Olin saamassa kirjallisen varoituksen töissä,jonka katsoin täysin aiheettomaksi.en suostunut vastaanottamaan/kirjoittamaan.Mitä nyt sitten?mitä asialle voidaan tehdä?mitkä minulla työntekijä oli oikeuksia kieltäytyä?entä heillä pakottaa?
kirjallinen varoitus töissä
11
4108
Vastaukset
- Mikko
Asia selkenee oman alasi ammattiliitosta. Vaikuttanee siltä, että sinusta ei syystä taikka toisesta pidetä työpaikallasi, joten yksin luottamusmieheen ei ehkä kannata turvautua. Mikäli tilanne jatkuu samanmoisena, kannattaa miettiä myös työpaikan vaihtoa.
- Lexis
Jos työnantaja haluaa antaa varoituksen työntekijälle, hänen pitää todistettavasti luovuttaa varoitus ja sen syy työntekijälle. Usein työnantajat eivät osaa toimia lainkaan oikein, vaan vaativat työntekijältä nimikirjoitusta itse varoituslappuun. Työntekijä puolestaan jättää allekirjoittamatta lapun, kun ei hyväksy varoituksen perusteluja. Työantaja voi lähettää varoituksen vaikka kirjattuna kirjeenä työntekijän kotiosoitteeseen, jos allekirjoituksen saaminen varoituksen vastaanottamisesta tuottaa tuskaa.
Varoituksen saatuaan työntekijä voi kiistää varoituksen perusteet kirjallisesti, todistettavasti.
Varoituksen pitävyys ratkaistaan, jos työnantaja irtisanoo työntekijän vedoten varoituksiin ja työntekijä vie asian oikeuteen.- alkuperäinen
vaikka työntekijä on suullisesti kiistänyt ja ei kirjoittanut varoitusta,niin varoitus on päällä ja voimassa?eikö se ole aika käsittämätöntä?työntekijällä ei siis ole oikeuksia?oikeuksia edes puolustaa itseään?mutta täytyykö se paperi lähettää työntekijälle?
- Lexis
alkuperäinen kirjoitti:
vaikka työntekijä on suullisesti kiistänyt ja ei kirjoittanut varoitusta,niin varoitus on päällä ja voimassa?eikö se ole aika käsittämätöntä?työntekijällä ei siis ole oikeuksia?oikeuksia edes puolustaa itseään?mutta täytyykö se paperi lähettää työntekijälle?
Oletko omasta mielestäsi saanut varoituksen? Jos kiistät asian niin työnantajalla on näyttövelvollisuus, että on antanut sinulle varoituksen.
Sinulla on oikeus kiistää varoituksen perusteet. Lopullisesti vasta irtisanomisen riittauttaminen ratkaisee kysymyksen oliko sinulla varoitusta päällä vai ei.
Mitä teit? - sama
Lexis kirjoitti:
Oletko omasta mielestäsi saanut varoituksen? Jos kiistät asian niin työnantajalla on näyttövelvollisuus, että on antanut sinulle varoituksen.
Sinulla on oikeus kiistää varoituksen perusteet. Lopullisesti vasta irtisanomisen riittauttaminen ratkaisee kysymyksen oliko sinulla varoitusta päällä vai ei.
Mitä teit?itse siis kiistin,enkä allekirjoittanut paperia.koska se oli täysin aiheeton.mutta kahdelta työntekijältä ns:puoliväkisin otettiin allekirjoitukset,olisiko heiltä voinnut väkisin nämä allekirjoitukset vaatia?mutta yhä kuitenkin lähden siitä lähtökohdasta että eikö työntekijällä ole oikeuksia puolustautua?ja kyseenalaistaa varoitusta,jossa on mm.unohdettu että suositus on keskustella työntekijän kanssa,neuvoa,opastaa ja auttaakin....
- lexis
sama kirjoitti:
itse siis kiistin,enkä allekirjoittanut paperia.koska se oli täysin aiheeton.mutta kahdelta työntekijältä ns:puoliväkisin otettiin allekirjoitukset,olisiko heiltä voinnut väkisin nämä allekirjoitukset vaatia?mutta yhä kuitenkin lähden siitä lähtökohdasta että eikö työntekijällä ole oikeuksia puolustautua?ja kyseenalaistaa varoitusta,jossa on mm.unohdettu että suositus on keskustella työntekijän kanssa,neuvoa,opastaa ja auttaakin....
Työnantaja ei tarvitse työntekijän hyväksyntää varoitukselle. Työnantaja tarvitsee kirjallisen näytön siitä, että työntekijälle on annettu varoitus. Jos työntekijöiden allekirjoittamassa lapussa oli vain kerrottu syy varoitukseen eikä lapussessa lukenut, että "hyväksyn varoituksen" tms. niin allekirjoituksellaan työntekijät vain myöntävät vastaanottaneensa varoituksen.
Ketään ihmistä ei saa pakottaa allekirjoittamaan mitään paperia. Työnantajan ei olisi tarvinnut pakottaa allekirjoittamaan paperia, vaan työnantaja olisi voinut käyttää
a) haastemiestä
b) kirjattua kirjettä
c) todistajia
saadakseen näytön kirjallisen varoituksen perilletoimittamisesta.
Työntekijän oikeusturva ei tässä vaiheessa edellytä puolustautumista. Mainetta voi yrittää parantaa vastineella, johon vaatii työnantajan allekirjoituksen vastaavalla "menetelmällä". - kyselijä??????
lexis kirjoitti:
Työnantaja ei tarvitse työntekijän hyväksyntää varoitukselle. Työnantaja tarvitsee kirjallisen näytön siitä, että työntekijälle on annettu varoitus. Jos työntekijöiden allekirjoittamassa lapussa oli vain kerrottu syy varoitukseen eikä lapussessa lukenut, että "hyväksyn varoituksen" tms. niin allekirjoituksellaan työntekijät vain myöntävät vastaanottaneensa varoituksen.
Ketään ihmistä ei saa pakottaa allekirjoittamaan mitään paperia. Työnantajan ei olisi tarvinnut pakottaa allekirjoittamaan paperia, vaan työnantaja olisi voinut käyttää
a) haastemiestä
b) kirjattua kirjettä
c) todistajia
saadakseen näytön kirjallisen varoituksen perilletoimittamisesta.
Työntekijän oikeusturva ei tässä vaiheessa edellytä puolustautumista. Mainetta voi yrittää parantaa vastineella, johon vaatii työnantajan allekirjoituksen vastaavalla "menetelmällä".työntekijöillä ole työelämässä mitään oikeuksia?
- Lexis
kyselijä?????? kirjoitti:
työntekijöillä ole työelämässä mitään oikeuksia?
Mikä oikeus työntekijältä puuttuu?
- sivullinen
Lexis kirjoitti:
Mikä oikeus työntekijältä puuttuu?
kiisto oikeus?Näin olen ymmärtänyt?
- Heipäheig
Kertokaa mistä syystä varoituksen saitte? Eli ettekö muka itse aiheuttaneet? Harvoin pukaisia kortteja jaetaan huvikseen.
- tuttua
Oletko töissä luterilaisessa seurakunnassa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931692
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2141359- 831298
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9854- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799