En osaa erottaa vl ja pikkuesikoisen saarnaa

Kähkönen evlut.

Sama juoni. Kuuntelin youtubesta jostain kolpin suviseuroista saarnaa..

Kysyin taannoin eräältä vl ihmiseltä aiheesta. Hän jopa itse kysyi mikä ero on evlut kirkolla ja vl-uskolla.
Tämä on arkea, isolla osalla ei ole käsitystä miksi ovat juuri vl uskossa.

Toki jokainen tukee uskollaan autuaaksi. Hellareita tosin epäilen lahkon pedofilistisen luonteensa vuoksi.

25

910

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsivä-xx

      Vl ja pikkueiskoisen eli Rauhan sanan saarnat. Eroa ei juurikaan ole. Ovat samasta juuresta enkä itsekään tee siihen sellaista eroa mikä estäisi kuuntelemasta puheita.

      Eroja:
      Todellisuudessa ei ole eroa ehtoollisteologiassa, koska molemmat olettavat, että epäuskoinen ei tee parannusta eli saa parannuksen uskoa epäuskosta menemällä ilman uskoa ehtoolliselle. Synnit on uskovaisella aina anteeksi annettu Kristuksen lainavanhurskauden vuoksi. Kyse on uskon vahvistamisesta ja minä ymmärrän sen tarkoittavan pyhittymistä, vahvistumista kilvoituksessa.

      Kasteopetuksena Rauhan sana ilmeisesti pitää sisällään kaksi tulkintaa, sen mukaan ei erotella laumasta. Vanhempaa perua on kutakuinkin vanhoillislestadiolainen kastekäsitys ja sen rinnalla on luterilaisen kirkon kasteopetus. Uskoisn että ajan myötä muotutuu kirkon kasteopetuksen suuntaan kokonaan.

      Seurakunnan käsitteessä on ero. Rauhan sana ei rajaa näkymättömän kirkon rajaa omaan herätysliikkeeseen.

      Naispappeutta ei hyväksy kumpikaan. Vanhoillislestadiolainen tekee työtä seurakunnassa, osa rauhansanalaisista papeista ei hyväksynyt ja on siksi muissa tehtävissä kuin seurakuntapappeina.

      Vanhemman polven maallikkosaarnaajien puheita minä en oikein erota toisistaan. Nuoremman polven puhujien puheet eroavat enemmän eli ajan kuluminen vuodesta 1934 näkyy jo selvemmin erilaisen perinteen syntymisestä.

      • Kysymys?

        *Rauhan sana ei rajaa näkymättömän kirkon rajaa omaan herätysliikkeeseen.*

        Tarkoittaako tuo sitä, että rauhan sana periaatteessa uskoo että esim. helluntailaisillakin on oikea usko?

        Vai?


      • lisäkysymysten sarja

        Onko rauhansanalla ehkäisykielto, vai mistä syystä esim. Larsmossa on hirveästi suurperheitä.

        Jos on, niin miten se kielto eroaa vl-ehkäisykiellosta?


      • kysymys.
        lisäkysymysten sarja kirjoitti:

        Onko rauhansanalla ehkäisykielto, vai mistä syystä esim. Larsmossa on hirveästi suurperheitä.

        Jos on, niin miten se kielto eroaa vl-ehkäisykiellosta?

        Miksi nuo lahkot päätyivät eroon? En kysy kumpi lähti, vaan mistä yksittäisestä käsityserosta oli kysymys?


        Kumpi veti ns. Tiukempaa linjaa?


      • etsivä-xx
        kysymys. kirjoitti:

        Miksi nuo lahkot päätyivät eroon? En kysy kumpi lähti, vaan mistä yksittäisestä käsityserosta oli kysymys?


        Kumpi veti ns. Tiukempaa linjaa?

        läde Vanhoillislestadiolaisuuden vuoden 1934 hajaannus
        Rauhan Sana -lehden tulkitsemana 1935–1950
        Joensuun yliopisto, teologinen tiedekunta
        Läntisen teologian laitos
        Kirkkohistorian pro gradu -tutkielma
        syksyllä 2005
        Kirsi Nevalainen
        http://epublications.uef.fi/pub/URN_NBN_fi_joy-20070154/URN_NBN_fi_joy-20070154.pdf

        "Vanhoillislestadiolaisuuden hajaannus vuonna 1934 ei ollut yhtäkkinen tapahtuma.
        Ensisijassa se oli alueellinen: vanhoillislestadiolaisuuden Ouluun vähitellen kehitty-
        neeseen ja keskittyneeseen keskusjohtoon sekä organisoitumiseen paikallisyhdistyksiksi suhtauduttiin erityisesti Tornionlaaksossa epäilevästi ja Ouluun pidettiin välimatkaa jo 1910-20 -luvuilla. Tornionlaakson
        vanhoillislestadiolaiset halusivat osittain suojella alkuheräyksen perintöä ja jatkaa entistä, pyhärukousten ja maallikkosaarnaajien sekä Lannavaaran talviseurojen ympärille keskittynyttä toimintaansa ilman ulkonaisia uutuuksia.
        Tornionlaakson ja Oulun eräänlainen kilpailu liikkeen keskuspaikkoina vaikutti siten myös hajaannuksen puhkeamiseen.
        Tornionlaaksonlisäksi myös Keski-Pohjanmaan ruotsinkieliset lestadiolaiset muodostivat oman, jo kielenkin perusteella eriytyneen ryhmänsä. Alueen rauhanyhdistyksistä vain Vaasan rauhanyhdistys (Vasa Fridsförening) oli
        liittynyt SRK:een (vuonna 1924). Yhdistysten edustajat olivat kuitenkin osallistuneet ympäri Suomea pidettyihin suuriin seuroihin."

        "Varsinainen syy vuoden 1934 hajaannukseen oli kuitenkin suhtautuminen lestadiolaisuuden ristiriitaiseen tilanteeseen Pohjois-Amerikassa.
        Lestadiolaisuus oli levinnyt valtameren taakse Yhdysvaltoihin 1860-luvun muuttoliikkeen mukana, ja ensimmäinen lestadiolainen seurakunta oli perustettu Michiganin Kuparisaarelle vuonna 1872.

        Erilaisten henkilöristiriitojen ja opillisten hajaannusten
        jälkeen Pohjois-Amerikassa oli 1900-luvun alussa kolme lestadiolaissuuntaa."

        lisää tietoa on vaikkapa lähdedokumentissa eli tutkimuksessa.


    • Evluth, ei köh-köh

      En minäkään, en edes isokuopuksen - enkä kanna aiheesta mitään murhetta.
      Pedofiliassa hellaarit tuskin pärjäävät vl-lahkolle, jossa myös asian salaaminen on oma dogminsa.

      • Kähkönen evlut.

        Helluntailaisilla on lisäksi äärettömän huono itsetunto. Sinäkin sen osoitit. Avauksen aihe ei kuitenkaan ollu pedofilia.


      • En kähise, en
        Kähkönen evlut. kirjoitti:

        Helluntailaisilla on lisäksi äärettömän huono itsetunto. Sinäkin sen osoitit. Avauksen aihe ei kuitenkaan ollu pedofilia.

        >>Avauksen aihe ei kuitenkaan ollu pedofilia.

        Lue nyt kuitenkin varmuuden vuoksi avauksen viimeinen virke.


      • ihan sivusta kommentti
        En kähise, en kirjoitti:

        >>Avauksen aihe ei kuitenkaan ollu pedofilia.

        Lue nyt kuitenkin varmuuden vuoksi avauksen viimeinen virke.

        Niin, minustakaan se ei näytä olleen avauksen aihe, vaan ehkä täky helluntailahkolaisille. Näyttää osuneen.


    • vl-uskovainen.

      Pikkuesikoisilla kuulee monenlaisia saarnoja. Osa heidän saarnoistaan on lähes tulkoon samanlaisia, kuin meidän. Oon joskus kuunnellut pikkuesikoisten saarnan radiossa luullen, että se on meidän vanhoillislestadiolaisten seuroissa ja se tuntui vastaavan niin henkeen. Päätin sitten tutustua paremmin pikkuesikoisten seuroihin ja ottaa selvää, miksi pikkuesikoiset sitten kokoontuvat eri paikassa, kuin me. No vähitellen rupesin erottamaan eroja. Pikkuesikoisilla eri puhujat voivat puhua hyvin eri tavoin. Joku puhuu tismalleen, kuin meidänkin seuroissa ja korostaa hyvin voimakkaasti niitä monia piirteitä, jotka ovat meille ominaisia. Mm. suhtautuminen perhesuunnitteluun, musiikkiin jne. Toinen puhuja saattaakin puhua huomattavan verran "avaramielisemmin". Pikkuesikoisista käytetäänkin myös nimitystä sekaseura. Heidän seassaan on monia eri tavoin uskovia. Joku heitä yhdistää. He hyväksyvät erilaiset näkemykset, eivätkä ole niin selkeästi vetämässä rajaa, missä oikea opetus menee. He hyväksyvät sen, että jollekin vaikkapa maailmallisen musiikin kuuntelu ei ole sopivaa, joku ei pidä televisiota uskovaisen kodin huonekaluna, tai hyväksyy television ja jopa alkoholin. Meillä ollaan tiukempia yhdenlaisesta opista. Emme opeta, että voit uskoa monella tapaa ja pelastua. Eikä meidän seuroissa kuulla toisistaan poikkeavaa saarnaa. Vl:t ovat paljon homogeenisempi joukko, mitä rauhansanalaiset. Kumpi sitten on oikea joukko, vai onko molemmat, sen tietää vain yksin Jumala. Meidän ei tarvi niistä täällä ajassa kiistellä!

      • Pipottaja

        Täydellisen yksimielisyyden tavoittelu on vanhoillislestadiolaisuuden suurimpia ongelmia. Se näyttää ulottuvan jopa täysin maallisiin ehdonvallan asioihin. Lempäälässähän esimerkiksi syntyi hirveä tappelu jopa rauhanyhdistyksen tuokimallista!

        Ihmiset ovat erilaisia. Yksimielisyyteen pakottaminen aiheuttaa vain turhia riitoja. Olisi syytä hieman löysätä sitä kireää pipoa.


      • SRK Häviää tämän
        Pipottaja kirjoitti:

        Täydellisen yksimielisyyden tavoittelu on vanhoillislestadiolaisuuden suurimpia ongelmia. Se näyttää ulottuvan jopa täysin maallisiin ehdonvallan asioihin. Lempäälässähän esimerkiksi syntyi hirveä tappelu jopa rauhanyhdistyksen tuokimallista!

        Ihmiset ovat erilaisia. Yksimielisyyteen pakottaminen aiheuttaa vain turhia riitoja. Olisi syytä hieman löysätä sitä kireää pipoa.

        Lempäälässäkin yrititte haastaa riitaa jopa oikeudessa - onnistumatta siinäkään! Kokeile helluntaiherätystä, kaupan päälle saat pedofilisen ilmapiirin.


      • 1x5

        Lapsuuden uskovaisena ja vl-kasvattina haluan todistaa, että Rauhan Sanan julistus on totta ja raamatullinen.
        Merkittävin ero vl:ään on siinä, että Rauhan Sana ei tuomitse muita uskovaisia epäuskoisiksi, eikä omi pyhää henkeä vain itselleen. Rauhan Sana ei korota itse itseään Jumalan valtakunnaksi, vaan neuvoo jokaista astumaan Kristus portista sisälle, hengelliseen Jumalan valtakuntaan. Huomatkoon lukija tämän.

        (Joh. 14:23)
        "Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. [Ilm. 3:20]


      • Anonyymi

        Saman asian olen huomannut myös. Aluksi pidin Rauhan sanaa/Lff:ä samanlaisina uskovaisina kuin vl:t, mutta kun tutustuin ja kuuntelin tarkemmin seuroja, niin juuri tuo että yksi puhuu yhtä ja toinen toista tulee ilmi heillä. Aina pitää olla ikään kuin varuillaan, kun ei tiedä millaista oppia sieltä tulee ja kuka on puhumassa.


      • Anonyymi
        Pipottaja kirjoitti:

        Täydellisen yksimielisyyden tavoittelu on vanhoillislestadiolaisuuden suurimpia ongelmia. Se näyttää ulottuvan jopa täysin maallisiin ehdonvallan asioihin. Lempäälässähän esimerkiksi syntyi hirveä tappelu jopa rauhanyhdistyksen tuokimallista!

        Ihmiset ovat erilaisia. Yksimielisyyteen pakottaminen aiheuttaa vain turhia riitoja. Olisi syytä hieman löysätä sitä kireää pipoa.

        Kyllä opissa pitää olla yksimielinen, niin se on aina ollut. Paavalikin sanoi että vaikka enkeli taivaasta tulee ja opettaa toista evankeliumia niin hän olkoon kirottu!


    • Larsmon kunta

      Suomessa tehtiin taannoin tutkimus, jossa yhdistettiin tulos itsensä onnekkaimmiksi kokeneitten ja sen kanssa missä kunnassa on tilastojen valossa paras sosioekonominen tilanne.

      Siinä tutkimuksessa parhaaksi kunnaksi tuli Piertarsaaren pohjoispuolella oleva Larsmon kunta, jossa on paljon ruotsinkielisiä pikkuesikoisia.

      • gurt larsson.

        Kuinka isolla osalla larsmon pikkuesikoisia ei ole televisiota? Puolella, vai murtoosalla?

        Tuo oli uutta, että heilläkin on taipumusta tuollaisiin rajoituksiin?

        Miten he tervehtivät ruotsiksi?


    • ***

      Eivät kaikki rauhanyhdistyksellä käyvätkään rajaa näkymätöntä seurakuntaa vain omaan ryhmään. Tällainen käsityskanta lienee kuitenkin vähemmistönä. Ainakin minulla sellainen on, ja tiedän muitakin Varmaan olisin niin samoilla linjoilla monen pikkuesikoisen kanssa, että voisin siinäkin porukassa olla, mutta olen sattunut tekemään tähän porukkaan parannuksen, eikä ole ollut tarvetta lähteä laumasta. Täällä ovat ystävät.

      Minun mielestäni ehdonvallan asioissa ollaa pikkuesikoisten puolella vapaampia ja toivoisin samanlaista ryllekin.

      • 5x10

        "mutta olen sattunut tekemään tähän porukkaan parannuksen"

        -voi itku!


      • Reinikainen..

        # mutta olen sattunut tekemään tähän porukkaan parannuksen, eikä ole ollut tarvetta lähteä laumasta. #

        Vai olet tehnyt parannuksen porukkaan - etkä Kristukselle. Se ero on Kristus uskoisten ja seurakunta uskoisten välillä.
        k
        Vaikka oma porukka menisi kuin se raamatun sikalauma järveen niin sinnekö pitää mukana mennä. Kannattaisi juurtua Iäti kestävään Sanaan eli Kristus kallioon.

        Kaikki muu vie tuhoon.


    • Väärällä sivulla...

      Et sitten osannut olla liittämättä omaa hellaritraumaasi muuten asialliseen aloitukseen.

      Mene hellarisivulle itkemään, kiitos.

    • Anonyymi

      rauhan sanan piirissä on positiivista suhtautumista seksuaalivähemmistöihin, mm kuusniemen papit

    • Anonyymi

      LFF:n piirissä on puhujia ja muita vastuunkantajia jotka ovat homoja

      • Ei taida pitää paikkansa.


    • Anonyymi

      Voisitteko laittaa oven pieleen merkin lyijykynällä josta näkisi kuka se teistä onkaan se suurin !

      lyijykynällä nimenomaan koska se vaihtuu yhtenään.

      entäs sitten jos tekisitte näköispuuäijän jonka rintaan euron pudottamalla sieltä kuuluisi nauhotettu synninpäästö, miten mahtaisi olla olisiko miten suosittu!

      samalla ukko tulostaisi viimeisimmän panettelun helluntaista, vau etten sanoisi!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe