Rakennustarkastajan mielivaltaisuudesta!

Väinö maalta mopokin

Poikkeamislupahakemuksessa kävin jokaiselta naapurilta hakemassa kuulemisen!
Rakennustarkastaja ei kelpuuttanut tuota, vaan laittoi jokaiselle naapurille uudelleen kirjeet, joista koitui usean sadan euron turhat kulut?
Pitääkö tämäkin hyväksyä?

8

476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valitettavasti näin

      No kyllä se valitettavasti niin on, että paras se on hyväksyä. - Tuo on pientä siihen verrattuna minkälaisia vastoinkäymisiä rakennustarkastaja voi hankkeen aikana sinulle aiheuttaa, jos sukset menevät ristiin jo heti hankkeen alussa.

      Rakennusvalvonnassa asiointi on vähän samanlaista kuin armeijassa olo. Pitää olla nöyrä ja kuuliainen, jotta asiat sujuisivat.

      Rakennusalalla on niin paljon sääntöjä ja määräyksiä, että et saa rakennustasi ikinä valmiiksi, jos tarkastaja haluaa noudattaa kaikkia pilkuntarkasti!

      • Juu, aika usein etenkin kertarakentajat pelkäävät rakennustarkastajan suututtamista, mutta totuus on täsmälleen toisenlainen. Turhautuneet virkamiehet hyppyyttävät asiakkaitaan juuri sen verran kuin asiakkaat suostuvat hyppäämään. Itse olen useammankin kerran ollut lähietäisyydeltä todistamassa oikeuksistaan tietoisen asiakkaan ja rakennusvalvonnan yhteenottoja ja ne ovat pääsääntöisesti päättyneet siihen, että rakennustarkastaja suuntaa mielivallanhimonsa johonkuhun oikeuksistaan vähemmän tietoisen suuntaan.

        Suosittelen lukemaan: hallintolaki - se on kansalaisten oikeuksien lyhyt oppimäärä rakennusvalvontavirastossakin asiointia varten.


      • elmeri jacobs

        Mulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus rakennusvalvonnasta.

        Lupakäsittelyssä kesti, mutta toisaalta kun vaivautui lukemaan ne ohjeet kunnan www-sivuilta ja erityisesti sen kohdan jossa kehoitettiin käymään luonnoskuvien kanssa juttelemassa rak-valvonnan kanssa _ennen_ lupahakemuksen jättämistä niin homma sujui jouhevasti.

        Rakentamisen aikana valvonta oli asiallista ja kerran jopa hyödyllistä. Rakennustarkastaja huomasi myös rutiinikäynnillä yhden vakavan rakennusvirheen joka olisi voinut homehduttaa koko talon muutamassa vuodessa. Kyseinen virhe oli jäänyt huomaamatta sekä urakoitsijalta että vastaavalta työnjohtajalta.

        Myös muutamat rakennusaikaiset muutokset hoidettiin sutjakasti ja ilman turhaa byrokratiaa.


      • on sulla jutut
        elmeri jacobs kirjoitti:

        Mulla on kyllä ihan päinvastainen kokemus rakennusvalvonnasta.

        Lupakäsittelyssä kesti, mutta toisaalta kun vaivautui lukemaan ne ohjeet kunnan www-sivuilta ja erityisesti sen kohdan jossa kehoitettiin käymään luonnoskuvien kanssa juttelemassa rak-valvonnan kanssa _ennen_ lupahakemuksen jättämistä niin homma sujui jouhevasti.

        Rakentamisen aikana valvonta oli asiallista ja kerran jopa hyödyllistä. Rakennustarkastaja huomasi myös rutiinikäynnillä yhden vakavan rakennusvirheen joka olisi voinut homehduttaa koko talon muutamassa vuodessa. Kyseinen virhe oli jäänyt huomaamatta sekä urakoitsijalta että vastaavalta työnjohtajalta.

        Myös muutamat rakennusaikaiset muutokset hoidettiin sutjakasti ja ilman turhaa byrokratiaa.

        " Rakennustarkastaja huomasi myös rutiinikäynnillä yhden vakavan rakennusvirheen joka olisi voinut homehduttaa koko talon muutamassa vuodessa. Kyseinen virhe oli jäänyt huomaamatta sekä urakoitsijalta että vastaavalta työnjohtajalta. "

        Vai niin, no montako vakavaa rakennusvihettä jotka homehduttaa talon jäi huomaamatta, ei kai se rakennustarkastaja aina ja joka päivä sielä sun työmaalla ollut?


      • NäinMeillä
        rauno_kangas kirjoitti:

        Juu, aika usein etenkin kertarakentajat pelkäävät rakennustarkastajan suututtamista, mutta totuus on täsmälleen toisenlainen. Turhautuneet virkamiehet hyppyyttävät asiakkaitaan juuri sen verran kuin asiakkaat suostuvat hyppäämään. Itse olen useammankin kerran ollut lähietäisyydeltä todistamassa oikeuksistaan tietoisen asiakkaan ja rakennusvalvonnan yhteenottoja ja ne ovat pääsääntöisesti päättyneet siihen, että rakennustarkastaja suuntaa mielivallanhimonsa johonkuhun oikeuksistaan vähemmän tietoisen suuntaan.

        Suosittelen lukemaan: hallintolaki - se on kansalaisten oikeuksien lyhyt oppimäärä rakennusvalvontavirastossakin asiointia varten.

        "Juu, aika usein etenkin kertarakentajat pelkäävät rakennustarkastajan suututtamista, mutta totuus on täsmälleen toisenlainen. Turhautuneet virkamiehet hyppyyttävät asiakkaitaan juuri sen verran kuin asiakkaat suostuvat hyppäämään. Itse olen useammankin kerran ollut lähietäisyydeltä todistamassa oikeuksistaan tietoisen asiakkaan ja rakennusvalvonnan yhteenottoja ja ne ovat pääsääntöisesti päättyneet siihen, että rakennustarkastaja suuntaa mielivallanhimonsa johonkuhun oikeuksistaan vähemmän tietoisen suuntaan."

        Samanlaisia kokemuksia itsellä. Tuttavalla oli ongelma alueensa tarkastajan kanssa joka ei halunnut hyväksyä ilmiselvästi pykälien mukaista muutosta vanhan talon pinta-alojen laskennassa. Sanoi vain että niin ei voi tehdä. Mentiin sitten yhdessä hänen esimiehensä puheille ja käytiin tilanne läpi. Esimieskin ihmetteli että mikä tässä on ongelma ja eihän siinä sitten mitään ongelmaa lopulta ollutkaan. Ja tuo alueen tarkastajakin oli ihn joustava koko loppu ajan kun jo alussa näytti että itsell on määräykset ja pykälät hallussa.


    • kilometrit vähennyks

      Niin, ja jos ei ehdi joka paikkaan, kuka se silloin tarkistaa kattotekijöiden työt?
      Mersu on ainakin niin hyvä auto, jotta kyllähän tuolla kehtaisi kierrellä.

    • audioo

      rakentaja itse vastaa laadusta ja työmaasta - näin ollut jo vuosikausia

    • muistelee kuulleensa

      eikös poikkeamisessa voida kysyä muiltakin kuin naapureilta...laajempi kuuleminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8955
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2653
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2390
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1507
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1257
    Aihe