Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Yksin rantalomalle!

jet lag

Muutama kysymys yksinmatkustajan pulmista:

- Missä säilytätte arvoesineitä (hotellin avaimet, rahat, ajokortti) kun rannalla ollessanne haluatte mennä mereen uimaan?

- Psykologinen ongelma: olen aina aiemmin matkustanut porukassa, mutta nyt yksin. Yksinäisyys tuntuu korostuvan seuramatkalla, jossa kaikilla muilla näyttää olevan seuralainen/porukka mukana. Ja hauskaa. Ravintoloissa, retkillä ja missä vain - aina yksin (en kuitenkaan etsi seuraa). Yksin olisi tarkoitus selvitä, mutta hieman koville tuntuu ottavan ensikertalaiselle. Eli miten tämän yksinäisyyden tunteen ongelman saisi fiksattua?

67

7590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TGIG

      Hotellin avaimen voi jättää respaan aina siksi aikaa, kun on huoneesta pois. Marketeista ja varmaan laukkukaupoista saa sellasia kaulaan roikkumaan laitettavia vedenpitäviä "lompakoita"? Monet tuntuu näitä käyttävän... Itse olin joku aika sitten ekan kerran ulkomailla yksin, ja ekana päivänä tutustuin hotellilla pariin suomalaiseen naiseen joiden kanssa vietin jonkin verran aikaa. Yksin ulkona syödessä oli aina kirja mukana, niin ei tarvinnut orpona vain katsella ympärilleen koko ajan :) ja ei siellä tosiaan kaikki porukassa matkusta, lennollakin näytti olevan useampi yksin matkaava. Ja kun rohkeesti vaikka retkilläkin avaa suunsa ja menee mukaan jutusteluun, niin saa varmasti juttuseuraa :) Tsemppiä matkaan!

      • ka otahan mie siut

        no vot..ota sie miut mukkaan ni ei käy aika pikäks mittani 40v/177/79/22cm/6cm/yli100 000€


      • Paljon matkustellut.

        Matkoilla voi aina sattua jotain odottamatonta . Tuttavani oli lomilla Tunisiassa . Häneltä vietiin uimarannalla kengät . Joutui ajamaan taxilla hotelliin takaisin kun ei viitsinyt avojaloin kävellä . Tunisiassa on huonot ja likaiset katukäytävät . Olen ollut itsekkin lomilla siellä . Jos esim. sairastuu ulkomailla niin ois hyvä jos ois matkaseuraa . Jos vatsatauti iskee siellä niin miten sitä voi lähteä ostamaan ruokaa .


      • TOTUUS ESIIN
        ka otahan mie siut kirjoitti:

        no vot..ota sie miut mukkaan ni ei käy aika pikäks mittani 40v/177/79/22cm/6cm/yli100 000€

        ""40v/177/79/22cm/6cm/yli100 000€""

        Kaikki muut luvut voi täsmätä, mutta nämä ovat ( /22cm/6cm) liioteltuja :))


      • selmaf
        Paljon matkustellut. kirjoitti:

        Matkoilla voi aina sattua jotain odottamatonta . Tuttavani oli lomilla Tunisiassa . Häneltä vietiin uimarannalla kengät . Joutui ajamaan taxilla hotelliin takaisin kun ei viitsinyt avojaloin kävellä . Tunisiassa on huonot ja likaiset katukäytävät . Olen ollut itsekkin lomilla siellä . Jos esim. sairastuu ulkomailla niin ois hyvä jos ois matkaseuraa . Jos vatsatauti iskee siellä niin miten sitä voi lähteä ostamaan ruokaa .

        Jos on valmismatkalla, niin oppaat auttavat sairastuessasi. Ja jos on vatsatauti, mihin tarvitsee ruokaa ;)


      • Ei ollu
        TOTUUS ESIIN kirjoitti:

        ""40v/177/79/22cm/6cm/yli100 000€""

        Kaikki muut luvut voi täsmätä, mutta nämä ovat ( /22cm/6cm) liioteltuja :))

        "mutta nämä ovat ( /22cm/6cm) liioteltuja :)) "

        Ne oli pituus x paksuus lepotilassa, pönttö ;D)))


      • eikö niin
        ka otahan mie siut kirjoitti:

        no vot..ota sie miut mukkaan ni ei käy aika pikäks mittani 40v/177/79/22cm/6cm/yli100 000€

        22 oli varmaan älykkyysosamäärä, a 6 oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo.


      • t. mies
        Ei ollu kirjoitti:

        "mutta nämä ovat ( /22cm/6cm) liioteltuja :)) "

        Ne oli pituus x paksuus lepotilassa, pönttö ;D)))

        Todellisuudessa 12,2 / 2,8

        Isomunaiset ei varmaan käy koskaan uimahallissa, koska siellä niitä ei ole pesutiloissa näkyny.


      • sirkutin1
        Ei ollu kirjoitti:

        "mutta nämä ovat ( /22cm/6cm) liioteltuja :)) "

        Ne oli pituus x paksuus lepotilassa, pönttö ;D)))

        Mut mä olen nähnyt 29,5 ja paksuus 5cm,,,kyllä kaverilla vaikeaa käydä missään,,sellainen polviin asti oleva letku on kyl hankala,,kaveri ei voi käydä missään, ja tää on totta,,,itse nähnyt,,ja suomalainen,,


      • jorma 10''
        Ei ollu kirjoitti:

        "mutta nämä ovat ( /22cm/6cm) liioteltuja :)) "

        Ne oli pituus x paksuus lepotilassa, pönttö ;D)))

        Luulin että 22cm/6cm mittasi ovat roikkupussit/pituus lepotilassa.


      • Naku Naakka
        eikö niin kirjoitti:

        22 oli varmaan älykkyysosamäärä, a 6 oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo.

        Eipäs kun jalan pituus ja leveys. Sukua Aku Ankalle


    • Ryöstämätön

      Avain tietenkin respaan. Arvoesineet ja -paperit tallelokeroon. Rannalle mukaan vain vähän rahaa, passin kopio ja yksi luottokortti, jos on taipumusta äkkishoppailuun. Yleensä mulla on kännykkäkin mukana sidottuna rantatuoliin tai johonkin isompaan epämääräisessä nyytissä likaisia vaatteita tms. Kaulakukkaro tai käsilaukku olisi varkaan ensikohde. Vedenpitävä kaulapussi tietenkin on varma, mutta epämukava vaihtoehto.

      Paljon reissaan yksin ja asia, minkä tarkistan ensimmäisenä on rannan tai muun paikan tunnelma. Parveileeko siellä pälyileviä joutmiehiä tyyliin Tallinnan satama vai onko ihmiset tulleet rannalle hauskaa pitämään.

      • Hauskaa lomaa!!

        Kyllä joo, rantaudu vaikka lähelle lapsiperheitä vaikka suomalaisia. Jos ei lasten leikit häiritse. Ei ne perheeliset nyt ensimmäisenä tule vaatekasoja tonkimaan.
        Pyyhkeen alle hiekkaan voi myös jonkun kännykän, setelin pussissa laittaa, tai eväs/juoma kassiin....
        En ota mukaan luottokorttia rannalle, avain respaan ja tallelokerossa on kaikki muut tärkeät.
        Sen verran vielä, että ennemmin yksin lomalle kuin nalkuttavan pahantuulisen, kaljaa kittaavan ukon kanssa.
        Paha tuuli siitä kun on koti-ikävä :)))))))))))


      • AlfMelmac
        Hauskaa lomaa!! kirjoitti:

        Kyllä joo, rantaudu vaikka lähelle lapsiperheitä vaikka suomalaisia. Jos ei lasten leikit häiritse. Ei ne perheeliset nyt ensimmäisenä tule vaatekasoja tonkimaan.
        Pyyhkeen alle hiekkaan voi myös jonkun kännykän, setelin pussissa laittaa, tai eväs/juoma kassiin....
        En ota mukaan luottokorttia rannalle, avain respaan ja tallelokerossa on kaikki muut tärkeät.
        Sen verran vielä, että ennemmin yksin lomalle kuin nalkuttavan pahantuulisen, kaljaa kittaavan ukon kanssa.
        Paha tuuli siitä kun on koti-ikävä :)))))))))))

        Ajokortti rannalle, koko rahavarasto, korut, jos vaikka sattuisi tehdä mieli vuokrata jeeppi. Makeata, kun korut kimaltelevat, eipidä mennä uimaan. Komeasti lompakosta pursuavat setelit. Eli kaikki turha respaan. Simmarit sammarit ja lätsä, juomaa ja pyyhe. aurinkovoide, aurinkolasit. Se siitä.


    • Yksin tai kaksin

      Miksi ihmeessä rannalle pitäisi ottaa mukaan luottokortti ja kännykkä?????

      Pikkuisen käteistä rahaa, jos huvittaa ostaa vaikkapa juoma tai jäätelö, siinä se. Jos joku sen varastaa, niin eipä paljon hyödy. avain respaan tietenkin.

      Yksinäisyydentunteet kertoo vain, ettei kyseinen henkilö ole sinut itsensä kanssa. Jos tuntee itsensä yksinäiseksi, kannattaa sille tehdä jotain ennen kuin lähtee matkalle ollenkaan. Yksin matkustamisella on puolensa. Ei tarvi ottaa huomioon toisen mielipiteitä ja toiveita, vaan voi mennä minne huvittaa silloin kun huvittaa. Ja kun menee syömään, kannattaa valita paikkoja, joihin yksin meneminen on luontevaa, ei pönäköitä paikkoja, joissa henkilökunnalla saattaa vieraassa kulttuurissa olla ennakkoasenteita yksin matkustavaa kohtaan. Niille ennkkoasenteillehan me emme voi mitään, vaikka kuinka olisimme itsemme kanssa sovussa.

      • fwefdsfsdfsd

        "Miksi ihmeessä rannalle pitäisi ottaa mukaan luottokortti ja kännykkä?????"

        yksin kun lähtee reissuun niin luottokortti ja kännykkä on aivan ykköset. aina mukana kun liikkeellä.

        sitä kun ei ole velvotteita matkassa niin täytyy varautua kaikkeen.

        toki jos laittaa hevoslaput silmille ja päättää että nyt käydään vaan uimassa niin sitten ei tartte mukaan kun speedot.


      • ????
        fwefdsfsdfsd kirjoitti:

        "Miksi ihmeessä rannalle pitäisi ottaa mukaan luottokortti ja kännykkä?????"

        yksin kun lähtee reissuun niin luottokortti ja kännykkä on aivan ykköset. aina mukana kun liikkeellä.

        sitä kun ei ole velvotteita matkassa niin täytyy varautua kaikkeen.

        toki jos laittaa hevoslaput silmille ja päättää että nyt käydään vaan uimassa niin sitten ei tartte mukaan kun speedot.

        Mihin sitä luottokorttia rannalla oikeesti tarvii??? Ei cokista tai jäätelöä luottokortilla osteta. Suihkun jälkeen illalla saa sitten tuhlata niin paljon kun kortissa limiittiä.,


      • yksin on hyvä

        Juuri niin,ei kai kukaan matkalle lähdekkään stressaantumaan
        ja kuuntelemaan jonkun oikkuja. Olen keskiikäinen mies enkä
        ikimaailmassa lähde matkalle muuten kuin yksin.
        Matkakohteesta löytyy juttuseuraa jos niin haluaa.
        Kaikkihan me muistamme pareja jotka käyttävät lomansa
        riitelyyn. Monet kotiin tultuaan laittavat eropaperit vetämään.


      • Erilaisia

        "Yksinäisyydentunteet kertoo vain, ettei kyseinen henkilö ole sinut itsensä kanssa." Voi hyvänen aika. Eikö ihmisellä ole lupa tuntea yksinäisyyttä? Onko se tunne jokin vika? Ihminenkin on laumaeläin ja voi tuntea surua, jos ei kuulu porukkaan.

        Itse en ole ikinä matkustanut yksin. Joku ystävistäni osaa matkustaa vain yksin. Ja mielestäni hänellä on jotakin ongelmia, kun oikeasti ei tule toimeen ihmisten kanssa.

        Olemme erilaisia. Joskus voisin toki lähteäkin jonnekin rantalomalle yksin, mutta yleensä se on rahasta kiinni. Esim. valmismatka on aina yhdelle henkilölle kalliimpi.


      • Missblondi
        yksin on hyvä kirjoitti:

        Juuri niin,ei kai kukaan matkalle lähdekkään stressaantumaan
        ja kuuntelemaan jonkun oikkuja. Olen keskiikäinen mies enkä
        ikimaailmassa lähde matkalle muuten kuin yksin.
        Matkakohteesta löytyy juttuseuraa jos niin haluaa.
        Kaikkihan me muistamme pareja jotka käyttävät lomansa
        riitelyyn. Monet kotiin tultuaan laittavat eropaperit vetämään.

        Minä matkusta nykyään yksin. Ja nautin siitä todella paljon. Olen nainen enkä ole koskaan mitään ongelmia yksinmatkustaessani kohdannut. Paitsi matkat on vaan tyyriimpiä yksinäiselle, mikä on minusta ihan perseestä..siis nää 1 hengen lisät...Miehiä en metsästä..ulkomaalaisista gigoloista saa jo Suomessa ihan tarpeeksi kun hyörivät kimpussa ..


      • nainen 37
        Erilaisia kirjoitti:

        "Yksinäisyydentunteet kertoo vain, ettei kyseinen henkilö ole sinut itsensä kanssa." Voi hyvänen aika. Eikö ihmisellä ole lupa tuntea yksinäisyyttä? Onko se tunne jokin vika? Ihminenkin on laumaeläin ja voi tuntea surua, jos ei kuulu porukkaan.

        Itse en ole ikinä matkustanut yksin. Joku ystävistäni osaa matkustaa vain yksin. Ja mielestäni hänellä on jotakin ongelmia, kun oikeasti ei tule toimeen ihmisten kanssa.

        Olemme erilaisia. Joskus voisin toki lähteäkin jonnekin rantalomalle yksin, mutta yleensä se on rahasta kiinni. Esim. valmismatka on aina yhdelle henkilölle kalliimpi.

        Jos ihminen ei osaa matkustaa minnekään yksin, niin hän ei osaa nauttia omasta seurastaan. Yksin matkustaminen voi olla mitä upein kokemus, koska silloin ihminen avatuu täysin kuuntelemaan itseään ja voi toimia ja tehdä joka tilanteessa oman sisimpänsä mukaan. Yksin matkustava ihminen voi kokea yhteyttä kaikkiin ihmisiin, joten hänen on hyvin helppo tutustua muihin ja saada uusia kokemuksia tälläkin tasolla halutessaan.

        Jos ihminen haluaa aina mennä yksin, niin hänellä voi olla ongelma olla muiden kanssa oma itsensä. Ehkä hän pelkää, ettei häntä hyväksytä. Pelkää näyttää itsensä sellaisena kuin hän on.


    • kassin voi

      jättää niin näkyviin että voi seurata sitä koko ajan.Kännykän voi sulkea veteenmenoajaksi.Avaimen voi sitoa ranteeseen ja vähän rahaakin ja luottokortin Isommat nyytit on hankalia

      • näet että vietiin

        "jättää niin näkyviin että voi seurata sitä koko ajan"

        Jos olet itse vedessä ja varas nappaa tavarasi, niin meinaatko pinkaista sen kiinni? Jos olet todella nopea juoksemaan niin se ehkä onnistu, mutta mitä sen jälkeen, tyrmäät varkaan?

        Olen itse nähnyt kun suomalaisessa ravintolassa varas nappasi jonku naisen käsilaukun tuolin selkänojalta jossa nainen istui. Kaverilla oli 10m etumatkaa ennen kuin kukaan tajusi mitä tapahtui.


    • Reissaaja491

      Phuketin Kata-beachilla voi huoletta jättää pienen rahasumman sisältävän lompakon kioskin pitäjälle, joskaan en jättäisi avointa puhelinta, Visa-korttia. Avain tietysti respaan. Halpa kamera säilyy kyllä. Voit ottaa mukaan muovipussin ja kaivaa kamat hiekkaan. Olen käynyt useamman kerran eikä mitään ole varastettu. Maksoin 100 THB kioskin muijalle (3 vk). Tietysti asioin siellä, vastagrillattua kanaa, olutta, jne.

      • sirkutin1

        Lähden thaimaa 20pv,joulukuuta ja ihan yksin tällä kertaa sattuneesta syystä että olen nyt sinkku,eiköhän se yksin reissaaminen onnistu,,,hyvällä mielellä ja rennosti uusia tuulia kohden,,


      • Ratto-Raili
        sirkutin1 kirjoitti:

        Lähden thaimaa 20pv,joulukuuta ja ihan yksin tällä kertaa sattuneesta syystä että olen nyt sinkku,eiköhän se yksin reissaaminen onnistu,,,hyvällä mielellä ja rennosti uusia tuulia kohden,,

        Hi,hi kun harjaantuu synnissä osaa kätkeä ja olla joustavakin.


    • iloinen reissutyttyö

      Olen matkustanut monta kertaa yksin. Monet lähtee seuramatkalle yksin! Ulkopuolisen silmissä voi tietysti näyttää siltä, että kaikilla on porukka mukana, koska yksin matkustavien kesken porukkaa muodostuu yleensä tosi nopeasti. Ja on hauskaa. Kun et ole yksin vielä koskaan matkustanut, niin et tietenkään voi tietää kuinka hauskaa on matkustaa yksin. Usein jo lentokentällä, koneessa tai viimeistään bussissa selviää, ketkä matkustavat yksin tai ovat muuten vain porukoitumassa. Minusta on yleensä hauskempaa olla turistiporukoissa kuin liikkua yksin paikallisten gigoloiden saalistettavana. Turistiseuraa löytyy kyllä helposti muualtakin kuin omasta seurueesta.

      Nuo neuvot avaimen jättämisestä respaan ja lompakon säilyttämisestä tallelokerossa ovat minusta hyviä. Ei rannalla tarvitse rahaa kuin korkeintaan aurinkotuolin vuokraan ja vesipulloon, mutta ne rahat kannattaa käyttää ennen veteen menoa. Aurinkotuolilla olevaa vesipulloa minulta ei ainakaan ole koskaan viety.

      Kalliita aurinkolaseja ei kannata jättää aurinkotuolille, koska niitä varastetaan. Uintireissuja varten minulla on yleensä jotkut tiimari tms. halvat aurinkolasit, jotka suojaa häikäisyn "riittävästi".

      Ostan reissua varten yleensä prepaidin, jonka numeron voi jakaa huoletta muille reissaajille. Puhelimeksikin riittää jokin vanha, pieni kapula, koska puhelinhan nyt hyvässä reissussa joskus häviää ;-)

    • relax22

      Viime kesänä olin lomaillut yksin. Rahat, kännykkä en jättänyt säilytyslokeroon hotelliin, vaan otin joka päivä rannalle. Mutta valitsin ranta huolellisesti, että ihmiset ja palvelulaatu on hyvällä tasolla. Laukku sen sijan olen ottanut mitättömän näköinen, melkein orpo. Se mun orpo rantalaukku roikkui ylhällä varjon alla yksin, kun mä olin uimassa. Ketä ei kiinnostanut ruma laukkuni. Illalla on toisenlainen meininki. Mutta jos menet pitämään hauskaa, niin respa ehkäpä paras vaihtoehto, jos he vaan suostuu.

    • wookieee

      Pyysin Albufeirassa paikallista nuortaparia (pikkulapsi mukana) vahtimaan kassiani mennessäni uimaan. Rehellisiltä näyttivät ja olivat :).Aika kurjaa olisi koko ajan kyttäillä rannalle, varsinkin kun Atantin aalloissa on niin ihana kellua. Ja se mahdollinen rosvo olisi kyllä ehtinyt moneen kertaan karkuun ennenkuin olisin vedestä päässyt. En pitänyt myöskään mitään kortteja mukanani, vähän rahaa vain .Tosin joskus sitten harmitti, kun piti taas kiivetä mäkeä ja rappuja ylös hotellille hakemaan lisää rahaa. Jos tulikin mieleen, että voisi samalla ostaa jotain.

      Olen kyllä tottunut menemään yksin nuoresta lähtien ravintoloihin, joten ei tuo syömään meneminen tuolla ollut mitenkään hankalaa. Tämä oli ensimmäinen etelänmatkani yksin - ja ylipäätään vasta kolmas, ja olen jo "varttuneessa" iässä. Pakko myöntää, että joskus tuli vähän haikea olo, sillä tuntui, että kaikki olivat pareittain tai perheittäin. Viikon ajan samassa hotellissa oli toinenkin suomalainen nainen yksin, joten parille retkelle oli seuraakin.
      Sitten kun olin yksin viikon, kaipasin lähinnä sitä, että voisin jutella kaikesta näkemästäni jonkun kanssa. En edes ole mikään kauhean seurallinen, mutta tuntui, että kaipasin kokemusten jakamista.

      Suomalaiset perheet eivät ainakaan tuolla tuntuneet kovin mieluusti edes juttelevan muiden kuin oman seurueen kanssa. Tuossa hotellissa oli lähes pelkästään suomalaisia; ikävä kyllä.

      Rohkeasti vaan matkaan silti, uusi kokemus se on taas! Todellakin se on se hyvä puoli, että saa päättää mihin menee ja milloin .Monet naisethan ei uskalla mennä vessaankaan yksin ravintoloissa :)

      • voiteet selkään

        Miten saatte aurinkovoiteet selkäpuolelle? Ainakaan minun käteni eivät taivu moiseen :) Ja pakko voiteita on käyttää.


      • melna2
        voiteet selkään kirjoitti:

        Miten saatte aurinkovoiteet selkäpuolelle? Ainakaan minun käteni eivät taivu moiseen :) Ja pakko voiteita on käyttää.

        Nuolijalla :D tai jonkun avuliaan vierustoverin avulla... Tuttu oli pyytänyt huoneeseensa tulossa ollutta siivoojaa auttamaan :D itse ainakin auttaisin, jos joku pyytäisi.


      • sirkutin 1
        voiteet selkään kirjoitti:

        Miten saatte aurinkovoiteet selkäpuolelle? Ainakaan minun käteni eivät taivu moiseen :) Ja pakko voiteita on käyttää.

        Se onkin suurin ongelma,,kun kotimaassakaan ei kehtaa ventovierasta kysyy selän rasvaukseen,,nimimerkillä tänä kesänä selkänsä polttanut sinkku


      • Yksinkin mukavaa
        voiteet selkään kirjoitti:

        Miten saatte aurinkovoiteet selkäpuolelle? Ainakaan minun käteni eivät taivu moiseen :) Ja pakko voiteita on käyttää.

        Olin Turkissa toukokuussa yksin viikon, ja voiteet sain näin selkään hyvinkin.
        Ostin Cittarista sellaisen ison autonpesu sienen, sen saksilla ensin puoliksi ja sitten vielä halki että tuli neljä osaa. Sitten siihen sieneen sellainen kolo johon mahtui juuri ja juuri puinen paistin lasta . Sillä onkin ulottuvuutta sen verran että vanhankin miehen selkään saa rasvaa ihan itsekseen, ei tarvinnut ketään avuksi pyytää.
        Ehkä hassun näköistä mutta viis siitä kunhan toimii.


    • allalone1

      Miksi mietit tuollaisia asioita, jos haluat olla yksin. Selviät aivan varmasti. Olen itsekin selvinnyt, Tosin jos menet seuramatkalle, niin ne niin uteliaat SEURAMATKALAISET saattavat olla liiankin avuliaita ja häiritseväisiä udellessaan kaikki asiasi ja syyn miksi olet yksin. Itse kävin esim. iltaisin vähän aikaisemmin syömässä ja sellaisissa paikoissa, missä ei esim. pöytävarausta tarvinnut. Voisin lähteä uudestaan ja varmaan jossakin vaiheessa lähdenkin YKSIN.
      Jos et nyt ihan autiolle rannalle mene, niin aina voi pyytää naapuri pyyhkeellä makaavilta, että katsoisivat vähän tavaroittesi perään... esim. vähän iäkkäämmät parit yms. luotettavan näköiset ja oloiset.

    • fjsldjfldsjfdlsfj

      Minä matkustan aina yksin. Joillakin matkatoimistoilla on oikein valikoimassa yksin matkustaville sopivia hotelleja, joten ei olla ainoita. Valitsen tilanteesta riippuen yleensä tasokkaamman hotellin jossa on paljon tekemistä ja käyn myös usein retkillä. lltaisn esim. seuraan hotellin ohjelmaa tai otan kirjan mukaan hotlan aulaan tai baariin. Joissain maissa yksin matkustava nainen voi olla kummajainen, mutta äkkiä sitä muihin tutustuu.

    • dobre dobre

      "- Missä säilytätte arvoesineitä (hotellin avaimet, rahat, ajokortti) kun rannalla ollessanne haluatte mennä mereen uimaan?"

      No konstit on monet:-)
      Olin kerran Bulgariassa, en tosin yksin vaan kaverin kanssa. Tutustuttiin siellä paikalliseen Peteriiin, joka oli jonkunlainen kovanaama ja mafioso, kai paikallisten pimeitten rahanvaihtajien joku pomomies.

      Istuttiin siinä rantakioskilla ja Peterin iso jenkkikassi roikkui siinä kioskin seinustalla kaikkien nähtävillä ja helposti otettavana. Peter siinä ehdotti, että mennään uimaan. Me kaverin kanssa sanottiin, että mitenkäs meidän lompakot, kellot ja kamerat? Mihin ne siksi aikaa? Siellä kun varkaita kyllä pyöri paljon.

      Peter siihen, että pankaa minun kassiin vaan, siinä ne säilyy varmasti, kukaan ei uskalla koskea siihen kun tietää että se on minun. Sinne sitten laitettiin ja hyvin säilyivät.

    • matka kiinnostaa

      miten tullaan itsensä kanssa sinuiksi?, on tämä outoa kun nyt olen yksin..

      • tie2

        -Kannattaa jutella,kaverille ennen matkaa,missä aikoo käydä-olla sukulaisiin yhteydessä ym..lukea netistä kyseisestä paikasta,katsoa karttoja.-itse hommasin mini pokkari kartan ja matkaoppaan(esim,myydään käytetty palstoilta)-Oli sitten tutumman ja turvallisemman oloista matkustaa ja olla-hollannissa,-Ei siellä ollut suomeapuhuvia,-onneksi osaan englannin kieltä.-lukemista kannattaa olla myös mukana esim,matkaopas-lehti.!-olin joskus yksinäisen oloinen,-ventovieraiden kadunmiehien kanssa kannattaa-yksin liikkuessa suhtautua varauksella,-lyhyt matka esim:3päivää,-on hyvä yksinmatkustaessa-1-2 viikkoa on pahimmassa tapauksessa kärsimystä,-siellä ei ole-aina todellakaan ihmistä kenen kanssa voi jakaa kokemukset.--valokuvienkin kanssa on omat ongelmansa,jos ei ole hyvää vetoketjullista taskua kameralle,-


      • sirkutin1

        Sama täällä,,rohkeasti kohti uusia tuulia,,silleen siitä selviää,,


    • matkaaja8

      Arvoesineet aina huoneen tai respan kassakaappiin. Huoneen avainta on turha kanniskella mukana, kun sen voi jättää respaan.

      Rannalle otan mukaan max 20€ rahaa. Jos joku haluaa sen varastaa, niin ei ole niin suuri menetys, että siitä loma menisi pilalle.

      Itselläni kaikkein hauskimmat retket ovat olleet kun ei liiku oman porukan mukana. Yritän aina hivuttautua sen pahimman turistihelvetin ulkopuolelle ja iskeytyä juttelemaan paikallisten kanssa. Monessa maassa on niin halpaa, ettei se vaikuta omaan budjettiin vaikka paikallisille tarjoaisikin muutan drinksun. Auttaa paljon kun olet kiinnostunut heidän elämästään. Itse kysellen mitkä ovat paikallisia juomia ja maistellaan niitä yhdessä. Monesti olen myös kutsunut paikallisen mukaan ruokailemaan, jos hän näyttää heidän ruokaravintoloitansa (ovat paljon halvempia kuin turistipaikat/saa maistella paikallisia erikoisuuksia). Monesti nämä paikalliset ovat myös esitelleet ylpeänä oman kaupunkinsa nähtävyyksiä.

      Tällä tyylillä on mukava matkustaa, jos olet suhteellisen sosiaalinen ja et pelkää kontaktin ottoa vieraisiin ihmisiin tai et pelkää ryöstöä/väkivaltaa koko ajan. Suurin osa on kuitenkin normaaleita ihmisiä ja käyttäytyvät hyvin.

      Aina kun liikut yksin, niin pidä passin kopio mukana ja rahaa vain päivämenojen verran. Lähes kaikissa maissa mukana riittää sellainen 50-100€. Sen katoaminen ei vielä lomabudjettia pitäisi kaataa.

      Tutustumalla paikallisiin saat lomastasi taatusti paljon enemmän irti, kuin maksettujen oppaiden löpinöitä joka päivä kuunnellen tai katsoen suomalaisten örveltämistä uima-altaalla. Kunnioita paikallisia, niin hekin kunnioittavat sinua. Tällä tavoin kertyy ystäviä ja tuttavia ympäri maailmaa. Monasti olen tutustunut näiden ihmisten perheisiinkin ja olen tiettävästi tervetullut uudestaankin vierailulle ;)

      Mukavaa matkaa

    • hmk4

      Minä olen ostanu Samsungin pikkuruisen simpukkapuhelimen 29€ ja siihen prepaid-liittymän. Jos joku pöllii, ei tule suurta vahinkoa, eikä varas voi tehdä puhelinlaskua. Rahat ja passi tallelokeroon ja sen verran rahaa matkaan ku ajattelee tarttevansa. Missään ei tarvi olla yksin, kun menee paikkoihin, missä suomalaiset tapaa olla ja porukkaan vaan.

    • justjuupa

      miksi reissussa pitää mennä suomalaisten porukkaan? mieluummin paikallisten tai muiden maiden kansalaisten porukkaan. mikä reissu se on jos kokoajan nyhvää oman maan ihmisten kanssa. sitä voi tehdä kotonakin.
      ja kuka on niin tyhmä, että pitää rahat ja passin taskussa koko ajan. normaalia järjen käyttöä suosittelen teillekin.

    • nii1

      Jos sitä täältä pitää käyvä kysymässä, niin suosittelisin pysymään kotosalla. Minkähän ihmeen takia sitä pitää yleensä lähteä jonnekkin, jos on niinku vaikeeta? Jos rahaa on liikaa, niin ei niitä tarvi Turkkiin käyvä viemässä, pistää vaikka säästöön.
      Minä tulen ihteni kanssa niin hyvin toimeen, että voin olla Suomen korvessakin viikkotolokulla yksin, en tarvi mitään vinkuintiaaneja seurakseni. Se on niitä nykyajan kotkotuksia, että koko ajan pitää johonkin päin olla säntäilemässä, pää kolomantena jalakana. Sitten jos siellä ulukomailla sattuu vaikka sunami, niin se on Suomalaisten poliitikkojen vika, etteivät tullu pelastammaan. Voi hyvä sylyvi.

    • Untamo2
    • Hei "eraK"

      täällä toinen samanlainen tai iältään erilainen, Minäkin haluaisin lähteä jonkun luotettavan kanssa reissuun. Kavereita ystiksiä on. :( Mutta ikää on jo 50v.
      ENKÄ ole edes käynyt u.mailla.; jos ei r./ v. oteta lukuun. Sitäpaitsi mulla on korkeenp.kammo. Enkä osaa kieliä hyvin- Tähän älköön ns. kielimiehet sanokoon mitään :(

    • -----

      Ensinnäkin, ota aina kassakaappi, ei missään nimessä passia ja kaikkia rahoja mukaan.
      Matkustan aina yksin, en halua mitään kiviriippaa mukaani, saa mennä ja tulla mielensä mukaan, nukkua kun nukuttaa, mennä mihin haluaa. Ikinä en ole potenut yksinäisyyttä, päinvastoin, aina on muitakin yksin matkustajia, eikä pariskunnatkaan ole vieroksuneet. On täytynyt pitää etäisyyttä että ei matkalla joku takerru liian läheiseksi.

    • yksinkaksin.

      lähen baariin en ota muuta a esinettä mukaan kuin litteän muovipullon täynnä 60% viinaa, 035l. jätän pois lompakon ja sen mukana kaikki paitsi käteisen jonka sullon taskuun ei tarvitse paljon.

    • Kävin vaihteeksi yksin Ignilissä ja valitsin Finmatkat. Sain suomenkieliset palvelut matkalla ja kohteessa. Ihanan rauhoittavaa! Rantakävelyllä tapasin suomalaisia ja ajauduin keskusteluihin . Tuttavustuin ja solmimme tuttavuuksia, jotka kestävät suomessa. Jouduin maksamaan lisämaksun yhden hengen huoneesta. Apatramento oli vain 9 huneistoa käsittävä (rauhallinen). Matka onnistui erinomaisesti. Reilusti vaan matkaan.

      • gkkjhhgj

        En seurustele yleensä matkoilla suomalaisten kanssa, paitsi oman perheen kanssa tietenkin. En lähde ulkomaille päästäkseni mini-Suomeen.


    • tosi1

      Älä ihmeessä lähde yksin matkalle. Erityisesti jos sitä epäröit. Saat pahan mielen kaikkialla missä näet pariskuntia ja tyttöpareja. Ihminen haluaa aina jakaa elämyksensä ja kokemuksensa. On teeskentelyä itselle kuvitella että voi nauttia auringosta ja elämästä aivan yksin. Joukossa ihminen on kaikkein yksinäisimmillään. Odota että keksit seuraa itsellesi, mieluiten kaksin jonkun sukulaisen tai ystävän kanssa.

    • Minä itte

      Olen niin monet kerrat matkustanut yksin rantalomalle, enimmäkseen Kreikkaan, pari kertaa Bulgariaan. Kreikan kohteissa olen vältellyt vain niitä kaikkein ruuhkaisimpia paikkoja ja aikoja eli matkustan huippukauden ulkopuolella. Ostan sieltä ns. "niinimaton" ja menen rannalle mukana pieni summa rahaa. Ja kyllä, kännykkä. Tosin halpa sellainen. Ei kukaan halua varastaa niin vanhaa mallia. Koskaan ei ole minulta mitään varastettu. Syömään menen kohta klo 18 jälkeen enkä mene siihen oppaiden suosittelemaan ryysisravintolaan. Vähän ryysisalueen ulkopuolella saa hyvää ruokaan ja vähän halvemmallakin. Ja aina on minuun suhtauduttu asiallisesti. Puhun hyvää englantia ja tarvittaessa auttavasti saksaakin. Ja kerran jouduin tulkkaamaan ruotsalaisia, nämä kun eivät osanneet englantia kymmenta sanaa enempää.
      Jos joku ihmettelee retkibussissa että olen yksin niin ihmetelköön. Ja paikallisbusseilla matkustan yksin sinne minne haluan. Hotellissa menen nukkumaan aikaisin tai myöhään, ihan miten haluan. Ainoa ongelma tosiaan on se aurinkorasva selkään.

      Ja kaupunkilomat onkin niin yksinkertainen juttu ettei tule mitään ongelmaa mieleen.

    • JB.

      Suomessa saat ihosyövän, luomet ja pilalle palaneen vanhentuneen ihon paljon helpommalla. Ja kyllä täälläkin alkaa löytymään Romanikerjäläisiä jotka varastavat kenkäsi joten turha polttaa lentopetroolia mokoman matkatoimistojen keinotekoisen tarpeen takia. Tain jos on pakko niin mene ja pysy siellä.

      • :))))))

        Siinä yksi katkera ruikuttaja, jolla ei ole raha matkustaa :D


    • kokemustaon59

      Minä olen lomaillut yksin jo monesti ja on ollut kivaa. Neuvoni on, että kultakorut kannattaa jättää kotiin ja ottaa vain rihkamakoruja mukaan. Ja tietty varovaisuus olla pitää varsinkin etelän matkoilla yksinäinen nainen on aina helppo saalis huijareille joten varovaisuus on tarpeen menee sitten mihin maahan tahansa.

    • hyvää matkaa

      Itsekin matkustan mieluiten yksin. Juuri siksi että voi keskittyä vain omaan hyvään oloon. Voi tehdä juuri niin kuin itse haluaa. Käydä hieronnoissa rannalla, ja syödä kevyttä rantaruokaa. Omistajien ja henkilökunnan kanssa jutellen. Uimaan mennessä von jättää arvoesineet, heidän huostaansa, turvallisin mielin. Kun vielä mieleisensä hierojan ja paikan löytää, käydessä siellä hemmottelemassa itseään vaikka päivittäin, pitävät he hyvänä asiakkaana, ja rahaa kuluu kymppi, juomineen ja tippeineen, parieuroa lisää ja saa ruoankin. Paikalliset tietävät aina parhaat paikat, ja voit päästä näkemään jotain, mitkä pidetään normaalisti turistien ulottumattomissa. Paikalliset tietävät myös mistä saa parhaat retket parhaaseen hintaan jne.

      Kaikki kalliit helyt kannattaa jättää kotiin, koska on typerääkin mennä vähävaraisempien joukkoon elvistelemään kultaketjuilla, tai paksulla lompaakolla. Itseltäni jää aina lomalukemiset lukematta ja loman loputtua hotelliin. Yksinäisyyttä en ole vielä tuntenut.

    • Matkaan mars

      Jos tunnet olosi yksinäiseksi jo Suomessa, niin todennäköisesti tunnet samoin myös matkakohteessa. Eri asia, jos olet hyvin sosiaalinen ja tutustut helposti muihin ihmisiin, osaat vähintään englantia kohtuullisesti, niin löydät varmasti samanhenkisiä ihmisiä mistäpäin vain. Mutta jos olet rauhallisemman luonteenlaadun omistava ihminen ja vieraisin ihmisiin tutustuminen tuntuu haastavalta, niin silloin lomastasi tulee väistämättä yksinäinen.

      Itsekkin olen matkustellut yksin nyt parin viimmeisen vuoden ajan ja vaikken ihan tuppisuu olekaan, niin välillä on tullut todella yksinäinen tunne seuratessa muitten parien tai perheitten ilonpitoa. Hyvä neuvo on ainakin välttää suosituimpia perhehotelleja. Kokemuksesta tiedän, että yksin matkustavaa keski-ikäistä tavallista miestä vierastetaan usein perheellisten keskuudessa. Pidetään jotenkin outona, homona tai pervona, joka kyttää lapsia uima-altaalla.

    • näin suojat selkään

      aurinkorannalla selkään saa niin, että osta suihkupullo jossa öljymäistä aurinkorasvaa, esm apteekista saa kertoimella 20. suihkuta sitä selkään ja minne ei mene, niin laitat suhketta toisen käden kämmenselän puolelle eli ns väärälle puolelle ja sivelet selkään. käsi menee niin helpommin esm lapaluiden kohdalle.. mukavaa matkaa! yleensä matkustelelen itsekseni, ole vain oma itsesi. mitä paskan väliä on, mitä joku toope jossakin sinusta ajattelee, miksi olet yksin. nauti lomastasi, ethän todenn ikinä enää sitä toopea elämässäni kohtaa

    • 20+5

      Yksin matkustavan kannattaa laatia matkaohjelma, jossa on tekemistä joka päivälle ja jos lompakko sallii, niin kussakin kohteessa vain muutamia päiviä, joten ei mihinkään all-inclusive-perhelomakeskukseen aurinkorannalle, vaan kiertomatkalle, kaupunkiin, järjestelyille elämysmatkoille.

      Yleisesti yksin liikkuvan on hyvä pitää mukanaan mp3-soitinta tai kirjaa siltä varalta että tulee sosiaalisesti ahdistava tilanne. Ja kamera käy aina reissussa hätäapuna, sillä sen taakse on helppo piiloutua.

      Alkoholia kohtuudella tai ei ollenkaan. Ja aika moni yksin liikkuva palaa majapaikkaansa jo alkuillasta, joten pitää olla niin puhki päivästä ettei muuta kaipaa kuin sänkyä tai sitten pitää olla jotain ohjelmallista järjestettyä. Iltaravintolat ja semmoiset tilaisuudet, joihin mennään pariskunnittain on hankalinta, melkein parempi olisi etsiä vaihtoehtoinen ratkaisu. Monissa lomakohteissa voi vuokrata auton kuljettajan kanssa, miksei opastakin, kunhan katsoo ennakolta.

      Parhaat kokemukset löytyy harrastusten piiristä, siellä on samanhenkistä porukkaa, ja aina voi uppoutua intohimon syövereihin: taide, ruoka, kielet, kulttuuri, ihan laidasta laitaan.

    • matkaajamatami

      Yksin on hyvä reissata. Oikeasti jos menet rannalle tai altaalle, jätät kaikki tärkeät tavarat hotelliin kassakaappiin ja avain respaan. Vähän käteistä mukaan.
      Kännykänkin voi jättää hotelliin uimarannalla ollessa.

      Tutustut kanssamatkustajiin ja voit tutustua jopa paikallisiin.
      Mukanasi voit pitää passin valokopiota retkillä, käteistä ja luottokorttia. Oppaan numeron, sekä Suomen tärkeät numerot olet tietenkin tallentanut puhelimen muistin lisäksi myös paperilapuille eri paikkoihin. Rahaa voit pitää kukkaron lisäksi myös muualla kätkettynä vaatteisiin.

      Kun vielä lisäksi et pistä parasta ylle, kyllä se siitä.

    • lomalla3

      Reipas mieli mukaan. Ota rannalle vähän käteistä ja liplapit jalkaan, avain respaan. Käy rannalla jossa on tuolivuokrausta. silloin tuolivuokraaja tietää että olet yksin liikkeellä.Ota kirja mukaan ja monessa hotellissa on suomalaisia pokkareita joita turistit ovat sinne jättäneet. Tulin juuri Pafoksesta. Olin yksin matkalla. Oli turvallinen olo koko ajan. Yksinäiseksi voi tuntea itsensä myös isossa joukossa, huom. Nautin lomastani ja aion tehdä tällaisen matkan uudelleenkin.

    • Yksinmatkustajien hotell

      Miksihän matkatoimistot eivät järjestä matkoja yksinäisille. Voisi olla tarjolla esim. hotelli, joka pääosin yhden hengen huoneita. Ja sitten tarjolla paljon yhteistä ohjelmaa näille yksinäisille. Onhan nykyisin niin paljon yksinäisiä, jotka eivät saa aina matkaseuraa kun matkakuume koittaa. Tässä olisi hyvä markkinarako!

      • ei yksinäinen

        Olen paljon yksin matkustava nainen, mutta en ole koskaan kokenut oloani yksinäiseksi, aina olen saanut seuraa matkoilla jos olen halunnut.
        " ohjelmaa näille yksinäisille ", eivät kaikki yksin reissaavat todellakaan ole yksinäisiä, sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • Joo, suomesta puuttuu tällaiset singles travel-matkatoimistot kokonaan. Esim. U:k:n sivuilta niitä löytyy vaikka kuinka ....


    • marja-leena5

      itse olen ollut aina eli neljä kertaa lomalla etelässä.ensin kävin turkin marmariksessa.seoli sitä aikaa kun kaivosmiehet pelastettiin putken kautta,sitä katsoin turkissa.sitten olin 2 viikkoa egyptissä.siellä lentokentällä virkailija kusetti minulta 50 euroa ylipainomaksua,vaikka helsingin kentän mukaan yli painoa ei ollut.olin rahaton yksi saman koneen matkustaja lainasi minulle sen summan.muut olisivat ottaneet laukusta tavaroita kuljetettavakseen.jos suomalainen on hädässä niin toinen suomalainen auttaa,sen olen huomannut.et ole yksin vaikka matkustat yksin.seuraavaksi olin eilatissa 2 viikoa.ja sitten kreetan haniassa.kaikkiin matkustin yksin.mutta en ollut yksinäinen.jos hotellissa on brittejä he ovat mainiota seuraa.to- della ulospäin suuntautuneita.menet vain hotellin aulaan etsimään juttukaveria.itse en rahojani säilytykseen jättäisi.jättäisin mieluummin uimatta.toisista hotelleista on hävinnyt rahaa säilytyskaapeista.piilota patjan alle,jos on jenkkisänky.tai ota mukaan.laukku on hyvä pitää kaulan kautta olalla.olka laukku siis tai passipussu.kädestä laukku on helppo napata,vaikka skootterin avulla kuten turkissa tehdään.valmismatka on yksinäisen turva.siellä on matkaoppaat.jos sairastut opas vie lääkäriin. sitten toivotan vaan hyvää matkaa nauti joka minuutista.tee hyviä muistoja.

    • 1815

      Haluatko bilettämään vai lepäämään lämpimään? Ja onkohan kaikilla aina porukassa hauskaa? Riiteleehän ne pariskunnat ja kaveruksille tulee erimielisyys minne mennä tai mitä tehdä.

      Muuten kävi vaan mielessä että miten te ihmiset voitte olla niin avuttomia.

    • Sini_81

      Moi

      Itse olen matkustanut lukuisia kertoja yksin omatoimimatkalla sekä yksin pakettimatkalla. Tiedän, mitä tarkoitat tuolla "yksin ryhmässä on ikävä olla". Älä välitä siitä! Meitä yksinäisiä on aina joka pakettimatkalla mukana muutama kappale. Viime reissulla kun olin yksin löysin mukavaa juttuseuraa samassa hotellissa yöpyneestä toisesta yksinäisestä.

      Näihin samantyyppisiin törmää yleensä aamupalalla (aikaisin lähdössä koluamaan paikkoja:) ja yksinäiset ovat yleensä aina halvimmissa hotelleissa. Ja aina saa sitten mennä omia matkojaan eikä kukaan jää roikkumaan liepeeseen ja sit taas seuraavana aamuna on kiva jutella, missä kukin on käynyt ja vaihtaa vinkkejä.
      Rannalla mulla on mukana Aquapac (googleta!), jossa pysyy kaikki kuivina uimaan mennessä.

    • yksin mieluiten

      Mihin ihminen matkalla tarvitsee toisia? Mikä pakko sitä on edes paikallisten kanssa seurustella?

      Yksin oleminen on parasta. Loma on lomaa juuri siitä syystä, että saa olla yksin vain itsensä kanssa. Ei tarvi koko ajan puhua ja pölistä, miettiä mitä sanoo.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2047
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1440
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1374
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1311
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      75
      1282
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe