Max. pyörimisnopeus 2500 r/min vanhassa traktorissa, jossa tasavirtalaturi ja kolmipyttyinen kone.
Voisiko polkupyörän nopeusmittarista jotenkin soveltaa?
Dieselin kierrosnopeusmittari?
36
291
Vastaukset
- 13+9
Ei taida polkupyörän mittari pysyä vauhdissa mukana, niissä yleensä 1-2 mangneettia pyörässä, eli harvakseeltaan tulee pulssia. Olisko samalla hyvä vaihtaa vaihtovirtalaturi, niin siitä saa W-navalta nopeuden ja mittarit on halpoja.
- Yksi vaan.
Kyllä polkupyörän nopeusmittari toimii kun pulssiluku jataan kymmenellä.
Polkupyörän pulssiluku 25 km / h on noin 3k / sekunti ja 2500 k / min on 41.6 k / sek eli moottorin pulssiluku on jaettava kymmenellä.
Jako voi olla mekaaninen tai electronisesti toteutettu.
- Kallis alkuperäinen
Tukishan siinä samalla parempi laturi.
Entä jos kampiakselilla olevaan hihnapyörään laittaisi pienen magneetin ja viereen kelan. Tulisiko tarvittava pulssi?- toimii se
Kelalta tuleva pulssi ei ole kovin voimakas, joten sitä pitää vahvistaa, esim. lm311 komparaattorin datasivuilla on tuollaisen magneettitulkin ohje. Liekö sitten riittävän nopea esim. 2500rpm:ään? Tuohon rinnalle kun laittaa jonkin pienen prosarin, attiny:n tai pic:in, niin saa laskettua pyörimisnopeuden vaikka kasvattamalla keskeytysnastan tahdissa laskuria ja ottamalla tuloksen ylös esim. sekunnin välein. tinyssä taitaa olla komparaattori suoraan saatavilla, saisko siihen tehtyä helpolla vähän modaamalla kytkentää?
- 12+9
toimii se kirjoitti:
Kelalta tuleva pulssi ei ole kovin voimakas, joten sitä pitää vahvistaa, esim. lm311 komparaattorin datasivuilla on tuollaisen magneettitulkin ohje. Liekö sitten riittävän nopea esim. 2500rpm:ään? Tuohon rinnalle kun laittaa jonkin pienen prosarin, attiny:n tai pic:in, niin saa laskettua pyörimisnopeuden vaikka kasvattamalla keskeytysnastan tahdissa laskuria ja ottamalla tuloksen ylös esim. sekunnin välein. tinyssä taitaa olla komparaattori suoraan saatavilla, saisko siihen tehtyä helpolla vähän modaamalla kytkentää?
Pitääkö aina tarjota controlleria, vaikka tietää ettei kysyjä niistä ymmärrä hölkesen pöläystä. Paremmin saatas onnistua rakentaminen jännite/taajuus-muuntimella esim. LM2907. Mulla taitaa tuolla olla vielä joku kortti kun on tehty kierrosvahdiksi, siitä loppupäätä muokkaamalla saisi helposti mittarin ohjauksen. Tuon tekee näkkärillekin ennen kun on ehtiny controllerin alustuksia kirjottaa softaan. Eikä tarvi olla pulssimuotoista signaalia vaan pick-up tyyppinen käämi käy.
- nysse toimii
Olisko se alkuperäinen helpointa korjaamalla palauttaa virkaansa !
- Kallis alkuperäinen
Vieläkin pyyhkii yli hilseen.
Alkuperäinen on vaijerivetoinen ja monitoiminen ja monipuolisesti rikki. MF135:n mittari. Edellinen traktorin omistaja sanoi sen olleen lyhytikäinen - ovatkohan kaikki?- vaihda laturi
Oliko siinä 12v järjestelmä vaiko 6v. Jos 12v niin täältä "laatumittari" ei maksa paljoo.
http://biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Kayntinopeusmittari-dieselmoottoreille-258005/
Ja vaihdat vaihtovirtalaturin mistä löytyy valmiina W-napa (vaiheitten keskipiste), ei tartte heti avata laturia. Mittarissa on säätö millä asetetaan näyttämä oikeaksi.
- Kallis alkuperäinen
On 12 V. Ihan kohtuuhintainen mittari Biltemalla. Vaihtovirtalaturi vaatisi erikoisen asennustelineen. Etupyörän noustessa esteen ylitse, nousee ohjausvarsi ylös ja rikkoo vaihtovirtalaturin ellei ole nostettu ylemmäs.
Taitaa olla hankala tapaus. Kumma ettei tasavirtalaturista saa kaivettua millekään mittarille ohjausta.- tako.
Kyllä siitä tasavirtalaturistakin saa, mutta hankalammin. Siinä jännitteessä on rippeliä minkä vahvistamalla saa tiedon pyörintänopeudesta. Olisko kuitenki helpompi saada laturin akselin päähän reikä ja sivuun top-ruuvi millä lukita akselin päähän takogeneraattori.
- Kallis alkuperäinen
Takogeneraattorin voinee laittaa suoraan kampiakselilla olevan hihnapyörän mutterilla kiinni?
Ajattelin jo laittaa katkojan kärjet ja puolan ja sen miinuksesta bensakoneen mittarille johdin :).
Mistä lisätiedot takogeneraattorista? Tarvitseeko sen signaali vahvistaa mittaria varten?- tako.
Jos vielä jostain löydät tietokoneen lerppuaseman, siinä on sopivankokoinen askelmoottori mikä melkovarmaan toimii riitävän hyvin tuolle dieselmittarille. Riittää kun ottaa kaksi johtoa siitä käyttöön. Jos siinä on 6 johtoa niin mittaa vastusmittarilla mitkä 3 on yhteydessä keskenään ja ne missä on suurin vastus, toinen johto miinukseen ja toinen mittarin signaalituloon eli W-nastaan. Sitten vaan kalibroimaan mittaria.
- niin tietysti
tako. kirjoitti:
Jos vielä jostain löydät tietokoneen lerppuaseman, siinä on sopivankokoinen askelmoottori mikä melkovarmaan toimii riitävän hyvin tuolle dieselmittarille. Riittää kun ottaa kaksi johtoa siitä käyttöön. Jos siinä on 6 johtoa niin mittaa vastusmittarilla mitkä 3 on yhteydessä keskenään ja ne missä on suurin vastus, toinen johto miinukseen ja toinen mittarin signaalituloon eli W-nastaan. Sitten vaan kalibroimaan mittaria.
Hae vaan suosiolla jostain hävittämöltä toimiva mittarivaijeri siihen kolmetonniseen Dextaasi. Sehän sopii siihen laturinpäähän, jossa mittarinpyörittäjä sijaitsee.
- Kallis alkuperäinen
Pyörivä vaijeri on. Sen alkuperäisen mittarin. Mitä siihen voisi liittää?
- tako.
Vaijeriin voi liittää vaikka vakionopeussäätimen takon tai taksamittarin takon. Esim. VDO on tehnyt sellaisia silloin kun vielä oli autoissa nopeusmittari vaijerilla.
- Kallis alkuperäinen
" Olisko kuitenki helpompi saada laturin akselin päähän reikä ja sivuun top-ruuvi millä lukita akselin päähän takogeneraattori. "
Vain reiän voisi porata ja kierteittää. Sitten ruuvi kierteeseen ja mutterilla lukitus. Vapaaseen ruuvinpäähän jotain viisasta.
Elektroniikkatinauksia en rakenna elleivät ole yksinkertaisia ja kaavio käytettävissä.
Voisiko pyörivään osaan laittaa valoa heijastavan alueen, josta valoon reagoiva transistori (?) ottaisi onkeensa (tökkäisi vaikka puolalle ensiöpulssin). - Kimuranttia on
Takogeneraattorista tietoa: http://www.google.fi/#gs_rn=17&gs_ri=psy-ab&suggest=p&cp=16&gs_id=4&xhr=t&q=takogeneraattori&es_nrs=true&pf=p&output=search&sclient=psy-ab&oq=takogeneraattori&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48175248,d.bGE&fp=c274d205bb9a0bfb&biw=1024&bih=521
- 77+200
Bebekiltä DC-moottori vaijerin päähän. Maksaa tasan 1€ (sis. alv). Sen perään pari vastusta ja yleismittari. Mittarin saa muutamalla eurolla.
- Kallis alkuperäinen
"Bebekiltä DC-moottori vaijerin päähän. Maksaa tasan 1€ (sis. alv). Sen perään pari vastusta ja yleismittari. Mittarin saa muutamalla eurolla. "
Tarkoititko jännitemittaria? - d ja cee
No mitäpä sitä muuta mitattaisiin kuin DC- jännitettä kun DC-moottoria pyöritetään ?
- c ja dee
Entä virta?
- se pyörii
mikähän siellä alkuperäiseesä mittarissa on niin vaikeeta ettei voi korjata ?
kun siellä vaijerin päässä mittarin sisällä ei ole muuta kuin pyörivä mangneetti joka vetää viisaria käääntävää metallinpalaa perässään suhteessa nopeuteen ? - Kallis alkuperäinen
Tarkkaa tutkimusta ei ole tehty. Osoittimet ovat poikki ja tuntuu pyöriminen olevan seis - jumissa. Kuulemma rupesi ajossa räpättämään ja sitten loppui toiminta.
Räpätys lienee tullut vaijerin lipeämisestä. Vaijeri oli päässyt valumaan moottoriin päin ja ote heltisi yläpäässät. Yläpään muovinen rajoitin oli hellittänyt otettaan vaijerista.
Parin sentin pätkä sopivaa lankanaulaa moottorin puolelle estäisi vaijerin valumisen.
. - 22+200
Ei se bebekin DC-generaattori anna mitään virtaa, jos sitä volttimittarilla mittaa. Vastukset tarvitaan sitä varten, että mittari näyttäisi jotain kierroslukua muistuttavaa. Kyllä tuossa tulee toimeen ilman vastuksiakin.
- 1mA
Kaikki mittaaminen analogiassa perustuu virran mittaamiseen.
mitään voltteja ei mitata vaan ainoastaan tietty jännite aiheuttaa tietyn virran tietyssä mittarikäämissä ja aiheuttaa viisariin poikkeaman jota sanotaan volteiksi.
analokisissa mittareissa on usein 1mA koneisto, eli yhden milliampeerin virta aiheuttaa täyden näyttämän mitarissa.
siinä intensiivipaketti volttien mittaamisesta.
- Kallis alkuperäinen
Katsoin rikkoutunutta mittaria tarkemmin: Oli sisältä kuin pölyisen öljyusvan ryvettämä ja jokainen laakeri ja hammasvälitys jäykkä. Pyörii kuitenkin vahvemmalla väännöllä.
Lienee moottorista päässyt huohotusta vaijeriputkeen. Mistä lienee pöly etsiytynyt perille.
Bebekin tasavirtamoottori taitaa olla mielenkiintoisin ratkaisu. Säätövastuksella sitten volttimittari näyttämään oikein. Korjaamoilla lienee hihnapyörän kehältä mittaavia kierrosmittareita kalibrointiin.
Menikö oikein? - se pyörii sittenkin
Ruosteenirrotusaineella tai vastavalla puhdistat sen sisältä, niin se alkaa toimia.
se on pelkästään mekaanisesti likainen ja vanhasta rasvasta jäykkä.
ei siinä mitään sen kummenpaa vikaa ole. - 44+77
Aika tarkkaan.
- Kallis alkuperäinen
Uitin mittaria kaksitahtibensiinissä, tinasin katkenneen viisarijousen ja herkistyihän se mittari melkoisesti.
Koekäyttö oli tarkka homma, kun vaijeri on päällysteeseen nähden 18 mm liian lyhyt. Pysyi kuitenkin paikoillaan jonkun aikaa.
Viisarin akseli vapisee. Jokin raskaampi viisari voisi hillitä tutinaa, mutta, mutta...
Tulee mieleen engelsmannien autotkin... - 55+
a35 ferkun mittari maksaa 55 euroa uusi, eli ei se nyt ihan kamalan kalliskaan ole !
- Kallis alkuperäinen
Entä oikeanmittainen vaijeri? Saatavuus ja hinta?
Kestävyys epäilyttää. Tässä rikkinäisessä on lukema 1600 tuntia.
55 euron mittari ei ole alkuperäistehtaalta - kestäneekö? - alternator_wine
Tasavirtamoottorin ehdottajat, eikö tasavirtamoottorikin tuota sykkivää jännitettä, jota voisi vaikka pienellä kaiuttimella kuunnella? Meinaan että jos korvakuulolta kierrosluvun arviointi riittää. Polkupyörän nopeiusmittarin ja sen väliin voisi laittaa sadalla jakavan taajuuden jakajan ja releen naksuttelemaan pulsseja mittarille.
- Kallis alkuperäinen
Mittarin vaijeri vaikuttaa pyörivän hitaammin kuin dieselmoottori, välityssuhdetta en ole vielä löytänyt. sadalla jaettuna voisi olla sopivan pieni polkupyörän mittarille.
Kypsytellään.
Pitää tutkia 55 :n esittämä vaihtoehto tarkemmin. - 1+8
Suurin piirtein kaikki diiselien mittarit ottaa nopeutensa nokka-akselilta, sen kuskin puoleisesta päästä jossa on tietenkin pyörintä puolet kampiakselinopeudesta, eli se koneesi 1250 r/min kaasu pohjassa.
vaijeri on metritavaraa ja päät neliskanttiseksi puristetut usein motoiltaan 3/16 tuumaa taikka 1/8. - Kallis alkuperäinen
http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=24624&sid=de2373e3ffacc937c8a96e5de85ed9ef
Joku on lyhentänyt vaijerin päällystä ja saanut vaijerin pysymään paikoillaan. Vaikuttaa ihan tyyppivialta. Mitenkähän britit pärjäävät. On vielä tarkastettava vaijerin kierteityksen kätisyys ettei yritä purkautua käytössä. Ovat voineet sotkea liikenteensä kätisyyden kanssa senkin.
Mikäli noista saa positiivisen tuloksen, voi mittarin ostoa harkita. - Osisosia
http://www.traktoritjavaraosat.fi/rev-counter-clock-35-4-cylinder.html
Mahdollisesti kohtuuhintainen mittari, hinnat ilman veroa. Toimituskulut 30 €.
Jos muutakin tilattavaa niin tuotetta kohti toimituskulu pienenee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831