1v. puuhat ja taidot

äiskä

Poikana käyttää kohta vuoden ja tälle äiskälle pukkaa oikein painetta mitä kaikkea pitäisi jo osata. Pitäisi siirtyä samaan ruokaan perheen kanssa, meillä kun on jo taisteltu pari kuukautta et saadaan piltin joukkoon aavistus tavallista ruokaa. Pelkkä tavallinen ruoka ei mene alas edes pitkän syömälakon jälkeen. Sitten pitäis ruveta istumaan potalla ja pissiä sinne, kävelemään yritetään opetella, tuttipullo pitäisi jättää pois. Meillä kun nokkamukista ei mene kuin piimää vähän alas, maito valuu hukkaan. Ja vielä mitä kaikkea......
Eihän lapsi voi oppia näitä kaikkea yhtä aikaa!!
Onneks meidän poika saa olla kotona, eikä tarvitse mennä hoitoon, vielä jos semmonen olisi edessä.

3

790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1-v:n äiti

Oma muksuni täyttää ihan kohta 1 v.
      Tässäpä meidän arkea:

Meidän Muksun vatsa ei kestä esim. 8 kk pilttipöperöitä, joten valmisruuista hän saa 5-6 kk tai 4 kk pöperöitä. :( Kotiruokaa on siis oltava.

Jatka tätä omaa tapaasi eli esim. puolet purkkiruokaa ja puolet kotiruokaa ja hämmennät sekaisin. Äläkä stressaa itseäsi siitä.

MEillä ei vielä syö itse. Pitää kyllä lusikkaa omassa kädessään ja vie sen TYHJÄNÄ suuhun, muttei suostu syömään edes avustettuna "itse", huutaa ja hannaa vastaan.
      Olen ajatellut, että oppii ja opettelee sitten, kun on siihen kypsempi ja valmiimpi.

Nokkamuki on kyllä käytössä, ja nykyään juo ihan itse. Sotkua tulee, vana valuu leukaa pitkin, kuppi lentelee pitkin pöytää ja ipana kippaa sen yllättäen ylösalaisin. Saa olla tarkkana koko ajan..
      Aloitimme nokkamukin käytön (n 8 kk iässä) siten, että lapsen kädet aseteltiin kupin ripoihin ja juotiin yhdessä. Tuolloin se oli vielä sotkuisempaa kuin nyt !!
      Joten 1-v:n kanssa tulee ruokailtaessa sotkua, tulee vielä monta vuotta !!

Pottaharjoittelut aloitimme n. 11 kk iässä ajatuksella "hitaasti hyvä tulee". Alkuun hän ei suostunut istumaan siinä ollenkaan, mutta potta oli kylpäärissä esillä ja kylpäärissä hän sitten teki tuttavuutta potan kanssa.. 1v ymmärtää paljon puhetta, joten joka kerta selitin, että "se on sinun potta, siinä pitäisi istua (ilman vaippaa) ja tehdä pissa/kakka"

Nyt olemme siis siinä vaiheessa, että hän istuu aamuisin pienen hetken potalla. Viihdykkeenä on vähän leluja ja kirjoja. Mitään ei ole vielä tullut sinne.
      Lapsi oppii säätelemään rakkoaan vasta n. 2 vuotiaana, tai vähän vanhempana. On siis turha kuvitella, että lapsi olisi vaipaton ja kuiva vähän yli 1 vuotiaana, vaikka naapurin muksu olisikin !!
      Toivon, että 2 v hän olisi pääsääntöisesti kuiva.

Hampaiden pesu menee niin, että ensin hän itse pyörittelee hammasharjaa suussaan (joskus potalla ollessaankin) ja sitten minä pesen = käyn harjalla läpi kaikki hampaat (hänellä on jo lähes kaikki hampaat). Alkuun tämä minun harjaus suututti ja muksu huusi koko ajan ja vastusti. Tein sen silti. Nyt menee jo suosiolla eli huutamatta.

Meidän 1 v ei vielä kävele. Kävelee tukea vasten, seisoo hetken ilman tukea.
      Sanoo pari sanaa. Ymmärtää tavattomasti puhetta. Osaa ilmaista, mitä haluaa ja mitä ei halua.

Sinun 1 vuotiaasi on taatusti ihan ikätasoisesti kehittynyt. Tietyt asiat hän oppii omaan tahtiinsaa ja omalla ajallaan. Älä itse stressaa äläkä aseta mitään aikaan tai ikään sidottuja tavoitteita.

Ja tietystki kehuminen ja kannustaminen..

Muuten: meillä syöntitilanteet ovat lähes aina yhtä huutoa. Syytä en tiedä. Ehkä ruoka ei ole mieluista sillä kertaa. Tai haluaakin maitoa, mutta on suu täynnä ruokaa.. No, siinähän huutaa. Syöt silti. Onko suu tyhjä? Nielase! No niin, jatketaan.
      SEn verran täytyy pitää ipanasta kiinni, ettei roiku syöttötuolissa ja pudota ruoka-annostaan lattialle suusta. Ja se suututtaa.

Kunhan vaan itse jaksaa olla rauhallinen..

Kun sitten huudon jälkeen koko lautanen on syöty, ipana ei tunnu edes muistavan että tässä on vartti huudettu yhtä soittoa !

• kiitollinen

kiitos sulle kirjotuksestasi, meillä samanikäinen tyttö ja välillä mietityttää että millastahan muilla on, syömisien ym. asioiden kanssa. toi sun kirjoitus kuulosti todella tutulta ja mukava kuulla että taistelua on muillakin..=)

• 3:n äiti

Jos ei 1v osaa juoda nokkamukista, ei sitä enää kannata hänelle opettakaan vaan suoraan tavalliselle mukille, tai aluksi voi käyttää pilttipurkkeja mukeina, kunnes oppii juomaan niin, ettei kallista sitä mukia liikaa.

1v:n ei tarvitse vielä osata istua potalla. Siinä asiassa ei kiirehtimisestä ole apua. Meidän kuopus ei suostunut kotona potalle ennen kuin 1v6kk ikäisenä. Senkin jälkeen meni pari kuukautta ennen kuin sinne alkoi tulla tulosta. Nyt on ikää 1v10kk ja muutaman kerran on käynyt oma-aloitteisesti pissalla, ja tänään kakalla, tosin ei muistanut huutaa pyyhkimään, ja sen seurauksena tuli vähän siivottavaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11447
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9900
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      149
      5597
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3794
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3388
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2815
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe