole iso vahinko jos vaikka koko "paskaporukka" olisi lahdattu sukupuuttoon. Sen verran hölmöjä olette. Menisit sinäkin kouluun ja hankkisit itsellesi ammatin niin ei tarvitsisi olla niin katkeroitunut. Teillä on niin paljon hyviä asioita kulttuurissanne, joita olisi kannattanut vaalia, mutta kun te ette osaa antaa arvoa sen koommin muille kuin itsellennekään.
        Todellisuudessa et ole "aito kaalo", koska ei mustalaisilla olle nettiyhteyksiä; ei ole vara hankkia eikä ole kirjoitustaitoa. Lopeta siis teeskentely.

• Hippula
        Baby-face kirjoitti:

... naisesta. Eräs polttariseurue Hakaniemessä tässä keväällä. Olivat ottaneet mukaansa mustalaisnaisen tai ainakin nainen oli pukeutunut mustalaispukuun ja oikein komeaan sellaiseen. Sulhaskandidaatti istui penkillä kun mustalaisnainen otti häneltä suihin. Oli se melkoinen näky.

Mustalaisnaiset meinaan tuolla Hakaniemessä.

• Naapuri
        Valkolainen kirjoitti:

No jos kaikki teikäläiset ovat samaa kastia kuin sinä niin eipä ole iso vahinko jos vaikka koko "paskaporukka" olisi lahdattu sukupuuttoon. Sen verran hölmöjä olette. Menisit sinäkin kouluun ja hankkisit itsellesi ammatin niin ei tarvitsisi olla niin katkeroitunut. Teillä on niin paljon hyviä asioita kulttuurissanne, joita olisi kannattanut vaalia, mutta kun te ette osaa antaa arvoa sen koommin muille kuin itsellennekään.
        Todellisuudessa et ole "aito kaalo", koska ei mustalaisilla olle nettiyhteyksiä; ei ole vara hankkia eikä ole kirjoitustaitoa. Lopeta siis teeskentely.

Mistä voit tietää, ettei mustalaisilla ole nettiyhteyksiä?Mihin perustelet tietosi?

Voinpahan kertoa että olet väärässä!! Ystävilläni ainakin on tietokoneet,internet-yhteyksineen!!

Te ette tunne yhtään perhettä henkilökohtaisesti? Silti olette tietävinänne kaikkien romanien asiat.

Te näette ja kuulette vain ne, jotka ovat johonkin ikävään syyllistyneet, niillä perustein yleistätte kaikki!

Ajatelkaa nyt, onko esim. vanha romani ihminen .uhka tms. teille? Silti vanhukset joutuvat jopa pelkäämään valkolaisten vihamielisyyttä,vain siksi että ovat sattuneet romaniksi syntymään.

Kyllä monesti saa meidän valkolaisten käytöstäkin miettiä ja h ä v e t ä!!!

• juuli
        Naapuri kirjoitti:

Mistä voit tietää, ettei mustalaisilla ole nettiyhteyksiä?Mihin perustelet tietosi?

Voinpahan kertoa että olet väärässä!! Ystävilläni ainakin on tietokoneet,internet-yhteyksineen!!

Te ette tunne yhtään perhettä henkilökohtaisesti? Silti olette tietävinänne kaikkien romanien asiat.

Te näette ja kuulette vain ne, jotka ovat johonkin ikävään syyllistyneet, niillä perustein yleistätte kaikki!

Ajatelkaa nyt, onko esim. vanha romani ihminen .uhka tms. teille? Silti vanhukset joutuvat jopa pelkäämään valkolaisten vihamielisyyttä,vain siksi että ovat sattuneet romaniksi syntymään.

Kyllä monesti saa meidän valkolaisten käytöstäkin miettiä ja h ä v e t ä!!!

Sie pasko valkolais-paska pysysit pois palstalta kun et tajua miten meitä loukkaat epäilemällä etteikö muka olisi mahdollisuus nettiyhteyksiin. Että edes epäilet joten saatkin hävetä kuten moni muukin ja jos vielä vihjaatkin että ollaan johonkin ikävään syyllistytty niin tuo on sitä panettelua mitä te harrastatte kun ootte tietävinänne kaiken. Onneksi ei tarvi olla tuommoisen naapuri kuten nimimerkki naapuri.

• Lukija
        juuli kirjoitti:

Sie pasko valkolais-paska pysysit pois palstalta kun et tajua miten meitä loukkaat epäilemällä etteikö muka olisi mahdollisuus nettiyhteyksiin. Että edes epäilet joten saatkin hävetä kuten moni muukin ja jos vielä vihjaatkin että ollaan johonkin ikävään syyllistytty niin tuo on sitä panettelua mitä te harrastatte kun ootte tietävinänne kaiken. Onneksi ei tarvi olla tuommoisen naapuri kuten nimimerkki naapuri.

Toi naapuri ei ainakaan ansainnut haukkumisias.Kirjoitushan oli romaneita puoltava.Luetun ymmärtämisessä sulla ainakin on vikaa.

Vaikkakin epäilen ettei juuli ole juuli.Feikkaaja.

• Mari
        juuli kirjoitti:

loukkaat ihmisiä jotka puolustavat teitä?

• juuli
        Mari kirjoitti:

loukkaat ihmisiä jotka puolustavat teitä?

Tuo akka joka keskustelun aloitti että haluaa pitää heimoasuamme aloitit riidan, en minä.

• Juulille viesti
        juuli kirjoitti:

Tuo akka joka keskustelun aloitti että haluaa pitää heimoasuamme aloitit riidan, en minä.

Nyt sai kuvan että haukuit "naapuria"? Miksihän, lue se teksti.

Kun vastaat, vastaa siihen viestiin jota kommentoit, tiedetään kelle vastailet.

Joko juuli sulla on hameet, niin olethan juuli oikeasti?

• Juuli
        Juulille viesti kirjoitti:

Nyt sai kuvan että haukuit "naapuria"? Miksihän, lue se teksti.

Kun vastaat, vastaa siihen viestiin jota kommentoit, tiedetään kelle vastailet.

Joko juuli sulla on hameet, niin olethan juuli oikeasti?

Mitkä hameet? Kuka oot?

• juulija

MAISTERIN PAPEEITA EI SAA AMMATTIKOULUSTA!!!!!!!!!!EI OLE KOSKAAN SAANUTKAAN AINAKAAN SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄN MUKAAN. 20000 MARKKAA SITÄ PAITSI OLISI HUONO KUUKAUSIPALKKA MAISTERIN ARVON OMAAVALLE HENKILÖLLE. NAUTIHAN SOSIAALITOIMISTON RAHOITUKSESTA, NIIN KAUAN KUIN VIELÄ VOIT.

• jelena
        juulija kirjoitti:

MAISTERIN PAPEEITA EI SAA AMMATTIKOULUSTA!!!!!!!!!!EI OLE KOSKAAN SAANUTKAAN AINAKAAN SUOMEN KOULUTUSJÄRJESTELMÄN MUKAAN. 20000 MARKKAA SITÄ PAITSI OLISI HUONO KUUKAUSIPALKKA MAISTERIN ARVON OMAAVALLE HENKILÖLLE. NAUTIHAN SOSIAALITOIMISTON RAHOITUKSESTA, NIIN KAUAN KUIN VIELÄ VOIT.

Se oli provo ihan selvästi.

• Malttia

Onko niin kamalaa, että joku haluaa esittää kysymyksen asiasta, joka on hänelle epäselvä, kuten nyt tästä heimoasun käyttämisestäkin.
        Vastauksista päätellen joittenkin heimolaisten mielestä tavattoman huonoa käytöstä sellainen tahdittomuus!
        Romanit aina vetoavat siihen, että emme muut tiedä heidän kulttuuristaan mitään,mutta mistä me tietoa saamme, jos emme saa sitä kysyä. Uhataan suorastaan verikostolla eräässä "vastauksessa".
        Asiallinen mielipiteen vaihtaminen olisi ollut tässä ihan paikallaan, mutta asialliset puheenvuorot taisivat nyt päättyä.

• sandra\anneli
        Malttia kirjoitti:

Onko niin kamalaa, että joku haluaa esittää kysymyksen asiasta, joka on hänelle epäselvä, kuten nyt tästä heimoasun käyttämisestäkin.
        Vastauksista päätellen joittenkin heimolaisten mielestä tavattoman huonoa käytöstä sellainen tahdittomuus!
        Romanit aina vetoavat siihen, että emme muut tiedä heidän kulttuuristaan mitään,mutta mistä me tietoa saamme, jos emme saa sitä kysyä. Uhataan suorastaan verikostolla eräässä "vastauksessa".
        Asiallinen mielipiteen vaihtaminen olisi ollut tässä ihan paikallaan, mutta asialliset puheenvuorot taisivat nyt päättyä.

Eikö ole päivänselvä ettei valkolainen ole mikään käyttämään romaniasua.Vain täysin i.....d.....tti ei tätä ymmärrä ilman kysymistä.Hölmö kysymys se oli

• Mathilda
        sandra\anneli kirjoitti:

Eikö ole päivänselvä ettei valkolainen ole mikään käyttämään romaniasua.Vain täysin i.....d.....tti ei tätä ymmärrä ilman kysymistä.Hölmö kysymys se oli

Asia selvä. Ja minä sain vastauksen kysymykseen. Sanonpahan kuitenkin, että aika moni valkolaisnainen, joka on romanin kanssa naimisissa, käyttää romaniasua. Jos asu olisi NIIN "tabu" niin kai romanimiehen sukulaiset tai tuttavat olisivat asiaan puuttuneet.
        Kysyn vielä teiltä, Sandra/Anneli, mitäs tekisit jos näkisit valkolaisen romaniasussa? Tulisiko turpiin vai lähtisikö henki?

• Kysyjä
        Mathilda kirjoitti:

Asia selvä. Ja minä sain vastauksen kysymykseen. Sanonpahan kuitenkin, että aika moni valkolaisnainen, joka on romanin kanssa naimisissa, käyttää romaniasua. Jos asu olisi NIIN "tabu" niin kai romanimiehen sukulaiset tai tuttavat olisivat asiaan puuttuneet.
        Kysyn vielä teiltä, Sandra/Anneli, mitäs tekisit jos näkisit valkolaisen romaniasussa? Tulisiko turpiin vai lähtisikö henki?

Mikä sua korventaa?Kyllä joillakin valkolaisilla on hame,mut harvemmalla romanihametta kuitenkaan.Ei se nainen sitä itse voi päättää.
        Romaneja on muitakin kuin sysimustalla tukalla varustettuja.Mutta täysin romaneja suvultaan.

Kyllä tiedän yhden valkolaisnaisen joka todella antoi syytä nauruun....mistälie hommasi kangasta ja kyhäsi siitä asun...huh,huh mikä näky ja hän ilman mitään siteitä romaneihin tallusteli ja juoksenteli romanimiesten perässä.Usko pois näky oli surkuhupaisa.

Kun ei pitäisi leikkiä muutakuin on.

Sinäkö havittelet itelles mustalaismiestä?Siksi kyselet?

• Mathilda
        Kysyjä kirjoitti:

Mikä sua korventaa?Kyllä joillakin valkolaisilla on hame,mut harvemmalla romanihametta kuitenkaan.Ei se nainen sitä itse voi päättää.
        Romaneja on muitakin kuin sysimustalla tukalla varustettuja.Mutta täysin romaneja suvultaan.

Kyllä tiedän yhden valkolaisnaisen joka todella antoi syytä nauruun....mistälie hommasi kangasta ja kyhäsi siitä asun...huh,huh mikä näky ja hän ilman mitään siteitä romaneihin tallusteli ja juoksenteli romanimiesten perässä.Usko pois näky oli surkuhupaisa.

Kun ei pitäisi leikkiä muutakuin on.

Sinäkö havittelet itelles mustalaismiestä?Siksi kyselet?

Ei, ei tarvitse pelätä, että havittelisin itselleni mustalaismiestä. En kykenisi elämään kulttuurissa, jossa naista alistetaan ja olen tyytyväinen omaan mieheeni. Aina olen sitä mieltä kyllä ollut, että romaninaiset ovat kauniita, miehet komeita ja lapset todella suloisia.

• yks mustalainen
        Malttia kirjoitti:

sä oot ihan oikeessa ei voi tietää jos kukaan ei kerro kysykää ihmeessä jos joku asia on epäselvä

• Ammattikoulutettu

Heh-heh, maisterin paperit ammattikoulusta! Tuo on kyllä vuosisadan vitsi. Miekin kävin ammattikoulun, mutta ei sieltä maistereita tule. Kävin yhden vikon täydennyskurssinkin, joten kai sitten olen tohtori.

• SIvistynyt valkoihoinen

Johan nyt lykkäsi mokoman kohun hameesta. Kyllä te naiset ootte epeleitä. Ei teillä paljon päässä liiku muuta kuin hameenkahina.

• yritän vastata

Ei se sovi valtaväestölle pukeutua kun romani, eikä se ole tarkoitus jos otat miehen et sinä muuta kulttuurias.Siististi puettuna riittä.

On kyllä moni jotka vaihtaa pukeutumisensa,ja on miehiä jotka vaatii naisen laittamaan romanihameen mutta se pitää muistaa että ole oma itsesi, se jo on puoliks pukeutumista.

On moni romani joka ei laita ollenkaa romani pukua päälle ja silti tuntee mustalaisuutensa ei se vaatetus sinusta romania tee.

• Mathilda

Kiitos sulle vastauksesta. Tällainen rumba piti käydä, että ensimmäinen asiallinen vastaus tuli. Sulle hyvää jatkoa elämääsi.

• Kysyy
        Mathilda kirjoitti:

Kiitos sulle vastauksesta. Tällainen rumba piti käydä, että ensimmäinen asiallinen vastaus tuli. Sulle hyvää jatkoa elämääsi.

Tämäkö oli sinulta asiallinen vastaus?

Suomalainen parempi
        "Kirjoittanut: Mathilda, 5.9.2004 klo 01.28

Ei, ei tarvitse pelätä, että havittelisin itselleni mustalaismiestä. En kykenisi elämään kulttuurissa, jossa naista alistetaan ja olen tyytyväinen omaan mieheeni. Aina olen sitä mieltä kyllä ollut, että romaninaiset ovat kauniita, miehet komeita ja lapset todella suloisia."

....loppuosa totta,kiitos siitä.Mitä vingut tämmösiä jos kerta suomalainen on niin hyvä ja mustalaiset alistettu,mukamas.Et tiedä mitään!

• Mathilda
        Kysyy kirjoitti:

Tämäkö oli sinulta asiallinen vastaus?

Suomalainen parempi
        "Kirjoittanut: Mathilda, 5.9.2004 klo 01.28

Ei, ei tarvitse pelätä, että havittelisin itselleni mustalaismiestä. En kykenisi elämään kulttuurissa, jossa naista alistetaan ja olen tyytyväinen omaan mieheeni. Aina olen sitä mieltä kyllä ollut, että romaninaiset ovat kauniita, miehet komeita ja lapset todella suloisia."

....loppuosa totta,kiitos siitä.Mitä vingut tämmösiä jos kerta suomalainen on niin hyvä ja mustalaiset alistettu,mukamas.Et tiedä mitään!

Omasta mielestäni vastaus oli asiallinen. Jos katsot koko keskustelun kulkua niin huomaat miten asiasta on menty toiseen ja kärpäsestä tehty härkänen ja välillä unohdettu, mistä koko keskustelu läksi liikkeelle; romaninaisen puvusta, jollaisen ostin kirpputorilta v. 2003 keväällä hintaan 100 euroa ja todella komea asu. Jos haluan leikkiä välillä "mustalaista" niin mielestäni se on oma asiani. Kukaan mustalainen ei voi tulla minulle sanomaan, mitä laitan päälleni. Emmehän mekään pistä pahaksemme, kun mustalaisnaiset pukeutuvat kuten valtaväestö.

• vihainen
        Mathilda kirjoitti:

Omasta mielestäni vastaus oli asiallinen. Jos katsot koko keskustelun kulkua niin huomaat miten asiasta on menty toiseen ja kärpäsestä tehty härkänen ja välillä unohdettu, mistä koko keskustelu läksi liikkeelle; romaninaisen puvusta, jollaisen ostin kirpputorilta v. 2003 keväällä hintaan 100 euroa ja todella komea asu. Jos haluan leikkiä välillä "mustalaista" niin mielestäni se on oma asiani. Kukaan mustalainen ei voi tulla minulle sanomaan, mitä laitan päälleni. Emmehän mekään pistä pahaksemme, kun mustalaisnaiset pukeutuvat kuten valtaväestö.

nyt akka valehtelet!Mustalaiset ei omia vaatteitaan myy!Ja sinä vaihokas oot jostain sen ottanu ja idiootti ilkeisit vielä kadulle!!HÄPEÄ JO!!Sullahan on suomalainen ukko mitä se sanoo tollasesta hullusta!

• humma4
        vihainen kirjoitti:

nyt akka valehtelet!Mustalaiset ei omia vaatteitaan myy!Ja sinä vaihokas oot jostain sen ottanu ja idiootti ilkeisit vielä kadulle!!HÄPEÄ JO!!Sullahan on suomalainen ukko mitä se sanoo tollasesta hullusta!

Kyllä ainenkin etelän kirpputoreille on röijyjä ym. myynnissä tämän tästä. Eriasia sitten on kuka niitä itelleen ostaa, kaajeista meinaan...Ja totta myös toinen puoli että ei ne isotkaan hameet ole aina olleet vaan kaaleiden vaatteita vaan myös valtaväestö on samoin pukeutunut joten siksi toisaalta on naurettavaa että nykyään puhutaan jopa mustasta vekkihameesta että se on kaaleiden vaatteita ja että kääji tai räkli jolla sellanen on päällään olis muka joku suoli!! Eikö tässä mennä jo liian pitkälle mokomien rytkyjen takia joista ei oikeesti ole kuin haittaa kantajilleen...
        Mielestäni jokainen saa pukeutua kuten haluaa ja sillä siisti.

• MaailmanKulkija

Tässä oli ketjun ainoa järjellinen komentti. Vain Suomessa mustalaisuus on VAATTEISSA, ei aatteissa niin kuin muualla maailmassa. Hävettää ihan. Vahinko ettei täällä ole mahdollisuutta kuvaa liittää, olisi teillä riitapukareilla mietittävää. Ootte te onnettomia ei voi muuta sanoa.

• HesanTenho

Saako somali mies laitaa kaalojen hameen ja röijyn? Miun poika kaveri Mahamuddi haluis kokeila miun hametta ja röijyä mutta en uskala antaa kun en tiiä onko se vastaan romani kultuuria.

• Irwin_Leukanen

Romaninaisten puku on aika nuori keksintö ja Suomi on ainoa maa, jossa sitä käytetään valtaväestöstä erottumiseen:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_romanien_pukeutuminen
      http://www.craftmuseum.fi/romanit/romanipuku/historiaa.htm

Mutta mikapä siinä, vaikka joku ryhmä haluaisi pukeutua palttinapukuun, patalakkiin ja tuohivirsuihin. Vanhempaa perinnettä se kyllä olisi :-).

Youtuben valvontakamerakuvista näkee, että hameen alla kulkee jopa kaljakori tai useampi öljykanisteri. Kuuluvathohan vyörahkeet ja koukut myös kansallisasuun?

• alkuperäinen-iso-d

Painakaa siis kalloonne edellinen ja nöyrästi kiittäkää kyvykkäämpää kansanosaa, eli meitä valkolaisia että elätämme teidät!

Ei ole itsestäänselvyys enää pitkään, paskahousut!

HÖÖ!

FEIJAAAAAA!!!!

Hoi ja hoplaa!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vuonna 2026 jää entistä vähemmän rahaa käteen palkansaajille

Työttömyysvakuutusmaksu nousee 0,3 prosenttia. Työeläkemaksu nousee 7,15 prosentista 7,3 prosenttiin. Työmarkkinajärjest
      Maailman menoa
      125
      7307
    2. Suomen kansa puhunut: Purra huonoimpia ministereitä

Kouluarvosanalla 6–, eli samaa tasoa mitä Purran oikeakin koulutodistus. Epäpätevyys on tullut huomattua Suomen talouden
      Maailman menoa
      513
      5470
    3. Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona

Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks
      Sinkut
      151
      3375
    4. Joulun ruokajonoissa entistä enemmän avuntarvitsijoita - Mitä ajatuksia tämä herättää?

Räppärit Mikael Gabriel, VilleGalle ja Jare Brand jakoivat ruokaa ja pehmeitäkin paketteja vähävaraisille jouluaattoa ed
      Maailman menoa
      216
      2671
    5. Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa

On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t
      Maailman menoa
      51
      2372
    6. Varsinainen vetonaula tämä Pyhäjärven keskustelupalsta

Lisää kummasti muuttohaluja, kun lukee tätä foorumia. Tosin väärään suuntaan. Marraskuuhun mennessä tämä vähäinenkin vä
      Pyhäjärvi
      68
      1308
    7. Pituuden mittaaminen

Ihmisen pituuden mittaaminen ja puolikkaat senttimetrit. Kuuluuko ne puolikkaatkin sentit tai millit teistä ilmoittaa m
      Sinkut
      43
      1292
    8. En tiedä enää

Pitäiskö mun koittaa vältellä sua vai mitä? Oon välillä ollut hieman mustasukkainen, myönnän. En ymmärrä miksi en saa su
      Ikävä
      77
      1272
    9. Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä

Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu
      Maailman menoa
      11
      1179
    10. Mitäköhän vuosi

2026 tuo tullessaan?
      Ikävä
      111
      1153
    Aihe