Gerbiiliin ruoka lista!

Tarvitsen apua:)

Moikka täällä on tällänen 13.v tyttö joa haluis tietää et mitä annatte omille gerbiileilenne meil on ollu nyt 1kuukauden ajan kaks uros gerbiilii ja kaks kertaa ollaa gerbiileitä ostettu mutta ei muisteta et mitä saa antaa ja mitä ei



Huom!Sen tiiämme että tomaatia ei saa antaa sillä se tappaa gerbiileja eli ei kiitos huijauksia tai mitään sellasta ruokaa mikä tappaa niitä kiitos:)



ja voitte itsekkin jatkaa tätä keskustelua




toivottavasti joku edes tulee:)

16

1504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noniin

      tässä muutamia

      kurkku vesimelooni raejuusto heinä









      en keksinyt enää yhtää enempää ja jauheliha ja omenasta tykkäävät tosi paljon

    • gerbsufani

      Minä tarjoon yleensä salaattia, pilttiä, kaurapuuroa pikku nökäreen (ilman suolaa!!!!)
      omenaa, mustikkaa (meillä tykkää kovasti), ja mansikkaa, vadelmaa, karhunvatukoita puolukkaa yms. ja kurkkua ja porkkanaa. Nämä ovat vaan lisäruokia, gerbulla pitää olla AINA tarjolla pellettiseosta ja suomen gerbiili yhdistyksen sivuilla on listat näistä kaikista :) ja kiellettyjä on kaali, pavut JA avokado

    • Sedä

      Tomaatti ei suinkaan ole kiellettyä, vaan terveellistä syötävää jyrsijöille ja siinä on mm. runsaasti c-vitamiinia! ;)

      http://www.gerbiiliyhdistys.fi/tietoa/gerbiilit/faq-usein-kysytyt-kysymykset/faq-ruokinta/
      "Gerbiilille sopivia kasviksia, hedelmiä ja marjoja ovat mm. kurkku, tomaatti, salaatti, porkkana, peruna, lanttu, nauris, retiisi, kaalit (pienissä määrin), omena, päärynä, persikka, mansikka, mustikka, luumu, kirsikka, kiwi, mango, appelsiini, mandariini jne. Avokado ei sovi gerbiilille, vaan on myrkyllistä."

      Itse lisäisin myös yrtit kuten basilika, persilja ja tilli.

    • Nimimerkillä28v

      Kannattaa tosiaan luottaa tuohon Gerbiiliyhdistyksen antamaan tietoon ruokinnasta. Perusruokaahan on ihan pelletit, jota annetaan joka päivä. Vihanneksia ym. ei tarvitse antaa mielin määrin ja joka sorttia, eivätkä ne välttämättä edes maistu gerbiileille.

      Olen itse kuullut, että kiellettyä on antaa ainakin raparperia, jäävuorisalaattia ja sipulia. Tomaatti ei ole myrkyllinen gerbiilille. Muistathan kuitenkin huuhtoa kaikki vihannekset/hedelmät. Jos ette muista mitä saa ja ei saa antaa, niin kannattaa ihan laatia oma lista niistä ja kiinnittää vaikka seinään häkin viereen :)

      • Oon joku vain

        Mistä sä ton tomaattijutun repäsit? Ei ne tapa, ne on terveellisiä! :D Ja sitte, luin jostai gerbiilisivulta että saa antaa mm. Jauhelihaa (ei mausteista eikä suolasta/sokerista), kasviksia, perunaa, koiran ruokaa, vauvanruokaa, koirankeksejä, tummaa leipää, näkkileipää, makaronia (keitettyä), ruohoa, voikukan lehtiä, oksia....jnejne.


    • Nokia junior

      Hei sellainen kysymys että meillä on 3 nuorta gerbiilinaarasta eikä mistään löydy että mitä puunoksia niille saisi antaa. Onko esim omenapuunoksat hyviä? Gerbiilit ovat hiukan lihoneet ja siksi haluaisimme tietää mitä puunoksia voisi antaa että niille saataisiin tekemistä :)

      • Oikeastaan kaikki myrkyttömien puiden oksat käyvät, esim. omenapuu, koivu, vaahtera, pihlaja... Havupuiden kanssa pitää olla varovaisempi, ettei niissä ole pihkaa.


    • Nokia junior

      Selvä kiitos tiedosta! Semmonen vielä että voikos myös pajua antaa vai onko se jotenkin myrkyllinen?

    • Nokia junior

      Kiitos ohjeista tulen todennäköisesti vielä silloin tällöin kysymään ohjeita koska en vielä tiedä niin paljon gerbiileistä! :))

    • Nokia junior

      Ja jos joku ei tiennyt niin putsattuja mustikan varpuja voi myös antaa kannattaa kuitekin ensin liottaa kuumassa vedessä että hyönteiset kuolevat ja juuret on hyvä leikata pois meijän nakertajat kyllä tykkää :)

    • r.h.

      Moi paju on mun gerbiileiden herkkua. Ne ykkää nakerrella pajun oksia.
      Ja sit ne tykkää syödä pajun kissoja. Ja kun mun gerbiililä oli naksutauti ni
      tuntuu että se ois parantanu sen.

      • Nokia junior

        kiitti paljon huomasin heti kun annoin pajua et se on hyvää ja teveellistä.


    • Gerbiili-Fani :3

      Banaania, omenaa, kurkkua, porkkanaa, marjoja, heinää, vesimeloni, koiranruokaa/keksejä, vauvanruokaa ym.

      Itse oon antanu noista vaan kurkkua ja porkkanaa :D Mutta tulen antamaan noita muitakin tässä lähipäivinä! ;)


      Mutta pajua niille kyllä saa antaa! :) Eikä tomaatti niitä todellakaan tapa, nehän on terveellisiä! c:
      Juu thank, tuossa oli "muutama" ruoka vaan :3

    • Anonyymi

      Omena, kurkku, porkkana, marjoja

    • Anonyymi

      tässä meidän gerbiilien ruokinta:

      - päivittäin simenseosta, jauhomatoja ja pellettiä
      - muutaman kerran viikossa tuoreita (yleensä kurkkua tai porkkanaa
      - herkkuina käytän kuivattua banaania ja auringonkukan siemeniä
      💛💛💛

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      428
      2993
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2334
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      355
      2052
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe