Kela on liian hidas

luotoja

Kela on liian hidas.

Jälleen kerran opiskelijat saavat tuntea kuinka kansaneläkelaitos, Kela kohtelee heitä. Vuosi vuodelta Kelalla kestää opintotukihakemusten käsittely aina liian pitkään vaikka he kuinka
väittävät, että käsittelyajat ovat nopeutuneet.

Allekirjoittaneella on asiasta kokemuksia viimeajoilta. Jätin opintotukihakemuksen Kampin kelatoimistoon heinäkuun puolessavälissä, jolloin käsittelyajan piti olla vajaa kuukausi eli neljäviikkoa.

Kuukausi kului Elokuun 20 päivä ja päätöstä ei ollut kuulunut, päätin ottaa yhteyttä Kelaan, kun kerran sitä on mainostettu, että voi sähköpostilla kysyä asioita.

Kysyin Kelalta, kuinka pitkät ovat heidän opintotukien käsittelyajat parhaillaan ja sain vastaukseksi kolmeviikkoa. Eli vastatessaan Kela viestiini, olisi pitänyt hakemuksen olla jo käsitelty, vaan ei ollut.

Odotin muutaman päivän kyselystä Elokuun 30 päivä asti jolloin tarkistin mikä oli tilanne. Vihdoinkin hakemukseni oli päätynyt jo jonnekkin, Kannelmäen kelatoimistoon.

Haluaisinkin kysyä Kelan edustajilta, eikö se toimintasuunnitelma jossa oikein mainostettiin, että asian käsittelee ensimmäinen Kela jossa siihen on aikaa toimi?

minun tietääkseni muualla päin Suomea on
Kelan toimistoja joissa on hiljaista. Eikö nämä Kelat voisi ruuhkahuippuja purkaa niin kuin pitäisi.

-Jani Luoto
Opiskelija, Helsinki

9

3685

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekn. Yo.

Juuri tuon takia opintotukihakemuksen jätetään asianomaiseen oppilaitoksen opintotukilautakuntaan jolloin käsittelyajat ovat huomattavasti pienempiä. Paikallisilla KELA:lla kun on kädet täynnä myös kaikkia muitakin tukia.

Itselläni mm. tuli TKK:n opintotukilautakunnasta opintotukipäätökset yleensä kahdessa viikossa. Joskus lyhemmässkin ajassa.

Jos oppilaitoksessasi ei ole opintotukilautakuntaa (Kaikissa yliopistoissa pitäisi olla) niin se on voi voi, kärsivällisyyttä jonotukseen.

• Susana

Hmm...

Tulee niin opiskeluajat mieleen, kun joku alkaa puhua Kelasta, koska se todella saa karvat nousemaan...

Pikkuveljeni juuri opiskelee, ja olen saanut huomata TAAS itsekin kuinka "nopea" Kela on. Ja saimme myös huomata, että joitakin asioita on jätetty huomioimatta, kuten vanhempien tulot ym ja lainahakemuksia käsitellään vielä hitaammin.

Mutta vielä hitaammin Kela toimii silloin kun on työtön. Varsinkin näin kesän lopulla on alkanut miettiä, että miten sitä oikein on pärjännyt koko kesän muutamalla sadalla eurolla...
      Koska... Kela on tässäkin asiassa ollut niin piip hidas... Työtön saa odottaa melkein kaksi kuukautta ilman rahaa että milloin sitä oikein saisi, ja se todella ottaa päähän, varsinkin kun ei itse omasta halusta ole halunnut jäädä työttömäksi opiskeluiden jälkeen.

Mutta Helsingin seudun Kelat EIVÄT olen ainoita, jotka hidastelevat vaan siis KAIKKI, koko Suomen Kelat ovat vuosien mittaan jotenkin vain hidastuneet (johtuneeko sitten siitä, että on tullut lisää opiskelijoita, työttömiä jne...?) Mutta kyllä se suututtaa, kun ei tiedä koska sieltä saa vastauksia.

Omakohtainen kokemus oli kyllä viime syksyllä, kun vielä opiskelin. Sain odottaa kaksi kuukautta että hakemus käsiteltäisiin, saatikaan sitten hyväksyttäisiin. Ja sitten huomasin, että hakemus oli lähetetty aivan toiseen kaupunkiin, koska minun luultiin opiskelevan siellä... Vaikka oppilaitos toimiikin toisen kaupungin nimellä, niin silti opiskelin helsingissä... En siis todellakaan tiedä mitä siellä Kelassa tehdään!?! Lopulta kaikki kuitenkin järjestyi, mutta kokonaisaika käsittelyssä oli 2,5kk. Aivan käsittämätöntä. Hakemus oli vain jätetty johonkin pöydälle lojumaan, ihan kuin se nyt siinä itse osaisi hommat hoitaa...

Kyllä nyt Kelan työntekijät hieman parempaa tsemppiä!!!

-Syysterveisin Susana-

• Mari

Menkää Kelalle harjoitteluun niin näette mitä se todellisuudessa on. Eihän se työntekijöiden vika ole, että hakemuksia on kamalat pinot, eikä työntekijöitä ole tarpeeksi. Ei siellä todellakaan istuta tunti tolkulla kahvilla, vaan tehdään töitä..

nimim. Kelalla harjoittelussa ollut

• Murmelimato

Jos veit hakemuksen paikalliseen Kelan toimistoon, niin hieman selkoa asioihin. Opintotukihakemus jätetään kuten jo aiemmin on mainittu oman opiskelijapaikkakunnan opintotukikeskukselle. Mutta jos tätä ei ole, niin hakemus osoitetaan Kelan opintotukikeskukselle Jyväskylään, jossa kaikki op.tukihakemukset käsitellään.

• jani luoto

Helsingissä ammattioppilaitosten hakemukset käsittelee periaatteessa lähin "vapaa" kela ei jyväskylän keskus. Esim: heltech käpylän hakemukset käsiteltiin aikoinaan automaattisesti kannelmäen kelassa. homma jatkuu vielä samalla tavalla vaikka lähin vapaa kela pitäisi käsitellä.

• kela

juu. Kela on hidas ja byrokraattinen. Tukien
      määrä ja saantiehdot on henkilökunnan keksimiä.
      ja rahaa pihdataan kun omiaan jakaisi.

kyllä olis hienoa, jos kela lakkautettais ja
      kaikki kelan sata etuutta jäis pois.

sossun luukulle kaikki vaan. siellä on hyvää
      palvelua ja tulis rahaa yhdeltä luukulta.

• voi voi

Asiahan on niin, että opintotukihakemksesta riippuu missä se käsitellään. Toisen asteen koulutuksessa olevat jättävät hakemuksensa Kelan paikallistoimistoon. Ammattikorkealaisten hakemukset käsittelee taas Jyväskylän opintotukikeskus, ja yliopistoilla on omat opintotukilautakuntansa. Kaikkein nopeimman käsittelyn varmistatte, kun lähetätte hakemuksenne asianosaiseen toimistoon. Nimittäin harvoin on käsittelevän toimiston vika, että hakemus kestää, sillä paikallistoimistoon jätettynä hakemus saattaa odottaa skannausta monta viikkoa tai kuukautta.

Ja sitten yleisesti Kelan toiminnasta. Miksi te Kelalle valitatte asioiden vaikeudesta? Se ei ole Kelan tai sen työntekijöiden vika. Eduskuntahan ne lait säätävät, sinne ohjatkaa myös valituksenne. Ja jos on noin vaikeaa, niin eihän Kelan kanssa ole pakko asioida. Mikään laki ei pakota hakemaan tukea Kelasta. Mutta miettikää jos Kela lopetettaisiin, niin millainen tämä valtio sitten olisi? Venäjä?

• Kesäduunissa89

Odottanut Kesäkuunalusta työelämätukea.

Olen samaa mieltä. Kesällä eteenkin on V'mäistä odotella sitä rahaa mitä saa luukusta alas. minusta kelan työntekijät pitäisi olla vasta syys-lokakuussa lomalla ja eikä silleen että jossakin on hiljaista eli lomalla ja jossakin jossa hoidetaan asita hitaasti. Olen itse valmistunut opiskelija mutta olen kesä duunissa kelan kautta hommamassa kokemusta työ elämään ja tässä on huippua se kun jätin elokuun 25.5 paperit sisään kun lähdin puhelinmyyti hommista kuin sain tarjouksen Atk- alata johon olen valmistunut. soitin viimme kuun lopulla ja sanoivat että käsittely kestää sen kuukauden. Olen paiskinut kohta melkein jo kuukauden ilman palkkaa.

Minusta kelan asiointia pitäisi prioisoida siten että ne ketkä ovat töissä tai työelämä harjottelussa niin voisivat saada nopeammin.

• 1

Eh kä niil lä me n e pARi ku uka utTa ih an vaaaa n si i hen, et tä y rittä vät s aa da se lvv ää, m itä si nä o le t hakke mu kseeN kirjo ita nut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3928
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      357
      3048
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      14
      1978
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1685
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1129
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      974
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      42
      889
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      831
    9. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      70
      818
    10. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      794
    Aihe