Akun vaihtaminen

Virta nen

Vaihdatteko akun Aveenne itse vai luotatteko ammattiliikkeen apuun? 2008 D4D:n akku menee mulla vaihtoon ja mietin, että pitääkö autoon järjestää sijaisvirtaa vaihdon ajaksi esim. toisesta akusta. En haluaisi sekoittaa sähkölaitteita oman mokani seurauksena.

18

13170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfgdfg

      Jos tiedät mitä olet tekemässä niin kannattaa tehdä itse. Jos et tiedä, niin jätä ammattilaiselle. Jos akun fyysiset mitat ovat samaa luokkaa vanhan kanssa ammattimies tekee vaihdon muutamassa minuutissa.

    • The Köle

      Tuota oen sen verran tuota paikallista valtuutettua Toyota-korjaamoa seurannut, että kun tekevät jotain sähköihin liittyvää huoltotyötä, että irroittavan aina akunkengän.......

      -tästä on helppo tehdä johtopäätös, että akun vaihdossa ei tarvitse syöttää mitään sijaisvirtaa!

    • Ei kai tuossa

      muuta pääse tapahtumaan kun ehkä radion kanavat täytyy säätää uudelleen.

    • voe voe

      No aikas äkkiä sitten on akku mennyt, ilmeisesti joku vartan paska akku, kunnon yuasa alkuperäinen akku kesti 11v ja monella tutullakin sama 11v minkä kesti eli aika tasalaatuista kamaa.

      Uudessa diesel avessakin näkyy olevan eurooppalainen kakka Varta akku, sitä se eurooppalaisuus teettä, rahan mennoo useammin

      • Oikein arvasit.

        Eurooppalainen akkuhan siellä on ensiasennuksena. Japanilaista ei avssa ole muuta kuin nimi. Kaikki muu on made in EU.


      • näin vaan
        Oikein arvasit. kirjoitti:

        Eurooppalainen akkuhan siellä on ensiasennuksena. Japanilaista ei avssa ole muuta kuin nimi. Kaikki muu on made in EU.

        No onhan siinä denson suunnittelemia osia esim. tietokoneboksit ainakin ja muutakin krääsää vaikka koottu jossain muualla tietenkin, mut pääasia et jotain on japsien suunnitelua, laadunvalvonnan lisäksi.

        Mitä vähemmän euro kuraa sen paree.


      • syvältä

        Ei oo sakemanneissakaan läheskään kaikki saksalaisia osia, se on tää globaali talous


    • Bosch S6 pellin alla

      no ei kai se akun poisto rakettitiedettä vieläkään ole ja ihme, jos lisälämppärin käytöllä olet saanut akkusi kestämään noin pitkään. Laita agm-akku seuraavaksi. Vielä parempi, jos eristät sen ja laitat lisälaturin.

      • Virta nen

        Oliskos tuo agm-akku sitten parempi. Tosiaan tuo ajastettu eberi kyllä syö akkua talvisin.


      • The Köle
        Virta nen kirjoitti:

        Oliskos tuo agm-akku sitten parempi. Tosiaan tuo ajastettu eberi kyllä syö akkua talvisin.

        Tuskin se on akun merkistä kiinni........ jos sulla on joko kotona tai työpaikalla töpselipaikka, laita vaikka Defan lämmitysvärmeet ja se tärkein, ylläpitolaturi.......jo riittää virtaa joka lähtöön ja lämpöä pisaa, eli esilämmitys-Eberiäkin voi käyttää......


      • Bosch S6 pellin alla
        Virta nen kirjoitti:

        Oliskos tuo agm-akku sitten parempi. Tosiaan tuo ajastettu eberi kyllä syö akkua talvisin.

        Agm-akku kestää purkaa tyhjemmäksi ja se latautuu nopeammin ja paremmalla hyötysuhteella perinteiseen akkuun verrattuna. Kalliimpi hankintahinta tulee kuitattua ajan kanssa polttoainesäästönä. Ja voi olla, että lisälaturin tarvetta ei agm-akun kanssa ole, varsinkin, jos eristää sen pakkasilla.

        Uusissa Start-stop-systeemeillä varustetuissa autoissa on agm-akku eli se on nykypäivää.


    • Sähkömiäs

      Joissakin autoissa joutuu avaamaan radion uudelleen koodin avulla. Eli älä katkaise virtaa ellei sinulla ole radion koodia käsissäsi.

      Toiseksi, auton moottorin ohjausjärjestelmä säätelee konetta usein pitkään. Ne säädöt nollautuvat kun virta katkaistaan. Ei mikään vaarallinen juttu. Moottori saattaa tosin joissakin olosuhteissa käydä vähän huonosti hetken.

      Itse vaihdan akun lisäakun avulla. Hyvä keino on käyttää sitä uutta akkua ja kaapeleita. Kannattaa tehdä se kaverin kanssa, toinen pitää huolta kaapeleista kun toinen nostaa vanhan pois paikoiltaan ja uuden tilalle. Siis jatkokaapelit ensin kiinni akun kaapeleihin ja sitten irroittamaan.

      • Virta nen

        Kiitti Sähkömiäs. Tuota ajattelinkin aloitustani tehdessäni. Eiköhän akku tule vaihdettua omin neuvoin.


      • Anonyymi
        Virta nen kirjoitti:

        Kiitti Sähkömiäs. Tuota ajattelinkin aloitustani tehdessäni. Eiköhän akku tule vaihdettua omin neuvoin.

        Minä tein seraavasti akkua uusimisessa : ulkoisen akkulaturin kaapelit kiinni auton akkukaapeleihin syöttämään virtaa, minkä jälkeen vanhasta akusta voi irroittaa akkukengät huoletta. Sitten vaan vanha akku pois ja uusi tilalle ja aakkukengät kiinni , minkä jälkeen laturin kaapeleiden irroitus auton akkukaapeleista. Näin tehden ei pääse virta katkeamaan.


    • Anonyymi

      Toyota akun vaihto tehdään ilman lisävirtoja.
      Tämä mainitaan ohjekirjassa.

      Virraton resetti tekee hyvää sähköjärjestelmälle.

      Tässä akunvaihto ohje Corolla/ Auris start& stop malleihin, ei hybrid.

      Avaa ovet ja konepellin lukitus. Vie autonavaimet kotiin ja odota 15 min - 30 min jotta sähköiset väylät ehtivät sammua.

      Palaa takaisin autolle ilman avaimia. Nosta konepelti ylös ja irroita akun kiinnike, miinusnapa ensin, sitten plusnapa.

      Miinusnavassa oleva mötikkä on virranhallintaan liittyvä osa.

      Vanha akku pois ja uusi tilalle.

      Uusi akku pitää olla EFB akku, älä laita AMG akkua.

      Toyota akkua ei koodata koska näissä autoissa on automaattinen akun sopeutus.

      Toyota akun sopeutus ohjelmassa on neljä erilaista akku mallia, kaikki ovat EFB akkuja, joten älä laita AMG akkua.

      Kun olet akun vaihtanut niin odota ainakin 10 minuuttia ennen oven avauksia tai virtoja.

    • Anonyymi

      Akku vaihdettu Tojoon ja kokemukset.
      Trippimittari oli nollaantunut, ikkunoiden automaatti toiminnat tallessa, samoin pysäköinti avustin toimii.

      Radio etsi kanavat uudelleen, on samoilla paikoillaan.

      Start@stop toimi pari päivää putkeen, nyt ilmoittaa että "akkua ladataan", joten tällä hetkellä ei toimi.

      Nyt on se akun sopeutus meneillään, joten myös SS toiminto palaa myöhemmin käyttöön.

    • Anonyymi

      Start stop palasi tänään taas toimintaan.

    • Anonyymi

      Ei ollut Motonetin Exide akku ihan täytenä hyllyssä odottamassa, mutta nyt se on tullut täyteen ajamalla.

      Jos akun vaihtaa muun merkkiseen autoon kuin Toyota, niin silloin pitää olla erityisen tarkkana.

      Muissa autoissa pitää akku koodata ja lisäksi energianhallinta laskuri pitää nollata.

      Muutoin uudelle akulle käy huonosti.

      Vain Toyota merkkiseen autoon voi akun vaihtaa ilman koodauksia, ilman laskureiden nollauksia.

      Toyotalla on jätetty kaikki turhat huolet pois, kuten jakohihnan vaihto tai uuden akun koodaus.

      Energianhallinta nollaantuu kun akun vaihto tehdään ilman mitään ylläpitovirtoja ja akun sopeutus alkaa heti ekasta ajosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7770
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5587
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4851
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4773
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3527
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2818
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2497
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2448
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe