Niin miten on, minkälaiset sanktiot tulee jos narahtaa ajosta ilman ammattipätevyyttä?
Myyn marjoja ja kuljetan ne samalla kaupan kylmiöön, tällöin en ilmeisesti tarvitse pätevyyttä. Mutta välillä (erittäin harvoin) on pelkkiä kuljetuskeikkoja jolloin pätevyys vaaditaan. Joten mitähän sanktiota tulee jos ei sitä pätevyyttä löydy? kuinkahan yleistä on että kytät pysäyttävät ja sitä kyselevät?
Seuraamukset ilman ammattipätevyyttä
63
18330
Vastaukset
- Z19
Ajo ilman ammattipätevyyttä tulkitaan ajoksi ilman ajo-oikeutta.Jääkö
auto siihen paikkaan vai saako sen ajaa esim määrättyyn paikkaan
en tiedä.Poliisin valvonnasta en osaa sanoa. - 18+18
eli kortti lähtee vai tuleeko vain sakkoa? ja lähteekös siitä sitten kaikki kortit?
- 4+2
Jossain oli myös että että ilman ammattipätevyyttä ajo tulkitaan ilman 'erikoislupia' ajoksi jolloin tulisi vain sakkoa. Onkohan siis kortitta ajoa vai ilman tätä erikoisluvan ajoa?
- Äläs huoli
Sakkoa tulee "erityisehtojen laiminlyönnistä" 5 päiväsakkoa, eli ei maailma siihen nyt kaadu...
Sama sakkko tulee, jos ajaessa pitäisi käyttää esim silmälaseja, eikä käytä...
Mutta auto jota ajat, ei siinä ole liikennelupaa lainkaan, joten tuskin poliisit niin tarkkaan asiaa tutkii...
Ja ajo ei tietenkään jatku, ennenkuin puikoissa on kuski joka saa jatkaa ajamista - Ajele vaan..
Viimeksi kun pysäytettiin ratsiaan tutkittiin kyllä kiekot ja kortit mutta pätevyyskorttia ei tämä LP:n valopää osannut kysyäkään. Kun huomautin asiasta totesi että kattellaan sitten vuoden päästä kun on osannut "perehtyä" asiaan. Ja huomautus lepoajasta.. Ei pojalle mennyt korvien väliin tuleeko lepoaika viikonloppuna täyteen jos auto seisoo 48 tuntia..
- erklgnkleg
no mites vanha ajokortti sulla on? meinaan vaan jos sulla on ns. vanha kortti niin ei sillä pätevyyskortilla ole vielä mitään merkitystä. kyllä mullakin se jo löytyy tuon linja-auto lupien vuoksi, mutta kun ilmankin vielä saapi ajella.
- tosi on !
Pätevyyskortti vaaditan vasta syksyllä 2014 joten voit ajella ihan hyvillä
mielin. Eipä poliisi sitä vielä vaadi. - epätosi oli
tosi on ! kirjoitti:
Pätevyyskortti vaaditan vasta syksyllä 2014 joten voit ajella ihan hyvillä
mielin. Eipä poliisi sitä vielä vaadi.Kyllä se on vaadittu syksyn 2009 jälkeen kuorma-autokorttinsa suorittaneilta jo sieltä syksystä 2009.
- fe re refef
Tulee mieleen erään ison Turkulaisen kuljetusliikkeen ajojärjestelijä
Hänellä on vain AB-kortti
Silti hän ajaa todella usein firman 5 tonnisia kuorma-autoja (auto on samalainen ajettava kuin paku, ja saman näköinenkin kui iso kappapaku, mutta so)
Jos hän jää tästä joskus kiinni, saa hän sakot kolmeasta asiasta
A Ajo ilman ammattipäteyyvkisä
B Ajo ilman ajo-oikeutta
C Ajo ilman kuljettajakorttia (kuljettajakortin voi saada vain jos on vähintään BE-kortti)
Pitäiskö käräyttää Niklas tosta jutusta?- 9999999999
kannattaa.
- Tyhmä,tyhmempi Nolo Sika
Taisit olla lapsenakin kova kantelemaan opettajille ja itkemään kun joku kiusaa? Ei muuten kaltaistasi räkänokkaa voi kehittyä joka ammattigolleekoita käräyttää milloin mistäkin. Silti itse syyllistyt kertomasi mukaan jatkuviin rikkomuksiin mm. ajonopeuden suhteen. Ylinopeus on lähtökohtaisesti varmasti vaarallisempi rike kuin se että joku ajaa ilman jotain ammattipätevyyspaperia. Taidat olla oikein pahimman luokan käräyttäjä ja kotipoliisi joka käräyttää muita mutta itsellesi olet antanut oikeuden rikkoa lakeja. Säälittävä pikkunilkki ja räkänokka pahimmasta päästä olet!
- efrw rfw
Tyhmä,tyhmempi Nolo Sika kirjoitti:
Taisit olla lapsenakin kova kantelemaan opettajille ja itkemään kun joku kiusaa? Ei muuten kaltaistasi räkänokkaa voi kehittyä joka ammattigolleekoita käräyttää milloin mistäkin. Silti itse syyllistyt kertomasi mukaan jatkuviin rikkomuksiin mm. ajonopeuden suhteen. Ylinopeus on lähtökohtaisesti varmasti vaarallisempi rike kuin se että joku ajaa ilman jotain ammattipätevyyspaperia. Taidat olla oikein pahimman luokan käräyttäjä ja kotipoliisi joka käräyttää muita mutta itsellesi olet antanut oikeuden rikkoa lakeja. Säälittävä pikkunilkki ja räkänokka pahimmasta päästä olet!
Voisitko ystävällisesti näyttää muutaman muun nimimerkin "fe re refef" kirjoittaman viestin....
Ja pieni ylinopeus ei ole yhtä vaarallista kuin se, että ajaa kuorma-autoa ilman kokemusta ja koulutusta - makeli
Tyhmä,tyhmempi Nolo Sika kirjoitti:
Taisit olla lapsenakin kova kantelemaan opettajille ja itkemään kun joku kiusaa? Ei muuten kaltaistasi räkänokkaa voi kehittyä joka ammattigolleekoita käräyttää milloin mistäkin. Silti itse syyllistyt kertomasi mukaan jatkuviin rikkomuksiin mm. ajonopeuden suhteen. Ylinopeus on lähtökohtaisesti varmasti vaarallisempi rike kuin se että joku ajaa ilman jotain ammattipätevyyspaperia. Taidat olla oikein pahimman luokan käräyttäjä ja kotipoliisi joka käräyttää muita mutta itsellesi olet antanut oikeuden rikkoa lakeja. Säälittävä pikkunilkki ja räkänokka pahimmasta päästä olet!
Asiahan ei mulle kuulu mutta,kukahan tässä on ja mitä???
- Anonyymi
Tyhmä,tyhmempi Nolo Sika kirjoitti:
Taisit olla lapsenakin kova kantelemaan opettajille ja itkemään kun joku kiusaa? Ei muuten kaltaistasi räkänokkaa voi kehittyä joka ammattigolleekoita käräyttää milloin mistäkin. Silti itse syyllistyt kertomasi mukaan jatkuviin rikkomuksiin mm. ajonopeuden suhteen. Ylinopeus on lähtökohtaisesti varmasti vaarallisempi rike kuin se että joku ajaa ilman jotain ammattipätevyyspaperia. Taidat olla oikein pahimman luokan käräyttäjä ja kotipoliisi joka käräyttää muita mutta itsellesi olet antanut oikeuden rikkoa lakeja. Säälittävä pikkunilkki ja räkänokka pahimmasta päästä olet!
Vattulainen sillä ylinopeudella oo mitään väliä. kuorma-autolla ei niin kovaa pääse että haittaisi tai vaarantaisi liikennettä. ammattipätevyys kortti on pelkkää yrittäjien rahastusta. rahat pois köyhiltä!
- ....................
Sakko tulee ainoastaan ilman ammattipätevyyttä ajamisesta.Koska ajooikeus on ajokortissa,niin silloin ei voi tulla ilman ajooikeutta ajosta.Ei ajooikeus häviä mihinkään jos se ajokortissa.
- the_man92
tuollaiset keikkahintoja polkevat marjajussit saisi pistää linnaan. sinne matkasi todennäköisesti myös vie, jos ilman lupia ajelet.
- Äijienäijä
Hintoja saa polkea, se on laillista. Mutta kuorma-autolla marjojen kuljettaminen vaatii ammattipätevyyden. Jos sitä ei suorita lokakuuhun(ko) 2014 mennessä, niin sen jälkeen on ajaminen laitonta,vaikka olisi omat marjat. Liikennelupakin siihen vaaditaan.
- 5oabövö
Äijienäijä kirjoitti:
Hintoja saa polkea, se on laillista. Mutta kuorma-autolla marjojen kuljettaminen vaatii ammattipätevyyden. Jos sitä ei suorita lokakuuhun(ko) 2014 mennessä, niin sen jälkeen on ajaminen laitonta,vaikka olisi omat marjat. Liikennelupakin siihen vaaditaan.
Se rajanveto on kyllä mielenkiintoinen. JOs ne marjat on jo myyty niin viemiseen tarvitaan pätevyys. Jos niitä kuskataaan ja kaupitellaan autosta pätevyyttä ei tarvita. Viisas laki eikö vaan?
- Näin on!
Äijienäijä kirjoitti:
Hintoja saa polkea, se on laillista. Mutta kuorma-autolla marjojen kuljettaminen vaatii ammattipätevyyden. Jos sitä ei suorita lokakuuhun(ko) 2014 mennessä, niin sen jälkeen on ajaminen laitonta,vaikka olisi omat marjat. Liikennelupakin siihen vaaditaan.
Liikennelupaa ei tarvita jos kuljetetaan omia marjoja. Jos kuljetat
naapurin keräämiä marjoja niin lupa tarvitaan. Jos olet ostanut naapurin marjat
niin saat niitä taas kuljettaa omina marjoina ilman liikennelupaa.
Silloin et harjoita ammattimaista kuljetustoimintaa vaan kuljetus on yksityisajoa.
- RAUTAA RAJALLE !
KYLLÄ BRYSSEN SUOMEN-SYÖJÄT NAURAA MAKOISASTI KOHTA KUN SUUR-SAKSAN KULJETUSJÄTIT JYRÄÄ MEITIN . . .
- Siinäpä se
10 § (30.4.1999/545)
Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta
Joka kuljettaa, ohjailee tai ohjaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, raitiovaunua, junaa, alusta tai ilma-alusta ajo-oikeudetta tai ilman vaadittavaa pätevyyttä osoittavaa lupakirjaa, on tuomittava kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.- fff fff
No eipä tässä kukaan ilman korttia ole ajamassa...
Vaan tässä rikotaan kortin erityisehtoja, josita tulee 5 päiväsakkoa - luetun ymmärtäminen?
fff fff kirjoitti:
No eipä tässä kukaan ilman korttia ole ajamassa...
Vaan tässä rikotaan kortin erityisehtoja, josita tulee 5 päiväsakkoano eihän sitä ajo-oikeutta ole jos ammattipätevyys vaaditaan. pelkkä ajokortti riittää vain jos pätevyyttä ei vaadita.
- rfffwef
luetun ymmärtäminen? kirjoitti:
no eihän sitä ajo-oikeutta ole jos ammattipätevyys vaaditaan. pelkkä ajokortti riittää vain jos pätevyyttä ei vaadita.
Ammattipätevyys on ERITYISEHTO ja sen laiminlyönti tietää viittä päiväsakkoa
- luetun ymmärtäminen?
rfffwef kirjoitti:
Ammattipätevyys on ERITYISEHTO ja sen laiminlyönti tietää viittä päiväsakkoa
vaan kun ei mene ihan noin helposti. ammattipätevyys VOIDAAN merkitä myös ajokortin erityisehtoihin mutta on silti AJO-OIKEUDETTA ajoa. kannattais sunkin varmaan lukasta ne lakipykälät läpi ennenkuin alat vääntään asiasta.
- rg etr tr
luetun ymmärtäminen? kirjoitti:
vaan kun ei mene ihan noin helposti. ammattipätevyys VOIDAAN merkitä myös ajokortin erityisehtoihin mutta on silti AJO-OIKEUDETTA ajoa. kannattais sunkin varmaan lukasta ne lakipykälät läpi ennenkuin alat vääntään asiasta.
Erityiehtojen laiminlyötni (silmälasit, automaattivaihteet, ammattipätevyys yms. tietää 5 päiväsakkoa
- Lainkohta
rfffwef kirjoitti:
Ammattipätevyys on ERITYISEHTO ja sen laiminlyönti tietää viittä päiväsakkoa
Laita se lainkohta missä sanotaan että saa eritysehtojen mukaan sakon.
- f e dfghj
Lainkohta kirjoitti:
Laita se lainkohta missä sanotaan että saa eritysehtojen mukaan sakon.
Jos rikkoo erityisehtoja, niin saa sakon erityisehtoja rikkomisesta....
Eli jos ajaa esim. mopoa "mopoautokortilla" tai mopoautoa "mopokortilla" ei sekään ole kortitta ajo, vaan erityiehtojen laiminlyönti...
Oliko se nyt niin että mopon erityisheto on 120 ja mopoauton 121 - kldfblan
f e dfghj kirjoitti:
Jos rikkoo erityisehtoja, niin saa sakon erityisehtoja rikkomisesta....
Eli jos ajaa esim. mopoa "mopoautokortilla" tai mopoautoa "mopokortilla" ei sekään ole kortitta ajo, vaan erityiehtojen laiminlyönti...
Oliko se nyt niin että mopon erityisheto on 120 ja mopoauton 121älä nyt taas kiki hyvä sekoita asioita keskenään. tällä ammattipätevyydellä kun ei ole mitään tekemistä varsinaisien erityisehtojen kanssa.
- re er f
kldfblan kirjoitti:
älä nyt taas kiki hyvä sekoita asioita keskenään. tällä ammattipätevyydellä kun ei ole mitään tekemistä varsinaisien erityisehtojen kanssa.
Kiki???
Erityisehto 95 tarkoittaa että on ammattipätevyys...
Jos tuo erityisehto puuttuu, tulee sakkoa niiden laiminlyönnistää
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttimallit/erityisehtojen_merkitseminen_ajokorttiin
Tossa vielä listaerityisehdoist - luetun ymmärtäminen?
re er f kirjoitti:
Kiki???
Erityisehto 95 tarkoittaa että on ammattipätevyys...
Jos tuo erityisehto puuttuu, tulee sakkoa niiden laiminlyönnistää
http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokortit_ja_tutkinnot/ajokorttimallit/erityisehtojen_merkitseminen_ajokorttiin
Tossa vielä listaerityisehdoistkäyppä kattoon peilistä, sieltä se kiki sua kattelee.
niin kyllä se numerokoodi on siellä erityisehtolistassa kun AMMATTIPÄTEVYYS VOIDAAN MERKITÄ MYÖS AJOKORTTIIN. lue nyt 5aatana se laki siitä ammattipätevyydestä ja mitä siellä sanotaan rangaistussäädöksissä. luku 3 erinäiset säädökset 24 ja 24 a §.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273
ja sen jälkeen jos jotain ymmärsit lukemastasi niin siirryt rikoslakiin luku 23 LIIKENNERIKOKSISTA JA 10§ kulkuneuvon kuljettaminen OIKEUDETTA.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L23 - ASDFGHJff
luetun ymmärtäminen? kirjoitti:
käyppä kattoon peilistä, sieltä se kiki sua kattelee.
niin kyllä se numerokoodi on siellä erityisehtolistassa kun AMMATTIPÄTEVYYS VOIDAAN MERKITÄ MYÖS AJOKORTTIIN. lue nyt 5aatana se laki siitä ammattipätevyydestä ja mitä siellä sanotaan rangaistussäädöksissä. luku 3 erinäiset säädökset 24 ja 24 a §.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070273
ja sen jälkeen jos jotain ymmärsit lukemastasi niin siirryt rikoslakiin luku 23 LIIKENNERIKOKSISTA JA 10§ kulkuneuvon kuljettaminen OIKEUDETTA.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L23Totta, siitä tulee 20 päiväsakkoa ja voipi lähteä korttikin kuivumaan jos ajaa ilman ajo-oikeutta eli eis aa ajaa kyseistä ajoneuvoaluokkaa....
Tulee mieleen se Turun poika ketä ajelee B-kortilla firman koppa-autoja, 5 tonnisia sprinteritä... syyllistyy ainakin
A: Ilman ammattipätevyyttä ajoon
B: Ilman kuljettajakorttia ajoon (kuljettajakortin saamiseksi pitää olal väh BE kortti)
C: Ajo-oikeudetta ajoon
- Sakkolaskuri
Työnjohdolle oma sakko luovutuksesta ja kuskille laskurin mukaan 20 päiväsakkoa.
https://www.poliisi.fi/poliisi/lp/home.nsf/pages/346EC1B6650EA748C2256BB5003FD54C- Janne-z
Tämähän on yksi kortinehto.kelpoisuudesta kuljettaa ajoneuvoa,ei taiteen laji.
Käsitellään kuin korttia ei olisi.
- hevi miehiä
Tämän syksyn marjat jakelet ihan rauhassa kauppoihin.
Syyskuun puolessa välissä astuu direktiivit voimaan. Jos marjat ovat sinun omiasi jatkossakin niin kuljetustoiminta ei ole työsi vaan omien marjojen myynti.
Autosi rekisteriotteessa lukee käyttötarkoitus yksityinen. Muiden marjoja et sitten kuskaile sillä silloin ammattipätevyys vaaditaan.Ammattisi on marjojen myynti ei ajaminen.Tarkkana pitää olla,vaikka tuskin kukaan sitä sinistä korttia kyselee.
Korkeintaan jossain onnettomuustilanteessa. - hevi miehiä.
et voi olla työntekijä firmassa,vaan olet firman omistaja jolla on omat marjat.
Jos olet palkattu työntekijä sinulla pitää olla ammattipätevyyskoulutus.
Tämä tarkennuksena.- Nalle puh
Ja ne marjat pitää olla sinun firman itse poimia. Et voi ostaa niitä viljelijältä
tai tukkurilta. Ne pitää olla itseviljeltyjä.
Toinen esimerkki: Rakennusliike jolla on kuorma-auto. Ilman ammattipätevyyttä
saa ajaa rakennustarvikkeita omasta varastosta,mutta jos haet tarvikkeita
rautakaupasta vaikka ne onkin maksettu eli omia niin et saa niitä kuljettaa
ilman ammattipätevyyttä. Sekavaa ja vaikeaa. Se on sitten eri asia miten
poliisi tienpäällä selvittää onko marjat itse kerättyjä omalta pellolta
vai tukkurilta ostettuja. Taitaa olla laki jota kukaan ei pysty valvomaan. - Ei kakkoseen :@
Nalle puh kirjoitti:
Ja ne marjat pitää olla sinun firman itse poimia. Et voi ostaa niitä viljelijältä
tai tukkurilta. Ne pitää olla itseviljeltyjä.
Toinen esimerkki: Rakennusliike jolla on kuorma-auto. Ilman ammattipätevyyttä
saa ajaa rakennustarvikkeita omasta varastosta,mutta jos haet tarvikkeita
rautakaupasta vaikka ne onkin maksettu eli omia niin et saa niitä kuljettaa
ilman ammattipätevyyttä. Sekavaa ja vaikeaa. Se on sitten eri asia miten
poliisi tienpäällä selvittää onko marjat itse kerättyjä omalta pellolta
vai tukkurilta ostettuja. Taitaa olla laki jota kukaan ei pysty valvomaan.Ei yhtään sekavaa, jos työnkuvaan ei kuulu pääsääntöisesti tavaroiden kuljetus, ei tarvita ammattipätevyyttä, eli esim. sähköasentaja, putkimies, raksamies, nosturiauton kuljettaja...
Samaten jos kuljettaa omassa työssä käytettäviä välineitä, niin ei tarvita pätevyyksiä, eli jos sähkäri hakee tukusta omassa työssä käytettäviä välineitä.
Samaten jos ohjelmatoimistolla on käytössä 9 paikkainen Transitin kuorma-auto, niin jos ajaa juontokeikalle, niin ei tarvita pätevyyksiä
Mutta pätevyydet tarvitaankin heti jos sähkäri ajaa niitä osia jonkun muun työmaalle, tai se ohjelmatoimiston kuski vie vuokratut ääni tms. laitteet asiakkaalle.
Ja luulen että lakia tulkitaan lyhyesti näin "liikennelupa=ammattipätevyys" eli tommonen pienempi toiminta ei juuri poliiseja kiinnosta - Filosofi Pylkkö
Ei kakkoseen :@ kirjoitti:
Ei yhtään sekavaa, jos työnkuvaan ei kuulu pääsääntöisesti tavaroiden kuljetus, ei tarvita ammattipätevyyttä, eli esim. sähköasentaja, putkimies, raksamies, nosturiauton kuljettaja...
Samaten jos kuljettaa omassa työssä käytettäviä välineitä, niin ei tarvita pätevyyksiä, eli jos sähkäri hakee tukusta omassa työssä käytettäviä välineitä.
Samaten jos ohjelmatoimistolla on käytössä 9 paikkainen Transitin kuorma-auto, niin jos ajaa juontokeikalle, niin ei tarvita pätevyyksiä
Mutta pätevyydet tarvitaankin heti jos sähkäri ajaa niitä osia jonkun muun työmaalle, tai se ohjelmatoimiston kuski vie vuokratut ääni tms. laitteet asiakkaalle.
Ja luulen että lakia tulkitaan lyhyesti näin "liikennelupa=ammattipätevyys" eli tommonen pienempi toiminta ei juuri poliiseja kiinnostaOlet 100 % oikeassa. Viranomaiset panostavat nimenomaan ammattiliikenteeseen,
kuntien ja yritysten raskaankaluston kuljettajiin. Valvonta suoritetaan normaalin
tieliikennevalvonnan ohessa esim. puhallutusratsioissa. Tuskin erillisiä
"kortin tarkastustalkoita" järjestetään.
Huolestuttavaa on lehtijuttujen perusteella kuljettajien määrä jotka eivät ole vielä
suorittaneet yhtään koulutuspäivää. Aikaa taitaa olla tasan kuukausi. - EVCK
Filosofi Pylkkö kirjoitti:
Olet 100 % oikeassa. Viranomaiset panostavat nimenomaan ammattiliikenteeseen,
kuntien ja yritysten raskaankaluston kuljettajiin. Valvonta suoritetaan normaalin
tieliikennevalvonnan ohessa esim. puhallutusratsioissa. Tuskin erillisiä
"kortin tarkastustalkoita" järjestetään.
Huolestuttavaa on lehtijuttujen perusteella kuljettajien määrä jotka eivät ole vielä
suorittaneet yhtään koulutuspäivää. Aikaa taitaa olla tasan kuukausi.Eli voisin sanoa että 95% tarkistuksista tehdään autoihin joissa on liikennelupa eli ammatillisessa liikenteessä.
Mutta jos taasen karaokeisäntä ajaa kamat kyydissä firman 9 paikkasella transitin kuormurilla, niin poliisi ei välttämättä kiinnostu onko hän itse menossa keikalle (ei tarvita pätevyyttä) tai viemässä laitteita vain vuokralle baariin (tarvitaan pätevyys)
Toki jos kuormurin omistaa esim. Viljasen Leipomo OY, niin lähes kaikkiin ajoihin vaaditaan se ammattipätevyys, vaikka ajo ei ole ammatillista.
Laki olisi voinut olla selkeämpi, ammattipätevyys oltaisi vaadittu vain luvanvaraiseen liikenteeseen, olisi lisäksi piristänyt tilannetta kun monet firmat olisi hankkinut omia autoja alihankinnan sijaan - järki mukaan
Ei kakkoseen :@ kirjoitti:
Ei yhtään sekavaa, jos työnkuvaan ei kuulu pääsääntöisesti tavaroiden kuljetus, ei tarvita ammattipätevyyttä, eli esim. sähköasentaja, putkimies, raksamies, nosturiauton kuljettaja...
Samaten jos kuljettaa omassa työssä käytettäviä välineitä, niin ei tarvita pätevyyksiä, eli jos sähkäri hakee tukusta omassa työssä käytettäviä välineitä.
Samaten jos ohjelmatoimistolla on käytössä 9 paikkainen Transitin kuorma-auto, niin jos ajaa juontokeikalle, niin ei tarvita pätevyyksiä
Mutta pätevyydet tarvitaankin heti jos sähkäri ajaa niitä osia jonkun muun työmaalle, tai se ohjelmatoimiston kuski vie vuokratut ääni tms. laitteet asiakkaalle.
Ja luulen että lakia tulkitaan lyhyesti näin "liikennelupa=ammattipätevyys" eli tommonen pienempi toiminta ei juuri poliiseja kiinnostaainahan sähkäri tai putkimies vie ne omalle työmaalle! järki käteen
- bastu.net
järki mukaan kirjoitti:
ainahan sähkäri tai putkimies vie ne omalle työmaalle! järki käteen
Eihän vie.
Esim. firma Ekisähkö ja Onninnen myös MYY sähkötarvikkeita. ja myös kuljetuksia
Näin ollen firman asentaja ei saa viedä firman lava-autolla isoa johtokelaa asiakkaalle, jos ei ole ammattipätevyyksiä... Liikennelupaa tuo ei vaadi, ammattipätevyydet vaatii.
Mutta taasen oman työkohteen tavaroita saa kuljettaa firman KA:lla ilman pätevyyksiä - Pulu on suojeltu.
järki mukaan kirjoitti:
ainahan sähkäri tai putkimies vie ne omalle työmaalle! järki käteen
järki mukaan. Olet oikeassa,mutta ne pitää viedä oman firman varastosta.
Et saa hakea niitä rautakaupasta tai alan tukkuliikkeestä. Eli oikein
p...lun nussintaa koko homma. Mutta ei voi polisiia vähempää kiinnostaa
sanon minä. Kukaan ei valvo . Siitä vaan. - 465465546465654
Pulu on suojeltu. kirjoitti:
järki mukaan. Olet oikeassa,mutta ne pitää viedä oman firman varastosta.
Et saa hakea niitä rautakaupasta tai alan tukkuliikkeestä. Eli oikein
p...lun nussintaa koko homma. Mutta ei voi polisiia vähempää kiinnostaa
sanon minä. Kukaan ei valvo . Siitä vaan.Ei omasta varastosta tai tukusta kummastakaan saa viedä asiakkaalle jos ei itse asenna myös.
Mutta itse asennettavia saa hakea sitten ties mistä - 16+3
Pulu on suojeltu. kirjoitti:
järki mukaan. Olet oikeassa,mutta ne pitää viedä oman firman varastosta.
Et saa hakea niitä rautakaupasta tai alan tukkuliikkeestä. Eli oikein
p...lun nussintaa koko homma. Mutta ei voi polisiia vähempää kiinnostaa
sanon minä. Kukaan ei valvo . Siitä vaan."Olet oikeassa,mutta ne pitää viedä oman firman varastosta.
Et saa hakea niitä rautakaupasta tai alan tukkuliikkeestä"
Ohessa suora lainaus lakipykälistä
"8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa"
Ei ole mitenkään eritelty mistä haet tavarat, kunhan se ajaminen ei ole päätoimi. - DT Events OY
16+3 kirjoitti:
"Olet oikeassa,mutta ne pitää viedä oman firman varastosta.
Et saa hakea niitä rautakaupasta tai alan tukkuliikkeestä"
Ohessa suora lainaus lakipykälistä
"8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa"
Ei ole mitenkään eritelty mistä haet tavarat, kunhan se ajaminen ei ole päätoimi.Eli omaan käyttöön saa kuljettaa ilman pätevyyksiä.
Otetaan esimerkki.
Karaokefirmalla on käytössä 9 paikkainen 3510 kiloinen Ducaton "veronkiertoauto"
Juontaja saa viedä kamat omalle keikalle tolla autolla ilman pätevyyksiä.
Mutta jos joku asiakas vuokraa pelkät karaokelaitteet, ei niitä saa viedä ko. autolla asiakkaalle ilman pätevyyksiä...
Miksi laki ei vain ole niin että ammattipätevyys vaaditaan vain ammatillisessa (liikennelupa) liikenteessä
- 1 päivä vuodessa
Aika yllättävä asia on,että tällaiset leipomot ja muut toimijat ovat suhtautuneet
kuljettajien kouluttamisesta positiivisesti ja mutisematta maksaneet kurssit
vaikka se ei ole ollut heidän alansa hommia olleenkaan. Syynä voi olla se,
että muulle henkilöstölle järjestetään kaikenlaista työssäjaksamis,hygieeniakoulutusta
mutta kuskit on jääneet tähän asti sivuun kun heille ei ole keksitty mitään.
Yksi syy positiiviseen asenteeseen voi olla myös vakuutusmaksujen aleneminen.
Kun kouluttaa henkilökuntaa niin firman vakuutusmaksut alenee. Eli kaikki
vaikuttaa kaikkeen.Lisäksi Leipomot ja muutkin on järjestäneet kurssit
kaikille yrittäjille ja omille kuskeille jotta kaikki on varmasti hoidettu ennen syyskuuta.
Kuljetusyrittäjillekin se tulee edullisemmaksi kun koolla on iso porukka ja voi tulla
ns.valmiiseen pöytään. Sitä pienet perässä mitä isot edellä.
Inex,Kesko,Valio,Arla.Tuko.ja Atria varmistivat asian jo aikaa sitten.- Märkä V
Ne firmat joissa EI ole liikennelupaa, mutta vaaditaan ammattipätevyys on TODELLA harvassa
Inexillä, keskolla, valiolla, arlalla, tukolla saati Atrialla ei ole omia autoja, ne on kuljetusliikkeen autoja, joissa on myös liikennelupa...
Äkkiseltään tulee mieleen vain joku tyyliin Askondin leipomo, niillä muutama oma KA-sprinteri... - PeruraVaasa
Märkä V kirjoitti:
Ne firmat joissa EI ole liikennelupaa, mutta vaaditaan ammattipätevyys on TODELLA harvassa
Inexillä, keskolla, valiolla, arlalla, tukolla saati Atrialla ei ole omia autoja, ne on kuljetusliikkeen autoja, joissa on myös liikennelupa...
Äkkiseltään tulee mieleen vain joku tyyliin Askondin leipomo, niillä muutama oma KA-sprinteri...Tuli aikamoinen ajatuskatkos... Onhan näitä siis, Lepolan ja Huiskulan puutarha... Tunnettu heidän 10,35€ tuntipalstaan
Lisäksi tuli tänään nähtyä Wulfin 5 tonninen koppasprintteri
Mutta anyway, ei niitä montaa ole. Voisin sanoa että reilusti yli 95% ajoista jotka vaatii ammattipätevyyden on liikenneluvallista liikennettä - Ilman raameja
Märkä V kirjoitti:
Ne firmat joissa EI ole liikennelupaa, mutta vaaditaan ammattipätevyys on TODELLA harvassa
Inexillä, keskolla, valiolla, arlalla, tukolla saati Atrialla ei ole omia autoja, ne on kuljetusliikkeen autoja, joissa on myös liikennelupa...
Äkkiseltään tulee mieleen vain joku tyyliin Askondin leipomo, niillä muutama oma KA-sprinteri...Märkä V puhuu täyttä saissea. Ei tarvitse olla omia autoja jos järjestää
kursseja. Näillä isoilla firmoilla on se visio,että kun he järjestävät kurssit jotka
heidän autoilijat käyvät niin ei tule ongelmia. He järjestävät kurssit edulliseen hintaan
ja autoilijat tietysti maksavat.(ja mielellään) Sehän on helpoin tapa hoitaa asia
pois päiväjärjestyksestä.Kaikki nämä isot firmat ovat jo heti kun tieto tuli
,että tällaiset kurssit on käytävä sopivat SKAL:lin kanssa asiat.
Ja jotta nyt kävisi selväksi niin Arlalla eli ent.Ingmannilla on omia autoja
ja todella monta. Ihan on 2 kpl täysperärekkojakin. Maailma on ihmeellinen
paikka Märkä V vai mitä?????? Tiedätkö firmojen omat autot ovat tulleet jälleen
muotiin. Ei se yrittäjä aina olekaan se halvin ratkaisu.Esim. Heinon tukku
pääkaupunkiseudulla on taas hommannut omia autoja. Valiollakin löytyy
autoja ilman nälkäraameja sekä h:gistä,että Riihimäeltä.Unileverin
jäätelöautotkin on ilman kusen keltaisia raameja. Ja näitähän riittää.
Arvostan kuljetusyrittäjiä sellaisia rehellisiä,mutta muitakin tapoja on kuljettaa
tavaraa paikasta A paikkaan B.Halvin ratkaisu menestyy vai mitä??? - Lukeminen kannattaa.
Ilman raameja kirjoitti:
Märkä V puhuu täyttä saissea. Ei tarvitse olla omia autoja jos järjestää
kursseja. Näillä isoilla firmoilla on se visio,että kun he järjestävät kurssit jotka
heidän autoilijat käyvät niin ei tule ongelmia. He järjestävät kurssit edulliseen hintaan
ja autoilijat tietysti maksavat.(ja mielellään) Sehän on helpoin tapa hoitaa asia
pois päiväjärjestyksestä.Kaikki nämä isot firmat ovat jo heti kun tieto tuli
,että tällaiset kurssit on käytävä sopivat SKAL:lin kanssa asiat.
Ja jotta nyt kävisi selväksi niin Arlalla eli ent.Ingmannilla on omia autoja
ja todella monta. Ihan on 2 kpl täysperärekkojakin. Maailma on ihmeellinen
paikka Märkä V vai mitä?????? Tiedätkö firmojen omat autot ovat tulleet jälleen
muotiin. Ei se yrittäjä aina olekaan se halvin ratkaisu.Esim. Heinon tukku
pääkaupunkiseudulla on taas hommannut omia autoja. Valiollakin löytyy
autoja ilman nälkäraameja sekä h:gistä,että Riihimäeltä.Unileverin
jäätelöautotkin on ilman kusen keltaisia raameja. Ja näitähän riittää.
Arvostan kuljetusyrittäjiä sellaisia rehellisiä,mutta muitakin tapoja on kuljettaa
tavaraa paikasta A paikkaan B.Halvin ratkaisu menestyy vai mitä???Nämä pellet eivät lue kuljetusalan lehdistöä. Johan se jo monta kuukautta
sitten oli Ajolinjassa ,että Valio Oy oli tehnyt jatkosopimuksen Skallin kanssa
ajan jaksosta 2014-2019 koulutuksista kaikille yrittäjille ja omalle väelle
joita kuljettajakoulutus koskee. Kaikki isot firmat varmistaa,että heidän yrittäjillä
koulutukset on ajan tasalla. Se on niiden etu ja koulutukset tulee todella edullisesti
kun ryhmäkoot on mahdollisimman suuret.hommat hoidetaan viikonloppuna ja
näin ei tule katkoksia jakelutyöhön. - Elämä on
Lukeminen kannattaa. kirjoitti:
Nämä pellet eivät lue kuljetusalan lehdistöä. Johan se jo monta kuukautta
sitten oli Ajolinjassa ,että Valio Oy oli tehnyt jatkosopimuksen Skallin kanssa
ajan jaksosta 2014-2019 koulutuksista kaikille yrittäjille ja omalle väelle
joita kuljettajakoulutus koskee. Kaikki isot firmat varmistaa,että heidän yrittäjillä
koulutukset on ajan tasalla. Se on niiden etu ja koulutukset tulee todella edullisesti
kun ryhmäkoot on mahdollisimman suuret.hommat hoidetaan viikonloppuna ja
näin ei tule katkoksia jakelutyöhön.Märkä V ei aja näiden isojen firmojen ajoja siksi hän ei voi tietää,että
jokin elintarvikejätti osaa ajatella oman edun lisäksi myös tässä tapauksessa
kuljettajan etua.(ja yrittäjän) Näin se nyt vaan on,mutta hyvä niin.
Tuli istuttua pulpetissa joo.. mutta "ison firma" tarjosi todella hyvät kalliit ruuat, se
oli ihan piristävä lisä siihen päälle..Yksi sunnuntai vuodessa. So what?
Kurssit tietysti maksettiin ,mutta sapuskat tuli kaupan päälle. - Stara on 1.
Märkä V kirjoitti:
Ne firmat joissa EI ole liikennelupaa, mutta vaaditaan ammattipätevyys on TODELLA harvassa
Inexillä, keskolla, valiolla, arlalla, tukolla saati Atrialla ei ole omia autoja, ne on kuljetusliikkeen autoja, joissa on myös liikennelupa...
Äkkiseltään tulee mieleen vain joku tyyliin Askondin leipomo, niillä muutama oma KA-sprinteri...Hyvä kuljettajatoveri Märkä V. Oletko unohtanut,että Manner-Suomessa on
320 kuntaa joista kaupunkeja on 107. Lisäksi valtion eri laitoksilla on
kuorma-autoja. Kuntien palkkalistoilla on suuri joukko kuljetusalan ammattilaisia
eikä niiden autoissa ole "nälkäraameja " rekisterikilven ympärillä. Hyvä esim.
on Helsingin kaupunki. Todella paljon omia sinisiä kuorma-autoja(lähes uusia ja
erittäin hyvin pidettyjä) Suomessa pyörät pyörivät myös muualla kuin isojen
firmojen ja terminaalien pihoilla.
- Ilta-tonttu
Karua kieltä kuljetusyrityksistä tämän päivän lauantai 23.8 Iltalehdestä.
800 kuljetusyritystä hoiti hommat viime vuonna. 200 yritykseltä liikennelupa pois.
Liikenneluvan menettää jos verovelkaa on yli 12500 eur.
Ei hyvin mene todellakaan......- ex yrittäjä
Juuri tämän takia firmat ovat alkaneet taas 15 vuoden jälkeen
hankkimaan omaa kalustoa. Nykyisin on monenlaisia mahdollisuuksia
pitää kuorma-autoa (esim.Leasing) jossa kuukausimaksu on kiinteä
ja näin ollen ei tule mitään yllätyslaskuja. Se houkuttelee yrityksiä
hankkimaan omia kuskeja ja autoja pitkän tauon jälkeen.Kaikki kulut
voidaan laskea jo etukäteen varmanpäälle. Yllätys yllätys. Se firman oma
auto voikin tulla edullisemmaksi. Yrittäjän pitäisi kuitenkin saada jonkinlainen
korvaus työstä. Firman omalle autolle riittää 0-tulos.Leasingmaksu ja kuskin
pieni palkka ainoa kulu. Ja nekin voi vähentää firman verotuksessa.
Siksi niitä "omia autoja" on alkanut näkyä yhä enemmän liikenteessä.
Näin se vaan on .Katselkaapa rekisterikilpiä. - ex yrittäjä
ex yrittäjä kirjoitti:
Juuri tämän takia firmat ovat alkaneet taas 15 vuoden jälkeen
hankkimaan omaa kalustoa. Nykyisin on monenlaisia mahdollisuuksia
pitää kuorma-autoa (esim.Leasing) jossa kuukausimaksu on kiinteä
ja näin ollen ei tule mitään yllätyslaskuja. Se houkuttelee yrityksiä
hankkimaan omia kuskeja ja autoja pitkän tauon jälkeen.Kaikki kulut
voidaan laskea jo etukäteen varmanpäälle. Yllätys yllätys. Se firman oma
auto voikin tulla edullisemmaksi. Yrittäjän pitäisi kuitenkin saada jonkinlainen
korvaus työstä. Firman omalle autolle riittää 0-tulos.Leasingmaksu ja kuskin
pieni palkka ainoa kulu. Ja nekin voi vähentää firman verotuksessa.
Siksi niitä "omia autoja" on alkanut näkyä yhä enemmän liikenteessä.
Näin se vaan on .Katselkaapa rekisterikilpiä.Tämä pätee eteenkin Etelä-Suomessa. Muualla Suomessa on sitten eri
juttu. Kun matkat ja työpäivä pitenee niin kuljetusyrittäjä tulee halvemmaksi
koska kilpailu on kovaa niin aina löytyy aina se joka ajaa todella vielä
halvemmalla . Se on se mies jolla laskimesta oli patterit tyhjentyneet.
- armoa please!
Olette ilkeitä Märkä -V ei edes uskalla kommentoida. Maalaispitäjän poika.
Älkää kiusatko eihän sitä voi tajuta,että jollain kunnilla ja kaupungeílla voi
olla tuhansia kuskeja. Suomessa on 100 000 kuljettajaa.Se on 2.yleisin
ammatti myyjän jälkeen. Siinäpä factaa. Pienet ympyrät pienet ajatukset.
Antakaa anteeksi?????- Havukka-ahon ajattel
Olikohan ne sairaanhoitajat sitten 3. sijalla ammattitilastoissa. Autonkuljettajia
on niin monilla aloilla siis sellaisilla ei kaupallisilla-aloilla. Sitä ihminen ajattelee
vaan niin kapealalaisesti. Onhan se ymmärrettävää. Tutut kuskit tuntee ja
moikkaa tienpäällä. Mielikuva rakentuu tämän pohjalta. Voi olla,että
kaupunkien ja
kuntien duunareita vaikka olisivatkin ihan päteviä kuskeja ei mielletä
ammattilaisiksi.Ehkä aliarvostetaan vaikka heidän työpaikkansa taitaa
olla se varmin näinä huonoina aikoina.Hyvin harvoin kaupunkien ja kuntien
kuskeja on vähennetty. Ehkä leipä on kapeampi mutta elämä on huolettomampaa.
- Ei ammattikuski
Onko muuten kellään tietoa, miten muissa EU-maissa ammattipätevyys koulutus hoidetaan? Ovatko kuulleetkaan asiasta. Suomi tietysti taas mallioppilaana tässäkin asiassa.
- Filosofi Pylkkö
Taidetaan olla viimeisiä. Suomi pisti kampoihin viimeiseen asti, Keski-euroopan maissa
ei voi suorittaa 1 päivä per vuosi. Muissa eu maissa kurssi suoritetaan kerralla.
Eli viikko putkeen koulun penkillä. Kerrankin osasivat neuvotella asiat edes jotenkin.
Keski-euroopan maissa ei ole pieniä kuljetusliikkeitä joten siellä koulutus ei ole mikään ongelma. Suomessa ja Ruotsissa koulutus on vaikeampi järjestää kun
on paljon pieniä kuljetusliikkeitä.Ruotsin tilannetta en tiedä voisiko joku valaista.
Viro on ensimmäisiä kouluttajia olen nähnyt Virolaisen ammattipätevyyskortin
2005 vuodelta. Sellaisen pahvisen.
- remonttimies 1
Tee,niinkuin pohjanmaa rules.Osta Scania ja vedä pilleillä runko poikki,hytintakaa ja tee peräkärry ja osta traktori sitä vetämään,kunhan se ei ole liikennetraktori.Siinä Etelä-pohjanmaan rekka.Ps, alaleuka kuuluu roikkua maassa jutellessa,kun sillä liikut
- älähuijaakaveria
Höpsis. Laki ei tunne käsitettä maataloustraktori ammattiliikennekäytössä. Mikäli traktroria ja peräkärry käytetään ammattimaisessa liikenteessä eli myytävän tavaran kuljetuksiin, niin silloin maataloustraktori = liikennetraktori, johon tarvitaan ajopiirturi ja jarru- ja lokasuojamuutokset... Ei päde enään "pohjanmaa rules" 1.7.14 jälkeen!
- remedes
Siitä tuloo normaalisti 8 PS (8=NPS) liukuma 6-10.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sairaammaksi menee: Musk alkaa sensuroida Zelenskyin viestintää X:ssä
IL: Musk puuttuu Zelenskyin viestintään – X:ään tulossa muutoksia "Elon Musk sanoo korjaavansa X:n, jotta käyttäjät voi3112784Mihin sinussa haluan koskea
Tilanne, että pääsisin tutustumaan eri kohtiin sinussa, mitä haluaisin kokeilla. Käsiin haluaisin tutustua, hieroa niitä522604- 1201712
- 1181410
Toisen ihmisen sydämellä
leikkiminen on äärettömän moraalitonta. Antaa turhiaa toiveita ja sitten olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Kuinka vo1461380Oho! Toivo Sukari paljastaa erikoisista iltatoimista Nadja-vaimon kanssa: "Hän aina putsaa mun..."
Oho! Onpa iltatoimet tällä pariskunnalla. Toivo Sukari ja Nadja Sukari menivät naimisiin v. 2019. Lue lisää: https://301265PAM:in mainos, älä mene tänään ruokakauppaan
kannatan kovasti kaupan työntekijöille lisää liksa. MUTTA lakossa on huonoa, nyt kauppiaat näkevät kuinka vähällä henki1441221- 691080
- 741079
- 701010