Olen kiinnostunut neitokakaduista ja undulaateista

lokakuussa 14 vtyttö

Hei!

Olen todella paljon kiinnostunut neitokakaduista, undulaateista ja muistakin lemmikkilinnuista.

Tiedän kaiken niiden hoitamisesta, mm. että joka päivä pitää vaihtaa vesi ja tuoreruoka, häkki siivota pari kertaa viikossa ( nyrkkisääntönä on, että yhden linnun häkki pitäisi pestä vähintään kaksi kertaa kahdessa viikossa ). Yhden linnun häkin ehdoton minimiraja on 0,75 m2, mutta koska lintua ei kannata eikä saakkaa pitää yksin, niin jokaista lintua kohden tulee kokoon lisää 0, 4 m2. Lintua ei voi ottaa hetken mielijohteesta, sillä ne elävät hyvällä hoidolla jopa yli 30 vuotiaaksi, yleensä kuitenkin 15 - 25 vuotiaiksi. Undulaateilla on kuitenkin jalostuksen vuoksi ilmennyt kaikenlaisia kasvaimia ym. joten nykyään niiden eliniänodote on 5 - 10 vuotta, mutta kyllä ne voi kauempaakin elellä. '

Ruokinnasta tiedän, että linnuille lähes välttämätön on mineraali - kalkkikivi , hirssin tähkät, sekä tietenkin kaikenlaiset hedelmät. Lintujen ruoan avainsana on monipuolisuus. Linnuille vaarallisia/hengenvaarallisia ruoka-aineita ovat suklaa, runsas suola, tupakka ja avokado.

Linnun voi viedä ulos joko valjaissa tai häkissä ( tällöin pitää varmistaa että häkin luukut ovat kiinni etteivät kolhi lintua ), mutta avainsanana on se, että jos itse tarkenet ulkona t - paidalla, on linnullakin lämmin ulkona. Kuitenkin, pitkään ulkona asustanut lintu karaistuu ja saattaa tareta ulkona jopa 10 asteen lämpötilassa.

Linnun pitää päästä kylpemään pari kertaa viikossa, sen voi tehdä joko sumutepullolla tai laittaa linnun häkkiin kylpyaltaan jossa se saa itse kylpeä. Linnun voi kuivata hiustenkuivaajalla mutta sisällä sen saa myös antaa kuivatella itse. Pitää kuitenkin muistaa, ettei neitokakadu osaa uida senttiäkään, joten kylpyaltaan pohjalle tulee vettä maksimissaan kaksi senttiä.

Linnut erittävät paljon puuteripölyä ja täten häkin ympärys tulee pestä päivittäin ja tästä syystä lintu ei sovi allergikoille oikein hyvin. Sulkasadon aikaan lintu pölyttää tosi paljon ja sitä pitää sumuttaa, jottei höyhenet huonone.

Linnun pitää päästä joka päivä lentämään joko ulkona valjaissa tai sisällä vapaana ja olla muutenkin vapaana useita tunteja päivässä. Kuitenkin ikkunat ja muut vaaralliset jutut peitetään ja ovet ja ikkunat kiinni.

Tiedän myös koiraan ja naaran erot, kaikki neitokakadu ja undulaatti - lajit ja väritykset ja muut tärkeät. Myös muut jutut tiedän.

Tiedän kaiken pesimisestä, munimisesta, munien hautomisesta, poikasten kuoriutumisesta, värin erottamisesta, kasvamisesta ja myös sen, milloin lintu on aikuinen. tiedän myös, että esim. kaneli - valkokasvo - helmiäispoikanen näyttää alussa naaraalta mutta saa koirasvärityksensä ensimmäisen sulkasadon aikaan.

Olen siis kypsä linnun hankkimiseen, sillä osaan turvata sen koko elämän, olla sen omistaja koko elämän, kiinnostunut siitä koko elämän ja sen paras hoitaja koko elämän. Olen miettinyt hyvin tarkasti, lukenut 57 eri papukaijan hoito- sivua, vastaillut

Olen myös valinnut itselleni sopivan linnun
niiden esittämiin kysymyksiin.

4

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lokakuussa 14vtyttö

      Ja lintua ei koskaan tule hankkia vain temppujen takia tai hylätä, koska se ei oppinutkan puhumaan.

      Neitokakaduista sopivin minulle olisi harlekiini ja undulaateista normi.

    • Lintunen.

      Kuulostaa todella, todella hyvältä! Olet selvästi perehtynyt. Pieni korjaus: minimi häkkikoko kasvaa jokaista neitokakadua kohti 0,1 neliömetriä, jokaista undulaattia kohden 0,04 neliömetriä. Tietenkin, kuten sanoit, nämä ovat vain ehdottomat minimit, ja mitä suurempi häkki, sen parempi! Ota huomioon myös häkkien pinnaväli. Se ei saa olla liian iso. Parasta on tehdä häkki siis itse, sillä usein tehdastekoisissa, suurissa häkeissä, on liian iso pinnaväli.
      Neitokakaduja tulee olla vähintään 2, unduja vähintään 4.
      Et voi kuitenkaan sanoa, että "tiedät kaiken kaikesta". AINA, aina voi oppia uutta. Aina tulee päivittää tietojaan. Etkä varmasti tiedä kaikesta kaikkea, koska sinulla ei ole käytännön kokemusta. Edes parhaimmat kasvattajat eivät tiedä aivan kaikkea. MUTTA, olet erittäin hyvässä alussa! Tuollaisella tietopohjalla, ja oikealla, paneutuneella asenteella, en näe mitään ongelmaa linnun hankinnassa.
      Mitkä kaikki 57 sivua olet lukenut? Linkitä, olisi erittäin mielenkiintoista silmäillä ne läpi. Monet sivustot sisältävät vääristynyttä tietoa linnunhoidosta, mutta olet selvästi saanut napattua ne olennaisimmat tiedot.
      Valjaista puhuit jotenkin itsestäänselvään sävyyn. Ota huomioon, että lintua ei saa koskaan pakottaa valjaisiin. Ja undulaatille ei suositella valjaita ollenkaan, sillä niin kevyitä valjaita ei ole, ellei saa itse väkerrettyä. Valjasopettelu voi viedä vuosia, ja valjaat ovat silti luonnoton osa lintua. Kärsivällisyydellä tätä voi työstää, mutta kaikki linnut eivät valjaisiin opi, ja näin on parempi turvautua matkojen ja ulkoilujen aikana matka/kuljetushäkkiin. Tietenkin jos on esim. omakotitalotilaa, ulkoaviaariokaan ei ole poissuljettu mahdollisuus.

      Pati asiaa, joista et maininnut (ja joista saatat tietää, mutta valaistan kuitenkin): ilmanpuhdstin, ja lintulamppu. Ovatko nämä tuttuja?

      • Lintunen.

        Ja pari lisäystä vielä:

        "Tiedän myös koiraan ja naaran erot, kaikki neitokakadu ja undulaatti - lajit ja väritykset ja muut tärkeät."
        -On hyvä tietää koiraan ja naaraan eroja. Aina tunnistaminen ei kuitenkaan ole helppoa, mutta usein kasvattaja tekee dna-testin, josta tulee varma tulos poikasen sukupuolesta. Neitokakaduista ja undulaateista ei ole olemassa eri "lajeja", vaan värimuotoja.

        "Linnun pitää päästä kylpemään pari kertaa viikossa"
        -Lintua voi huoletta suihkutella sumutepullolla ihan joka päivä. :)

        Mistä ajattelit hankkia lintusi?


      • Lintunen.
        Lintunen. kirjoitti:

        Ja pari lisäystä vielä:

        "Tiedän myös koiraan ja naaran erot, kaikki neitokakadu ja undulaatti - lajit ja väritykset ja muut tärkeät."
        -On hyvä tietää koiraan ja naaraan eroja. Aina tunnistaminen ei kuitenkaan ole helppoa, mutta usein kasvattaja tekee dna-testin, josta tulee varma tulos poikasen sukupuolesta. Neitokakaduista ja undulaateista ei ole olemassa eri "lajeja", vaan värimuotoja.

        "Linnun pitää päästä kylpemään pari kertaa viikossa"
        -Lintua voi huoletta suihkutella sumutepullolla ihan joka päivä. :)

        Mistä ajattelit hankkia lintusi?

        Mutta tosiaan, nostan hattua, että olet jo noin perehtynyt asiaan ennen lintujen hankkimista. :) Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki! ;) On äärimäisen tärkeää tietää mahdollisimman paljon linnuista (tai mista tahansa lemmikistä) jos on sellaista hankkimassa. Näin vältytään varmasti monilta amatöörivirheiltä ja kiertolinnuilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5749
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      495
      3636
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      169
      3453
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2674
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2459
    6. 275
      2100
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1543
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1462
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1409
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1190
    Aihe