Dieselin kierrosnopeusmittari?

Kallis alkuperäinen

Max. pyörimisnopeus 2500 r/min vanhassa traktorissa, jossa tasavirtalaturi ja kolmipyttyinen kone.
Voisiko polkupyörän nopeusmittarista jotenkin soveltaa?

36

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+9

      Ei taida polkupyörän mittari pysyä vauhdissa mukana, niissä yleensä 1-2 mangneettia pyörässä, eli harvakseeltaan tulee pulssia. Olisko samalla hyvä vaihtaa vaihtovirtalaturi, niin siitä saa W-navalta nopeuden ja mittarit on halpoja.

      • Yksi vaan.

        Kyllä polkupyörän nopeusmittari toimii kun pulssiluku jataan kymmenellä.
        Polkupyörän pulssiluku 25 km / h on noin 3k / sekunti ja 2500 k / min on 41.6 k / sek eli moottorin pulssiluku on jaettava kymmenellä.
        Jako voi olla mekaaninen tai electronisesti toteutettu.


    • Kallis alkuperäinen

      Tukishan siinä samalla parempi laturi.
      Entä jos kampiakselilla olevaan hihnapyörään laittaisi pienen magneetin ja viereen kelan. Tulisiko tarvittava pulssi?

      • toimii se

        Kelalta tuleva pulssi ei ole kovin voimakas, joten sitä pitää vahvistaa, esim. lm311 komparaattorin datasivuilla on tuollaisen magneettitulkin ohje. Liekö sitten riittävän nopea esim. 2500rpm:ään? Tuohon rinnalle kun laittaa jonkin pienen prosarin, attiny:n tai pic:in, niin saa laskettua pyörimisnopeuden vaikka kasvattamalla keskeytysnastan tahdissa laskuria ja ottamalla tuloksen ylös esim. sekunnin välein. tinyssä taitaa olla komparaattori suoraan saatavilla, saisko siihen tehtyä helpolla vähän modaamalla kytkentää?


      • 12+9
        toimii se kirjoitti:

        Kelalta tuleva pulssi ei ole kovin voimakas, joten sitä pitää vahvistaa, esim. lm311 komparaattorin datasivuilla on tuollaisen magneettitulkin ohje. Liekö sitten riittävän nopea esim. 2500rpm:ään? Tuohon rinnalle kun laittaa jonkin pienen prosarin, attiny:n tai pic:in, niin saa laskettua pyörimisnopeuden vaikka kasvattamalla keskeytysnastan tahdissa laskuria ja ottamalla tuloksen ylös esim. sekunnin välein. tinyssä taitaa olla komparaattori suoraan saatavilla, saisko siihen tehtyä helpolla vähän modaamalla kytkentää?

        Pitääkö aina tarjota controlleria, vaikka tietää ettei kysyjä niistä ymmärrä hölkesen pöläystä. Paremmin saatas onnistua rakentaminen jännite/taajuus-muuntimella esim. LM2907. Mulla taitaa tuolla olla vielä joku kortti kun on tehty kierrosvahdiksi, siitä loppupäätä muokkaamalla saisi helposti mittarin ohjauksen. Tuon tekee näkkärillekin ennen kun on ehtiny controllerin alustuksia kirjottaa softaan. Eikä tarvi olla pulssimuotoista signaalia vaan pick-up tyyppinen käämi käy.


    • nysse toimii

      Olisko se alkuperäinen helpointa korjaamalla palauttaa virkaansa !

    • Kallis alkuperäinen

      Vieläkin pyyhkii yli hilseen.
      Alkuperäinen on vaijerivetoinen ja monitoiminen ja monipuolisesti rikki. MF135:n mittari. Edellinen traktorin omistaja sanoi sen olleen lyhytikäinen - ovatkohan kaikki?

      • vaihda laturi

    • Kallis alkuperäinen

      On 12 V. Ihan kohtuuhintainen mittari Biltemalla. Vaihtovirtalaturi vaatisi erikoisen asennustelineen. Etupyörän noustessa esteen ylitse, nousee ohjausvarsi ylös ja rikkoo vaihtovirtalaturin ellei ole nostettu ylemmäs.

      Taitaa olla hankala tapaus. Kumma ettei tasavirtalaturista saa kaivettua millekään mittarille ohjausta.

      • tako.

        Kyllä siitä tasavirtalaturistakin saa, mutta hankalammin. Siinä jännitteessä on rippeliä minkä vahvistamalla saa tiedon pyörintänopeudesta. Olisko kuitenki helpompi saada laturin akselin päähän reikä ja sivuun top-ruuvi millä lukita akselin päähän takogeneraattori.


    • Kallis alkuperäinen

      Takogeneraattorin voinee laittaa suoraan kampiakselilla olevan hihnapyörän mutterilla kiinni?
      Ajattelin jo laittaa katkojan kärjet ja puolan ja sen miinuksesta bensakoneen mittarille johdin :).

      Mistä lisätiedot takogeneraattorista? Tarvitseeko sen signaali vahvistaa mittaria varten?

      • tako.

        Jos vielä jostain löydät tietokoneen lerppuaseman, siinä on sopivankokoinen askelmoottori mikä melkovarmaan toimii riitävän hyvin tuolle dieselmittarille. Riittää kun ottaa kaksi johtoa siitä käyttöön. Jos siinä on 6 johtoa niin mittaa vastusmittarilla mitkä 3 on yhteydessä keskenään ja ne missä on suurin vastus, toinen johto miinukseen ja toinen mittarin signaalituloon eli W-nastaan. Sitten vaan kalibroimaan mittaria.


      • niin tietysti
        tako. kirjoitti:

        Jos vielä jostain löydät tietokoneen lerppuaseman, siinä on sopivankokoinen askelmoottori mikä melkovarmaan toimii riitävän hyvin tuolle dieselmittarille. Riittää kun ottaa kaksi johtoa siitä käyttöön. Jos siinä on 6 johtoa niin mittaa vastusmittarilla mitkä 3 on yhteydessä keskenään ja ne missä on suurin vastus, toinen johto miinukseen ja toinen mittarin signaalituloon eli W-nastaan. Sitten vaan kalibroimaan mittaria.

        Hae vaan suosiolla jostain hävittämöltä toimiva mittarivaijeri siihen kolmetonniseen Dextaasi. Sehän sopii siihen laturinpäähän, jossa mittarinpyörittäjä sijaitsee.


    • Kallis alkuperäinen

      Pyörivä vaijeri on. Sen alkuperäisen mittarin. Mitä siihen voisi liittää?

      • tako.

        Vaijeriin voi liittää vaikka vakionopeussäätimen takon tai taksamittarin takon. Esim. VDO on tehnyt sellaisia silloin kun vielä oli autoissa nopeusmittari vaijerilla.


    • Kallis alkuperäinen

      " Olisko kuitenki helpompi saada laturin akselin päähän reikä ja sivuun top-ruuvi millä lukita akselin päähän takogeneraattori. "

      Vain reiän voisi porata ja kierteittää. Sitten ruuvi kierteeseen ja mutterilla lukitus. Vapaaseen ruuvinpäähän jotain viisasta.
      Elektroniikkatinauksia en rakenna elleivät ole yksinkertaisia ja kaavio käytettävissä.

      Voisiko pyörivään osaan laittaa valoa heijastavan alueen, josta valoon reagoiva transistori (?) ottaisi onkeensa (tökkäisi vaikka puolalle ensiöpulssin).

    • Kimuranttia on
    • 77+200

      Bebekiltä DC-moottori vaijerin päähän. Maksaa tasan 1€ (sis. alv). Sen perään pari vastusta ja yleismittari. Mittarin saa muutamalla eurolla.

    • Kallis alkuperäinen

      "Bebekiltä DC-moottori vaijerin päähän. Maksaa tasan 1€ (sis. alv). Sen perään pari vastusta ja yleismittari. Mittarin saa muutamalla eurolla. "

      Tarkoititko jännitemittaria?

    • d ja cee

      No mitäpä sitä muuta mitattaisiin kuin DC- jännitettä kun DC-moottoria pyöritetään ?

      • c ja dee

        Entä virta?


    • se pyörii

      mikähän siellä alkuperäiseesä mittarissa on niin vaikeeta ettei voi korjata ?

      kun siellä vaijerin päässä mittarin sisällä ei ole muuta kuin pyörivä mangneetti joka vetää viisaria käääntävää metallinpalaa perässään suhteessa nopeuteen ?

    • Kallis alkuperäinen

      Tarkkaa tutkimusta ei ole tehty. Osoittimet ovat poikki ja tuntuu pyöriminen olevan seis - jumissa. Kuulemma rupesi ajossa räpättämään ja sitten loppui toiminta.

      Räpätys lienee tullut vaijerin lipeämisestä. Vaijeri oli päässyt valumaan moottoriin päin ja ote heltisi yläpäässät. Yläpään muovinen rajoitin oli hellittänyt otettaan vaijerista.
      Parin sentin pätkä sopivaa lankanaulaa moottorin puolelle estäisi vaijerin valumisen.
      .

    • 22+200

      Ei se bebekin DC-generaattori anna mitään virtaa, jos sitä volttimittarilla mittaa. Vastukset tarvitaan sitä varten, että mittari näyttäisi jotain kierroslukua muistuttavaa. Kyllä tuossa tulee toimeen ilman vastuksiakin.

      • 1mA

        Kaikki mittaaminen analogiassa perustuu virran mittaamiseen.

        mitään voltteja ei mitata vaan ainoastaan tietty jännite aiheuttaa tietyn virran tietyssä mittarikäämissä ja aiheuttaa viisariin poikkeaman jota sanotaan volteiksi.

        analokisissa mittareissa on usein 1mA koneisto, eli yhden milliampeerin virta aiheuttaa täyden näyttämän mitarissa.

        siinä intensiivipaketti volttien mittaamisesta.


    • Kallis alkuperäinen

      Katsoin rikkoutunutta mittaria tarkemmin: Oli sisältä kuin pölyisen öljyusvan ryvettämä ja jokainen laakeri ja hammasvälitys jäykkä. Pyörii kuitenkin vahvemmalla väännöllä.
      Lienee moottorista päässyt huohotusta vaijeriputkeen. Mistä lienee pöly etsiytynyt perille.
      Bebekin tasavirtamoottori taitaa olla mielenkiintoisin ratkaisu. Säätövastuksella sitten volttimittari näyttämään oikein. Korjaamoilla lienee hihnapyörän kehältä mittaavia kierrosmittareita kalibrointiin.

      Menikö oikein?

    • se pyörii sittenkin

      Ruosteenirrotusaineella tai vastavalla puhdistat sen sisältä, niin se alkaa toimia.

      se on pelkästään mekaanisesti likainen ja vanhasta rasvasta jäykkä.

      ei siinä mitään sen kummenpaa vikaa ole.

    • 44+77

      Aika tarkkaan.

    • Kallis alkuperäinen

      Uitin mittaria kaksitahtibensiinissä, tinasin katkenneen viisarijousen ja herkistyihän se mittari melkoisesti.
      Koekäyttö oli tarkka homma, kun vaijeri on päällysteeseen nähden 18 mm liian lyhyt. Pysyi kuitenkin paikoillaan jonkun aikaa.
      Viisarin akseli vapisee. Jokin raskaampi viisari voisi hillitä tutinaa, mutta, mutta...

      Tulee mieleen engelsmannien autotkin...

    • 55+

      a35 ferkun mittari maksaa 55 euroa uusi, eli ei se nyt ihan kamalan kalliskaan ole !

    • Kallis alkuperäinen

      Entä oikeanmittainen vaijeri? Saatavuus ja hinta?
      Kestävyys epäilyttää. Tässä rikkinäisessä on lukema 1600 tuntia.

      55 euron mittari ei ole alkuperäistehtaalta - kestäneekö?

    • alternator_wine

      Tasavirtamoottorin ehdottajat, eikö tasavirtamoottorikin tuota sykkivää jännitettä, jota voisi vaikka pienellä kaiuttimella kuunnella? Meinaan että jos korvakuulolta kierrosluvun arviointi riittää. Polkupyörän nopeiusmittarin ja sen väliin voisi laittaa sadalla jakavan taajuuden jakajan ja releen naksuttelemaan pulsseja mittarille.

    • Kallis alkuperäinen

      Mittarin vaijeri vaikuttaa pyörivän hitaammin kuin dieselmoottori, välityssuhdetta en ole vielä löytänyt. sadalla jaettuna voisi olla sopivan pieni polkupyörän mittarille.
      Kypsytellään.

      Pitää tutkia 55 :n esittämä vaihtoehto tarkemmin.

    • 1+8

      Suurin piirtein kaikki diiselien mittarit ottaa nopeutensa nokka-akselilta, sen kuskin puoleisesta päästä jossa on tietenkin pyörintä puolet kampiakselinopeudesta, eli se koneesi 1250 r/min kaasu pohjassa.

      vaijeri on metritavaraa ja päät neliskanttiseksi puristetut usein motoiltaan 3/16 tuumaa taikka 1/8.

    • Kallis alkuperäinen

      http://www.masinistit.com/viewtopic.php?t=24624&sid=de2373e3ffacc937c8a96e5de85ed9ef

      Joku on lyhentänyt vaijerin päällystä ja saanut vaijerin pysymään paikoillaan. Vaikuttaa ihan tyyppivialta. Mitenkähän britit pärjäävät. On vielä tarkastettava vaijerin kierteityksen kätisyys ettei yritä purkautua käytössä. Ovat voineet sotkea liikenteensä kätisyyden kanssa senkin.

      Mikäli noista saa positiivisen tuloksen, voi mittarin ostoa harkita.

    • Osisosia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3195
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1177
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1152
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1075
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1022
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    7. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      45
      867
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      831
    Aihe