Suurena leivän ystävänä, ajattelin ottaa keskustelujen aiheeksi leivän.
Eräs hyvän leivän mitta on se, että sen päälle riittää esim. pelkkä voi. Eihän leipä ole mikään leikkelealusta johon kootaan juusto, leikkele, y.m. kuorma.
Hapanleipä ja hiivaleipä, jota jotkut sanovat rieskaksi, ovat perusleipiä.
Useimmat leivät marketeissa ovat hiivalla pöhötettyjä leikkelealustoja, eikö?
Suomalainen leipä
72
4038
Vastaukset
- lokari
suomessa noin 45 vuoteen.
No se eloleipä vielä maistuu jotensakin ja hää limppu on hyvää.
Nehän oli Elannon leipiä ennen.
Kukahan nyt tekee , mutta vielä niissä on oikea maku.
No nehän on kyllä hapanleipiä/limppuja.
Niistä rieskoista ja rievistä en oikein osaa sanoa mitään , kun niitä on monen valmistamia ja makuisiakin. Eikä minulla ole ollut aikaa kaikkia maistaakaaan.- Anu
Minä nyt en hae tietojani mistään netiketistä,
enkä muualtakaan, kuin kotielämästä.
Meillä rieska paistettiin tulen loimussa, vähän
samanlaisesti niinkuin kotijuustokin, ja nykyään
loimulohi,jossain paikoissa.
Sittemmin lapissa meillä rieskat paistettiin
puuhellan päällä.Eikä siihen laitettu hiivaa
eikä mitään muutakaan nostatetta.
Täällä etelässä sitä kutsuttiin paistikaksi,
tai hätävara leiväksi, ja se siksi kun kauppoihin oli pitkä matka, eikä viitsitty
lähteä hiivan vuoksi kaupalle
Yllätyin kun tälläisissä asioissa pitää hakea
asiantuntia lausuntoa.Eikö nyt ole vain
siitä kyse mistä leivästä kukin pitää ja mitä
on muistissa lapsuuden ajoilta.
Nykyäänhän on erilaisia leipiä kaupan hyllyt
pullollaan, on hiivaleipää, sekaleipää ohutleipää, piimälimppua, hapanlimmpua,
jälkiuunileipää, patonkia, ranskanleipää,
perunalimppua, ruislimppua, j,n,e.
En tiedä miksi tästäkin asiasta pitää kinata,
kyse on mistä kukin pitää, mutta minä pidän
puuhellan päällä paistetusta rieskasta.
Voi mutta se on teen kanssa hyvää.Ja muutenkin.
Ei nyt olla enää koulun penkillä, nykyaikana
kun saa kaiken tiedon mitä kaipaa tietokoneelta,
mutta sitähän ei ollut ennen, kun itse piti
leipänsä leipoa.
Mutta aika aikaa myöten.Aika kultaa muistot. - Rituli
Anu kirjoitti:
Minä nyt en hae tietojani mistään netiketistä,
enkä muualtakaan, kuin kotielämästä.
Meillä rieska paistettiin tulen loimussa, vähän
samanlaisesti niinkuin kotijuustokin, ja nykyään
loimulohi,jossain paikoissa.
Sittemmin lapissa meillä rieskat paistettiin
puuhellan päällä.Eikä siihen laitettu hiivaa
eikä mitään muutakaan nostatetta.
Täällä etelässä sitä kutsuttiin paistikaksi,
tai hätävara leiväksi, ja se siksi kun kauppoihin oli pitkä matka, eikä viitsitty
lähteä hiivan vuoksi kaupalle
Yllätyin kun tälläisissä asioissa pitää hakea
asiantuntia lausuntoa.Eikö nyt ole vain
siitä kyse mistä leivästä kukin pitää ja mitä
on muistissa lapsuuden ajoilta.
Nykyäänhän on erilaisia leipiä kaupan hyllyt
pullollaan, on hiivaleipää, sekaleipää ohutleipää, piimälimppua, hapanlimmpua,
jälkiuunileipää, patonkia, ranskanleipää,
perunalimppua, ruislimppua, j,n,e.
En tiedä miksi tästäkin asiasta pitää kinata,
kyse on mistä kukin pitää, mutta minä pidän
puuhellan päällä paistetusta rieskasta.
Voi mutta se on teen kanssa hyvää.Ja muutenkin.
Ei nyt olla enää koulun penkillä, nykyaikana
kun saa kaiken tiedon mitä kaipaa tietokoneelta,
mutta sitähän ei ollut ennen, kun itse piti
leipänsä leipoa.
Mutta aika aikaa myöten.Aika kultaa muistot.tässä minäkin sotkeennun.
Tulen vähän myöhään mukaan vilkkaaseen keskusteluun. En ole ehtinyt kaikkia vuoropuheluita lukea, mutta melkoista kädenvääntöä on tainnut syntyä tästäkin asiasta.
Ruisleipä se on paras leipä ja nykyään syön melkein pelkästään Fazerin Ruispuikuloita.
Ai, ai kun ovat hyviä, kun lämmittää paahtimessa ja laittaa voita päälle. Tulee ihan äidin leipoma, juuri uunista otettu rukiinen limppu mieleen.
Toinen hyvä leipä on mielestäni Fazerin Kestileipä. Siinä on vähän kaikua vanhan ajan rieskasta.
Olen kokeillut monenlaisia ja monen tuottajan leipiä, mutta aina palaan näihin kahteen.
Voi olla, että joku on jo kenties maininnutkin nämä tuotteet. Meni mainoksen puolelle. - Helena
Rituli kirjoitti:
tässä minäkin sotkeennun.
Tulen vähän myöhään mukaan vilkkaaseen keskusteluun. En ole ehtinyt kaikkia vuoropuheluita lukea, mutta melkoista kädenvääntöä on tainnut syntyä tästäkin asiasta.
Ruisleipä se on paras leipä ja nykyään syön melkein pelkästään Fazerin Ruispuikuloita.
Ai, ai kun ovat hyviä, kun lämmittää paahtimessa ja laittaa voita päälle. Tulee ihan äidin leipoma, juuri uunista otettu rukiinen limppu mieleen.
Toinen hyvä leipä on mielestäni Fazerin Kestileipä. Siinä on vähän kaikua vanhan ajan rieskasta.
Olen kokeillut monenlaisia ja monen tuottajan leipiä, mutta aina palaan näihin kahteen.
Voi olla, että joku on jo kenties maininnutkin nämä tuotteet. Meni mainoksen puolelle.Kyyneleet silmissä, lasit huurussa, vatsaväänteissä luin kirjoituksesi sotkeentumisestasi. Todella paljon hyviä mielipiteitä leivästä lievine oikein- ja väärinymmärryksineen, niinkuin meiltä vain voi syntyä, kun tässä vielä opetellaan olemaan toisillemme ystävällisiäkin kaikesta sydämestämme - anteeksi, ystävät!
Mahtaa Ruuneperi olla ilahtunut osallistumisestamme.
Nyt sitten olemmekin olleet muutaman tunnin hiljaista porukkaa, olemmeko saaneet toisistamme tarpeeksi!? (Vedet silmissä) Minun lienee syytä vaieta! - Helena
Helena kirjoitti:
Kyyneleet silmissä, lasit huurussa, vatsaväänteissä luin kirjoituksesi sotkeentumisestasi. Todella paljon hyviä mielipiteitä leivästä lievine oikein- ja väärinymmärryksineen, niinkuin meiltä vain voi syntyä, kun tässä vielä opetellaan olemaan toisillemme ystävällisiäkin kaikesta sydämestämme - anteeksi, ystävät!
Mahtaa Ruuneperi olla ilahtunut osallistumisestamme.
Nyt sitten olemmekin olleet muutaman tunnin hiljaista porukkaa, olemmeko saaneet toisistamme tarpeeksi!? (Vedet silmissä) Minun lienee syytä vaieta!Anteeksi... Luontoiltahan se TV:ssä... itsekin sitä katsomassa.
- Kirjar
Ennen aikaan jauhot olivat erilaisia ja makukin oli toinen koska jyvän pintakerroksia ei poistettu niin tarkoin jyvien jauhatuksessa, kuin nykyisin tehdään.
Vehnäjauhoista on ns. sitkoisuuskin kadonnut ja värikin paljon vaaleampaa kuin muistan niiden olleen vuosikymmeniä sitten.
Jauhot vaikuttavat makuun leivässä ja pullassa.
Ps. ja höyryttämällä kaurahiutaleistakin on tullut ihan mauttomia. - Hajupoika
Kirjar kirjoitti:
Ennen aikaan jauhot olivat erilaisia ja makukin oli toinen koska jyvän pintakerroksia ei poistettu niin tarkoin jyvien jauhatuksessa, kuin nykyisin tehdään.
Vehnäjauhoista on ns. sitkoisuuskin kadonnut ja värikin paljon vaaleampaa kuin muistan niiden olleen vuosikymmeniä sitten.
Jauhot vaikuttavat makuun leivässä ja pullassa.
Ps. ja höyryttämällä kaurahiutaleistakin on tullut ihan mauttomia.Eräs merkittävä leipäviljan laatutekijän mittari on sakoluku, joka kertoo viljan sitko-ominaisuudet. Aamun tv:ssa kerrottiin juuri gluteenittomasta jauhosta, jonka sitko on miltei olematon.
Tämä on eräs asia, miksi pelkkää kotoista vehnää ei juuri koskaan käytetä pelkästään vaan siihen sekoitetaan mukaan korkeamman sakoluvun omaavaa ulkolaista vehnää. Nuoruudessa tällaisena tunnettiin kanadalainen manitoba-vehnä.
Käytän jälleen googglea, koska siellä on valmista tekstiä grafiikkoineen.
http://www.kttk.fi/2003/vila/laatutekijät/sakoluku.htm
- Helena
yhdyn osittain mielipiteeseesi. Mikä sen parempaa kuin ruisleipä voilla sipaistuna maidon tai keiton kanssa. Ostan leipäni pienestä leipomoliikkeestä.
Toista mieltäkin olen kanssasi. Aamupalaleipäni on juuri tuo kutsumasi leikkelealusta. Samaisen leipomon rouhe- tai sekäleipää/patonkia, siihen kevytlevitteen lisäksi salaatinlehti, kalkkunaleike, omatekemät kesäkurkkuviipaleet. Ja aah - niin maukas kahvin kera. Katsos, makuasioita. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä! Iltapalana karjalanpiirakka voisipaisulla tai aamupalan kaltainen leikkelealusta juustolla.- Liena
Sinulla , Helena ole taipumusta liikalihavuuteen.
Ajattelin vain omalta kohdaltani kun olen jättänyt kaikki levitteet pois leipieni päältä ja silti vaan tulee painoa lisää.
En voi syödä tuoretta leipää ilmavaivojen takia.
Mies tuo aina tuoretta leipää ja minä kuivatan sen ensin, sitten kurkkuja tomatteja tai salaattia vain päälle.
Minulla kun on kaikenlaisia vaikeuksia... nyyh... - Helena
Liena kirjoitti:
Sinulla , Helena ole taipumusta liikalihavuuteen.
Ajattelin vain omalta kohdaltani kun olen jättänyt kaikki levitteet pois leipieni päältä ja silti vaan tulee painoa lisää.
En voi syödä tuoretta leipää ilmavaivojen takia.
Mies tuo aina tuoretta leipää ja minä kuivatan sen ensin, sitten kurkkuja tomatteja tai salaattia vain päälle.
Minulla kun on kaikenlaisia vaikeuksia... nyyh...Anteeksi, kun vasta nyt vastailen. Tulin vast´ikään reissusta.
Äidin puolelta voisi liikalihavuustaipumusta ollakin, mutta lienen sitten isääni tullut. Lääkärisetä kyllä kremppojeni takia kehotti pudottamaan painoa, lievää ylipainoisuutta on. Siksi vähän tarkkailenkin syömisiäni. Karjalanpiirakka munavoilla, aah, mutta muut ateriat vähäkalorisempia. Kotipullaa saan syödä, vaan en viinereitä, onneksi en makeista niin välitäkään.
Ja kun leipäaiheessa vielä ollaan, niin otin juuri äsken pakkasesta ruislimpun, mikrolämpimänä, waude...
Ja sitten vielä. Kyllä näitä kaikenlaisia, moninaisia vaikeuksia on itsekullakin, mm. ihan "hirvittää" raakojen ilmojen tulo. Mutta yritetään kuntoilla, sen kun pitäisi kaikkeen auttaa.
Kauniita unia! - Helena
Helena kirjoitti:
Anteeksi, kun vasta nyt vastailen. Tulin vast´ikään reissusta.
Äidin puolelta voisi liikalihavuustaipumusta ollakin, mutta lienen sitten isääni tullut. Lääkärisetä kyllä kremppojeni takia kehotti pudottamaan painoa, lievää ylipainoisuutta on. Siksi vähän tarkkailenkin syömisiäni. Karjalanpiirakka munavoilla, aah, mutta muut ateriat vähäkalorisempia. Kotipullaa saan syödä, vaan en viinereitä, onneksi en makeista niin välitäkään.
Ja kun leipäaiheessa vielä ollaan, niin otin juuri äsken pakkasesta ruislimpun, mikrolämpimänä, waude...
Ja sitten vielä. Kyllä näitä kaikenlaisia, moninaisia vaikeuksia on itsekullakin, mm. ihan "hirvittää" raakojen ilmojen tulo. Mutta yritetään kuntoilla, sen kun pitäisi kaikkeen auttaa.
Kauniita unia!Ystäväni sanoi äskettäin lohdutuksen sanoinaan "Ei kai vain ole luulotautia". "Hyvä tavaton, joko sekin tauti minuun olisi iskenyt!" -
Eihän tämä elämä voi ollakaan jatkuvaa ylämäkeä enää, jos se nyt koskaan sitä on ollutkaan. - Rituli
Helena kirjoitti:
Ystäväni sanoi äskettäin lohdutuksen sanoinaan "Ei kai vain ole luulotautia". "Hyvä tavaton, joko sekin tauti minuun olisi iskenyt!" -
Eihän tämä elämä voi ollakaan jatkuvaa ylämäkeä enää, jos se nyt koskaan sitä on ollutkaan.Muuan vanha pappa sanoi aina lauseensa lopuksi: "Eehän tänne oo tultu korjaantummaan".
Juolahti tuo mieleeni, kun puhuit tuosta ylämäestä.
Surut pois ja kukka rintaan, olkoon mottomme.
Se on ilo joka elättellöö!
Ei nyt fiksumpaa syntynyt. - Helena
Rituli kirjoitti:
Muuan vanha pappa sanoi aina lauseensa lopuksi: "Eehän tänne oo tultu korjaantummaan".
Juolahti tuo mieleeni, kun puhuit tuosta ylämäestä.
Surut pois ja kukka rintaan, olkoon mottomme.
Se on ilo joka elättellöö!
Ei nyt fiksumpaa syntynyt."KAMMAT!" - Tarkoittaa samaa mieltä, mutta mistähän tuollainenkin sanonta päähän pälkähti, alkaa olla näitä yön "tähtihetkiä"!
- Hajupoika
Todella käsittämätöntä on höpinäsi jälleen.
Suurena leivän ystävänä kerrot tällaista tietoa. Minulla oli mennä pala väärään kurkkuun.
Ei voi olla totta, että mies voi jatkuvasti kertoa päättömyyksiä ja muutamat mummot heti vastaamaan _ sory Lokari- kyllä kai kirjoitus pitäisi lukea ja korjata siinä olevat täysin väärät tiedot tuoreeltaan, ennenkuin happanevat.
"Hapanleipä ja hiivaleipä, jota jotkut sanovat rieskaksi, ovat perusleipiä."
Tässä teille hieman perustietoa rieskasta:
"Tämän päivän suomalaiselle rieska tarkoittaa nostattamatonta, ohutta, pehmeää ohra- tai sekaleipää, joka syödään tuoreena. Mutta maalla eläneet vanhukset muistavat, että myös tuore, vastalypsetty maito oli nimeltään rieska tai rieskamaito."
Tämä ei ole edes mikään suomalainen keksintö vaan jo israelilaiset leipoivat sitä ennen Egyptistä lähtöään. Pääsiäinen on heillä happamattoman leivän juhla.
Se tunnetaan kaikkialla maailmassa. Rieska sananakin on lainaa ilmeisesti balttilaista juurta.
Hiiva nostatusaineena on myöhempää perua.
Nuoruudessani muistan ruisleipätaikinan nostatetun taikinatiinussa, jossa oli vanhaa taikinaa "juurena."
Rukiista sen verran, että Suomesta vietiin ruista ennen sotia ilman tukea ulkomaille, mutta nyt tukien myötä viljely on vähentynyt niin, että ehken leivässämme on vain puolet kotimaista ja loppu ulkolaista alkuperää.- Helena
Keskustelupalstalla olemme mielipiteinemme, emme tietopankissa, sallinet muistuttaa.
Sen enemmittä. - Hajupoika
Helena kirjoitti:
Keskustelupalstalla olemme mielipiteinemme, emme tietopankissa, sallinet muistuttaa.
Sen enemmittä.Minulla on vankka käsitys, että hiivaleipää ei voi myydä rieskana. Karjalanpiirakaksi ei voi nimittää mitä tahansa leivonnaista vaan siihenkin on omat "didektiivit" ja ne koskevat tuotetta eikä sen valmistuspaikkaa. Ranskanperunoita voidaan valmistaa kaikkialla, mutta konjakiksi saa nimittää vain tietyllä alueella kypsyneistä rypäleistä siellä valmistettua tuotetta.
Helenan "oikeustajua" loukkasi aikoinaan sellainen asia, joka sinulta
oli mielipide, joka loukkasi ihmisoikeuksien julistusta - eli oli törkeä. Toisaalla olen tänäänkin kirjoittanut, että kun oma virheellinen käsitykseni korjataan mielellään välittömästi niin en koe sitä arvovaltakysymykseksi.
Kun jopku palstakeskusteluissa nimittää toista keskustelijaa rikolliseksi kykenemättä tai haluamatta kertoa, mikä on tuo mahdollinen rikos, josta syyttää niin asia vaatii selvitystä.
Minusta sanotaan tämän tästä, että olen valehtelija, mutta kukaan ei ole milloinkaan tuonut esiin ainoatakaan sellaista asiaa, josta voitaisiin todeta minun esittäneen väärää tietoa.
Väärän tiedon mielelläni korjaan välittömästi kun tuodaan esille lausumani väärä tieto ja se kuinka asia todella on -
se ei ole koskaan arvovaltakysymys.
Näin koin tuoda tuossa rieska-asiassakin.
Laitan tähän erään linkin, josta voitte etsiä tietoa erilaisista leivonnaisista.
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/tuotteet_-_horeca/leivat_ja_leipaset/ - Helena
Hajupoika kirjoitti:
Minulla on vankka käsitys, että hiivaleipää ei voi myydä rieskana. Karjalanpiirakaksi ei voi nimittää mitä tahansa leivonnaista vaan siihenkin on omat "didektiivit" ja ne koskevat tuotetta eikä sen valmistuspaikkaa. Ranskanperunoita voidaan valmistaa kaikkialla, mutta konjakiksi saa nimittää vain tietyllä alueella kypsyneistä rypäleistä siellä valmistettua tuotetta.
oli mielipide, joka loukkasi ihmisoikeuksien julistusta - eli oli törkeä. Toisaalla olen tänäänkin kirjoittanut, että kun oma virheellinen käsitykseni korjataan mielellään välittömästi niin en koe sitä arvovaltakysymykseksi.
Kun jopku palstakeskusteluissa nimittää toista keskustelijaa rikolliseksi kykenemättä tai haluamatta kertoa, mikä on tuo mahdollinen rikos, josta syyttää niin asia vaatii selvitystä.
Minusta sanotaan tämän tästä, että olen valehtelija, mutta kukaan ei ole milloinkaan tuonut esiin ainoatakaan sellaista asiaa, josta voitaisiin todeta minun esittäneen väärää tietoa.
Väärän tiedon mielelläni korjaan välittömästi kun tuodaan esille lausumani väärä tieto ja se kuinka asia todella on -
Laitan tähän erään linkin, josta voitte etsiä tietoa erilaisista leivonnaisista.
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/tuotteet_-_horeca/leivat_ja_leipaset/Hiivaleipää ei voi myydä rieskana, olet oikeassa, mutta "jotkut saattavat nimittää sitä kuitenkin rieskaksi".
Ja vain karjalanpiirakka on karjalanpiirakka, tuttu lapsuusajasta nykyiseen. - Albert51
Hajupoika kirjoitti:
Minulla on vankka käsitys, että hiivaleipää ei voi myydä rieskana. Karjalanpiirakaksi ei voi nimittää mitä tahansa leivonnaista vaan siihenkin on omat "didektiivit" ja ne koskevat tuotetta eikä sen valmistuspaikkaa. Ranskanperunoita voidaan valmistaa kaikkialla, mutta konjakiksi saa nimittää vain tietyllä alueella kypsyneistä rypäleistä siellä valmistettua tuotetta.
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/tuotteet_-_horeca/leivat_ja_leipaset/Olet melkoisen arrogantti sanankäyttäjä. Retoriikallasi saa kenet tahansa takajaloilleen.
Ja minäkin menen henkilökohtaisuuksiin .. hyh. Otan minuutin syvää itsehalveksuntaa.
Albert - Hajupoika
Helena kirjoitti:
Hiivaleipää ei voi myydä rieskana, olet oikeassa, mutta "jotkut saattavat nimittää sitä kuitenkin rieskaksi".
Ja vain karjalanpiirakka on karjalanpiirakka, tuttu lapsuusajasta nykyiseen.Taisi olla minusta savolaisten kansalliskirjailijaksikin sopiva Kalle Väänänen, joka viljeli laajalti "sananrieskaa" hyvin monipuolisesti. Korsukolpörteerinakin sota-aikan esiintyneenä huumorin mestarina - "Isoo-Iita"
soi pohjalaisen korvassakin mainiosti edelleen.
Pikkunaperona hänen koulukaskunsa olivat todella mukavia.
Kun leivästä ja särpimestä on puhe niin tulkoon kerrotuksi hänen eräs lyhyt tarina:
Poika istui ongella ja siihen tuli kesävieras katselemaan.
- Syökö kala ?
- Milläs se eläs, vastaa poika tähän. - Rituli
Hajupoika kirjoitti:
http://www.myllynparas.fi/portal/suomi/tuotteet_-_horeca/leivat_ja_leipaset/sanon vain sen, että Savossa tehtiin piimästä ja ohrajauhoista rieskaa, joka oli aivan limpun mallinen, ei mikään litteä kuten perunarieska.
Olipahan hyvää sekin lämpimänä tuoreen voin kanssa ja hyvää se oli kylmänäkin.
En nyt viitsi Googlesta etsiä faktatietoa. Tämä on ihan perinnetietoa. - Ruuneperi
Asiallisuutesi ja muiden keskusteluihin puuttumattomuutesi tuli taas esiin.
Kirjallisuusviitteen jätit antamatta, samoin linkin, kas kun osasit kirjoittaa, ihan itse.
Leipä yleensä pureskellaan ja nieleskellään - mahaan. Noin käy kun ei pureskele ja vetää palaset vielä keuhkoihinsa.
Opettele ny edes syömään! - Hajupoika
Ruuneperi kirjoitti:
Asiallisuutesi ja muiden keskusteluihin puuttumattomuutesi tuli taas esiin.
Kirjallisuusviitteen jätit antamatta, samoin linkin, kas kun osasit kirjoittaa, ihan itse.
Leipä yleensä pureskellaan ja nieleskellään - mahaan. Noin käy kun ei pureskele ja vetää palaset vielä keuhkoihinsa.
Opettele ny edes syömään!Kun haluat, että kaasunmuodostusta tapahtuu ruoansulatukanavassa niin voit käyttää alkaisen sakoluvun omaavaa ruista ja valmistaa siitä mämmiä. Näkkileivän valmistukseen taas tarvitset
hyvin korkealaatuista ruista, jonka sakoluku on mielellään yli 150, hapanleivän valmistukseen riittänee melko alhainen sakoluku.
Oluen valmistuksessa mallasohran korkea proteiinipitoisuus on suuri haitta kun taas leivonnassa ja eläinten rehuna se on useimmiten suotava.
Noista linkeistä ja vinkeistä ollaan kovin montaa mieltä. Ajattelen vaikkapa tuota puheenvuoroani "Sakoluku", jossa on linkki, jonka lukemiseen menee sinulla useita päiviä ja omaksumaan sitä tietoa tuskin koskaan kykenet.
Itse uskon tietäväni viljasta, jauhoista ja niitten ominaisuuksista huomattavasti enemmän kuin useimmat "jauhopeukalot".
En olisi nytkään tullut mukaan, mutta kun koit taas antaa päätöntä tietoa ja kerron, että myös minun virheelliset tiedot on sinunkin oikeus, jopa velvollisuus oikaista mahdollisimman tuoreeltaan sen keskustelun yhteydessä, jossa sen havaitset tapahtuneen.
Huomautan vain, ettet sinä eikä kukaan muukaan ole sitä tehnyt.
Tutki ja tutustu.
Mikään ei estä kysymästä, jos on jotain kysyttävää. Mitähän tietoa olet jäänyt kaipaamaan?
- Kellohame®
Joudun tekeen ruisleivän itse, ruisleipää en saa kaupoista, Sakemannien sekulia, mutta eioo minun makuuni-juuri minulla on aina ..et saan helpolla uuden annoksen.Meillä Canadassa on jauhot karheita, saa todella hyvää leipää, mikäs onkaan parempaa ku lämpöseen ruisleipään pelkkää voita vaan..
Ohrajauhoista meillä on ollut puute,vaikka Canada maailman suurin ohran tuottajamaa, kaikki ohrat menee kaljaan ja whiskeyyn kuulemma, sitä ei riitä emäntien leipätaikinaan.
Parivuotta sit alkoi ilmestyy yhteenkauppaan vihdoinkin ohrajauhoja..Nyt saa kunnon rieskaa ja Treeläistä rievää..Minä valmistan rieskani piimään..tai sit teen perunarieskaa..molemmat hyviä tuoreena..eikä tarvi laittaa ku voita päälle.
Eiköhän tuo leipäkin ole makuasia..aamulla syön mielelläni 7viljan-sämpylöitä..erilaisia jyviä ja rouheita antamassa terveyttä lisää.
Mutta ilman ruisleipää ei pärjää Suomalainen missään-se on parasta millä voi herkutella!! - Kirjar
Leivon leipäni itse, hapatan ruisleipä juuren ja paistan kuumassa uunissa kuten se on aina tehty.
Taikajuuri on vanhaa, mutta puisen taikinasaavin olen muutoissa menettänyt ja uutta ei ole tullut hankittua, vaikka saahan niitä kai nykyisinkin.
Joskus sorrun ostamaan kaupasta leipää, ja olen löytänytkin hiivatonta ruisleipää, jopa hyvää.
Eilen juuri leivoin hiivaleipää. Graham- ,ohraa - ja vehnäjauhoja taikinaan ja hyvää oli aamupalana, vain vähän voita ja salaattia päälle.
Yleensä syön aamullakin ruisleipää ja sitä menee monta palaa päivän mittaan.
Joskus silloin -50 luvulla olin n. vuoden ajan työssä leipomossa ja silloin pienen leipomon leipäkin maistui hyvälle. Itse omistaja teki taikinat, me muut olimme ylöslyöjiä ja paistajia. Eivät ne silloin olleet niin ilmalla täytettyjä kuin nykyisin ovat.
Itse tehden saa vaihtelua, välillä kaurahiutleita sämpylätaikinaan ja voi kuinka hyvää.- Liena
Jos leivon niin syön itseni niin täyteen enkä osaa lopettaa koska leipomukseni ovat olleet aina hyviä.
En saa painoani hallittua tuoreen leivän ja pullan takia, mutta minun täytyy...
Olen leiponut äidin kanssa viimeksi ruisleipää.
Oli sota juuri loppunut ja ne jauhot eivät olleet silloin kaikkein jalostetuimpia, joten leipomuksissa paistettaessa useinkin nousi yläkuori irsti itse leivästä. (ei ollut leipojan vika)
Se irronnut kuori oli minun herkkuani ja monasti leikkasin sen limpusta itselleni mutta uskotteko että isä siitä tykkäsi........ - Hajupoika
Syö kotimaista, mutta osta ulkomailta !
Vilkaisin tuossa maakunnan aviisia Ilkka/31..8.04 ja siinä kerrotaan laajassa artikkelissa, että
"Suomalainen ruoka on Virossa halvempaa."
Olvin siisiideriä saat etelärannalla kolme tölkkiä yhden hinnalla. Tuttelia Tallinnan tuliaisina kannattaa myös tuoda vauvoille alle puoleen kotimaan hinnasta. Hovi-juuston hinnastakin katoaa rajan yli vietäessä 40 %.
Lapin Kultaa kannattaa edelleen kuskata
ainakin kun vertaan Helsingin hintoihin.
Kotimainen Reissumies tuntuu olevan mieluista - naapurissa sitäkin saa melkein kolme pakettia yhden hinnalla. Becelliä päälle kolmanneksen edullisemmin.
Laivamatkat ja muut kulungit eivät sisälly laskelmaan. - Helena
Hajupoika kirjoitti:
Syö kotimaista, mutta osta ulkomailta !
Vilkaisin tuossa maakunnan aviisia Ilkka/31..8.04 ja siinä kerrotaan laajassa artikkelissa, että
"Suomalainen ruoka on Virossa halvempaa."
Olvin siisiideriä saat etelärannalla kolme tölkkiä yhden hinnalla. Tuttelia Tallinnan tuliaisina kannattaa myös tuoda vauvoille alle puoleen kotimaan hinnasta. Hovi-juuston hinnastakin katoaa rajan yli vietäessä 40 %.
Lapin Kultaa kannattaa edelleen kuskata
ainakin kun vertaan Helsingin hintoihin.
Kotimainen Reissumies tuntuu olevan mieluista - naapurissa sitäkin saa melkein kolme pakettia yhden hinnalla. Becelliä päälle kolmanneksen edullisemmin.
Laivamatkat ja muut kulungit eivät sisälly laskelmaan.Niinhän se on, mutta olisi niissä raahaamistakin. Ei tässä iässä enää jaksa.
Tietenkin muitten asiointien yhteydessä aina jotain edullista tarttuukin kieltämättä mukaan.
- Liena
Hain googlesta rieskaa kun sekoitin sanan rievään jota enemmän Tampereen seuduilla syödään tai oikeammin leivotaan.
Mutta kaksi eri leipäähän ne olivatkin , siis rieska ja rievä.
Sieltä löytyi monenlaista rieskan ohjetta mutta kopioin tämän.
Oletko Ruuneperi muuten ostanut koskaan Ascanin "alppileipää", se maistuu minun suussani?
----------------------
Etelässä syömme myös rieskaa, mutta ei samanlaista kuin pohjoisessa. Pohjoisen ohut rieska tarkoittaa Kaakkois-Suomessa sekaleivän tyyppistä rieskaa. Kaikkialla suosittu ruislimppu maistuu myös täällä.
Jotsenolainen –leipomon erikoisherkkua ovat pirttirieska , joka on paistettu kiviarina -uunissa sekä Pakarin ohrarieska.
Karjalanpiirakoita syödään varmasti kaikkialla, niin hyviä ne ovat. Leipomoissa paistetaan ne perinteiset karjalanpiirakat, ohuet ruiskuoriset ja riisitäytteiset. Karjalanpiirakka -perinne on tullut maahamme rajan takaa idästä.- hajuherne
miks pittää hakea jostain Googlesta, kun halutaan keskustella oman makuisesta leivästä mistä tykkää mistä ei,koko keskustelu kohta käydään tietokoneesta hakemalla eikö omassa päässä ol järkeä sen vertaa että voisi kirjoittaa
miltä mikäkin leipä maistuu, onko mielestäsi hyvää vai onko makuaistillesi joku leipä sopimatonta, vai eikö jokainen saa hakea ite jos huvittaa,Googlet ne on jokaisella. - Liena
hajuherne kirjoitti:
miks pittää hakea jostain Googlesta, kun halutaan keskustella oman makuisesta leivästä mistä tykkää mistä ei,koko keskustelu kohta käydään tietokoneesta hakemalla eikö omassa päässä ol järkeä sen vertaa että voisi kirjoittaa
miltä mikäkin leipä maistuu, onko mielestäsi hyvää vai onko makuaistillesi joku leipä sopimatonta, vai eikö jokainen saa hakea ite jos huvittaa,Googlet ne on jokaisella.Tee vain niinkuin sinusta on parempi.
Kerroppa nyt miltä ne leivät joita syöt, maistuvat ja miten ne tehdään.
Jospa unohtaisit googlen ja kertoisit omasta leivästä sinäkin.
Odotan innolla. - näin on
Liena kirjoitti:
Tee vain niinkuin sinusta on parempi.
Odotan innolla.mielestäni parasta leipää on kun ostat reissumiestä, otat sen pois pussista ja irroitat palat toisistaan. Nautit seuraavana päivänä vähän kuivahtaneena voin kanssa. Suorastaan suussa sulavaa. Kannattaa kokeilla.
Toinen hyvä leipä on jälkiuunileipä.(kokonainen, ei valmiiksi halkaistu)
Nykyisin vaaleat leivät ovat mauttomia ja hiivalla nostatettuja niin, että ei niistä saa leikattua siivujakaan kun hajoavat murusiksi.
Pieniltä leipomoilta löytää parhaat vaaleat leivät. - Hajupoika
hajuherne kirjoitti:
miltä mikäkin leipä maistuu, onko mielestäsi hyvää vai onko makuaistillesi joku leipä sopimatonta, vai eikö jokainen saa hakea ite jos huvittaa,Googlet ne on jokaisella.Itse kykenisin useimmiten kertomaan asiat omin sanoinkin, mutta kun google ja muut linkitysmahdollisuudet ovat niin miksi olla käyttämättä ja se vain jouduttaa lisätietoa haluavan mahdollisuuksia, kuten tässäkin keskustelussa olemme huomanneet - ei niitä tarvitse avata. Toinen asia on tekijänoikeus, josta saan jatkuvasti huomautuksia. Toisen tekstin osittainen kopioiminen on ongelmallinen asia. Itselle tulee vaikeuksia kun pitää yrittää muistaa, että mistä olen tuon tiedon joskus kopioinut ja muistaa sitten oikeat ja täsmälliset tiedot. Muistan viime vuodenvaihteen keskustelut kun muistin siteeraamani Sakari Topeliuksen Lehtisiä mietekirjastani ruotsinkielisen alkuteoksen nimen väärin. Itselläni se toki on hyllyssä, mutta kun se, josta kirjoitin oli vihkonen erillispainoksena.
Käsitteistä luulisi meidän kaikkien olevan samaa mieltä, että ne pitäisi olla suurinpiirtein selvillä keskustelun avaajalla, joka kirjoittaa mieliaiheestaan. Ruuneperin kohdalla voin vain kertoa, että hän kovin valisti aikoinaan kuinka minun tulee nikkini kirjoittaa. Minulla ei ole tullut mieleenikään lähteä tässä asiassa neuvomaan. Näkyi vain jälleen aamusella joku sekoittaneen keskenään Ruuneperin ja Runebergin,
jotka eivät Ruuneperin mielestä ole lainkaan sama asia, eikä hänen nikillään ole mitään yhteyttä kansalliskirjailijaamme.
Tuo rieska-juttu on oiva osoitus monesti esiin tulleesta käsitteiden sekamelskasta vaikkei se olisi
tarkoituskaan.
Tuo sananrieskakin, jota Väänäs-jutussa toin esiin tarkoittaa minusta puhessa ja kirjoituksessa tuoretta, aitoa ja usein paikallista kansanomaista tuoretta sanankäyttöä.
Kalle Väänänen on minusta edelleen eräs herkullisimpia ja sanoisin sen olevan aitoa ja väärentämätöntä. Hj. Nortamo raumalaisine jaarituksineen ja Vaasan Jaakko härmän murteineen
kuuluu tähän samaan nykyisin harvalukuiseen joukkoon. - hajuherne
Liena kirjoitti:
Tee vain niinkuin sinusta on parempi.
Odotan innolla.minä pidän perunarieskasta kaikissta eniten,
sitä voi syödä ihan semmosenaan ilman lisukkeita,
ja mitään kissanrasvaa, jos tietänet mitä tarkoitan, en myöskään käytä lehmän kermoista
kirnuttua voita.Rieska rieskana ja sitä saa ostaa kaupas´ta niinpaljon kuin sielu sietää
ja rahamassi kestää.En myöskään tarvi Googlea siinä apuna, vaikka annoitkin ihan luvan minulle.
Rieska maistuu muuten mahtavan hyvälle, tietänet silloin mille se maistuu, kun sanotaan leivästä että se maistuu hyvälle, vai pitääkö siinä maut eritellä?? - Hajupoika
hajuherne kirjoitti:
minä pidän perunarieskasta kaikissta eniten,
ja mitään kissanrasvaa, jos tietänet mitä tarkoitan, en myöskään käytä lehmän kermoista
kirnuttua voita.Rieska rieskana ja sitä saa ostaa kaupas´ta niinpaljon kuin sielu sietää
ja rahamassi kestää.En myöskään tarvi Googlea siinä apuna, vaikka annoitkin ihan luvan minulle.
Rieska maistuu muuten mahtavan hyvälle, tietänet silloin mille se maistuu, kun sanotaan leivästä että se maistuu hyvälle, vai pitääkö siinä maut eritellä??Sanon kuin entinen likka:
- Kiitos piikeistä, koskas ruusut tulevat ?
Todella merkilliseltä tuntuu tuo närä, jota koet googlesta kuten pitkään "kirjaviisaudesta".
Meidän olisi syytä parantaa tämänkin vempeleen käyttöä. Tästä on ainakin itselläni kysymys.
Luin juuri Hesarista juttua Kallion kirjastosta, joka jo nuoruudessa tuli tutuksi. Silloin osattiin käyttäytyä.
Nyt kuulemma kirjamerkeiksi laitetaan jopa kolme päivää vanhempia silakoita. Ei ihme ettei nuorisolla ole tapoja kun...
Kirjastossa joku vielä naputtelee kuulemma näytelmätekstiä mekaanisella koneella ...
- M´oon Kurikasta kotoosin ja kropsua evähänä
ja akkaan verhoosta takin foori.
Ota itse selvää mikä ero on kropsulla ja sinun rieskallasi - saat hakea apua tiedonetsinnässäsi muualtakin kuin googlesta, jota en nyt sitten laita tähän enää linkiksi. - hajuherne
Hajupoika kirjoitti:
Sanon kuin entinen likka:
Todella merkilliseltä tuntuu tuo närä, jota koet googlesta kuten pitkään "kirjaviisaudesta".
Meidän olisi syytä parantaa tämänkin vempeleen käyttöä. Tästä on ainakin itselläni kysymys.
Luin juuri Hesarista juttua Kallion kirjastosta, joka jo nuoruudessa tuli tutuksi. Silloin osattiin käyttäytyä.
Nyt kuulemma kirjamerkeiksi laitetaan jopa kolme päivää vanhempia silakoita. Ei ihme ettei nuorisolla ole tapoja kun...
Kirjastossa joku vielä naputtelee kuulemma näytelmätekstiä mekaanisella koneella ...
Ota itse selvää mikä ero on kropsulla ja sinun rieskallasi - saat hakea apua tiedonetsinnässäsi muualtakin kuin googlesta, jota en nyt sitten laita tähän enää linkiksi.moon kurikasta kotoosin ja kropsua evähänä,
kyllä kuule minä kropsun tiedän niinkuin varmaan sinäkin ja aivan ilman Googlea.eikä minulla ole googlea vastaan yhtään mitään mutta kun olisi hauska tietää mitä omassa päässä pyörii.Eihän nämä nyt mitään oppitumteja ole vaan tavallisia keskusteluja. Sitten jos tarvitsen jotain oppiakseni ja muuten haluan jotain tietoa silloin käytän googlea. En koe mitään kränää
vaan sanoin vain mielipiteeni asiasta, aivan kuten sinäkin.Oli todella hyvä kun et sitä klinkkiä laittanut, jos tarvitsen voin hakea itsekkin, mutta tälläiseen asiaan en sitä tarvitse,kiitos vain. - hajuherne
Hajupoika kirjoitti:
Sanon kuin entinen likka:
Ota itse selvää mikä ero on kropsulla ja sinun rieskallasi - saat hakea apua tiedonetsinnässäsi muualtakin kuin googlesta, jota en nyt sitten laita tähän enää linkiksi.en tarkoittanut kenellekkään mitään piikkejä, ruusuja mieluimmin hyvistä keskusteluista.
Kiva kun pystytään keskustella vaikka näin vähän asiain vierestäkin. - Liena
hajuherne kirjoitti:
Rieska maistuu muuten mahtavan hyvälle, tietänet silloin mille se maistuu, kun sanotaan leivästä että se maistuu hyvälle, vai pitääkö siinä maut eritellä??piikkisi osoitit, mutta ikävä kyllä kun joku muukin käyttää googlea
- hajuherne
Liena kirjoitti:
piikkisi osoitit, mutta ikävä kyllä kun joku muukin käyttää googlea
rieskasta ja leivästä halusin keskustella en googlesta enkä linkeistä, niitä saan todella itsekkin haettua silloin kun on tarvis,
Haluan vain tavallista elämä kertaa tämänkin suhteen enkä mitään koulupenkillä istumista,
Piikkejä en tarkoittanut kenellekkään sen kummemmin sinull kui hajupojallekaan.
Mielipiteeni asiasta ilmoiti vaan jos pittää lupa pyytää en tehe sitten sitäkään, vaikka sinä luvan oikein annoitkin, joten kiitän kohteliaimmin siitä näkemiin. - Liena
hajuherne kirjoitti:
rieskasta ja leivästä halusin keskustella en googlesta enkä linkeistä, niitä saan todella itsekkin haettua silloin kun on tarvis,
Haluan vain tavallista elämä kertaa tämänkin suhteen enkä mitään koulupenkillä istumista,
Mielipiteeni asiasta ilmoiti vaan jos pittää lupa pyytää en tehe sitten sitäkään, vaikka sinä luvan oikein annoitkin, joten kiitän kohteliaimmin siitä näkemiin.Näinhän se on täällä aina ollut että kukaan ei oikeastaan saa juuri sellaista keskustelua kuin itse haluaisi.
Aina tulee mukaan tuota rönsyilyä, mutta sehän vain piristää jutustelua, eikö sinusta?
Mennään vain eteenpäin ja sovitellaan itsemme jonnekin nurkkaan. Meille kaikille löytyy kyllä jonkunlainen soppi kun pidämme pintamme, emmekä anna toisten itseämme nujertaa. - Liena
hajuherne kirjoitti:
Mielipiteeni asiasta ilmoiti vaan jos pittää lupa pyytää en tehe sitten sitäkään, vaikka sinä luvan oikein annoitkin, joten kiitän kohteliaimmin siitä näkemiin.Sinähän kirjoitit minulle "eikö jokainen itse saa googlesta hakea"....jne
Siksihän minä vain vastasin "saat luvan".. - Hajupoika
hajuherne kirjoitti:
Rieska maistuu muuten mahtavan hyvälle, tietänet silloin mille se maistuu, kun sanotaan leivästä että se maistuu hyvälle, vai pitääkö siinä maut eritellä??Tässä tulemme asiaan, jonka kerroin edellisessä viestissä. Kysyin; mitä eroa on perunarieskalla ja kurikkalaisella kropulla kun molempien pääraaka-aine on peruna.
Veikkaan, että reseptin hakeminen kestää yllättävän kauan, jos löytyy ensinkään, kun sen linkin avulla olisi saanut esiin alta aikayksikön.
Jossain perinneruokakirjassa saattaisi olla joitain reseptejä, mutta se taas on kirjastossa ja sieltä tilattava mahdollisesti kaukolainana..
Lukutaitonne tuntiessani arvelen ettei sitä löydy
edes kissain ja koirain kanssa... - Hajupoika
hajuherne kirjoitti:
Rieska maistuu muuten mahtavan hyvälle, tietänet silloin mille se maistuu, kun sanotaan leivästä että se maistuu hyvälle, vai pitääkö siinä maut eritellä??Olisin odottanut, että kerrot perunarieskan valmistuksesta resepteineen. Olisin päässyt vertailemaan mikä ero on rieskalla ja kropsulla.
- hajuherne
Liena kirjoitti:
Sinähän kirjoitit minulle "eikö jokainen itse saa googlesta hakea"....jne
Siksihän minä vain vastasin "saat luvan"..oikein ymmärsin, että sain luvan,miksi sinä
minun viestini haluat pilata.
ja hajupojalle sanoisin että meillä paistetaan kropsut uunissa ja rieskat aivan toisin ja erilaista on taikinakin ja tekotapa,kyllä sinä sen olet googlesta hakenut, mutta niitä tekee kukin mielensä ja makunsa mukaan ei siinä googlen mausta kysellä kun on kotitekoista
se se vasta poikaa on. - hajuherne
Hajupoika kirjoitti:
Itse kykenisin useimmiten kertomaan asiat omin sanoinkin, mutta kun google ja muut linkitysmahdollisuudet ovat niin miksi olla käyttämättä ja se vain jouduttaa lisätietoa haluavan mahdollisuuksia, kuten tässäkin keskustelussa olemme huomanneet - ei niitä tarvitse avata. Toinen asia on tekijänoikeus, josta saan jatkuvasti huomautuksia. Toisen tekstin osittainen kopioiminen on ongelmallinen asia. Itselle tulee vaikeuksia kun pitää yrittää muistaa, että mistä olen tuon tiedon joskus kopioinut ja muistaa sitten oikeat ja täsmälliset tiedot. Muistan viime vuodenvaihteen keskustelut kun muistin siteeraamani Sakari Topeliuksen Lehtisiä mietekirjastani ruotsinkielisen alkuteoksen nimen väärin. Itselläni se toki on hyllyssä, mutta kun se, josta kirjoitin oli vihkonen erillispainoksena.
Käsitteistä luulisi meidän kaikkien olevan samaa mieltä, että ne pitäisi olla suurinpiirtein selvillä keskustelun avaajalla, joka kirjoittaa mieliaiheestaan. Ruuneperin kohdalla voin vain kertoa, että hän kovin valisti aikoinaan kuinka minun tulee nikkini kirjoittaa. Minulla ei ole tullut mieleenikään lähteä tässä asiassa neuvomaan. Näkyi vain jälleen aamusella joku sekoittaneen keskenään Ruuneperin ja Runebergin,
jotka eivät Ruuneperin mielestä ole lainkaan sama asia, eikä hänen nikillään ole mitään yhteyttä kansalliskirjailijaamme.
Tuo rieska-juttu on oiva osoitus monesti esiin tulleesta käsitteiden sekamelskasta vaikkei se olisi
tarkoituskaan.
Tuo sananrieskakin, jota Väänäs-jutussa toin esiin tarkoittaa minusta puhessa ja kirjoituksessa tuoretta, aitoa ja usein paikallista kansanomaista tuoretta sanankäyttöä.
Kalle Väänänen on minusta edelleen eräs herkullisimpia ja sanoisin sen olevan aitoa ja väärentämätöntä. Hj. Nortamo raumalaisine jaarituksineen ja Vaasan Jaakko härmän murteineen
kuuluu tähän samaan nykyisin harvalukuiseen joukkoon.tiiäks mikä on ruuneberin torttu, ja mikä on ylleensä torttu.
- Liena
hajuherne kirjoitti:
oikein ymmärsin, että sain luvan,miksi sinä
minun viestini haluat pilata.
ja hajupojalle sanoisin että meillä paistetaan kropsut uunissa ja rieskat aivan toisin ja erilaista on taikinakin ja tekotapa,kyllä sinä sen olet googlesta hakenut, mutta niitä tekee kukin mielensä ja makunsa mukaan ei siinä googlen mausta kysellä kun on kotitekoista
se se vasta poikaa on.Millä ihmeen tavalla yritin sinun viestisi pilata?
Minähän vastasin aivan normaalilla tavalla.
Olen kanssasi samaa mieltä kotitekoisen leivän paremmuudesta.
Mutta kun en ole ikinä tehnyt sen paremmin kropsua, perunarieskaa, enkä muutakaan rieskaa, niin tosiaankin hain googlesta vastauksia.
Kielsinkö sen, en tietääkseni. - hajuherne
Liena kirjoitti:
Millä ihmeen tavalla yritin sinun viestisi pilata?
Mutta kun en ole ikinä tehnyt sen paremmin kropsua, perunarieskaa, enkä muutakaan rieskaa, niin tosiaankin hain googlesta vastauksia.
Kielsinkö sen, en tietääkseni.et kieltänyt vaan annoit peräti luvan,
jota en tiennyt pyytää, anteeks nyt vaan kamalasti. - soilike
Hajupoika kirjoitti:
Itse kykenisin useimmiten kertomaan asiat omin sanoinkin, mutta kun google ja muut linkitysmahdollisuudet ovat niin miksi olla käyttämättä ja se vain jouduttaa lisätietoa haluavan mahdollisuuksia, kuten tässäkin keskustelussa olemme huomanneet - ei niitä tarvitse avata. Toinen asia on tekijänoikeus, josta saan jatkuvasti huomautuksia. Toisen tekstin osittainen kopioiminen on ongelmallinen asia. Itselle tulee vaikeuksia kun pitää yrittää muistaa, että mistä olen tuon tiedon joskus kopioinut ja muistaa sitten oikeat ja täsmälliset tiedot. Muistan viime vuodenvaihteen keskustelut kun muistin siteeraamani Sakari Topeliuksen Lehtisiä mietekirjastani ruotsinkielisen alkuteoksen nimen väärin. Itselläni se toki on hyllyssä, mutta kun se, josta kirjoitin oli vihkonen erillispainoksena.
tarkoituskaan.
kuuluu tähän samaan nykyisin harvalukuiseen joukkoon.Kiinnostava aihe Ruuneperi, Hyvä vastaväitelijä Hajupoika. Paljon tietoa teiltä ja muilta. Kiinnostavaa luettavaa.
- Anonyymi
Liena kirjoitti:
Millä ihmeen tavalla yritin sinun viestisi pilata?
Kielsinkö sen, en tietääkseni.kyllä hajuherne ehkä tarkotti siun otsikkoo.
joka ol; saat luvan, oletettavasti, tässä on vika
ei sitä ehkä noin voi kirjottaa, tullee tunne että pittää pyytää joltai lupa.
anteeks että sotkeuduin teijän keskusteluu - Liena
Anonyymi kirjoitti:
kyllä hajuherne ehkä tarkotti siun otsikkoo.
joka ol; saat luvan, oletettavasti, tässä on vika
ei sitä ehkä noin voi kirjottaa, tullee tunne että pittää pyytää joltai lupa.
anteeks että sotkeuduin teijän keskusteluuei sakoteta, sano joskus joku viisas.
Ei kai tyhmistä jutuistakaan tarvitse anteeksi pyydellä.
Arvaan minkä nikin takana tavallisesti kirjoittelet, niin ettei tätä kannata enempää jatkaa.
Heissun kanssas. - Anonyymi
Liena kirjoitti:
ei sakoteta, sano joskus joku viisas.
Ei kai tyhmistä jutuistakaan tarvitse anteeksi pyydellä.
Arvaan minkä nikin takana tavallisesti kirjoittelet, niin ettei tätä kannata enempää jatkaa.
Heissun kanssas.keropa minulekin minkä nikin sanon josha olet oikeesa vai menikö arvuuteluksi elä sinä viitsi pittää sanoa jos tiiät
- Kellohame®
soilike kirjoitti:
Kiinnostava aihe Ruuneperi, Hyvä vastaväitelijä Hajupoika. Paljon tietoa teiltä ja muilta. Kiinnostavaa luettavaa.
Minusta tietotekniset sivut ovat asia erikseen..tämä pitäis olla leppoista jokapäiväistä jutustelua, elämänrikkauksien tuomaa tietoo, eikä mitään googlesta kopsittua!!
niillä kahdella on suuri ero jokapäiväisessä elämässämme. Arvostan ihmisten omia kokemuksia,
omia ajatuksia ennenkaikkee, omia mieltymyksiä ja
uskallusta niistä puhua.
Tippaakaan ei kiinnosta asiat jotka kopsataan jostain googlensivuilta näihin jutusteluihin.
Jokainen osaa hakee sieltä vastauksia jos tarvitsee.
Kypsässäiässä mieluummin suurinosa meistä ihmisistä juttelee kokemuksistaan eletystä elämästään, sieltä löytyy paljon hyviä tietoja, joihin ei googlen sivut edes pysty. - ohi meni
Kellohame® kirjoitti:
Minusta tietotekniset sivut ovat asia erikseen..tämä pitäis olla leppoista jokapäiväistä jutustelua, elämänrikkauksien tuomaa tietoo, eikä mitään googlesta kopsittua!!
niillä kahdella on suuri ero jokapäiväisessä elämässämme. Arvostan ihmisten omia kokemuksia,
uskallusta niistä puhua.
Tippaakaan ei kiinnosta asiat jotka kopsataan jostain googlensivuilta näihin jutusteluihin.
Kypsässäiässä mieluummin suurinosa meistä ihmisistä juttelee kokemuksistaan eletystä elämästään, sieltä löytyy paljon hyviä tietoja, joihin ei googlen sivut edes pysty.kuules nyt kellohame alias suttura alias
laaksonsuttis onko sinusta keskustelijaksi
mieti vähän.
Keskustelutaitosi ei ole parantunut vaikka olet
vuosia ja varmasti tuhansia tunteja sätissä
viettänyt.
Älä arvostele muita - ullastiina
ohi meni kirjoitti:
kuules nyt kellohame alias suttura alias
laaksonsuttis onko sinusta keskustelijaksi
mieti vähän.
Keskustelutaitosi ei ole parantunut vaikka olet
vuosia ja varmasti tuhansia tunteja sätissä
viettänyt.
Älä arvostele muitamitäs sinä höpiset arvostelusta oman mielipiteensä saa sanoa vaikka se ei olisikaan sinun mielipidettäsi myötäilevä, riiranhaastaja olet nukkuisisit yöllä jos ei muuta asiaa ole.
mikähän alias sinäkin lienet kun toisia nimittelet,lakase ensin oma kuistisi ja sitten vasta toisten, on vanha sananlasku.kellohame oli aivan oikeassa siinä että jos tiedot pitää kaikki googlesta hakea niin oma pää on tyhjääkin tyhjempi.jotain pitäisi osata ilman googlea,
sitä ei todellakaan ole kaikilla vaikka olisi 70
neliön kämppä missä asuisi, eikä kukaan istu sängynlaidalla puhumassa omiaan, myöskään tuollaisia ei ole kiva lukea täältä.mutta sille ei mitään voi sättikää nyt niin maanperusteelleisesti kun vaan voitte,ei teillä
ole muutakaan minne ittensä purkaannuttaa,ei
kyllä ole ihmekään ettei ystäviä sitten ole.
omassa elämässä teillä ei varmaan ole mitään mutta hakekaa vain googlesta sieltä te saatte elämänsisältöä elämäänne. - Liena
Kellohame® kirjoitti:
uskallusta niistä puhua.
Kypsässäiässä mieluummin suurinosa meistä ihmisistä juttelee kokemuksistaan eletystä elämästään, sieltä löytyy paljon hyviä tietoja, joihin ei googlen sivut edes pysty.Minusta taas on mukava hakea googlesta jotain mistä ei muuten osaa sanoa mitään.
Mielelläni kirjoittelisin minäkin omasta päästäni, mutta kun ei aina millään sytytä. Kuitenkin tämä kirjoitteleminen on yksi henkireikä ulos maailmaan ja mieluusti sitä tekisin edelleenkin.
Sanavarastoni eivät kuitenkaan ole mahdottomat , eikä sen paremmin muutkaan tietoisuuteni asioista, siksi käytän googlea joissakin mielenkiintoisissa jutuissa joihin ei osaa muuten vastailla.
Myönnän auliisti pääni olevan joskus melko tyhjä, ei ajatusta niin minkäänlaista. - Ruusunen
prinssin vain tarvitsisin, sen oikean, jonka suudelma saisi minut heräämään.
Mutta siihenhän tarvitaan oikea aika, jolloin Ruususen on määrä herätä. Ja prinssin lähestyessähän puskissa ei ole enää piikkejä vaan kauniita kukkia. Ja kukat taipuvat syrjään antaen prinssin päästä vahingoittumatta Ruususen luo. Ja sitten se suloinen suudelma.. - sensori
Liena kirjoitti:
Minusta taas on mukava hakea googlesta jotain mistä ei muuten osaa sanoa mitään.
Mielelläni kirjoittelisin minäkin omasta päästäni, mutta kun ei aina millään sytytä. Kuitenkin tämä kirjoitteleminen on yksi henkireikä ulos maailmaan ja mieluusti sitä tekisin edelleenkin.
Sanavarastoni eivät kuitenkaan ole mahdottomat , eikä sen paremmin muutkaan tietoisuuteni asioista, siksi käytän googlea joissakin mielenkiintoisissa jutuissa joihin ei osaa muuten vastailla.
Myönnän auliisti pääni olevan joskus melko tyhjä, ei ajatusta niin minkäänlaista.Kukahan sai herneen nenuunsa kun palstalla tehtiin jälleen suursiivous?
- Liena
sensori kirjoitti:
Kukahan sai herneen nenuunsa kun palstalla tehtiin jälleen suursiivous?
on poistettu, mutta mitä?
Hajupojan ja ruuneperin väittelykö, mitä kummaa? - Liena
Liena kirjoitti:
Minusta taas on mukava hakea googlesta jotain mistä ei muuten osaa sanoa mitään.
Myönnän auliisti pääni olevan joskus melko tyhjä, ei ajatusta niin minkäänlaista.jälkeen oli ainakin minun kupaukseni hajupojalle ruusun kustannukseen, mitä ihmeen pahaa siinä oli, oi, joi, oijoi,
- Ruusunen (ent.Google)
sensori kirjoitti:
Kukahan sai herneen nenuunsa kun palstalla tehtiin jälleen suursiivous?
Jotain taisi närästää google-jutut ja ehkäpä Hajupojan minulle ojentama ruusu. Ikävää, että en voinut jatkaa juttuani, olisin halunnut prinssin herättämään minut Ruususen unestani :).
- Prinsessa
Liena kirjoitti:
on poistettu, mutta mitä?
Hajupojan ja ruuneperin väittelykö, mitä kummaa?Palstalla oli nättejä ruusuja, joitten linkin aioin ottaa ylös. Monta hyvää reseptiä ja muuta meni myös. Minulla sattui muste loppumaan enkä älynnyt kopioida tiedostooni. Harmi kun en huomannut mitään poistettavaa. Riitapukarit ovat kinanneet ennenkin ettei sen luulisi olleen syynä poistoon.
- juniori
hajuherne kirjoitti:
moon kurikasta kotoosin ja kropsua evähänä,
kyllä kuule minä kropsun tiedän niinkuin varmaan sinäkin ja aivan ilman Googlea.eikä minulla ole googlea vastaan yhtään mitään mutta kun olisi hauska tietää mitä omassa päässä pyörii.Eihän nämä nyt mitään oppitumteja ole vaan tavallisia keskusteluja. Sitten jos tarvitsen jotain oppiakseni ja muuten haluan jotain tietoa silloin käytän googlea. En koe mitään kränää
vaan sanoin vain mielipiteeni asiasta, aivan kuten sinäkin.Oli todella hyvä kun et sitä klinkkiä laittanut, jos tarvitsen voin hakea itsekkin, mutta tälläiseen asiaan en sitä tarvitse,kiitos vain.KROPSU
1 litra punaista maitoa
3-4 munaa
3-4 rkl sokeria
1 tl suolaa
1/2 litraa vehnäjauhoja
100 g sulatettua voita
Kaikki aineet vispataan maitoon, voi sulatettuna. Voidaan antaa "turvota" tunnin verran ennen paistamista. Uunipellille (tuosta tulee 2) ja paistetaan 250 asteessa. Muuten pelli tulee voidella hyvin tai sitten voi laittaa leivinpaperin myös pellille - juniori
Hajupoika kirjoitti:
Tässä tulemme asiaan, jonka kerroin edellisessä viestissä. Kysyin; mitä eroa on perunarieskalla ja kurikkalaisella kropulla kun molempien pääraaka-aine on peruna.
Veikkaan, että reseptin hakeminen kestää yllättävän kauan, jos löytyy ensinkään, kun sen linkin avulla olisi saanut esiin alta aikayksikön.
Jossain perinneruokakirjassa saattaisi olla joitain reseptejä, mutta se taas on kirjastossa ja sieltä tilattava mahdollisesti kaukolainana..
Lukutaitonne tuntiessani arvelen ettei sitä löydy
edes kissain ja koirain kanssa...luottako kaikkeen tietoon mitä hakukoneillanne löydätte. ihmiset sen tiedon sinne on laittaneet ja se voi olla yhta sontaa, ku se että kropsuun tungetaan pottuja. voitte väittää vastaan, mut en mä sitä noteeraa, ku tiedän että olette väärässä. siks toiseks, kurikkalaiset kyllä tunnetaan...
- Hajupoika
juniori kirjoitti:
KROPSU
1 litra punaista maitoa
3-4 munaa
3-4 rkl sokeria
1 tl suolaa
1/2 litraa vehnäjauhoja
100 g sulatettua voita
Kaikki aineet vispataan maitoon, voi sulatettuna. Voidaan antaa "turvota" tunnin verran ennen paistamista. Uunipellille (tuosta tulee 2) ja paistetaan 250 asteessa. Muuten pelli tulee voidella hyvin tai sitten voi laittaa leivinpaperin myös pellilleReheristi tohorin tunnusta n´otta äireen tekemä krposu oli hyvin tuon risetin mukahan tehty ja kaikkeen parasta se oli ku lehemä oli poikinu ja saatihin uutta maitua. Uurenmaironkropsu ja varsinki uuresta mairosta tehty uunijuusto oli maharottoman hyvää.
Nisumaitoa sai joskus ku nisukyrsät rupes kuivamahan, köyhät ritarit laitettihin ku tuli äkkinääsiä vierahia.
Tällääses paikas m´oon paukahuttanu n´otta se olis ny ruusun paikka, mutta sullen tairan
tariota vaikka sitte ku rookatahan Nokiottas tai Isoos Antis ringin ta pari. - ohimennen
Hajupoika kirjoitti:
Reheristi tohorin tunnusta n´otta äireen tekemä krposu oli hyvin tuon risetin mukahan tehty ja kaikkeen parasta se oli ku lehemä oli poikinu ja saatihin uutta maitua. Uurenmaironkropsu ja varsinki uuresta mairosta tehty uunijuusto oli maharottoman hyvää.
Nisumaitoa sai joskus ku nisukyrsät rupes kuivamahan, köyhät ritarit laitettihin ku tuli äkkinääsiä vierahia.
Tällääses paikas m´oon paukahuttanu n´otta se olis ny ruusun paikka, mutta sullen tairan
tariota vaikka sitte ku rookatahan Nokiottas tai Isoos Antis ringin ta pari.Tuos on muuten pohojalaanen kevät testi:
Varmoja kevähän merkkiä on ilimas, siksi onki hyvä aika kokeella
läpääsöökö Pohojalaasta kevättestiä.
Muuttolinnut saapuu joka kevät Suamehen, sua askarruttaa:
1. kuinka ne osaa takaasi
2. mitä ne susta ajatteloo
3. minkä ihimeen takia ne yleensä tuloo
Meet joen tai järven rannalle kattomahan ku jäät lähtöö, muistelet
paikkaa mihinä piti olla sun:
1. laituri
2. venes
3. rantasauna
4. 700 rehupaalia
Vappua juhulii yleensä:
1. ylioppilahat uus ylioppilaslakki pääs
2. sosialistiset ylioppilahat vanha ylioppilaslakki pääs
3. remarit ja punaporvarit koskenkorvaa pääs
4. kommunistit kommunistiset ajatukset pääs
Parasta kevähäs on ku:
1. ilimat lämpenöö ja kesä tuloo
2. aurinko paistaa ja kuu mottaa
3. saa nauraa ku naapuri jää raktorilla jumihin ja sarattaa ja kiruaa
kovahan äänehen
4. saa täyttää EU-tukipaperia
Mukavin kevähinen sanonta on:
1. mikä vappuna katolla se pian sairaalas
2. maalliskuu maata näyttää ojat kuivaa kaivot täyttää
3. puut on viälä mettäs mutta ompa sonta kaikki navetan takana
4. jonsei hellua helluntaina niin ei sitte
Kevähällä kesäaikahan siirryttäes kellot siirretähän:
1. tuvasta pihalle
2. vasemmasta ranteesta oikiahan
3. yks tunti johonki suuntaha kävelyvauhtia
4. yks tunti autolla myätäpäivähän
Mukavin luannon ääni kevähällä on:
1. linnunlaulu
2. kolomosturpon pörinä öisellä pellolla
3. lumiauran kolina maantiällä toukokuus
4. naapurin lehemien pihalle pääsyn aikahan siältä kuuluva aitojen
kaatumisen rytinä ja isännän tauotoon saratus
"RISTUKSEN*******HEN*******NANSARVIPÄÄT
TOTTAJUMALAUTAMÄTAPANTEIRÄNJOKAHISENJONSEITETPYSYAIROOSHELEVETTI!!"
Tuvan klasit on paskaaset ja emäntä suunnitteloo niiren pesua, sanoo
notta kova homma, mutta hän on tottunu puunaamahan. Tarkoottaako se sitä
notta:
1. emäntä on reipas ja toimehentarttuva ihiminen
2. isäntä ei pesuhommista piittaa
3. taloos asuu ruokottoman sotkuusta väkiä
4. isännällä ei oo kovinkaa ilimeiskäs naamavärkki
Kersat tuoo koulun kevätjuhulasta toristukset, tutkit sitä ja tuumaat:
1. ei oo polovi poijjasta parannu
2. tämähän näyttää hyvältä ku sen kääntää väärin päin
3. no meirän suku onki paremminki käytännön osaajia
4. joo ei luakalle jääminen nykyysin mikää häpiä oo
- Ja eiku yrittämähän testiä läpi. Ensimmääsestä vaihtoeherosta saa
yhyren pisteen, toisesta kaks ja niin eres päin. Olis hyvä saara
vähintään 9 pistettä kokohon. 36 pistettä on jo palio pisteetä. Yli 36
pistettä on jo rouppinkitestin paikka. - Liena
juniori kirjoitti:
KROPSU
1 litra punaista maitoa
3-4 munaa
3-4 rkl sokeria
1 tl suolaa
1/2 litraa vehnäjauhoja
100 g sulatettua voita
Kaikki aineet vispataan maitoon, voi sulatettuna. Voidaan antaa "turvota" tunnin verran ennen paistamista. Uunipellille (tuosta tulee 2) ja paistetaan 250 asteessa. Muuten pelli tulee voidella hyvin tai sitten voi laittaa leivinpaperin myös pellilleMinä teen tuolla reseptillä ainakin pannukakkua, mutta jätän sokerin turhana pois.
- kellohame®
Hajupoika kirjoitti:
Reheristi tohorin tunnusta n´otta äireen tekemä krposu oli hyvin tuon risetin mukahan tehty ja kaikkeen parasta se oli ku lehemä oli poikinu ja saatihin uutta maitua. Uurenmaironkropsu ja varsinki uuresta mairosta tehty uunijuusto oli maharottoman hyvää.
tariota vaikka sitte ku rookatahan Nokiottas tai Isoos Antis ringin ta pari.seha on uunipannaria :-)
- Kirsikka
Liena kirjoitti:
Minä teen tuolla reseptillä ainakin pannukakkua, mutta jätän sokerin turhana pois.
Kropsu on pannukakku kuten Liena asian ilmaisi, eikä mikään leipä .Mutta leipä-rieska, sen leipojina ovat eteläkarjalaiset mestareita.
Kropsu turvottaakin pahasti, intissähän se on hernesopan jälkiruoka.
Kokeilkaahan ärtsoppaa ja kropsua sanalla aterialla.
- Kirjar
Kun me lapset joskus ruokapöydässä innostuimme väittelemään, isä sanoi;" Leivän ääressä ei riidellä."
Tässä nyt on mennyt jauhot ja leivät sekaisin ja pieniä toranpoikasiakin syntynyt.
En osoita tätä alla olevaa kenellekään, tämä nyt on niitä ajatuksia joita koetan takoa päähäni kun tekisi joskus mieli heittää teräviä sanoja vastapuolelle jossain tilanteessa.
Miks suotta toista tokaiset,
sopua oivaa sokaiset?
Pois kaikki oksat okaiset,
suo rauha, rauhan saat!
Rakenna rauhan kappeli,
se hullu mies, ken tappeli,
mut viisas tieltä lappeli,
mink' ehti lapikkaat.
-------
Siis, veikko, mieles hillitse,
ettei sua vimma villitse,
ja viisauden prillitse
vain katsele maailmaa.
Pois luonto lyhytmalttinen
ja paatos ylenpalttinen!
Tie tasainen, asfalttinen
on varmin vaeltaa.
Ote; Otto Manninen >> Rauhanmies - Anonyymi
Suomalainen leipä on vain ehtollolis leipä.
Syökää puuroa- Anonyymi
Leipä ja puuro ovat miltei sama asia, eri muodossa vain.
- Anonyymi
Harmi ettei Skoonesta löydy Reissumies leipää :(
Gubbe 75 - Anonyymi
Ostan vain 100% ruisleipää ja jos vaaleaa tekee mieli niin 100% kauraleipää ja molemmat suoraan leipomolta, en marketeista.
Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578427Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123279Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262450Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142000Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht801950Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3501648Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411392FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01181Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101075Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu661010